Ik moest deze poster hebben...is me nog gelukt ook. :)
http://www.upl.co/uploads/asakoposter1585817765.jpg
― OMC, Thursday, 2 April 2020 08:56 (four years ago) link
nice :D
die bijrol van de kat was erg sterk, terecht op de poster.
― Ludo, Thursday, 2 April 2020 20:02 (four years ago) link
VivariumVinexhorror, sleurterreur, het burgermansleven als loop van verwachtingen in een even mooi als angstaanjagend vormgegeven setting.
― Blaka Skapoe, Saturday, 4 April 2020 10:29 (four years ago) link
五郎八卦棍Shaw Brothers, je weet toch? Eight Diagram Pole Fighter, fascinerende titel, en heeft zoiets als een klassieke status maar ik vond het wat tegenvallen. Veel te veel geschreeuw. "BROTHER SEVEN!!!! WHERE IS BROTHER THREE?!!" Pfff. De gevechten waren ook iets te dansering, alsof je naar een ballet zit te kijken, het plot is chaotisch en iedereen moet ook superingewikkeld dood. Mmm, klink standaard kungfu en toch mist het in al die aspecten net iets. Vreemd hoe nauw dat luistert.
― OMC, Saturday, 4 April 2020 21:16 (four years ago) link
I Spit On Your GraveEen "video nasty", een wraakfilm, je verwacht geen kwaliteitscinema, maar na ruim een uur zeer "problematische" opbouw heb je op zich toch wel een beetje behoefte aan wraak, maar die acties kunnen het allemaal niet meer goed maken. Eén The Last House on the Left, die filmtechnisch ook wel iets beter in elkaar zit, is genoeg.
― Blaka Skapoe, Saturday, 4 April 2020 23:20 (four years ago) link
heb je op zich toch wel een beetje behoefte aan wraak
lol :D
Spring'I roll my own, sorry.' De gevleugelde fantasy-vrienden Moorhead en Benson kregen na Resolution een zak Europees geld, gok ik zo. Ze trokken gezellig naar Italië voor die Euro Trip. Spring staat daarmee los van hun 'universum', in zoverre je daar al van kan spreken. Sterker nog, de film begint doodgewoon, met een hoop fysieke shit en een James White als hoofdpersonage. Ook deze fucked up vechtjas ziet zijn leven in de soep leven. Uitweg? Europa. Oplossing? De losse Europese vrouw, uiteraard. Van een originele setup moet het scenario het derhalve niet hebben. Het eerste half uur lijkt het zelfs een wanstaltige Before Nogeenkeer van Linklater te worden. Gelukkig dropt de veel te knappe dame wel een hint: 'I'm half undiscovered science.' Dan gaat het alsnog compleet los. Bijna compleet onvoorbereid ook, wat ik een van de selling points van de film vind. Tegelijkertijd bleef ik toch steeds het gevoel houden naar een hekserige Midsommar te kijken, al maakt de film ook zelf genoeg grappen over clichématige personages. 'You've got the same backstory as Batman.' Het transgressieve talent van Moorhead en Benson laat zich in alle onevenwichtigheid van deze vulvische boot-trip, toch vooral signaleren in de FX. Er spreekt visie uit de visuals. Maar als je de laatste vijf minuten nog altijd zit te exposeren, is het geen Beau-Voir geworden. 'I ate my rabbit.'
FM'No static at all.' Waar hebben ze meer platen dan in een platenzaak? Op een echt radiostation, natuurlijk. Het muzikale gehalte ervan verkeert in de jaren zeventig echter ook al in gevaar. Een salesmanager arriveert, kalend en in pak, iedereen weet, nog even en hij wil een horizontale programmering. De slackers van QSKY FM lopen er allemaal hipsterig bij en gebruiken woorden die nu nog altijd hip zijn ('stop rappin', 'dibs on the'). De muziek die ze draaien heeft de tijd minder goed doorstaan. Of, preciezer geformuleerd, als Universal-productie is de film FM vooral pseudo-hip. Evengoed een money machine. Dus horen we bijna twee uur lang Eagles-achtige gladjakkers. Als stiekeme fan van Steely Dan kan ik dat nog wel een tijdje lijen, maar het gebrek aan ballen en kleur begint toch op te vallen. Zo wordt de film een niemendalletje. Hier geen altmanteske diepgang, noch het locatiebeheer van Shampoo. Met laatstgenoemde deelt men wel de lol en de hopen coke. 'White nipples!' De humor is Nederlands van aard. Tenenkrommend gniffelen. Cameo's zijn er onder meer voor Linda Ronstadt (klein, bleek en mager) en Tom Petty (lang, bleek en mager). Hun liedjes worden metonymische monsterhits ter illustratie. Music en abyme. Vanaf mijn bureaustoel deed ik de Lido Shuffle. 'What do they care about music, all they care about is money.'
leuk bij Spring op Letterboxd: OMC 4 stars, MB, 3.5 stars, Vido 3 stars, Ludo 2.5 stars.
― Ludo, Monday, 6 April 2020 06:54 (four years ago) link
Ha! Even voor de calibratie. :)
― OMC, Monday, 6 April 2020 07:17 (four years ago) link
KeomaEen buitengewoon behaarde Franco Nero is een mysterieuze revolverheld in het door de plaag geteisterde wilde westen. Superopdringerige soundtrack en sws wel flink over the top, maar dat is wat spaghettiwesterns zijn.
HomotiDe tweede Turkse E.T. (eerste niet gezien) is weer echte cultgekte, al is deze denk ik meer self aware dan de Turkse Exorcist/Şeytan. De E.T. is een gedrocht (maar echt) dat verliefd wordt op zijn ontdekker, Fake news-journalist Ali. Homoti kan het goed vinden met schoonmaakster Hatce en de homoseksuele huisvriend die een gelijkgestemde herkent. Helaas heeft Ali meer oog voor z'n stagiaire Ayşegül bij de krant, die idealistischer is dan haar begeleider. Zo zitten er toch nog twee serieuze subtexts in, maar verder hilarisch slecht.
