Is Music Our Only Way Out? - under construction

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Als er geen muziek was, zou ik de deur niet uit komen.
Nu moet ik het draaien, kopen, er over babbelen...maar anders zou ik me waarschijnlijk nergens toe kunnen zetten.

Dit bedacht ik me omdat ik er achter kom dat Subs soms beschaamd zeggen wat ze ' eigenlijk doen ' in het dagelijks leven. Hoger opgeleid doen ze ' echt ' werk met een steady inkomen, maar hun passie ligt hier, temidden van obscure garage-singles, experimentele hiphop 12 inches en soulseek affairs waarmee ze iedereen in de nabije omgeving voor hopen te zijn.

Ik kan er schamper over doen, maar ook ik behoor tot die zoekende, vluchtende of wellicht gewoon genietende doelgroep. Een herkennend knikje naar deze of gene in Paradiso, een snel gepland/toegeeigend interview, that's usually what I'm about.

Meestal is al dat gebabbel slechts een uitvlucht, een manier om ogenschijnlijk zin te geven aan de onzin, jezelf uit te putten, van A naar B te komen op een seemingly futiele dag.

Heel soms vraag ik me dan ook wel eens af wat ik zou doen als ik niet full time met muziek bezig was. Boeken schrijven is dan de enige, realistische conclusie. Want tot de lepra-lijders zouden ze me waarschijnlijk niet toe laten ( ' laat die mensen in alle rust sterven Scheepmaker! ').

Muziek- of in ruimere zin media-beschrijven is dus meer de enige optie voor me dan een keuze. Als ik het niet zou doen zou ik waarschijnlijk 6 uur per dag het huis opruimen om me zelf te vermoeien.
Terwijl ik nu anderhalve dag in Londen zit om mike skinner te ondervragen ( dat had een phoner van een half uur kunnen zijn, maar nu is er sturing, reisverplichting, geweldige, sort of functionele inspanning, werk? ).

Ik was een fan van Generation Terrorists, het eerste album van de Manic Street Preachers. Niet omdat het muzikaal zo'n goed album was, maar omdat het voelde als een mogelijkheid tot escapisme/geestelijke verlichting.
In mijn optiek geeft de beste ' muziek ' je die tinteling, hoewel het soms niet eens iets met de eigenlijke muziek van doen heeft.
We zijn er al, gagging for a miracle, de bandjes vullen alleen tijdelijk de immer verlangende leegte in ons hersensysteem.

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 6 September 2004 13:30 (twenty years ago)

mooi geschreven Arnold. muziek, herstel, kunst en escapisme gaan hand in hand. muziek vult een existentiële leegte op die ons anders zou veranderen in nihilistische klootzakken die supermarkten opblazen omdat het toch niet uitmaakt wat je doet. in een interview schreeuw je dan: "ik maak toch godverdomme een statement!? het is vreselijk wat ik doe, maar ik moet het doen. het voelt als een verstikkend touw om mijn nek, ik kan simpelweg niet anders. mijn daden zijn de negatie van vrije wil. het is niet ik die ermee om hulp schreeuwt maar de hele f*cking maatschappij!"
gelukkig is er muziek. al had Bateman daar ook niet zoveel aan. maar das fictie en dus ook escapisme ;-)

[theo], Monday, 6 September 2004 13:50 (twenty years ago)

maar om toch nog even serieus erop in te gaan: ik zou denk ik geen moeite hebben met de afwezigheid van muziek. er zou dan wel iets anders zijn waar ik me op zou storten. sterker nog: ik heb het idee dat muziek ervoor gezorgd heeft/ervoor zorgt dat ik wellicht niet toe kom aan de dingen die ik echt wil doen. het is altijd iets voor erbij geweest tot ik plots mijn brood verdien met schrijven over muziek. dat is in ieder geval niet mijn levensdoel. heel grappig overigens: over de bakenessegracht in Haarlem schalt momenteel vanuit onbekende bestemming Motorcycle Emptiness van de Manics ;-)

[theo], Monday, 6 September 2004 14:13 (twenty years ago)

Je bevind je in een luxe positie Arnold. Knijp maar in je handjes.

Rizz (Rizz), Monday, 6 September 2004 14:23 (twenty years ago)

Ik heb nu al een paar maanden niet meer over muziek geschreven (behalve week een drietal wekelijkse observatietjes in 3voor12 Draait) en nou is het toch wel jammer dat ik (wel ben afgestudeerd maar) geen vak heb geleerd... Het is natuurlijk wel goed voor je karakter om te ervaren dat je echt niet wordt gemist als je om wat voor reden uit de schrijverij dropt. Wellicht niet voorgoed, maar toch...

JoB (JoB), Monday, 6 September 2004 14:36 (twenty years ago)

is ook waar, misschien bevind ik me wel in een luxe positie. Ik heb een baan (had) en van daaruit kan ik mijn schrijf'hobby' bekostigen zonder al te grote druk.

Toch heb ik er veel voor over omdat te veranderen, kwestie van geloof en passie etc

Rizz (Rizz), Monday, 6 September 2004 14:40 (twenty years ago)

En om de vraag bovenaan de pagina te beantwoorden: nee, natuurlijk niet. Wie hier z'n brood mee kan verdienen (en dat doe ik natuurlijk nog wel bij de radio) moet er zo veel mogelijk van genieten. Andere mensen moeten gewoon werken voor hun geld en als je uit die tredmolen tuimelt zal toch iets anders moeten.

JoB (JoB), Monday, 6 September 2004 14:43 (twenty years ago)

Zijn muziek en kunst het wel escapisme? Is het niet een vlucht naar de werkelijke wereld waarbij je de verdorven tastbare wereld achter je laat?

