Oh, die Funeral parade… staat hier ook in de queue.
Rote Lippen, Sadisterotica (Two Undercover Angels)Jess Franco op z’n luchtigst en conventioneelst, de Duitse titel dekt de lading totaal niet. Onschuldige comedy/thriller en de groovy sixties maken het visueel net onderhoudend genoeg, voor de liefhebber dan.
The Taking of Deborah LoganThis is my jam! Geestesziekte en bezetenheid (van de/een geest) liggen dicht bij elkaar (of zijn andere namen voor dezelfde onbegrijpelijke fenomenen) en The Taking… is banking on that. Ook de found footage werkt deze keer prima. Kippenvel!
CensorFilmcensor krijgt wat te verwerken via een film die herinnneringen ophaalt aan een weggestopt verleden. Mooi en stijlvol gemaakte ode aan de video nasties met een wat onbegrijpelijk einde, geheel in stijl.
GaiaEcologische body horror uit Zuid Afrika. De met paddestoelen overwoekerde lichamen deden me aan artwork van Baroness en Pig Destroyer denken, de paddestoelen aan de acid western Blueberry, geen slechte zaak. Beetje vaag maar ijzersterk qua mysterieuze sfeer en prachtige visuals.
The FunhouseVan Tobe Hooper en het heeft zeker iets van de gekte van Texas Chainsaw Massacre. De kermisrides, robotica en maskers gecombineerd met bloederig geweld geven de film een hoog Bucketheadlandkarakter („loss of limbs cannot be guaranteed”), dus wel aan mij besteed, deze film. Een dieren-Freak Show, was dat na de afschaffing van mensen nog een ding ooit?
― Blaka Skapoe, Saturday, 26 June 2021 11:47 (three years ago) link
Gaia ga ik ook even voor zitten.
― OMC, Saturday, 26 June 2021 11:55 (three years ago) link
dat je nog kan slapen na zo'n combo MB :O :D
en er is natuurlijk nog een zwarte kat
KNEW IT.
Praesidenten'Our trysts were clandestine and frequent.' Je ziet de Jeanne d'Arc-film al aankomen in dit ambitieuze debuut van Dreyer. De burgermeisjes lijden uiterst esthetisch onder de gore streken van rijke, witte mannen. Schitteren door afwezigheid: vrouwen uit de gegoede klasse. Die moesten verstopt zitten breien zeker. De film stamt uit 1919, maar is gebaseerd op een – vast vuistdikke - negentiende-eeuwse roman. In de traditie van de Grote Vertellers moet Dreyer daardoor verhaal in verhaal (in verhaal!) vertellen, die allemaal wel op hetzelfde neerkomen (zie boven). De chaotische structuur blijft behelpen, de micro-details mogen er wezen. Een fascinerend meta-moment zit in het begin, vervolmaakt aan het slot (pun!). Terwijl vader en zoon als hologige wajang-poppen door de gouden gangen van hun kasteel bewegen vermoed ik dat iemand van het dak gaat springen. Bracht The Game (met Michael Douglas als rijkeluiskind) een bewuste ode? Ik hoop het. Helemaal verleden tijd zijn de beelden, getint in basiskleuren. Een processie wordt een rode vlam, langzaam kruipend, waar het bloed niet heen kan. Ook de pianomuziek is ragfijn. Je hoort de de toetsaanslag, pedalen en foutjes. Zowel op het scherm als door de geluidsboxen maken we bijzondere wanddecoratie mee. Geen meesterwerk, wel een eerste meesterproef. 'But no reply did she receive.'
― Ludo, Monday, 28 June 2021 06:28 (three years ago) link
海上花Deze Hou Hsiao-hsien uit 1998 had ik net op de kijklijst gezet en -poef!- zomaar voor het eerst in de bioscoop, in gerestaureerde versie nog wel. Blijkt een unieke film. Een studie naar het leven van courtisanes in het Sjanghai van de 19de eeuw. Echt heerlijk traag, beetje gevaarlijk als je niet in vorm bent (je voelde het ongemak in de zaal) maar tegen het einde mocht hij van mij nog wel even doorgaan. Veel gedoe tussen de dames onderling maar de heren met poen helpen niet echt met hun gekonkel en olijke beloftes. De titel Flowers of Shanghai zet je een beetje op het verkeerde been want man oh man wat wordt er veel opium gerookt. Heel mooi in het lome ritme verwerkt met al die herhaling, zachte camerabewegingen, emotieloze gezichten, het zwijgen uit onbegrip en luiheid en toch ook de heerlijke drone met een paar verdwaalde trommeltjes die steeds maar blijf terugkeren. Altijd fijn om Michelle Reis te zien, hier omringd door allemaal prachtige vrouwen die net als de kijker nooit buiten komen.
― OMC, Wednesday, 30 June 2021 21:53 (three years ago) link
oeh op de lijst.
The Kid'A picture with a smile, and perhaps a tear.' De grote control freak houdt zelf(s) de emoties in de hand. Wat een ijdeltuit en schavuit was Charlie Chaplin toch. Als ze toen al splitscreens hadden gefixt, had ie alle rollen gespeeld! Goed, genoeg gedist. The Kid had ik opmerkelijk genoeg nog nooit gezien – zal 'm ooit wel te kort hebben gevonden. Tegenwoordig bevalt me dat juist.... The Tramp vindt een baby met een briefje. Een leesbril heeft hij nog niet nodig. Het leek me geiniger als ie die ergens uit zijn verfomfaaide uitdossing had getoverd. (Ludo denkt een leukere grap dan Chaplin te weten!) Thuis staan er allemaal volkse vrouwen voor het huis van de Vagebond te bivakkeren. Ik begon aan een theorie en imaginair artikel: 'why The Tramp is a pimp'. Verdere aanknopingspunten zijn er echter niet - helaas. Toch zijn de kinky, fysieke grappen wel het beste aan The Kid. Naast The Kid zelf dan! Later speelde Jackie Coogan een kale creep in The Addams Family, hier is ie een dotje met petje dat zelfs de taaiste harten doet smelten. Verdomd goed geacteerd. Daar kon de circusclown Charlie wat van leren. Ga ik toch weer... De lolligste sequentie draait om een bokswedstrijd tussen The Kid en een hoodlum. Om de jongens heen goedgeschminkte karakterkoppen als carnavalskoppen zo plastiek. Gemeen en hard. 'You wicked boy.'
― Ludo, Thursday, 1 July 2021 06:26 (three years ago) link
Datvindjeleukhè?
