Theo Van Gogh doodgeschoten

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Ranzig...

Pffff... ik weet ff niks.

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 10:05 (twenty years ago)

..
:(
Vreemd hoe dit land in een korte tijd zo.. tsja. radicaliseert?

Ludo (Ludo), Tuesday, 2 November 2004 10:24 (twenty years ago)

Hoezo is 'dit land' geradicaliseerd, Ludo?
Of hebben jullie hem met zn allen vermoord?

Koen S, Tuesday, 2 November 2004 10:36 (twenty years ago)

Bizar. Fijn (schijn)democratisch land leven we in.

mark, Tuesday, 2 November 2004 10:47 (twenty years ago)

En nog al zo eentje!

Hoezo dan? Wordt de moord door de regering gefiatteerd?

Koen S, Tuesday, 2 November 2004 10:50 (twenty years ago)

zelfs de regering neemt al woorden in de mond als "we leven in een verruwde samenleving waar de democratie in gevaar is". ongelooflijk vind ik dat. op mijn werk hebben mensen er ook last van, zulke denkbeelden.

bas (bas), Tuesday, 2 November 2004 10:56 (twenty years ago)

Of we "Nederland" er nu bij moeten halen weet ik niet. Ik ken geen land waar je de confrontatie kunt zoeken met extremistische groeperingen zonder gevaar te lopen. Maar allereerst is het gewoon heel erg dat een kleurrijk en getalenteerd figuur (bovendien iemand z'n vader) is vermoord.

@ bas: ik ben het er niet helemaal mee eens, maar vind die denkbeelden niet ongelooflijk hoor. Als ik politicus of columnist was zou ik door dit soort gebeurtenissen echt wel meer op mijn uitspraken gaan letten en als dat gebeurt, is dat slecht voor de democratie.

centralscrutinizer, Tuesday, 2 November 2004 10:59 (twenty years ago)

"dit land" is misschien een te sterke generalisatie. Ik werd waarschijnlijk aangestoken door al die politici. Maar toch het is toch wel een nieuw fenoneem..

Ludo (Ludo), Tuesday, 2 November 2004 11:05 (twenty years ago)

zelfs de regering neemt al woorden in de mond als "we leven in een verruwde samenleving waar de democratie in gevaar is".

Je zou denken dat de regering er zelf iets aan kan doen...

jeroen (jeroen), Tuesday, 2 November 2004 11:14 (twenty years ago)

Wij zijn toch ook nederland. Dus wij moeten er iets aan doen en niet een ander.

Marian van Kesteren, Tuesday, 2 November 2004 11:17 (twenty years ago)

De hysterie kan door zoiets inderdaad oplopen, maar relativering is ook onterecht. De uitkomst is waarschijnlijk dat deze moord voortkomt uit zijn felle kritiek op de islam. Feit is dan, dat je om die mening vermoord kan worden als publiek persoon. Het gevolg is dat er mensen zijn die een soortgelijke mening nu liever voor zich houden, uit angst voor soortgelijke acties (zo werkt dat).

Als een Hirschi Ali of Wilders volgende week wordt vermoord zal het flink shockeren, maar niet verbazen. Door de moord op Theo van Gogh verandert er m.i. wel iets.

Het blijft overigens bovenal treurig dat we deze filmmaker/columnist/presentator/vader hebben verloren, of hij je nou aansprak of niet.

Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 2 November 2004 11:21 (twenty years ago)

@ Marian: Maar wat dan? Een stille tocht maar weer?

@ Norbert: goed punt. Hij was geen politicus, maar alleen iemand die op persoonlijke titel zijn mening liet weten. Dat maakt het extra schokkend.

centralscrutinizer, Tuesday, 2 November 2004 11:23 (twenty years ago)

Het gevolg is dat er mensen zijn die een soortgelijke mening nu liever voor zich houden

En tegelijk dat mensen die vonden dat Theo van Gogh een domme provocateur was die de vrijheid van meningsuiting verwarde met het vrij kunnen beledigen van een hoop mensen die 'niet zo lekker in de groep lagen' dat op eens ook niet meer zo hard kunnen/durven roepen.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 2 November 2004 11:25 (twenty years ago)

Vervang trouwens Theo van Gogh in bovenstaande reactie door 'mensen die in de media consequent moslims voor geitenneukers uitmaken'

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 2 November 2004 11:26 (twenty years ago)

Eh, lijkt me niet. Er zijn genoeg mensen die publiekelijk commentaar hebben gehad op Theo van Gogh. Dat gaan ze nu echt niet voor zich houden. Dat zou Theo ook niet gewild hebben (pff laat ik de eerste zijn)

Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 2 November 2004 11:33 (twenty years ago)

Een provocateur was-ie absoluut. Maar dom? Hij had één benadering, een standaardarsenaal aan uitdrukkingen en invalshoeken waaruit hij zijn columns schreef (inderdaad gietenneukers, pygmeeen, boven-ons-gestelden, verwijzingen naar drugsgebruik en wassenaar etc.) Maar ik zou hem zeker niet als een hooligan die maar wat riep typeren. Ik vroeg me altijd af waar die enorme woede vandaan kwam, voor iemand die toch (als ik het goed begrijp) met een zilver lepel in de mond geboren is.

centralscrutinizer, Tuesday, 2 November 2004 11:36 (twenty years ago)

O ja, in de lijn van Theo... :O

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 11:42 (twenty years ago)

Neeeee!!! geen stille tocht. Mensen die in een stille tocht gaan lopen moeten eerst eens naar hun zelf kijken.

Wat ik wilde zeggen is het volgende. Een journalist was mensen gaan volgen om naar hun gedrag te kijken. Bijvoorbeeld iemand pinde voor geld. Gooide vervolgens de bon op straat (die je trouwens zelf opvraagt). En vervolgens ging men met die persoon over normen en waarden praten. En al die personen die ze daarover sproken, vonden allemaal dat men zich in de samenleving beter aan de normen en waarden moest houden. Toen ze vervolgens met hun eigen gedrag werden geconfronteerd, was wat zij deden toch niet zo fout als wat andere mensen deden. Mensen hebben blijkbaar de neiging om zichzelf buiten de samenleving te plaatsen als er iets ergs gebeurd. Zo van dat ligt niet aan mij, maar aan de samenleving. Terwijl ze zelf onderdeel zijn van die samenleving.

Nee ik weet trouwens niet hoe je hier iets aan kan veranderen.

Trouwens nu maakt Pim Fortuyn een grotere kans om grootste nederlander te worden.

Marian van Kesteren, Tuesday, 2 November 2004 12:06 (twenty years ago)

Trouwens nu maakt Pim Fortuyn een grotere kans om grootste nederlander te worden

Da's toch in dat tv-spelletje van de KRO ?

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 2 November 2004 12:14 (twenty years ago)

Eh ja. maar spelletje. ja zo zal ik het maar opvatten want als je ziet wie er in de top tien staan.

Marian van Kesteren, Tuesday, 2 November 2004 12:16 (twenty years ago)

Neeeee!!! geen stille tocht.

Ter herdenking van de vermoorde filmmaker Theo van Gogh wordt dinsdagavond om 19.30 uur in het centrum van Amsterdam een stille tocht gehouden.

marieke (marieke), Tuesday, 2 November 2004 12:20 (twenty years ago)

bron: nu.nl

marieke (marieke), Tuesday, 2 November 2004 12:20 (twenty years ago)

Een STILLE tocht n.a.v. de dood op THEO VAN GOGH? Nogal een grote contradictie. Slechte keus.

Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 2 November 2004 12:23 (twenty years ago)

Op TV: geen stille tocht maar wel toespraken etc.

Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 2 November 2004 12:25 (twenty years ago)

Wat ik wilde zeggen is het volgende....knipknip...Terwijl ze zelf onderdeel zijn van die samenleving.

Precies. Laatst met dat onderzoek dat de Nederlander zo gelukkig was met z'n eigen leven maar zich zorgen maakte over de samenleving/overheid. Toen dacht ik precies hetzelfde.

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 12:26 (twenty years ago)

Klopt, het wordt geen stille tocht (godzijdank) maar een bijeenkomst om de Dam, 19.30

marieke (marieke), Tuesday, 2 November 2004 12:28 (twenty years ago)

Ik was het eigenlijk wel eens met veel van Theo's meningen of de reden waarom hij die verkondigde. Als een van de weinigen blijkt nu. Voor mij was hij toch wel heel veel meer als iemand die alleen wilde provoceren.

vincent koreman (rax), Tuesday, 2 November 2004 12:37 (twenty years ago)

Als ik dit typ kijk ik zo vanuit mijn hus op de roodwitte linten van de politie... het lijk van Van Gogh ligt hier nog steeds om de hoek in een blauw tentje. Ik voel me d'r niet plotseling onveiliger door of zo, op persoonlijk vlak bedoel ik, maar als -na hells angels en topcriminelen en een enkele foute politicus- ook nog eens KUNSTENAARS worden doodgschoten, dan wordt er verdomme een grens overschreden waar we (als liefhebbers van muziek = kunst) ons ernstig zorgen over moeten gaan maken.

John Prop (John Prop), Tuesday, 2 November 2004 12:45 (twenty years ago)

Theo meende z'n mening (die ik respecteer en die soms zelfs hout sneed) wel altijd zo beledigend mogelijk te moeten verkondigen. Vond ik jammer, ging ten koste van z'n boodschap (en nu zelfs z'n leven).

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 12:51 (twenty years ago)

misschien zelfs z'n leven. Het motief is nog niet bekend, genuanceerd blijven...

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 13:04 (twenty years ago)

Genuanceerd blijven is lastig nu. Hij was het zelf niet, maar zette zijn mening (die ik soms wel deelde) daarmee wel kracht bij (als het tenminste niet om puur beledigen gaat). Daarnaast is hij niet rascistisch zoals wordt beweerd. Sterke quotes:

Uit de serie beledigend: Mening over Frits Barend en Clairy Polak
Honderden Nederlanders kregen al een veeg uit de pan maar momenteel is met name Frits Barend de sigaar. Frits vindt Theo een antisemiet en Theo op zijn beurt vindt Frits een "halve analfabeet die de meningen van anderen met de zuigende bewegingen van een vis op het droge naar binnenzuigt." Op zijn website www.degezonderoker.nl fulmineert Theo lekker verder over allerlei onderwerpen die zijn aandacht weten te vangen. De perikelen rondom NOVA bijvoorbeeld, waarbij hij presentatrice Clairy Polak vergelijkt met een rondfladderende vleermuis uit een slechte LSD- trip.

