Filmforum

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Not all messages are displayed: show all messages (11680 of them)

ah ik raak steeds achter op Vido's log, z.s.m maar weer eens bijlezen.

Save the Green Planet
misschien iets voor Azie fan Olaf. De Koreaanse Mars Attacks. Een verknipte jongen denkt dat een of andere hoge pief een alien is.. Kidnapt hem en begint 'm te martelen.. Hij blijkt dat al vaker te hebben gedaan. Ondertussen zijn 2 agenten bezig met de zaak.. En eh hm, nou ja het is dus een parodie dus er is bizar geweld, knotsgekke montages, geflipte personages en het enigzins voorspelbare (maar toch best hilarische) einde.

Ask The Dust
ah de machinaties van Hollywood. WAAROM Colin Farrell als Arturo Bandini. :( :( Een absurde keuze van de casting director die alleen maar kan worden verklaard omdat de producers waarschijnlijk een "name" wilden.. Want.. Arturo Bandini het Italiaanse schoffie is in de roman een jaar of 18, hooguit 20.. Bovendien is het een bildungsroman, het is een onervaren jongen (op alle gebieden) en dan is daar Colin, de masculiene spierbundel die niets van vrouwen weet?!?! Daar zit je dan als regisseur, je script is goed (kan niet missen met die vlotte boeken van Fante) en dan komen ze aan met zo'n.. ok het punt is duidelijk. (Selma Hayek als de drugsverslaafde neurotische serveerster is ook al geen goed idee, wegens teveel seksbom, in fact heel Bunker Hill ziet er te glamoureus uit)
Zwaar teleurstellend dus.

Melinda and Melinda
Heeft ook raakvlakken met die Hollywood-mechanismen. Maar is uiteindelijk een weinig boeiende Woody-raamvertelling. Een groepje mensen zit in een restaurant, een persoon gooit een anekdote op tafel en de 2 aanwezige schrijvers belanden in een discussie over of dit nu een komedie of een tragedie oplevert. (Die we beiden zien worden uitgebeeld) De komedie heeft Will Ferrell in de rol van Woody. Hij doet een aardige imitatie. Curieus genoeg is dat het enige sympathieke personage, verder een hoop zeer vervelende mutsen en andere onlui.

Ludo, Thursday, 23 August 2007 08:29 (seventeen years ago) link

Van de drie genoemde films is Save The Green Planet inderdaad de winnaar, al moet je wel Koreaan zijn om alle grappen over en verwijzingen naar het moderne Zuid-Korea te kunnen begrijpen. Mij ontging het een en ander, maar dat mocht de pret niet drukken

Vido Liber, Thursday, 23 August 2007 12:30 (seventeen years ago) link

de verwijzingen naar Space Odyssee waren in elk geval NIET te missen. :)

Ludo, Thursday, 23 August 2007 13:21 (seventeen years ago) link

Niks mis met Melinda & Melinda! Uit die periode de meest genietbare Allen. En het gegeven is leuk. Maak van dezelfde storyline zowel een komedie als een tragedie en laat die door elkaar lopen. Het gegeven wordt pas echt leuk als blijkt dat komedie en tragedie steeds meer op elkaar gaan lijken en uiteindelijk het verschil niet meer te zien is. Geen meesterwerk, maar een geslaagd experiment.

Goed, ik heb werkelijk geen reet gezien. Ja, Reality bites met vriendin op de bank. Vind het een genietbare film die op zeer toegankelijke wijze iets echts probeert te zeggen. Beetje Breakfast club voor twintigers. Af en toe een paar zinnen die ik toch ECHT geschrapt had, maar goed, genietbaar....

Olaf K., Thursday, 23 August 2007 21:30 (seventeen years ago) link

Inhaalertje dit weekend, nl. Perfume. Wel geinig maar ook een beetje saai omdat je nooit in het hoofd van die gast zit (je weet wel: het klassieke boekverfilming probleem.) Maar wel een glorieuze ontsnapping aan het einde, wat een briljante scene! En eigenlijk voor het eerst dat seriemoordenaar-dient-zijn-plan-te-voltrekken idee eens interessant en geloofwaardig gebracht (maar misschien omdat het een keer niet zo'n Amerikaanse transseksueele pedo masochist is die vrouwen vermoord omdat ze op zijn moeder lijken ;) Kortom, prima zaterdagavondfilm.

OMC, Sunday, 26 August 2007 18:53 (seventeen years ago) link

Moet duidelijk weer op stoom komen. Heb Linda Linda Linda herzien (nicely nice!) alsmede The Sound of Music voor de 10e keer of zo maar nu met mijn Oostenrijkse vriendin die claimde de film nog nooit te hebben gezien. Ja, dat kan dus niet. Veel geleerd. Zo bestaat er heel niet zoiets als een "Crispy Apfelstrudel" en eet men in dat land heel geen "Schnitzel with noodles" (de rijm uit 'My Favorite things'). Het blijft toch een genot hoor die film, kan er weinig aan doen. De verstop-scene in het klooster kan ik niet zien zonder me bewust te zijn van de imnpact die die scene op me maakte toen ik 8 was. En goed, toegegeven, er zit een camp-gehalte in, maar het is tevens een uiterst genietbare musical, en een van de laatste grootse van dat type. Audrey Hepburn heeft bedankt voor de rol. Een van de 100 interessante trivia...

Olaf K., Sunday, 26 August 2007 21:52 (seventeen years ago) link

All Or Nothing
Rooneys en Winehouses verzamelen! Mike Leigh en de gebruikelijke white trash (of had ik van hem alleen Naked gezien) Het voelt in elk geval vertrouwd. De treurige hondenkop van de hoofdrolspeler is geniaal. Hij heeft een soort mid-life-crisis, terwijl de gezinsleden ieder zo hun eigen problemen hebben. Hoewel de film over the top/tearjerker lijkt, vrees ik dat het eigenlijk realistisch is. In elk geval zeer herkenbare personages die je ook op straat tegenkomt.

