Oasis, over- of onderschat?

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Ben wel benieuwd wat men hier vindt van de broers Gallagher. Naast de argumenten dat het arrogante schreeuwerds zijn, dat ze melodietjes jatten (wie doet het niet) en dat ze (vooral live) irritant kunnen zijn. Wat vindt men van hun muziek? Over- of juist onderschat? Ik ga voor het laatste, al hebben ze het aan hun eigen gedrag te danken.

Las net dat ze dit jaar samen met Paul McCartney Glastonbury headlinen.

Johannes Keuning (Johannes), Saturday, 8 May 2004 17:30 (twenty-one years ago)

Oh ja, en voor de liefhebbers:

Beste Plaat? 1 Definitely Maybe 2 The Masterplan 3 Morning Glory
Beste Songs? Live Forever, Slide Away, Headshrinker, Champagne Supernova, Let's all make believe, Rockin Chair, Half the world away en Underneath the sky

Johannes Keuning (Johannes), Saturday, 8 May 2004 17:34 (twenty-one years ago)

In Engeland worden ze anders schromelijk overschat. Maar wie kent ze nu in Nederland eigenlijk nog? Hier houden 'we' (helaas) meer van 'sympathieke' bands als Live en Counting Crows, en niet van die arrogante broertjes Gallagher...
Toch hebben ze best veel aardige nummers gemaakt, en één echt sterk album (de eerste).

André, Saturday, 8 May 2004 18:06 (twenty-one years ago)

Saai diplomatiek antwoord: overschat & onderschat. Je had een tijd dat met name in de VK redelijke genante juichverhalen verschenen over elke scheet die Oasis liet. Aan de andere kant: van Some Might Say, D' You Know What I Mean, Cigarettes & Alcohol en Supersonic word ik altijd wel erg blij van (schedelklevers wat de hoogste orde trouwens).

Aan de andere kant is Wonderwall een van de lelijkste nummers van de afgelopen tig jaar (ik blijf erbij: een willekeurige dove had dit beter kunnen zingen :)

Omar (Omar), Saturday, 8 May 2004 18:33 (twenty-one years ago)

Oasis wordt onderschat, tuurlijk zijn ze vaak onuitstaanbaar,en met Be Here Now hebben ze zichzelf geen dienst bewezen maar de laatste 2 platen zijn gewoon erg sterk (vind ik) Definitely Maybe is na 10 jaar nog steeds geweldig.

albums
1 Definitely Maybe
2 Heathen Chemistry
3 (Whats The Story)Morning Glory ?
4 Standing On The Shoulder Of Giants
5 Be Here Now

liedjes
1 Live Forever
2 Born On A Different Cloud
3 Whatever
4 Acquiesce
5 Songbird
6 Gas Panic
7 Morning Glory
8 Columbia
9 Half The World Away
10 Idlers Dream

kan nog wel even doorgaan

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Saturday, 8 May 2004 19:19 (twenty-one years ago)

Die ouwe, 'onuitstaanbare', interviews zijn beter (lees: amusanter) dan al hun platen bij elkaar. Wat hebben 'serieuze popliefhebbers' toch met dreinerige zang? Strokes, Oasis, die zang maakt alles kapot voor mij.

Favoriete quote die ik me nog herinner was dat ze populairder waren dan God, die kon tenslotte Wembley niet 3 keer uitverkopen. :D

Martijn Busink, Saturday, 8 May 2004 20:26 (twenty-one years ago)

Ze zijn zeker overschat en als de broerjes en dan vooral Liam niet zo irritant waren, waren ze nooit zo groot geworden. Definitely Maybe en Morning Glory zijn sterke albums en Live Forever behoort tot de tien beste britpopsongs. Acquience (die spelling moest ik even opzoeken) en Stand By Me waren ook wel aardige nummers. Maar eigenlijk doet deze band er niet meer toe, net als al die andere jaren 90 britpopbandjes zijn ze ver over de houdbaarheidsdatum heen.

Thijs (zilverberg.tk), Saturday, 8 May 2004 22:14 (twenty-one years ago)

Ik vind eigenlijk heel weinig van Oasis. De Gallaghers (Liam voorop) lijken me vervelende eikels, maar dat baseer ik natuurlijk alleen op de verhalen. Qua muziek... Och, de hits, ik kan er naar luisteren maar ik zal geen platen van ze kopen. Het nummer Fucking in the bushes verraste me overigens wel in positieve zin.

