Filmforum

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Not all messages are displayed: show all messages (11680 of them)

hoe heette die film met Ruffalo en Witherspoon, dat was nog eens een leuke engelen-film.. hmm. Just Like Heaven! :)

Ludo, Monday, 13 August 2007 19:54 (seventeen years ago) link

Jezus, die Ludo stormt lekker door zeg! Nu nog effe vido´s filmzine bekijken...

Himmel uber Berlin ga ik binnenkort weer eens doen. Ik vond het destijds wel aardig, maar kan me voorstellen dat ik inmiddels meer geduld heb. Kan me herinneren dat ik paris texas geweldig vond. Kan me ok herinneren dat ik amerikanischer freund niet kon uitzitten.

Heb de laatste drie weken 1 film gezien: Finding neverland. Geslaagde sentimentele draak.

Zomer in IJsland: mijn handen vriezen er zowat af...

Olaf K., Tuesday, 14 August 2007 11:43 (seventeen years ago) link

perfecte zomer dus ;)

ik moet nog steeds uitvinden waar ik The Ballad of Jack and Rose van heb opgepikt.. Was jij dat Olaf? (Ik haat onopgeloste mysteries)

Ludo, Tuesday, 14 August 2007 12:26 (seventeen years ago) link

Welkom terug, Olaf.

Een film waar je in ieder geval niet naartoe hoeft is Evan Almight. Zie hier

Vido Liber, Tuesday, 14 August 2007 13:29 (seventeen years ago) link

Nee Ludo, ik was het niet, nog nooit van die film gehoord. En Vido, je blijft me af en toe verbazen met je vergaande onbevangenheid... Ik moet nog een week IJsland, dan een week in Utrecht met mijn nieuwe geliefde, en daarna zet ik misschien wel weer eens een film op. Een mooie romantische, met Meg Ryan :´)

Olaf K., Wednesday, 15 August 2007 08:57 (seventeen years ago) link

oh dus die Brno zomerkampen hebben werkelijk nut ;)

Ludo, Wednesday, 15 August 2007 11:39 (seventeen years ago) link

Gummo
Dit is zo'n film waarmee de glijdende schaal eh verdergaat richting het moment dat je uit pure interesse Pig Holocaust gaat zitten kijken (of hoe heten dat)
maar goed Gummo is dus hilarisch en heeft het beste openingsliedje ever.. kukeeelooodidoooo. En ook de beste openingszin (althans niet voice-over) "there's a lump in your titty".
Pure White Trash Ellende. De bad-scene is ook classic. (met spaghetti)

Bin-Jip
De laatste van mijn VPRO-trofee.. had ik al 'ns gezien. De wending (vanaf gevangenis) blijft fascinerend. Eerst lijkt het niet te werken, maar dan blijkt het juist een heel mooie zet.

Take the Money and Run
Woody Woensdag. Ofzo. Dit is een van zijn vroege komedies. Gelukkig zit er een tikkeltje romantiek in, dat maakt het altijd aandoenlijker. Beetje hit & miss, de pseudo-docu stijl heeft ie wel 'ns beter gedaan (later) Maar de chaingang-scenes en ultieme arrestatie-scene zijn lollig.

Ludo, Thursday, 16 August 2007 07:18 (seventeen years ago) link

Take the Money and Run - Woody Allen als cellist in de fanfare blijft hilarisch. Een van de beste quotes, wanneer de kruimeldief zijn toekomstige vrouw voor het eerst ontmoet: After fifteen minutes I wanted to marry her, and after half an hour I completely gave up the idea of stealing her purse.

Vido Liber, Thursday, 16 August 2007 10:01 (seventeen years ago) link

oh ja haha :)

als Woody cello speelt (kattengejank) vroeg ik me af of het heel misschien een beroemd avant-garde stuk was. Zal wel niet, maar was ook leuk geweest als meta-grap.

Ludo, Thursday, 16 August 2007 12:04 (seventeen years ago) link

Ik heb ’s een verhaal gehoord over een cellist die een heel moeilijke moderne compositie moest uitvoeren waarbij hij de cello over de strijkstok moest halen in plaats van andersom. Dit bleek zo’n onmogelijke opgave dat hij halverwege de uitvoering van het stuk het instrument met een woeste, vernietigende beweging van zich afsmeet en kwaad van het podium afliep. Het aanwezige publiek dacht dat dit gebaar onderdeel uitmaakte van de partituur en gaf de cellist een staande ovatie. Het had een scène uit een vroege film van Woody Allen kunnen zijn.

Vido Liber, Thursday, 16 August 2007 12:46 (seventeen years ago) link

doet me denken aan een gitaarleraar die ik ooit had (was nog heel jong) die tijdens die periode examen aan het conservatorium deed.. welnu, het stuk waarmee hij examen deed bestond onder andere uit het bekloppen (!!) van zijn gitaar (op allerlei verschillende plaatsen) en andere fratsen..

jaja de avant-garde. :)

Ludo, Thursday, 16 August 2007 19:06 (seventeen years ago) link

Avant garde? Da's inmiddels toch gewoon retro.