Bring Me The Head Of Alfredo Garcia
Dat zal met deze film niet zo snel gebeuren. Dacht dat het een western zou zijn, maar.. tis iets anders. Een of andere maffia-pief wil wraak op Alfredo wegens het bezwangeren van zijn dochter (als ik 't goed begreep zonder Spaanse ondertitels, maar goed "wie is de vader" ..) Allerlei bounty hunters gaan op zoek en komen een sjofele pianist tegen. Ik dacht dat DAT Garcia was, maar neen.. Hij kent hem echter wel via via.. Een probleem: Garcia is al dood. Dus tijd voor wat grafschennis.
Nou ja hitte, paranoia, meer hitte, meer paranoia, meer drank en ondertussen ontpopt de pianist zich als suicidale revolverheld in de goeie Peckinpah traditie. Zeker een boeiende film, al heeft Peckinpah geen zin in spanningsopbouw, niks de kijker laten sidderen voor wat komen gaat, gewoon BAM.

We Don't Live Here Anymore
De haat op IMDB is groot voor deze film, Martijn ter H. zal instemmend knikken. Het is inderdaad zo'n typisch mislukte arthouse film wat dus potsierlijke pretenties oplevert. De cast is nochtans goed met Ruffalo en de Lynch-meisjes Watson en Dern. Peter "Eternal Sunshine-Jim Carrey" Krause doet ook mee. Ze vormen 2 koppels die beiden vreemdgaan met de ander. Begeleid door omineuze muziek (soort Badalamenti) vermoeden we geweld, maar dat blijft min of meer uit. Wel veel toneelmatige dialogen en verder niks.

37.2 Le Matin
Onhandige titel.. Amerikaanse titel is duidelijker: Betty Blue. Een jong meisje dat met een klusjesman een relatie heeft. Ze wonen eerst op een bungalowpark, dat geschilderd moet worden.. Maar dan ontdekt Betty dat de klusjesman een boek heeft geschreven. Dat uitgegeven moet worden! Ondertussen verhuizen ze een paar keer en hebben vooral heel veel seks. (Het is een Franse film tenslotte en ik zag de director's cut voor een dubbele portie) Ondertussen blijkt er toch wel een steekje bij Betty los te zitten en gaat de film langzaam maar zeker op weg naar het Cuckoo's Nest. Lieve film, dacht eerst dat wat bekendere muziekhits als begeleiding voor meer sfeer had gezegd, maar juist de jaren '80 synths een ook IN de film gespeeld piano-themaatje hebben wel wat.
Was dat de favo-film van JW vroeg ik me af..

Ludo, Monday, 27 August 2007 07:26 (seventeen years ago) link

(leuke recensie van Roger Ebert trouwens)

"They all miss the point. "Betty Blue" is a movie about Beatrice Dalle's boobs and behind, and everything else is just what happens in between the scenes where she displays them."

een beetje gelijk heeft ie wel ;)

Ludo, Monday, 27 August 2007 07:53 (seventeen years ago) link

De director's cut van Betty Blue vind ik niks aan...al zit er idd wel veel extra Dalle in, dus dat verzacht de pijn. :)

OMC, Monday, 27 August 2007 09:41 (seventeen years ago) link

Die Sehnsucht der Veronika Voss (Fassbinder 1982). Altijd gevaarlijk om te beginnen met iemands beste film, want na het fantastische Die ehe der Maria Braun stelt deze een beetje teleur. Een goede film op zichzelf, over een op haar retour zijnde actrice. Groots gedurende de oorlog, nu in verval en afhankelijk van morfine. Zo zwak in feite dat ze geen weerstand kan bieden tegen de uitbuitende arts. Een soort remake van Hollywood Boulevard, maar het is duidelijk dat Fassbinder meer voor ogen stond. Sehnsucht behoort tot zijn post-oorlog trilogie over ‘hedendaags’ Duitsland en daar gaat het een beetje fout. Een goede film op zichzelf, maar als psychologische thriller meer geslaagd dan als tijdsbeeldverschaffend, want echt de diepte in gaat het niet en Veronika Voss blijft een beetje een curiosum en komt nergens in de buurt van een allegorisch personage, laat staan van Maria Braun.

Le petit Lieutenant (Beauvois, 2005). Psychologische politie-thriller die van geijkte ingredienten toch wat sterks weet te maken. Het groentje dat het politiecorps binnenkomt, de (vrouwelijke) rechercheur die vecht tegen de alcohol, etc. Het feit dat er een zwerver is vermoord en twee Russen gezocht wordt is bijzaak. De film gaat over de mentale gesteldheid van de politie-agent, en de deuken die deze oploopt. De film wordt nergens schreeuwerig en Amerikaanse taferelen blijven achterwege. Goed gedaan, niet héél bijzonder.

Olaf K., Thursday, 30 August 2007 06:39 (seventeen years ago) link

zeg Olaf kende gij mij verklappen (per e-mail mag ook) waar je Die ehe der Maria Braun vandaan hebt. (Er even vanuit gaande dat je niet braaf naar de videotheek bent gegaan) (misschien ook wel)

ondertussen..

Beautiful Girls
ah lekker sentimenteel! Een barpianist keert terug naar de winterse taferelen zijn ingeslapen geboortestadje.. Zijn moeder is dood, zijn pa zit enkel nog voor de tv en zijn broer is lichtelijk gestoord (hmm een spiegel) En oh ja hij worstelt wat met de belangrijke levensvragen. (oftewel moet ie met zijn vriendin trouwen) Hij ontmoet zijn oude vrienden, waaronder Matt Dillon die vreemdgaat en zijn leven wat verprutst heeft en pin-up liefhebber Michael "Dennis Rommedahl" Rapaport.. De filmt kent vele verhaallijntjes, maar de meest bijzondere is natuurlijk die waarin Natalie Portman als vroegwijs (of "old soul) buurmeisje opduikt die het hart van de pianist op hol brengt. (Hij overweegt zelfs 5 jaar op 'r te wachten) Dat komt er niet van en iedereen leert een wijze les. Cliché, cliché maar ik vond het toch allemaal erg aandoenlijk.