Ferdinand (Ferdinand), Saturday, 8 May 2004 22:35 (twenty-one years ago)

Acquience (die spelling moest ik even opzoeken)

Dan moet je echt eens een ander woordenboek kopen... ;-)

...de argumenten dat het arrogante schreeuwerds zijn...

...doen wat mij betreft volstrekt niet ter zake. Ik vind het kleinzielig, tyisch Nederlands gezeur om daar een punt van te maken. Ik heb een keer het genoegen gesmaakt om Noel Gallagher te interviewen en dat was één van de sympathiekste, volkomen pretentieloze multimuljonairs die ik ooit heb ontmoet. Natuurlijk zeggen ze dat ze de beste zijn, dat zou elke band moeten van zichzelf moeten vinden anders kan je maar beter een andere hobby zoeken. Die eerste cd hebben ze nooit meer overtroffen (en ik zal niet snel vergeten hoe ongelooflijk opwinend dat optreden in de Sleepin was) maar hun Greatest Hits, wanneer die komt, zal niet bepaald misselijk zijn.

JoB (JoB), Saturday, 8 May 2004 22:49 (twenty-one years ago)

bepaald niet

JoB (JoB), Saturday, 8 May 2004 22:50 (twenty-one years ago)

Zelden zo met je eens geweest, Job. ;) Dat gezeik over de vermeende arrogantie altijd. Zal lekker worden als je je eigen muziek niet eens goed mag vinden! 'De beste' is misschien een beetje overdreven, maar daar kan ik dan wel weer de humor van inzien.

Martijn Busink, Saturday, 8 May 2004 22:53 (twenty-one years ago)

Ik geniet juist altijd met volle teugen van hun arrogantie.
Soms zeggen ze iets zinvols, soms sla ik me van het lachen op de knieen, altijd is het entertaining.

Zo goed als Definitely Maybe wordt het natuurlijk nooit meer, maar die laatste cd was best de moeite waard.

Sleep In show was idd legendarisch. Zelden zo'n buzz gevoeld bij het bekijken van een optreden.

Ik denk dat ik Slide Away hun mooiste song vind, maar dat kan ook met persoonlijke herinneringen te maken hebben.

George Clooney (Lester Bangs), Sunday, 9 May 2004 04:05 (twenty-one years ago)

Oh ja, eerst lichtelijk over- en nu onderschat dus.

George Clooney (Lester Bangs), Sunday, 9 May 2004 04:08 (twenty-one years ago)

Dan moet je echt eens een ander woordenboek kopen... ;-)

Dom dom dom...

Thijs (zilverberg.tk), Sunday, 9 May 2004 08:06 (twenty-one years ago)

Job, was jij ook de gene die verslag deed op 3fm van het legendarische optreden op Knebworth ?

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Sunday, 9 May 2004 08:21 (twenty-one years ago)

oasis = oninteressant en irritant

Erik Oudman (xzeroine), Sunday, 9 May 2004 08:23 (twenty-one years ago)

Job, was jij ook de gene die verslag deed op 3fm van het legendarische optreden op Knebworth?

Eh, nee.

JoB (JoB), Sunday, 9 May 2004 10:13 (twenty-one years ago)

Ik las deze week een persbericht van Liam Gallagher over geruchten dat hij een superband wilde formeren met ex-Stone Roses gitarist John Squire en Dhani Harrison (zoon van). Het platenlabel van de Gallaghers ontkende: "Liam ziet niet in waarom hij een nieuwe band zou beginnen, want hij zit al in een superband"... :-)

jeroen (jeroen), Sunday, 9 May 2004 12:52 (twenty-one years ago)

Heeft iemand trouwens wel eens het legendarische 'wibbling rivalry' gehoord? Een oud interview dat uitliep op een briljante woordenwisseling tussen de broertjes, overal als mp3tje te vinden.

Job welk optreden was dat? Sleep in, wat en waar is dat? Dacht alle legendarische gigs van ze wel te kennen...