Martijn Busink, Saturday, 18 August 2007 11:13 (seventeen years ago) link

Gummo = briljant, maar doet me ook weer denken aan het onderschatte Belly van Hype Williams waar DMX zijn homies uitnodigt in zijn patserige huis, met afstandsbediening zijn home cinema aanzet en pontificaal Gummo gaat zitten kijken. :)

OMC, Sunday, 19 August 2007 16:43 (seventeen years ago) link

nog leuker was die scene in Cribs geweest. 4 real :D

Ludo, Sunday, 19 August 2007 18:51 (seventeen years ago) link

Frantic
EXTREEM fascinerende film.. en wel hierom.. eerste uur is geniaal, Morricone doet een Blade Runner Vangelisje waarschijnlijk geinspireerd door Harrison Ford die zijn gebruikelijke koele (coole?) zelf is.. Hij is in Parijs voor een conferentie als Amerikaanse dokter.. en binnen no-time is zijn vrouw pleite..Jep paranoia! De sfeer zit er goed in.. en dan neem ik halverwege een korte pauze voor versnaperingen.. Klik verder. en de film verandert van het ene op het andere moment in een dramatisch slechte b-film. Het object waar de film om draait blijkt ongelofelijk afgezaagd (iets nucleairs, inclusief dat teken er vet op gedrukt zodat het maar duidelijk is) de slechteriken blijken Arabieren (GAAP) en het allerergste de tot dan toe vrij hulpeloze personages gaan zich als helden gedragen.. Tijdens achtervolgingen met slechteriken obscene gebaren maken enzo.. En natuurlijk aan het eind Saves Ford The Day! Au.. Doodzonde.

Immortal Beloved
hey die stem.. die klinkt erg Neder-Engels.. en jahoor we krijgen beeld en het is Jeroen Krabbe! Diens Nederlandse accent is overigens niet zo erg als Johanna ter Steege, die later nog verschijnt.. maar goed misschien moet je je daar niet aan ergeren. Natuurlijk moet er met Amadeus vergeleken worden.. Beethoven is een meer typische muzikant (namelijk norse eikel die nergens rekening mee houdt) Qua film is Amadeus stukken beter, vooral omdat daar het gegeven wat het plot eh gaande houdt veel interessanter is. (Namelijk jaloezie, tegenover in dit geval de zoektocht naar Ludwig's geheime liefde, waarvan de uitkomst overigens ruim voor het einde al wel door mijn hoofd was geschoten)
En god was is Ode To Joy cheesy eigenlijk.

Scarface
(Howard Hawkes versie)
Nooit gerealiseerd dat die versie van De Palma werkelijk heel veel op het origineel lijkt. Enkel het einde lijkt me wat harder (wat betreft zus.. als ik 't me goed herinner, misschien is het toch nog identiek)
Deze versie is kort en (misschien) daardoor wat fragmentarischer. Maar zeer zeker enerverend en het comic relief karakter (een man met hoedje en snor die voor Tony's secretary mag spelen (wat niet lukt) = geniaal.

Driving Lessons
Harold and Maude in Engeland met Sufjan in de rol van Cat! Oh en Ben Folds doet ook nog mee, kenners kunnen raden welk recent nummer dat is. Eh moet je wel eerst de setting weten.. dat roodharige vriendje van Harry Potter leeft met zijn pa een priester en ma een godsdienstfanaticus/neurotische moeder (Laura Linney die daar een uitermate geschikte kop voor heeft) (dit was de hint) in een dorpje ofzo.. Hij is natuurlijk ongelukkig en probeert als nerd het knapste meisje te versieren met poezie (de tragiek van de nerds dat ze net als de hippe jongens ook gewoon op de knapste meisjes vallen.. ;) )
Maar goed.. Het word zomervakantie, tijd voor een baantje.. Bij een oude Engelse constant scheldende actrice. Jahoor dat wordt een heel avontuur waarin onder andere een schattig Schotse meisje (nou ja 25 ofzo) opduikt die Pink Moon van Nick Drake draait terwijl ze 17-jarige jongetjes die ze een uurtje kent ontmaagd. :D
Maar goed de film heeft wel wat teveel flauwe momenten en is verder zeer voorspelbaar.

Ludo, Monday, 20 August 2007 07:46 (seventeen years ago) link

Pan's Labyrinth
El capitano is de beste slechterik in tijden, de fascistische übermensch in optima forma. Die scene met die fles... brr. Hij draagt ook wel de film, want het oorlogsverhaal is een beetje schetsmatig, het fantastische gedeelte weer wat te Lord of the Rings. Haalt het niet bij Cronos dus.

A Scanner Darkly
Junkies worden paranoïde van drugs, maar ze worden ook echt constant gevolgd. Een van hen is zelfs een undercoveragent die zichzelf moet observeren. Genoeg stof voor cynische grappen, die met name door Robert Downey Jr. met verve worden vertolkt, en rare Möbius-banden. Dit alles in overgetrokken film voor extra vervreemdend effect. Oh ja, en het gaat ook nog over dat je of een modelgezinnetje kan zijn, maar dat dat saai is, of lekker losbandig kan leven met veel drugs met je vrienden, wat spannender is, maar ook nogal ongezond, lichamelijk en geestelijk. Eigenlijk gewoon een heel erg goede film dus. Ook eindelijk weer eens sci-fi waar de techniek werkelijk in dienst staat van het verhaal en geen excuus is voor iets wat zich net zo goed in het hier en nu zou kunnen afspelen, maar dan zonder de killer-robots en flitsende ruimteschepen.

Martijn ter Haar, Tuesday, 21 August 2007 19:44 (seventeen years ago) link

Keanu Reeves werkt ook ineens een stuk beter als ie in achter een animatie schuilgaat! ;)

Ludo, Wednesday, 22 August 2007 07:26 (seventeen years ago) link

Het helpt vooral dat de rol voorschrijft dat hij volkomen verdwaasd moet rondlopen. Wat dat betreft is het perfecte casting.

