Eindhoven en electronica

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Nav het stukje in de Volkskrant, kunstbijlage van vandaag:

Popular Electronics verschijnt binnenkort. Een verzamelaar met vroege elektronische muziek ('56-'63) gemaakt in het Natuurkundig Lab van Philips (alwaar, in '58, Varese zijn "Poème Electronique" maakte, zo lees ik). Hier is het allemaal begonnen met de elektronische popmuziek dus.

Kent iemand hier al werk van? Moeten we inderdaad het lijstje Düsseldorf-Parijs-Chicago-Detroit voortaan beginnen met Eindhoven?

Vasquesz, Thursday, 29 July 2004 07:17 (twenty years ago)

Op BastaMusic twee mp3'tjes.

Vasquesz, Thursday, 29 July 2004 07:21 (twenty years ago)

Nou, mijn interesse is gewekt. En ik denk niet dat ik de enige ben (Gerard? ;) Kan hier helaas (nog) niet de mp3'tjes beluisteren... Heb de Volkskrant niet bij de hand, wordt er nog een poging gedaan om de muziek te omschrijven? bedankt voor de tip!

willem (willem), Thursday, 29 July 2004 08:34 (twenty years ago)

de producent / samensteller Kees Tazelaar heeft al heel wat oude elektronische opnamen (ook veel tape muziek) heruitgebracht. heb de Volkskrant ook niet bij de hand.

dat de Eindhovense labs zo belangrijk ware is duidelijk. er was destijds al een directe lijn eindhoven - düsseldorf - köln. ben erg benieuwd naar deze opnamen.

wanneer ik ze morgen heb gehoord reageer ik nog wel hier. overigens vergeet je Köln en München in je rijtje steden Vasquesz.

theo ploeg (theo), Thursday, 29 July 2004 08:48 (twenty years ago)

Deze opnames van Tom Dissevelt en Kid Baltan heb ik ooit op een platenbeurs op single gevonden, ze waren wel prijzig maar hmja...het is tijdloos!

Bob (Audioneer), Thursday, 29 July 2004 08:56 (twenty years ago)

overigens vergeet je Köln en München in je rijtje steden Vasquesz

Ik weet er dan ook geen reet vanaf. Met parijs bedoelde ik bijvoorbeeld Jarre. Geen idee of dat nou echt een innovator was.

Maar alleen al de gedachte dat allerlei dingen die later bij Kraftwerk, Jarre, OMD of Derrick May opdoken, al ooit zijn gedaan door een ingenieur bij Philips maakte dat ik het waard vond dit topic te openen.

Vasquesz, Thursday, 29 July 2004 09:03 (twenty years ago)

het is tijdloos

Ja, vroeger was het fröbelende kietelmuziek, dat is het nu nog steeds en dat zal het over een jaar of 20 ook wel zijn.
Maar natuurlijk hartstikke invloedrijk. Zo dacht ik altijd dat The Feelies de grondleggers van de hoornen brillen waren, maar in Eindhoven liep men er in '56 al mee.

Martijn Grooten (martijng), Thursday, 29 July 2004 09:06 (twenty years ago)

Het kan ook goedkoop trouwens, heruitgaves van stukken van Dick Raaymakers uit de jaren 60 zomaar ergens bij een kringloopwinkel gevonden tussen de Vivaldi platen voor een piek.
Het Basta label heeft een paar jaar geleden ook een hele mooie en leuke Raymond Scott verzamelaar uitgebracht. Deze man maakte zelf zijn electronische apparatuur in de jaren 50 en 60.

Bob (Audioneer), Thursday, 29 July 2004 09:10 (twenty years ago)

begin ik helemaal van te likkebaarden. Varese bij Philips, samen met nog iemand volgens mij. Interessant onderwerp dit!

Rizz (Rizz), Thursday, 29 July 2004 09:12 (twenty years ago)

Eigenlijk is het al veel eerder begonnen met de electronische muziek. In de 19e eeuw al.
http://www.obsolete.com/120_years/
Bij deze link staat een opsomming van de electronische instrumenten door de jaren heen vanaf 1870. Sommige links bevatten ook soundclips.

Bob (Audioneer), Thursday, 29 July 2004 09:19 (twenty years ago)

Bob heeft helemaal gelijk. de moderne tak begint grofweg met Varese in Parijs en Stockhausen in Düsseldorf en Köln. die blijkbaar graag en vaak op te koffie kwamen in Eindhoven. spannend hoor die verborgen geschiedenissen!

theo ploeg (theo), Thursday, 29 July 2004 09:48 (twenty years ago)

Zo dacht ik altijd dat The Feelies de grondleggers van de hoornen brillen waren, maar in Eindhoven liep men er in '56 al mee.

Hihihi.
Maar toch: dat pompende ritme wat ergens rond 0:58 begint in dat stuk van Kid Baltan: fantastisch. 1956!
Die Oosterse melodie van dat andere mp3-clipje trouwens ook. Wauw.

Vasquesz, Thursday, 29 July 2004 09:52 (twenty years ago)

Het leuke ervan vind ik dat je je totaal niet kan voorstellen hoe zoiets in die tijd ontvangen is. Men was amper bekend met electriciteit, laat staan deze "spookmuziek" dat is hetgeen wat ik me kan indenken dat men dat toen dacht.
Ik heb hier thuis een docu over het leven van Leon Thermen, daarin komt dat idee een beetje naar voren. Alhoewel de theremin natuurlijk wel tot de verbeelding spreekt wat betreft spookmuziek.