Wat in mijn ogen Oasis ook zo goed maakt, zijn hun b-kantjes. Er zijn veel bands waarvan de b-kantjes vaak de moeite niet waard zijn. Van Oasis is het gewoon heerlijk om b-kantjes, outtakes en niet uitgebrachte nummers te 'sparen'. Ze hebben een briljant oevre aan b-kantjes. Meiner meinung nach het beste b-kantjesalbum ooit gemaakt. En daar stond let's all make believe nog niet eens op.

Johannes Keuning (Johannes), Sunday, 9 May 2004 13:01 (twenty-one years ago)

Sleep in, wat en waar is dat?

Heet tegenwoordig Hotel Arena. Zaaltje in Amsterdam-Oost, aan het Oosterpark.

JoB (JoB), Sunday, 9 May 2004 13:57 (twenty-one years ago)

Was dat nou vóór of na Lowlands, dat jaar? Ik kan het mij niet meer herinneren. Tent was half leeg in Biddinghuizen, dat weet ik nog wel.

JoB (JoB), Sunday, 9 May 2004 13:59 (twenty-one years ago)

oasis is en blijft een geweldige groep, ook al is hun muziek al lang niet meer zo goed als tien jaar geleden.

Toon (Skelter), Sunday, 9 May 2004 16:13 (twenty-one years ago)

Was dat nou vóór of na Lowlands, dat jaar?

Dat was 9 september 1994, na Lowlands dus.

Els (Aurora), Sunday, 9 May 2004 17:38 (twenty-one years ago)

idd, Lowlands was 12 dagen eerder dan het optreden in de Sleepin (Arena). Had je daar Take Me There, the Oasis Story van Paul Mathur voor nodig of heb je alles bijgehouden Els?

George Clooney (Lester Bangs), Sunday, 9 May 2004 18:07 (twenty-one years ago)

Tja, Oasis.

Ik heb gewoon de heersende standaardmening: prima eerste album, op het tweede begon het lelijk mis te gaan, alles daarna is volstrekt oninteressant.

Vasquesz, Monday, 10 May 2004 05:47 (twenty-one years ago)

heb je het latere werk wel beluisterd of vorm je jouw mening naar aanleiding van Morning Glory ?

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Monday, 10 May 2004 07:09 (twenty-one years ago)

Met Definitely Matbe en Morning Glory is echt niks mis. Horen m.i. tot de beste platen van de eerste helft jaren 90.
Daarna werd het toch een wat geforceerde herhalingsoefening maar die LIVE dubbelaar is wel weer erg tof.

vonx, Monday, 10 May 2004 07:12 (twenty-one years ago)

Oh nee, ik ken het latere werk wel hoor.
Ik zou bijna overwegen om Be Here Now aan te schaffen, enkel en alleen om het perfecte voorbeeld in huis te hebben van waar een totaal gebrek aan quality control, of beter: aan zelfrelativering toe kan leiden.
In Noel Gallagher's eigen woorden: "the sound of five guys off their heads on cocaine making a racket in the studio."
"Whenever Liam isn't singing, every available space is filled up with bloody guitars, it was air guitar city, man."

Wat Gallagher dan niet vermeldt is dat ook de songkwaliteit nog eens ver, ver, beneden peil was.

Vasquesz, Monday, 10 May 2004 08:16 (twenty-one years ago)

Alleen al door Stand By Me en D'You Know What I mean vind ik het toch een aardig album. Wat betreft die quality control, dat zit wat mij betreft in de lengte van de nummers, veels te lang!

vonx, Monday, 10 May 2004 08:38 (twenty-one years ago)

In Noel Gallagher's eigen woorden: "the sound of five guys off their heads on cocaine making a racket in the studio."

Sorry Noel, maar dan ben je toch echt in de war met You Should Be Sinnin' van The Dirtys.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 10 May 2004 08:52 (twenty-one years ago)

Oh ja, dat zei-d-ie ook nog: "Overlong and overproduced".

Nooit zo roerend eens geweest met de man als toen ie zijn eigen werk afkraakte in Live Forever (de docu).