Uit de serie, daar snijdt hout: Mening over Islam
Theo's mening over multicultureel Nederland is verre van positief. Als we niet oppassen, leven we in Nederland binnen de kortste keren weer in de Middeleeuwen zodra de Islam ons in zijn greep krijgt. Intolerant, onverdraagzaam en agressief vindt hij het geloof. En niet in de laatste plaats voor de moslims zelf, want vrije, eigentijdse interpretaties van de godsdienst worden in de Islamitische gemeenschap niet getolereerd. "Ik denk dat er meer Marokkanen zijn die Nederlanders discrimineren dan andersom. (-) Als ik in Paradiso aan 800 meisjes met een hoofddoekje vraag: 'Voelen jullie je eerst moslim of Nederlander?', dan luidt het antwoord: "eerst moslim". Als je het nou over integratie hebt... Je zegt als katholieke Nederlander toch ook niet dat je je eerst katholiek voelt?"

Over dat laatste kan je wellicht kan je wellicht HET LAND, DE POLITIEK er wel bijhalen?

Maar wat er gebeurd is, is verschrikkelijk....weer een kleurrijk iemand minder, weer een kind zonder vader, bah!

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Tuesday, 2 November 2004 13:31 (twenty years ago)

Maar naast provocateur was hij natuurlijk een begaafd filmmaker en onderschat interviewer. Ik vond het vertederend toen ik hem ooit zijn liefde hoorde uitspreken voor de muziek van The Carpenters en Dusty Springfield, zijn zelfbenoemde 'weak spot' die ik zelf heel goed kan begrijpen. Het vormde tevens een mooi contrast met zijn soms banale omgang met taal en dialoog.

Gerard (Gerard), Tuesday, 2 November 2004 13:37 (twenty years ago)

Ieder koninkrijk heeft een hofnar nodig. En voor ons was dat Theo. Hij was zelfs meer. Hij was een verdienstelijk filmer en een briljant interviewer. Ook ik was het lang niet altijd met de goddelijke dikke eens, maar hij zette je op zijn minst aan het denken. Bij zijn dood MOET je 'het land' en 'de democratie' er wel bij halen. Het wordt namelijk erg lastig om ongezouten je mening te geven, of ten behoeve van de discussie doelbewust te provoceren, als je het risico loopt om daarvoor vermoord te worden. Blijkbaar lopen er genoeg gekken rond die daartoe in staat zijn (dit keer toevallig een van Marokkaanse afkomst). Dit is nummer twee. De trend is gezet.

Bram, Tuesday, 2 November 2004 13:45 (twenty years ago)

Nee Vincent, je was niet de enige die het vaak eens was met Van Gogh. Ik ook. Misschien niet altijd met de vorm, maar vaak wel met de inhoud. Ook nu menen er weer mensen te moeten zeggen dat Van Gogh's punten min of meer verwerpelijk waren en vaak komen die mensen uit de linkse hoek. Wat ik niet begrijp is dat die hoek in de jaren zestig en zeventig op weinig subtiele wijze forse kritiek uitte op het Christelijke geloof (dat kon toen wel), maar dat als iemand nu stevige en (volgens sommige mensen waaronder ik) terechte kritiek heeft op de Islam er meteen extreem rechts bij wordt gehaald. Dan ben je ineens een populist. Ik snap dat echt niet.

wolge, Tuesday, 2 November 2004 13:59 (twenty years ago)

Ach Theo, mijn moeder belde net, ik was zelfs even geëmotioneerd toen ik probeerde uit te leggen wat er was gebeurd.

Maar waar ik bij hem altijd aan moet denken is: mijn vriendin gaat op een avond wat drinken met vrienden en ziet daar Theo Van Gogh zitten en denkt: ha Theo, ga ik wat mee babbelen (we vonden hem als nihilistische doperokers toen retecool). Al gauw blijkt dat Theo een saaie, wat depressieve man is en mijn vriendin gaat maar weer naar haar vrienden. Op een gegeven moment staat Theo op om naar huis te gaan en staat plotseling voor mijn vriendin: “JIJ HEBT ME BELEDIGD!” en stapt vervolgens als een klein mokkend kind naar buiten, gevolgd door zijn neurotische vriendin die ook nog wat krijst over beledigingen dit & dat. Tot op de dag van vandaag weet mijn vriendin nog steeds niet waarom hij zo narrig reageerde (misschien was zijn coke op wie weet?)

Afijn. Ik natuurlijk trots als een pauw: de Koning van de Belediging, de man die overal tegen kan, beledigd! Door mijn vriendin. J Bijeffect was alleen dat ik het daarna ook een schertsfiguur vond, die hele mythe van de Bolle Nar was compleet aan gort. Had hij zelf helaas niet door, daar was hij toch weer te dom voor, of het kon hem niks schelen. Want centralscrutinizer, ik denk niet dat hij woedend was, hij leed gewoon aan een soort verveeld nihilisme dat in bepaalde milieus bestaat (ik ben er ook van overtuigd dat het Vrije Woord hem geen ene reet kon schelen.)

Behalve dan als het op zijn zoontje aankwam natuurlijk, want daar trek je de grens. Al met al een trieste dag.

Omar (Omar), Tuesday, 2 November 2004 14:01 (twenty years ago)

Nog meer meningen....www.afgrond.org

Bobby, Tuesday, 2 November 2004 14:07 (twenty years ago)

Want centralscrutinizer, ik denk niet dat hij woedend was, hij leed gewoon aan een soort verveeld nihilisme dat in bepaalde milieus bestaat.
Ik vind verkleed als Imam lezingen geven over het gevaar van de islam toch wel wat meer dan 'verveeld nihilisme'. Maar ja, ik kom gelukkig uit een heel ander milieu.

centralscrutinizer, Tuesday, 2 November 2004 14:14 (twenty years ago)

Jééézus, shocking!!
Een groot filmmaker en interviewer door een imbeciel vermoord.
???????

Ik was het eigenlijk wel eens met veel van Theo's meningen of de reden waarom hij die verkondigde. Als een van de weinigen blijkt nu. Voor mij was hij toch wel heel veel meer als iemand die alleen wilde provoceren.

helemaal mee eens

arnout, Tuesday, 2 November 2004 14:18 (twenty years ago)

Gadver, linkse mensen weer. :/

Wat mij stoort is dat die de kritiek op Islam in erg veel gevallen neerkomt op bangmakerij in de trant van: 'we moeten oppassen dat dit geen moslimland wordt' want dat is echt gelul van een dronken aardbei. De 'ontmoskeeing' is ook in volle gang.

Hoofd- van bijzaken onderscheiden wordt ook niet gedaan. Er wordt van elke mug een olifant gemaakt, hoofddoekjes, imams waar geen hond naar luisterde en flutboeken die geen hond las.

Je zal mij niet horen zeggen dat kritiek niet geoorloofd is, maar in de lijn van Pim is heel wat populistische, oppervlakkige, stemmingmakende, nonsense uitgekraamd.

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 14:19 (twenty years ago)

Ik denk dat de kritiek op de islam in veel gevallen een omweg is om kritiek te uiten op het gedrag van bepaalde (groepen of groepjes) allochtonen in Nederland. Dat vertekent de zaak enorm en radicaliseert. Als mensen mij aanspreken op m'n gedrag reageer ik anders dan wanneer ze beweren dat mijn hele achtergrond fout is. Ja, in Nederland zijn er allochtonen die voor problemen zorgen (en autochtonen die dat doen en heel veel allochtonen die dat niet doen). Ja, er zijn veel moslims onder die allochtonen. Maar wat er bijvoorbeeld in de Diamantbuurt gebeurt (heet het zo? Kom daar niet vandaan) heeft natuurlijk geen bal te maken met wat er in de Koran staat.

centralscrutinizer, Tuesday, 2 November 2004 14:34 (twenty years ago)

Ik wil een onderzoek naar hoe goed de Qu'ran alswel de Bijbel nu daadwerkelijk gelezen worden. Ik heb het allebei geprobeerd (en ga het met recentelijk verkregen hermeneutisch inzicht vast nog 'ns proberen), maar je maakt mij niet wijs dat Jan/Ali met de pet daar zich daadwerkelijk doorheen heeft gewerkt laat staan weet wat er bedoeld wordt.

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 14:39 (twenty years ago)

Ik was het eigenlijk wel eens met veel van Theo's meningen of de reden waarom hij die verkondigde. Als een van de weinigen blijkt nu. Voor mij was hij toch wel heel veel meer als iemand die alleen wilde provoceren.

helemaal mee eens

nou ja, met Voor mij was hij toch wel heel veel meer als iemand die alleen wilde provoceren. dan.

arnout, Tuesday, 2 November 2004 14:44 (twenty years ago)

Amen @ Martijn.

Je zegt als katholieke Nederlander toch ook niet dat je je eerst katholiek voelt?

Waarlijk baarlijke nonsens. In het geval van Katholieken zal dat wellicht nog opgaan: voor hen is hun religie al afgekalverd tot een vorm. Maar leest u de Bijbel er nog maar eens op na: ook een Christen zal zich waarschijnlijk eerst Christen, dan Nederlander noemen.

Ook binnen het Christendom treft u een scala aan stromingen aan de een fundamentalistischer dan de ander maar invloed hebben ze allen geenzinds. En om dan toch maar de vergelijking te trekken: waarom zouden we ons dan wél zorgen moeten maken over de islam?
In een groot deel van dit soort discussies word de islamitische religie (zie ook de discussie omtrent toetreding van Turkije tot de EU) mijns inziens verward met regimes of individuen uit de islamitische wereld. Natuurlijk zijn elementen uit sommige interpretaties van zowel islam als christendom discutabel maar laten we niet doen alsof we overmorgen een islamitische meerderheid in het parlement of een kabinet met de SGP zouden kunnen hebben.

Dat laatste is nu juist wat onruststokers als Theo van Gogh plachten te doen. Hij liet in dit land het nodige stof opwaaien zoals markante figuren voor hem gedaan hebben. Daar moet in een democratie ruimte voor zijn. Niet iedereen gunt hem die ruimte blijkbaar. Met Theo ging inderdaad een kleurrijk kunstenaar heen maar laten we dat niet aangrijpen om zijn ideologie (voorzover hij die had, zelf voel ik wel wat voor Omars interpratie) rozer te kleuren dan zij is, al was het slechts in KRO spelletjes.

Dit alles doet niet af aan het drama dat zich afgespeeld heeft. Op persoonlijk maar overmijdelijk ook op hoger vlak.
In memoriam. Maar zonder standbeeld alstublieft.

Hielke (Hielke), Tuesday, 2 November 2004 14:45 (twenty years ago)

maar laten we niet doen alsof we overmorgen een islamitische meerderheid in het parlement of een kabinet met de SGP zouden kunnen hebben.