My Cousin Vinny
Eerste 2 minuten denk ik dat dit een film gaat worden die ongeveer zo verloopt: 2 gassies zijn op vakantie.. Ze zijn waarschijnlijk op weg naar hun oom (waarschijnlijk gespeeld door Joe Pesci) die een foute mafisio blijkt te zijn en ze het foute milieu laat zien. Mais non. Dit is een van de weinige niet gangster-films van Pesci. De 2 "youths" worden gearresteerd.. Ze denken voor het stelen van een blikje tonijn, maar het blijkt om moord te gaan. Enter Cousin Vinny een advocaat zonder ervaring die dit varkentje wel eens gaat wassen.. Of niet.. Ah natuurlijk wel en dat is de lol van de film, je zit je al meteen te verkneukelen hoe hij ineens een geniale advocaat blijkt te zijn.. Maar in zijn eentje kan ie 't niet. Daarvoor heeft ie Marisa Tomei bij.. Een out of work hairdresser met verrassende kwaliteiten. (De actrice kreeg er zelfs een Oscar voor, ietwat overdreven misschien) Maar ach een sympathieke (eigenlijk superflauwe) komedie.

Broadway Danny Rose
Ah, gelukkig weer eens een goede Woody. Set-up is hetzelfde als bij Melinda & Meldina, een groepje zit in een restaurant anekdotes (tragisch of toch grappig?) te tappen over Danny Rose, een theatermanager maar vooral loser.. Dat is natuurlijk Woody zelf, wat eerst een beetje egoïstisch lijkt, maar hij doet 't goed. Woody's grappen (lachgas, gesloopte auto's, reclamespotjes in the middle of nowhere) zijn het leukst ingebed in een melancholische setting van mislukte kermisartiesten, foute Italianen. Danny Rose probeert de carriere van een zanger uit Oma's Platenkast weer op de rails te krijgen en moet daarvoor diens maitresse gaan halen. (Dat is Mia Farrow die onherkenbaar met zonnebril de film steelt) Nou ja Nick Apollo Forte als zanger Lou Canova is ook prima. Aanrader.

Ludo, Thursday, 30 August 2007 07:25 (seventeen years ago) link

Maria Braun heb ik gekocht bij Boudisque in Utrecht. 3 voor 25. Zit nog een documentaire bij ook. Braaf gekocht dus. (Staat tegenover dat nu Berlin Alexanderplatz in de download staat: 10 GB, we zijn benieuwd hoe ver we komen...)

My cousin Vinny heb ik zo'n 5 keer gezien en ik weet zeker dat ik er weer om zou kunnen lachen.

Olaf K., Thursday, 30 August 2007 07:52 (seventeen years ago) link

oh netjes van je :D

Pesci is an sich al grappig vind ik.. Soort Andre Hazes/Jack Jersey :)
van mij had ie wel in meer films mogen spelen.. Maar tegenwoordig houdt ie zich met rentenieren en zingen (!) bezig.

Ludo, Thursday, 30 August 2007 08:02 (seventeen years ago) link

Zeg even een vraagje: is The Fountain al in de bioscoop geweest?

OMC, Thursday, 30 August 2007 10:51 (seventeen years ago) link

The Fountain draaide medio mei in NL.

Vido Liber, Thursday, 30 August 2007 11:44 (seventeen years ago) link

Okay, naar de DVD lijst ermee. :)

OMC, Thursday, 30 August 2007 11:57 (seventeen years ago) link

Hundstage (Seidl, 2002). Ja, dit is me wel een fraai stukje openhartige cinema hoor. Suburbia in Oostenrijk, maar universeler dan dat. Troosteloze levens, zucht naar contact en passie, strippende of paranoide vijftigers, elkaar vernederende twintigers: Al die kleine getroubleerde levens worden heel sec aan je opgedrongen en ik heb het verslonden. Had nog makkelijk een uur bijgekund. Aapjes kijken is het, niet ver verwijderd van Zij gelooft in mij, maar nog meer verwant aan Magnolia en Happiness. De enige kritiek die ik heb is dat Seidl’s cinema, net als die van landgenoot Haneke, zo hermetisch is, zo luchtledig, dat je je wel erg bewust bent van de auteurshand. Een hoop misère de huiskamer inslingeren is relatief gemakkelijk en het is relatief gemakkelijk de sensitieve kijker daarmee te plezieren. Maar kunnen we er meer mee dan “Oh God…”.
Letters from Iwo Jima (Eastwood, 2006). Stukken beter dan Flags of our fathers, dat een beetje bleef steken in het credo “oorlog heeft geen helden”. Ook deze film heeft weer een credo (“Wat is eer?”), maar dat thema is toch een stukje minder afgezaagd voor mijn gevoel, zeker in de gegeven context. Daarnaast wordt met het bekijken van deze film pas duidelijk wat de meerwaarde van het tweeluik is: het bekijken van de andere kant doet wonderen en maakt het experiment van Eastwood wat mij betreft erg geslaagd. Hadden de Amerikanen het de vorige keer moeilijk met een moeilijk te nemen eiland, nu blijkt dat de Japanners zich vanaf het begin hadden neergelegd bij een verloren missie. Dus ja, hoe ga je die in, en hoe wil je die dan eindigen? Jezelf van kant maken voordat de vijand de kans krijgt? Vechten tot het eind? Of is jezelf overgeven meer menselijk? Een interessant dilemma, dat zorgvuldig en met de nodige ruimte wordt uitgewerkt. Iets tezeer zo, zou ik zeggen, want hoe imposant en indringend sommige passages ook zijn, ik begin me nu toch wel te storen aan Eastwoods gezwollen, ‘man-wat-een-belangrijke-cinema’-stijl. Hij kiest werkelijk altijd voor die raamvertelling (zelfs in Bridges of Madison County) om het geheel epische waarde te geven. En de belangrijke tekstregels worden zonder uitzondering dik aangezet. Eastwood wil teveel een grootse regisseur zijn en zou zich wat meer moeten toeleggen op eigenheid wellicht. Desalniettemin, interessant project.
Taxidermia (Pálfi, 2006). Het valt niet mee om met deze film iemand te overtuigen die niet zoveel heeft met visuele humor. Kan me nog een avond in Springhaver heugen dat de bioscoop ‘en masse’ plat lag omdat in Delicatessen het hele huis mee ging doen in het ritme van een neukend stelletje,.en ik dacht “ben ik nou zo gek of zo slim?”. Taxidermia moet het hebben van het visuele en van de openhartigheid. Het verhaal (opkomst en ondergang van een sport-eter: eten, kotsen eten, etc.) leent zich ertoe. En het wordt gaandeweg alleen maar gekker. Heel vervelend vond ik het allemaal niet om te bekijken, maar meer dan dat wil het niet worden. Heb er een dozijn recensies op nageslagen en de strekking ervan is a) Visueel valt er wat te beleven en b). het is allemaal lekker grof en gewaagd. Ja. En? Controle over je eigen lichaam als ultiem verzet tegen het communisme, schud ik er effe uit. Je kunt het allemaal slim bedenken, deze film is dat gewoon niet.