Ik ben nog niet uit m'n spirituele trip hoor. :D

Martijn Busink, Monday, 6 September 2004 14:44 (twenty years ago)

escapisme? muziek is zo reeel als het maar kan! louter luchttrillingen.
en dat gebazel over werkelijke werelden etc.. waarom zou een muzikale wereld dan zoveel beter zijn dan die "werkelijke wereld"
misschien is die werkelijke wereld wel gewoon te goed en hou ik daarom van muziek. kijk maar naar de zon buiten, de republikeinen aan de macht en de albert hein bonusweken.
dan verlang je toch naar de vuilheid van sonic youth, de hardheid van jeff mills en de intensiteit van coltrane?

joost heijthuijsen, Monday, 6 September 2004 15:14 (twenty years ago)

muziek is zo reeel als het maar kan! louter luchttrillingen.

Lekker Reductionistisch. Mij te saai en voor mij is het wel meer dan 'slechts' trillingen, chemie of wiskunde. En voor vele muzikanten/componisten ook.

Martijn Busink, Monday, 6 September 2004 15:54 (twenty years ago)

Ik ontving vorige week een cd'tje van EMI.
Het nummer er op heet Evil Devil en de act heet Gisli.
Eigenlijk is het vooral een blader-collage-boekje met toegevoegd een mini-cd ( zoals cd-singles er vroeger uitzagen ) met daarop slechts 1 nummer van 2 minuut 11.
Dat nummer vat grofweg mijn hierboven geuitte sentimenten samen.

* Wat een toeval die Motorcycle Emptiness Theo.

*Ik knijp idd in mijn handen Rizz. Want ik zou niet weten wat ik anders zou moeten...Tot mijn 28e nam ik me ook voor dat dit mijn laatste jaar ' on the loose ' zou zijn, maar nu heb ik die gedachte geloof ik laten varen...

* Uiteindelijk is wat we doen denk ik heel ongrijpbaar Job. Er zijn mensen die het lezen of er naar luisteren, maar doorgaans komen we alleen wat kritiek en biz-talk op ons pad tegen. Ik dacht ook altijd dat ik niet op vakantie kon gaan, bang als ik was dat het ' dans-imperium ' dan zou instorten. Tot ik merkte dat de plek gewoon ( tijdelijk ) opgevuld werd. Toch heb ik de illusie dat er somewhere somehow dan wel een kwaliteitsverschil is...
Als je iets heel anders zou willen gaan doen, enig idee wat dat dan zou zijn? ( Gewoon voor het beeld dat ik er dan bij krijg....en uit pure interesse ).

Is Rizz sort of een McJobber? Iemand die een officiele baan heeft, maar dus eigenlijk deep down iets anders zou willen doen...Eigenlijk moet het je dan voor je 35e echt lukken en anders moet je het uit je hoofd zetten denk ik. Ik ken veel geluidstechnici e.d. die eigenlijk in een band willen zitten en na verloop van tijd krijgt dat iets tragisch. Tenzij je na verloop van tijd bepaalt dat het gewoon een hobby is natuurlijk...

Het hangt van je perspectief af, Joost. Ik ga deze week naar The Stepford Wives, Supersize Me en bijna verplicht Fahrenheit 9/11 en kijk ook naar alle Republikeinse verkiezingspropaganda. Ik ben van huis uit anti-Bush, maar vind hem momenteel toch overtuigender dan Kerry. Ik kan bijna niet anders dan links zijn, maar soms zijn mijn denkbeelden schrikbarend rechts. Ik woon dan ook in hartje junkie/dealer-ville en dan word je gedachtengoed al snel een beetje Type O Negative...

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 6 September 2004 16:01 (twenty years ago)

op een dag drink je geen bier meer maar drink je grolsch. net zoals je op een dag geen muziek meer luistert, maar jah stitch. maar het blijft bier, of muziek. zowel voor alcoholisten als voor muzikanten (en dan gaan we het hier niet hebben over overeenkomsten tussen beide beroepen)
volgens mij zei onze filosoof ruud (van big brother) dat voetbal emotie is. even belachelijk vind ik het dat muziek emotie is. muziek is maar muziek. en dat maakt het net zo mooi. zodra het emotie (, of marketing of een ander middel wordt dat de overhand heeft dan haak ik af.

joost heijthuijsen, Monday, 6 September 2004 16:07 (twenty years ago)

Toch valt het uiteindelijk allemaal samen.
Als je nu Born in the USA van Bruce Springsteen tussen een dj set door gooit heb je toch echt te maken met (negatieve ) emotie in de zaal.

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 6 September 2004 16:16 (twenty years ago)

@joost:
volgens mij zeggen wij precies hetzelfde Joost, alleen wellicht met andere woorden. niets is namelijk iets, ook muziek niet, tot het in een bepaalde context, wordt geduid. maar dat is volgens mij niet wat Der Arnold precies bedoelt. overigens zijn geluidsgolven natuurlijk net zo'n constructie als emotie: het verklaren van een natuurlijk verschijnsel. net zo onzinnig dus.

@job:
bij cut.up. kunnen we nog iemand gebruiken. hehe. weet je, ik heb er altijd een vaste baan naast gehad maar blij dat die uiteindelijk heb kunnen lozen. het tij keert wel weer voor je.

@martijn: wat jij beschrijft is nu precies wat escapisme is, het is ook geen negatieve term. zo wordt het wel vaak geinterpreteerd.

@rizz: jou tijd komt nog wel. volgens mij wordt er momenteel door veel mensen in de popmuziekjournalistenhoek gebroed op een nieuw magazine ;-)

@arnold: terwijl Bruce nu juist oke is en op dit plaat worstelt met zijn enerzijds loyaliteit aan zijn land en anderzijds niets op heeft met veel aspecten ervan. arme Bruce. ik mag heb wel. evenals Bob Seger.