Toch "volle" zaal bij Hou Hsiao-hsien. Verdenk dat een aantal mensen erin geluisd zijn door een juichende recensie. :)
― OMC, Thursday, 1 July 2021 07:28 (three years ago) link
haha. Dat werd een lange zit.
Triumph des Willens'Hier stehen wir.' Het blijft ongelooflijk hoe snel het kon gaan. Tien jaar was voor Hitler genoeg om een heel land achter zich te krijgen. Alle omstandigheden moeten in zijn voordeel hebben gewerkt. Het blijft dan – op zijn zachtst gezegd – jammer dat deze 'eenwording', blijkbaar alleen kon onder een gruweldictator, die met zijn nadruk op Eenheid vooral één enkele zondebok aanwees. In 1934 filmde Leni de Partijweek te Neurenberg. Het begint verbluffend. Hitler arriveert als een God. En Leni filmt zijn landing. Miyazaki-vliegmachine-magie op en top. Een machtskick van jewelste. Op straat vallen de Noord-Koreaanse toestanden mee – men lijkt oprecht enthousiast, met vele camera's in de aanslag. Niet veel later neemt het gedril het over. Schokkende hoeveelheden Ku Klux-tenten. Jugend na jugend. En allemaal hetzelfde kapsel. Meer scheidingen dan bij de notaris. Na de overdondering begin, beginnen de nazi-piefen te (s)preken. Ook de b-categorie modelleert zich naar Hitler. Inclusief het nasale geschreeuw. Enkel Goebbels heeft een lage, warme stem. Hitler zelf kan een aardig staaltje opzwepen, maar na een uurtje wordt zijn Ene Register van overschreeuwing doodvermoeiend. Blijft over, hässliche Hess. De slaafse, idolate blik. Het net te zwarte haar. Zijn ongeloof over wat hij, kleine Rudolf, allemaal heeft bereikt. 'Das Deutsch Volk ist glücklich.'
― Ludo, Monday, 5 July 2021 06:38 (three years ago) link
Miyazaki-vliegmachine-magie op en top.
Ha, wow. Ook zo'n film die je door osmose denkt te kennen. Toch ook maar eens op de kijklijst. Maar nu we het over Nazi's hebben...
The KeepDe oudste film op mijn kijklijst, no more. Jarenlang wilde ik deze kijken, altijd afgekraakt door high-brow boomercritici die allergisch zijn voor Tangerine Dream soundtracks. Die soundtrack is overigens geweldig, een soort synthy Rheingoldachtigheid die op vreemde wijze precies past bij de stemmige beelden. Want dit is Michael Manns tweede film. Later las ik over de problematische productie (ging toch vaak mis in die tijd.) Mann had een film van drie uur in gedachte, er is ongetwijfeld over en weer heel veel cocaïne in het spel, en de studio pakt de film af en gaat knippen. Daardoor is de film bij vlagen onbegrijpelijk (hè, hoeveel soldaten zijn opeens dood? Wie is die guy? Jullie kennen elkaar 1 minuut en gaan krikken?) Je moet er dus zelf wat van maken. Het begin is geweldig, Duitse soldaten arriveren in een Roemeens bergdorp om een soort kasteel te onderzoeken. Daar is iets niet pluis en de hebzucht over een mogelijk zilveren kruis maakt iets diep in het gebouw wakker (geweldige scène trouwens). Een joodse wetenschapper (een onwaarschijnlijk slechte Ian McKellen) wordt uit Dachau opgetrommeld om inscripties te ontcijferen en je ziet wel dat er potentieel is voor iets interessants. Want het lijkt in eerste instantie een soort Joodse wraakfantasie, want wat als dit Golem is die de Joden kan beschermen tegen uitroeiing? Een of andere engel(?) denkt er anders over en probeert deze manifestatie van het kwaad te stoppen. Dan beginnen de special effects, in het begin wonderbaarlijk, daarna ouderwets, zich te wreken. Inmiddels natuurlijk een cultfilm die men tot final cut wil restaureren, al lijkt Mann het graag te willen vergeten.
― OMC, Monday, 5 July 2021 07:23 (three years ago) link
The Mysterious X'I inadvertently promised you my picture.' Deense klassieker uit 1913, waarin debuterend regisseur Benjamin Christensen – van het veel bekendere Häxan – zelf een bedrogen luitenant speelt. Voor die tijd is alles nog vrolijk. Het plagen van honden en kinderen blijkt (uiteraard) van alle tijden. Langzaam wordt het donkerder. Een schaduwspel van natuurlijk licht begint. Mist en moord hangen in de lucht, het yachtlife van de familie verbergt Nicolas Ray-achtige geheimen. (Hoe heette die actrice ook alweer?) Er verschijnt een (niet-figuurlijke) papieren olifant in de kamer. Knipsels en geheime briefjes. Kinderen en volwassenen – and yes the twain shall meet. Het meesterschap van Christensen toont zich in zulke vertelironie. Wij weten continu wat de bedrogene niet weet. Tot op het belachelijke af – wanneer de mysterieuze X in een hoekje van de kamer staat te schuilen, totdat de bedrogene zich verwijdert. Leuk zijn ook de terugkerende vogels. Christensen verbindt zo heel galant motiefjes op het dubbel-niveau privé-verraad en oorlogsverraad. Want inderdaad, de Wereldoorlog breekt uit. De luitenant heeft eigenlijk andere zorgen dan zijn (nogal misogyn hysterische) vrouw. Na een geslaagd eerst uur vliegt het laatste half uur, toch vrij onverwacht, melodramatisch uit de bocht. Remmen en duiven los! 'Are we going to pray for daddy tonight?'