Olaf K., Friday, 31 August 2007 22:56 (seventeen years ago) link

Een week in de bioscoop gedraaid dus moest ik wachten op de DVD van Mary. Goede nieuws, Ferrara heeft weer eens top cameraman geronseld en het verhaal ontspoord eigenlijk pas in de laatste vijf minuten als Whitaker gaat methodacten met God (dat moet je overlaten aan Koning Keitel en zijn kretologie) en Modine ook rare fratsen gaat doen (Modine is overigens weer fantastisch als arrogante Hollyood alleskunner, volgens mij werd de draak met Mel Gibson gestoken.) Wordt allemaal weer goedgemaakt door een fabuleus eindshot.

Verder vond ik het een intrigerende, wat langzame film over geloof, de rol van Jezus, kerk, Maria Magdalena met echte, zwaar excentrieke, Europese theologen die door Whitaker worden geïnterviewd. Je moet er van houden. ;)

OMC, Sunday, 2 September 2007 07:48 (seventeen years ago) link

Hannibal.
Erg ondergewaardeerde film.
Visuele pracht afgewisseld met huiveringwekkende scenes.
Soms over the top: de blote hersentjes van Liotta, de cartooneske evil villain Verger
"a 16 point match mister Verger..."
"Bfingo..."
maar dat doet mijn pret niet drukken.

Enkele briljante scenes: de opera scene bijvoorbeeld met fraaie melancholieke muziek die het einde van de inspecteur aankondigt en Hannibals lezing waarin de inspecteur onhandig (mobieltje gaat af) zijn entree maakt.

De kritiek van de Nederlandse pers betrof vooral het personage van Hannibal dat verworden was tot een gezellige oude baas die "okidoki" zegt.
Ach voor sommigen moet een slechterik eendimensionaal zijn...

arnout, Sunday, 2 September 2007 13:47 (seventeen years ago) link

Hannibal mag dan misschien onderschat zijn, Sir Anthony Hopkins is bepaald overschat. Met Remains of the Day als theatraal dieptepunt.

Olaf K., Sunday, 2 September 2007 13:51 (seventeen years ago) link

ik dacht al: "waar blijft ie?"

arnout, Sunday, 2 September 2007 14:05 (seventeen years ago) link

Niet zozeer met eendimensionaal te maken, maar een zekere glorificatie van serial killers proef ik wel uit Hannibal en dergelijke. Zo verfijnd en beschaafd weet je...

Voor de rest is die Hopkins weer zo'n acteur die vooral zichzelf speelt en daar veel lof voor ontvangt, terwijl acteren toch juist zou moeten gaan over het spelen van anderen en dus vergeten dat het Hopkins is. Zie ook Malkovich, Spacey, Nicholson en zo nog een paar.

Martijn Busink, Sunday, 2 September 2007 14:34 (seventeen years ago) link

Oh, en ik heb recentelijk die Mario Bava's gezien:
Gli orrori di del castello Norimberga (Baron Blood) - Erg goede horror, onzinnig verhaal maar goed vormgegeven en verteld met goede muziek, kortom: Italiaanse kwaliteit.
La maschera del demonio (Black Sunday) - De belofte die veel Hammer horror niet nakomt.
Reazione di catena (A bay of blood) - Onzinniger verhaal en aardser maar een echt bizarre ontknoping. Minder sterk dan Baron Blood maar nooit vervelend.
Blood Feast - De eerste splatter film wordt beweerd. Waanzinnig slecht geacteerd, giftige kleuren die het goed doen op de groovy sixties kledij en het bloodbad. Minimalistische soundtrack en soms een tergend tempo (vooral een shot over het lichaam van een naakt vrouwelijk slachtoffer is bizar langzaam). Fijn ook dat de agent aan het eind nog even uitlegt hoe hij de zaak heeft opgelost.

Martijn Busink, Sunday, 2 September 2007 14:44 (seventeen years ago) link

Die laatste is dus niet van Bava maar van Gordon Herschell Lewis.

Martijn Busink, Sunday, 2 September 2007 14:45 (seventeen years ago) link

Voor de rest is die Hopkins weer zo'n acteur die vooral zichzelf speelt en daar veel lof voor ontvangt, terwijl acteren toch juist zou moeten gaan over het spelen van anderen en dus vergeten dat het Hopkins is. Zie ook Malkovich, Spacey, Nicholson en zo nog een paar.

Tja, ik heb ik daar niet zo'n moeite mee.
Harvey Keitel, Al Pacino, Clint Eastwood en Morgan Freeman spelen ook altijd zichzelf.

Het heeft meer te maken of je iemand geloofwaardig vindt in zijn rol en waarschijnlijk nog meer of je iemands kop en fysiek een hele film lang trekt.
Ik heb wat dat betreft moeite met Brad Pitt, al is ie als zigeuner in die film van Guy Ritchie wel erg goed.