Vasquesz, Monday, 10 May 2004 09:24 (twenty-one years ago)

Be Here Now is ook gewoon een matig album,al zijn Magic Pie en Fade In Out wel ok. Maar Standing On The Shoulder Of Giants en Heathen Chemistry vind ik hele mooie platen, is maar een mening natuurlijk

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Monday, 10 May 2004 10:06 (twenty-one years ago)

Had je daar Take Me There, the Oasis Story van Paul Mathur voor nodig of heb je alles bijgehouden Els?

Nee hoor, het concert staat in mijn geheugen gegrift, als was het gisteren. En ik heb voor de zekerheid ook nog even geGoogled.

Els (Aurora), Monday, 10 May 2004 14:03 (twenty-one years ago)

Totaal overschat natuurlijk. Dat er mensen zijn die champagne supernova en wonderwall briljante nummers vinden gaat echt mijn pet te boven. Matige melodieen. Blur kan veel en veel meer. Het is een attitudeband, dus die gaat als zodanig de boeken in. Die jaren 90 engelse welle staat over 20 jaar nog wel in de geschiedenisboeken denk ik, met daarmee oasis als commercieel greschiedkundig hoogtepunt, niet artistiek. Over 50 jaar is het echt alleen nog maar nirvana die het gehaald heeft en doet engeland niet mee. Hoewel radiohead, maar dat vind ik niet brits.

Olaf K., Monday, 10 May 2004 18:57 (twenty-one years ago)

50 jaar is het echt alleen nog maar nirvana die het gehaald heeft en doet engeland niet mee.
das dan niet zo positief voor Nirvana, de geschiedenis leert immers dat de echt radikaal andere bands het snelst vergeten worden ten faveure van het mainstream geneuzel. je zou best wel eens gelijk kunnen krijgen Olaf. en Radiohead niet Brits? b(r)itser kan bijna niet.

theo ploeg (theo), Monday, 10 May 2004 19:26 (twenty-one years ago)

De opmerking dat Wonderwall en Champagne Supernova matige melodieën hebben, gaat mijn pet erg ver te boven. Onvoorstelbaar dat iemand dat in twijfel trekt/niet hoort. Natuurlijk is Blur elitairder, en dus ook meer verantwoord om van te houden als 'popkenner/journalist', maar dat zij melodieus gezien sterker zijn, nee. Ze hebben tekstueel gezien wat meer diepgang maar qua melodieen halen ze het niet bij Oasis. Maargoed, het is natuurlijk maar net van wat voor soort melodieen je houdt. Champagne Supernova (en daar reageer ik zo heftig) is het nummer dat mij de muziek in heeft getrokken. Een nummer dat alles heeft: melodie, sfeer, structuur (opbouw/afbouw)schitterende vocals, bombast en scheurende gitaren. Ik kan het dag en nacht opzetten en altijd maar weer krijg ik kippenvel en jeugdsentiment (nou ja jeugsentiment, ik ben nog erg jong, maargoed). Ik wil hier niet de Blur-Oasis vete gaan voeren maar om te zeggen dat CS en Wonderwall matige melodieen hebben. Daar zakt mijn broek van af.

Ik denk altijd stiekem dat de mening van de wat ik-wil-niet-mainstream-maar-juist-wat-intellectueler-overkomen-journalist in het geval van Oasis vaak gekleurd is door hun fans (dronken, redelijk lelijke en vaak minder intelligente britten) en de broertjes zelf (hun grote mond/gedrag). En diezelfde vindt dan Blur (en nu uiteraard Franz Ferdinand) meteen helemaal briljant. Vreemde snuiters hoor, mensen.

Johannes Keuning (Johannes), Monday, 10 May 2004 20:40 (twenty-one years ago)

Ik denk altijd stiekem

Houd het dan ook maar stiekum, want het "ze vinden het wel leuk, maar ze durven het gewoon niet toe te geven"-argument is begraven toen men er midden veertiende eeuw achter kwam dat er ook muziek bestaat die echt slecht is.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 10 May 2004 20:45 (twenty-one years ago)

Supergrass!

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 10 May 2004 21:01 (twenty-one years ago)

Houd het dan ook maar stiekum, want het "ze vinden het wel leuk, maar ze durven het gewoon niet toe te geven"-argument is begraven toen men er midden veertiende eeuw achter kwam dat er ook muziek bestaat die echt slecht is.