― Ludo, Thursday, 8 July 2021 06:30 (three years ago) link
een oorlogsfilm van Mann :O
― Ludo, Thursday, 8 July 2021 06:31 (three years ago) link
SeksmisjaIk was ervan overtuigd dat ik deze Poolse sciencefictionfilm uit 1984 hier had opgedoken maar kan niks terugvinden. Hoe dan ook, wanneer de Kuifje-achtige professor in het begin met een kekke draai van zijn rolstoel verschijnt, vermoedde ik een lange zit. Bijna twee uur Oostblok-SF doet rare dingen met de perceptie van tijd, maar door de luchtige toon valt het allemaal reuze mee. Twee wetenschappers worden ingevroren met het idee dat ze drie jaar later weer wakker worden gemaakt. Niet gerekend op WOIII, lolz. Ze worden diep in de 21ste eeuw wakker in een maatschappij louter bevolkt door vrouwen. Hoera! Maar toch niet, want er wordt door twee wetenschappelijke facties vooral gevochten over de vraag of ze moeten worden geëlimineerd of toch tot vrouw omgebouwd. Wel heel veel mooie vrouwen in de toekomst die graag even snel van kleren verwisselen. Prima twist tegen het einde die destijds in film vrij origineel was. De film als het geheel lijkt in eerste instantie een kritiek op militant feminisme maar ik denk toch dat Machulski uiteindelijk het communisme op de korrel neemt (zonder het kapitalisme en macho conservatisme te vergeten). Prachtig dat hij daar mee wegkwam, al lijkt het er steeds meer op dat dit soort regimes bepaalde satire, als een uitlaatklep, door de vingers zag
― OMC, Saturday, 10 July 2021 08:31 (three years ago) link
Shanghai ExpressJe hebt het altijd geweten en toch verbaast het me elke keer weer hoe bizar mooi Marlene Dietrich is. Von Sternberg doet ook heel erg zijn best om het charisma te optimaliseren met al die schaduwen, insinuaties en prachtige outfits. Oh ja, de rest van de film. Niet echt goed. Het begint veelbelovend in een druk Peking. Viezig pseudo-authentiek Oriëntalisme zoals we dat graag zien. Met een flinke dosis Westerse arrogantie in de mix. Allerlei nationaliteiten stappen op de trein en hebben hun irritante trekjes, eigenlijk verwachtte ik dat Shanghai Lilly ze een voor een uit de weg ging ruimen. Helaas, de vaart gaat er al snel uit. Iedereen van boord, iedereen weer aan boord. Langzaamaan wordt het ook een wat onhandige romance die de cool van Dietrich toch, enigszins ongeloofwaardig, aantast (die guys zijn nooit van haar niveau op een of andere manier.) Hoe dan ook vermakelijk, maar toen ik toch aan Kuifje moest denken had ik graag wat spannendere vervolgfilms willen zien met de verdere avonturen van Shanghai Lilly in China.
― OMC, Saturday, 10 July 2021 21:16 (three years ago) link
Il grande silenzioGeen uitgedroogde woestijntaferelen maar vergelijkbare desolaatheid van de sneeuw. Kinski, soundtrack van Morricone erbij in een erg cynische maar zeer geslaagde western.
AngelStudente beunt bij in de prostitutie en belandt in een serial killerzaak, als slachtoffer maar ook als held natuurlijk. Mad respect voor de achtervolging op hakjes, sws het spannendste deel van de film. Leuke 80s popcorn.
Bloed, Zweet en TranenHad ’m al gezien en veel te mild gerate (drieëneenhalf). Ben geen fan biopics en hier zie je door het gejump door de drie levensfases ms wel waarom niet. Een mensenleven is teveel voor een film. Verder irriteerde Hazes me nogal. Echt wel een paar mooie liedjes gemaakt maar het was een nare man en de film maakt ook niet echt duidelijk wat zo’n Rachel in die vent zag en ziet (nou ja, nu is ’t een hossel, bitter gesteld).
Glissements progressifs du plaisirDe naam Alain Robbe-Grillet is wel bekend en je ziet al snel waarom. Moet denken aan John Zorns Theatre of musical Optics (de muziek in bewegingen van objecten, zonder geluid dus) en ook het album Absinthe van Naked City in de soundtrack. Inhoudelijk moet het allemaal nog wat inzinken, nog eens kijken, maar visueel en als ervaring heel bijzonder. Doet ook denken aan Jean Rollin maar dan een highbrow-versie, maar de hoofdrolspeelster mooi en bloot genoeg. Fantastisch.
Corona ZombiesHier heb je natuurlijk lage verwachtingen en die worden ingelost. Helaas ook niet echt echt grappig, self aware (soundtracks van Goblin geplunderd, een personage genaamd Argento haalt Romero nog aan), de dub is absurd slecht (is het een grap?), er is gewoon niet veel aan.
Unfriended: Dark WebDeze kon ik op m’n ouwe tv niet kijken want de lettertjes in de chatvensters waren te klein, maar nu ging het net (Messenger ternauwernood). Uitstekende online horror van voor de lockdown. De techniek is inmiddels al iets verouderd maar geen ergerlijke digibetenshit die veel van dit soort films verpest.
― Blaka Skapoe, Sunday, 11 July 2021 14:39 (three years ago) link
mooi toeval OMC, ik reisde met de the Shanghai Express naar Rusland.
lol Corona Zombies. Grande Silenzio misschien wel de beste soundtrack van Morricone, nog gesampled door Thievery Corporation (oid)
The Scarlet Empress'There is no emperor.' In seks gegoten horror vacui. Alle gaten worden gevuld! Zeldzaam modern eigenlijk, en dat voor een film uit 1934. Onze mindset wordt getoond via de opkomst van tsarina Catherine de Tweede. Op jacht naar orgasmen – om de Linda Meiden zomereditie te quoten. Zelden was de jonge meid Marlene Dietrich aantrekkelijker en veelzijdiger. Van onschuldig naar vilein. De samenwerkingen met Josef von Sternberg haalden het beste in beiden naar boven. Wat begint als een doodgewoon kostuumdrama verandert al snel in Ilja Pfeiferiaanse decadentie. 'And he can read an write.' Marlene dartelt om haar hofhouding, goedgeluimd en (sado)masochistisch. 'A fine bouncing healhy heir'. Terwijl de looks van de reuze-sets wedijveren met Jeroen Bosch en Pieter Brueghel fileert het scenario de decadentie van de monarchie, waar alles schijn-heilig schittert. Dietrich trouwt met een gek. Slaat de benen dan maar als Praalpaus onderkoeld over elkaar, om ze pas in haar geheime kamertje weer te openen. Ergens tussen Karin Bloemen en Madonnas sjanst ze door de beggars banquet-operette. Vol ronkende teksten en nauwelijks verhulde rape fantasies. Ik hoop dat de vele, extravagante standbeelden op de werkelijkheid zijn gebaseerd. Zij zijn in elk geval de enige die onderkoeld blijven! 'How could I have known such a degree of filial respect?'
― Ludo, Monday, 12 July 2021 06:35 (three years ago) link
ik reisde met de the Shanghai Express naar Rusland.
Ha. Dat klinkt ook heel spannend. :) Ik was zaterdag al in een wat melancholische bui van "mooier dan dit wordt ze nooit."
― OMC, Monday, 12 July 2021 06:57 (three years ago) link
… nog gesampled door Thievery Corporation (oid)
Ja, ik weet ook zeker dat ik het gesampled ken maar zag niks bekends op whosampled.