Olaf's kritiek op Hopkins is vooral het Britse, stijve toneelmatige.
Patrick Steward (Captian Picard van Startrek) zal hij ook wel niet kunnen pruimen.
Jeromy Irons wel en dat heeft in dit geval waarschijnlijk niets te maken met een beter en geloofwaardiger acteren, maar alleen omdat hij de persoon Irons beter kan verdragen dan Hopkins.

arnout, Sunday, 2 September 2007 15:21 (seventeen years ago) link

Rosencrantz & Guildenstern Are Dead (Stoppard, 1990). Curieuze film van de schrijver van Shakespeare in love. Wederom staat Shakespeare centraal, te weten Hamlet. Maar de film gaat voor over Rosencrantz & Guildenstern, twee minor characters uit het stuk, gespeeld door Tim Roth en Gary Oldman, die de opdracht krijgen uit te vissen wat er toch met Hamlet aan de hand is. Hij doet zo raar de laatste tijd. Roth en Oldman lopen echter voornamelijk verdwaasd rond, zonder werkelijk te weten wat ze nou met de situatie aan moeten. Nogal Waiting for Godot-achtig. Ondertussen krijgt het kasteel bezoek van een reizend toneelgezelschap, aangevoerd door een zeer enerverend acterende Richard Dreyfuss, waarna werkelijkheid en fictie een beetje door elkaar gaan lopen. Moeilijk na te vertellen dit. Curieus en vermakelijk.

Summer Palace (Lou Ye, 2006). Ik ken twee films van Lou Ye. Het geweldige Suzhou River, dat handelt over een obsessieve liefde en de langdradige en nogal anonieme politieke thriller Purple Butterfly. Summer Palace is de perfecte combinatie van deze twee. Yu Hong en Zhou Wei beginnen tegen de achtergrond van de studentenprotesten van eind jaren tachtig een turbulente relatie die tragisch uiteenvalt zo gauw het leger zijn eerste schoten lost. Yu Hong gaat terug naar haar geboorteplaats, Zhou Wei wijkt uit naar Duitsland. Het tweede deel van de film moet de vraag beantwoorden of ze elkaar nog zullen zien. De eerste drie kwartier zijn enerverend en met veel vitaliteit geschoten, en de tragiek van het tweetal wordt invoelbaar gemaakt zonder al te expliciet te worden. Daarna gaat het mis. We krijgen te zien hoe het tweetal afzonderlijk van elkaar probeert iets van hun leven te maken, waarbij vooral het emotieloze bestaan van Yu Hong wordt uitgelicht. Dit gedeelte is bepaald langdradig en wél uitleggerig: de dagboeken-voice-over van Yu Hong komt akelig dicht in de buurt van het vrouwengekeutel in La double vie de Veronique. De politieke lading van de film, die de film nogal wat pers heeft opgeleverd, is onterecht. De studentenprotesten zijn slechts achtergrond en de protagonisten zijn meer bezig met het onderzoeken van elkaar lichaam dan van de daden van het politieke regime. (Dat een protest-mars in Duitsland wél plaats kan vinden met vredelievend toekijkende politie lijkt niet meer dan een lauw statement over de hoofden van de protagonisten heen.) De laatste twintig minuten zijn erg sterk, sober en met weinig tekst. De impact van dit stuk had zoveel groter kunnen zijn. Jammer.

Olaf K., Sunday, 2 September 2007 18:03 (seventeen years ago) link

Tja, ik heb ik daar niet zo'n moeite mee.

Ik ook niet. Sommige acteurs kunnen nu eenmaal maar één of twee dingen, maar daar zijn ze wel heel goed in.

Martijn ter Haar, Sunday, 2 September 2007 18:40 (seventeen years ago) link

Powaqqatsi
tsja moest wel tegenvallen. Koyaanisqatsi vond ik jaren terug zo verpletterend. (Misschien toch al wat overdreven, dat enthousiasme) Maar goed dit is een soort door Unicef gefinancieerde film over de 3de wereld. Doet me veel minder (arrogant..) dan de melancholie van de Westerse stad. De muziek is ook dramatisch, cheesy.. Glass-onwaardig. Ok, ok er zijn wel wat momenten.. Vooral de snellere momenten opvallend genoeg met gedans en landbouwrituelen..

Slacker
Woah!? Dazed and Confused met twintigers zonder plot.. Met als overkoepelende thema obsessies.. En hoe mensen daarover doorratelen zonder dat iemand echt luistert. Linklater zelf over parallele dimensies, een man met een Cary Grant-accent die "keep it under your hat" allerlei topsecrets over de ruimtevaart verklapt aan willekeurige passanten en dan natuurlijk het meisje (dacht eerst dat het een jongen van 11 was) die Madonna's (pap smear (wat is dat eigenlijk in 't Nederlands?) probeert te verkopen. (En daarvoor ook al een leuke anekdote heeft over een oude man met geweer op de snelweg: "he offed himself!")
Na een uur wordt het wel wat vermoeiend allemaal. (Nog een half uur te gaan dan)

Le Charme Discret De La Bourgeoisie
Huh? hmmm.. Nooit gedacht dat Bunuel ook in kleur werkte. (Waarom eigenlijk niet..) Dacht eigenlijk dat de film een soort theater piece zou worden in dat restaurant wat om begrijpelijke redenen gesloten is. Maar de film gaat (helaas?) door en begint aan wat Bergmaniaanse dromen met priesters enzo. (Of wacht dat was geen droom..) Verwarring alom. :)
(films over upper-class hoeven van mij eigenlijk niet, maar wel leuk om Fernando Rey eens te zien, haalde meteen de beste Bauer-plaat uit de mottenballen)

Klute
Donald Sutherland (lijkt op een oom van me) is op zijn eigen loser-achtige manier ook een King of Cool.. Film had wel met meer recht "Bree" mogen heten. Bree (Jane Fonda) is een callgirl die hoogtwaarschijnlijk op een hitlist van een freak staat. Ik zat een beetje te pitten want volgens mij verraadt de film al snel de dader. Hmm waar gaat de film dan wel over.. Er is een toenadering tussen private detective Klute die de zaak onderzoekt en Bree.. En er is toch ook nog wat thriller-achtige spanning met aan het slot 1 schrikmoment. Toch typisch dat de film niet van het modden-poppen-atelier gebruik maakt voor wat actie. (Zoals in die ene film van Kubrick)
Het is meer psychologisch gegoochel met ouderwetse cassettebandjes (bandrecorders?) a la The Conversation.