LOL! miauw

Rizz (Rizz), Monday, 10 May 2004 21:13 (twenty-one years ago)

>>das dan niet zo positief voor Nirvana, de geschiedenis leert immers dat de echt radikaal andere bands het snelst vergeten worden ten faveure van het mainstream geneuzel.

Ach, zijn the beatles geneuzel? Is het onterecht dat REM meer kans heeft het te halen dan pak-hem-beet Swell?

En Radiohead: zang verraadt altijd een hoop natuurlijk maar als ze uit Boston, Stockholm of Montreal kwamen had ik het geloofd.

En Oasis: Het ik-denk-altijd-stiekem-argument van Johannes is makkelijk te pareren met het argument: "Ik denk altijd dat echte intellectuelen in popmuziek voor enorme puurheid gaan. Zo gauw het ook maar een schijntje vindingrijkheid heeft is het al weer bedacht." Concreet: To the end van Blur had voor mij de hit mogen zijn die wonderwall is geweest. Dat refrein man, dat kan toch gewoon niet... Nou ja, dat nummer heeft nog een refrein, wat heeft champagne supernova? Don't look back in anger, ook zo'n mislukking: teenage fanclub in een dronken bui. En dan heb ik het nog niet over al die Quo-rip offs gehad. Ik word er bijna kwaad van, die oasis-adoratie, da's ook weer niet goed ;-)

Olaf K., Monday, 10 May 2004 21:14 (twenty-one years ago)

Ah, het wordt al feller. Was benieuwd wanneer het B-woord zou vallen. Da's dan weer mijn band (intellectueel weet je wel).
En dus sluit ik me geheel bij Olaf K. aan. "To the end" in plaats van "Wonderwall" een wereldwijde hit, stel je voor. En "The Universal" in plaats van "Don't Look Back in Anger".

Maar ja, dreams are ten a penny.
Over de vraag welke bands men zich over 50 jaar nog herinnert, zou ik wel een aparte discussie willen voeren trouwens.

Vasquesz, Tuesday, 11 May 2004 04:49 (twenty-one years ago)

Noel schrijft af en toe een leuk hitje (maar naar mijn mening ook niet meer dan dat), maar zodra hij zich aan de lang uitgesponnen psychedelische rock begeeft gaat het helemaal fout. Lijkt helemaal nergens op.

En Blur kan sinds 'Swamp Song' bij mij helemaal niks fout doen. Wakka-wakka!

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 11 May 2004 06:33 (twenty-one years ago)

Wembley Stadium, 2000

De zon gaat onder, Oasis speelt Champagne Supernova, 70.000 Oasis fans zingen mee, dat is psychedelisch!!!

en dan kunnen mensen met verstand van muziek nog zo pretentieus lullen over slechte melodieen maar die snappen het volgens mij gewoon niet

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Tuesday, 11 May 2004 07:14 (twenty-one years ago)

Ach, zijn the beatles geneuzel? Is het onterecht dat REM meer kans heeft het te halen dan pak-hem-beet Swell?
precies. je begrijpt het.

theo ploeg (theo), Tuesday, 11 May 2004 07:16 (twenty-one years ago)

Oooooh, het gaat niet om de melodie! Sorry, ik neem alles terug.

Olaf K., Tuesday, 11 May 2004 07:16 (twenty-one years ago)

Het refrein van Champagne Supernova begint bij 'someday you will find me' etc etc... Daar waar de coupletten net zijn opgehouden. Een bridge heeft het liedje niet, wel een middle stuk (people believe, that they're gonna etc.) Het rip-off verhaal is cliché en als je een oud deuntje een leuk nieuw jasje kan geven is dat mooit. Hoeveel Quo-ripoffs heeft Oasis eigenlijk? Twee? Over wonderwall zullen we het niet eens worden. Hoe retecommercieel het nummer ook is, de melodie en vocals zijn prachtig. Maarja, zo'n overcommercieel nummer leuk vinden...;-) Over don't look back in anger zijn we het eens wat dat nummer kan ik niet meer horen. Maar Olaf heb je ook een mening over Slide Away, Bring it on down, Songbird, Headshrinker, Rockin Chair, Underneath the sky, Don't go away, Gas Panic, Fuckin in the bushes, Let's all make believe en Acqiesce (kutwoord)? Ik wil m horen! En dus niet alleen je gemopper op de grote hits.