Ja, dat gezever over de AEL een tijd terug. Zelfs als alle Moslims in Nederland erop zouden stemmen zouden ze een marginaal aantal zetels halen. Ik kreeg het veel benauwder toen het CDA met GPV en SGP aan tafel ging.

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 14:57 (twenty years ago)

M.i. worden beide godsdiensten op 1 hoop gegooid. Toch is m.i. het pure Christendom de godsdienst van genade (heb u vijanden lief bidt voor degenen die u vervolgen, wie zonder zonde is werpe de eerste steen bla bla ~zie het Nieuwe testament).
Islam is meer de godsdienst van prestatie. Dmv akties in een goed blaadje komen bij de almachtige met alle gevolgen van dien..
Helaas geldt voor beide godsdiensten dat zij maar al te vaak te kampen hebben met slechte raadslieden met wederom alle gevolgen van dien. Het citaat van Martin B geeft dit ook wel een beetje aan: maar je maakt mij niet wijs dat Jan/Ali met de pet daar zich daadwerkelijk doorheen heeft gewerkt laat staan weet wat er bedoeld wordt (Heilige geest?)

fc harnas, Tuesday, 2 November 2004 15:07 (twenty years ago)

Ik denk dat beide godsdiensten in de basis hetzelfde prediken, verschillende Tradities met dezelfde oorsprong.

Ik zie het zelfs als feuilleton met Qu'ran als laatste editie.

Maar ja, interpretatie hè.

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 15:17 (twenty years ago)

En die genade hebben we gezien zeg, om de Kruistochten er maar eens bij te halen (inclusief Bush's meest recente).

Ik zag laatst die docu over de Evangelisten en Bush en daar zat die Falwell een beetje te verkondigen de goddelozen, homo's, feministen en wat dies meer zij verantwoordelijk te houden voor 9/11! M'n bloed kookte! Als er iets aan te wijzen is als oorzaak is het wel de acties in Christelijke naam uitgevoerd ter verrijking van zichzelf (eerst Europees Imperialisme en daarna Amerikaans/Europese globalisering).

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 15:21 (twenty years ago)

Het dillemma van elke religie: de subtiliteiten van het mystieke pad zijn niet 1,2,3 aan wie dan ook met een pet op over te brengen. Moet je dan een elitaire kloosterorde stichten of water bij de wijn doen om wereldlijke macht te verwerven? (En als die machtsimpuls niet van binnen komt, dan wordt de boel wel van buiten gekaapt door mensen met politieke motieven.) De boeddhisten hebben er het begrip upaya voor: skillful means. Dat zijn voorlopige, begrijpelijke leringen die naarmate men vordert niet helemaal kloppend blijken te zijn, maar wel een ongevaarlijke houvast bieden. (Maar ook zij zijn niet ontkomen aan politieke toe-eigening, machtsstrijden etc.)

centralscrutinizer, Tuesday, 2 November 2004 15:22 (twenty years ago)

Overigens vanmiddag op radio 3: welke plaat wil jij opdragen aan Theo van Gogh? (Bellers: Nothing Else Matters, Freedom van George Michael...) Suggesties?

centralscrutinizer, Tuesday, 2 November 2004 15:23 (twenty years ago)

Als 'gevallen' mens moet je sowieso via de [i]shariat[/i] (exoterische wet) de [i]haqiqat[/i] (esoterische waarheid) leren. Helaas ontspoort die shariat al gauw in dogmatiek, onder andere omdat de haqiqat zo moeilijk te bevatten is en veel mensen boven de pet (die weer) gaat.

Dus inderdaad. :)

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 15:29 (twenty years ago)

Damn, html, geen ubb!

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 15:29 (twenty years ago)

"Hij was maar een clown en nu is hij dood" al aangevraagd?

Koen S, Tuesday, 2 November 2004 15:51 (twenty years ago)

Dat liedje van Lange Frans en Baas B "hoeveel moeten er nog kómen, hoeveel moeten er nog gaan..." zal wel flink gedraaid worden.
Of anders "hou je hoofd cóól met alles wat je doet..." van Cool na de oproep van Cohen om het hoofd ehm...cool te houden.

arnout, Tuesday, 2 November 2004 16:08 (twenty years ago)

Vanavond wordt trouwens iedereen opgeroepen om 19.30 op de dam om zoveel mogelijk herrie te maken. In nagedachtenis van Theo van Gogh.
dus rammelaars, etc; alles wat herrie maakt mag meegebracht worden

Johan Vandersmissen, Tuesday, 2 November 2004 16:55 (twenty years ago)

De man was natuurlijk wel een Subjectivist pur sang, bedenk ik me net.

jeroen (jeroen), Tuesday, 2 November 2004 17:21 (twenty years ago)

Ik vroeg me altijd af waar die enorme woede vandaan kwam, voor iemand die toch (als ik het goed begrijp) met een zilver lepel in de mond geboren is.

Volgens mij was dat geen woede, maar gewoon lekker zuigen.

Ja, dat gezever over de AEL een tijd terug.

Dat sloeg ook helemaal nergens op, want die A staat voor Arabische. En er wonen nauwelijks Arabieren in Nederland.

Ik wil een onderzoek naar hoe goed de Qu'ran alswel de Bijbel nu daadwerkelijk gelezen worden.

In SGP/ChristenUnie kringen kennen ze het hele ding uit hun hoofd en wordt er ook uitgebreid over gediscussieerd. Waar
uiteindelijk dan altijd uitkomt dat Calvijn/Synode van Dordrecht het bij het recht eind hadden en de papen er totaal naast zitten.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 2 November 2004 20:07 (twenty years ago)

er wonen nauwelijks Arabieren in Nederland

Ik geloof dat men op de taal doelt. In Marokko spreken ze (een dialect van het) Arabisch.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 2 November 2004 20:17 (twenty years ago)

Maghreb en Amazigh als ik het goed heb.

Arabieren schijnt inderdaad alleen te slaan op mensen die Arabisch spreken, dan hou je er idd een stuk minder over.

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 20:24 (twenty years ago)

Als een columnist of erger, een kunstenaar op zo'n beestachtige wijze wordt geliquideerd dan weet je als land hoe laat het is.

Ik heb me de laatste paar jaar flink gestoord aan rechts die zich opeens achter Het Vrije Woord ging scharen. Dat is weleens anders geweest.

Ik stoorde mij ook flink aan hoe een groepering van kutpubers de aandacht zo makkelijk (en zo lang) naar zich toe hebben weten te trekken. Want daar begon het mee. Maar ik durf wel mijn hand ervoor in het vuur te steken dat, mocht het er alsnog van komen met die Jihad, zij de eersten zullen zijn die met grote angst in de ogen en natte schijt in hun Evisu met hun scooter rechtsomkeert zullen maken.

Ik stoor me nu vooral aan de media die elke mogelijkheid aangrijpen om vooral door te blijven hameren op dat de islam niet deugt.

Het is trouwens ook de dubbele nationaliteit van de dader dat mij aan het denken zet. Je woont hier heel lang, kent de taal, hebt van het onderwijs genoten. Waar gaat het dan mis? Ligt het aan het glazen plafond (die inderdaad bestaat), waardoor de mogelijkheden altijd beperkt zullen blijven al integreer je je 100 slagen in de rondte. Religieuzen zijn altijd heel bedreven geweest in het oppikken van de zogenaamde disenfranchised. En op TV zie je voorbeelden te over van hoe de broeders in Baghdad de kruisvaarders het mes alsnog op de keel weten te leggen. Het Fundamentalisme werkt wel. Vandaag was er sprake van een terroristische aanslag.

Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 2 November 2004 20:57 (twenty years ago)

Waar uiteindelijk dan altijd uitkomt dat Calvijn/Synode van Dordrecht het bij het recht eind hadden en de papen er totaal naast zitten.

Fijn dat de Martijnen met de pet een net zo ongenuanceerd beeld van het Christendom hebben als van de Islam. Wordt er iig niet gediscrimineerd ;o). Persoonlijk draai ik het liever om en zie ik de Islam als een ongetwijfeld net zo gecompliceerde kluwen religieuse rode draad als de Christelijke fundamenten van onze samenleving. We zijn hier echter in de tempel van het Subjectivisme dus ieder zijn eigen visie natuurlijk :o). Hoewel ik 'in de geest van' wellicht geacht wordt daar die nuance niet te maken. Waarmee ik terloops Jeroens opmerking ook nog even wil relativeren.

Hielke (Hielke), Tuesday, 2 November 2004 21:01 (twenty years ago)

dubbele nationaliteit

Najib Amali daarover in de Volkskrant van zaterdag (hij - Marokkaanse cabaretier - heeft sinds een paar jaar een Nederlands paspoort): Marokko accepteert het inleveren van de Marokkaanse nationaliteit gewoon niet. In Nederland kun je je nationaliteit vast ook pas inleveren nadat je een uitburgeringsexamen hebt gedaan.

[xpost: deze Martijn denkt hartstikke genuanceerd over het Christendom en baalt dat hij niet gelovig is. Nu ja, soms wel eens.]

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 2 November 2004 21:05 (twenty years ago)

Ik heb me de laatste paar jaar flink gestoord aan rechts die zich opeens achter Het Vrije Woord ging scharen. Dat is weleens anders geweest.

Links heeft het ook niet altijd van harte gesteund. ;)

Maar ik begrijp wat je bedoelt: het was vooral een excuus om onderbuikgevoelens ongenuanceerd te uiten. Was misschien ff goed, maar op een gegeven moment moet je toch weer verder.

En dat zie je goed Hielke, het begint al met Shi'iten (in 7- en 12-imamsversie te krijgen) en Soennieten.

Nog een Martijn zonder pet. :)

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 21:07 (twenty years ago)

Vandaag was er sprake van een terroristische aanslag.

En daar valt alweer het woord terrorisme. Ik weet het niet hoor. Plaats dit soort gebeurtenissen in een internationaal en historisch kader (zoals ieder toch lijkt te willen doen wanneer dit soort termenologie valt) en men zal zien dat het van alle tijden en alle plaatsen is.
Daarnaast vraag ik me af of het de juiste insteek is. In welk opzicht hebben we hier te maken met een maatschappelijk conflict en niet met een individueel geschil van mening (zoals geschillen, zij het op uiteenlopende, vaak persoonlijker, terreinen enkele tientallen keren per jaar uitmonden in een bloedbad)? Waarom direct Theo van Gogh aan de ene kant en de dader aan de andere kant identificeren met bepaalde groepen in de samenleving? Omdat Theo en de dader elkaar enkel via de media kenden? Omdat het een publiek persoon betreft? Of is het toch weer de invloed van een opgelegt denkkader waaraan Van Gogh zelf actief heeft meegebouwd?
Nogmaals, ik beweer niet dat dit soort gebeurtenissen geen maatschappelijke achtergrond of implicaties kunnen hebben maar ben net als Koen een beetje wars van de neiging die men na 9/11 heeft om ze op te blazen tot overdreven proporties.

