Vergelijkend Onderzoek

Message Bookmarked
Bookmark Removed
“Blablabla. Rarara, wie kan het zijn? Ik ben helemaal terug en ik flow als een boot op de Rijn. Dat is echt zo, snel als techno.(...) Kijk es, hier is de grootste rapper die Nederland rijk is: Lowlands, Parkpop, Uitmarkt. Dus ja, eredivisie (...)
Jongens en meisjes, dames en heren, ik ben relaxt als een onbewoond eiland, dus probeer me nou niet te koloniseren (...)
De foute relaties beëindiger en m'n concentratie is venijniger, de nederhopscenereiniger, kan het nog geiniger."
(Extince)

"Manowar Manowar Living On The Road. When We’re In Town Speakers Explode. Now We Don’t Attract Wimps Cause We’re Too Loud. Just True Metal People That's Manowar's Crowd.(...)
They Wanna Keep Us Down, but They Can’t Last. When We Get Up We're Gonna Kick Your Ass. Gonna Keep On Burnin, we Always Will. Other Bands Play Manowar Kill. Other Bands Play Manowar Kill(...)
We Like It Hard We Like It Fast. We Got The Biggest Amps Man They Blast."
(Manowar)

Wat maakt het ene nou hoge cultuur en het andere dom? Leg het me nou eens uit, want ik brgijp het echt niet.

Roger, Sunday, 1 February 2004 13:07 (twenty years ago) link

Ik weet niet wat hoge cultuur is.
Maar jezelf in berenvellen hullen doet je geloofwaardigheid natuurlijk weinig goed. ;-)

Verder is het natuurlijk één (opschepperige) pot nat.
Hebbie helemaal gelijk in.

Billy Clismo, Sunday, 1 February 2004 13:18 (twenty years ago) link

Het is niet hoge en domme cultuur. Maar hoog en *laag*. Pop(ular Music) en Rock worden gerekend tot Lage Culture (alhoewel sommige nog een distinctie maken -> Pop en Rock zitten ergens tussen in de twee). Het fluctueert ook: (Traditionele) Jazz is gegroeid/*gestegen* tot Hoge Cultur. Het is een dichotomie, de massa houdt van lage cultuur, de bourgeoisie van Hoge Culture. Ect etc.

nathalie (nathalie), Sunday, 1 February 2004 15:18 (twenty years ago) link

Maar wie vind Manowar hoge cultuur dan?

Vasquesz, Sunday, 1 February 2004 16:29 (twenty years ago) link

In een grijs verleden studeerde ik ooit sociologie... Ik herinner me een eindeloze discussie tussen een bepaalde leraar en een vriend van me, betreffende het indelen van muzieksmaak in deze zogenaamde 'hoog' en 'laag' cultuur. Die vriend van me beargumenteerde dat er toch echt wel hiphop bestond met inhoud, en dat sommige teksten ronduit 'diep' waren. De leraar bleef bij het punt dat het eigenlijk allemaal maar een stelletje stampende negers waren. Na letterlijk uren bekvechten in een kantoortje gaf mijn vriend met tegenzin maar toe, en hiphop was daarmee dus officieel geclassificeerd als zijnde 'laag' cultuur.

Ook toen al vond ik het een nutteloze discussie.

MdW, Sunday, 1 February 2004 16:34 (twenty years ago) link

Volgens welke schaal wordt er ingedeeld? Heeft die ook een naam? Is dat een sociologische schaal, of een cultuurwetenschappelijke?

Gerrie Spaansen, Monday, 2 February 2004 09:54 (twenty years ago) link

Nou, een van de dingen waar ik mij op dat moment het meeste aan ergerde was dat de leraar en de betrokken studenten simpelweg rond de tafel gingen zitten, en samen zomaar even naar eigen inzicht een verdeling maakten. Er was totaal geen gestandaardiseerde schaal of wat dan ook bij betrokken, enkel natte vinger werk...
Ikzelf heb dat onderzoek nooit mee afgerond, ben vroegtijdig gestopt met sociologie en ben een audio-technische opleiding gaan doen. Werken met muziek is vele malen leuker dan er van een afstandje over lullen, hehe.

MdW

MdW, Monday, 2 February 2004 14:07 (twenty years ago) link

Als je er een wetenschappelijke discussie over wilt voeren, dan moet je eerst vaststellen dat er überhaupt sprake is van hoge en lage cultuur, en daar een omschrijving van formuleren aan de hand waarvan je cultuuruitingen kunt indelen.

Het antwoord van Nathalie suggereert dat er een dergelijke indeling bestaat, waar zij kennelijk van op de hoogte is.

Gerrie Spaansen, Monday, 2 February 2004 16:11 (twenty years ago) link

Er is hoge en lage cultuur. Postmodernisme is dood. Er is cultuur en er is politiek en er is een beschavingsoffensief. Zoek maar uit waar je zelf wil staan.

monique (monique), Tuesday, 3 February 2004 00:52 (twenty years ago) link

Ik heb allang uitgezocht hoe ik ernaar kijk, en dat is waarschijnlijk geen statisch standpunt. Maar waar ik naar vraag is geen kwestie van standpunt. Ik ben vooral benieuwd waar de categorisatie hoge cultuur en lage cultuur vandaan komt. Wordt het gekoppeld aan oorsprong van sociale klasse? Mate van traditie en ontwikkeling? Dat soort zaken...

Gerrie Spaansen, Tuesday, 3 February 2004 09:15 (twenty years ago) link

Maar wie vind Manowar hoge cultuur dan?