[theo], Monday, 6 September 2004 16:17 (twenty years ago)

@ arnold: born in the usa is toch echt een anti- vietnam lied dat erg kritsch naar het land kijkt. je zou het zelfs zo naar de irakese situatie kunnen verplaatsen.

joost heijthuijsen, Monday, 6 September 2004 16:21 (twenty years ago)

Ja, als het maar emotieloze lucht-trillingen zijn is Sonic Youth net zo goed als Di-rect. Of een lekker pompende aggregaat...

@ Theo: Ik bedoelde het meer Emanationistisch, voor mij niet helemaal hetzelfde als escapisme. Niet dat die term me niet aanstaat hoor, ik vind het heerlijk, escapisme. :)

Martijn Busink, Monday, 6 September 2004 16:30 (twenty years ago)

sonic youth is inderdaad EVEN goed muziek. evenals pompende aggregaten muziek voor mij zijn.

joost heijthuijsen, Monday, 6 September 2004 16:46 (twenty years ago)

Is Rizz sort of een McJobber? Iemand die een officiele baan heeft, maar dus eigenlijk deep down iets anders zou willen doen..

tsja

Rizz (Rizz), Monday, 6 September 2004 16:52 (twenty years ago)

citaat: 'of course i hate my job, otherwise it would be a career'.

beetje over de top wel, maar toch.

Arnold in een melancholieke bui? Alsof brave mensen met een veilige baan dat niet doen, zich druk maken. Ik maak mee dat mensen op kantoor zich excuseren voor het feit dat ze burgerlijk zijn, kinderen hebben en op vakantie gaan omdat t zo hoort (of denken dat t zo hoort). Zo kan het dus ook. Gewoon doorgaan mensen. Kwaliteit komt altijd bovendrijven.


Eric, Monday, 6 September 2004 20:20 (twenty years ago)

Ik ben werkloos en zal het misschien nog wel een tijdje blijven...Mijn idee is om een band op te richten. Veel bands zijn zijn uit zo'n zelfde situatie ontstaan. Beter dan een klotekantoorbaantje van het uitzendbureau, toch? Ik kan alleen niet zingen en met de gitaar wil het ook niet lukken. Maar ach ...Sorry, dit heeft niets met het onderwerp te maken. Ik ben degene in een melancholieke bui.

Daisy Chainsaw (Daisy Chainsaw), Monday, 6 September 2004 21:32 (twenty years ago)

kijk maar naar de zon buiten, de republikeinen aan de macht en de albert hein bonusweken. dan verlang je toch naar de vuilheid van sonic youth, de hardheid van jeff mills en de intensiteit van coltrane?

Voor mij is muziek voor dat alles juist de soundtrack. Waarom vluchten?

Je bevind je in een luxe positie Arnold. Knijp maar in je handjes.

Het is hard werk, Joris. Leuk werk, dat wel, met de nodige extra's, maar je maakt uren en net zoveel kans op burnout en RSI als de de rest. En als je eruit ligt dan word je inderdaad niet gemist. Maar wie ben ik nou om te gaan staan mokken?

Als je iets heel anders zou willen gaan doen, enig idee wat dat dan zou zijn?

Die wil ik anders wel beantwoorden. Als ik deze baan niet had dan was ik (platzak en moegestreden na een volle jaar uitkeringsleed) waarschijnlijk al voor het eind van dit jaar terug naar Aruba verhuisd om daken op hotels aan te leggen voor mijn pa. En om watermeloenen met hem te verbouwen op de plantage van mijn wijlen oom. Zonder dollen, swa. En dan was ik waarschijnlijk net zo gelukkig als dat ik nu ben. Echt waar. De reden? We hebben daar sinds kort breedband! ;-)

Wie hier z'n brood mee kan verdienen moet er zo veel mogelijk van genieten.

Met al die (betere) vakbroeders die nu zonder werk zitten heb ik 2 opties: of me heel diep schamen dat ik wel een betaalde baan heb, of keihard mijn best doen en geen moment for granted nemen. Mijn ego kiest voor het laatste.

Ik kan bijna niet anders dan links zijn, maar soms zijn mijn denkbeelden schrikbarend rechts.

Same here...Daarnaast is 4 more years ellende van Bush veel spannender dan een democraat aan de macht die enkel onze excuus-linksheid kan vergoeilijken.

Ariën Rasmijn (Ariën), Monday, 6 September 2004 21:46 (twenty years ago)

Ach, *echte* banen... Dit forum is vaak ook een lifeline naar thuis vanuit verre, vreemde oorden. Tijdens de laatste cd-cirkel bleek een flink aantal ceedees later aan te komen, omdat bijdragen uit het buitenland moesten komen. John Prop was volgens mij in China toen hij zich meer dan normaal in het forumgewoel stortte. En harry b zat *zeker* eenzaam te wezen op een hotelkamer in Beijing toen...
Ons muziekgenerd heeft zondermeer een sociale functie. Al was het maar omdat ik Der Nol tegenwoordig toeknik en hij die knik, tussen de draaibeurten door, uiterst vriendelijk beantwoord.

Mic B (Mic B), Monday, 6 September 2004 22:06 (twenty years ago)

Tijdens de laatste cd-cirkel bleek een flink aantal ceedees later aan te komen

Een flink aantal ceedees kwam volgens mij helemaal niet aan...
Kan bij een eventuele volgende cirkel de lat om mee te doen niet wat hoger worden gelegd ? Bevestigings-mailtjes of zo. En wellicht een max aantal deelnemers ?