Hielke (Hielke), Tuesday, 2 November 2004 21:12 (twenty years ago)

Links heeft het ook niet altijd van harte gesteund. ;)

Klopt!

Was misschien ff goed, maar op een gegeven moment moet je toch weer verder.

Goed waarvoor?!

ben net als Koen een beetje wars van de neiging die men na 9/11 heeft om ze op te blazen tot overdreven proporties.

Ik ook tot ongeveer een minuut voor ik de woorden 'teroristische aanslag' opschreef. Toen zei het mannetje in de TV-kast dat de dader een vriend was van die 18-jarige knul die de politie een maand of wat geleden had opgepakt. Voeg daar de ritualistische, openlijke aard van de moord aan toe en trek je conclusies. Hier was over nagedacht.


Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 2 November 2004 21:56 (twenty years ago)

Goed waarvoor?!

Hart luchten? Eventjes maar. :)

Over nadenken gesproken: 911 dagen na de moord of Fortuyn hoorde ik, te lui om na te tellen. Heb je dan wel geen complot voor nodig zoals de verslaggever van RTL4 suggereerde, maar er zit wel een idee achter.

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 22:07 (twenty years ago)

Hart luchten? Eventjes maar. :)

Ja? en dan? Wat geschreven en gezegd is blijft voor eeuwig in de ether hangen. En laat dat nou precies datgene zijn wat zoveel van die demagogen (aan beide kanten) domweg niet zien.

Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 2 November 2004 22:26 (twenty years ago)

Wat niet geschreven en gezegd wordt blijft ook altijd maar borrelen en opspelen.

Ik weet niet wat beter is, eerlijk gezegd. Het eruit gooien kan een discussie op gang brengen, het kan 'm ook beëindigen.

En er blijft natuurlijk een verschil tussen gefundeerde kritiek en ongenuanceerd gebazel, maar dat onderscheid weten de bekritiseerden ook niet altijd te maken.

Martijn Busink, Tuesday, 2 November 2004 23:13 (twenty years ago)

Wat niet geschreven en gezegd wordt blijft ook altijd maar borrelen en opspelen.

OK, maar je gaat toch ook niet elke keer als iets opspeelt en borrelt - en waar mensen bijstaan - een scheet laten?

verschil tussen gefundeerde kritiek en ongenuanceerd gebazel

Ik heb zelf genoeg van dat laatste gehoord.

Ariën Rasmijn (Ariën), Wednesday, 3 November 2004 03:28 (twenty years ago)

Die 911 dagen klopt. Maar je hebt er niets aan.

Ik bedacht me vanmorgen dat de maatregelen van het kabinet om de samenleving "bij elkaar te houden" (praten met migrantenorganisaties) een stuk beter geaccepteerd zullen worden van deze rechtse regering. Zo is alles toch nog ergens goed voor.

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 3 November 2004 07:41 (twenty years ago)

waar ik me bijzonder aan stoor is het gezeik dat het leven in nederland nu echt ten negatieve veranderd is, dat de democratie in gevaar is, dat we er met zijn allen nu iets aan moeten doen, blablabla.

het is een politieke moord, en politieke moorden cq aanslagen zijn van alle tijden en alle landen. in het ene land wat meer dan de andere, en tijdens de ene era ook wat vaker dan andere, maar toch. hans janmaat en vriendin wil schuurman waren in de jaren tachtig ook slachtoffer van een aanslag (door anti-fascisten) waardoor de laatste een been moest missen, maar toen hoorde je niemand klagen over het einde van de democratie.

als iemand een nogal uitgesproken mening heeft over zaken is het logisch dat anderen zich daardoor beledigd voelen. en in die troep beleligden hoeft maar net iemand te zitten die daardoor de knop omzet. dat er nu wordt gedaan alsof dat iets nieuws is, is oneindig naief.

neemt niet weg dat ik het - hoewel ik het meestentijds niet met hem eens was, maar wel af en toe kon lachen als hij weer de ongenuanceerde dorpsgek uithing - een grote aderlating voor de cultuur vind.

bas (bas), Wednesday, 3 November 2004 07:56 (twenty years ago)

Fijn dat de Martijnen met de pet een net zo ongenuanceerd beeld van het Christendom hebben als van de Islam

Eh, van de SGP. Die zetten zelf pontificaal op hun website dat ze voor theocratie zijn en vasthouden aan artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis uit de 17e eeuw:
"Artikel 36. Van het ambt der overheid.
Wij geloven, dat onze goede God uit oorzaak der verdorvenheid van het menselijke geslacht, Koningen, Prinsen en Overheden verordend heeft; willende dat de wereld geregeerd worde door wetten en politiën, opdat de ongebondenheid der mensen bedwongen worde, en het alles met goede ordinantie onder de mensen toega. Tot dat einde heeft Hij de Overheid het zwaard in handen gegeven tot straf der bozen en bescherming der vromen. En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de Politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen Kerkedienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valse godsdienst. Om het rijk van de antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen; het Woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt..."

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 3 November 2004 08:05 (twenty years ago)

Ik heb zelf genoeg van dat laatste gehoord.

Ik ook, maar gebeurt is gebeurt, maar nu is het mooi geweest: verder.

Mijn hoop is dat de 'silent majority' van moslims/allochtonen luid en duidelijk in het geweer komt en dat er, zoals Martijn tH ook al aangaf, misschien dan nu weer meer gepraat wordt en dat we eens iets verder komen.

Martijn Busink, Wednesday, 3 November 2004 08:14 (twenty years ago)

Mozeskriebel, gebeurd is gebeurd natuurlijk!

Martijn Busink, Wednesday, 3 November 2004 08:15 (twenty years ago)

Dat praten hebben wel zo´n beetje gehad. Het is tijd voor aktie!

Maurice, Wednesday, 3 November 2004 08:29 (twenty years ago)

waarschijnlijk had ie nu genoten van de enorme aandacht die ie krijgt/kreeg.

Erik Oudman (xzeroine), Wednesday, 3 November 2004 08:30 (twenty years ago)

"Die 911 dagen klopt. Maar je hebt er niets aan."

Inderdaad. Net zoals gister iemand op Radio 2 opmerkte dat het alarmnummer in Amerika 911 is (11/9) en in Nederland 112 (2/11). Je moet er maar opkomen.

André (Andre Rozendaal), Wednesday, 3 November 2004 08:34 (twenty years ago)

waarschijnlijk had ie nu genoten van de enorme aandacht die ie krijgt/kreeg

Hij zal in het ieder geval passend hebben gevonden dat hij gisteravond op de Dam door PvdA'ers het graf in werd geprezen.

Jaap (Jaap), Wednesday, 3 November 2004 08:41 (twenty years ago)

Het is tijd voor aktie!

Wat stel je voor?

Martijn Busink, Wednesday, 3 November 2004 08:45 (twenty years ago)

Ja Maurice, wat gaan we doen?

Ariën Rasmijn (Ariën), Wednesday, 3 November 2004 10:08 (twenty years ago)

We gaan protestsongs schrijven!

Maurice, Wednesday, 3 November 2004 10:16 (twenty years ago)

Ok, maar wat rijmt op 'Sayyid Qutb'?

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 3 November 2004 10:21 (twenty years ago)

daar zijn inderdaad al hele regeringen voor gevallen...

R, Wednesday, 3 November 2004 10:29 (twenty years ago)

Nou R, Fela Kuti heeft toch wel echt e.e.a. voor elkaar gebokst als ik me niet vergis. Overigens vraag ik me af hoe de kutkabouter nu denkt over zijn 'humoristische' oproep om Arnold te liquideren omdat die te weinig platen van MBV draait.

centralscrutinizer, Wednesday, 3 November 2004 10:44 (twenty years ago)

Het is tijd voor aktie

Dus: niet bang zijn om je mening te verkondigen. Asocialen blijven aanspreken op hun gedrag, of het nu de fotografeerders voor je neus in de concertzaal zijn, de bellers in de bioscoopzaal of de Tokkies naast je. Niet agressief worden, maar het debat blijven voeren. Altijd en overal naar het waarom vragen (AR GU MEN TEN!). Jezelf aan je buren voorstellen. De rommel voor je stoepje opruimen. Naar buurtoverleg gaan (al was 't maar vanwege de amusementswaarde). Als kotskabouters zich met flauwkulmeningen melden op je favoriete forum, daar gehakt van maken. Dat soort dingen dus.

Guuz, Wednesday, 3 November 2004 10:48 (twenty years ago)

En proberen extreemrechtse gedachten bij jezelf niet toe te laten. Ik schrik altijd, als de eerste woede is gezakt, hoe zwart/bruin het in mijn hoofd kan zijn. Gelukkig verdwijnt dat als de stoom is afgeblazen. Confronterend.

Guuz, Wednesday, 3 November 2004 10:52 (twenty years ago)

Hmm niet toelaten dat je ernaar gaat handelen inderdaad. Ik denk dat het heel goed is om te erkennen dat je het ergens in je hebt en dat voor jezelf te onderzoeken. Dat voorkomt uitbarstingen.

centralscrutinizer, Wednesday, 3 November 2004 10:58 (twenty years ago)

Het is ook verblindende woede natuurlijk. Op een ander vlak: Er zijn talloze voorbeelden op dit forum waarbij ik uit boosheid, frustratie of anderszins iets intikte waarvan ik al snel dacht: is dat echt zo? moet dat zo? had je niet éven langer kunnen nadenken? Misschien is Anger Management iets voor me ;-)

Guuz, Wednesday, 3 November 2004 11:01 (twenty years ago)

Even: dat u niet denkt dat ik hier uit de kast kom als een soort Michiel Smit ofzo, he. Allesbehalve, laat dat helder zijn.

Guuz, Wednesday, 3 November 2004 11:03 (twenty years ago)

Het enige dat we kunnen doen is de vrijheid van meningsuiting nog luider verkondigen. Zo'n Cohen, die had Van Gogh op de Dam ook moeten eren door hem te citeren; dat hij vermoord is door een pooier van een profeet die het met een kind deed. Want daden zijn hier woorden.

Thomas, Wednesday, 3 November 2004 11:07 (twenty years ago)

Is het citeren van iemands provocaties vrijheid van meningsuiting of het uiten van andermans mening?

Laten we van Goghs mening niet verwarren met de mening van de vrijheid.

dre (andreas), Wednesday, 3 November 2004 11:12 (twenty years ago)

Weet iemand in welke soerat die vermeende incest voorkomt?