Martijn ter Haar, Wednesday, 22 August 2007 07:47 (seventeen years ago) link

LOL.

in het tamelijk bizarre River's Edge was ie ook wel ok.

Ludo, Wednesday, 22 August 2007 09:36 (seventeen years ago) link

Ludo heeft het probleem van Frantic weer 's kort en bondig samengevat. Een ander veelbesproken probleem is de casting van de niet zo bijster sterke Emmanuelle Seigner. Zij kreeg de rol waarschijnlijk voornamelijk omdat ze met Polanksi was getrouwd.

De week stond bij mij voornamelijk in het teken van noir, noir en noir

Vido Liber, Thursday, 23 August 2007 07:59 (seventeen years ago) link

ah ik raak steeds achter op Vido's log, z.s.m maar weer eens bijlezen.

Save the Green Planet
misschien iets voor Azie fan Olaf. De Koreaanse Mars Attacks. Een verknipte jongen denkt dat een of andere hoge pief een alien is.. Kidnapt hem en begint 'm te martelen.. Hij blijkt dat al vaker te hebben gedaan. Ondertussen zijn 2 agenten bezig met de zaak.. En eh hm, nou ja het is dus een parodie dus er is bizar geweld, knotsgekke montages, geflipte personages en het enigzins voorspelbare (maar toch best hilarische) einde.

Ask The Dust
ah de machinaties van Hollywood. WAAROM Colin Farrell als Arturo Bandini. :( :( Een absurde keuze van de casting director die alleen maar kan worden verklaard omdat de producers waarschijnlijk een "name" wilden.. Want.. Arturo Bandini het Italiaanse schoffie is in de roman een jaar of 18, hooguit 20.. Bovendien is het een bildungsroman, het is een onervaren jongen (op alle gebieden) en dan is daar Colin, de masculiene spierbundel die niets van vrouwen weet?!?! Daar zit je dan als regisseur, je script is goed (kan niet missen met die vlotte boeken van Fante) en dan komen ze aan met zo'n.. ok het punt is duidelijk. (Selma Hayek als de drugsverslaafde neurotische serveerster is ook al geen goed idee, wegens teveel seksbom, in fact heel Bunker Hill ziet er te glamoureus uit)
Zwaar teleurstellend dus.

Melinda and Melinda
Heeft ook raakvlakken met die Hollywood-mechanismen. Maar is uiteindelijk een weinig boeiende Woody-raamvertelling. Een groepje mensen zit in een restaurant, een persoon gooit een anekdote op tafel en de 2 aanwezige schrijvers belanden in een discussie over of dit nu een komedie of een tragedie oplevert. (Die we beiden zien worden uitgebeeld) De komedie heeft Will Ferrell in de rol van Woody. Hij doet een aardige imitatie. Curieus genoeg is dat het enige sympathieke personage, verder een hoop zeer vervelende mutsen en andere onlui.

Ludo, Thursday, 23 August 2007 08:29 (seventeen years ago) link

Van de drie genoemde films is Save The Green Planet inderdaad de winnaar, al moet je wel Koreaan zijn om alle grappen over en verwijzingen naar het moderne Zuid-Korea te kunnen begrijpen. Mij ontging het een en ander, maar dat mocht de pret niet drukken

Vido Liber, Thursday, 23 August 2007 12:30 (seventeen years ago) link

de verwijzingen naar Space Odyssee waren in elk geval NIET te missen. :)

Ludo, Thursday, 23 August 2007 13:21 (seventeen years ago) link

Niks mis met Melinda & Melinda! Uit die periode de meest genietbare Allen. En het gegeven is leuk. Maak van dezelfde storyline zowel een komedie als een tragedie en laat die door elkaar lopen. Het gegeven wordt pas echt leuk als blijkt dat komedie en tragedie steeds meer op elkaar gaan lijken en uiteindelijk het verschil niet meer te zien is. Geen meesterwerk, maar een geslaagd experiment.

Goed, ik heb werkelijk geen reet gezien. Ja, Reality bites met vriendin op de bank. Vind het een genietbare film die op zeer toegankelijke wijze iets echts probeert te zeggen. Beetje Breakfast club voor twintigers. Af en toe een paar zinnen die ik toch ECHT geschrapt had, maar goed, genietbaar....

Olaf K., Thursday, 23 August 2007 21:30 (seventeen years ago) link

Inhaalertje dit weekend, nl. Perfume. Wel geinig maar ook een beetje saai omdat je nooit in het hoofd van die gast zit (je weet wel: het klassieke boekverfilming probleem.) Maar wel een glorieuze ontsnapping aan het einde, wat een briljante scene! En eigenlijk voor het eerst dat seriemoordenaar-dient-zijn-plan-te-voltrekken idee eens interessant en geloofwaardig gebracht (maar misschien omdat het een keer niet zo'n Amerikaanse transseksueele pedo masochist is die vrouwen vermoord omdat ze op zijn moeder lijken ;) Kortom, prima zaterdagavondfilm.