Bob (Audioneer), Thursday, 29 July 2004 09:56 (twenty years ago)

ik spreek dan wel over ca. 1920

Bob (Audioneer), Thursday, 29 July 2004 09:59 (twenty years ago)

Het leuke ervan vind ik dat je je totaal niet kan voorstellen hoe zoiets in die tijd ontvangen is.
inderdaad! ook het idee dat deze muziek dus van belang is geweest voor de ontwikkeling van een aanzienlijke delen van de popmuziek schopt de mythe van de afro-amerikaanse overheersing in de pop omver. das toch een hele andere geschiedenis dan de gangbare.

nog steeds zie je mensen overigens op kleine arty festivals vreemd opkijken wanneer er een meisje (het zijn tegenwoordig toch vaak meisjes.. vreemd) een theremin ehh bedient.

theo ploeg (theo), Thursday, 29 July 2004 09:59 (twenty years ago)

ook het idee dat deze muziek dus van belang is geweest voor de ontwikkeling van een aanzienlijke delen van de popmuziek

Maar is dat echt zo? Ergens als eerste mee zijn is iets anders dan veel invloed hebben.

Martijn Grooten (martijng), Thursday, 29 July 2004 10:03 (twenty years ago)

Ik denk zelf dat daarin een parallel is ofzo, in ieder geval in de klassieke muziek heeft de electronica een belangrijke rol gehad de afgelopen eeuw.
Maar wat me vooral bezighoudt met deze muziek en de mensen die het maken is vooral waar komt het vandaan. Hoe kom je ertoe zoiets te maken, waardoor of door wie zijn ze beinvloed? Heel veel van de vroege electronica lijkt uit het niets te komen.

Bob (Audioneer), Thursday, 29 July 2004 10:05 (twenty years ago)

Ohja Theo.... de beste Theremin bespeler is/was nog altijd een vrouw, mijn insziens. Clara Rockmore, wat zij laat horen op dat ding is werkelijk ijzingwekkend mooi!

Bob (Audioneer), Thursday, 29 July 2004 10:09 (twenty years ago)

Maar is dat echt zo? Ergens als eerste mee zijn is iets anders dan veel invloed hebben.
ergens de eerste mee zijn is wat mij betreft al veel invloed hebben. daarbij is de lijn toch erg duidelijk:
stockhausen - can/neu/krafwerk/la düsseldorf - moroder - en dan een afsplitsing die gaat naar disco (donna summer), new wave (oakley), hiphop, house, techno, neue deutsche welle, tot nu de hedendaagse duitse elektronica.

theo ploeg (theo), Thursday, 29 July 2004 10:15 (twenty years ago)

Clara Rockmore, wat zij laat horen op dat ding is werkelijk ijzingwekkend mooi!
mhhh moet ik eens gaan luisteren dan. maar eerst deze 4cd box doorpluizen én de nieuwe Pan Sonic (kesto) waarvan de eerste 30 minuten me nu al hevig ontroeren. overigens ook schatplichting aan de hele Düsseldorf/köln clan die Finnen..

theo ploeg (theo), Thursday, 29 July 2004 10:17 (twenty years ago)

Maar is dat echt zo? Ergens als eerste mee zijn is iets anders dan veel invloed hebben.

@martijn g. en ook bob: je zou eens kunnen (want je moet niks ;-) luisteren naar de radiodocumentaire die Paul Morley onlangs op de BBC verzorgde en waar Omar in zijn lijstje van week 27 naar verwees. Het is een alternatieve, beter nog (bob!): parallelle, geschiedenis van de rockmuziek. Parallel/alternatief als in: niet Elvis/Chuck Berry/Beatles-->nu (kort door de bocht), maar Stockhausen/Can/Kraftwerk--> nu. Hoe de avantgarde van invloed is geweest op en verantwoordelijk gehouden kan worden voor de vooruitgang in de rock/popmuziek. Heel vlot en met veel humor verteld, als ook met fragmenten van genoemde artiesten. De show is helaas niet meer on-demand oproepbaar, maar als je soulseekloos bent en wél geïnteresseerd dan kan ik 't voor je op een cd'tje branden.

(x-post theo: juist! ;-)

willem (willem), Thursday, 29 July 2004 10:23 (twenty years ago)

Als we dan toch in het klassieke gedeelte komen. Turangalila symphonie van Messiaen kan ik dan niet onvermeld laten. Voor mij een van de mooiste klassieke stukken met jawel een Ondes-Martenot erin; een soort verbeterde theremin.

Bob (Audioneer), Thursday, 29 July 2004 10:26 (twenty years ago)

Ehja...wél geinteresseerd en Soulseekloos... ik heb wel iSwipe, ik weet niet of ik het daar ook mee vinden kan? Soort Macmanusje van alles op het gebied van peer-to-peer.