Martijn Busink, Wednesday, 3 November 2004 11:14 (twenty years ago)

check eens hier http://www.prophetofdoom.net/quotes4.html#lust

Ggg, Wednesday, 3 November 2004 11:23 (twenty years ago)

Jaja, alsof de bijbel een doktersromannetje is, hou toch op zeg!

André (Andre Rozendaal), Wednesday, 3 November 2004 11:30 (twenty years ago)

Schokkend hier. UITERAARD valt citeren onder vrijheid van meningsuiting. Wat je ook citeert.

Thomas, Wednesday, 3 November 2004 11:47 (twenty years ago)

Ja, maar dat wil nog niet zeggen dat Cohen hem had *moeten* citeren om 'm te eren. Hij citeerde Voltaire en dat was prima.

marieke (marieke), Wednesday, 3 November 2004 12:00 (twenty years ago)

Schokkend hier. UITERAARD valt citeren onder vrijheid van meningsuiting. Wat je ook citeert.
maar waarom had Cohen dan niet meteen kunnen zeggen dat Van Gogh vermoord was door een geiteneuker die hoort bij een achterlijke cultuur?

theo ploeg (theo), Wednesday, 3 November 2004 12:01 (twenty years ago)

Gewaagd zeg, Voltaire citeren, wow!

thomas, Wednesday, 3 November 2004 12:03 (twenty years ago)

Ik schrik altijd, als de eerste woede is gezakt, hoe zwart/bruin het in mijn hoofd kan zijn. Gelukkig verdwijnt dat als de stoom is afgeblazen. Confronterend.

Daar zit het 'm. Toen ik vanochtend de Telegraaf zag liggen in de buurtsuper ging ook (weer) het een en ander door me heen. Zelf geloof ik dat vooroordelen een heel natuurlijk verschijnsel zijn, een overblijfsel van toen we echt in geisoleerde gehuchten woonden en buitenstaanders wel moesten wantrouwen om te kunnen overleven. Ik ondervind er zelf ook wel last van zo af en toe, maar kijk er niet van op. De kneep zit hem inderdaad in zelfbeheersing. Mensen die onder het mom van zeggen wat je denkt en het vrije woord hun gal vrijuit laten gaan missen dat kenmerk van beschaving (en dat heeft ook niets te maken met opleiding of IQ, ben ik achtergekomen).

Verwar zelfbeheersing trouwens alsjeblieft niet met je mond dichthouden in gevallen zoals Guuz net beschreef. Maar ga ook niet gelijk meer zoeken achter elke provocatie van stangende Marokkaanse pubers ('Hirsi Ali is de volgende') of extreem rechts ('we gaan op jacht!').

Ariën Rasmijn (Ariën), Wednesday, 3 November 2004 12:04 (twenty years ago)

@theo
had ook gekund, maar is subjectief en feiten (dat de profeet het met een kind deed) hebben meer effect.

thomas, Wednesday, 3 November 2004 12:05 (twenty years ago)

feiten (dat de profeet het met een kind deed) hebben meer effect.
de intelligentere schriftgeleerden betogen nu juist dat je de Koran - evenals de meeste andere religieuze boeken - niet letterlijk moet nemen. ik constateer dat jij een zogenaamde fundamentalist bent Thomas?

theo ploeg (theo), Wednesday, 3 November 2004 12:10 (twenty years ago)

"Gewaagd zeg, Voltaire citeren, wow!"

En waarom had het dan 'gewaagd' moeten zijn? Je eert Theo van Gogh of de vrijheid van meningsuiting niet door Van Gogh's argumenten over te nemen en uit te storten over een heel verschillend denkende massa. Al die mensen stonden toch niet op de Dam om zich achter Van Gogh's uitspraken te scharen, of het te verheffen?

Gerard (Gerard), Wednesday, 3 November 2004 12:12 (twenty years ago)

@ theo
nee theo, jij constateert niet, jij fantaseert een vraag.
komt dat doordat je diep in je hart tegen de vrijheid van meningsuiting bent?

thomas, Wednesday, 3 November 2004 12:14 (twenty years ago)

nee theo, jij constateert niet, jij fantaseert een vraag.
komt dat doordat je diep in je hart tegen de vrijheid van meningsuiting bent?

je bent een opmerkelijk lezer Thomas, ik constateer inderdaad niet, ik stel een vraag. dat is overigens iets anders dan fantaseren.
waarom denk je dat ik diep in mijn hart tegen de vrijheid van meningsuiting ben? omdat ik ehhh fantaseer?

theo ploeg (theo), Wednesday, 3 November 2004 12:16 (twenty years ago)

Gewaagd zeg, Voltaire citeren, wow
Wat Gerard zegt. Cohen hoeft niet Van Goghs mening te delen of zijn woorden te gebruiken om een statement te maken.

marieke (marieke), Wednesday, 3 November 2004 12:18 (twenty years ago)

@Ggg: Laten we om te beginnen vaststellen dat deze site al tamelijk gekleurd. Met zulke bedoelingen kan je de Bijbel ook 'onderuit halen'.

Persoonlijk zag ik al heel wat stukken waarin met een, voor mij aannemelijke, exegese een heel andere betekenis is te ontdekken. Grappig genoeg verdomd veel gelijkenissen aantonen tussen Bijbel en Qu'ran. Maar goed, ik weet dat fundamentalisten er destructievere (exoterisch gesproken) interpretaties op nahouden en die deugen voor geen centimeter, maar om daarom vast te stellen dat de religie van nature bloeddorstig is is onzin, want anders zouden we hier in Nederland meer last moeten hebben van Christenen.

Martijn Busink, Wednesday, 3 November 2004 12:18 (twenty years ago)

Kunnen we 'doelbewuste belediging' en 'mening' ook 'ns loskoppelen?

Martijn Busink, Wednesday, 3 November 2004 12:20 (twenty years ago)

Sluit me aan bij Martijn B. Het antwoord dat ik mijn geëmigreerde ouders heb gestuurd na een bezorgd mailtje:

Ik fietste vanmorgen nog langs de plek waar het gebeurd is en heb de man vaak genoeg zien fietsen hier in de buurt, vaak met z'n zoontje. We zijn niet naar de Dam gegaan omdat we moesten oefenen met de band, maar we hebben er wel bij stil gestaan en erover gepraat. De verslagenheid is groot maar de algehele reactie op het hele gebeuren stemt mij wel hoopvol. De reactie vanuit de islamitische gemeenschap kwam snel en was resoluut. Hopelijk gaan door deze zinloze actie de oogjes wat meer open en gaan meer mensen beseffen hoe belangrijk het grondbeginsel is van vrije meningsuiting en dat dit grondbeginsel gerespecteerd moet worden. Ook hoop ik dat er bij stil gestaan wordt dat deze actie gezamenlijk veroordeeld wordt. We zullen zien de komende dagen...

Groeten uit een mistig, vochtig en koud Holland.

AutoStatic (AutoStatic), Wednesday, 3 November 2004 12:21 (twenty years ago)

de intelligentere schriftgeleerden betogen nu juist dat je de Koran - evenals de meeste andere religieuze boeken - niet letterlijk moet nemen. ik constateer dat jij een zogenaamde fundamentalist bent Thomas?

Scherp. :)

(en excuses voor de vele fouten in m'n vorige stukkie... TEGENLEZEN voor 'submit' een jens te geven!)

Martijn Busink, Wednesday, 3 November 2004 12:22 (twenty years ago)

Niet agressief worden, maar het debat blijven voeren. Altijd en overal naar het waarom vragen (AR GU MEN TEN!).

Daar zit natuurlijk een grens aan. Sommige mensen zit zo vast in hun bizare denkpatronen dat ze niet meer op logica reageren.
Sayyid Qutb, de grote ideoloog van de moslimfundamentalisten, geloofde dat liberalisme en kapitalisme een soort virus waren. De Arabische leiders waren daardoor geïnfecteerd en moesten uit de weg geruimd worden. Door de schok zou het volk uit zijn lethargie komen en als een man achter het ware geloof gaan staan. Toen ze er in slaagden Sadat te vermoorden kwam het volk alleen niet in opstand.
Ayman al-Zawahri (de tweede man en ideoloog van al-Qaida) concludeerde daarop niet dat zijn theorie misschien fout was, maar dat ook het grootste deel van het volk al niet meer te redden was en daarom rechtvaardig geslachtofferd mocht worden. En zo gaat het steeds verder. Het beruchte Algerijnse GIA stelde in zijn laatste communiqué dat iedereen behalve de paar overgebleven leden van de organisatie een ongelovige was en verklaarde de jihad aan de hele wereld. [Zie voor meer info hierover en de enge denkbeelden van de filosoof Leo Strauss die door veel neo-conservatieven worden gedeeld de prima BBC-docu 'The Power of Nightmares - The Rise of the Politics of Fear' (makkelijk te krijgen via BitTorrent)]


Wat verder dan dus niks met de islam in zijn algemeenheid te maken heeft, zoals Martijn B. al vaststelde.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 3 November 2004 12:25 (twenty years ago)

euh euh Thomas je verschuift de boel een beetje
Van Gogh noemde niet alle Marokkanen pooiers van Allah, maar had het in dit geval over Abou JahJah

bovendien doe je nu net alsof die opmerking van Theo Van Gogh van grote waarde was, terwijl er genoeg mensen zijn in Nederland die dat te ver vonden gaan. Maar om woorden mag niemand vermoord worden. Dat betekent niet dat we nu opeens allemaal de dingen moeten gaan schreeuwen die Van Gogh riep

R, Wednesday, 3 November 2004 12:26 (twenty years ago)

@ theo
graag eerst antwoord op mijn vraag of je diep in je hart vindt dat je niet alles mag zeggen.

thomas, Wednesday, 3 November 2004 12:32 (twenty years ago)

leuke link:
http://www.omsionswil.nl/

(heeft er verder niets mee te maken, maar het laat wel zien tot welke psychotische denkbeelden het christendom in staat is)

bas (bas), Wednesday, 3 November 2004 12:34 (twenty years ago)

De kneep zit hem inderdaad in zelfbeheersing

Echt beangstigend hoeveel mensen daar niet over beschikken. Ik heb zelf (ik woon in Amsterdam oost (500 m van plaats delict)) ook wel eens dat ik 's avonds naar huis loop en een groepje hanggroepjongeren met Noordafrikaans uiterlijk ((c) Opsporing Verzocht) moet passeren. Ik betrap mezelf erop dat soms door mijn hoofd schiet "als er maar niets gebeurt". Als ik er vervolgens voorbij ben en er is niets gebeurd, sla ik mezelf vol schaamte voor mn kop... dat ik dat dacht. Helaas blijven veel mensen dan toch bij de gedachte "dat die groep jongeren toch wel een onveilig gevoel gegeven hebben".