En ja: Muziek is escapism. Muziek is een soundtrack. Muziek is een luchttrilling. Muziek is emotie. Muziek is een manier om je te profileren. Muziek is een fijn gespreksonderwerp. 't is maar hoe je er naar kijkt.....of luisterd.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 7 September 2004 05:49 (twenty years ago)

Het is hard werk, Joris. Leuk werk, dat wel, met de nodige extra's, maar je maakt uren en net zoveel kans op burnout en RSI als de de rest. En als je eruit ligt dan word je inderdaad niet gemist. Maar wie ben ik nou om te gaan staan mokken?

open deur? denk je dat ik niet hard werk? denk je dat ik wordt gemist, voor mij 10 anderen hoor. Ik weet niet of je het in de gaten hebt maar het gaat niet zo best met Nederland op het moment.

Rizz (Rizz), Tuesday, 7 September 2004 07:26 (twenty years ago)

Ik ben veel te adhd om me op één ding vast te leggen. Ik vind mijn creatieve baan te gek, maar daarnaast heb ik muziek (in bandje spelen, platen verzamelen, luisteren, over lullen en voorheen schrijven), spiritualiteit, sport, een klein tijdschrift waarvoor ik schrijf over weer heel andere zaken... Ik denk dat je om de top ergens in te bereiken, er helemaal voor moet gaan, zoals veel van mijn helden (Kerouac, Coltrane, Hendrix, Bruce Lee). Maar ik vind het (op dit moment) veel leuker om allerlei interesses te kunnen verkennen, verschillende mensen te leren kennen etc.

centralscrutinizer, Tuesday, 7 September 2004 07:40 (twenty years ago)

open deur? denk je dat ik niet hard werk? denk je dat ik wordt gemist, voor mij 10 anderen hoor. Ik weet niet of je het in de gaten hebt maar het gaat niet zo best met Nederland op het moment.

eh, joris, ik denk dat je zijn punt een beetje mist hier.

bas (bas), Tuesday, 7 September 2004 07:46 (twenty years ago)

zeg het maar

Rizz (Rizz), Tuesday, 7 September 2004 08:00 (twenty years ago)

het komt over of jij het werken in de muziekjournalistiek idealiseert, en wat ariën probeert te doen (zo lijkt het, verbeter me maar als ik het fout heb) is te laten zien dat ieder werk zijn minder leuke aspecten heeft en dat het net zo hard werken is als jouw of mijn baan. leuker wellicht, maar toch net zo hard werken. jij lijkt het op te vatten als een aanval op jou en je werk, en ik bergijp eigenlijk niet waar je dat leest.

bas (bas), Tuesday, 7 September 2004 08:10 (twenty years ago)

natuurlijk weet ik dat, en ja klopt inderdaad, ik overdrijf, maar ariën doet net of hij putjes moet scheppen....

Rizz (Rizz), Tuesday, 7 September 2004 08:15 (twenty years ago)

*zucht*

Maar wie ben ik nou om te gaan staan mokken?

Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 7 September 2004 08:58 (twenty years ago)

dat combineren van centralscrutinizer zie ik zelf ook wel zitten. daarmee kun je overigens ook de top behalen, wat die top is bepaal je namelijk ook weer zelf toch? zo'n David Toop bijvoorbeeld, om maar even iemand te noemen die donderdag in Amsterdam optreedt, doet ook vanalles.

overigens is het volgens mij niet eens zozeer het verschil werken in de popjournalistiek of niet, maar meer het verschil freelancer/eigen bedrijf tegenover vaste baan dat relevant is. het is tegenwoordig overal lastig om je staande te houden.

[theo], Tuesday, 7 September 2004 09:57 (twenty years ago)

Maar wie ben ik nou om te gaan staan mokken?

jahaa, maar toch doe je het, toch, hm hm

Rizz (Rizz), Tuesday, 7 September 2004 11:08 (twenty years ago)

@Martijn B

Emanationistisch, wat is dat precies? Escapisme en Reductionistisch kon ik nog volgen, maar met Emanationistisch raakt ik de "draad" kwijt.

ronnie b (ronnie b), Tuesday, 7 September 2004 11:19 (twenty years ago)

Dat alles afstamt ('emanates') van de Goddelijke basiskracht.

Martijn Busink, Tuesday, 7 September 2004 11:43 (twenty years ago)

Popjournalist is geen dankbaar beroep lijkt me. Je interviewt een band, die denkt: "Een journalist uit Nederland, who gives a shit?". En vervolgens schrijf je een artikel wat maar door een klein aantal mensen gelezen wordt. Dus ik vraag me af of je het allemaal moet romanticeren.

Daisy Chainsaw (Daisy Chainsaw), Tuesday, 7 September 2004 11:45 (twenty years ago)

ware woorden Daisy Chainsaw. maar dat is bij elk beroep toch zo?

[theo], Tuesday, 7 September 2004 12:10 (twenty years ago)

Mijn vakantie komt op het juiste moment ten einde als ik deze thread lees....
Ik heb 8 weken niks met muziek gedaan (qua nieuwe releases) en weet je: ik heb het niet gemist, zoals ik het geen enkele zomer mis.
Nu ik gisteren weer ben begonnen op de gemeente en een dagje aan het bijkletsen ben geweest, bekijk ik vandaag deze site weer eens. En dan denk ik, 'Koos je hebt 10 jaar geleden een goede keus gemaakt.'
Ik was toen zeer actief in poppodium de Vlerk als dj, inhouse schrijver, pr medewerker etc etc. Leuk hoor heel de dag met muziek bezig zijn, maar uiteindelijl levert het niks op (op leuke avonden na die ook wat waard zijn, als je een jonge 20-er bent)
Nu heb ik (inhoudelijk) een redelijke baan, een zeer fijn huis(via mijn positie verkregen) en kan ik elk concert bezoeken dat ik wil.
Daarnaast steek ik nog steeds mijn ingezakte collega's aan met de juiste muziek (Blonde Redhead, Fiery Furnaces).
Ja....ik heb het naar mn zin.

