Filmforum

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Not all messages are displayed: show all messages (11679 of them)

doseren zal ie wel nooit leren

Weer wat geleerd. Twee dingen eigenlijk, want ik wist niet dat het boulderen heet. :)

ik zeg familieuitje.

Ludo, Saturday, 18 July 2020 06:40 (four years ago) link

Bloody Daughter
Documentaire over Martha Argerich, meesterlijke pianiste en wonderbaarlijk mooie vrouw. Haar dochter Stéphanie heeft sinds de jaren '80 een videocamera waarmee ze haar moeder en entourage filmt. Dat levert een fijne documentaire op waarbij Argerich er veel beter van af komt dan ik van te voren op een of andere manier had gevreesd. Ze gaat lekker gewoon met de trein naar Warschau om Chopin te spelen en zo zijn er wel wat meer achter de coulisse beelden (toch altijd de twijfel voordat je door die deur het podium opgaat.) Als moeder deed ze het compleet op eigen wijze, kinderen bij verschillende mannen die ze zonder vaders grootbrengt in een soort alternatief, relaxte familie (school hoeft niet zo van ma.) De dochters hebben een gedeelde jeugdherinnering dat ze onder de piano kijken naar de voeten van hun moeder. Ze lijkt ook niet heel obsessief bezig met muziek (heb ooit gelezen dat ze een partituur maar een keer hoeft door te nemen.) Het graaft niet bijster diep, heeft de diva ook geen zin in, dan verschijnt het guitige lachje en verzinkt ze in gedachten.

OMC, Sunday, 19 July 2020 21:29 (four years ago) link

:-)

The Thief of Bagdad
'Choose, I command you.' Nou niet deze, in elk geval. Ik kende al een olijke Aladdin-versie uit de jaren veertig, een tekenfilm van Disney, en de briljante silhouettenfilm uit 1926 van Lotte Reiniger. Waarom het verhaal zo geliefd is en blijft? Misschien iets met het overbruggen van klassenverschil. ('Maak jezelf tot prins'). Deze Thief uit 1924 moet het hebben van special effects en... Douglas Fairbanks. De grote ster van zijn tijd oogt nogal oud voor de hoofdrol, met een vies Toon Hermans-snorretje. Zijn wasbord kan wel als een Man's Health uithangbord fungeren, maar zijn acteerprestaties blijven die van een grondig gewaxte Italiaanse clown. Snel door naar waar de film ook in de ogen van deze kijker excelleert, dankzij een ongetwijfeld duizelingwekkend budget. Dit is een oriëntaalse prinsenparade. Men haalt alles wat midden jaren twintig kon uit de prijzenkast. En dat blijkt nog altijd (!) behoorlijk indrukwekkend. James Cameron kan inpakken bij alle beestjes die Fairbanks vol overgave terug naar Allah stuurt. (Hij maakt een extatisch vreugdedansje na elke overwinning.) Daarnaast zien we vliegende tapijten, magisch touwwerk, levende bomen (Tolkien!) en paleizen zo gigantisch dat je haast vergeet dat ze een grootse prestatie moeten zijn geweest. Van de setbouwers. Alleen de Geest, die blijft letterlijk en figuurlijk uit. 'Geluk moet je verdienen.'

Ludo, Monday, 20 July 2020 06:47 (four years ago) link

Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce 1080 Bruxelles
Akerman retrospectief om de hoek, nu geen excuses meer. Zat van te voren in de rats. 3 uur 20 minuten, ik had de nacht ervoor slecht geslapen, maar ik werd er compleet in meegezogen. In zijn zenachtigheid een super spannende film vol prachtige details (helpt de retro hierbij?) Ik stond op het punt om het een meesterwerk te noemen, maar ik heb toch wel wat issues. Een kleintje: Delphine Seyrig blijft ondanks dat kapsel wel gewoon een mooie Franse actrice, een echt Brusselse moeke was nog uitzichtlozer geweest qua authenticiteit. Wellicht daar aan gelieerd, het prostitutie-motief, ik had die film wel eens zonder willen zien. Maar ik vond vooral het laatste kwartier een teleurstelling in zijn voorspelbare conventionaliteit. Wat mij betreft had zoonlief weer thuis moeten komen, weer een maaltijd, wandeling en daarna gefrustreerd naar bed, welterusten, geen uitweg. Fin. Hoe dan ook een unieke film, echt heel brutaal en avontuurlijk.

OMC, Tuesday, 21 July 2020 22:13 (four years ago) link

misschien had het prostitutie-thema ook beter geweest juist als ze een afgeleefd moeke was.