'Houd het dan ook maar stiekum, want het "ze vinden het wel leuk, maar ze durven het gewoon niet toe te geven"-argument is begraven toen men er midden veertiende eeuw achter kwam dat er ook muziek bestaat die echt slecht is. '

tsja zo kun je alles makkelijk afdoen. Het is inderdaad toch nooit te bewijzen dat men ergens express niet van houdt om bepaalde redenen en men express juist wel ergens van houdt om andere redenen (dat er niemand is die Franz Ferdinand bijvoorbeel níet leuk vindt...)

En blur is een leuke band hoor, daar niet van...

Johannes Keuning (Johannes), Tuesday, 11 May 2004 07:35 (twenty-one years ago)

Ach wat lief. Het "70.000 Oasis fans can't be wrong"-argument.
[Yes they fucking can!]

40.000 Borsato-fans in de Kuip die "De meeste dromen zijn bedrog" meeschreeuwen, is dat ook psychedelisch?
[Nee, maar wél een goeie melodie]

Vasquesz, Tuesday, 11 May 2004 07:37 (twenty-one years ago)

tsja zo kun je alles makkelijk afdoen. Het is inderdaad toch nooit te bewijzen dat men ergens express niet van houdt om bepaalde redenen en men express juist wel ergens van houdt om andere redenen (dat er niemand is die Franz Ferdinand bijvoorbeel níet leuk vindt...)
toch wel. lees Pierre Bourdieus La Distinction, critique sociale du jugement er maar op na.

theo ploeg (theo), Tuesday, 11 May 2004 07:39 (twenty-one years ago)

Het is inderdaad toch nooit te bewijzen dat men ergens express niet van houdt om bepaalde redenen en men express juist wel ergens van houdt om andere redenen

En dat hoeft ook niet. Een reden is een reden.
Jouw "de melodie en vocals zijn prachtig" om ze wel goed te vinden is niet meer valide dan "ze hebben belachelijke wenkbrauwen" om ze af te serveren. Muziek-interne en muziek-externe invloeden vormen een onontwarbare kluwen redenen om iets wel/niet goed te vinden.

Vasquesz, Tuesday, 11 May 2004 07:42 (twenty-one years ago)

En ik heb geen tijd voor Bourdieu.

Vasquesz, Tuesday, 11 May 2004 07:43 (twenty-one years ago)

Heb m even niet bij de hand Theo. Wat is het?

Johannes Keuning (Johannes), Tuesday, 11 May 2004 07:43 (twenty-one years ago)

'Jouw "de melodie en vocals zijn prachtig" om ze wel goed te vinden is niet meer valide dan "ze hebben belachelijke wenkbrauwen" om ze af te serveren.'

De belangrijkste redenen om muziek leuk te vinden zijn al snel melodie en vocals volgens mij. En de broertjes hebben prachtige wenkbrauwen. Maar die heeft mijn vader ook, en daar luister ik niet naar.

Het zou moeten gaan om de muziek-interne redenen denk ik altijd maar. Schijt aan de externe. Die zie je niet als je op je bed ligt en een schijfje in je cd-speler drukt.

Johannes Keuning (Johannes), Tuesday, 11 May 2004 07:46 (twenty-one years ago)

Het zou moeten gaan om de muziek-interne redenen denk ik altijd maar. Schijt aan de externe. Die zie je niet als je op je bed ligt en een schijfje in je cd-speler drukt.

Tsss... Welkom op deze site, er is nog veel te leren.

Vasquesz, Tuesday, 11 May 2004 08:06 (twenty-one years ago)

Gelukkig wel. Ik weet alleen niet of ik het allemaal wil leren. Ik blijf graag mezelf.

Johannes Keuning (Johannes), Tuesday, 11 May 2004 08:11 (twenty-one years ago)

Hmmm, het blijft toch typisch. Ben ik dan de enige die "Be Here Now" wel een goede plaat vind? Misschien niet de legendarische plaat die de gebroeders Gallagher ons wilden laten geloven dat het zou worden, maar wel heel goed luisterbaar. ik hoor 'm liever dan "Definitely Maybe", die is op sommige plekken muzikaal toch een beetje oppervlakkig. Maar ik heb sowieso een voorliefde voor meer uitgesponnen nummers.