― Blaka Skapoe, Monday, 6 April 2020 09:04 (four years ago) link
haha wow :D
― Ludo, Tuesday, 7 April 2020 18:52 (four years ago) link
Hunger Straits'Herinner het je.' De zee-engte van Kiga splijt land en levens. Regisseur Uchida gebruikt het natuurfenomeen als scherprechter, als stabiel element in tijden van verandering. Hij doet dat groots. Heel efficiënt (of liever, economisch, gezien het thema dat zich ontvouwt) staat het avontuur op poten. Drie criminelen on the run, terwijl het stormt. Wordt het een soort In Cold Blood? Enigszins, maar de film wil meer. De hogere machten spelen mee. Noem het de Se7en paths to hell. En Japan is anno 1947 de hel op aarde. Moreel ingestort, en arm als India. Alle post oorlog-treurnis lijkt op Best Years of Our Lives, maar zonder enig sentiment. De verlichting die komt is slechts ingebeeld, zo merkt een geisha. Zij kruist het pad met een boef, en daardoor met de agent. Laatstgenoemde is mijn favoriet. Hoestend sjokt hij door het land. Zelfs zijn thuissituatie wordt niet vergeten. Pas tien jaar van daily struggles later, komt hij dichterbij. Met het zelfvertrouwen van Orson Welles en het multi-perspectief van Rashomon wordt een eng decennium overgestoken. De ontwikkelingsjaren zijn ingezet, de geisha's afgeschaft, de staat van het land is heel anders. Maar alle kleine mensen op de wereld, zij bleven en blijven hetzelfde. Oude agent mag de slotbeschouwing doen, en opent prompt een hele nieuwe marxistische lezing. Wat een Humanité. 'Mijn mouw is nat van de tranen.'
― Ludo, Thursday, 9 April 2020 06:52 (four years ago) link
Southland TalesJe hebt van die regisseurs die het maar lastig vinden om te dealen met hun succesvolle debuut. Neem Richard Kelly die na Donny Darko maar twee films maakte. Als ik het goed begrijp werd Southland Tales uit 2006 bij release afgekraakt als onbegrijpelijk en is het langzaam uitgegroeid tot een cultfilm. En dat snap ik wel. De eerste helft zit dicht tegen een glorieuze sciencefiction-satire aan in de traditie van Verhoeven. Een sarcastische kritiek op War on Trr AmeriKKKa First Hyperrealisme met...The Rock in de hoofdrol, en hij is nog goed ook. Sarah Michelle Gellar en Justin Timberlake ook nog eens erbij. En tig kleine bekende koppen in kleine rollen. Timberlake heeft een redelijk legendarische droom/trip rond een gewoon fantastisch liedje en ergens is dat het breekpunt van de film, wordt de satire haast onvermijdelijk een L.A. apocalyps met vleugjes Lynch, en dat moet je aan de meester zelf overlaten. Desondanks zeer vermakelijk met een aantal gedurfde muziekkeuzes, waaronder meta-gebruik van Jane´s Addiction dus dan ben ik al gauw tevreden.
― OMC, Thursday, 9 April 2020 21:45 (four years ago) link
Ook respect trouwens voor de manier waarop Kelly de domrechtse leutertheorie over neomarxisme ongeveer 10 jaar van te voren op de hak neemt.
(Ludo zag hem echt 11 jaar te vroeg :)
― OMC, Thursday, 9 April 2020 22:09 (four years ago) link
ha! ja het 2e album-syndroom heeft ook zo zijn effecten op de Kijker.
― Ludo, Friday, 10 April 2020 06:46 (four years ago) link
En jouw kryptonite helpt natuurlijk niet, Wallace Shawn. :)
Hij werd door Mubi laatst aangeprezen met "een satire in de traditie van Burroughs, DeLillo and David Foster Wallace" en toen was ik vanzelfsprekend geïntrigeerd maar wist ook meteen dat ik mijn verwachtingen naar beneden moest bijstellen, anders krijg je ongelukken.
― OMC, Friday, 10 April 2020 07:28 (four years ago) link
Perfect SenseEen echte quarantaine-film. Uit 2011. Schots en dat Glasgow-sfeertje is verfrissend. Local boy Ewan McGregor is een chef die een oogje laat vallen op de buurvrouw van zijn restaurant, Eva Green, zelf epidemioloog die op een dag geconfronteerd wordt met een patiënt die zijn geurvermogen kwijtraakt. De eerste van een reeks pandemieën die de zintuigen aantasten. De pandemie op de achtergrond is aardig en redelijk deprimerend, maar ook tegen het einde wat te gezocht in zijn netheid. Maar ik vond het liefdesverhaal van "two arseholes" redelijk fascinerend. Wel twee geloofwaardige karakters.
Johnny MnemonicKreeg in 1995 superslechte kritieken dus toen heb ik gedoken. Maar ik had opeens zin in iets ongeziens uit de jaren '90. Prachtig begin: Internet 2021. Whoa, over een jaar dan toch klassieke cyberspace voor ons mik. Leuk, ook hier een pandemie op de achtergrond, in Beijing nog wel. Maar dan is het feest toch wel afgelopen. Echt onwaarschijnlijk slecht geacteerd met Keanu op zijn allerhouterigst. "I WANT ROOMSERVICE!!!" Slechtste rant ever. Rollins, Kier, Lundgren, Kitano doen allemaal gezellig mee, maar kunnen meester Keanu in deze vorm niet verslaan. Een soort Verhoeven zonder de vulgariteit en het mediasarcasme. Vreemd, wat eigenlijk een nieuw pad voor de sciencefictionfilm had moeten zijn, blijkt uiteindelijk de laatste jaren '80-film.