Hoeveel mensen zeggen niet niet meer over straat te durven, of dat je niets meer kan zeggen zonder vermoord te worden, zonder dat ze zelf ooit iets meegemaakt hebben? Het aantal keren dat ik vermoord ben om mn mening is te verwaarlozen. En dat geldt voor 99.99999999% van de Nederlandse bevolking. (cijfers niet gebaseerd op waarheid, pure speculatie teneinde punt te maken)

Maar goed, meer ontopic: Ik vond Theo van Gogh een provocerende, walgelijke schreeuwbek en was het (zelden tot) nooit met hem eens, en dat was prima. Alles dat binnen de grenzen van de wet kan, moet kunnen volgens mij. Er zit een knop op mijn tv, herinner ik mij de woorden van Doe Maar.
Uiteraard is deze actie een onvergeeflijke en verbijsterende, that goes without saying...

Martin V, Wednesday, 3 November 2004 12:36 (twenty years ago)

@ thomas
maar natuurlijk Thomas. zoals ik gisteren reeds op mijn weblog (nucult.org) schreef ben ik in extreme mate voor vrijheid van meningsuiting. daarom ben ik ook van mening dat vrijheid van godsdiest uit de grondwet (ik bedoel: vrijheid te denken wat je wilt denken is voldoende) moet, dat is wat mij betreft namelijk een privéaangelegenheid waar de staat niet over gaat.
ik ben overigens ook voor een open openbaar (leuk he, twee maal het woord open) debat. wanneer ik zo'n Cliteur hoor zeggen dat iemand vergelijken met Hilter een grens over gaat, terwijl het roepen dat alle islamieten geiteneukers zijn wel mag dan zakt mijn broek af. en geloof me, die zit behoorlijk strak.

nu jij Thomas.

theo ploeg (theo), Wednesday, 3 November 2004 12:38 (twenty years ago)

@ theo
nee, ik ben geen fundamentalist, integendeel: degenen die de historische figuur mohammed een profeet vinden moeten vreedzaam kunnen leven naast hen die hem een vieze oom vinden. een fundamentalist is iemand die dit niet vindt.

thomas, Wednesday, 3 November 2004 12:50 (twenty years ago)

Misschien gek, maar ik begin even over muziek. Gisteravond op Radio 1 een werkje van de vaste componist van Van Gogh gehoord, met een door Van Gogh zelf gezongen en erg lieve tekst. Iemand anders dit ook gehoord? Ik vond het wel wat van Spinvis hebben.

jeroen (jeroen), Wednesday, 3 November 2004 13:29 (twenty years ago)

Spinvis heeft de tune voor Najib & Julia geschreven.. Viel mij tegen dat nummer..

Ludo (Ludo), Wednesday, 3 November 2004 13:54 (twenty years ago)

Het is de eindtijd mensen. doe je niks tegen.

Karel, Wednesday, 3 November 2004 14:20 (twenty years ago)

Probeer het eens hierohistorisch te zien.

Martijn Busink, Wednesday, 3 November 2004 14:24 (twenty years ago)

Wat zie ik nu? Theo Ploeg keihard aangepakt op www.afgrond.org

Luuk, Wednesday, 3 November 2004 15:14 (twenty years ago)

In de Metro las ik vandaag dat de column van Gogh vele reacties opriep en scheldkanonnades, maar dat niemand erin slaagde inhoudelijk erop in te gaan.

Eh ja.. Het lijkt me nogal lastig om op een hoop scheldwoorden + wat grove statements inhoudelijk in te gaan.

Ludo (Ludo), Wednesday, 3 November 2004 15:21 (twenty years ago)

Wat zie ik nu? Theo Ploeg keihard aangepakt op www.afgrond.org
Wat een zielige vertoning is die Theo-Harry-polemiek zeg. Theo die niet verder komt dan een dogmatisch rechts=slecht, religie=slecht en nu roepen we voor de vorm wat over revolutie, en Harry die "ijzersterk" eindigt met het staaltje redeneerkunst "Dierenbescherming deed ooit iets doms, Theo is lid van Dierenbescherming, trek zelf uw conslusies." Ik had van beide heren wel wat meer niveau verwacht.

centralscrutinizer, Wednesday, 3 November 2004 16:27 (twenty years ago)

jajaja conclusies

centralscrutinizer, Wednesday, 3 November 2004 16:29 (twenty years ago)

"Lange Frans schrijft nieuwe tekst voor zijn hit Zinloos na dood Theo Van Gogh.."

Ik zie dat de (ja, guuz, nog één...) frans bauer van de hiphop zich er ook mee gaat bemoeien?

vincent koreman (rax), Wednesday, 3 November 2004 17:53 (twenty years ago)

En het is als zo'n klote nummer. :(

Omar (Omar), Wednesday, 3 November 2004 18:04 (twenty years ago)

@centralscrutinizer:
gaaap. op mijn weblog schrijf ik geen artikelen maar korte, persoonlijke stukjes. daarin kies ik niet voor nuance en ga ik mijn stellingname ook niet tot in detail uitleggen. Harry schrijft een artikel op de Afgrond naar aanleiding van mijn uitspraken. daarop kan ik natuurlijk reageren met een artikel. dan zou er sprake zijn van een Theo-Harry-polemiek. en als ik dat nou eens niet doe centralscrutinizer, laat je me dan verder met rust?

theo ploeg (theo), Wednesday, 3 November 2004 19:36 (twenty years ago)

Smaad.
Laster.
Aanzetting tot haat.

Vrijheid van meningsuiting is een illusie.

BvD, Wednesday, 3 November 2004 22:13 (twenty years ago)

@ theo: ik laat je met rust. Anders ben ik straks de eerste tegen de muur als die revolutie van je komt :-) Maar 1 suggestie nog: als die stukjes persoonlijk zijn en je er geen kritische reacties op wilt, zou je ze dan niet gewoon in een schriftje schrijven ipv op een weblog?

centralscrutinizer, Thursday, 4 November 2004 08:36 (twenty years ago)

volgens mij heeft theo geen reactiemogelijkheid ingebouwd op nucult dus geen schriftje nodig.
overigens op afgrond mag altijd kritisch worden gereageerd.

moon, Thursday, 4 November 2004 09:01 (twenty years ago)

Lieve moon, als je iets de wereld inslingert, hoef je geen toestemming te geven voor kritische reacties.

(centralscrutinizer geeft u bij deze toestemming om kritisch op dit postje te reageren)

centralscrutinizer, Thursday, 4 November 2004 09:20 (twenty years ago)

centralcrutinizer,
mag ik je crutz noemen? iedereen mag op mijn schrijfsels reageren. heb ik soms geschreven dat ik dat niet wil? ik maak alleen bezwaar tegen jou "die niet verder komt dan een dogmatisch rechts=slecht, religie=slecht en nu roepen we voor de vorm wat over revolutie". het is slechts een weblogentry hoor, geen manifest, artikel of kritisch betoog. dat bedoel ik.

theo ploeg (theo), Thursday, 4 November 2004 09:27 (twenty years ago)

Theo, ik heb jou en Harry hoog zitten, vandaar dat ik wat teleurgesteld was. Meer niet.

centralscrutinizer, Thursday, 4 November 2004 09:35 (twenty years ago)

lieve centralctutinizer (kun je misschien makkelijkere naam verzinnen, typt zo rottig).
wereld, lees internet, staat vol met weglogjes. volgens mij is het schriftje daarbij allang verdreven. echter de heer ploeg is volkomen in staat zichzelf te verdedigen dus wil ik dat ook niet speciaal doen.
@theo: kan in weblogentry geen kritisch betoog staan? leest anders wel zo.

moon, Thursday, 4 November 2004 09:36 (twenty years ago)

@moon:
jawel daar kan een kritisch betoog op staan maar dat is dit duidelijk niet. een betoog legt tot in detail uit waarom de auteur een bepaalde mening verkondigt. nuance dus al is de mening nog zo extreem. dit is toch iets anders?

@crutz:
ach, ik vind dat iedereen wel eens ongenuanceerd mag zijn. waarschijnlijk kan ik je hooggespannen verwachtingen (gebaseerd op wat eigenlijk?) niet waarmaken. ik houd overigens nog steeds van harry.

theo ploeg (theo), Thursday, 4 November 2004 09:46 (twenty years ago)

maar wat is dit dan wel?? moet zeggen dat je toch redelijk hard roept op je weblog maar nu boel afzwakt?!
wie houdt er nou niet van harry!

moon, Thursday, 4 November 2004 09:51 (twenty years ago)

Ben jij die Monica? Bedoel je niet 'speedgrieving'

Groeten, uw spelling-Nazi. ;)

Martijn Busink, Thursday, 4 November 2004 10:07 (twenty years ago)

@moon:
afzwakken? waar doe ik dat? ik sta volledig achter mijn stukje. maar genuanceerd is het niet en dat is wel een voorwaarde om iets een betoog te noemen vind ik. maar deze thread gaat over de moord op Van Gogh. niet over harry en ik.

theo ploeg (theo), Thursday, 4 November 2004 10:22 (twenty years ago)

ik ben die monica. ai, dacht ik het goed opgezocht te hebben. kan gewoon doen zoals ik journalisten heb horen doen, eindredactie schuld geven.

moon, Thursday, 4 November 2004 10:23 (twenty years ago)

@spelling-nazi martijn, heb concact gehad met eindredactie. het wordt aangepast. thx!

moon, Thursday, 4 November 2004 10:40 (twenty years ago)

Fijn. :)

Martijn Busink, Thursday, 4 November 2004 11:02 (twenty years ago)

graag gedaan. alleen lastig dat ik deze (terechte) kritische noot op subsforum moet lezen ipv op afgrond.
net als reacties over theo en harry. blijft toch beetje incrowdkwestie? subs bang om letters te typen op andere sites?
maar dit geheel terzijde natuurlijk

moon, Thursday, 4 November 2004 13:16 (twenty years ago)

Iedereen typt op zijn eigen weblog. Net de verzuiling, waar sommigen zo naar terugverlangen.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 4 November 2004 17:54 (twenty years ago)

Hoera, de verzuiling is terug.;-)

Intussen zijn we overspoeld door de media met informatie over de gevolgen van de moord op Van Gogh. Er is een kloof, er is een strijd tussen vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst en de samenleving is aan het verharden. Wat een interessante discussie is, maar is dit het waar het omgaat?