(eens over het einde)

Ludo, Wednesday, 22 July 2020 16:54 (four years ago) link

Avatar
'Here I am. Doing science.' Zitten die gekke yankees toch weer die indianengenocide te verwerken. Zelf aangericht... Ik keek Pocahontas 2.0 eigenlijk slechts als voorbereiding op de grootste Cameron-film. Wat zou er nou in hemelsnaam van Avatar overblijven in 2D? Dat laatste valt goed mee. De plaatjes zijn ook plat duizelingwekkend. Ik was er in de bios maar iebel van geworden. Het scenario begint niet verkeerd voor de nerds. De marinier praat in een heerlijk SF-taaltje ('I'm just another dumb grunt, going some place he's going to regret'). Er is zelfs tijd voor een prachtig Pratchettig grapje. De mensheid speurt immers op een verre planeet naar manna. De naam? Unobtanium. Ze doen dat als mecha-helden, dus met extension packs. Filosofisch wordt het in potentie pas met de 'avatars'. Als dreamwalker waagt de witte uitverkorene zich in het blauwe land. Geen brein in een vat, maar het eigen lichaam in het vat, en het brein elders. Omgekeerd dualisme, is hetzelfde. Met dit concept wordt verder niks meer gedaan, op een mespuntje droomstof hier en daar na. Ik dubde wat over de ultieme ironie, een film met een grote Natuurboodschap die uit onversneden technologie bestaat. Niet langer doet natuur ons nog verwonderen, maar nep-natuur van een nep-planeet in drie neppe dimensies. Een deus exit machina maakt het af. ' 'Run to the forest! Run!'

Ludo, Thursday, 23 July 2020 06:52 (four years ago) link

Eden
Weer een te lange film, zo dat is meteen gezegd. Desondanks veel moois. Eerlijk is eerlijk, ik kwam hierop door de Showgirls-scène die de laatste tijd, met de komende herwaardering van Verhoevens "chef-d'œuvre" op de socials begint te rouleren. Erg herkenbaar. Hoe dan ook, de rest is een redelijke thuiswedstrijd voor deze Gen X'er, ondanks het feit dat garage echt niet te kachelen is. De structuur van het verhaal blijft redelijk voorspelbaar, maar ik moet zeggen dat de ingetogen en liefdevolle stijl van Hansen-Løve veel goed maakt. Omdat de film zo lang is, verslapte mijn aandacht bij de neergang maar ze houdt daardoor genoeg tijd over voor een lange en mooie outro. Een genereuze bijdrage van Daft Punk die "zelf" leuk meedoen als sympathiek, onhandige figuren (ik geloof graag dat het voor het eerst draaien van 'Da Funk' zo is gegaan.) Verrassend rolletje van Gerwig erbij, wat wil een mens nog meer op een donderdagavond?

OMC, Thursday, 23 July 2020 21:20 (four years ago) link

:-)

meteen de neiging kicks te gaan zoeken. kick drums welteverstaan.

ondanks het feit dat garage echt niet te kachelen is

bijna een zelfmoord-allusie. 8-)

Ludo, Friday, 24 July 2020 14:43 (four years ago) link

meteen de neiging kicks te gaan zoeken. kick drums welteverstaan.

LOL, heerlijk saai was dat. "88", "Mwoah nee", "31¨, "Nee, te feminien."

Al moet ik toegeven dat ik door de film garage wel beter begreep. Maar om dan die krakers zo mee te zingen? Brrr.

OMC, Friday, 24 July 2020 17:40 (four years ago) link

한여름의 판타지아
Koreanisch-Japanische Freundschaft, dat zie je niet vaak in een film. A Midsummer’s Fantasia is van Koreaanse makelij maar speelt zich af in Japan en heeft een redelijk raadselachtige structuur. De eerste helft is bijna een documentaire over een regisseur die op het Japanse platteland op zoek is naar locaties. Dan is er vuurwerk en begint een meer fictief verhaal over een heerlijk onhandig liefdesverhaal over een Koreaanse (zelfde actrice die in de eerste helft de vertaalster van de regisseur speelt) en ee lokale dude. Ergens gebeurt er niets, maar ik ben een sucker voor lange wandelingen door verlaten Japanse dorpen terwijl men elkaar verbaal aftast. Zachtaardige melancholie met prachtige shots, en ook nog eens (onbedoeld?) universeel.

OMC, Friday, 24 July 2020 21:24 (four years ago) link

Manhattan Baby
Leuke Fulci die door het oriëntalistische (die pseudo-oosterse synth in de openingsscene is echt ténenkrommend) thema wat doet denken aan het ondergewaardeerde Exorcist II. Net zo flawed verder maar dat mag de pret niet drukken.

Django
Zoals te verwachten stukken compacter en leuker dan die Tarantino-flick. Slaat ergens allemaal nergens op maar gewoon stoeremannenshit.

Subconscious Cruelty
Net als Unforgotten een nogal pretentieuze stijlexercitie. Technisch gezien prima, de gruwelijkheden laten je (als je niet te queasy bent aangelegd) toch koud.

Sabbath in Paradise (+ Radical Jewish Culture)
Documentaire of the New York downtown scene rondom John Zorn die het Radical Jewish Culture noemde. Wat is „Joods(e muziek)” is de centrale vraag. De bonusfilm gaat iets meer over Zorn en zijn zoektocht naar identiteit na een tijd als eeuwig buitenbeentje in Japan te hebben gewoond. Gaat al mis in de recensie op VPRO Cinema: het is niet noodzakelijkerwijs klezmer, dat is ook maar een genre en Zorn noch de anderen in deze film hebben zich ten doel gesteld klezmer in leven te houden.