OMC, Sunday, 26 August 2007 18:53 (seventeen years ago) link

Moet duidelijk weer op stoom komen. Heb Linda Linda Linda herzien (nicely nice!) alsmede The Sound of Music voor de 10e keer of zo maar nu met mijn Oostenrijkse vriendin die claimde de film nog nooit te hebben gezien. Ja, dat kan dus niet. Veel geleerd. Zo bestaat er heel niet zoiets als een "Crispy Apfelstrudel" en eet men in dat land heel geen "Schnitzel with noodles" (de rijm uit 'My Favorite things'). Het blijft toch een genot hoor die film, kan er weinig aan doen. De verstop-scene in het klooster kan ik niet zien zonder me bewust te zijn van de imnpact die die scene op me maakte toen ik 8 was. En goed, toegegeven, er zit een camp-gehalte in, maar het is tevens een uiterst genietbare musical, en een van de laatste grootse van dat type. Audrey Hepburn heeft bedankt voor de rol. Een van de 100 interessante trivia...

Olaf K., Sunday, 26 August 2007 21:52 (seventeen years ago) link

All Or Nothing
Rooneys en Winehouses verzamelen! Mike Leigh en de gebruikelijke white trash (of had ik van hem alleen Naked gezien) Het voelt in elk geval vertrouwd. De treurige hondenkop van de hoofdrolspeler is geniaal. Hij heeft een soort mid-life-crisis, terwijl de gezinsleden ieder zo hun eigen problemen hebben. Hoewel de film over the top/tearjerker lijkt, vrees ik dat het eigenlijk realistisch is. In elk geval zeer herkenbare personages die je ook op straat tegenkomt.

Bring Me The Head Of Alfredo Garcia
Dat zal met deze film niet zo snel gebeuren. Dacht dat het een western zou zijn, maar.. tis iets anders. Een of andere maffia-pief wil wraak op Alfredo wegens het bezwangeren van zijn dochter (als ik 't goed begreep zonder Spaanse ondertitels, maar goed "wie is de vader" ..) Allerlei bounty hunters gaan op zoek en komen een sjofele pianist tegen. Ik dacht dat DAT Garcia was, maar neen.. Hij kent hem echter wel via via.. Een probleem: Garcia is al dood. Dus tijd voor wat grafschennis.
Nou ja hitte, paranoia, meer hitte, meer paranoia, meer drank en ondertussen ontpopt de pianist zich als suicidale revolverheld in de goeie Peckinpah traditie. Zeker een boeiende film, al heeft Peckinpah geen zin in spanningsopbouw, niks de kijker laten sidderen voor wat komen gaat, gewoon BAM.

We Don't Live Here Anymore
De haat op IMDB is groot voor deze film, Martijn ter H. zal instemmend knikken. Het is inderdaad zo'n typisch mislukte arthouse film wat dus potsierlijke pretenties oplevert. De cast is nochtans goed met Ruffalo en de Lynch-meisjes Watson en Dern. Peter "Eternal Sunshine-Jim Carrey" Krause doet ook mee. Ze vormen 2 koppels die beiden vreemdgaan met de ander. Begeleid door omineuze muziek (soort Badalamenti) vermoeden we geweld, maar dat blijft min of meer uit. Wel veel toneelmatige dialogen en verder niks.

37.2 Le Matin
Onhandige titel.. Amerikaanse titel is duidelijker: Betty Blue. Een jong meisje dat met een klusjesman een relatie heeft. Ze wonen eerst op een bungalowpark, dat geschilderd moet worden.. Maar dan ontdekt Betty dat de klusjesman een boek heeft geschreven. Dat uitgegeven moet worden! Ondertussen verhuizen ze een paar keer en hebben vooral heel veel seks. (Het is een Franse film tenslotte en ik zag de director's cut voor een dubbele portie) Ondertussen blijkt er toch wel een steekje bij Betty los te zitten en gaat de film langzaam maar zeker op weg naar het Cuckoo's Nest. Lieve film, dacht eerst dat wat bekendere muziekhits als begeleiding voor meer sfeer had gezegd, maar juist de jaren '80 synths een ook IN de film gespeeld piano-themaatje hebben wel wat.
Was dat de favo-film van JW vroeg ik me af..

Ludo, Monday, 27 August 2007 07:26 (seventeen years ago) link

(leuke recensie van Roger Ebert trouwens)

"They all miss the point. "Betty Blue" is a movie about Beatrice Dalle's boobs and behind, and everything else is just what happens in between the scenes where she displays them."

een beetje gelijk heeft ie wel ;)

Ludo, Monday, 27 August 2007 07:53 (seventeen years ago) link

De director's cut van Betty Blue vind ik niks aan...al zit er idd wel veel extra Dalle in, dus dat verzacht de pijn. :)

OMC, Monday, 27 August 2007 09:41 (seventeen years ago) link

Die Sehnsucht der Veronika Voss (Fassbinder 1982). Altijd gevaarlijk om te beginnen met iemands beste film, want na het fantastische Die ehe der Maria Braun stelt deze een beetje teleur. Een goede film op zichzelf, over een op haar retour zijnde actrice. Groots gedurende de oorlog, nu in verval en afhankelijk van morfine. Zo zwak in feite dat ze geen weerstand kan bieden tegen de uitbuitende arts. Een soort remake van Hollywood Boulevard, maar het is duidelijk dat Fassbinder meer voor ogen stond. Sehnsucht behoort tot zijn post-oorlog trilogie over ‘hedendaags’ Duitsland en daar gaat het een beetje fout. Een goede film op zichzelf, maar als psychologische thriller meer geslaagd dan als tijdsbeeldverschaffend, want echt de diepte in gaat het niet en Veronika Voss blijft een beetje een curiosum en komt nergens in de buurt van een allegorisch personage, laat staan van Maria Braun.