― OMC, Friday, 10 April 2020 21:27 (four years ago) link
Hail, Caesar!Darth Ter Haar zag deze recentelijk en bracht me op het idee dat ik wel weer eens zin had in een Coen Bros (ook weer terug op Netflix, dus lekker makkelijk.) Wat kan ik zeggen? De film ziet er geweldig uit, al die interieurs, knap gedaan. En die neomarxisten moest ik echt wel om lachen, vooral dat Clooney er gewoon keihard voor ging. Maar zo tijdens het kijken bedacht ik me "dit gaat eigenlijk helemaal nergens over." Niet helemaal waar, want de Coenies waren altijd al fervente postmodernisten, maar je hebt goed postmodernisme (je Big Lebowski) en matig postmodernisme, zoals dit. Komt ook grotendeels door dat meta-Hollywood-gedoe, toch dat schrijvers-over-schrijven geleuter. En dan is er ook het Wes Anderson-probleem: je moet niet al je vrienden een rolletje geven, ik zag door de cameo's het bos niet meer en vooral de clou.
― OMC, Saturday, 11 April 2020 21:34 (four years ago) link
The IrishmanDegelijkheid troef en dan is drieeneenhalf uur lang. Ms had ie er een serie van moeten maken, dat binge je 'm zo weg. 😁
High Fidelity s01Zoe Kravitz werkt haar top 5 heartbreaks af in een bui van reflectie. Ze heeft ook een platenzaak en maakt mixtapes, hence the title, dus ook wat muziekfascisme waar ik deels de lol wel van inzie (Lena Platonos) maar ook wel eens jeuk van krijg (Dexys Midnight Runners).
VampyresDroomlogica, dus een anachronistische film over vrouwelijke vampieren waar je nooit weet wat echt is en wat niet. Voor Rollin/Franco-liefhebber geen probleem.
― Blaka Skapoe, Sunday, 12 April 2020 15:56 (four years ago) link
Tiger King s01Tijgermensen zijn raar. Echt iedereen is een steekje los. Baskin lijkt me nog de minst erge, verdachtmakingen blijven namelijk verdachtmakingen, al schijnt s02 (in de maak) toch iets op haar te hebben. De heren verdenk echter van alle soorten misbruik, van dieren alsook hun personeel.
― Blaka Skapoe, Sunday, 12 April 2020 16:44 (four years ago) link
Oh ja series.
킹덤The Kingdom op Netflix, tweede seizoen, 6 afleveringen, precies goed voor deze middeleeuwse zombie's in Korea. Mooi gefilmd, spannend en toch met onverwachte twists.
Nu ben ik eindelijk begonnen aan Babylon Berlin. Eerste twee afleveringen ben ik zeer tevreden over. Weimar hè? Winning. Kan er toch nooit genoeg van krijgen, de jaren '20. Mooi viezig, decadent, met communistische twisten en...liedjes van Bryan Ferry in de stijl van die tijd. De aftiteling is trouwens ook genieten.
― OMC, Sunday, 12 April 2020 20:19 (four years ago) link
hij zit nu toch in de bak die Tijgerkoning?
en ghehe @ Johnny Mnemonic, vertel nog vaak over die film tegen mensen (een film die zich beter laat opdissen dan bekijken)
The Professor and the Madman'For every word in action becomes beautiful in the light of its own meaning.' Een maat van mij heeft een curieuze filmsmaak. Hij tipte deze flop, opmerkelijk oprecht... Ik had wel zin in wat ramptoerisme met Mel Gibson tijdens de Paasdagen. Metascore 25, kom maar op. Grote Namen Penn en Gibson spelen de titelmannen. Beiden schmieren er gebaard en gemaakt op los. Professor Mel wil de Oxford Dictionary zo compleet maken als de Schepping zelve. Penn heeft de tijd... Hun Onvermijdelijke Project lijkt een laatste nawee van de Verlichting. Het besef van onmogelijkheid daagt bij iedereen, behalve bij de Professor. Penn heeft dan weer last van een van de disciplinerende gevolgen van diezelfde Verlichting, om het eens foucaultiaans te stellen. De eerste helft vliegt voorbij zonder weer-zin, als een pompeus laat werk van Coppola. Een gekke film over gekheid, een negatie van de negatie, waarom niet? Penn kikkert op, en dat is ook wat wetenschap moet zijn. Obsessieve gekte doorwerken. Het gaat mis wanneer de film van book-romance een 'ware' romance wil inpalmen. Het serene einde vol schuld en boete wordt gemist, de remmen gaan eraf. Dr. Brayn at work! Nu redden breinspelletjes en angsten mijnerzijds de film niet langer. En toch, voor gekkenwerk blijf ik een zwak houden, vandaar de tip allicht. 'At this moment the endeavour is dead.'
Wounds'I can see the inside of your mouth.' Babak Anvari met zak geld van Netflix naar Amerika, wat zou dat opleveren na het prachtige Under the Shadow? Geen bekende gezichten in elk geval. Althans, niet die uit Iran. Zazie 'Atlanta' Beetz doet wel mee als de (ex)-love interest van een pseudogoslinggozer, om wie het hier (letterlijk) draait. De kerel runt een goofbar met meer insecten dan mensen. De barflies vormen de eerste, altijd wat kafkaëske hint dat er iets niet pluis is. Het mystery blijft lange tijd random, als een niet al te beste X-files-aflevering, waar de waarheid ook uit alle hoeken en gaten tevoorschijn kan komen. Anvari vindt haar eigen stiel dankzij moderne(re) schermen. De smartphone triggert de actie en bovenal 'schittert' hier de laptop. De eega van de hoofdpersoon tikt namelijk een thesis over TS Eliots Hollow Men (hint!). Prompt trekt het niveau omhoog, terwijl de verwarde (bar)man iets schilferig voelt trekken. Het overspel-thema dat zich zijdelings ontwikkelt, wordt misschien wat al te Amerikaans-preuts geïntegreerd, maar houdt de horror in elk geval wel menselijk. Ik wachtte (daardoor) wel vergeefs op een metaforisch Amerika-Iran fittie. Niets van dat. Americana heerst. Lambchop speelt zelfs zachtjes op de barspeakers. Het stoere einde mag er wezen. 'I just got some shit on my brain I don't want on my brain.'