Utøya 22. juli
Ik wist dat ik dit geen leuke film zou gaan vinden en had er ook geen werk van gemaakt om ’m te zien. Nu op een luie vrijdagavond kwam ie langs op tv en het erop gewaagd. De ene take benadrukt de kleine eeuwigheid die deze 72 minuten moeten hebben geduurd. Het niet weten wat er aan de hand is bijna nog erger dan het geweld zelf, wat buiten beeld blijft. Razendknappe film, technisch maar ook qua acteren, al voel ik Ludo’s bedenkingen ook wel. Maar als het doel is een beetje in te voelen wat die kinderen hebben meegemaakt is dit toch wel erg goed geslaagde film. 😭

You Don’t Nomi
Ik heb Showgirls nooit zo slecht gevonden (en na herbekijken deze morgen nog steeds eens met mezelf), maar ik heb dan ook niks tegen over the top. Alles is gewoon superdik aangezet. Over de betekenis van e.e.a. kun je van mening verschillen en dat gebeurt uitgebreid in deze vernuftig gemonteerde documentaire.

Blaka Skapoe, Sunday, 26 July 2020 12:02 (four years ago) link

Begotten, niet Unforgotten, btw.

Blaka Skapoe, Sunday, 26 July 2020 19:19 (four years ago) link

Het niet weten wat er aan de hand is bijna nog erger dan het geweld zelf

ja brrr.

Orphans of the Storm
'An historical incident.' Ook van Griffith moet ik de Grootste Film nog zien. Als ik dat aandurf in woke tijden. Met deze 'Tale of two Sisters' wekt hij eveneens weinig sympathie. We krijgen eerst een waarschuwing tegen bolsjewisme, in trumpiaanse hoofdletters, want God verhoede dat het Amerikaanse volk een linkse anarchist zou verkiezen. Na de politieke bijsluiter begint het gangbare melodrama. Ik dacht meteen: Dickens. Et voila, daar is het vondelingetje al (neen, twee) en wordt het bedelen geblazen. Na een kwartier verschijnen de sterren. Kisses from the Gish sisters, die een eigen exclusieve 'mid-film' credit krijgen. Zo groot waren ze dus. Terecht, want met hen komt de film tot leven. Helaas verdwijnen ze gedurende de uren die volgen steeds opnieuw uit zicht, door het onevenwichtige scenario dat, ondanks de makkelijke tegenstellingen, uit balans blijft. De Franse revolutie, zo lijkt Griffith te suggereren, leidt tot seksuele losbandigheid en zelfs homoseksualiteit. Zijn haat heeft iets futloos. Een zinloze geste. 'Death's down dropping gesture'. Enkel de halve revolutionair en halve conservatief Danton mag zich laven aan Griffiths sympathie. En de zusjes om wie alles begon? Zij vinden elkaar, en alles kwam goed. Terug aan het hof, terug zoals alles was. 'The people triumphant'? The viewer dormant. 'With the usual inconsistency of mankind.'

Ludo, Monday, 27 July 2020 06:46 (four years ago) link

RE: Sabbath in Paradise (+ Radical Jewish Culture)

Heb deze laatst ook weer eens bekeken. Het viel me ineens op dat die eerste film gewoon een mooi overzicht geeft van verschillende projecten uit de Downtown-scene, waar joodse muziek/identiteit soms wel en soms niet een rol speelt. De tweede film toon een jongere generatie muzikanten die een stuk minder muzikale risico's neemt (de enige die daar wat van zegt in bedekte termen is Anthony Coleman).

EvR, Tuesday, 28 July 2020 05:11 (four years ago) link

新龍門客棧
Ik heb het origineel van New Dragon Gate Inn volgens mij ooit in de bioscoop gezien. Dit is dus die Hong Kong remake uit 1992. Beetje gruizig qua filmopname alsof het echt wel was afzien in de woestijn. Typisch chaotisch in de Hong Kong-stijl van toen, verhaal schiet alle kanten op, een leger komt even langs en schiet iedereen af en verdwijnt weer, de zwaartekracht is weer lekker relatief, toch weer die HK vs China symboliek, dat werk. Zoals Ludo al opmerkte is de lol van deze film vooral te vinden in hitsigheid die Maggie Cheung met name uitstraalt (geile en komische Cheung is verfrissend leuk) met haar obsessie met kaarsen en tunnels. Brigitte Lin is er voor de gender-chaos, wie trapt daar toch in? Maggie in ieder geval niet. Eigenlijk leiden de knokscènes, ondanks hun kwaliteit, een beetje af van een leuke sekskomedie.

OMC, Wednesday, 29 July 2020 22:04 (four years ago) link

goed punt :-)

A Perfectly Normal Family
(bios). Dappere Scandinavische Degelijkheid. Oprecht wat geleerd over gender en geslacht (het blijft een lastig zaakje). En trouwens ook over dilateren... Prachtige hoofdrol van een elfjarig meisje dat haar vader moeder zit worden.

The Crucified Lovers
'Seems we're born in this world merely to labour.' Twee negaties heffen elkaar op. Normaal vind ik Shakespeare flauw en Kenji Mizoguchi cerebraal, maar een shakespeariaanse Mizoguchi blijkt passievol geweldig. Gebaseerd op een poppentheater-stuk vindt de Japanse hermeticus een melodramatische eenvoud die hij blijkbaar nodig had. Het begint nog wel vanouds avantgardistisch. Kleng! De trommeltjes slaan de slagen van het lot. In de samoeraitijd heersen keiharde, oude zeden. Tegen allen, maar toch vooral tegen vrouwen. Mannen mogen vreemd gaan, zij niet. In het uiterst intelligente scenario staat gaandeweg iedereen in elkaars krijt en kruis. Een uitgebuite knecht van een meester-letterzetter vindt zichzelf terug met de tragische vrouw van de baas. Het was niet zijn bedoeling, maar wel die van de loop der geschiedenis. One does not simply make a mistake in Japan! Het zwart-wit wordt zo grijs dat je de kleuren bijna ziet. Mizoguchi heeft in de marge ook wat te melden over klassenverschil, en we zien de burgermaatschappij opkomen en afrekenen met de feodalen schroothopen. De historie kruidt met haar eigen agenda de shakespeariaanse verwisselingen. En ja, zelfs diens trademark 'mist passage' mist zijn effect niet. De rivier des doods wordt overgestoken, nog voor er gestorven wordt. ' 'I prefer to remain just as I am, thank you.'