Ludo, Monday, 3 September 2007 07:20 (seventeen years ago) link

*modepoppen* (net als Jane zelf eigenlijk ahaaa)

Ludo, Monday, 3 September 2007 07:21 (seventeen years ago) link

Viridiana (Bunuel, 1961). Non die op het punt staat de heilige eed at te leggen bezoekt oom die haar bezoedelt en vervolgens zelfmoord pleegt. Het kasteel wordt deels aan haar nagelaten, deels aan zijn zoon. Zij gebruikt de ruimte om de verschoppelingen der aarde onder te brengen. Bij de eerste de beste gelegenheid maken die misbruik van de situatie. Gitzwart deze film, en oh zo vrolijk en direct gebracht dat het wat tijd kost voordat je je realiseert dat de zwervers inderdaad niet de lieverds van de film zijn. Bunuel provoceert en doet in zijn zwartgalligheid denken aan W.F. Hermans. De mens valt niet te redden, en al helemaal niet te verbeteren. Film met bravoure, maar wel wat gekunsteld toch. Had ik bij Los Olvidados geen last van.

Time of the gypsies (Kusturica, 1989). Deze zag ik 3e of 4e klas van de middelbare school eens. Was nieuwsgierig hoe die nu zou zijn.Geen zin om er over uit te wijden. Helemaal goed dit, prachtfilm…

Olaf K., Monday, 3 September 2007 21:10 (seventeen years ago) link

@Martijn B: van Mario Bava bevalt Black Sunday mij het meest. Het stemmige zwart-wit doet denken aan klassieke Universal-horror. Voor het betere Mexicaanse jatwerk kun je terecht bij The Witch's Mirror a.k.a. El espejo de la bruja (1960) of The Curse of the Crying Woman a.k.a. La Maldición de La Llorona (1961).

@Olaf: Summer Palace hoop ik binnenkort bij ons locale filmhuis te zien. Suzhou River was een prettige kennismaking met regisseur Lou Ye. Ik zag deze film een tweede keer als onderdeel van een openluchtvoorstelling in Rotterdam. Zelfs met rondfietsende hangjongeren en verkeersrumoer bleef de film overeind.

@Ludo: Slacker – Austin underground in optima forma. Die dame met Madonna’s pap smear (=uitstrijkje) was indertijd de drumster van Butthole Surfers. De band Ed Hall speelt tegen het slot van de film voor een lege zaal, maar dat schijnt in werkelijkheid lokaal een hele populaire band geweest te zijn.

Zelf ga ik de komende tijd Jean Renoir eens nader onder de loep nemen, aangezien ik van deze man nog te weinig heb gezien heb (Toni, La Grande Illusion, La Règle du Jeu, The River) – te beginnen bij het begin: La Fille de l'Eau (1925) over een jonge vrouw die na het overlijden van haar vader de weg dreigt kwijt te raken in het Franse boerenlandschap. Allemaal op locatie geschoten. De hallucinerende droomsequentie is behoorlijk surrealistisch en de scènes op de vrachtboot doen heel erg denken aan de latere klassieker L'Atalante van de vroeg overleden Jean Vigo (1934).

Ondertussen heb ik mijn Pathépas afgelopen weekend ingezet voor o.a. 1408 – zie hier.

Vido Liber, Tuesday, 4 September 2007 10:13 (seventeen years ago) link

L'Atalante staat op mijn lijstje ja. Zeg, kon jij iets met La Grande Illusion? Ik vond het niet meer dan een langdradig uitgevoerde academische grap, eerlijk gezegd. La regle du jeu, daarentegen, vond ik geweldig. In het kader van onlangs overleden: Vanavond L'avventura weer eens proberen (als Berlin Alexanderplatz nog niet binnen is).

Olaf K., Tuesday, 4 September 2007 10:36 (seventeen years ago) link

La Grande Illusion was niet echt een geval van op het puntje van de stoel zitten. Langdradig of academisch vond ik de film ook niet, maar ik zou 'm moeten terugzien om te ontdekken waarom het hier een meesterwerk betreft. Het neo-realisme in Toni sprak me wel direct aan.

Vido Liber, Tuesday, 4 September 2007 10:52 (seventeen years ago) link

Ex drummer (Mortier, 2007) Gevierde schrijver gaat drummen bij een viespeukerig onderklassebandje als soort sociaal experiment. De band gaat repeteren voor een bandjeswedstrijd en tijdens dit proces zien we een grote hoop viezigheid langs ons heentrekken, op weg naar het einde. De schrijver maakt deel uit van de misère, stookt het lekker op, gaat terug naar zijn appartement, heeft seks met zijn vriendin in het enige schone bed in de film, en doet schriftelijk verslag van zijn belevenissen. Ja en nee. Ja, ik heb een aantal keren moeten schaterlachen. Vanwege de bij vlagen bijzonder geestige dialogen tussen de bandleden. Maar nee, ik vond dit geen goede film. Wel een film met lef. Geloofwaardigheid is niet wat deze film nastreeft. Ex drummer gaat totaal over de kop, waardoor de thematische overeenkomsten met Bukowski nooit inhoudelijk worden. De combinatie van overdrijving gekoppeld aan de centraal gestelde relatie tussen auteur en maakbare werkelijkheid doet eigenlijk vooral denken aan Brett Easton Ellis. Maar hoe gek en vergezocht Easton Ellis het ook kan maken, hij blijft over het algemeen intrigeren omdat het pregnante gevoel dat hij iets te pakken heeft, iets te zeggen heeft over “nu” nooit afwezig is. Dat gevoel weet Brusselmans (of Mortiers visie daarop) bij mij hier totaal niet op te roepen. Waardoor Ex drummer een hoop stront blijft zonder magie.

Olaf K., Tuesday, 4 September 2007 20:15 (seventeen years ago) link

Een sprankje magie van het cinematografische soort vind ik de achterstevoren geschoten titelsequentie en het huis van een van de bandleden dat ondersteboven staat. Daarna is het over met de sprankelende beeldtaal. De grauwe kleuren passen bij het verhaal, maar ik had gehoopt dat de regisseur ons op zijn minst nog eenmaal visueel zou verrassen. De grappige dialogen had ik al gelezen in het boek van Brusselmans, dus mijn sporadische lach tijdens de film was een tweedehands lach.