Bob (Audioneer), Thursday, 29 July 2004 10:29 (twenty years ago)

Heb een iBook, maar daarop geen p2p (daar gebruik ik de oude pc voor). Stuur me anders je adres, in retour voor wat info over iSwipe brand ik het Morley-uurtje voor je :)

willem (willem), Thursday, 29 July 2004 10:34 (twenty years ago)

MartijnG schreef:
"Maar is dat echt zo? Ergens als eerste mee zijn is iets anders dan veel invloed hebben. "

Maar het feit dat iemand eerst is maakt het mogelijk dat er ook iemand tweede kan zijn, en derde... En dat gebeurde ook. Na de jaren vijftig gingen meer publieke omroepen (o.a. in Frankrijk) en bedrijven geld investeren in geluidsstudio's (denk aan de BBC Radiophonic Workshop in de jaren '60, waar mensen als Delia Derbyshire betaald werden om elektronische geluiden en muziek te maken - [het Dr. Who thema komt ook uit die studio]). 'Eindhoven' is misschien niet van directe invloed geweest (als in: "Hallo wij zijn Ralf en Florian en we zijn enórm fan van Dick Raaimakers") maar was wel een wegbereider, een van de eerste schakeltjes die er voor zorgde dat elders ook weer verder geëxploreerd kon worden, wat weer invloed had op anderen etc.

Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar die cd's.

Gerard (Gerard), Thursday, 29 July 2004 10:56 (twenty years ago)

Het leuke ervan vind ik dat je je totaal niet kan voorstellen hoe zoiets in die tijd ontvangen is. Men was amper bekend met electriciteit, laat staan deze "spookmuziek" dat is hetgeen wat ik me kan indenken dat men dat toen dacht.

Dat geldt idd bijvoorbeeld voor de theremin. Maar dat is toch meer een 'effectjes-apparaat', dat na de horrorfilms van de jaren '30 - '50 in de popmuziek vooral opduikt om juist naar dat soort geluidseffecten te verwijzen.

Of de uitvinding van zo'n instrument nu echt "van invloed" was op de popmuziek? Hmm.
Daarom ook hoort het rijtje 'Geschiedenis van de elektronische muziek' misschien wel eerder te beginnen dan bij het NatLab, maar als je het hebt over de structuren en ritmes die je later bij Kraftwerk en house terughoorde (in plaats dus van 'geluidjes'), dan kun je toch niet veel verder terug dan '56 denk ik.

Vasquesz, Thursday, 29 July 2004 10:59 (twenty years ago)

(ik dacht al: waar blijft gerard? ere wie ere toekomt: 'zijn' totalrecorder heeft het morley-uurtje voor de mp3-generatie vastgelegd)

willem (willem), Thursday, 29 July 2004 11:14 (twenty years ago)

Spuit 11 ook nog: ja klinkt inderdaad erg veelbelovend die verzamelaar.
Ik kan liefhebbers van "dit soort" muziek ook Edgar Varèse - The complete works (2cd, 1998, Decca) aanbevelen en Dick Raaijmakers The complete tape music of... (3cd+boek, 1998, Near/Donemus)

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Thursday, 29 July 2004 12:36 (twenty years ago)

En Jan Boerman? Ik heb een cd van hem (Tape music). Ik ben er zelf niet zo dol op, maar ik denk dat het in hetzelfde straatje past.

http://www.near.nl/

marieke (marieke), Thursday, 29 July 2004 12:50 (twenty years ago)

Ja heb ik ook...past er inderdaad bij.

Overigens -nu ik ook het stuk heb gelezen in de Volkskrant- doen ze wel heel erg of het hier allemaal begonnen is (Was DJ Tiësto een slagersjongen geworden?....dat zou 1 voordeel geweest zijn). Natuurlijk begonnen de echte experimenten al goed in de jaren 30/40. Maar het lijkt me los daarvan een heel interessant document en een deel van ONZE muziekgeschiedenis.

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Thursday, 29 July 2004 12:56 (twenty years ago)

de Volkskrant overdrijft schromelijk. ik denk ook dat je de experimenten in het Philips lab niet los kunt zien van wat er op het zelfde moment in Düsseldorf, Parijs en Köln gebeurde.

theo ploeg (theo), Thursday, 29 July 2004 13:56 (twenty years ago)

ik denk ook dat je de experimenten in het Philips lab niet los kunt zien van wat er op het zelfde moment in Düsseldorf, Parijs en Köln gebeurde.

Dat vraag ik mij dus af. Volgens mij zijn er wereldwijd mensen/muzikanten whatever begonnen met dit soort 'geluidsexperimenten' vanuit een nieuwsgierigheid naar wat er allemaal kan met 'nieuwe geluiden'. In de jaren 50/60 was er geen internet, was er nog veel minder sprake van 'globale media' (kan even niets beters verzinnen...) zoals we die vandaag kennen. Hierdoor is er denk ik veel vaker sprake geweest van individuele 'elektrokluizenaars' die lekker voor zichzelf pielden zonder dat ze verkeerden in elkaars invloedsferen. En zich er misschien ook niet bijster veel voor interesseerden.

Iemand als Tod Dockstader (electro-akoestische kluizenaar begin jaren '60) was, naar wat ik van hem weet te oordelen, een nogal in zichzelf gekeerde persoon die niets met de (muziek)wereld van doen had/wilde hebben. Ik heb de indruk dat bv. die mensen in het NatLab ook gewoon deden waar ze zelf zin in hadden, waar ze nieuwsgierig naar waren. Zonder duidelijke oorsprong of referentie. Maar misschien zie ik het allemaal veel te naief en zit ik er ver naast...

willem (willem), Thursday, 29 July 2004 14:14 (twenty years ago)

Zonder duidelijke oorsprong of referentie.
dat is denk ik onmogelijk, ook in de internetloze wereld. daarbij: Varese gebruikte de studio ook en die was weer zeer goed bevriend met Stockhausen. de wereld is wat betreft menselijke relaties klein hoor.