― Ludo, Monday, 13 April 2020 06:50 (four years ago) link
Living the Light: Robby MüllerPrima documentaire over de grote cinematograaf. Gaat niet heel diep, hoeft ook niet. Raakt wel de kern van het zoekende van de man. Maakt ook duidelijk dat filmen ook maar continue oefenen is, tot vervelens toe met die camera in de weer, dingen uitproberen. Kreeg wel erg zin in een Wenders-bender, die ook het geheel afsluit met een fraaie anekdote.
― OMC, Monday, 13 April 2020 20:22 (four years ago) link
ahh Robby. vraag me af of Repo Men ontbrak door een rechtenkwestie.
Taipei Story'Hoe was LA?' A lot like Taipei.' Leve de Aziatische cinema. Opnieuw toont ze me hoe Taiwan de voorbode van de globalisering vormt. Al vele decennia regeert daar de neon bijbel. De mensen worden er chagrijnig, overwerkt, en permanent arm van. De Pepsi-Cola droom loopt van ze weg. Fuji schittert alleen aan de muren. (Ironische bijwerking: ik wilde er bijna een NAC-shirt van gaan kopen.) Door deze wereld van lege huizen en een lege moraal dwaalt een voormalig honkballer (Hou Hsiai-Hsien!). Hij heeft zijn vriendin belooft ooit samen naar Los Angeles te verhuizen. Zij gelooft hem, aanvankelijk. Als Working Girl met grote bril houdt zij nog van materialistisch eten. Hij wil enkel nog drinken en geestelijk vergeten. Zelfs in (het kijken naar) honkbal vindt hij geen soelaas meer. Alle jeugdspelertjes zijn zo groot tegenwoordig, maar ze kunnen er niks van. 'De tijden zijn duidelijk veranderd zeg.' In de marge van alle stilte deelt het scenario prikjes uit aan casual racisme, en even alledaagse vrouwenhaat. In een dog eat dog world slaat de Post Olympic Blues vervolgens onverbiddelijk toe. Wong Kar-Wai lette goed op, en maakte aantekeningen hoe Edward Yang met vaste hand en eindeloze reeksen fraaie shots zijn minimalistische mood piece naar de logische conclusie brengt. Vive... wat eigenlijk? 'De illusie dat je opnieuw kan beginnen.'
The Perfection'It's like my mouth has never been so fucking dry.' Twist & Shout-hitje, mij terecht getipt als WTF-film. En dat voor een Netflix-productie. Misschien worden ze daar eindelijk ook wat minder braaf. Ik zou haast zeggen, het komt door de corona-tijden, al is de film uiteraard van daarvoor. Hou u vast: er waart een koortsvirus rond in Hunan (ok!), 'real contagion-like stuff', met gruwelijke hoofdpijn tot gevolg. Twee cellisten zijn op roadtrip, en zitten er middenin. Ze krijgen snel een mondkapje aangereikt. ('Wear it so they won't freak out.') De ene is zwart van buiten, en wit van binnen, de ander vice versa. Zo lijkt het althans. Een hilarische twist maakt het einde aan alle gore. Ik hoopte op een tweede helft die een compleet nieuw verhaal zou beginnen, met een nieuwe celliste. Het zou een chique variant zijn geweest, om de waanzin van het eerste deel bloot te leggen. Er volgen echter meer twists, almaar idioter. Denk aan de Hélène Cattet en Bruno Forzani-show door de ogen van Netflix' politieke correctheid. Een fenomenale kans om een volledige cello-sonate een mainstream-film binnen te smokkelen wordt gemist. Liever kiest men voor het gebruik van hiphop als gewelds-oppepper, wat toch lichtjes dubieus aanvoelt. Het betere stoute komt met een verkrachting. Daar hadden twee vingers inderdaad niet volstaan. 'What the fuck is inside of you.'
― Ludo, Thursday, 16 April 2020 06:52 (four years ago) link
vraag me af of Repo Men ontbrak door een rechtenkwestie
Ja, vreemd. En Live and Let Die in L.A. dus ook. Leek mij een gemiste kans om eens lekker mystiek uit te pakken over Californisch licht.
Ja, Tapei Story, datvindjeleukhè? Die Fuji-reclame is onvergetelijk op een of andere manier.
― OMC, Thursday, 16 April 2020 07:21 (four years ago) link
jaaa :-)
zat nog te peizen, het Zwijgen van Vive L'Amour en Taipei Story (e.a.) is natuurlijk een gekende (Europese?) arthouse-style. Net zoals het perfect snappy in one-liners praten van Hollywood dat is. Maar in welk type film lult men gewoon eindeloos overbodig, voor het wilde weg. Heel ongestileerd mimetisch. Mumblecore comes to mind.
― Ludo, Thursday, 16 April 2020 09:58 (four years ago) link
Mmm, bepaalde Godard-films wellicht?
― OMC, Thursday, 16 April 2020 17:10 (four years ago) link
RIP Brain Dennehy. Zoveel films.
Conceiving AdaAch, de jaren negentig. Wat waren ze zoekende op een heerlijk positieve manier. Ada Lovelace werd door de massale opkomst van de computer opeens de vergeten (feministische) heldin (zie Zeros + Ones van Sadie Plant, waarschijnlijk het meest 90s boek dat er is.) Gibson & Sterlings The Difference Engine had in 1991 al de voorzet gegeven en Sterling mag hier dan ook opdraven, samen met een orakelende Timothy Leary. John Perry Barlow speelt zelfs mee en komt met de beste voorspelling over de verdwijning van privacy in de toekomst. Als geheel wat knullig maar ik zag het uiteindelijk meer als een soort avantgardistische documentaire.
