Beter Goed Gejat

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Op de weblog van Aida, Rebelbass, is te horen dat Tiësto voor Traffic niet een sampletje heeft gebruikt van Sean Deasons Psychofuk, maar domweg het hele nummer heeft overgedaan. Nu is Deason wel gecredit, maar er zijn natuurlijk voorbeelden te over van house-, techno- en trance- (en rock-) nummers die enorm leunen op andermans werk, zonder dat daarvoor de credit wordt gegeven. Persoonlijk vind ik dat (DJ) Hell over de knie moet voor het rippen van Prince's Bob George voor Black Panther Party van Hells album NY Muscle.
VRAAG: kent u nog schaamtelozere voorbeelden van Beter Goed Gejat Dan Slecht Bedacht?

GzZz (Gzz), Tuesday, 23 December 2003 10:35 (twenty-one years ago)

Ik kan even niet op de naam komen, maar Atari Teenage Riots Sick To Death was eigenlijk gewoon een cover van een seventies punknummer. Vandaar waarschijnlijk de opmerking op de volgende ATR-plaat (60 Second Wipe Out) dat alle gitaren nu zelf bedacht en ingespeeld waren...

Ook heb ik ooit het originele nummer gehoord waar Meat Beat Manifesto uit gesampled heeft voor Cutman. Ik hoorde werkelijk geen verschil. Jack Dangers en de zijnen hebben er enkel een intro aangeplakt en de beat wat zwaarder gemaakt.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 23 December 2003 22:26 (twenty-one years ago)

Half gerelateerd, maar ik vraag het me ineens af: worden er voor tribute-albums ook rechten afgedragen?

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 23 December 2003 22:35 (twenty-one years ago)

Persoonlijk vind ik dat (DJ) Hell over de knie moet voor het rippen van Prince's Bob George voor Black Panther Party van Hells album NY Muscle.

Prince wordt niet gecredit?! En Hell loopt nog rond met puntgave knieschijven? Dat kun je niet menen, Gzz.

Ariën Rasmijn (Ariën), Wednesday, 24 December 2003 00:44 (twenty-one years ago)

@ Martijn: de composities op zo'n album worden toegeschreven aan de oorspronkelijke componist(en) en tekstschrijver(s), dus die ontvangen ook de bijbehorende rechten.

timmyhectic (timmyhectic), Wednesday, 24 December 2003 08:45 (twenty-one years ago)

maar Hell maakt wel een prachtig album. Prince moet dus niet zeiken.

theo @ Cut.Up.Media.HQ (theo), Wednesday, 24 December 2003 10:02 (twenty-one years ago)

Het complete Oasis oeuvre, maar m.n. het intro van "Don't look back in anger" komt noot voor noot uit "Imagine".

Maar ondanks het vele jatwerk vind ik het geen enkel probleem bij geen enkele band zolang er maar iets creatiefs mee wordt gedaan. 'Artiesten' die incashen op een bestaand nummer door er een housedeun onder te zetten en het tempo te verhogen verdienen levenslang.

Maarten (sivle79), Wednesday, 24 December 2003 10:25 (twenty-one years ago)

@ Martijn: de composities op zo'n album worden toegeschreven aan de oorspronkelijke componist(en) en tekstschrijver(s), dus die ontvangen ook de bijbehorende rechten.

Eh.. uiteraard. Ik ben al zo vervormd dat ik "rechten" en "vergoeding" door elkaar haal. Ik bedoelde het laatste. Ik weet namelijk niet wat sneuer is: geld vragen voor een aan jou opgedragen compilatie of geld verdienen met een tribute.

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 24 December 2003 10:31 (twenty-one years ago)

"'Artiesten' die incashen op een bestaand nummer door er een housedeun onder te zetten en het tempo te verhogen verdienen levenslang."

Kijk, ik weet ook wel dat het kerst is en zo, maar dit is werkelijk veel te mild. Ontmannen met een roestige blikopener, dat lijkt me wel het minste.

Peter Abelsen (Peter Abelsen), Wednesday, 24 December 2003 10:49 (twenty-one years ago)

Bij dat hitje van Jet denk ik bij het intro altijd dat het 'Lust for Life' is.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 24 December 2003 11:00 (twenty-one years ago)

Ontmannen met een roestige blikopener, dat lijkt me wel het minste.

Wow! En met een blikopener ook echt!!

Hibernia (Hibernia), Wednesday, 24 December 2003 12:05 (twenty-one years ago)

De rode draad in de carriere van Tom Barman bijvoorbeeld: Memory of a free festival van Bowie. Eerst de titel half 'gejat', daarna een stuk tekst in 'Nothing really Ends', en daarna ook gewoon het nummer gecovered. gejat, maar wel erg mooi gejat!

Hotel Lives (Hotel Lives), Wednesday, 24 December 2003 12:09 (twenty-one years ago)

Even serieus: ik denk echt dat het bijna onmogelijk is iets te doen dat nog helemaal nooit, door wie en wanneer en hoe ook, gedaan is. Soms wordt er gewoon volkomen onbewust gejat volgens mij. Niet alleen in de muziek trouwens, heeft iemand Jochem Myjers op TV gezien (cabaret)?? Erg gelachen maar ik keek gewoon naar Bert Visscher. Met muziek is dat volgens mij net zo.

Hibernia (Hibernia), Wednesday, 24 December 2003 12:13 (twenty-one years ago)

@Hotel: Ha dat wist ik niet, dat Barman meer Bowie verwijzingen had dan 'memory of a festival'. Erg subtiele inderdaad al is dat niet gejat maar valt m.i. meer onder het kopje hommage/inspiratie. Net zoals Bowie zelf deed in 'young americans' naar de Beatles (i read the news today o boy).