theo ploeg (theo), Thursday, 29 July 2004 14:29 (twenty years ago)

Je hebt natuurlijk gelijk. Ik kreeg al een beetje natte voeten naarmate ik verder tikte (vandaar de laatste zin) maar heb toch maar gepost...

willem (willem), Thursday, 29 July 2004 14:32 (twenty years ago)

Maar Willem, dit is wel de moeite van het onderzoeken waard. in welke sociaal/maatschappelijk/economische/geografische context is de eerste elektronische muziek gebaseerd op een 'groove'/'loop die het idee van beweging suggereert nu eigenlijk ontstaan?

theo ploeg (theo), Thursday, 29 July 2004 14:42 (twenty years ago)

De (beperkte) mogelijkheden van de toenmalige apparatuur zal ook een rol hebben gespeeld in het geluid. Werken met loops en kleine verschuivingen en een minimaal karakter kunnen daar bijvoorbeeld een gevolg van zijn.

de structuren en ritmes die je later bij Kraftwerk en house terughoorde (in plaats dus van 'geluidjes'), dan kun je toch niet veel verder terug dan '56 denk ik.

Maar daar zal de technologie dus een grote rol in hebben gespeeld. Als je 4K geheugen in je synthesizer hebt, moet je wel met loops werken. (met traditionele instrumenten is juist heel saai om zo te spelen).
Bij house komt daar dan nog bij dat het allereerst dansmuziek is, dat legt ook weer dwang op (en vormen die uit de funk en soul komen).

Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 29 July 2004 15:57 (twenty years ago)

Om nog even in te haken op 'Eindhoven'. Heb voor de aardigheid het boek 'Electronic Music' van Andy Mackay (UK, 1981) erbij gepakt. Daarin de volgende passage: "Later in the 1950's, electronic music studios were established in many European countries. The most significant were those at Milan (1955), Philips at Eindhoven in Holland (1955-1960 and thereafter at Utrecht) and Sweden."
En Edgar Varèse's Poème Électronique debuteerde in 1958 het Philips Paviljoen op de Expo in Brussel.

Gerard (Gerard), Thursday, 29 July 2004 15:57 (twenty years ago)

De invloed van STEIM te Amsterdam mag ook niet onderschat worden...dit uiteraar geheel terzijde....

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Thursday, 29 July 2004 16:30 (twenty years ago)

Die Jan Boerman zou ik graag toch willen hebben...ik vond die box net te duur. Ik had ooit een stuk gehoord bij een balletuitvoering van Jan Boerman, erg de moeite waard toch vond ik.
Als je 'm kwijt wilt Marieke...ik hou me aanbevolen.

Bob (Audioneer), Thursday, 29 July 2004 20:00 (twenty years ago)

Theo, je hebt me flink aan het speuren gezet vanavond! :-) Helaas nog geen klinkend antwoord gevonden (wat het geen minder plezante zoektocht maakte overigens).
Het gebruik van loops floreerde in de tape-music van Stockhausen et al, maar wie het eerst het elektronische ritme introduceerde om beweging c.q. dans teweeg te brengen... ik ben er nog niet uit. Zelf vind ik John Cage vaak een slecht voorbeeld omdat hij toch De Man van De Kans is, van aleatorische muziek, toeval. Maar in 1965 was hij het wel die (samen met David Tudor) met zijn Variations in een studio vier voor beweging gevoelige 'antennes' opstelde, en tussen die antennes twee balletdansers liet dansen. De antennes waren verbonden aan de apparatuur van Cage, die achter de knoppen zat. De bewegingen van de dansers beïnvloedden de muziek (als bij een theremin), muziek die ze direct weer terugkregen. Ze dansten dus op de muziek die hun eigen dansen voortbracht.
Heel elementair gezien zou dat een antwoord kunnen zijn. Maar ik ben nog niet echt tevreden, so help me out here... ;-)

Gerard (Gerard), Thursday, 29 July 2004 20:59 (twenty years ago)

hoe zat het ook weer met Alvin Lucier's Music On A Long Thin Wire? Ook zo'n concept, alleen ben ik kwijt hoe hij de draden liet bewegen. Er staat een geweldig Lucier stuk in The Wire van deze maand.

Rizz (Rizz), Thursday, 29 July 2004 21:06 (twenty years ago)

bewegen=vibreren

Rizz (Rizz), Thursday, 29 July 2004 21:06 (twenty years ago)

Music On A Long Thin Wire betrof een opstelling van gespannen stalen draden - verbonden aan oscillatoren - in een laboratorium. Beweging (van mensen maar ook van lucht) zorgt daar inderdaad voor de nuances in geluid en het 'verspringen' van de toon en kleur. Maar zoals je zegt, 'ook zo'n concept'... Cage en Lucier zijn toch theoretici, ze werken vanuit een vooropgesteld idee of een theorie. Cage liet de muziek bovenop die theorie z'n gang gaan (4'33 bestond al in zijn hoofd, maar hij had geen idee hoe het daadwerkelijk zou klinken in een zaal vol mensen: toeval), Lucier is nog wat strenger: die wilde, eenmaal de (van tevoren niet te voorspellen) uitkomst van een idee gehoord te hebben, vervolgens met die muziek of geluiden aan de slag.
Maar ik zou met Willem en Theo graag willen weten wie de 'groove' in de elektronische muziek aanbracht.