Vido Liber, Wednesday, 5 September 2007 07:49 (seventeen years ago) link

L’avventura (Antonioni, 1960). Ik heb niets met kubisme. Ik heb begrip voor de plaats die deze stroming inneemt in de schilderkunst, ik kan hem rationeel begrijpen als overtreffende trap van het impressionisme, ik kan waardering opbrengen voor de moed die nodig was voor het nemen van die stap en ik kan zien hoe belangrijke deze is geweest. Maar een kubistisch schilderij vind ik door de bank genomen saai en het bekijken ervan is voor mij een kunst-historische exercitie, geen gevoelsmatige. L’avventura is een revolutionaire film. Het gaat over een vakantie-tripje naar een eiland, waarbij een vrouw verdwijnt en niet meer gevonden wordt. Vriend van vrouw wordt verliefd op iemand anders van het gezelschap en de pogingen om de zoek geraakte vrouw te vinden worden al snel nauwelijks meer serieus te nemen. Verhaal-technisch wordt dus gebroken met een grote traditie: er wordt niets opgelost. De film gaat over verveling van een groep welgestelden en de werkelijke zoektocht is naar vertier en het stillen van de emotionele leegte. Net als bij La grande Illusion van Renoir vind ik het idee echter interessanter dan de film zelf (ziehier het raakvlak met kubisme). Maar toegegeven, er zijn ontegenzeggelijke kwaliteiten. De film is prachtig geschoten, er wordt lekker Italiaans in geacteerd en ik heb me niet zitten vervelen. Er zijn een paar fraaie details die het thema onderstrepen en de vrouwen mogen er ook nog zijn (al zal ik de enige zijn die een overeenkomst ziet tussen Monica Vitti en Ian Thorpe). Maar als film over emotionele leegte vind ik L’avventura wellicht een historisch ijkpunt, maar verder niet noemenswaardig scherp – laat staan dodelijk - want nogal gedateerd.

Olaf K., Wednesday, 5 September 2007 21:44 (seventeen years ago) link

is die Ian Thorpe eigenlijk al uit de kast? Zou toch wel goed zijn voor de homo-emancipatie om zo'n topzwemmer (eh ex-) in de gelederen te hebben. ;)

ondertussen..

Knocked Up
zag achteraf dat dit een film is van de makers van 40 year old Virgin.. tsja dat zegt al heel wat. Hoe dit soort werk (ook al is het tijdelijk) in de IMDB lijst terechtkwam is me een raadsel, want het is een uiterst gammele komedie. (Al is ie wel redelijk fel met onaardige mensen, al is dat ook niet per se een pluspunt)
Maar goed het gaat al mis bij de premisse.. Een bloedmooie dame werkt bij een tv-station wordt gepromoveerd tot presentratrice, viert dit met veel drank en belandt in bed met een slacker.. En raakt zwanger. WAAROM is ze niet aan de pil!? Ze heeft nooit seks zegt ze.. (yeah right) WAAROM laat ze de baby niet aborteren!? Ook onduidelijk en vreemd want ondertussen verbergt ze op haar werk d'r zwangerschap. Ze heeft natuurlijk niets met deze slacker maar ze gaan het toch samen proberen. (Kan ook alleen in een filmwereld) Komen natuurlijk dichter bij elkaar.. en dan denkt de film woeps we moeten wat spanning suggereren.. Dus krijgen ze ruzie (waarom ben ik alweer vergeten) En nou ja hoe het eindigt kan u raden.
de bijrollen zijn wel aardig met de stonede slacker-vrienden en Paul Rudd als onvolwassen echtgenoot van de zus van de zwangere in kwestie.

Le Samourai
Hey Ghost Dog?! Had ik vast wel ergens kunnen lezen dat Ghost Dog een eerbetoon aan deze film was. (En die 'm ook overtreft) Waar in Ghost Dog we eerst de tijd krijgen om te accepteren dat die huurmoordenaar inderdaad een genie is in zijn vak, wordt de samourai hier meteen gearresteerd. Kluns! Maar goed de film draait om sfeer, zou er een Oscar voor de art direction geweest. Grijze kamers, lange schaduwen, koele jazzclubs. Zeer fraai. (Kubistisch? ;) )
De eerste 50 minuten vlogen om, daarna komt er een niet al te spannende achtervolging (ook omdat de samourai natuurlijk ijzig koel blijft..)
Maar zijn manier van auto's stelen is nog leuker :) (Hij draait alleen geen muziek)

Anything Else
Krap zesje. Jason Biggs.. tsja.. En Christina Ricci is ook behoorlijk irritant, ligt ook aan d'r vervelende personage. Woody zelf is wel redelijk op dreef als immer Nazi-vrezende survival-kit voorbereidende leraar annex comedy-schrijver die zijn collega Biggs een beetje bijstaat. Film heeft wat teveel pretenties met eindeloze voice-overs in de camera.. Had maar gewoon een komedie om te lachen moeten zijn.

Ludo, Thursday, 6 September 2007 07:25 (seventeen years ago) link

Antonioni heeft gewoon daarna betere films gemaakt (La Notte vooral). Ook wel een brutale titel bedenk ik net, het avontuur. :)

In zekere zin heb ik gisteren in de bioscoop het vervolg op L'avventura gezien: Zidane. Warhol had het niet beter kunnen uitwerken, volg Zizou 90 minuten tijdens een wedstrijd. Einde film. Vreemd genoeg een spannendere film dan welke thriller met 80 plotwendingen ook. Wat een bizarre eenzaamheid, wat een vreemdsoortige concentratie/verveling, gebrek aan vreugde. Al is Zidane ook wel de enige voetballer die intrigerend genoeg is voor zo'n portret met die schaduwblik, dat potsierlijke lichaam en dat haar. Denk dat Heitinga minder effect zou sorteren.