― OMC, Thursday, 16 April 2020 20:40 (four years ago) link
機動警察パトレイバー 劇場版機動警察パトレイバー 2 the MoviePatlabor was een mecha animeserie die ik nooit heb gezien. Mamoru Oshii zou er nog twee films over maken die mooi laten zien hoe hij steeds ambitieuzer werd. De eerste film is uit 1989 en zit vol indrukwekkende technologie, prachtig geanimeerd (zeker voor die tijd) en heeft nog wat klassieke olijkheid om er een menselijke draai aan te geven. Deel twee heb ik destijds gezien, vond ik indrukwekkend maar ik was echt vergeten waarom. Nou, omdat het een buitengewoon ambitieuze film is. De mecha wordt bijna compleet naar de achtergrond geduwd en daarvoor in de plaats krijg je een soort DeLillo-achtige paranoia thriller over inside jobs, militaire onderdelen die schijnbaar doelloos democratische structuren testen en bespiegelingen over een rechtvaardige oorlog vs onrechtvaardige vrede. Pessimistisch en zeer vooruitziend over de afgelopen twintig jaar (veel meer dan Ghost in the Shell in die zin). De vormgeving is subliem met lange, glijdende ambient stadsscènes waardoor een droomachtige sfeer ontstaat (waarschijnlijk de reden waarom de film na het zien grotendeels vervliegt). Een van de mooiste sciencefictionfilms ooit.
― OMC, Saturday, 18 April 2020 08:14 (four years ago) link
M - Eine Stadt sucht einen MörderDoor Babylon Berlin zit ik lekker in die Weimar vibe en extra filmtijd tijdens de pandemie dus tijd om eindelijk, eindelijk deze klassieker van Fritz Lang te kijken. En ja, die klassieke status is volkomen terecht. Technisch hoogstaand, prachtige sfeer en Lang neemt lekker de tijd zodat je zeker drie films voor de prijs van een krijgt: een misdaadfilm, een hele rare overval en een rechtbankfilm die ook al bizar is. Lorre als de kindermoordenaar is weer heerlijk op dreef, charmant, creepy en wanneer ontmaskerd compleet onnavolgbaar. Heerlijk hoe Lang ook niemand spaart. Ja, die had een vooruitziende blik.
― OMC, Saturday, 18 April 2020 20:51 (four years ago) link
ja Fransen kunnen er ook wel wat van, in die periode (of vlak na nouvelle vague als de beeldgrapjes passe zijn)
Een van de mooiste sciencefictionfilms ooit.
kun je voor dealer spelen? *Puppy eyes*
ik had toevallig ook een Lang klaarstaan.
Die 1000 Augen des Dr. Mabuse'Ich hatte ein Gesicht.' De eeuwige carrière van Fritz Lang besloot waar ie ooit begon. Duitsland. De grote schurk Mabuse werd uit de mottenballen gehaald, voor een nieuw rondje 'Psychologie des Verbrechens'. Uiteraard lekker smeuïg gecombineerd met het bovennatuurlijke. Spannend? Nimmer. Vermakelijk, bij momenten. Of het door Langs buitenlandse reizen kwam, Gott mag het zetten, maar 1000 Augen is het voorbeeld dat Duitsers met humor wel degelijk kunnen materialiseren. De film werkt het beste als parodie op zichzelf, met foute dokters all around. 'Ein kleine Spritze.' Mijn idee om Mabuse als bruine metafoor te zien, gaat dan ook snel in rook op. Heel Interpol zit satanisch te paffen. Hun plaatselijke collega lijkt meer slager dan Kommisar. Voor Langs doen bevat de film bijzonder veel beschouwing (en weinig schouw). Gelukkig is daar Peter van Eyck, in de rol van Amerikaans diplomaat. Hij trekt de vrouwtjes richting het mysterieuze Luxor. Zijn personage personifieert het Billy Wilder-achtige laizzes-faire gehalte van de film. Dr. Mabuse's machthonger gaat intussen van lik mijn vestje. Der Kommisar trekt met de moed der wanhoop dan maar naar een seance, waar de blinde ziener zelf een lichtje uitdoet, om de gewenste film noir te creëren. Alsof het allemaal niet verwarrend genoeg is. 'Das waren keinen Dilettanten.'
Another Earth'I don't think we're ready to know what's out there.' Spacen tussen haakjes, dat mag ik altijd. Another Earth vermomt een psychologisch drama als SF-film, door op een goede avond een Tweede Aarde te laten verschijnen. Een planeet die méér dan oppervlakkig identiek blijkt aan de onze. Het zou een uitgelegen kans bieden tot synecdochische fantastiek, Kaufmaneske spiegelingen. Maar dat valt mee (of stiekem tegen?). Het hart van de film blijkt – na een bruut en compromisloos pompend intro – een doodgewoon mumblecoremeisje, in het bezit van de MIT-astronautendroom, doch zonder geluk. Haar Asimov kan in de kast blijven. Brit Marling (knap in vele opzichten, want ook co-auteur) zoekt na de dubbele cesuur het Le Fils-plot op. Letterlijk. Dader ontmoet slachtoffer met kennisachterstand. Het is altijd weer aandoenlijk, langs elkaar moeten leven, vervuld van stille schuld en boete. 'Perhaps I am the most likely.' Ik begon echter te vrezen voor de opzichtige afwikkeling, die je wist dat gaat komen. Altijd weer ondoenlijk. Niet-onthullen zou zoveel intrigerender zijn geweest. Je daad overstijgen had hier een unieke vorm aan kunnen nemen. Transcendering richting een tweede kans? Helaas, het einde voelt flauw-flets (flat?). Wat blijft is de stekelige blauwe ambient-muziek en een uitstekend volgehouden vibe. 'Learn to adjust yourself
― Ludo, Monday, 20 April 2020 06:56 (four years ago) link
Vreemd, ik vond het einde, of ten minste dat laatste shot, van Another Earth geweldig. :(
Ja. Dr. Mabuse komt er ook aan voor mij. Ik zo'n film die al decennia op het menu staat...Fairlight ahoy!
https://www.youtube.com/watch?v=bHKm4mLTLs8
― OMC, Monday, 20 April 2020 07:52 (four years ago) link
er zijn zoveel Mabuses! na 1000 Augen werd er nog een hele tv-serie van gemaakt auch.
ik las het, damn, blijf ik die SF-neofiet. :P
― Ludo, Monday, 20 April 2020 10:33 (four years ago) link
ManhattanIk had 'm al gezien kwam ik achter. Beetje aankeutelend gedoe met veel slap gelul. Het onderwerp van oude man valt voor jonge meid is in combinatie met de real life allegations toch wel erg onkies. Ook door hoe de karakters zijn uitgewerkt, het heeft niet de diepgang van bv. Lolita. Didn't age well.