Gerard (Gerard), Thursday, 29 July 2004 21:48 (twenty years ago)

Raymond Scott was de uitvinder van de eerste sequencer in 1953, een apparaat dat elke keer opnieuw dezelfde notenreeks laat horen. Alleen de man gebruikte het meer voor commercials e.d.

Bob (Audioneer), Friday, 30 July 2004 06:17 (twenty years ago)

@ Bob: ik kan je alleen voorzien van een kopie, omdat ik zelf een kopie heb. Is dat wat?

marieke (marieke), Friday, 30 July 2004 06:19 (twenty years ago)

Maar ik zou met Willem en Theo graag willen weten wie de 'groove' in de elektronische muziek aanbracht.
ppfff wat een moeilijke vraag. dat gaat heel wat speurwerk kosten. ik ben het wel met je eens dat het antwoord niet te zoeken is in de Cage hoek. das allemaal veel te conceptueel. vandaag ligt die Eindhovenbox in de postbus dus die zal ik meteen eens goed gaan beluisteren. overigens moet dat 'groove' nog verder worden gedefinieerd. nu lijkt het te veel een term uit de vroege dansbare popmuziek (funk). maar iedereen begrijpt toch wel wat ik bedoel?

theo ploeg (theo), Friday, 30 July 2004 06:22 (twenty years ago)

@Gerard: Dat idee van 4 antennes in de hoek was al een keer gedaan door Leon Thermen zelf ergens in de jaren 1920-1930, met een danseres. Alleen het project mislukte jammerlijk omdat de antennes iets te gevoelig waren en dat het voor de danseres het zeer lastig was een muzikale compositie te dansen.

Bob (Audioneer), Friday, 30 July 2004 06:25 (twenty years ago)

Maar ik zou met Willem en Theo graag willen weten wie de 'groove' in de elektronische muziek aanbracht.
Ik vraag me toch echt af of dit is terug te voeren op één individu. Een karakteristiek element van veel electronische muziek is toch het pulserende. Hoe korter de golf, hoe meer het op een beat begint te lijken. Op een gegeven moment zal het ritmische karakter benadrukt zijn. Toch? Of toch niet? Is dat het moment waar 'we' naar zoeken? Wanneer zijn de drumcomputers/ritmeboxen (of iets wat daar aan vooraf ging) eigenlijk ontstaan?

Maar goed, ik ben een leek op het gebied van de hardware die komt kijken bij het maken van electronische muziek en hoewel zeer geinteresseerd in de uitkomst, laat ik de verdere research graag aan anderen over :)
Bob audioneer (werk je in een studio o.i.d.?) lijkt me meer op de hoogte van de technische details.

willem (willem), Friday, 30 July 2004 08:04 (twenty years ago)

vandaag ligt die Eindhovenbox in de postbus
jaloers! En nieuwsgierig. Binnenkort een eerste indruk hier of op nu.cult?

willem (willem), Friday, 30 July 2004 08:06 (twenty years ago)

Hier bonkte die box ook op de mat. Piet Schreuders f*cking rules!

Guuz H (Guuz H), Friday, 30 July 2004 08:12 (twenty years ago)

(Piet gaf de box vorm, en stopte er zelfs stikkers bij! Joehoe!)

Guuz H (Guuz H), Friday, 30 July 2004 08:13 (twenty years ago)

ga ook over rap naar het postkantoor hollen om de box te halen.

overigens is het natuurlijk niet terug te voeren op één enkel persoon hoor Willem, maar ik trof net wel heel interessante info aan in Electronic Sound, the past and promise of elektronic music van Joe Chadabe. ik kom er later op terug.

theo ploeg (theo), Friday, 30 July 2004 09:33 (twenty years ago)

Niet alleen Piet, Guuz.
I.s.m. Sonja (van) Hamel, welbekend.

Vasquesz, Friday, 30 July 2004 09:43 (twenty years ago)

Die ook, ja.

fröbelende kietelmuziek zegt Martijn Grooten. Uit het introductieboekje van de box een (in het Engels vertaalde, en zo overgenomen) recensie uit De Volkskrant van 1958 van een electronisch 'concert' van Henk Badings en Reinbert de Leeuw: "After listening to dozens of such tape compositios, one discovers that repeatedly one is confronted with the same kind of sound events: a sort of chain-rattling, a dusty cloud of sound confetti, tornadoes of dry clicks, vibe-like sentiments, howling, dripping water and attacking aggressive high tones and the sound of machine guns and drills. At first it might sound interesting, buth then you get bored since it's not new anymore"

IDM, anyone?

GzZz (Gzz), Friday, 30 July 2004 13:37 (twenty years ago)

Heb nu twee cd's gehoord, en de eerste indruk: interessant, maar gaat u verder. Er zijn duidelijke lijnen te trekken naar Aphex Twin, Kraftwerk en Can, maar ook naar Zappa (in het boekje over Tom Dissevelt, een jazzbassist/arrangeur die zich met electronische muziek bezig hield) wordt die link ook helder uitgetekend. De omschrijving in het postje hierboven van de muziek op de cd's die ik totnogtoe hoorde is tamelijk accuraat. Je luistert vooral naar geluid, niet zozeer naar composities (de balletmuziek is al een stuk gestructureerder).
De nummertjes van Kid Baltan (Dick Raaijmakers) doen erg denken aan voorstudies voor het bekende electrodeuntje Popcorn - het voorwoord van het introductieboekje is dan ook geschreven door J.J. Perrey.
Voor artiesten als Bauer of hiphopppende sampelaars is deze box een schat. Er gezellig naar luisteren, wat in het geval van Dissevelts album Fantasy in Orbit wel de bedoeling was, daar is het toch net te raar voor. Alsof je naar een hele vroege sf-serie (Dr. Who) kijkt, met het beeld op zwart en geen dialogen.