Le petit Lieutenant (Beauvois, 2005). Psychologische politie-thriller die van geijkte ingredienten toch wat sterks weet te maken. Het groentje dat het politiecorps binnenkomt, de (vrouwelijke) rechercheur die vecht tegen de alcohol, etc. Het feit dat er een zwerver is vermoord en twee Russen gezocht wordt is bijzaak. De film gaat over de mentale gesteldheid van de politie-agent, en de deuken die deze oploopt. De film wordt nergens schreeuwerig en Amerikaanse taferelen blijven achterwege. Goed gedaan, niet héél bijzonder.

Olaf K., Thursday, 30 August 2007 06:39 (seventeen years ago) link

zeg Olaf kende gij mij verklappen (per e-mail mag ook) waar je Die ehe der Maria Braun vandaan hebt. (Er even vanuit gaande dat je niet braaf naar de videotheek bent gegaan) (misschien ook wel)

ondertussen..

Beautiful Girls
ah lekker sentimenteel! Een barpianist keert terug naar de winterse taferelen zijn ingeslapen geboortestadje.. Zijn moeder is dood, zijn pa zit enkel nog voor de tv en zijn broer is lichtelijk gestoord (hmm een spiegel) En oh ja hij worstelt wat met de belangrijke levensvragen. (oftewel moet ie met zijn vriendin trouwen) Hij ontmoet zijn oude vrienden, waaronder Matt Dillon die vreemdgaat en zijn leven wat verprutst heeft en pin-up liefhebber Michael "Dennis Rommedahl" Rapaport.. De filmt kent vele verhaallijntjes, maar de meest bijzondere is natuurlijk die waarin Natalie Portman als vroegwijs (of "old soul) buurmeisje opduikt die het hart van de pianist op hol brengt. (Hij overweegt zelfs 5 jaar op 'r te wachten) Dat komt er niet van en iedereen leert een wijze les. Cliché, cliché maar ik vond het toch allemaal erg aandoenlijk.

My Cousin Vinny
Eerste 2 minuten denk ik dat dit een film gaat worden die ongeveer zo verloopt: 2 gassies zijn op vakantie.. Ze zijn waarschijnlijk op weg naar hun oom (waarschijnlijk gespeeld door Joe Pesci) die een foute mafisio blijkt te zijn en ze het foute milieu laat zien. Mais non. Dit is een van de weinige niet gangster-films van Pesci. De 2 "youths" worden gearresteerd.. Ze denken voor het stelen van een blikje tonijn, maar het blijkt om moord te gaan. Enter Cousin Vinny een advocaat zonder ervaring die dit varkentje wel eens gaat wassen.. Of niet.. Ah natuurlijk wel en dat is de lol van de film, je zit je al meteen te verkneukelen hoe hij ineens een geniale advocaat blijkt te zijn.. Maar in zijn eentje kan ie 't niet. Daarvoor heeft ie Marisa Tomei bij.. Een out of work hairdresser met verrassende kwaliteiten. (De actrice kreeg er zelfs een Oscar voor, ietwat overdreven misschien) Maar ach een sympathieke (eigenlijk superflauwe) komedie.

Broadway Danny Rose
Ah, gelukkig weer eens een goede Woody. Set-up is hetzelfde als bij Melinda & Meldina, een groepje zit in een restaurant anekdotes (tragisch of toch grappig?) te tappen over Danny Rose, een theatermanager maar vooral loser.. Dat is natuurlijk Woody zelf, wat eerst een beetje egoïstisch lijkt, maar hij doet 't goed. Woody's grappen (lachgas, gesloopte auto's, reclamespotjes in the middle of nowhere) zijn het leukst ingebed in een melancholische setting van mislukte kermisartiesten, foute Italianen. Danny Rose probeert de carriere van een zanger uit Oma's Platenkast weer op de rails te krijgen en moet daarvoor diens maitresse gaan halen. (Dat is Mia Farrow die onherkenbaar met zonnebril de film steelt) Nou ja Nick Apollo Forte als zanger Lou Canova is ook prima. Aanrader.

Ludo, Thursday, 30 August 2007 07:25 (seventeen years ago) link

Maria Braun heb ik gekocht bij Boudisque in Utrecht. 3 voor 25. Zit nog een documentaire bij ook. Braaf gekocht dus. (Staat tegenover dat nu Berlin Alexanderplatz in de download staat: 10 GB, we zijn benieuwd hoe ver we komen...)

My cousin Vinny heb ik zo'n 5 keer gezien en ik weet zeker dat ik er weer om zou kunnen lachen.

Olaf K., Thursday, 30 August 2007 07:52 (seventeen years ago) link

oh netjes van je :D

Pesci is an sich al grappig vind ik.. Soort Andre Hazes/Jack Jersey :)
van mij had ie wel in meer films mogen spelen.. Maar tegenwoordig houdt ie zich met rentenieren en zingen (!) bezig.

Ludo, Thursday, 30 August 2007 08:02 (seventeen years ago) link

Zeg even een vraagje: is The Fountain al in de bioscoop geweest?

OMC, Thursday, 30 August 2007 10:51 (seventeen years ago) link

The Fountain draaide medio mei in NL.