Wat ik mis in de hele discussie is ondermeer dat niemand een verband legt met de Molukse kapingen in de jaren zeventig. Wat ook een extremistische daad was, waarbij doden zijn gevallen, mensen jarenlang voor vast hebben gezeten en waar wel een constructieve oplossing uit voort uit gekomen. Het kan dus wel, maar dan moeten ook Nederlanders de hand in eigen boezem steken in plaats van het schreeuwen dat het vrije woord alles is.


monique (monique), Thursday, 4 November 2004 23:44 (twenty years ago)

Wat een interessante discussie is, maar is dit het waar het omgaat?

Dat is een interessante samenvoeging van 'om' en 'gaat'. Geen Freudiaanse, maar een .....verspreking :-))

maar dan moeten ook Nederlanders de hand in eigen boezem steken in plaats van het schreeuwen dat het vrije woord alles is.

Het vrije woord is alles, dat is iets waar ik heilig in geloof. Ik geloof ook dat ik dan keihard met woorden teruggepakt kan worden. Dat wil niet zeggen dat je zomaar alles moet roepen... In dit geval kan Nederland de hand wel in eigen boezem steken, maar dan voor de lekker, want hier valt NL niets te verwijten, behalve dat we wellicht TE slap zijn in onze regelgeving....

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Thursday, 4 November 2004 23:50 (twenty years ago)

Natuurlijk valt Nederland wel iets te verwijten, probeer maar eens als jonge mannelijke Marokkaan een baan te vinden. Ik haal niet voor niets de Molukse kapingen aan. Uit die extremistische daad (waarbij doden zijn gevallen en de daders terecht jarenlang in het gevang hebben gezeten) is een constructieve oplossing voort gekomen in de vorm van een tienduizendbanenplan voor Molukkers. Dat kan ook nu weer, maar niet als we blijven steken in discussies over de 'verlichte' westerse samenleving versus de 'achterlijke en soms extremistische' moslimcultuur. Hoera de verzuiling is terug.

monique (monique), Friday, 5 November 2004 00:40 (twenty years ago)

Het is erg moeilijk omdat in dit probleem een aantal wereldwijde problemen zijn verwerkt (naast de nationale die Monique net aanstipt). Ik bedoel: wat hebben Marokkanen feitelijk nou te maken met Irakezen, Iraniërs en Saudi's? Eigenlijk nauwelijks iets behalve het (en De) Schrift. Het conflict strekt zich uit over vele landen en dat maakt het zo moeilijk te bestrijden. De Molukken (met een slag om de arm ivm beperkte kennis van de materie) was veel overzichtelijker in dat opzicht.

Wel goed om dat er eens bij te halen. Het is natuurlijk wel 'ns minder geweest en door de moderne communicatie is het versplinterd en minder overzichtelijk geworden, maar ik word niet goed van die mensen die denken dat terrorrisme in Nederland (of zelfs Europa) nieuw is.

Martijn Busink, Friday, 5 November 2004 00:44 (twenty years ago)

M&M: zit wat in.
Maar inderdaad, terrorisme is er al zooooooo lang...

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Friday, 5 November 2004 07:47 (twenty years ago)

op webmagazine writersblock.net stond vorige maand leuk artikel erover (helaas werkt hun link naar septembernummer niet).hier werd een vrouw aangehaald die ingezonden brief naar krant had gestuurd met de bekende "vroeger was alles beter" woorden. de writersblock schrijver haalde aan dat dit zeker zo was, in de jaren 80 had je immers het altijd vriendelijke IRA,RAF,etc die gezellig zaten te macrameen. mensen vergeten blijkbaar de slechte dingen van "vroeger" en leven in pure nostalgie. ook interessant.

moon, Friday, 5 November 2004 07:52 (twenty years ago)

Dat kan ook nu weer, maar niet als we blijven steken in discussies over de 'verlichte' westerse samenleving versus de 'achterlijke en soms extremistische' moslimcultuur.

Achter de hele inval in Irak zat natuurlijk dat idee. Want als we nu eens de democratie naar de Arabieren brengen en ze bevrijden van die dictator, dan merken ze hoe gelukkig ze ervan worden en dan gaan die andere landen vroeg of laat ook wel overstag.
Maar dat plan loopt niet helemaal op rolletjes.

Maar als je ziet hoe hard Turkije vooruit gaat omdat ze lid mogen worden van de EU, is het misschien een idee om Marokko ook lidmaatschap in het vooruitzicht te stellen, als ze hun rechtsstaat op poten weten te krijgen. Dan noemen we het maar de EAU. Als we dan ook nog de hashteelt eindelijk eens legaliseren heb je daar meteen een economische boom.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 5 November 2004 08:30 (twenty years ago)

terrorisme is inderdaad van alle tijden. het lijkt mij dan ook zinvol om eens écht te duiken in de motieven van het Islamitisch fundamenteel terrorisme om te werken aan een duurzamel oplossing. maar dat is lange termijn.

voor mij is het woord heilig (hehe, is dat ook ehh religie?). ik vind dat iedereen moet kunnen zeggen, schrijven, maken wat hij of zij wil. Maar, ik ben net als Monique van mening dat Nederland wel degelijk iets te verwijten valt. sinds 11 september én zeker na de dood van Fortuyn is in de Nederlandse media en in het openbare debat slechts één boodschap geweest. juist dát lijkt mij in strijd met het vrije woord. blijkbaar is er in ons land een sfeer ontstaan waarin de voormalige aanhanger van de linkse kerk of bakzeil hebben gehaald of hun mond houden omdat de openbare opinie en het zogenaamde Nederlandse volk niet meer gediend is van 'links' gebral. het feit dat delen van de Nederlandse bevolking onbewust dan wel bewust het idee hebben dat ze niet welkom zijn en dat er niemand is die hun belangen behartigt in het openbare debat heeft van dit land een kruitvat gemaakt. dat mogen linksen en rechtsen en religieuzen zich aan trekken.

theo ploeg (theo), Friday, 5 November 2004 08:32 (twenty years ago)

@Moon: Misschien bedoelde ze het wel in de enge zin, als in "vroeger waren de aanslagen beter" :|

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Friday, 5 November 2004 08:35 (twenty years ago)

@jan willem, zou kunnen. misschien wil ze wat meer creativiteit in het geheel ;-)
@martijn. zag op cnn de peiling van de ballots, deze ging over legalizing softdrugs. alle staten waren tegen, zelfs alaska, waarop de reporter riep: so for your drugs you´ll have to go back to amsterdam!
is er eigenlijk een grens tussen fundamentalistische mening uiten en het vrije woord? (ook al zo´n akelige uitdrukking geworden)

moon, Friday, 5 November 2004 08:51 (twenty years ago)

blijkbaar is er in ons land een sfeer ontstaan waarin de voormalige aanhanger van de linkse kerk of bakzeil hebben gehaald of hun mond houden omdat de openbare opinie en het zogenaamde Nederlandse volk niet meer gediend is van 'links' gebral.

Of houden ze hun mond omdat ze niets meer weten te zeggen? De oude benadering is grotendeels uit de tijd, en de broodnodige vernieuwing bij links blijft voor zover ik kan overzien uit. Om nou te zeggen dat Bos een keiharde oppositie voert...

centralscrutinizer, Friday, 5 November 2004 08:58 (twenty years ago)

Zijn er meer mensen die niet helemaal geloven dat het om islam of religie gaat? Ik denk dat het hedendaagse terrorisme zoals dat ge-exporteerd wordt uit het Midden-Oosten het gevolg is van een rijk vs. arm tegenstelling en dat dat een grotere drijvende kracht is dan "het niet kunnen hebben" van moderniteit (Geert Mak) of vrijheid (zo'n beetje iedereen). Het steekt de arabische wereld wellicht ook best dat er een westers, modern land in hun midden is, maar de rijkdom van Israel is volgens mij het meest aanstootgevend.

Ik denk dat uiteindelijk de vraag wordt of het Westen op legitieme gronden haar verworvenheden in termen van rijkdom weet te verdedigen. Ik denk dat daar best argumenten voor te verzinnen zijn hoor. Koeweit is 1 van de rijkste landen van de wereld, alleen profiteert 1% daarvan. M.a.w. wat er in de arabische wereld fundamenteel ontbreekt is VERDELING van rijkdom en een infrastructuur die dat mogelijk maakt. Het hebben van rijkdom door de elite in die landen blijkt uitstekend verdedigd te kunnen worden door de aandacht te richten op het verdorven westen als de oorzaak van alles. Middel: religie, de aanleiding tot terrorisme, maar niet de oorzaak. Het argument van het Westen zou dan zijn "Zorg eerst voor een evenredigere verdeling van jullie potentiaal aan rijkdom en kom daarna eens kijken of er nog wat te zeuren valt. Wij hebben er ook een paar honderd jaar aan gewerkt." Persoonlijk vind ik dit a priori geen onzin, maar er is wel 1 probleem: Afrika. Een continent met minder potentiaal denk ik en geen internationaal terrorisme omdat de ondergrens die dat mogelijk maakt (nog) niet bereikt is.

Overigens ontneemt zo'n redenering natuurlijk niks van onze verantwoordelijkheid om mee te werken aan een mondiaal evenwicht.

Olaf K., Friday, 5 November 2004 09:15 (twenty years ago)

Zijn er meer mensen die niet helemaal geloven dat het om islam of religie gaat?
Ja, ik. niet helemaal is dan juist verwoord. Enerzijds zie je dat in hét nieuws van de laatste dagen religie een enorme rol speelt (herverkiezing Bush door christelijke amerikanen, moord Van Gogh). Aan de andere kant denk ik dat het in de kern gaat om meer (of minder) dan een botsing van wereldbeelden. Iemand die niet tot op het bot gefrustreerd is, wordt geen extremist is welk geloof of welke politieke overtuiging dan ook. Omgekeerd: iemand die enorm gefrustreerd is (door armoede, onrecht of doodgewoon omdat het leven je niet brengt wat je had gehoopt en je niet weet hoe je daarmee moet omgaan), vindt in extreme overtuigingen wel een voedingsbodem, een rechtvaardiging en een uitlaatklep. En één stapje verder: als een vader via zo'n proces tot een bepaalde extreme opvatting komt, hoe groeit zijn kind dan op? Zelfs wij rijke verlichte intellectuelen hebben vaak 30, 40 jaar en een goeie therapeut nodig om los te komen van de denkbeelden van onze ouders. Hoe zit dat als je 16 bent en in de Gazastrook woont? (geen samenhangend betoog misschien, maar mijn gedachten hierover op dit moment)

centralscutinizer, Friday, 5 November 2004 09:25 (twenty years ago)

En voordat u de pen slijpt: dat van 'zelfs wij rijke intellectuelen' bedoel ik uiteraard met een vaatje zout.

centralscrutinizer, Friday, 5 November 2004 09:27 (twenty years ago)

Ja, we zijn het eens. Vraag is dan wat en oplossing zou kunnen zijn. Ik zie hem niet. Het bevorderen van regimes die een spreiding van rijkdom zullen versnellen. Maar ja als de westerse wereld niet verder komt dan het achter de domme superficiele oplossing van Amerika aanlopen (invasie en opgedrongen democratie) dan zal de boel op korte termijn er niet beter op worden en wellicht echt ontsporen. Maar zelfs het steunen van in onze ogen vooruitstrevende dictators leidt in Amerikaanse handen al snel tot de ellende die we kennen uit Midden- en Zuid-Amerika. Blijft over: zitten en wachten en hopen dat je de ellende van je bed vandaan houdt (hetgeen natuurlijk valt te betwijfelen).