"Standing On The Shoulder Of Giants" vind ik dan (geheel volgens de heersende norm) wel weer een zwakke plaat, dat wel.

oratonastick (oratonastick), Tuesday, 11 May 2004 08:14 (twenty-one years ago)

Ik geloof dat ik Slide away wel de meest geslaagde Oasis song vind...

Ach weet je Johannes, uiteindelijk is dit geen wetenschappelijke exercitie maar een smaakkwestie. Hoe gebruik je muziekinterne argumenten die steek houden als het gaat om melodieeen? Ik kan jou onmogelijk uitleggen wat ik zo tergend gewoon vind aan Wonderwall en wat ik zo enorm saai vind aan Champagne supernova en wat ik briljant vind aan To the End of een aantal cobain-songs. Zie http://www.gunmagazine.nl/gunlogs/archives/000106.html voor een recente halfslachtige poging...

Olaf K., Tuesday, 11 May 2004 08:22 (twenty-one years ago)

Leuk stukkie en redelijk heldere poging;-) Ik hou overigens van beide soorten catchy-melodieën. Vandaar.

Johannes Keuning (Johannes), Tuesday, 11 May 2004 10:09 (twenty-one years ago)

Volgens mij verzandt deze discussie... Het ging erom of Oasis onder- dan wel overschat wordt, niet over hoeveel fans de band heeft en of ze leuke melodietjes spelen.

Mijns inziens: Oasis is zeker niet onderschat.

Ferdinand (Ferdinand), Tuesday, 11 May 2004 10:18 (twenty-one years ago)

Que? Mij lijken de hoeveelheid fans en of ze leuke melodietjes hebben twee facetten die zeker meegenomen kunnen of zelfs dienen te worden in de onderhavige discussie. Als die niet relevant zijn, wat dan wel, Ferdinand?

Olaf K., Tuesday, 11 May 2004 10:31 (twenty-one years ago)

@Olav:
Ben wel benieuwd wat men hier vindt van de broers Gallagher. Naast de argumenten dat het arrogante schreeuwerds zijn, dat ze melodietjes jatten (wie doet het niet) en dat ze (vooral live) irritant kunnen zijn. Wat vindt men van hun muziek? Over- of juist onderschat? Ik ga voor het laatste, al hebben ze het aan hun eigen gedrag te danken.

Ik dacht dus dat het om de muziek moet gaan, niet om hoeveel platen men heeft verkocht. Daarnaast kan iedereen leuke melodietjes spelen. Verzinnen is een ander verhaal.

Ferdinand (Ferdinand), Tuesday, 11 May 2004 10:53 (twenty-one years ago)

Nou kappuh over het jatgedrag. De melodietjes waar wij het over hadden (champagne supernova, wonderwall, don't look back in anger) zijn niet gejat (ja, de twee eerste piano akkoorden van dlbia zijn net als imagine, maarja, de C en de F komen wel vaker voor in de muziekwereld). Net zoals ook Live Forever (de ultieme Oasis-song) ook een Gallagher-melodie is, idem voor Rock n roll star, Slide away, bring it on down, etc.

Johannes Keuning (Johannes), Tuesday, 11 May 2004 11:28 (twenty-one years ago)

Sorry,

Ik snap dat mijn laatste opmerking als sneer kan worden opgevat naar Oasis, maar dat is echt niet mijn bedoeling geweest. Bovendien moeten we popmelodietjes maar niet gaan vergelijken met deuntjes uit de klassieke muziek, want geloof me: alles is al eens eerder gedaan.

Ferdinand (Ferdinand), Tuesday, 11 May 2004 11:48 (twenty-one years ago)

De Riff van Cigarettes And Alcohol is ook gejat van T Rex maar het is wel 1 van de beste rock n roll songs van de laatste 10 jaar (imo)

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Wednesday, 12 May 2004 14:28 (twenty-one years ago)

En what about de volledige hoofdmelodie van Whatever. Er schijnt een liedje te zijn genaamd 'how sweet to be an idiot' (ben de naam van de artiest ff kwijt) met éxact dezelfde melodie. Maar ach;-)

Johannes Keuning (Johannes), Wednesday, 12 May 2004 15:41 (twenty-one years ago)

Shakermaker is een rip off van Flying van The Beatles

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Wednesday, 12 May 2004 18:00 (twenty-one years ago)

Vandaag in de Metro: Zak Starkey (zoon van Ringo Starr) mogelijk de nieuwe drummer van Oasis...lekker leuk voor ze en ik dommel weer in.