― Blaka Skapoe, Monday, 12 July 2021 07:16 (three years ago) link
Estate violentaNetflix doet gewoon een Zurlini restauratie. Mooie film uit 1959 met de jonge Trintignant (Carlo) die in zomers Rimini met zijn vrienden chillt. Maar het is 1943, de laatste dagen van Mussolini en dat is niet zo goed nieuws voor Carlo wiens vader een fascist van het eerste uur is en hem altijd buiten de oorlog heeft weten te houden. Bovendien wordt het strandplezier opeens door een laagvliegende jager verstoort. In de chaos ontmoet hij de jonge weduwe Roberta en schiet Cupido zijn pijlen in de roos. Roberta doet nog wat halfhartige pogingen om "het juiste" te doen maar tijdens een samenkomst in huize Carlo schieten bij het dansen definitief de vonken over (prachtige scène met een subliem 'Temptation' van Teddy Reno.) De strenge moeder van Roberta heeft wel door hoe de vork in de steel zit ("foute familie!" had ze al gewaarschuwd) net als de jonge schoonzus. Zurlini filmt het allemaal in stemmig zwart/wit met mooie mensen en zo lijkt het wat landerig naar een voorspelbaar einde te bewegen. Gelukkig vormen de laatste 15 minuten de terugkeer van het realiteitsprincipe met een zeer invoelbare oorlogsscène die het net even naar een hoger plan trekt. Niet zijn beste, maar het blijft een intrigerende regisseur.
― OMC, Wednesday, 14 July 2021 21:20 (three years ago) link
merkwaardig, misschien interpolatie?
"mooier dan dit wordt ze nooit."
misschien was dat de X-factor van Marlene, dat men dat altijd denkt :-)
The Crowd'All I want is an opportunity.' Film van een eeuw. Die van ons (en van mijn vader). King Vidor's The Crowd begint op the Fourth of July van 1900 en bestrijkt een jaar of dertig. Hele gewone jaren voor de hoofdpersoon. Een Alleman opgezadeld met vaderlijke verwachtingen en mannendruk. Zijn opgelegde Amerikaanse Droom is boven de massa uitsteken, maar het is juist de Massa die de Macht grijpt. Hoe heet ons individu? John Sim! Ik vraag me af of de makers van The Sims dat hebben geweten. Ook hier sticht de man een gezinnetje, probeert ie vergeefs alle ballen in de lucht te houden. De shots op kantoor zijn roemrucht. Een hypnotiserende stadsserenade met de klasse van Kafka en Sinclair Lewis' Babbitt. Een Koyaanisqatsi-massa stroomt uit door Vidor allemaal op locatie geschoten. Vrolijke vunzigheid verandert na een paar dates in de kleinburgerlijke fantasie. Weg is de orgastische waterval. Later krijgen we huisje-kruisje met een Death in the Family. Zoiets leidt in 'stomme' films vaak tot een niveaudaling, maar hier vinden we de man terug op kantoor. Malend. Hij loopt door de omstandigheden moderniteitsziekte nummer 1 op. Depressie in de pergola. Ook dat snapt de film. Een maatschappijkritiek van klein kloterig kapitalisme. We eindigen allemaal als trieste clowns. Doodgewoon de Joker. ' I'll be somebody now, I promise.'
― Ludo, Thursday, 15 July 2021 06:35 (three years ago) link
Vanaf volgende week draait de lokale bios wekelijks een Wong Kar-Wai:Chungking ExpressFallen AngelsHappy TogetherIn The Mood For Love2046Tickets voor Chungking Express in de pocket.― willem, Thursday, June 10, 2021 11:03 AM (one month ago) bookmarkflaglinkJa ik ga naar Fallen Angels (de eerste die ik ooit zag en toch nog steeds mij favoriet. Bovendien nieuwsgierig wat hij heeft uitgespookt met dat controversiële geremaster). En naar The Hand, die in EYE ook een paar keer wordt vertoond (heerlijk idee, uurtje film, hop naar huis).― OMC, Thursday, June 10, 2021 12:27 PM (one month ago) bookmarkflaglinkJa zit er aan te denken om ze gewoon alle vijf te pakken :)― willem, Thursday, June 10, 2021 1:14 PM (one month ago)
Chungking ExpressFallen AngelsHappy TogetherIn The Mood For Love2046
Tickets voor Chungking Express in de pocket.― willem, Thursday, June 10, 2021 11:03 AM (one month ago) bookmarkflaglink
Ja ik ga naar Fallen Angels (de eerste die ik ooit zag en toch nog steeds mij favoriet. Bovendien nieuwsgierig wat hij heeft uitgespookt met dat controversiële geremaster). En naar The Hand, die in EYE ook een paar keer wordt vertoond (heerlijk idee, uurtje film, hop naar huis).
― OMC, Thursday, June 10, 2021 12:27 PM (one month ago) bookmarkflaglink
Ja zit er aan te denken om ze gewoon alle vijf te pakken :)
― willem, Thursday, June 10, 2021 1:14 PM (one month ago)
Het retrospectief zit er alweer op, helaas. Wat een feest was dat. Was te laat met boeken voor In the Mood for Love dus die online moeten doen. Wat jammer was want ik denk dat ik het de mooiste vond van de vijf. Met Fallen Angels. Van de week afgesloten met 2046, verreweg de minste van de vijf.Ik ga jullie verder niets nieuws vertellen maar parbleu wat een cumuluswolk aan mooie beelden is er in m'n brein achtergebleven. Sentimenten zijn af en toe op/over het randje corny maar de man weet op momenten bij mij alle right strings te pullen
― willem, Thursday, 15 July 2021 13:40 (three years ago) link
Wel jammer dat Days of Being Wild en Ashes of Time niet zijn meegenomen, die wil ik toch nog eens graag op groot scherm zien.
― OMC, Thursday, 15 July 2021 14:27 (three years ago) link
al vakantieplannen?https://www.ifccenter.com/series/the-world-of-wong-kar-wai/
― willem, Thursday, 15 July 2021 14:37 (three years ago) link
Daar pakken ze het weer groots aan. :) Respect. Zou wel heerlijk decadent zijn.