Ludo, Thursday, 30 July 2020 06:55 (four years ago) link

Yes, God, Yes
Coming of age, ofwel ontwakend seksualiteit in een puriteins religieuze omgeving. Het is wat grijsgedraaid en ik ben er dan waarschijnlijk te oud voor en heb ook geen ervaring met die religieuze dimensie, al lijkt er een nieuwe generatie op te staan en blijkt regressie meer mogelijk dan ik ooit dacht. Voor wat het is niet slecht, denk ik.

This Is England
Gruizige bijna-documentaire over skinheads in Thatcher-Engeland. Begonnen als een "ras"-overstijgend klasse-ding (hi Ewald) maar helaas zitten de superioriteitsgevoelens diep, zelfs als je niks hebt, in deze wereld, waar je steeds wordt genept.

Cold Void
Interview met Kvarforth van Shining, vormgegeven als videoclip. Dat hij geestelijk verdicht is is geen geheim en hij vertelt er openhartig over, maar ms was een beetje doorvragen wel aardig geweest. Nu blijf je met de nodige vragen zitten.

Swallow
Visueel zeer aantrekkelijk maar de plot is wat teleurstellend. Of beter gezegd: die had krachtiger, meer empowering gemogen, nu is het toch "gewoon" trauma-verwerking. Maar prachtige sets en kleuren.

Ikarie XB 1
Oude sci-fi, gebaseerd op een verhaal van Stanisław Lem, iemand waar ik sinds Golem XIV zeker meer van wil lezen. De film is wat stroef maar nodigt wel uit tot nog eens kijken. Gave sets ook en de soundtrack is niet voor niks door Finders Keepers opnieuw uitgebracht.

Blaka Skapoe, Sunday, 2 August 2020 11:10 (four years ago) link

Ik in paniek Ikarie XB 1 opzoeken, stond gelukkig al op de kijklijst. :)

大红灯笼高高挂
Dit jaar overleedt Peter van Bueren, de voormalig filmjournalist van De Volkskrant. Zeer invloedrijk en altijd lyrisch over films van Kieslowski en Zhang Yimou. Ik vond dat destijds op een of andere manier superirritant waardoor ik nog steeds geen film van Kieslowski heb gezien en Yimou pas met die twee meesterlijke wire fu-films ontdekte. Laatst zond Canvas Raise the Red Lantern uit en, nu ik oud en mild ben, vond ik het wel een goed moment om deze arthouse-klassieker eens te kijken. Prachtig gefilmd natuurlijk, hoe dat hele gebouw wordt ontsloten, het kleurgebruik, de filters, de buitengewoon ontrevreden harses van Gong Li. Verhaal begint ook intrigerend maar het bleek verrassend voorspelbaar allemaal. Dan wreekt de combinatie van traagheid en lengte zich ook. Opvallend, Hou Hsiao-hsien is een van de producers.

OMC, Sunday, 2 August 2020 21:58 (four years ago) link

Dat laatste was Ludo destijds ook al opgevallen. Goed punt ook van de patriarch die nooit goed in beeld is. Al die positieve zaken en dan toch semi-mwoah. Raar eigenlijk.

OMC, Sunday, 2 August 2020 22:02 (four years ago) link

The Marriage Circle
'Anyone who talks so much can't be sick.' Overspel dubbelspel in dit geinige potje genderkwartetten met Ernst Lubisch. Eerste pluspunt, de geluidsdialogen worden niet gemist! Lichaamstaal volstaat voor 'laughter and light romance', waarbij de mannen en vrouwen precies even kittig doen. Adolphe Menjou begint zijn dag met trekveeroefeningen en verdenkingen. Hij huurt een detective in om zijn vrouw (Marie Provost) te betrappen. De actie zet een reeks vermoedens in gang, die geen van allen keihard kloppen, en allen – inclusief de kijker – in romantische verwarring brengen. Lubitsch strooit met doktersromanknipogen, terwijl een strohoeden zonnetje op de bleke bollen schijnt. Soms worden de hysterische vrouwengrapjes erg flauw, maar het merendeel van de tijd is de humor knap risquée in slapstickvorm. Ik hoop dat ene Dr. Freud de film heeft gezien, want hij zou het heel warm krijgen van een zeer metaforische scene. Men neme 2 kopjes, 1 ontiegelijk dik eitje, en een potje... De barstjes in het huwelijk komen later. Na een uur amor in het kippenhok begon mijn aandacht wel danig te verslappen. Het is te laat om nog drama te introduceren. Lubitsch draait zijn gebruikelijke rondjes. Vilein en vederlicht tegelijk. Een man van galante tegenstellingen. Gecompliceerd in eenvoud. M/V. V/M. 'Professor, I never fail, you're as good as divorced.'