Dat wil ik ook wel eens weten en leg dat dan eens uit, mischien wordt dan duidelijk wat hoge cultuur in ieder geval niet is.

In de kunst komt hoge cultuur neer op een blijk geven van eruditie: maak een werk dat direct of indirect een reactie is op een cultuurhistorisch gegeven en blijf beschaafd. (art for art sake, incestueus)
Low Culture heeft per definitie maling aan elke context wat niet per se wil zeggen dat er geen context te vinden is.

Grof gesteld dus, uiteindelijk zijn het de kunstcritici -en historici die dit bepalen
Mij zal het eerlijk gezegd een zorg wezen.

arnout, Tuesday, 3 February 2004 11:21 (twenty years ago) link

one month passes...
Je moet toegeven dat het bovenste metrisch, taalkundig en humoristisch beter in elkaar zit.

Ik vraag me af of je hiphop bij de hogere cultuur kan indelen. Extince valt iig duidelijk nog onder de 'straat' versie (dus 'laag' zo je wilt, bij Manowar dus, zgn. 'volksmuziek'), en niet de intellecto rap van cLOUDDEAD e.d. (en die valt ook nog onder de volksmuziek wat mij betreft).

Martijn Busink, Wednesday, 3 March 2004 21:08 (twenty years ago) link

Ik zou zeggen dat in het eerste stukje 1 vondst zit )onbewoondeiland, koloniseren' en in het tweede stukje geen duidelijke. Voor mij is het allebei tesktueel niet echt sprekend. Dat zinnetje met geiniger slaat nergens op, het rijmt alleen. Dus het verschil hoog en laag is me iets te groot. Misschien is pretentieus vs. pretentieloos wat inzichtgevender hier.

Olaf K., Wednesday, 3 March 2004 21:21 (twenty years ago) link

Ja, de voordracht komt er nog bij en daarnaast kom je nu op een punt of je 'ik flow als een boot op de Rijn' dope vindt klinken. Toen ik die plaat opzette was ik daar al verkocht (en dit zijn de eerste paar regels van de cd), als je dat niet voelt, tja, dan is Extince niks voor jou.

Als je gaat zitten zoeken naar vondsten om het leuk te vinden da's 't zelfde als een plaat waar je toch al geen moer aan vindt helemaal gaan zitten uitpluizen of er toch niet ergens een leuk gevonden drumroffeltje of gitaarloopje zit.

Martijn Busink, Wednesday, 3 March 2004 21:27 (twenty years ago) link

Daar raak je een interessant punt. ik denk dat bij mensen die niet erg vertrouwd zijn met het genre (zoals mijzelf) wellicht de indruk bestaat dat het in rap om tekstuele vindingrijkheid gaat, om "wits". Dat vind ik in popmuziek elders (costello, country) meer dan doorgaans in rap. Daar gaat het dus meer om flow of zo. Iets wat ik niet goed kan benoemen. In ieder geval iets dat op mij nogal snel overkomt als rijmelarij: De rijm is belangrijker dan het inhoudelijk aansluiten. Maar ik ben heel benieuwd naar uitleg op dit punt. Onderwijs mij!

Olaf K., Wednesday, 3 March 2004 21:55 (twenty years ago) link

>>In de kunst komt hoge cultuur neer op een blijk geven van eruditie: maak een werk dat direct of indirect een reactie is op een cultuurhistorisch gegeven en blijf beschaafd. (art for art sake, incestueus)
Low Culture heeft per definitie maling aan elke context wat niet per se wil zeggen dat er geen context te vinden is.

Wat de artiest wil is secundair, het gaat om de perceptie. Wat bedacht is als low culture kan high culture zijn en vice versa. Ik weet wel persoonlijk voorbeelden te bedenken.

Beavis & Butthead zijn voor mij een kunstuiting. Ik denk dat die cartoon iets genadeloos inzichtelijks neerzette over de jaren negentig en daarin een niveau bereikte waar de makers van the simpsons met hun bedachte, overduidelijk erin gestopte (en van oppervlakkig amerikaans niveau zijnde) maatschappelijke relevantie alleen maar van konden dromen.

High culture die de plank mis slaat? Heel persoonlijk natuurlijk: Maar Peter Greenaway en het latere werk van Kieslowski schieten even te binnen als cinematografische voorbeelden.

Olaf K., Wednesday, 3 March 2004 22:08 (twenty years ago) link

Nou, het gaat ook wel om vondsten, maar niet zozeer inhoudelijke. Meer om klank, dictie, 'flow' en dus in niet geringe mate om *funk*. Wat acts als Dälek en cLOUDDEAD en zelfs Brainpower, om 'ns wat 'intellectuele rap-acts' (of iig acts die wel goed liggen bij de 'buitenstaanders') te noemen, node missen.

Ik ben doorgaans niet best met teksten, de muziek en klanken leiden me af en ik verlies de draad van een verhaal en hup, daar gaat al die inhoudelijke vindingrijkheid straal aan me voorbij. Veel van m'n favo rappers (met name Raekwon en Camp Lo) kan ik inhoudelijk nauwelijks volgen maar dig ik echt mateloos omdat het retegaaf *klinkt*. Zelfs 50 Cent's macho-nonsense klinkt mij funkier en lekkerder in de oren dan de alom bejubelde El-P.

Martijn Busink, Wednesday, 3 March 2004 22:17 (twenty years ago) link


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.