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Thursday, 13 May 2004 06:42 (twenty-one years ago)

hij drumt alleen mee op Glastonbury

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Thursday, 13 May 2004 07:43 (twenty-one years ago)

ik was altijd al voor Blur. Oasis is saai en het doet me nix.

dwars, Thursday, 13 May 2004 10:20 (twenty-one years ago)

Oasis doen hun ding goed, maar het is hun ding en dat ene ding doen ze nu al tien jaar. Niet echt iets spannends, of heb ik iets gemist?

Alex Tobin (Alex Tobin), Thursday, 13 May 2004 13:08 (twenty-one years ago)

Tenzij ik het ook gemist heb: nee!

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Thursday, 13 May 2004 13:12 (twenty-one years ago)

je heb de recensies in ieder geval goed gelezen

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Thursday, 13 May 2004 19:14 (twenty-one years ago)

Welke recensies dan? Ik heb het over hun muziek sinds, tja, Be Here Now eigenlijk.

Goed, je hoeft bands à la Radiohead of Blur niet per se goed te vinden, maar tenminste proberen ze af en toe nieuwe dingen uit (vaak mislukt, maar toch). Het lijkt mij alsof Oasis intussen geen moeite mee heeft om tot de saaie status quo van de rockmuziek te behoren. (En ik ga niet eens in op het feit dat cocaïneplaten meestal saai klinken.)

Alex Tobin (Alex Tobin), Friday, 14 May 2004 10:57 (twenty-one years ago)

Blij van. Radiohead is pure 'zogenaamd intellectuele' rotzooi sinds hun koerswijziging. Drama. De nieuwe songs op hail to the thief die weer iets naar gitaren/ok computer neigden werden dan ook overal opgelucht geprezen. Ik speel zelf ook muziek en ik hou van de muziek die ik speel (singer/songwriter), ook al doe ik dat al een aantal jaren. Ik zou gek zijn om er ineens debiele keyboardeffectjes en indische riedeltjes bij te halen, daar heb ik namelijk een schijthekel aan. Net als Oasis gewoon bestaat uit een aantal kwajongens die van rockmuziek houden. En dat ze op alle platen hetzelfde klinken is een zwaar Oasis-cliché van types die de laatste twee platen niet gehoord hebben. Daar staat namelijk zeker wel wat vernieuwing op (SOTSOG bijvoorbeeld bevatte psychedelische, indische en melotronprut en Heathen Chemistry bevatte voor het eerst songs van andere bandleden zoals het heerlijke akoestische klapliedje Songbird van Liam) Geef mij maar gewoon Oasis zoals ze het altijd gedaan hebben: fijne rockers, meezingbare ballads en af en toe wat psychedelie (Champagne supernova, Roll it over, Born on a different cloud). Je kunt hard lullen maar een rocksong als The Hindu Times (van de laatste plaat) klinkt gewoon heel anders dan Rock 'n roll star of cigarettes and alcohol (van debuut).

Johannes Keuning (Johannes), Friday, 14 May 2004 12:37 (twenty-one years ago)

Standing On The Shoulder Of Giants liet toch duidelijk een ander geluid horen dan de vroegere platen.

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Friday, 14 May 2004 13:14 (twenty-one years ago)

Dat zeg ik net.

Johannes Keuning (Johannes), Friday, 14 May 2004 13:23 (twenty-one years ago)

Oké jongens, dan hoor ik het gewoon niet. Niet erg, is gewoon niet aan mij besteed. Ik blijf het zelf gewoon voorspelbaar vinden, net als de 'tough-guy' imago in de pers. Maar wat weet ik tenslotte? Ze hebben nog miljoenen fans en ik niet. Dus vooral doorgaan, Oasis. It worked for the Stones...

Alex Tobin (Alex Tobin), Sunday, 16 May 2004 09:40 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.