Olaf K., Friday, 5 November 2004 09:32 (twenty years ago)

In elk geval moeten we een aantal dingen inzien:
1) dat zulke landen niet een ontwikkeling waarover wij 500 jaar hebben gedaan, even in drie jaar tijd kunnen maken. Het proces naar vrijheid en democratie kan misschien wel sneller, maar het moet wel een proces zijn, niet een sprong.
2) Dat hetzelfde geldt voor het wereldbeeld van mensen uit die landen die in het Westen terechtkomen. Er zit geen 'westerse democratie-knop' op de mens waarmee je iemand even supersnel omturnt.
We zullen dus geduld moeten hebben en een beleid moeten uitstippelen dat lanmger loopt dan de vier jaar tussen twee verkiezingsperioden. En daarover ben ik pessimistisch...

centralscrutinizer, Friday, 5 November 2004 09:48 (twenty years ago)

Heilige oorlogen
De moderne jihad
Donderdag 23 september, 20.00 uur
Aula, Tongersestraat 53, Maastricht, toegang gratis
Dr. S. Zemni, voorzitter Centrum voor Islam in Europa, Un. Gent

Sinds de gebeurtenissen van 9/11 wordt de internationale politiek beheerst door de oorlog tegen het terrorisme en de (islamitische) jihad. Op de aanslagen van al-Qaïda antwoordde George Bush met een eigengereide ideologie van preventieve oorlogen en antiterroristische maatregelen. Maar waar komt die nieuwe jihad vandaan? Wat bezielt een twintigtal mannen om met vliegtuigen het World Trade Center binnen te vliegen? Waarom blazen jonge Palestijnse mannen en vrouwen zich op in Israëlische steden? Is er een verband tussen al deze daden van (zelf)destructief geweld? Is er zoiets als een ‘islamitisch offensief’ tegen ‘het westen’?

Islamdeskundige Sami Zemni werpt een licht op de logica’s achter dit geweld. Want alleen als we de moderne jihad begrijpen – wat niet betekent: legitimeren of rechtvaardigen – kunnen we de spiraal van geweld waarin de wereld zich bevindt, doorgronden en alternatieve antwoorden vinden.

deze lezing was zeer interessant. via deze link een samenvatting
http://www.wasnederland.nl/forum/php/viewtopic.php?p=912&highlight=&sid=d094227089c02403d930bee92e9fd438#912

moon, Friday, 5 November 2004 09:51 (twenty years ago)

Interessant, maar het wordt me niet echt duidelijk wat Sami Zemni bedoelt met de stelling dat de strijd een politieke is. Doelt hij op een botsing van wereldbeelden?

Olaf K., Friday, 5 November 2004 10:02 (twenty years ago)

Of bedoelt hij machtspolitiek?


(By the way, kan iemand mij uitleggen waar de term "vijfde colonne" vandaan komt? Ik begrijp wat het betekent maar niet wat er nou vijf zou zijn aan radicale moslims.)

Olaf K., Friday, 5 November 2004 10:07 (twenty years ago)

Eigenlijk kunnen we nog wel wat leren van de VS waar men het gewoon over 'terrorisme' heeft, niet over 'moslimterrorisme'. (Alleen voeren zij hun beleid dan weer wat onhandig uit.)
In de marge van het nieuws zijn trouwens nu wel een aantal positieve ontwikkelingen. De Al-Tawid moskee heeft een bezoeker de toegang geweigerd nadat deze op TV had gezegd dat Theo vG het ook een beetje zelf had uitgelokt.
En diverse moslimorganisaties hebben hun leden begrip gevraagd voor negatieve reacties van Nederlanders. (Ziet iemand Balkenende begrip vragen voor boze reacties van moslims n.a.v. de oorlog in Irak?)

Vijfde colonne werd ook al in de tweede wereldoorlog gebruikt. Ik vond net dat het uit de Spaanse burgeroorlog komt.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 5 November 2004 10:16 (twenty years ago)

Er worden al langer mensen met extreme opvattingen geweigerd in moskees. Zodat de extremen zich verzamelen in het beperkte aantal moskees waar ze wel met hun opvattingen terecht kunnen. Overigens was de dader een behoorlijk dichterlijk type.

marieke (marieke), Friday, 5 November 2004 10:22 (twenty years ago)

Zijn zelfmoordbriefje was ook al een aardig staaltje gerijm. Waarom wordt zo iemand geen schrijver!

Ludo (Ludo), Friday, 5 November 2004 10:32 (twenty years ago)

Precies, gebruik je talent voor ingezonden brieven, columns, pamfletten, enzo. Een eindredacteur heeft er weinig werk aan.

marieke (marieke), Friday, 5 November 2004 10:38 (twenty years ago)

dat zulke landen niet een ontwikkeling waarover wij 500 jaar hebben gedaan, even in drie jaar tijd kunnen maken.

Reken daar ook nog 500 jaar Westerse gebruiken geïntroduceerd door Shah's en Sultans vooral ter meerdere glorie van diezelfde Shah's en Sultans, met maar matig voordeel voor de bevolking. Met als hedendaags voorbeeld Saudi-Arabië (alleen dan zijn het sheikhs i.p.v. Sultans en Sheikhs.

Deze haat is al eeuwen aan het broeien.

Martijn Busink, Friday, 5 November 2004 10:38 (twenty years ago)

Inderdaad, hier is een groot schrijver overleden. Ik bespeur invloed van Finnigan's Wake.

Olaf K., Friday, 5 November 2004 10:43 (twenty years ago)

ben ik nou gek of leeft-ie nog?

centralscrutinizer, Friday, 5 November 2004 10:46 (twenty years ago)

Hij leeft nog.

marieke (marieke), Friday, 5 November 2004 10:48 (twenty years ago)

Er zit geen 'westerse democratie-knop' op de mens waarmee je iemand even supersnel omturnt.

En democratie is ook niet alles: zie Amerika.

In een land met chaos (zoals Irak) willen de mensen orde. Wie zijn er doorgaans erg ordelijk? De fundamentalisten. Dikke kans dat er voor je het weet een democratisch gekozen fundamentalistisch regime zit.

Het is ironisch dat de 'Coalition' moest aanpappen met Shi'iten om een seculiere democratie te installeren. omdat de Soenniten, die daar juist wel voor in zijn in tegenstelling to Shi'iten, al met de vijand in zee waren gegaan in de vorige ronde. The Enemy Of The Enemy Is My Friend, zullen we maar zeggen.

Martijn Busink, Friday, 5 November 2004 10:49 (twenty years ago)

Geen idee. De brief is ondertekend met "Hasboena Allah wa nima alwakeel Nima alMawla wa Nima anNasseer Saifu Deen alMuwahhied". Ik weet niet of dit de (doop)namen van de schrijver zijn maar het lijkt idd niet op Mohammed B...

De schrijver leeft dus nog. "He, Mohammed, voordat je gaat, ik heb nog wat geschreven, klaar voor publicatie..."

Olaf K., Friday, 5 November 2004 10:51 (twenty years ago)

Maar ook Mohamed B leeft nog.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 5 November 2004 10:53 (twenty years ago)

Oh ja, dat was ik even vergeten. Alleen zijn been heeft het te verduren gehad...

Olaf K., Friday, 5 November 2004 11:01 (twenty years ago)

Wel opmerkelijk dat we nu in Nederland een Mohammed B. en een Ali B. hebben, twee tegenpolen binnen het spectrum (daden vs woorden, gehaat vs geliefd, de een roept om oorlog, de ander rapt ertegen).


centralscrutinizer, Friday, 5 November 2004 11:15 (twenty years ago)

En vergeet Baas B. niet ;-)

marieke (marieke), Friday, 5 November 2004 11:24 (twenty years ago)

En Buurman B. verantwoordelijk voor de verkiezing van Baas B.

Hielke (Hielke), Friday, 5 November 2004 15:00 (twenty years ago)

Rolbevestigend: de autochtoon is weer de baas. ;-) (of heb ik de verkeerde Baas B voor me?)

centralscrutinizer, Friday, 5 November 2004 15:26 (twenty years ago)

Iemand die niet tot op het bot gefrustreerd is, wordt geen extremist is welk geloof of welke politieke overtuiging dan ook.

Dat geloof ik niet. Waarom zou Osama bin Laden gefrustreerd zijn? Of Al-Zawarhi? Beide komen uit rijke, vooraanstaande families. Hetzelfde geldt voor illustere voorgangers als Filips de II en Nero.

Precies, gebruik je talent voor ingezonden brieven, columns, pamfletten, enzo. Een eindredacteur heeft er weinig werk aan.

Waaruit dan maar weer blijkt dan de taal leren geen wondermiddel is (wat zelfs Bush weet; zo rechts als hij is, laat hij gewoon propaganda in het Spaans maken.)

Als ik het zo lees is volgens mij wel veel geciteerd uit werkjes van fundamentalistische geleerden.

Het is ironisch dat de 'Coalition' moest aanpappen met Shi'iten om een seculiere democratie te installeren. omdat de Soenniten, die daar juist wel voor in zijn in tegenstelling to Shi'iten

Ik dacht altijd dat Al-Sistani geen wereldlijke macht wil omdat dat corrumpeert?

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 5 November 2004 18:36 (twenty years ago)

Dat geloof ik niet. Waarom zou Osama bin Laden gefrustreerd zijn? Of Al-Zawarhi? Beide komen uit rijke, vooraanstaande families.

Omdat ze een sterk rechtvaardigheidsgevoel hebben en omdat ze niet de genaaiden zelf zijn. De genaaiden zijn te druk met overleven om zich met terrorrisme bezig te houden.

Bin Laden zag in z'n eigen familie hoe die zich verrijkten zonder aan de Saudi met de pet de denken.

Martijn Busink, Friday, 5 November 2004 18:59 (twenty years ago)

Die gasten die die vliegtuigen toen het WTC in hebben gevlogen waren ook modale, intelligente mensen. Mohammed B. was ook een lieve jongen die zich inzette voor de buurt voordat ie doorsloeg.

Martijn Busink, Friday, 5 November 2004 19:02 (twenty years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.