@Job; talent komt altijd weer boven. In een ideale wereld zou jij samen met Erik vd Berg het hoofredacteurschap overnemen bij OOR. Beiden hebben kennis van de underground en gevoel voor wat de oversteek naar het grote publiek kan maken. Kom daar maar is bij, bij zo'n metalhead als Van Schaick.!

@Theo: Jouw schrijftalent staat buitenkuif, jammer dat je dat niet volledig uitbuit, maar ieder zijn (meerdere) interesses.

@ Rizz: Als jij je services zonder engie vergoeding aanbiedt bij verschillende tijdschriften, gaat het balletje vanzelf rollen.

@Arnold: stop auh met al die Engelse termen, ziet er zo kinderachtig uit joh. Dat jouw hoofdredacteur daar op geilt, betekent niet dat jij het over moet nemen.

Koos, Tuesday, 7 September 2004 12:42 (twenty years ago)

@Koos: Ik heb altijd een (te?) grote hoeveelheid Engelse termen door mijn verhalen/recensies gegooid. Gewoon, omdat ik Engels deep down een mooiere taal vind dan het Nederlands. Heeft geen klap met welke hoofdredacteur dan ook te maken.

@Koos2: Iedereen moet gewoon doen waar ie zich het best bij voelt. Ik heb een jeugdvriend die iets met economie doet bij de UvA die altijd meewarig naar me kijkt als ik kom aansjouwen met mijn platenkoffer. Then again, ik kan me de dag niet heugen dat ik niet kon uitslapen....ieder zijn ding.

@ Daisy: Ik romanticeer het leven, daar waar mogelijk. Als ik dat niet zou doen had ik allang een Kurt gedaan.

Der Arnold (Lester Bangs), Tuesday, 7 September 2004 15:08 (twenty years ago)

Ja....ik heb het naar mn zin.
misschien wordt het weer eens tijd voor doorzonromantiek, das in the end (hé Engels - vind ik overigens geen mooie taal) wellicht toch beter dan constant dat geklooi in de marge om elke maand rond te komen ;-)
mijn ouders zouden zeggen: hij wordt eindelijk volwassen.

[theo], Tuesday, 7 September 2004 17:09 (twenty years ago)

misschien wel een beetje zielig als je er te veel bij stilstaat, maar ik zie muziek degelijk als pure noodzaak. Het maken van muziek voorop. Het is een klassieke uitlaatklep, een dagboek, een dubbel agenda van emotie, escapisme een dikke vinger. Sultana-reclame. "Overdag(vlaams accent) is Roy een suffe activiteitenbegeleider uit Utrecht, maar na zijn werk ontpopt hij zich tot..." nou ja. verder, het muziek luisteren, ermee bezig zijn. Al het bovenstaande. Gek hoe je er plots achter komt dat eigenlijk al je vrienden wel iets met muziek doen...

Hotel Lives (Hotel Lives), Wednesday, 8 September 2004 06:18 (twenty years ago)

@Koos
Zit Koos soms ook in één van de torens?

ronnie b (ronnie b), Wednesday, 8 September 2004 08:32 (twenty years ago)

mijn ouders zouden zeggen: hij wordt eindelijk volwassen.

"Goh, wat een hoop ceedees...die kun je toch nooit allemaal luisteren ?!"

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 8 September 2004 08:57 (twenty years ago)

"Waarom koop je die cd's allemaal, je kan ze toch downloaden?"

Rizz (Rizz), Wednesday, 8 September 2004 08:58 (twenty years ago)

Ja, mijn baas toen ie m'n collectie zag: "past toch ook allemaal op een iPod?"

:/

Martijn Busink, Wednesday, 8 September 2004 09:05 (twenty years ago)

"Nog wat gedaan dit weekend, cs?"
"jahaa, platen gekocht op een mooie platenbeurs"
"haha 'platen', cd's zul je bedoelen"
Mijn collega's leren het nooit. Die van u wel?

c3ntr4lscrutinix0r, Wednesday, 8 September 2004 09:10 (twenty years ago)

Sorry d00dZ, ik ben met de download/iPod-ouders.
Hippe ouders trouwens. De mijne leggen gebrande CD's nog wel eens ondersteboven in de speler.

Vasquesz, Wednesday, 8 September 2004 09:16 (twenty years ago)

Net vroeg iemand hier nog: jij koopt toch heel veel cd's hè. Een paar per maand ofzo...

M'n ouders bemoeien zich er verder niet mee. M'n vader vraagt alleen wel eens hoeveel bezoekers Think Small nu trekt. En zegt dan: oh, dus je kunt er binnenkort betaalde banners opzetten.

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 8 September 2004 09:20 (twenty years ago)

Wie hier z'n brood mee kan verdienen (en dat doe ik natuurlijk nog wel bij de radio) moet er zo veel mogelijk van genieten. Andere mensen moeten gewoon werken voor hun geld en als je uit die tredmolen tuimelt zal toch iets anders moeten.

Als ik het goed begrijp dan ga je ervan uit dat een ander zijn werk als een last ervaart?

Muziek is er enkel om de leegte op te vullen als je niets anders te doen hebt. Vandaar dat velen er mee ophouden zodra ze een gezin stichten. half-;-)

jesus nathalie (nathalie), Wednesday, 8 September 2004 10:09 (twenty years ago)

Mijn collega's leren het nooit. Die van u wel?

"Tegenswoordigs komt er toch niks meer uit. Ik hoor wel eens op de radio wat er nu in de top 40 staat. In 'mijn tijd' werd er nog wel goede muziek gemaakt....."

"Alternatieve Gitaarbandjes ? Ow, Dire Straits en zo !?"

"Je gaat toch geen ceedees van onbekende bandjes kopen, die zijn straks toch niks meer waard...." (echt waar!)