Maarten (sivle79), Wednesday, 24 December 2003 12:31 (twenty-one years ago)

@ Martijn: maar omdat de componist en tekstdichter die rechten hebben, krijgen ze dus vanzelf geld van de BUMA voor zo'n LP.
Het verhaal gaat dat Bowie in de jaren 80 af en toe Iggy Pop coverde zodat die weer een paar jaar kon eten/spuiten etc. Funkadelic maakte het nog bonter: op één LP zijn alle nummers officieel mede geschreven door de moeder van gitarist Eddie Hazel. Zo kon hij als notoir klaploper toch zeker stellen dat z'n moeder wat geld zou zien. En Clinton deed hetzelfde door Knee Deep aan z'n zoon toe te schrijven. Dit voor wat betreft auteursrechtentrivia :-D

timmyhectic (timmyhectic), Wednesday, 24 December 2003 12:43 (twenty-one years ago)

Bob Marley had er ook een handje van om arme broeders op die manier uit de brand te helpen, vandaar dat ene V. Ford nog altijd royalty-cheques zal krijgen voor No Woman No Cry. De muziekhistorie zit trouwens vol met geslepen managers, die hun naam bij liedjes van hun protege's lieten zetten zonder enige creatieve inbreng.

jacob haagsma (jacob haagsma), Wednesday, 24 December 2003 13:22 (twenty-one years ago)

Eh, mannen, we dwalen af.

GzZz (Gzz), Wednesday, 24 December 2003 13:38 (twenty-one years ago)

Black Panther Party? Weet je dat zeker? Ken dat hele Bobbie Sjors niet van de Paarse Gnoom maar ik kan me niet voorstellen dat hij ooit zoiets in elkaar heeft gedraaid. Er staat wel een ander nummer op NY Muscle dat een cover/jatpartij is, weet even de titel niet (gezongen door verveelde NY coke-beeyatch), origineel staat op Serie Noire 2.

Omar (Omar), Wednesday, 24 December 2003 16:29 (twenty-one years ago)

I'm dead sure, hon. Soulseek Bob George maar 'ns.

GzZz (Gzz), Wednesday, 24 December 2003 16:31 (twenty-one years ago)

Soulseek Bob George maar 'ns.

Jaaaa...nee toch niet. Okay hij heeft die beat keihard geript en dat is dat, daar krijg je tegenwoordig toch geen credit meer voor (zie ook de hele carriere van Josh Wink - en wie was het ook alweer, Dan Bell? die helemaal paranoide werd omdat Winkie elke plaat van hem ripte?)

Omar (Omar), Wednesday, 24 December 2003 20:50 (twenty-one years ago)

Meer soulseek-vreugd:
Tanz Mit Laibach (van Laibach) is wel héél erg geïnspireerd door Der Mussolini van D.A.F.

Billy Clismo, Thursday, 25 December 2003 11:31 (twenty-one years ago)

Eh, mannen, we dwalen af.

Ik ben geen man.

Hibernia (Hibernia), Thursday, 25 December 2003 12:06 (twenty-one years ago)

Het basdeuntje uit Eighties van Killing Joke is zo'n 5 jaar later verwerkt in Come as you are van Nirvana. Misschien daarom wel de contributie van Dave Grohl aan het nieuwe KJ-album als goedmakertje. Overigens vind ik beide nummers best goed...

thrillkill (thrillkill), Friday, 26 December 2003 00:20 (twenty-one years ago)

Het verhaal achter "Traffic" is ook wat minder cynisch dan het lijkt: voor Tiesto was dit een "vluggertje" dat met opzet niet op het album is gezet en alleen bedoeld was als simpele DJ tool. Het succes van die plaat als "pop single" is totaal onverwacht geweest.

Maar de kampioenen hiervan zijn natuurlijk The KLF en Scooter, die werkelijk nog nooit een originele melodie hebben geschreven.

niet ingelogd, Friday, 26 December 2003 05:51 (twenty-one years ago)

Aaah the joys of po-mo. Met dEUS WIL ik het - verwijzingen naar andere muziek/boeken of film - maar een carbon copy is iets anders. Onlangs (een carl craig remix van) telex gehoord en ontdekte dat felix da housecat niet zo origineel is (hah!).

nathalie (nathalie), Friday, 26 December 2003 10:55 (twenty-one years ago)

Er wordt ook een hoop "per ongeluk" gejat. Soms zijn de variaties binnen 3 accoorden zo beperkt dat er wel eens een reeds bestaand deuntje ontstaat. Of je hebt een deuntje in je hoofd dat je onbewust toch uit een ander nummer opgepikt hebt.

Bij dat hitje van Jet krijg ik trouwens iedere keer het gevoel dat ik naar een mash-up kunstwerkje van de broertjes Dewaele zit te luisteren. Kent u dat ?

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Friday, 26 December 2003 12:47 (twenty-one years ago)

Er wordt ook een hoop "per ongeluk" gejat. Soms zijn de variaties binnen 3 accoorden zo beperkt dat er wel eens een reeds bestaand deuntje ontstaat. Of je hebt een deuntje in je hoofd dat je onbewust toch uit een ander nummer opgepikt hebt.

Dat bedoel ik dus!!

Hibernia (Hibernia), Saturday, 27 December 2003 11:37 (twenty-one years ago)

Dat bedoel ik dus!!

Jat ik hier toch even onbewust een post zeg.... ;)

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Saturday, 27 December 2003 12:08 (twenty-one years ago)

Wij Subs-forummers zijn het ook altijd zo met elkaar eens hè!! Uncanny gewoon!!

Hibernia (Hibernia), Saturday, 27 December 2003 12:28 (twenty-one years ago)

kerst he...

Hotel Lives (Hotel Lives), Saturday, 27 December 2003 13:23 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.