The Fourth KindEen beetje mislukt experiment, zo met zogenaamd found footage en nagespeeld naast en door elkaar. Dan nog wat sfeervolle drone shots. Rommelig.
GränsDeze vond ik wél erg goed. Bizarre film over een soort trollen, maar in de kern over "erbij horen", het lot van de buitenbeentjes, waar eigenlijk net als in The Golden Glove de autochtonen (of breder, de norm) de échte geperverteerden zijn.
The Office s01-02 (ongoing)Beetje laat, had de UK ook recentelijk doorgewerkt en de Amerikaanse remake is nu eens óók erg leuk. Misschien nog nét iets leuker omdat ik Carrell leuker vind dan Gervais, hoewel Dwight dan weer minder leuk is dan zijn Britse evenknie. Maar goed, dat zijn nuances. Het is gewoon erg leuk, dus niet erg dat het 9 series zijn (de Britse was een stuk kleiner). En een onuitputtelijke bron van reaction gifs, zo blijkt.
― Blaka Skapoe, Monday, 20 April 2020 11:32 (four years ago) link
En een onuitputtelijke bron van reaction gifs, zo blijkt.
Ha! Duurde echt jaren voordat ik eens ging achterhalen waar die gifs toch van waren. :) "ooooh, is dat The Office?!"
― OMC, Monday, 20 April 2020 12:14 (four years ago) link
Ik wist dat wel van Dwight en veel Carrell dat het uit The Office kwam, maar het is idd een goudmijn van scheve en andere blikken. 😃
― Blaka Skapoe, Tuesday, 21 April 2020 06:58 (four years ago) link
うる星やつら2 ビューティフル・ドリーマーEen jaar na de geweldige eerste Urusei Yatsura, en twee jaar na...Nils Holgersson, kwam Mamoru Oshii met een vervolgfilm en als de legende die hij is, dacht hij "fuck it!" Wat een bizarre film. De personages kon ik me nog wel herinneren uit de eerste film maar zijn in het eerste half uur niet te volgen. En daarna wordt het echt weird, op de surrealistische gaspedaal. Ik zag een platte aarde op een schildpad, dubbelgangers, een koddige droomdemon die alle bad guys uit de geschiedenis hun duistere dromen influistert maar "dat zat er toch al in", overpijzingen op moleculen gezeten, Zhuang Zhou verwijzing, want wie droomt dit alles? En dat allemaal prachtig geanimeerd, haalt echt alles uit de jaren '80-stijl met vreemde perspectieven, glinsteringen, weerspiegelingen, etc. Nu ik het zo opschrijf, is Urusei Yatsura 2: Beautiful Dreamer een briljante film maar, eerlijk is eerlijk, ook best vermoeiend vanwege al het geschreeuw.
― OMC, Tuesday, 21 April 2020 21:52 (four years ago) link
alsof ze duidelijkheid in hun eigen verhaal probeerden te schreeuwen.
Taboo'A samurai can be undone by the love of men.' Mooi hoe de retro intiteling me fopte. Ik dacht, shiba, wat een kekke glitch-piano en dat voor een prent uit de jaren vijftig. Het contrast van 'oude beelden' en nieuwe muziek is uiteraard een bewussie. De Hecker-rumbles (ont)regelen het ongemak dat in het shogunaat heerst. De codes van eer worden nog hooggehouden, maar de strijders zijn verworden tot milities van hogere machten. In Taboo (uit 1999 dus) trainen androgyne jongensvechters zich lam onder leiding van Takeshi Kitano, maar de haperende fascistenschool gaat ten onder aan interne trubbels. Heel murnau-esk slaat het titel-taboe op de oudgriekse knapenliefde. 'I don't want to die without making love to you.' De film houdt gewaagd het midden tussen een Mr. Lawrence-achtige sensualiteit en de suggestie dat decadentie en homoseksualiteit tot het onvermijdelijke einde van de samoerai leidden. (Dat zou bij Takeshi's eigen rechts-conservatieve leanings passen) De diogenesische Inoue is mijn favoriet, als nietsnut snuit hij zelfs zijn neus als een voetballer... Ook Kitano's regular ome Joe is er weer bij, voor een enkele draaidag. Waar een western richting acceptatie (en afdaling naar het werkdal) sjokt, transcendeert de eastern uiteraard op de magische bloemenberg. Een dissonante rust. 'We kunnen alleen toekijken, begrijp je?'