― OMC, Thursday, 15 July 2021 14:46 (three years ago) link
In a Lonely PlaceOh, Nicholas Ray. Had ik pas door toen de film begon. Heerlijk onvoorspelbaar verhaal, eerst denk je Bogey doet zijn gebruikelijke ding, beetje roken, beetje stoer doen en met oneliners strooien. Het lijkt een Hollywood-satire te worden maar Ray heeft andere ideeën en mijnt de gewelddadige kant van het Bogart-persona waardoor het echt een eikel wordt. Gloria Grahame denkt daar anders over en helpt de worstelende scenarioschrijver richting het rechte pad. Tijdelijk. Bogart kan die moord nooit hebben gepleegd waardoor zijn opvliegers eigenlijk veel vulgairder worden. Wat dan ook leidt tot een onverwacht deprimerende conclusie. Een heerlijke balanceeract, erg knap gedaan.
― OMC, Saturday, 17 July 2021 12:16 (three years ago) link
The Red ShoesVreemd hoe deze zo lang onder de radar is gevlogen. Technicolor 1948 stilo, wat een weelde. Het begint vrij Disneyachtig, ik verwachtte elk moment dat Dick van Dyke van een schoorsteen kwam gesprongen. Maar al snel wordt het een serieuze film over ambitie en opoffering voor de kunst. Ik wist van te voren dat er wat ging gebeuren en dat is dus midden in de film een surrealistisch meesterwerk in de vorm van de balletuitvoering van The Red Shoes. Buitengewone cinema en ook nog eens met een subtiele opbouw. Gewaagde timing want daarna volgt nog meer dan een uur film die hier eigenlijk nooit aan kan tippen. De wetten van het sprookje worden desondanks heel capabel gevolgd, dandybaas Lermontov (geweldige Adolf Wohlbrück) had gewoon steeds gelijk wat voor een fraai tegendraadse tragiek zorgt.
― OMC, Sunday, 18 July 2021 09:12 (three years ago) link
goed weekend :-)
In a Lonely Place verdient eigenlijk een herkijk (stond me helemaal niet bij dat het over een scenarioschrijver ging meer, (h)eerlijk)
Cabiria'Other hearts, other fears.' Rare jongens, die Italianen. Al in 1913 maakte Pastroni het epos to end all epi. De Libische Oorlog had het Vaderland een enorme ego-boost gegeven. Ze voelden zich ineens weer wereldheersers – Romeinen, inderdaad. Een vreemd soort nostalgisch oriëntalisme gericht op zichzelf. In een tijd dat films opnemen een weekje kostte, werkte Pastrone een dik half jaar aan Cabiria (waarin vooral Archimedes, Scipio en Hannibal schitteren). Zijn 'visione storica' is zo gigantisch dat ie bijna de hele oudheid lijkt te willen herbouwen, voor een uurtje of twee aan 'photodrama. Wat sneuvelt is alle subtiliteit. Het italianiserende van de Hollandse schilderschool, of het antieke van Vestdijk en Couperus dondert als de dakjes van tempels ineen. Neem alleen al het titelpersonage Cabiria. Zij wordt als kind door piraten ontvoerd, belandt in Carthago, en daarna? De talloze andere verhaalelementen maken het vrij ondoorzichtig. Om nog te zwijgen over de gecompliceerde, veel te belangrijke intertitels van D'Annunzio. Cabiria werd een echte filmersfilm. Het inspireerde ene D.W. Griffith. Nog zo'n fascist met een voorliefde voor foute grootsheid. Het fraaie psychedelische einde kan dit kaartenhuis niet redden. Pompeus als Mussolinie, gebronsd als Berlusconi. Film en Italië gezamenlijk op in de vaart der debiliserende volken. 'Vengeance is done.'
― Ludo, Monday, 19 July 2021 06:43 (three years ago) link
Ja, en dan ook nog eens Stalker bij de publieke omroep! Vanzelfsprekend niet om 23:30 op een zondagavond aan begonnen, ik ben niet meer 21 in een post-rave waas. Maar komt later altijd van pas. Off-topic: had voor het eerst in jaren zin in een landerige Zomergasten en werd op mijn wenken bedient (al dacht ik in het begin even dat het een lange avond over geld en afrekeningen met criticasters zou worden. :)
― OMC, Monday, 19 July 2021 06:54 (three years ago) link
Doctor SleepTer kalibrering en voor de gezelligheid een Stephen King-verfilming, nog steeds lastig blijkbaar, al is het natuurlijk vragen om problemen om een vervolg op The Shining te schrijven en vervolgens te verfilmen. Dat levert al meteen een irritatie op van het huidige tig-jaar-na-dato-fanservicen: het willen recreëren van de originele film. Hier gebruiken ze gelukkig geen computergegenereerde gezichten al schiet het met de look-alikes ook niet erg op. Veel uitleg in het begin en zo krijg je wel een film van 152 minuten, al moet ik eerlijk bekennen dat de vaart er redelijk goed inzit. Danny is volwassen en net als zijn vader alcoholist. Even is er de mogelijkheid voor een mooie, kleine film wanneer Danny/Obi Wan Kenobi een baan vindt in een dorpsziekenhuis en in samenwerking met de kat zijn "shining" gebruikt om stervenden zonder angst naar de dood te begeleiden. Helaas, want er is een groep bespottelijke vampiers die de shining mijnt van kinderen en die moeten natuurlijk gestopt worden. De climax leidt naar het Overlook hotel en is op zich wel knap nagedaan maar toch, weer dat bloed uit de lift, weer een gesprek aan de bar, weer dat doolhof in de sneeuw, laat het toch rusten.
― OMC, Wednesday, 21 July 2021 07:24 (three years ago) link
Danny is volwassen en net als zijn vader alcoholist.
heh yeah but does he write?
ik zit nog moed te verzamelen voor de 'nieuwe' Space Jam, voor die nineties-flashback-trip.
Laberinto de Pasiones'Ik ga wat nagellak opsnuiven.' Almodóvar, een man op viagra van zichzelf, was in zijn vroege jaren net wat leuker. Zijn oudste komedies zijn vaak leiper en iets minder verwrongen. Subtieler dan ook? Nee, dat niet natuurlijk! Zijn favoriete bezigheid blijft kruizen kijken (en grote kruizen dragen). Daarmee heeft hij de tijdsgeest goed in de smiezen. De obsessie met vruchtbaarheid en seksuele prestaties, de opkomst van nonbinariteit en het omarmen van alle mogelijke identiteitshokjes. Er is hier zelfs een a-seksueel aanwezig, maar die wordt snel genezen. Richting einde loopt een dame in een 'blootpakje' waar Madonna nog een puntje (pun!) aan kan zuigen - en dat trouwens ook zou doen een jaar of vijf jaar later met haar befaamde fotoboek. Goed. Het verhaaltje? Iets met de licht-allergische Sexcillia die naar de psychotherapeut moet ('de jongeren houden van therapie tegenwoordig'). Ook dat had Pedro dus goed gezien! De lacaniaanse psy wil vooral Cilia's vader neuken. 'Als je niet van experimenteren houden kunnen we het bij theorie laten.' De McGuffin die alle sextravaganza gaande houdt, zijn drie moslims in een eend, afkomstig uit de schurkenstaat 'Tiran'. Khomeini kijkt goedkeurend toe hoe zij een Freddie Mercuriaanse prins pogen te ontvoeren. Sketchy, schetsmatig en behoorlijk grappig. 'Je raakt aan alles gewend.'