*collega geeft geleende ceedee terug
"En hoe vond je 'm ?"
"mwoh...klonk wel aardig...alleen jammer dat er geen bekende nummers op stonden"

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 8 September 2004 10:43 (twenty years ago)

Ja, grappig toch dat de Top 40 op latere leeftijd wel een represatieve doorsnede van de muziekscene weergeeft.

M'n collega's zijn gelukkig wat meer met muziek bezig dan die van jullie. Hooguit misschien een beetje last van 'goede smaak'. ;)

Martijn Busink, Wednesday, 8 September 2004 11:03 (twenty years ago)

Toto ? ;-)

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 8 September 2004 11:14 (twenty years ago)

Meer VPRO... Strokes, Soulwax en Buddha Bar enzo.

Krijg ze erg goed op de kast door Britney Spears (iets zonder Pharrell dus) ofzo op te zetten. :)

Martijn Busink, Wednesday, 8 September 2004 11:20 (twenty years ago)

Over Dead Combo: "Ik dacht wat maakt die pomp een herrie, maar dat is jouw muziek. Nou ja... muziek."

Over The Haunted: "Zulke teringherrie heb ik nog nooit gehoord."

Over Dizzee Rascal: "Hoe kan je werken met dat zenuwengedoe?"

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 8 September 2004 11:59 (twenty years ago)

Buddha Bar? Is dat lounge?

JoB VPRO (JoB), Wednesday, 8 September 2004 12:52 (twenty years ago)

Het is alweer even geleden dat ik besloot om niet meer full-time aan muziekjournalistiek te doen. Ik heb het ongeveer ervaren zoals anderen die dat hier eerder hebben beschreven (leuk, maar hard werken), maar nu ik 'het er alleen bij doe' mis ik het niet.

Het zal niemand verbazen, maar mijn passie voor muziek gaat meer over het maken ervan dan het erover schrijven. En die passie is groter dan de journalistiek, maar ik slaag er vooralsnog beter in om me met journalistiek in mijn levensonderhoud te voorzien, dan met muziek maken. Graag zou ik zien dat dat zich eens omdraait, maar dat zal lastig worden. Dat komt vooral omdat het in de journalistiek nogal voorspoedig gaat.

Toch denk ik dat ik het niet zonder de muziek kan stellen, wat ik niet echt kan zeggen over de journalistiek. Mijn werk is in zekere zin wel inwisselbaar, maar muziek niet. Dat is meer een kwestie van drang (of misschien bedoel ik wel hetzelfde als, en niets meer dan passie) dan van escapisme.

Gerrie Spaansen, Wednesday, 8 September 2004 13:14 (twenty years ago)

* Ik vind het best jammer dat hier alleen personen met collega's rondhangen. Dat zijn doorgaans 26+ ers en wat late tieners en vroege twintigers zouden de Subs goed doen.

* Een vriend van me is inkoper bij de Bijenkorf en Buddha Bar cd's ( idd lounge ) verkopen echt als een tierelier naar het schijnt. Ikzelf kan er niets mee en stuur ze altijd door naar recensenten die het wel leuk vinden.

* ik denk dat het moeilijker is om door te breken als muzikant dan als journalist, Gerrie. Simpelweg omdat je als journo al een heel eind bent als je voor weinig geld, op onregelmatige uren wilt werken en je een beetje verdiept in de muziekwereld. Er zijn misschien wel veel aspirant-journo's, maar misschien maar tien per jaar die er echt voor willen gaan.
Muzikanten zijn er zat. Ik luister altijd tapejes bij de voor-jurering van de Grote Prijs en daar word je heel droevig van. Tenenkrommende muziek in alle genres waarvan de makers echt denken dat ze een kans maken. Meer zeepbellen dan je ineen dag kunt doorprikken.
Veel mensen die ik ken zitten ook een jaar of tien in een bandje, hebben een droom, waarna het echt leven ze inhaalt ( relatie, kinderen, verplichtingen ) en ze een paar momenten dat het wel klopte tijdens hun vergrijzingsproces blijven herkauwen tot hun omgeving er ziek van wordt.
ik zou altijd mikken op twee doelen. Hoe breder je staat hoe onafhankelijker je bent.

Der Arnold (Lester Bangs), Wednesday, 8 September 2004 15:32 (twenty years ago)

Ik ben gek van Oriëntaalse muziek en volksmuziek diverse werelddelen en ook aardig wat 'wereldmuziek', bij Buddha Bar krijg ik een zure smaak in de mond. Het moet allemaal vooral relaxed en 'chill' zijn, vooral een dope beat onder zitten en dan is dat exotische gejengel wel te pruimen. Sprititueel enzo weet je, met een jointje...

Maar het is een dunne lijn, ik hoor die Punjabi MC track voor het eerst op 1 zo'n cd en vond het cool (want dat is het ook). Ik ken zat mensen die Laswell aan de verkeerde kant van de lijn vinden zitten, waar ik het niet mee eens ben. Ik vind Turkse en Arabische pop (arabesk) leuk, supercheesy, maar het klopt wel beter dan zo'n DJ die microtonale samples van Westerse akkoorden voorziet wat dus hardstikke vals klinkt bijvoorbeeld. Ik ben geen purist, maar er moet een soort respect voor de traditie in doorklinken en dat mis ik bij die lounge-gasten die het voor mijn gevoel meer als een gimmick zien.

Maar het is soms shady, er zijn ook geweldige 'pseudo-Oosterse' muziekstukken gemaakt.

Martijn Busink, Wednesday, 8 September 2004 15:47 (twenty years ago)

ik zou altijd mikken op twee doelen. Hoe breder je staat hoe onafhankelijker je bent.

Dat is dan ook wat ik momenteel inderdaad doe. Hoewel de verhouding wel zo is dat mijn werk het (in financiële zin) mogelijk maakt om met muziek bezig te zijn. Het nadeel daarvan is dat je, als je niet buitengewoon getalenteerd bent, heel erg hard moet werken en heel gericht bezig moet zijn om in de muziek iets van de grond te krijgen. En een intensieve baan vertraagt dat proces behoorlijk.