Vido Liber, Thursday, 30 August 2007 11:44 (seventeen years ago) link

Okay, naar de DVD lijst ermee. :)

OMC, Thursday, 30 August 2007 11:57 (seventeen years ago) link

Hundstage (Seidl, 2002). Ja, dit is me wel een fraai stukje openhartige cinema hoor. Suburbia in Oostenrijk, maar universeler dan dat. Troosteloze levens, zucht naar contact en passie, strippende of paranoide vijftigers, elkaar vernederende twintigers: Al die kleine getroubleerde levens worden heel sec aan je opgedrongen en ik heb het verslonden. Had nog makkelijk een uur bijgekund. Aapjes kijken is het, niet ver verwijderd van Zij gelooft in mij, maar nog meer verwant aan Magnolia en Happiness. De enige kritiek die ik heb is dat Seidl’s cinema, net als die van landgenoot Haneke, zo hermetisch is, zo luchtledig, dat je je wel erg bewust bent van de auteurshand. Een hoop misère de huiskamer inslingeren is relatief gemakkelijk en het is relatief gemakkelijk de sensitieve kijker daarmee te plezieren. Maar kunnen we er meer mee dan “Oh God…”.
Letters from Iwo Jima (Eastwood, 2006). Stukken beter dan Flags of our fathers, dat een beetje bleef steken in het credo “oorlog heeft geen helden”. Ook deze film heeft weer een credo (“Wat is eer?”), maar dat thema is toch een stukje minder afgezaagd voor mijn gevoel, zeker in de gegeven context. Daarnaast wordt met het bekijken van deze film pas duidelijk wat de meerwaarde van het tweeluik is: het bekijken van de andere kant doet wonderen en maakt het experiment van Eastwood wat mij betreft erg geslaagd. Hadden de Amerikanen het de vorige keer moeilijk met een moeilijk te nemen eiland, nu blijkt dat de Japanners zich vanaf het begin hadden neergelegd bij een verloren missie. Dus ja, hoe ga je die in, en hoe wil je die dan eindigen? Jezelf van kant maken voordat de vijand de kans krijgt? Vechten tot het eind? Of is jezelf overgeven meer menselijk? Een interessant dilemma, dat zorgvuldig en met de nodige ruimte wordt uitgewerkt. Iets tezeer zo, zou ik zeggen, want hoe imposant en indringend sommige passages ook zijn, ik begin me nu toch wel te storen aan Eastwoods gezwollen, ‘man-wat-een-belangrijke-cinema’-stijl. Hij kiest werkelijk altijd voor die raamvertelling (zelfs in Bridges of Madison County) om het geheel epische waarde te geven. En de belangrijke tekstregels worden zonder uitzondering dik aangezet. Eastwood wil teveel een grootse regisseur zijn en zou zich wat meer moeten toeleggen op eigenheid wellicht. Desalniettemin, interessant project.
Taxidermia (Pálfi, 2006). Het valt niet mee om met deze film iemand te overtuigen die niet zoveel heeft met visuele humor. Kan me nog een avond in Springhaver heugen dat de bioscoop ‘en masse’ plat lag omdat in Delicatessen het hele huis mee ging doen in het ritme van een neukend stelletje,.en ik dacht “ben ik nou zo gek of zo slim?”. Taxidermia moet het hebben van het visuele en van de openhartigheid. Het verhaal (opkomst en ondergang van een sport-eter: eten, kotsen eten, etc.) leent zich ertoe. En het wordt gaandeweg alleen maar gekker. Heel vervelend vond ik het allemaal niet om te bekijken, maar meer dan dat wil het niet worden. Heb er een dozijn recensies op nageslagen en de strekking ervan is a) Visueel valt er wat te beleven en b). het is allemaal lekker grof en gewaagd. Ja. En? Controle over je eigen lichaam als ultiem verzet tegen het communisme, schud ik er effe uit. Je kunt het allemaal slim bedenken, deze film is dat gewoon niet.

Olaf K., Friday, 31 August 2007 22:56 (seventeen years ago) link

Een week in de bioscoop gedraaid dus moest ik wachten op de DVD van Mary. Goede nieuws, Ferrara heeft weer eens top cameraman geronseld en het verhaal ontspoord eigenlijk pas in de laatste vijf minuten als Whitaker gaat methodacten met God (dat moet je overlaten aan Koning Keitel en zijn kretologie) en Modine ook rare fratsen gaat doen (Modine is overigens weer fantastisch als arrogante Hollyood alleskunner, volgens mij werd de draak met Mel Gibson gestoken.) Wordt allemaal weer goedgemaakt door een fabuleus eindshot.

Verder vond ik het een intrigerende, wat langzame film over geloof, de rol van Jezus, kerk, Maria Magdalena met echte, zwaar excentrieke, Europese theologen die door Whitaker worden geïnterviewd. Je moet er van houden. ;)

OMC, Sunday, 2 September 2007 07:48 (seventeen years ago) link

Hannibal.
Erg ondergewaardeerde film.
Visuele pracht afgewisseld met huiveringwekkende scenes.
Soms over the top: de blote hersentjes van Liotta, de cartooneske evil villain Verger
"a 16 point match mister Verger..."
"Bfingo..."
maar dat doet mijn pret niet drukken.

Enkele briljante scenes: de opera scene bijvoorbeeld met fraaie melancholieke muziek die het einde van de inspecteur aankondigt en Hannibals lezing waarin de inspecteur onhandig (mobieltje gaat af) zijn entree maakt.

De kritiek van de Nederlandse pers betrof vooral het personage van Hannibal dat verworden was tot een gezellige oude baas die "okidoki" zegt.
Ach voor sommigen moet een slechterik eendimensionaal zijn...

arnout, Sunday, 2 September 2007 13:47 (seventeen years ago) link

Hannibal mag dan misschien onderschat zijn, Sir Anthony Hopkins is bepaald overschat. Met Remains of the Day als theatraal dieptepunt.