― Ludo, Thursday, 22 July 2021 06:30 (three years ago) link
Sexcillia
LOL. Ik zet hem voor de zekerheid toch maar op de lijst, ik zie de jaren 80-kleuren al helemaal voor me.
― OMC, Thursday, 22 July 2021 06:56 (three years ago) link
The Scarlett EmpressKijk haar nou weer in haar witte kozakkenpakje paraderen. Von Sternberg met zijn volgende HOe maken we Dietrich nog mooier? project. Pakt lekker bombastisch uit. Meteen een sappig sadistisch sfeertje (die gast die als klepel wordt gebruikt!) en de arme prinses die erin geluisd wordt om met een geflipte kroonprins te trouwen. Dietrich doet nog grotere ogen. Nee, niet huilen. Lekker veel schaduwen daarna in het paleis waarmee Von Sternberg prima Catharina kan laten uitbroeden tot de sekstsarina. De scène dat ze met ironische oogopslag de soldaten uitcheckt is geweldig maar het mooist vond ik toch het shot van Dietrich in bed achter een sluier waardoor ze haast abstract wordt. Androgyne Catharina die naar de troon wordt gedragen is een fijne climax maar ik had eigenlijk wel zin in meer.
― OMC, Saturday, 24 July 2021 22:16 (three years ago) link
Scarlet met een t.
― OMC, Saturday, 24 July 2021 22:17 (three years ago) link
Out of the PastDegelijke noir uit 1947 met Robert Mitchum als ex-detective die geconfronteerd wordt met een zaak uit het verleden terwijl het net lekker een eenvoudig leven ambieerde. Mooie opbouw met een lange flashback waarin de jonge Kirk Douglas als bad guy Mitchum op pad stuurt om een dame op te sporen die hem had neergepaft en meteen een flinke duit verduisterd. Dat gaat richting Mexico en de dame is natuurlijk te mooi om erbij te lappen. Terug in het heden moet Mitchum opnieuw een klusje klaren, maar hij heeft met zijn lodderogen door dat hij erin wordt geluisd. Dat leidt tot allemaal heerlijke streken maar zoals wel vaker bij film noir wordt alles veel gecompliceerder dan nodig lijkt, ook omdat de moraal van de tijd zich er tegen aan bemoeit wat resulteert in een wat onbevredigend einde.
― OMC, Sunday, 25 July 2021 18:22 (three years ago) link
zo confusing, die Out of the Past. Herinner me wel de buiten-sfeer nog altijd. :-)
The Squaw Man'If you are an honest man you may kiss me goodbye.' Jan van Loy schreef een decennium terug een aardige roman over de begintijd van Hollywood. Deze film komt uit die periode, van die plek. Toen de archetypen werden uitgevonden. Het onontgonnen Westen vormde op dat moment een 'tabula rasa', waar nog geen Hollywood (be)stond, maar wel ruimte genoeg aanwezig was om aan een grootse droom te bouwen. Het plot spiegelt die ontstaansgeschiedenis van Hollywood – en van Amerika an sich. Toeval? In het Oosten heerst de geldzwendel. Het gokken op anderen. Zo beland je vanzelf in de schulden, en ben je door het old boys network wel gedwongen mee te gaan in de hoofd-dekselse geldmarathon. Dustin Farnum neemt de benen naar een rauwe plek waar de conflicten gewoon met pistolen worden beslecht. Met 'echte' kracht. Lichaam tegen lichaam. Dicht bij de natuur komt een de Indiaanse Nat-u-ritch (!) 'm te hulp. Een vonk slaat over. Misogynie en miscegenation strijden om voorrang. 'Poor little mother.' Het verhaal wordt almaar warriger. Ik sloeg vooral aan op de archetypische mystiek. De magic 'injun' bidt, smeekt, en schiet. Een beetje Malick zie je in 1914 al in de religieus weidse gebaren. Of kwam het toch doordat iemand allerlei romantisch-klassieke clichés onder mijn versie had gezet? 'You all give me a sniff of your guns.'
― Ludo, Monday, 26 July 2021 06:33 (three years ago) link
zo confusing, die Out of the Past.
Oh gelukkig, dacht dat het weer aan mij lang. :)
― OMC, Monday, 26 July 2021 06:44 (three years ago) link
The Sound of BelgiumDocumentaire over New Beat, iets wat ik met de nogal niksige Confetti's associeerde maar dat was (uiteraard) het topje van een ijsberg. De elektronische muziek, ook Front 242 komt aan bod, was ook daar een hele beweging waar ik toch meer de lol en belang van inzie dan ik destijds in mijn wat rockistische anti-house-houding had willen toegeven.
LaurinHet treuzelt allemaal wat maar visueel is dit Hongaars/Duitse gotische sprookje een plaatje, zoals je bijna verwacht.
Le porte dell'infernoEen Lenzi die aan de man wordt gebracht met Fulci's stamp of approval maar het is niet best. Gedoe in grotten waar een eindeloze vogelspinnenscene het enige is wat me bij zal blijven, enkel door de lengte.
DuelleDeze had ik al eens bekeken maar werd geplaagd door wegtrekkers dus stond op planning voor herbekijken. Ook weer een visueel feestje, maar vond het deze ook wel wat treuzelen, al heb ik het nu wel zonder wegtrekkers gered.
CashbackMeh, unlikable dude vindt, dus onverdiend, liefde. Vrouwen zijn slechts windowdressing, lustobject óf hysterisch.
Come una crisalideDeze neo-giallo konden wel wat van Cashback's production values. Het is al aan de gewelddadige en sleazy kant en dan moet je met veel stijl en kwaliteit komen om daar mee weg te komen en daarin slaagt Luigi Pastore dus niet, ondanks de soundtrack van Goblins Claudio Simonetti.