Ludo, Monday, 3 August 2020 12:50 (four years ago) link

Ik in paniek Ikarie XB 1 opzoeken, stond gelukkig al op de kijklijst. :)

lol so true.

Ludo, Monday, 3 August 2020 12:51 (four years ago) link

Host
Coronahorror, een Zoom™-scéance escaleert helemaal uit de klauw. Voorspelbaar als dat is zijn de vele jump scares toch gewoon zeer effectief. Nu maar hopen dat dit niet zo'n trend wordt als found footage.

Blaka Skapoe, Monday, 3 August 2020 21:21 (four years ago) link

haha, ja maar krijgt er iemand corona TIJDENS de film? :P

Ludo, Tuesday, 4 August 2020 06:28 (four years ago) link

2 weken incubatietijd bro. 😉

Blaka Skapoe, Tuesday, 4 August 2020 17:32 (four years ago) link

oh he niet eens geschikt voor chorrorona

Ludo, Wednesday, 5 August 2020 06:40 (four years ago) link

Titanic
'Will the lifeboats be seated according to class?' Het beroemdste schip aller tijden zorgde bij het sluiten van de twintigste eeuw voor het grootste kassucces uit de cinemageschiedenis tot dan toe (hét medium van diezelfde eeuw). De Titanic vormt een metafoor voor de eeuw die komen ging. Mens-industriële overmoed in optima forma. Inmiddels hebben we de ijskappen zelf maar opgeruimd. Cameron begint zijn verhaal in Spielbergstijl met een raamvertelling. Mannen willen alles penetreren. 'Further into the wreck than anybody's ever been done before.' Gelukkig is die onzin van korte duur, en dalen we af naar de varende stad. Groots, grootser, grootst! In de ketelkamers vindt Cameron een Gatsby-achtige magie. Daar wordt de klassentegenstelling het meest schrijnend. Zo jammer dat het DiCaprio-personage niet als ketelbinkie werkt. Als personage is hij een verzameling nuttige scenario-eigenschappen. Ook wat dat betreft heeft Kate Winslet meer geluk. Zij kan zinnig in een DH Lawrence-roman. 'Kunstenaar' Leo leert haar de yolo-mentaliteit. Hij ont-dekt het topje van haar ijsberg. Precies halverwege barst de boeg en kan Cameron doen waar hij goed in is. Actie. Heel wat Falling Men deden me zižekiaans associëren. In 2097 een film Twin Towers? Voorlopig kost mensenromantiek levens. We zijn voorspelbaar tot op de bodem. 'This could be bad.'

Ludo, Thursday, 6 August 2020 06:51 (four years ago) link

She Dies Tomorrow
Intrigerende psychologische horror. We zitten in onheilszwangere sfeer van de geestelijke verdichten. Wat is echt, wat niet, dergelijke mysterieuze (onbegrijpelijke) films kunnen makkelijk saai worden maar het gaat hier goed, o.a. door de prachtige beelden, zoals de microscopische intermezzo's zoals in Szindbád of Brakhage en Strickland. Nu al zin in een second viewing.

Blaka Skapoe, Friday, 7 August 2020 09:52 (four years ago) link

旺角卡門
Er komt een nieuwe Wong Kar-wai aan dus ik zit wat films van hem te herkijken (toch wel handig die stoffige DVD-box). Maar zijn debuut, As Tears Go By (1988) had ik nog niet gezien, al was het omdat de film werd gedaan als een Mean Streets rip-off. Daar zit wel wat in met zo'n crimineel die relatief in controle is maar een tragisch plichtsbesef heeft ten aanzien van een ongeleid projectiel. Dat is dus vrij voorspelbaar. Maar qua vorm zie je al dat er grootsheid aan zit te komen. Vreemde neon-shots, rennende camera's, onverwachtte slo-mo's, hij heeft het nog niet helemaal onder controle maar de basis is er. Maggie Cheung komt met mondkapje langs en wordt vol liefde in beeld gebracht. Net te lange film ook, het voorspelbare bloedige einde, nog helemaal in de Hong Kong-traditie, was al overbodig. Ik had zelf voor de romantische afslag gekozen (en wat minder boos gehol.)

OMC, Saturday, 8 August 2020 22:30 (four years ago) link

W.R. - Misterije organizma
Super cult deze Joegoslavische film uit 1971. Begint als een documentaire over de psychoanalyticus Wilhelm Reich, nu bijna vergeten maar ooit de meest radicale leerling van Freud die een klassieke studie over repressie en fascisme schreef, naar Amerika vluchtte waar hij door zijn radicale ideeën over orgon-energie uiteindelijk in de gevangenis belandde. 'Cloudbusting' van Kate Bush gaat over hem, Burroughs was fan, Deleuze & Guattari ook. Hoe dan ook, intrigerend begin waar steeds meer een Joegoslavische seksuele/feministische kritiek op staats-communisme doorheen wordt verwerkt inclusief semi-realistische seksscènes. Erg origineel en de ladies zijn echt heel leuk. Ik hink uiteindelijk op twee gedachten. Voor 1971 superradicaal en noodzakelijk maar in 2020 een curiosum. Politiek is zijn arbeiders democratie, een soort relaxed en vrij communisme, nog steeds aantrekkelijk maar seks is inmiddels overgewaardeerd, een obsessie uit de vorige eeuw voor engiszins gênant geile mannetjes. En toch de vrouwelijke kant maakt dit nog steeds tot een aantrekkelijke film, lekker gefilmd en met 84 minuten helemaal perfect qua duur, zeker voor dit soort eksperimentele cinema.