GzZz (Gzz), Friday, 30 July 2004 14:07 (twenty years ago)

De muziek van Kid Baltan en Tom Dissevelt kende destijds een receptieprobleem: de populaire hoek vond haar te bedacht en de componerende zijde vond haar niet bedacht genoeg. Het bijzondere van deze box is onder meer het contrast tussen de geniale muziek van Raaijmakers en Dissevelt enerzijds en de kitsch van Badings anderzijds. Wie meent te horen dat de muziek van Raaijmakers en Dissevelt ‘gestructureerder’ in elkaar zit dan die van Badings, heeft wellicht te veel geluisterd naar ‘de tape-music van Stockhausen waarin het gebruik van loops floreerde’.

Werni Skoorbeer, Friday, 30 July 2004 16:05 (twenty years ago)

Erratum: dat laatste moet natuurlijk andersom.

Werni Skoorbeer, Friday, 30 July 2004 16:07 (twenty years ago)

eigenlijk weinig aan de reactie van guuz toe te voegen, behalve dit:

Werner Meyer-Eppler - directeur van het Instituut voor Phonologie aan de Universiteit van Bonn - is een sleutelfiguur in het geheel. al in 1949 geeft hij een lezing over elektronische muziek. dat wekt interesse bij Robert Beyer van de WDR in Keulen. samen bieden ze een jaar later een studieprogramma aan dat 'De wereld van geluid en elektronische muziek' heet aan de Universiteit van Darmstadt. dat zorgt ervoor dat Fritz Enkel - op dat moment directeur van de WDR - besluit om in Keulen een studio te bouwen om elektronische muziek te fabriceren. allen waren zij aanhangers van het zogenaamde Serialisme, een houding ten aanzien van de structuur van muziek die is neergezet door Schönberg en later is uitgewerkt door zijn leerling Webern. het is een nogal ingewikkeld verhaal maar wat ik er van begrijp betekent het dat je alle onderdelen van je muziekstuk laat ontstaan vanuit eenzelfde eindige (bij Schönberg 12 stuks) rij van tonen. en dan gaat het bij de onderdelen ook om grootheden als geluidssterkte, tijdsduur etc. heel abstract dus allemaal. verder ging de WDR studio in Keulen anders te werk dan de gangbare in Amerika en Parijs, ze maakten namelijk geen gebruik van microfoons maar verkregen het geluid door elektronische instrumenten zelf (sinus generatoren etc).
Boulez was er kind aan huis want hij was zo'n serialist (citaat van hem: "I, in turn, assert that any musician who has not experienced - I do not say understood, but, in all exactness, experienced - the necessity of serialism is useless").

maar terug naar Nederland. diezelfde Werner Meyer-Eppler gaf in 1954 een lezing in Hilversum die in ons land het balletje aan het rollen brengt.

de rest is te lezen in de boekjes bij de cdbox en het eerder genoemde Chadabe dat overigens niets vermeldt over Eindhoven buiten dan de relatie Philips-Varese.

theo ploeg (theo), Friday, 30 July 2004 16:36 (twenty years ago)

After listening to dozens of such tape compositios, one discovers that repeatedly one is confronted with the same kind of sound events: (...) At first it might sound interesting, buth then you get bored since it's not new anymore

Kijk, ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar ik vond dat dus al na twee keer een mp3 luisteren. :)

Maar als mensen er plezier aan beleven, blijf er dan vooral naar luisteren. Ik krijg alleen wel een beetje het idee dat men heel geforceerd dwarsverbanden en invloeden probeert aan te tonen.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 30 July 2004 16:42 (twenty years ago)

maar martijn, het citaat geeft precies dezelfde reactie weer als op disco, jazz, house en andere afwijkende stromingen. daarbij heb ik al vaak discussies gevoerd met mensen die vinden dat alle bands in stromin X precies hetzelfde klinken. "als ik vijf van die hardcore bandjes van jou heb gehoord dan ken ik het allemaal. er zit geen variatie in, het is allemaal hetzelfde." muziek is nu eenmaal iets dat gevormd is binnen grenzen. wie de grenzen 'leert' kan het geheel beter plaatsen en nuanceren. zo is het ook met die vervloekte indie van jou (ik weet nog hoe erg ik die eerste Of Montreal luisterervaring vond om precies dezelfde redenen als in het citaat) ;-)

theo ploeg (theo), Friday, 30 July 2004 16:53 (twenty years ago)

Die dubbele punt en dat sluithaakje geven aan hoe serieus mijn vorige opmerking genomen moet worden. Maar ik vond het in elk geval niet leuk klinken. Zelfs niet zo leuk dat ik zeg: nou, laat ik er eens heel veel vaker naar gaan luisteren, misschien wordt het nog wat.