Coureur'Met al dat spul dat we jou geven, hoef je eigenlijk niet meer te eten.' De Nederlandse Vuelta-lus zal dit jaar vermoedelijk niet doorgaan. Dus zit ik als festivalprogrammeur van Filmhuis Breda met een stapel wielrenfilms van weleer (Breaking Away!). Dan zelf maar naar Coureur kijken, uit het koersland bij uitstek. In het Vlaamse bosland heersen de melodramatisch hoge verwachtingen van vaders, overgeacteerd geprojecteerd op hun zonen. Ook in de doorgefokte jeugd- en kermiskoersen wordt om het echie gestreden. Geld in enveloppen gaat rond als een gemakkelijk te nemen rotonde. Ik denk dat Colonel Parker graag wielrenners had begeleid. Pas wanneer het jonge hoofdpersonage – onze Coureur in spe – zichzelf een blonde VDB-coupe aanmeet en naar wielrenland nummer twee vertrekt, begint de film te pedaleren. Nergens raakt Coureur het dilemma van de fan beter dan in het Italiaanse trainingskamp. Moet je deze binnenwereld wel willen leren kennen? De drank, de drugs, en vooral, de sportpsychopaten die elkaar uitdagen en opjagen. 'You are a true Belgian.' Het is het leven waarin Lieuwe Westra zijn gabber(s) pompt, en de lokale Massi (hier de gekke Rus Vitaly) zijn dope met de wereld dealt. Vaak indringend, maar helaas nogal richtingloos verteld. Coureur is het type film dat nooit echt begint. Dan maar het bekende bruggetje gelegd, van de doping naar drugs, dus de depri-disco. Niet alleen de coupe van VDB derhalve. 'Wreed schoon gezegd, ventje.'
― Ludo, Thursday, 23 April 2020 06:51 (four years ago) link
Echt een stijlelement uit die dagen. Miyazaki met zijn bedachtzame tienerheldinnen, en Oshii later zelf, hebben daar toch verandering in gebracht.
― OMC, Thursday, 23 April 2020 11:52 (four years ago) link
de filmgoden zij geprezen.
― Ludo, Thursday, 23 April 2020 17:11 (four years ago) link
Antrum: The Deadliest Film Ever MadeEen mixed bag van hele goede dingen en mindere dingen. De seventies vibe en de soundtrack zijn tof, de basic story is ook leuk maar de "subliminal messaging" en de hype up en eh, hype down(?) dat deze film dodelijk zou zijn (voor degene die het ziet) is nogal overbodig. De mockumentarystuff voor en na maar ook de "verborgen" beelden en zegels enzo, waarom? De angstige blik van dat joch is ook net iets too much. Maar op z'n goede momenten: vette vibe.
― Blaka Skapoe, Friday, 24 April 2020 14:50 (four years ago) link
哥Oef. Japanse new wave uit 1972 in (geweldig) zwart-wit. Dat wordt natuurlijk nooit lachen. Maar zelfs met die verwachting is Poem toch echt hopeloos. Een advocaat woont in een werkelijk prachtig klassiek huis wat aan zijn puissant rijke familie toebehoort (twee goedaardige oudjes die elders wonen). Naast zijn vrouw woont er een huishoudster en een jonge hulp. Er wordt onderling geflikflooid op prettig erotische wijze, zoals wel vaker in de Japanse cinema zijn tijd vooruit. De jonge man heeft aardig wat autistische trekjes en heeft trouw gezworen aan de familie wat zich vertaalt in een nachtelijk ritueel waar hij met een zaklamp de omgeving controleert op brand. Wat zijn baas eigenlijk niets kan schelen (liever wil hij een uitbouw in Westerse stijl.) Dan verschijnt een fatsige decadente broer die al helemaal geen behoefte heeft aan traditie. Wat mij betreft zowel een kritiek op het zielloos vasthouden aan traditie als de lege decadentie van het nieuwe Japan en dat zonder enige hoop waardoor het allemaal wel heel grimmig wordt en dat dan ook echt tot het eindshot.
― OMC, Friday, 24 April 2020 22:16 (four years ago) link
American Mary Ik denk dat ik bladeren door een BMI Magazine heftiger vind, of ik ben al afgehard door het zien van een specifieke Wikipedia-lemma over traditionele extreme mannenbesnijdenis, maar ik vond deze film minder gewelddadig dan ik had verwacht. Het meeste is buiten beeld en ik vind het ook prima. Paar rare sprongetjes in het plot daargelaten gewoon best een leuke horrorfilm. Penissen worden overigens met rust gelaten.
Murder In The Front RowDocumentaire over de roemruchte Bay Area scene. Veel overlap met Get Thrashed en het verhaal van Metallica is inmiddels ook wel bekend. Beetje probleem wat veel black metaldocu's ook hebben: iedereen weet alles van Mayhem/Metallica maar ze zijn te belangrijk om ze achterwege te laten. Maar iets minder had best gekund. Desondanks prima vermaakt, zelfs de Aardschokredactie mag nog een zegje doen.
― Blaka Skapoe, Friday, 24 April 2020 23:35 (four years ago) link
Maar als ik moest kiezen qua docu's dan 'Murder in the front row'?
― OMC, Saturday, 25 April 2020 06:39 (four years ago) link
Mmmmh, ja. Get Thrashed is breder, dus niet alleen Bay Area maar ook Duitsland enzo.
― Blaka Skapoe, Saturday, 25 April 2020 07:50 (four years ago) link
Durante la tormentaFilms met tijd-gehannes en alternatieve tijdslijnen, altijd hoofdpijn. Maar natuurlijk ook altijd fascinerend en Spanjaarden kunnen er als surrealisten wel mee over weg. Hier wordt er een fijne retro-technologie draai geïntroduceerd en er is nog een moordplot om de spanning lekker hitchcockiaans op te voeren. Ik zat op een gegeven moment "waar blijft dat gozertje in het heden" waardoor ik net op tijd die clue kon raden. Het deel over de aangekondigde liefde vond ik daarna best origineel en mooi. Bleef met vraagtekens zitten zoals dat hoort maar er is wel iemand op teh interwebz die een schema heeft uitgetekend.
― OMC, Saturday, 25 April 2020 19:32 (four years ago) link
Bad TripIk ben gek op the Eric André Show en dit Andrévehikel stelt niet teleur. Wellicht omdat je eigenlijk niet zoveel verwacht. Het is een mix van road trip en hidden cam (zals de skits in de show), maar zo over-the-top dat het toch gewoon onweerstaanbaar grappig wordt. Ook bijna zin om White Chicks te kijken nu.