OMC, Sunday, 9 August 2020 22:27 (four years ago) link

☝️ Yes, nice one. Ik verbaasde me over de heftigheid van de therapieën en de boekverbrandingen, dat laatste in de "vrije wereld" nog …

Blaka Skapoe, Sunday, 9 August 2020 22:54 (four years ago) link

Zo die therapieën inderdaad, was wel erg van die tijd, alle blokkades opsporen en wegnemen (primal scream therapie is er nog zo een). Ergens heeft het ook wel wat. Hoe Reich vervolgd werd blijft raar, je gaat toch denken dat hij iets op het spoor was. Maar goed, als communist in de tijd van McCarthy lijkt het ook weer niet een heel vreemd lot.

OMC, Monday, 10 August 2020 06:36 (four years ago) link

oehhh. nooit van gehoord, van man noch film, op de lijst voor dit mannetje. :P

The Birth of a Nation
'The bringing of the African planted the first seed of disunion.' Hoe lang lukt het complotddenker Griffith om zijn karma schoon te houden? Nog geen tussentitel dus, want bovenstaande is de eerste. The Birth of a Nation kijken, lijkt meer op het drinken van een gifbeker. Het is een film zo berucht dat ie alleen mee kon vallen. Dacht ik. Hoopte ik. Niet dus. Drie uur lang beweert Griffith de meest onware dingen. Maar het ware de critici van zijn film die hij 'Intolerance' verweet. Griffith is minstens zo'n treurige zelfgeiler als Trump. Bij verschillende scenes benadrukt hij dat het 'historical fascimiles' zijn, 'exact in size and detail'. Dat alles doet zijn 'vicious doctrines' niet vergeten. The Birth of a Nation zorgde ervoor dat de Ku Klux Klan enkele maanden na verschijning een revival beleefde. Zo bezien is DW een DJ van de ophits-zender Radio Télévision Libre des Mille Collines, en ook hij schermt graag met 'onze vrijheid' die in gevaar is. Door de ander. Meer bepaald, door de tot slaaf gemaakten. En anders is het gewoon de schuld van scalawags en carpetbaggers. Wie nog durft moet eens opletten hoe de Afro-Amerikaanse acteurs (nou ja, hun blackface-vervangers) altijd het verst naar achter staan op het scherm. En staan ze voorop, dan schuift er een blanke tussen hen en de kijker. Er kan geen menselijke kwalificatie vanaf. 'And none grieved more than these.'

Ludo, Monday, 10 August 2020 06:46 (four years ago) link

op de lijst voor dit mannetje.

Videodromski is even bezig met onderhoud, je krijgt binnenkort bericht. ;)

OMC, Monday, 10 August 2020 08:34 (four years ago) link

hulde!

Ludo, Monday, 10 August 2020 10:40 (four years ago) link

爛頭何
Shaw Bros ahoy! Deze kung fu-kraker uit 1979 kan met de internationale titel Dirty Ho al bijna niet tegenvallen. Doet het ook niet. Heerlijk verfrissende komische toon die goed wordt aangevoeld door Gordon Liu met zijn snorretje. Bijna de hele film doet hij een beetje nerdachtig alsof hij niet kan vechten wat tot allerlei surrealistische spookgevechten leidt. Wijnproeven is nog nooit zo vreemd geweest! Beetje ableism, beetje homo-erotiek, doe er allemaal bij. Een van de betere films uit het genre wat mij betreft ook omdat het wraak-narratief eindelijk eens wordt genegeerd.

OMC, Wednesday, 12 August 2020 22:15 (four years ago) link

hahohoho ableisme en nerds in een kungfu film :D

Reason, Argument and a Story
'Waarom is onze intellectuele vriend zo ongelukkig?' De Indiase regisseur Ghatak had iets met mannen in een midlife crisis. Ik denk dat zijn ziel zelf nooit een andere fase dan de middelbare heeft gekend. (Zie ook Woody.) Altijd lokte de drank, de zelfdestructie, om de angsten voor te zijn, en zo bleef zijn genialiteit vaker verborgen dan hem lief was. In de film met de kantiaanse titel speelt hij zijn kapotte zelf, een zuiplap die door zijn vrouw wordt verlaten. ('Probeer een normaal mens te zijn.') Hij verkoopt zijn ventilator en moet vertrekken op de spirituele, surrealistische reis die je wist dat zou gaan komen. Maar hier dus in weelderig Indiase stijl. Met stapels tabla's, interpretatieve dans en zangeressen. De liedjes zijn herinneringen aan wat nooit was, en nooit zal worden. De Bengalen, om te beginnen. Een ander thema van de auteur. Ook die helften werden nooit gelijmd. Samen met zijn reiskompanen (symbolen voor land en zoon) dwaalt hij als dakloze door een dakloze maatschappij. In vrije, al dan niet metafysische associatie van tekst, klank en daad. Noem het intuïtieve wetenschap. Ik moest aan Gomes denken, en zijn hermetische oeuvre. Alles kan in in subjectivistische folklore. Er is plaats voor semantische discussies, politieke theorie, en absurde humor. Ik begreep er weinig van, maar het was wel mooi. 'Waarom stopte je?' 'Het liedje.'