Of Montreal was overigens van grote invloed op de Beach Boys. En nu niet meteen aankomen met het argument dat die laatsten 30 jaar eerder waren, want dan leg je je al bij voorbaat onnodig vast op een geconstrueerde lineaire tijdschaal. [hier wederom een ironie-alert]

Martijn Grooten (martijng), Friday, 30 July 2004 17:07 (twenty years ago)

En dan een slaapmutsje voor de popprofessoren: "Die erste Überlieferung einer im weitesten Sinn musikalischen Anwendung dieser elektrischen Kraftwirkungen nun stammt aus dem Jahr 1730 (...)" Ruschkowski, A. (1998). Elektronische Klänge und musikalische Entdeckungen. Stuttgart: Reclam.

Werni Skoorbeer, Friday, 30 July 2004 17:54 (twenty years ago)

Gaat Werni niet nog ff uitleggen waar de naam Kid Baltan vandaan komt? Vind ik nog altijd een goede vinding.

AlexvdH (AlexvdH), Friday, 30 July 2004 18:05 (twenty years ago)

Als geschiedenisboekjes niet eens goed worden gelezen, denk je dat woorgrap-exegese dan wel zinvol is?

Werni Skoorbeer, Friday, 30 July 2004 18:12 (twenty years ago)

die werni toch... meteen al verongelijkt omdat het hier al zoekend verkregen dialectisch proces niet naar zijn zin is. blijf jij maar lekker in de boekjes zitten werni. wij redden het ook wel zonder jou hoor.

theo ploeg (theo), Friday, 30 July 2004 18:31 (twenty years ago)

Ik constateer dat die Theo een zin van mij als zijnde 'verongelijkt' interpreteert en die interpretatie vervolgens als feit poneert. Dat impliceert een beperkt begrip van het begrip 'dialectiek', dat ik persoonlijk vaak tegenkom bij sociologen die net goed genoeg waren voor een bul, maar net niet goed genoeg voor de arbeidsmarkt. Dat is inderdaad niet mijn richting.

Werni Skoorbeer, Friday, 30 July 2004 18:48 (twenty years ago)

ah Erwin heeft mij al in enkele zinnen volledig door! hulde! eigenlijk heb ik daar weinig aan toe te voegen buiten het feit het woord dialectiek door mij niet in de wetenschappelijke zin wordt gebruikt omdat dit nu eenmaal geen wetenschappelijke website en mijn reactie op jou valt buiten het door mij genoemde woord 'alhier' dat slaat op de eerdere invulling van deze thread. met jou kennis van zaken die inderdaad heel wat groter is dan die van een arme, werkloze, miezerige socioloog net goed genoeg voor een bul had ik eenvoudig weg een deelname aan de discussie hier verwacht. blijkbaar ben jij als vele anderen ook gegrepen door de hedendaagse 'dis' cultuur. maar daar begrijpen sociologen weer niets van.

theo ploeg (theo), Friday, 30 July 2004 18:54 (twenty years ago)

Wederom wordt er geïnterpreteerd, en wel dat ik de dialectiek wetenschappelijk zou benaderen. Het gaat mij om de maxime van de discussievorm hier. Daarin geeft Theo zichzelf volledig bloot, op een manier waarvan 'dissers' rode oortjes zouden krijgen. Want eventjes een afwijkende want onderbouwde stem en zo iemand moet voor Theo 'maar lekker in de boekjes blijven'. Heel begrijpelijk; stel je voor dat er hier meer mensen met een brede interesse en dito belezenheid zouden komen, dan zouden die zelfs als amateur-socioloog kunnen verklaren waarom het Theo gaat om wie iets zegt in plaats van om wat er gezegd wordt.
Ik zal niet meer in da hood komen.

Werni Skoorbeer, Friday, 30 July 2004 19:12 (twenty years ago)

Als geschiedenisboekjes niet eens goed worden gelezen, denk je dat woorgrap-exegese dan wel zinvol is?
Want eventjes een afwijkende want onderbouwde stem..
ohhhhh dát is dus een onderbouwde stem, erwin? dat kon ik als amateur natuurlijk niet weten toch? dat vergeef je me toch wel? alsjeblieft? toe blijf nog even... koffie?

theo ploeg (theo), Friday, 30 July 2004 19:16 (twenty years ago)

1893 Eric Satie composes "Vexations" the first loop compositions for piano

Rizz (Rizz), Sunday, 1 August 2004 13:53 (twenty years ago)

Maar ik zou met Willem en Theo graag willen weten wie de 'groove' in de elektronische muziek aanbracht.

Of de electronica in de groove, want dan kom ik een beetje uit op Sly Stone ten tijde van There's A Riot Going On (1972 asikmenietvergis?), met name die ritmebox op 'Family Affair' (je kan ook naar de tweede helft van Tago Mago luisteren, al wordt die ritmebox daar net als op Dark Magus van Miles Davis meer als een leuk effect gebruikt dan als De Bron Van De Groove). Ik sta natuurlijk open voor andere suggesties. :)

Omar (Omar), Monday, 2 August 2004 11:43 (twenty years ago)

IS JJ Perrey niet de man die de groove in de electronica bracht?

GuuzHoo, Monday, 2 August 2004 11:46 (twenty years ago)

Of Wendy Carlos' Switched On Bach?