Olaf K., Sunday, 2 September 2007 13:51 (seventeen years ago) link

ik dacht al: "waar blijft ie?"

arnout, Sunday, 2 September 2007 14:05 (seventeen years ago) link

Niet zozeer met eendimensionaal te maken, maar een zekere glorificatie van serial killers proef ik wel uit Hannibal en dergelijke. Zo verfijnd en beschaafd weet je...

Voor de rest is die Hopkins weer zo'n acteur die vooral zichzelf speelt en daar veel lof voor ontvangt, terwijl acteren toch juist zou moeten gaan over het spelen van anderen en dus vergeten dat het Hopkins is. Zie ook Malkovich, Spacey, Nicholson en zo nog een paar.

Martijn Busink, Sunday, 2 September 2007 14:34 (seventeen years ago) link

Oh, en ik heb recentelijk die Mario Bava's gezien:
Gli orrori di del castello Norimberga (Baron Blood) - Erg goede horror, onzinnig verhaal maar goed vormgegeven en verteld met goede muziek, kortom: Italiaanse kwaliteit.
La maschera del demonio (Black Sunday) - De belofte die veel Hammer horror niet nakomt.
Reazione di catena (A bay of blood) - Onzinniger verhaal en aardser maar een echt bizarre ontknoping. Minder sterk dan Baron Blood maar nooit vervelend.
Blood Feast - De eerste splatter film wordt beweerd. Waanzinnig slecht geacteerd, giftige kleuren die het goed doen op de groovy sixties kledij en het bloodbad. Minimalistische soundtrack en soms een tergend tempo (vooral een shot over het lichaam van een naakt vrouwelijk slachtoffer is bizar langzaam). Fijn ook dat de agent aan het eind nog even uitlegt hoe hij de zaak heeft opgelost.

Martijn Busink, Sunday, 2 September 2007 14:44 (seventeen years ago) link

Die laatste is dus niet van Bava maar van Gordon Herschell Lewis.

Martijn Busink, Sunday, 2 September 2007 14:45 (seventeen years ago) link

Voor de rest is die Hopkins weer zo'n acteur die vooral zichzelf speelt en daar veel lof voor ontvangt, terwijl acteren toch juist zou moeten gaan over het spelen van anderen en dus vergeten dat het Hopkins is. Zie ook Malkovich, Spacey, Nicholson en zo nog een paar.

Tja, ik heb ik daar niet zo'n moeite mee.
Harvey Keitel, Al Pacino, Clint Eastwood en Morgan Freeman spelen ook altijd zichzelf.

Het heeft meer te maken of je iemand geloofwaardig vindt in zijn rol en waarschijnlijk nog meer of je iemands kop en fysiek een hele film lang trekt.
Ik heb wat dat betreft moeite met Brad Pitt, al is ie als zigeuner in die film van Guy Ritchie wel erg goed.

Olaf's kritiek op Hopkins is vooral het Britse, stijve toneelmatige.
Patrick Steward (Captian Picard van Startrek) zal hij ook wel niet kunnen pruimen.
Jeromy Irons wel en dat heeft in dit geval waarschijnlijk niets te maken met een beter en geloofwaardiger acteren, maar alleen omdat hij de persoon Irons beter kan verdragen dan Hopkins.

arnout, Sunday, 2 September 2007 15:21 (seventeen years ago) link

Rosencrantz & Guildenstern Are Dead (Stoppard, 1990). Curieuze film van de schrijver van Shakespeare in love. Wederom staat Shakespeare centraal, te weten Hamlet. Maar de film gaat voor over Rosencrantz & Guildenstern, twee minor characters uit het stuk, gespeeld door Tim Roth en Gary Oldman, die de opdracht krijgen uit te vissen wat er toch met Hamlet aan de hand is. Hij doet zo raar de laatste tijd. Roth en Oldman lopen echter voornamelijk verdwaasd rond, zonder werkelijk te weten wat ze nou met de situatie aan moeten. Nogal Waiting for Godot-achtig. Ondertussen krijgt het kasteel bezoek van een reizend toneelgezelschap, aangevoerd door een zeer enerverend acterende Richard Dreyfuss, waarna werkelijkheid en fictie een beetje door elkaar gaan lopen. Moeilijk na te vertellen dit. Curieus en vermakelijk.

Summer Palace (Lou Ye, 2006). Ik ken twee films van Lou Ye. Het geweldige Suzhou River, dat handelt over een obsessieve liefde en de langdradige en nogal anonieme politieke thriller Purple Butterfly. Summer Palace is de perfecte combinatie van deze twee. Yu Hong en Zhou Wei beginnen tegen de achtergrond van de studentenprotesten van eind jaren tachtig een turbulente relatie die tragisch uiteenvalt zo gauw het leger zijn eerste schoten lost. Yu Hong gaat terug naar haar geboorteplaats, Zhou Wei wijkt uit naar Duitsland. Het tweede deel van de film moet de vraag beantwoorden of ze elkaar nog zullen zien. De eerste drie kwartier zijn enerverend en met veel vitaliteit geschoten, en de tragiek van het tweetal wordt invoelbaar gemaakt zonder al te expliciet te worden. Daarna gaat het mis. We krijgen te zien hoe het tweetal afzonderlijk van elkaar probeert iets van hun leven te maken, waarbij vooral het emotieloze bestaan van Yu Hong wordt uitgelicht. Dit gedeelte is bepaald langdradig en wél uitleggerig: de dagboeken-voice-over van Yu Hong komt akelig dicht in de buurt van het vrouwengekeutel in La double vie de Veronique. De politieke lading van de film, die de film nogal wat pers heeft opgeleverd, is onterecht. De studentenprotesten zijn slechts achtergrond en de protagonisten zijn meer bezig met het onderzoeken van elkaar lichaam dan van de daden van het politieke regime. (Dat een protest-mars in Duitsland wél plaats kan vinden met vredelievend toekijkende politie lijkt niet meer dan een lauw statement over de hoofden van de protagonisten heen.) De laatste twintig minuten zijn erg sterk, sober en met weinig tekst. De impact van dit stuk had zoveel groter kunnen zijn. Jammer.