Ludo, Thursday, 13 August 2020 06:50 (four years ago) link

情牽拉麵茶
Ramen Shop begint met het meest Japanse shot ooit: een veld, een trein de ene kant op, een fietser de ander. Toch komt regisseur Eric Khoo uit Singapore. Een aparte, wat sentimentele arthouse film over familie en voedsel met een intrigerende meta-Aziatische blik. De jonge ramen-kok Masato verliest zijn afstandelijke vader, zijn moeder was al eerder overleden. Op zoek naar zijn jeugdherinneringen in Singapore komt hij in contact met een blogster die hem een beetje de weg wijst ook richting overgebleven familie. Verrassend genoeg komt de Tweede Wereldoorlog ook nog langs, reden waarom oma een relatie met een Japanse man niet zag zitten. Veel mooie shots, lieve Aziatische moraal maar vooral een eyeopener over de keuken van Singapore. Nooit geweten dat die zo eigenzinnig is, een soort alles-in-een-cuisine.

OMC, Friday, 14 August 2020 21:17 (four years ago) link

ホーホケキョとなりの山田くん
Zo en met My Neighbors the Yamadas heb ik dan toch alle Ghibli's gezien. Deze van Takahata uit 1999 is weer een buitenbeentje, een liefdevol portret van een Japans gezin met oma met allerlei alledaagse besognes. Geanimeerd in een subliem minimale stijl met veel wit, weinig lijnen en zachte kleuren. Soms wordt de dagelijkse praktijk surrealistisch al dan niet aangelengd met een liedje of een beroemde haiku. Wat aan de lange kant voor wat het is, maar zeer vermakelijk en vooral eigenzinnig.

OMC, Saturday, 15 August 2020 21:54 (four years ago) link

alle Ghibi's, wow. *BADGE*

October: Ten Days That Shook the World
'De tijd van woorden was voorbij.' In 1927 kon de Sovjetrevolutie op haar laatste benen nog even zinnig lijken. Haar felste aanjager Lenin inmiddels al een paar jaar dood. Trotski werd precies in de herdenkingsmaand verbannen. Beiden 'schitteren' in deze film van Eisenstein, waar Stalin juist schittert door afwezigheid. Wat dat betreft lijkt de film behoorlijk eerlijk. In een letterlijke en figuurlijke beeldenstorm worden er geen doekjes om gewonden. Onverbloemd agressief, nationalistisch en misogynistisch rolt het wiel der vooruitgang verder. De gewelddadige 'pacifisten' wilden niet praten met de tijdelijke regering – 'the government is powerless' – en al helemaal niet met de mensjewieken (die bizar veel screentime krijgen). Onderdrukten gedragen zich als de machtigen, die ze eerst nog haatten. 'The same old story', stellen de sloganeske tussentitels, per ongeluk correct. Lokale heldAntonov-Ovseyenko speelt zichzelf, en werd weer tien jaar verder doodgeschoten door Stalins eskaders. Zelfs de dubbelrol van held in het echt en on screen, kon hem blijkbaar niet redden. Het beste shot houdt het orgastische editing even in toom. Een wit paard rijst ten hemel. Symbool van de goede zaak. Even later dondert het in de rivier. Een uur of wat later hijst een burgerman de witte vlag. Je voelt de sympathie van Sjostakovitsj in de muziek. De overgave.

Ludo, Monday, 17 August 2020 10:55 (four years ago) link

빈집
Yeah, Korea. Alweer een relatief oudje van Kim Ki-duk uit 2004 (laatst uitgezonden door Canvas). 3-Iron is een fraai liefdesverhaal over een jonge man die inbreekt in huizen wanneer de bewoners op reis zijn en dan een beetje kookt en chillt maar ook kleine dingen repareert. Heel behendig maar hij is niet erg op zijn hoede. Dus op zoek naar een andere woning. In een patserige villa waant hij zich alleen maar wordt hij gadegeslagen door nieuwe compagnon. Heel lang wordt er tussen beiden geen woord gesproken (heerlijk). Natuurlijk gaat het mis en dan zijn er toch nog wat spoken uit het autoritaire verleden. Veel achteloze maatschappijkritiek in dit niet-metafysische spookverhaal (ja, ik kan er niets anders van maken :) met een fijn einde. Onder de 90 minuten ook nog eens!!

OMC, Wednesday, 19 August 2020 21:42 (four years ago) link

jaa Bin-Jip! (favoriete film aller tijden, of close to that, van mijn zusje) :-)

Two Stage Sisters
'Who knows what's beyond the stage can understand the stage.' Een Chinese klassieker uit de tijd dat het land nog hardcore communistisch was. Het propaganda-gehalte valt gelukkig mee, althans, aanvankelijk. Eerst en vooral brengt de film een heerlijke verdubbeling. Films naar toneelstukken zijn meestal vreselijk – films over toneel daarentegen! Uit zichzelf al meta. Nep op nep is pas echt echt, zoiets. Two Stage Sisters gaat over twee 'zussen', die in de jaren 1935-1950 langzaam carrière maken in de Chinese operawereld. Van het platteland naar de grote stad. Shanghai Neon. Ze zingen (dus) veel, en de liedjes leveren ook het 'Griekse' commentaar. Waar het plot met bakken vol sentiment smijt, is de boodschap van de eerste helft heldhaftig modern. Leve de moderne vrouw die zich niet langer laat prostitueren, een stoere tante ontsnapt aan haar lot (en aan een Colonel Park-manager). 'We zijn geen lastdieren.' De andere zus raakt echter alsnog verleid. Gold diggen of artistieke integriteit, that's the question. Uiteraard kiezen de makers in deze dialectiek voor de zuivere graat. Om tot het correcte einde te komen is er wel een rechtbank nodig. Het aanvankelijke slot werd gemangeld 'op verzoek' van de Staat. O tragische ironie. Ware zelfverheffing wordt de zussen toch niet gegund. Natuurlijk niet. 'Je moet begrijpen dat het politiek is.'