GuuzHHHH, Monday, 2 August 2004 11:50 (twenty years ago)

Over ver de tijd vooruit zijn gesproken: Zag dit weekend op Sfinks twee meisjes (onder de naam Ttukunak) spelen op een oud Baskisch instrument, de txalaparta. En het geluid dat eruit voortkwam leek verdomd veel op sommige van mijn platen van Steve Reich :).

dwars, Tuesday, 3 August 2004 11:19 (twenty years ago)

Misschien wat vergezocht (meer dan een halve eeuw vérder dan 1730 in ieder geval en zéker niet electronisch), maar in dit kader werd in nl.muziek nog eens de naam Athanasius Kircher gedropt. Één van de bedenkers en makers van het hydraulische orgel dat gerestaureerd en werkend in Rome staat. Interessanter is dat Kircher ook bezig was met een componeermachine. Van hoe dat ding zou moeten werken, heb ik geen benul.

Naar aanleiding van diezelfde discussie bood de Eindhovense student Mark van Turnhout zijn scriptie over De theremin en de geschiedenis van de electronische muziekinstrumenten tot de Tweede Wereldoorlog aan. Liefhebbers mogen hem mailen.

Zit er groove in een hydraulisch orgel?

Mic B (Mic B), Tuesday, 3 August 2004 23:18 (twenty years ago)

Nahja, wat een zootje... die links... ik lijk Guuz wel...

nl.muziek nog eens de naam Athanasius Kircher

discussie

Mic B (Mic B), Tuesday, 3 August 2004 23:28 (twenty years ago)

Ik heb het Morley-uurtje inmiddels 2x beluisterd, erg leuk om het verhaal te horen en idd de stukjes Cabaret Voltaire lijken lijnrecht aan te sluiten op de 50's electronica. Wat ik niet begreep in het verhaal was de link met de progrock in de jaren 70. Misschien omdat ik het veelal ontuitstaanbare muziek vind.
Ook heb ik net mijn Popular electronics boxje opgehaald, 1e cd-tje gehoord nu, ik kende er een deel al van maar toch erg leuk. Ik moet zeggen een prachtig stukje werk met die 7 boekjes en stickers en plaatjes!

Bob (Audioneer), Wednesday, 4 August 2004 17:01 (twenty years ago)

Hahaha wat een voorspelbaar zooitje zijn jullie toch. Stel een vraag die een provinciestad koppelt aan gepiel in de marge door wetenschappelijk onderlegde blanken en je hebt De Moeder Van Alle Subjectivisten-Draden! (Inclusief flames waarin de interpretatie van het woord dialectiek een belangrijke rol speelt.) Mag ik suggereren dat iemand Adorno erbij haalt?

centralscrutinizer, Thursday, 5 August 2004 06:40 (twenty years ago)

Mag ik dan de suggestie doen, Central, dat als je niets hebt met een thread, je je verder onhoudt van bijdrages? Want ze zijn ook zoooo voorspelbaar. Het ergste is nog dat ik vrees dat je héél trots bent op je eigen postje.

Guuz@work, Thursday, 5 August 2004 08:55 (twenty years ago)

Guuz, gaat het wel?

centralscrutinizer, Thursday, 5 August 2004 09:07 (twenty years ago)

Ik moet weer 'ns iets minder koffie gaan drinken, denk ik.

Guuz@work, Thursday, 5 August 2004 09:17 (twenty years ago)

*haalt opgelucht adem* Je hebt ook wel gelijk, maar dat theo en werni elkaar bijna te lijf gaan in het fietsenhok van de Universiteitsbibliotheek n.a.v. een onderwerp als dit, ja sorry dat werkt op m'n lachspieren.

centralscrutinzer, Thursday, 5 August 2004 09:21 (twenty years ago)

Gisteren bij Nova, een reportage over de box, met fijne archieffilmpjes en een interview met Dick Raaijmakers (= Kid Baltan).
Terug te zien via www.novatv.nl.

Guuz@work, Friday, 6 August 2004 07:09 (twenty years ago)

Central, op jouw verzoek:

Zoals Adorno gezegd zou kunnen hebben en eigenlijk ook bedoelde: Eindhoven de gèkste!!!!!

AlexvdH (AlexvdH), Friday, 6 August 2004 09:57 (twenty years ago)

Vanavond om 0:15 uur op Nederland 3: in NPS-klassiek een herhaling(!) van een documentaire over Dick Raaijmakers, pionier in de elektronische muziek en conceptueel kunstenaar met een radicaal oeuvre, getiteld: Op zoek naar een vergeten toepassing.

Gaat dat zien!

Andre (Andre Rozendaal), Wednesday, 11 August 2004 06:57 (twenty years ago)

Net die Basta box gekocht. Fijn hoor, zoals dat er allemaal weer uitziet.

Nu nog gaan luisteren. :)

Martijn Busink, Wednesday, 11 August 2004 15:18 (twenty years ago)

Zo, geluisterd! Nog niet alle boekies gelezen, maar kikkegaaf. De muziek is erg leuk (alleen cd 4 is meer studiemateriaal, de rest is zeer luisterbaar) en de uitvoering van de box ook natuurlijk.

Martijn Busink, Sunday, 15 August 2004 23:29 (twenty years ago)

nine years pass...

Geweldig om terug te lezen, deze draad. Where are we now?

RIP Dick Raaijmakers.

willem, Friday, 6 September 2013 10:03 (eleven years ago)

Behoorlijk wat tapemuziek en andere vroege elektronica verder. :)

R.I.P. Dick

Martijn Busink, Friday, 6 September 2013 10:06 (eleven years ago)

aw, RIP Kid Baltan

the supreme personality of Godhead : a summary study (a passing spacecadet), Friday, 6 September 2013 22:45 (eleven years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.