De soundtrack van Mogwai was ik minder over te spreken (alleen was dat de Kevin Shields op de aftiteling als iets van 'noise consultant'? :)

OMC, Thursday, 6 September 2007 07:36 (seventeen years ago) link

ik vind het heel typisch dat Zidane in die wedstrijd (SPOILER) een rode kaart krijgt.. Doet ie dat nou expres? Ik bedoel een rode kaart in zijn laatste wedstrijd waarvoor de man tot het eind der tijde bekend zal zijn. En dan ook nog eentje in deze. (voor de dramatische lijn is het geweldig en dat WEET ie gewoon denk ik)

Ludo, Thursday, 6 September 2007 07:40 (seventeen years ago) link

Mmm, ik kon ook niet aan de gedachte ontsnappen, ook omdat hij de hele wedstrijd zo weinig emotie toont (er wordt gescoord dankzij een briljante actie van hem en vervolgens loopt hij heel droog naar de eigen helft.) Maar het zit niet in zijn karakter om voor de show een rode kaart te pakken denk ik. Mijn vermoeden is dat ze meerdere wedstrijden hebben gefilmd en toen de gaafste (qua opbouw) er uit hebben gepikt.

OMC, Thursday, 6 September 2007 07:59 (seventeen years ago) link

Kunnen we dan over een jaar of 10 een final limited edition director's edition boxset met álle gefilmde wedstrijden verwachten?

willem, Thursday, 6 September 2007 08:11 (seventeen years ago) link

hihi net als de 100 cuts van Blade Runner. Dekkard een replicant het antwoord schijnt snel te komen.
(Terwijl dat natuurlijk een vraag is die geen antwoord behoeft, dat moet die regisseur toch ook snappen)

Ludo, Thursday, 6 September 2007 08:17 (seventeen years ago) link

Maar Scott heeft zich allang uitgesproken voor de Deckard is een replicant interpretatie. Was zo gepiept met wat toevoegingen in de 92 Director's Cut, hoop niet dat hij het nog meer gaat uitspellen. :(

Maar Ludo, jij vindt Zidane daar wel toe in staat? Hij werd op het laatst, tijdens het WK wel erg ingehouden cool, met van die vrolijke knipogen terwijl hij in lange shots het veld verliet en die brutale penalty in de finale.

OMC, Thursday, 6 September 2007 20:51 (seventeen years ago) link

nah ik ben liever naief en de man blijft natuurlijk een heetgebakerde Berberse herder (of whatever zoiets)

maar in die finale was hij duidelijk niet gefocust genoeg, te uitgelaten zeg maar. (wie weet door de zenuwen)

Ludo, Friday, 7 September 2007 08:38 (seventeen years ago) link

Höstsonaten (Bergman, 1978). Moeder en dochter, Ingrid Bergman en Liv Ullman respectievelijk, ontmoeten elkaar na 7 jaar. Moeder is gevierd concertpianiste, dochter is vrouw van een dominee die zich tevens ontfermd heeft over haar zus die lijdt aan een (spier?)ziekte die communicatie nogal bemoeilijkt. Moeder heeft dochters nogal verwaarloosd en dat zal moeder weten. In alle opzichten beter dan Persona wat mij betreft, want volgroeider, tijdlozer en echter. Een groot talent van Bergman is dat hij binnen de kortste keren een onderhuidse spanning van jewelste neer weet te zetten. We zitten een half uur in de film en de psychologische spanning is al om te snijden. Dan: Dochter speelt een stukje piano voor moeder en moeders gezicht verraadt een wirwar van emoties, variërend van ‘het moeten leven met middelmaat’ tot zelfhaat. Dan doet moeder het voor en de dochter kijkt toe met een blik waarin haat en medelijden met elkaar wedijveren. Dit is Bergman op zijn sterkst. Alles is projectie van de kijker, die dat allemaal kan doen op basis van een half uurtje film, en die dan terdege beseft dat “we’re in for a bumpy night”. Het wordt een nacht van de waarheid. Hier en daar gaat dat wat over de top. Ullman moet een paar hevig geëmotioneerde scenes spelen die er erg geacteerd uitzien en waarbij de traan maar niet uit de ooghoek wil rollen. En de vervolgens kalm uitgesproken tekst “People like you are a menace. You should be locked away” (en dan in het Zweeds) is in feite de ultieme arthouse-versie van “Hasta la vista, baby”. Ook al overspeelt Bergman hier en daar zijn hand, en is het allemaal wel erg treurig natuurlijk, er is een oprechte poging de emotionele diepte in te duiken, en Bergman heeft het script waarmee dat overtuigend lukt. En Ingrid Bergman, ja die speelt de sterren van de hemel.

Olaf K., Saturday, 8 September 2007 22:44 (seventeen years ago) link

die bril van Liv! aargh. :D Persona is wel wat mysterieuzer, maar dit is wel een soort Von Trier-achtige pijnlijke echtheid, ja.

Ludo, Sunday, 9 September 2007 07:14 (seventeen years ago) link

want volgroeider, tijdlozer en echter.

Maar, maar...dit zijn geen aanbevelingen. :) (blijkt dan ook wel uit de beschrijving van de film ;)

OMC, Sunday, 9 September 2007 15:04 (seventeen years ago) link

Iemand (Vido bijvoorbeeld) trouwens al dit gezien? Klinkt ongeveer als de cultfilm. :)

OMC, Sunday, 9 September 2007 15:25 (seventeen years ago) link

Net erg gelachen om de folkumentary A Mighty Wind.

Martijn Busink, Sunday, 9 September 2007 15:41 (seventeen years ago) link

>>>want volgroeider, tijdlozer en echter.

>>Maar, maar...dit zijn geen aanbevelingen. :)

Niet voor iedereen nee, want anderen hebben meer met onvolgroeide en gedateerde gekunsteldheid :-) Nou zo erg vond ik Persona bij lange na niet hoor... Overigens hebben alle Bergmans wel een opvallende gekunsteldheid. Als Ingrid Bergman in Höstsonaten niet de gewoonte had gehad hardop te praten, dan zaten we de halve film naar een rondlopend persoon te kijken.

Olaf K., Sunday, 9 September 2007 16:18 (seventeen years ago) link


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.