Ludo, Thursday, 20 August 2020 06:50 (four years ago) link

favoriete film aller tijden, of close to that, van mijn zusje

Aaah. Sowieso wel een arthouse-kraker destijds als ik zo de archieven doorspit.

Nep op nep is pas echt echt, zoiets.

Haha, is wel zo.

OMC, Thursday, 20 August 2020 07:05 (four years ago) link

Saf
Een man die te eerlijk is, je ziet het niet zo vaak (de titel betekent „Head Cage”, maar de hossel voor het dagelijks brood met een gezin het vooruitzicht in de explosieve nieuwbouw in neolib Erdoğans İstanbul dwingt hem uiteindelijk toch op de knieën. Hoofdrolspeler Kamil is niet gelijk het meest captivating personage, als zijn vrouw Remziye de hoofdrol overneemt trekt het de film vlot.

Possessed
Artyfarty film over hoe we allemaal aan onze mobieltjes ten onder gaan enzo. Hoogdravend en irriterend.

Silip
In een dorpje in de Filipijnen bezoekt een stadse zus haar katholieke zus. Mannen doen er niet erg aan consensuele seks. Enfin, dat keutelt ff aan maar escaleert dan op uitzonderlijke wijze helemaal uit de hand. Bizarre film, bedankt Mondo Macabro!

‘ピノキオ√964’ (964 Pinocchio)
Ook bizar is deze Japanse film, beetje in de hoek van Tetsuo. Ook hier gaat alles op 11 in de tweede helft na een wat traag begin waarin de ontsnapte sexslaaf zijn geheugen terug weet te winnen. Maar wat er toen gebeurde zal je verbazen …

Blaka Skapoe, Thursday, 20 August 2020 12:50 (four years ago) link

964 Pinocchio

Oh ja, die staat al een tijd op de lijst, maar moet wel in de juiste stemming zijn voor dit soort olijke Japanse rariteiten.

OMC, Thursday, 20 August 2020 12:57 (four years ago) link

loool the truth about Pinocchio finally revealed. (Er is ook een nieuwe versie in de bios, met Benigni, maar nog niemand over gehoord.)

Ludo, Thursday, 20 August 2020 14:09 (four years ago) link

Raw
Ik ben eigenlijk niet meer zo'n held als het op de echt nare bodyhorror aankomt, maar ja Vitamine Cinema trok me in dit geval over de streep (zitten toch echt steeds prima "inhalers" tussen.) Ik dacht eigenlijk dat het een Canadese film was, Cronenberg thematiek, zo'n betonuniversiteit, leuk Eric's Trip meisje met grote sjaal maar dat platte landschap komt uiteindelijk te bekend voor en regisseuse Julia Ducournau is dan ook Française. Mooie, nare film zonder al teveel verhaal maar heel veel symboliek en motieven rond vlees, vrouwelijke seksualiteit, genetica, de mens als dier en dat aangejaagd door het proto-fascisme dat ontgroeningsrituelen zijn. Veel mooie, soms unieke scènes, waaronder zelfs een uiterst geslaagde seksscène. De gedachten begonnen de laatste 20 minuten te dwarrelen en ergens zag ik de diverse eindes ook wel aankomen. Hoe dan ook, niet zo zeer fijne als wel gedurfde film.

OMC, Friday, 21 August 2020 21:26 (four years ago) link

Zie nu pas de originele Franse titel, Grave, die wat minder in your face is zeg maar.

OMC, Friday, 21 August 2020 21:38 (four years ago) link

Grave is een mooiere titel, ja.

Verbaasde me dat de (in mijn ogen bescheiden/gezonde) beharing voor veel mensen al als disturbing werd ervaren.

Orties, waarvan je een poku hoort in de film is ook wel een fascinerend groepje …

Blaka Skapoe, Friday, 21 August 2020 23:35 (four years ago) link

Zo die Orties kwam keihard. Bijna niveau Schoolly D in Bad Lieutenant.

Met veel mensen bedoel je Amerikanen? 😏

OMC, Saturday, 22 August 2020 08:44 (four years ago) link

ghehe. inderdaad kon het gemakkelijk een film van (de zoon van) Cronenberg zijn.

ik was zondag bij een lezing van Kevin Toma over Crash (die daarna ook getoond werd) en die toonde ook Raw/Grave als voorbeeld van Cronenbergs invloed. (maar dan feministischer).

vond Raw/Grave geiler dan Crash - en dat als Partij voor de Dieren lid - al heeft Crash ook veel haar. 😏

Ludo, Saturday, 22 August 2020 10:36 (four years ago) link


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.