Het heeft ook iets opportunistisch, zo'n tweesporenbeleid. Ik probeer me er weinig illusies over te maken, want ook als mijn muziek het GrotePrijsniveau een aantal stappen zou ontstijgen, blijft het de vraag of dat voldoende zou zijn om er beter van te kunnen leven dan van de journalistiek. Maar dat neemt niet weg dat ik dat toch graag zou willen.

Gerrie Spaansen, Wednesday, 8 September 2004 16:51 (twenty years ago)

Fair enough...

Der Arnold (Lester Bangs), Wednesday, 8 September 2004 17:37 (twenty years ago)

Waar ligt bij jou eigenlijk het zwaartepunt, Arnold, bij draaien of schrijven? En voor zover je schrijven als 'passief met muziek bezig zijn' kunt zien, in hoeverre zou je het draaien actief of passief noemen? In welk van de twee zit de 'way out' voor jou het sterkst?

Gerrie Spaansen, Wednesday, 8 September 2004 18:09 (twenty years ago)

Vooralsnog ligt het zwaartepunt financieel gezien bij draaien, maar qua geestelijke inspanning absoluut bij het schrijven.
M.b.t. schrijven moet ik er echt bij zijn om het goed te doen, draaien kan ik inmiddels bijna blind, het is mijn tweede natuur.
Ik dj dan ook al 16 jaar!
Draaien is denk ik actiever dan schrijven qua beweging en presentatie, verder waarschijnlijk net zo passief.
Schrijven is geestelijk een way out omdat ik een subwereld creeer, draaien is een way out door de way of life....

De afgelopen vijf jaar neem ik me voor om meer te gaan schrijven en minder te draaien, maar draaien werkt nu eenmaal verslavend.

Der Arnold (Lester Bangs), Wednesday, 8 September 2004 20:35 (twenty years ago)

@Arnold: Het valt me op dat je muziek 'buiten de rest' plaatst, het bijna als een 'buitenaardse' entiteit beschouwt, a god sent gift die je in staat stelt dit leven te leiden en mee te draaien in de wereld. Maar is muziek, de rol die het in je leven speelt, eigenlijk niet ook juist de 'way in'? Is het niet datgene waardoor je om kunt gaan met de AH-bonusweken, blauwe enveloppen en de republikeinen aan de macht? Want muziek hoort in al z'n banaliteit gewoon bij het allesomvattende leven (muziek is niet alleen dj'en en er briljant over schrijven; muziek is ook Sky Radio, verkoopmuziek in winkelcentra, een middel om mensen in een feesttent dronken te voeren en er aan te verdienen, economie...). Heb jij dat uitgekozen (of heeft het jou uitgekozen) om het aan te grijpen als 'the only way', zij het in of uit? Zoals iemand dat ook met zijn tuin, zijn postzegelverzameling of een geliefde kan hebben? In andere woorden, is het niet juist het tegenovergestelde van escapisme?

Gerard (Gerard), Wednesday, 8 September 2004 22:11 (twenty years ago)

@Gerard
voor die mensen met steady leven (?) is muziek een vorm van escapisme, voor jou (en anderen hier) ligt dat waarschijnlijk heel anders.

@Martijn. Noem mij eens een paar pseudo-Oosterse stukken aub? Mij wil zo alleen even de Far East Suite van Duke Ellington te binnen schieten.

Eric, Thursday, 9 September 2004 07:42 (twenty years ago)

Mag ik re: die laatste vraag de geweldige Enter The Dragon soundtrack van Lalo Schiffrin noemen?

centralscrutinizer, Thursday, 9 September 2004 08:29 (twenty years ago)

@Eric: Wat is een 'steady leven'? Ik kan me daar geen voorstelling bij maken. Tenminste, ik geloof niet dat een leven van werken 'in de muziek' (zij het schrijven, zij het musiceren) niet ook gewoon 'steady' kan zijn. Bovendien gaat het hier niet over mijn leven, ik wilde enkel Arnolds stelling even omdraaien.

Gerard (Gerard), Thursday, 9 September 2004 08:36 (twenty years ago)

@Gerard. Ik refereerde aan Arnolds omschrijving van mensen met 'echt werk' en een steady inkomen dat buiten de muziek om verdiend wordt.

Eric, Thursday, 9 September 2004 09:10 (twenty years ago)

Ik mikte meer op Midden-Oosters (Turkije t/m India, zeg maar) maar dat maakt in principe voor de discussie niet uit. :)

Oudere SC3 wel een beetje, toen Trey 'Beyond The Mountain Qāf' inspeelde was ie er nog niet helemaal (zelf de eerste om het toe te geven, hij noemt het ook 'fake saz').

Ff piekeren hoor... ik heb er zeker wel een paar in m'n collectie, maar waar? :)

Martijn Busink, Thursday, 9 September 2004 09:19 (twenty years ago)

Talvin Singh ? Nithin Sawhney ? Asian Dub Foundation ?

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Thursday, 9 September 2004 10:17 (twenty years ago)

talvin singh ja... wat is daar eigenlijk van geworden? die eerste van hem, ok vind ik nog steeds prachtig. ha, die tweede, is bij nadere beschouwing vooral saai gebleken.

bas (bas), Thursday, 9 September 2004 10:46 (twenty years ago)

Geen van drieën in m'n collectie en ook niet pseudo-Oosters. :)

Martijn Busink, Thursday, 9 September 2004 11:19 (twenty years ago)

Inderdaad, die zijn meer pseudo-Westers...

Nog een poging:
Treble Spankers ?

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Thursday, 9 September 2004 11:22 (twenty years ago)

Ken ik ook niet.