― Blaka Skapoe, Monday, 26 July 2021 17:48 (three years ago) link
toch hoor je nooit meer iets van die New Beat-ers. Geen herwaardering of retro-opleving. Noodzakelijke temporele fase voor België alleen? :P
goh Cashback, vond ik 10-15 jaar terug nog leuk, maar zou nu echt niet meer kunnen nee (en toen ook niet maar hey, lekkere wijven)
geen stukje van mij vandaag, want ik worstel me heel goedgetimed door Leni's Olympia.
― Ludo, Thursday, 29 July 2021 06:30 (three years ago) link
MandibulesDe surrealistische houtje-touwtje-films van Quentin Dupieux blijven bescheiden hun weg vinden naar de Nederlandse bioscopen. Ik liet me gewillig meeslepen en heb toch weer een paar keer flink moeten lachen om deze Franse ode aan Dumb and Dumber, man, man wat een legendarische domme lui. Ultra-loser Manu krijgt een makkelijk klusje aangeboden, gewoon een pakketje afleveren met de auto. Dus steelt hij een verrotte Mercedes. Samen met zijn net iets snuggere kompaan Jean-Grab gaat hij op pad, om erachter te komen dat er een gigantische vlieg in de kofferbak ligt. Dat verandert de plannen! Domme zet volgt na domme zet. Zoals meestal bij Dupieux is het misschien niet helemaal geslaagd maar met zijn eigenwijze durf weet hij toch te vermaken. Adèle Exarchopoulos steelt redelijk de show met een ableistische performance waar de Farrelly's trots op zouden zijn.
― OMC, Thursday, 29 July 2021 07:45 (three years ago) link
Zag Mandibules onlangs in de bios nadat de trailer nieuwsgierig maakte. Ben niet bekend met het werk van Dupieux, weet ook niet of dat cruciaal is, maar vond het wel wat magertjes. Op momenten zéér vermakelijk maar het vergeefs zoeken naar duiding maakte toch dat ik onvoldaan de zaal verliet.
― willem, Thursday, 29 July 2021 08:37 (three years ago) link
Mja, met Dupieux is het, met uitzondering van Realité, altijd ergens zoals je beschrijft. Na verloop van tijd weet je dan waar je aan begint met zijn films. :)
― OMC, Thursday, 29 July 2021 08:48 (three years ago) link
Staat overigens op Youtube, die Sound of Belgium.
― Blaka Skapoe, Thursday, 29 July 2021 09:22 (three years ago) link
ピストルオペラOnwaarschijnlijk goede film van Seijun Suzuki (van Branded to Kill, Tokyo Drifter faam). In 2001 remixt hij zijn beroemde werken op glorieuze wijze. Wat een camerabewegingen, gebruik van kleur, theater, poëzie, humor en sensualiteit. Verhaal doet er niet toe, iets met een hitlijst van huurmoordenaars zodat iedereen in het gilde elkaar een kopje kleiner probeert te maken. Na 5 minuten weet je al dat je naar iets totaal unieks kijkt. Pistol Opera deed me nog het meest aan Hausu denken wat betreft esthetische vrijheid. Een laat meesterwerk.
― OMC, Friday, 30 July 2021 21:37 (three years ago) link
Boże Ciało (Corpus Christi)Doet een beetje denken aan de Iraanse film The Lizard, waar een kruimeldief zich met wat redelijk universele en simpele levenswijsheden zich de clerus inwerkt waardoor de autoriteit hiervan ontdaan wordt van de kleren van de spreekwoordelijke keizer. Deze Poolse film is wel grimmiger, cynischer dan de Iraanse en de hoofdrolspeler is minder sympathiek.
I Blame SocietyDe hoofdrolspeelster/regisseur/schrijver is iemand die je leuk moet vinden, kan me voorstellen dat sommige mensen haar bloedirritant vinden. Ik vond haar grappig en het is een lekker maffe aangelegenheid die voor liefhebbers van duistere humor en door de charmante lead een lekker eigenwijze horrorfilm oplevert.
ZolaEen verfilmde Twitterdraad, ik zag dat ik een oudere film van deze regisseur (Lemon) niet best vond, maar deze beviel me prima. De tweep, de titulaire(?) Zola, denkt ff snel wat geld te pakken met wat dansen maar dat escaleert natuurlijk uit de klauw: helemaal tot in de prostitutie. De tweetnotificatiegeluidjes hadden misschien niet gehoeven maar de sfeervolle soundtrack van Mica Levi, de prachtige cinematografie en de betoverende protagoniste maakt dit een fijne filmervaring.
― Blaka Skapoe, Sunday, 1 August 2021 15:51 (three years ago) link
ik gooi Pistol Opera en I Blame Society op de volgend-jaar-lijst. :-)
Olympia'Aber Deutschland ist stärker!' Op de lange lijst misdaden der nazi's kan dus ook de sport-bombast. Denk alleen al aan het van Leni gejatte intro van de Champions League. Puur fascisme. Met een enorme bak geld mocht Riefenstahl alles uit de kast halen om de Spelen van 1936 zo fraai mogelijk in beeld te brengen. Dat is gelukt - veel veranderd is er qua sportverslaglegging niet, en dat komt dus omdat het hier werd uitgevonden! Inclusief de female gaze, zou ik durven beweren. Overal gespierde zuilen. Dezelfde mate van getraindheid, kapsels en knappe mannenkoppen. En dezelfde hijgerige blik van Leni's camera die er langzaam langs glijdt. (De vrouwen, destijds duidelijk amateurs, komen er bekaaid vanaf.) Het tweede deel opent heel erotisch met een staaltje mannelijk Körperkultur in de sauna. Eigenlijk is die naakte verlustiging de enige eerlijke fase. De natuurstaat, de romantiek van je samen in het zweet werken. De Spelen (noem het liever Olympische Spelletjes) worden daarvoor en daarna even nauwgezet als ellenlang gevolgd. Net zo saai als nu dus! Hitler vermaakte zich in elk geval wél. Ik pakte Wikipedia er maar bij, en leerde dat 'onze' Tinus Osedarp, de snelste witman, later nazi werd. Hij tuinde erin. Tijdens de hockeyfinale scoren de Duitsers. Het blijkt hun enige treffer, tegenover 8 voor India! Dat zien we dan weer niet... 'Sieg für Amerika!'