― Blaka Skapoe, Sunday, 26 April 2020 10:00 (four years ago) link
千禧曼波House. Tapei. Neon. Kan niet misgaan. Maar mwaahhh, kantje boord dit hoor. Millenium Mambo begint veelbelovend in de partyscene van Taiwan, ziet er allemaal lekker authentiek uit. Moest natuurlijk meteen denken of ze daar andere platen draaien en eigen DJ-techniek hebben. Maar goed, al snel komen we toe aan het probleem dat filosofen al eeuwen bezighoudt: waarom vallen leuke vrouwen op zulke eikels? Het stel lanterfantert hier als echte jonge nihilisten in een klein appartement. Hij een beetje mixen, foute drugs roken, het horloge van zijn vader jatten en paranoïde doen en zij kan dat ondanks haar ergernis moeilijk loslaten. Terwijl er genoeg escapades zijn, gezellig met half-Japanse vrienden de familie in Hokkaido opzoeken of veel geld verdienen als lapdancer voor een goedaardige crimineel. Het wereldrecord sigaretten roken in een film wordt nog even gebroken terwijl de film implodeert en niets tot enige conclusie wordt gebracht, wat eigenlijk wel heel hardcore is. Maar heel goed wordt het daardoor ook niet echt.
― OMC, Sunday, 26 April 2020 22:11 (four years ago) link
oeh het is goed dat Olaf aan zijn gitaren bezig is ;-)
Les Premiers Les Derniers'Het is normaal om bang te zijn, iedereen is bang.' Wanneer je de Franse cinema van elke hoop, geld of pretentie stript, waar kom je dan uit? Wallonië. Het desolate tussenland vol dolende zielen werkt weer eens filmisch perfect. Eigenlijk zijn er helemaal geen concrete hints dat Les Premiers Les Derniers in een distopische toekomst speelt, maar de vibe is dermate depri-Mad Max dat ik het een tijdje wilde geloven. Twee Belgische cowboys arriveren in situ, continu het signaal van een telefoon checkend. Wat komt gij dwalen in Walenland? Hun queeste richting Onbekende speelt zich aanvankelijk af in zwijgend bijbels minimalisme. 'Jezus is weg.' De echte kenner had het bij de titel al geweten... Een van de mannen lijdt aan zichzelf, zijn ziekten en neurosen. Het is regisseur Bouli Lanners himself, een talentvol filmmaker die wat onderschat wordt. Ook nu brengt hij weer met veel klasse in grove-stoere streken een hele wereld tot leven. Vol Amerikaanse muziek wordt het meer en meer een concrete western in plaats van imaginaire SF. 'Ik heb iets nodig, maar het is nogal bijzonder.' De personages echoën, lijken afsplitsingen van dezelfde Pijn. Er verschijnt een begrafenisondernemer, en ik denk, als dit Max von Sydow is, waarom heeft de film dan zo weinig aandacht gekregen. Het is hem. Het leven blijft een raadsel. 'Vivre, ce n'est pas juste respirer.'
― Ludo, Monday, 27 April 2020 06:51 (four years ago) link
Just tellin' it like it is. Dit was gewoon een thuiswedstrijd! :) Een soort Wong Kar-Wai aan hele sterke anti-depressiva met alleen maar bijwerkingen, bedacht ik me later.
― OMC, Monday, 27 April 2020 07:05 (four years ago) link
Beastie Boys StoryLaat ik vooropstellen dat ik al sinds ik begon met hiphop in het algemeen te luisteren geen enorme fan was van Licensed To Ill, de gimmick van Kerry King in de video was nice, ik ben zelfs nog naar een hiphopfeestje in de Vrije Vloer geweest met een paar puberende witte klasgenoten met zelfgejatte VW- een Mercedestekens om de nek (en een handgeschilderd Public Enemyshirt, volgens mij werd Bring The Noise 4 keer gedraaid, It Takes A Nation… moest nog uitkomen) om daar enorm uit de toon te vallen tussen de jus d'orange-drinkende mensen van kleur, strak in het pak want het was nog geen trainingspakkenmuziek in Nederland. Anyway, daarna ben ik ook nooit een fan geworden, al is Sabotage wel een lekker nummer. Niet zo lang geleden Paul's Boutique nog geluisterd maar werd toch weer erg moe van die stemmetjes. Anyway, deze docu is vormgegeven als een soort TED Talk van de twee overgebleven Boys. Leuk, soms ontroerend, maar ook wel net zo belegen als veel van die talks: de punk is ver te zoeken in de afgesproken fout ingestarte filmpjes/samples.
Eaten AliveDe handtekening van Tobe Hooper is duidelijk: rare mensen in een vreemde surreële setting, heftig geweld en een gnarly atonale soundtrack. Het is geen Texas Chainsaw Massacre maar zeker de moeite waard.
Hail Satan?In documentaires over de Church of Satan, zowel die van LaVey als die in Amsterdam door Andere Tijden, komen die satanisten toch altijd over als een sorry bunch die vooral op (belasting)vrije sex uit zijn. Ik vond toen ik The Satanic Bible als begin-twintiger las het op z'n best aardige peptalk voor introverten maar vaker iemand die z'n rancune tegen een religieuze opvoeding botvierde. In deze docu is het vooral pluralisme waar het om gaat. Niet eens anti-christelijk per sé, maar christenen moeten gewoon niet denken dat zijn de dienst uit kunnen maken.
PiercingHet verhaal is van de schrijver van Audition en daar doet deze film ook wel aan denken, zij het met een flinke dot giallo-achtige visuals en een soundtrack die put uit het canon van Nicolai, Piccioni en Goblin. De flaws worden goedgemaakt door goede visuals en plottwists.
― Blaka Skapoe, Tuesday, 28 April 2020 08:30 (four years ago) link
Of Rebel Without A Pause eigenlijk, het zal eind 1987 geweest zijn.
― Blaka Skapoe, Tuesday, 28 April 2020 08:33 (four years ago) link