Maar Misirlou is wel een goed voorbeeld. :)

Martijn Busink, Thursday, 9 September 2004 13:55 (twenty years ago)

Pseudo-oosters als currysaus, inclusief 'passende' titel: "India Pindia" van Tøyen, uit Noorwegen. (ik kan 'm vanavond in m'n slsk-map plaatsen, indien er interesse is)

willem (willem), Thursday, 9 September 2004 15:14 (twenty years ago)

@Gerard:

Muziek is een ontsnappingsmiddel voor me om aan het reguliere levensritme te kunnen ontsnappen. Er zijn wel stippellijnen, maar ze dienen nergens beperkend aan te voelen.

Hoe krijg ik dit topic weer wat minder hoogdravend?

Der Arnold (Lester Bangs), Thursday, 9 September 2004 17:46 (twenty years ago)

Hoe krijg ik dit topic weer wat minder hoogdravend?

That should do the trick.

Gerard (Gerard), Thursday, 9 September 2004 21:14 (twenty years ago)

Worst thread ever!

Vasquesz, Friday, 10 September 2004 06:59 (twenty years ago)

@ronnie b: Ik ben werkzaam in Maassluis, maar ben 2 a 3 x per week op de etage van het OBR te vinden om koffie te drinken (en nog wat andere zaken te verrichten). Je doelt neem ik aan op die afzichtelijke torens nabij Marconi.......

Ik sluit me aan bij Vasquesz; hoewel niet de worst, is dit toch wel een erg vervelende thread.
Gelukkig nog een uurtje te gaan. Dan is het 12 uur en kunnen we al weer rustig aan de tas inpakken.

Koos, Friday, 10 September 2004 08:15 (twenty years ago)

Welke was erger Koos?
Is er echt één geweest met nog meer ego-trippende, navelstarende, overpsychologiserende, zelfbeklagende lulkoek?

Kan het me niet voorstellen.

Vasquesz, Friday, 10 September 2004 08:30 (twenty years ago)

Ik vond het juist wel een behoorlijk 'open ' topic voordat we het over pseudo-oosterse muziek gingen hebben Vas.

Mensen die nadenken over wat voor soort beroep ze eigenlijk wilen uitoefenen e.d. ( doorgaans ook gerelateerd aan muziek ).

Dus:
@ Vas: Wat doe jij eigenlijk in het dagelijks leven?
@ Koos: Leg eens uit waarom je om 12 uur weer rustig de tas kunt gaan inpakken? Puur gegokt: Is dat omdat er eigenlijk minder werk te doen is dan waar je voor betaald wordt zodat je eigenlijk op die plek zit te mailen om de tijd door te komen, waarna je zo langzaam mogelijk je tas gaat inpakken, temidden van andere, al verder uitgezakte soortgenoten die volgens jouw een net iets minder goede muzieksmaak hebben dan jij.
Ik hoop dat dat niet zo is, want eigenlijk is het anders een behoorlijk triest beeld wat ik er bij krijg.
Zeker in zo'n arbeids-toren...

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 10 September 2004 12:44 (twenty years ago)

Ik vond het juist wel een behoorlijk 'open ' topic voordat we het over pseudo-oosterse muziek gingen hebben Vas.

Nee, toen kwam er juist een klein interessant gedeelte. Toen ging het even over muziek, namelijk. Daarna stak men weer het hoofd in de eigen aars en ging het gejeuk verder.

Mensen die nadenken over wat voor soort beroep ze eigenlijk wilen uitoefenen e.d. ( doorgaans ook gerelateerd aan muziek ).

Dat doen ze maar thuis!

Vasquesz, Friday, 10 September 2004 13:12 (twenty years ago)

I prefer to disagree...

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 10 September 2004 15:09 (twenty years ago)

koos = fake

Rizz (Rizz), Friday, 10 September 2004 15:59 (twenty years ago)

trouwens, is er nog iemand zo gek geweest om die pitchfork top100s vd 70s/80s/90s te downloaden? Ik ben er nu bezig mee. 70's heb ik binnen..

Rizz (Rizz), Friday, 10 September 2004 16:02 (twenty years ago)

Fake gaat me wat te ver.
Koos kiest voor een zekere vorm van zekerheid en stelt zichzelf daar tevreden mee lijkt me closer to the truth.

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 10 September 2004 16:29 (twenty years ago)

Ik heb alleen mijn twijfels over zijn waarheid, laten we het daar maar op houden.

Rizz (Rizz), Friday, 10 September 2004 16:33 (twenty years ago)

trouwens, is er nog iemand zo gek geweest om die pitchfork top100s vd 70s/80s/90s te downloaden? Ik ben er nu bezig mee. 70's heb ik binnen..

Eh, waar kan ik die vinden dan?

Vasquesz, Friday, 10 September 2004 16:37 (twenty years ago)

koos = fake

huh?

arnout, Friday, 10 September 2004 16:45 (twenty years ago)

Eh, waar kan ik die vinden dan?

70's
80's
90's

Rizz (Rizz), Friday, 10 September 2004 16:52 (twenty years ago)

te downen op slsk natuurlijk

Rizz (Rizz), Friday, 10 September 2004 16:55 (twenty years ago)

De 90's: Nirvana niet op 1!!

arnout, Friday, 10 September 2004 17:02 (twenty years ago)

trouwens, is er nog iemand zo gek geweest om die pitchfork top100s vd 70s/80s/90s te downloaden?

Nee, natuurlijk niet. Bij Pitchfork hebben ze geen verstand van goede muziek.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 10 September 2004 19:13 (twenty years ago)

oh

Rizz (Rizz), Friday, 10 September 2004 20:02 (twenty years ago)

Ik denk dat we op de antwoorden op bovenstaande vragen moeten wachten tot de ' werkweek ' weer begint.

Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 11 September 2004 15:55 (twenty years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.