― Ludo, Monday, 2 August 2021 06:23 (three years ago) link
Ik weet niet of ik klaar ben voor Zola. :)
順流逆流Kreeg gisteravond een berichtje: "Tsui Hark op Netflix!" Meteen maar kijken, ook om het algoritme te voeden met positieve feedback. Na zijn Amerikaanse/Van Damme avonturen keert Hark in 2000 met Time and Tide terug in Hong Kong. Zijn filmstijl is strakker en wilder geworden, alsof hij de lessen van Oliver Stone en Wong Kar Wai nauwkeurig heeft gevolgd. Whoa, dat een camera dat allemaal kan en dan tijdens actiescènes op spervuurritme geëdit. Heel fraai, Hong Kong ziet er nog spannender en kleurrijker uit. Het verhaal is je chaotische HK-actiefilm: twee mannen in het schaduwgebied tussen respectabiliteit en criminaliteit, wat problemen met de vrouwtjes die zwanger raken, het verleden dat zich komt wreken, slow motion duiven en bad guys die er niet voor terugdeinzen om kinderen, al dan niet per ongeluk, af te knallen. Ik ging daar lange tijd in mee maar bijna twee uur is net net teveel wijs gedoe, dan wil ik toch wat rustmomenten om even op adem te komen.
― OMC, Monday, 2 August 2021 07:16 (three years ago) link
Ik bedacht me laatst, in het licht van de hele genderdiscussie (en doping) in de sport, dat sport eigenlijk een soort neo-liberaal fundamentalisme is. Het is gestoeld op een geloof dat er een neutraal startpunt is, cue dat irritante alt-right talking point van de “gelijke kansen”, gepit tegen die stroman van de “gelijke uitkomsten” die de linkiewinkies zouden willen. De genderdiscussie – meestal over trans vrouwen, want een trans man zou volgens die logica nadeel hebben – toont aan hoe onzinnig dat is in het licht van alle toevallige verschillen (en voordelen dus) die er al onder cisvrouwen zijn, waarin het vermeende “voordeel” van het mannelijke verleden van een trans vrouw te verwaarlozen is (zie die hardloopster met een hoge testosteronspiegel). Teamsport is dan wel eerlijker omdat die verschillen gemiddeld worden, maar bij solo-sporten kan je willen wat je wil maar er zijn aangeboren verschillen tussen mensen waardoor je niet kan stellen dat een evt. triomf je 100% je eigen verdienste is (die libtards zijn meestal ook nogal blind voor alle voordeeltjes die ze zelf hebben genoten in hun leven en dat aanduiden als privilege pikeert ze in hun geloof dat het enkel hun eigen harde werken is). [/sidenote]
― Blaka Skapoe, Monday, 2 August 2021 08:50 (three years ago) link
Una giornata particolareOp Canvas en ik had even het gevoel dat mensen ouderwets live op woensdagavond een film op tv gingen kijken. De status van de film heeft me op vreemde wijze altijd weerhouden (terwijl ik hem zelfs een tijd op NRC-dvd had liggen.) Vreemd hoe zulke films een krachtveld hebben, alsof je naar de kerk moet of zo? Hoe dan ook mooie film natuurlijk, opvallend sepia kleurgebruik voor het gevoel van herinnering maar ook de kleurloosheid van het fascisme. Want kijk iedereen opgefokt blij naar het bezoek van Hitler in Rome gaan, maar ondertussen blijven de outsiders en de huisvrouw verdwaasd en verveeld achter. In die zin is Scola's film minder spectaculair dan de antifascistische klassiekers uit die tijd maar ergens daardoor ook eerlijk, fascisme is saai en dat accepteer je maar of we komen je ophalen. Prima acteerwerk, vooral Mastroianni is mooi ingetogen, je voelt gewoon dat hij weet er geen plek meer voor hem is. In zijn loomheid net iets te lang en sommige keerpunten van de personages vond ik ook niet helemaal geloofwaardig. Al geloof ik zo dat er Italiaanse homoseksuelen zijn die door de jaren heen plechtig in een discussie zeggen: "Alleen Loren zou mij misschien in een hetero kunnen veranderen."
― OMC, Thursday, 5 August 2021 07:06 (three years ago) link
oei gister mijn post vergeten. Zegt wat over de film, en dat het tijd wordt voor een pauze :-)
Intolerance'The fragrant mystery of your body is greater than the mystery of life!' Een magnum opus zo godvergeten gigantisch dat Buster Keaton 'm parodieerde in Three Ages. Je moet het D.W. Griffith nageven, hij deed alles met volle overgave. Zijn politieke agenda is het totale tegendeel van subtiel. Ook hier smijt hij zijn witte, mannelijke, godvrezende en vredelievende christenheid weer in ieders gezicht. Waarbij we alle vrouwen- en jodenhaat door de vingers moeten zien... In liefst vier historische 'eras' krijgt de kijker een 'leerzaam' verhaaltje voorgeschoteld. Drie ervan zijn daar puur voor het decorum. Antiek toerisme in de tijd van Babylon zorgt voor vleugjes exotisch naakt, de Hugenoten in Parijs voor bloedvergieten, en vriend Jezus voor het bekende spirituele. Zo tikt D.W. Griffith alle bekende bestseller-waarden ijverig af. Zijn hart ligt bij het hedendaagse verhaal. En ook het mijne. Want ondanks alle Disney-ambitie doet Griffith hier zowaar iets goeds. Hij leeft mee met de armen uit de slums. De Boy wordt onterecht beschuldigd, de Girl onterecht genaaid (door overijverige rijke vrouwen). Wat zou Griffith met woke tijden hebben gedaan? Wanneer hij zijn kritiek even vergeet, verdwalen we in de grote ogen van Mae Marsh. Diep in de ziel-kijkers. Alsof ze elk moment kon sterven. De spanning aan het eind is letterlijk om te snijden. 'Dead, dead, dead.'
― Ludo, Friday, 6 August 2021 06:21 (three years ago) link
en dank voor de sport-rant/rent MB :-)
― Ludo, Friday, 6 August 2021 06:23 (three years ago) link
oei gister mijn post vergeten.
Ik maakte me al zorgen. :)
Wat zou Griffith met woke tijden hebben gedaan?
Wel een interessante vraag. Misschien van die fascistische, door de CIA goedgekeurde, actiefilms maken?Ik kan van me van Intolerance echt alleen maar die Babylonische episode herinneren. Jezus? Sjonge.
― OMC, Friday, 6 August 2021 08:21 (three years ago) link
Haha, moest ff wat kwijt. :)
Klagen in columns en talkshows, natuurlijk.
東京物語 (Tokyo Story)Onthaasten met Yasujirō Ozu, voel me een beetje een cultuurbarbaar met al die vijfsterrenrecensies maar het was me gewoon net iets te langzaam en te kabbelend. Tokyo Drifter ook maar eens proberen.
― Blaka Skapoe, Friday, 6 August 2021 11:05 (three years ago) link