Olaf K., Sunday, 2 September 2007 18:03 (seventeen years ago) link

Tja, ik heb ik daar niet zo'n moeite mee.

Ik ook niet. Sommige acteurs kunnen nu eenmaal maar één of twee dingen, maar daar zijn ze wel heel goed in.

Martijn ter Haar, Sunday, 2 September 2007 18:40 (seventeen years ago) link

Powaqqatsi
tsja moest wel tegenvallen. Koyaanisqatsi vond ik jaren terug zo verpletterend. (Misschien toch al wat overdreven, dat enthousiasme) Maar goed dit is een soort door Unicef gefinancieerde film over de 3de wereld. Doet me veel minder (arrogant..) dan de melancholie van de Westerse stad. De muziek is ook dramatisch, cheesy.. Glass-onwaardig. Ok, ok er zijn wel wat momenten.. Vooral de snellere momenten opvallend genoeg met gedans en landbouwrituelen..

Slacker
Woah!? Dazed and Confused met twintigers zonder plot.. Met als overkoepelende thema obsessies.. En hoe mensen daarover doorratelen zonder dat iemand echt luistert. Linklater zelf over parallele dimensies, een man met een Cary Grant-accent die "keep it under your hat" allerlei topsecrets over de ruimtevaart verklapt aan willekeurige passanten en dan natuurlijk het meisje (dacht eerst dat het een jongen van 11 was) die Madonna's (pap smear (wat is dat eigenlijk in 't Nederlands?) probeert te verkopen. (En daarvoor ook al een leuke anekdote heeft over een oude man met geweer op de snelweg: "he offed himself!")
Na een uur wordt het wel wat vermoeiend allemaal. (Nog een half uur te gaan dan)

Le Charme Discret De La Bourgeoisie
Huh? hmmm.. Nooit gedacht dat Bunuel ook in kleur werkte. (Waarom eigenlijk niet..) Dacht eigenlijk dat de film een soort theater piece zou worden in dat restaurant wat om begrijpelijke redenen gesloten is. Maar de film gaat (helaas?) door en begint aan wat Bergmaniaanse dromen met priesters enzo. (Of wacht dat was geen droom..) Verwarring alom. :)
(films over upper-class hoeven van mij eigenlijk niet, maar wel leuk om Fernando Rey eens te zien, haalde meteen de beste Bauer-plaat uit de mottenballen)

Klute
Donald Sutherland (lijkt op een oom van me) is op zijn eigen loser-achtige manier ook een King of Cool.. Film had wel met meer recht "Bree" mogen heten. Bree (Jane Fonda) is een callgirl die hoogtwaarschijnlijk op een hitlist van een freak staat. Ik zat een beetje te pitten want volgens mij verraadt de film al snel de dader. Hmm waar gaat de film dan wel over.. Er is een toenadering tussen private detective Klute die de zaak onderzoekt en Bree.. En er is toch ook nog wat thriller-achtige spanning met aan het slot 1 schrikmoment. Toch typisch dat de film niet van het modden-poppen-atelier gebruik maakt voor wat actie. (Zoals in die ene film van Kubrick)
Het is meer psychologisch gegoochel met ouderwetse cassettebandjes (bandrecorders?) a la The Conversation.

Ludo, Monday, 3 September 2007 07:20 (seventeen years ago) link

*modepoppen* (net als Jane zelf eigenlijk ahaaa)

Ludo, Monday, 3 September 2007 07:21 (seventeen years ago) link

Viridiana (Bunuel, 1961). Non die op het punt staat de heilige eed at te leggen bezoekt oom die haar bezoedelt en vervolgens zelfmoord pleegt. Het kasteel wordt deels aan haar nagelaten, deels aan zijn zoon. Zij gebruikt de ruimte om de verschoppelingen der aarde onder te brengen. Bij de eerste de beste gelegenheid maken die misbruik van de situatie. Gitzwart deze film, en oh zo vrolijk en direct gebracht dat het wat tijd kost voordat je je realiseert dat de zwervers inderdaad niet de lieverds van de film zijn. Bunuel provoceert en doet in zijn zwartgalligheid denken aan W.F. Hermans. De mens valt niet te redden, en al helemaal niet te verbeteren. Film met bravoure, maar wel wat gekunsteld toch. Had ik bij Los Olvidados geen last van.

Time of the gypsies (Kusturica, 1989). Deze zag ik 3e of 4e klas van de middelbare school eens. Was nieuwsgierig hoe die nu zou zijn.Geen zin om er over uit te wijden. Helemaal goed dit, prachtfilm…

Olaf K., Monday, 3 September 2007 21:10 (seventeen years ago) link


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.