Nieuwe plaat van The Music

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Wat vinden jullie van deze band? Ik was twee/drie jaar geleden al helemaal ondersteboven van hun debuutplaat, en de nieuwe klinkt ook weer errug lekker. Je kunt hier een voorproefje beluisteren: http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/...

Rudi (Rudi), Wednesday, 15 September 2004 09:18 (twenty-one years ago)

ik vond dat debuut toen ook aardig maar iets in me zegt nu not to bother with The Music anymore

Rizz (Rizz), Wednesday, 15 September 2004 09:33 (twenty-one years ago)

Hysterische flauwekul, volstrekt oninteressant, zei

JoB (JoB), Wednesday, 15 September 2004 09:34 (twenty-one years ago)

Ik ga mee met de reactie van Rizz.

Nicole (StarShine), Wednesday, 15 September 2004 10:09 (twenty-one years ago)

tja, dat debuut vond ik er goed. deze plaat overigens ook al moet ik wel erg wennen. het goede zit m vooral in de productie die fantastisch is voor dit soort muziek. verder is het weer retro wat de klok slaat maar geldt voor veel pop. ik ben blij dat The Music met een andere retrogeluid komt dan de rest. zoiets zeg maar.

[theo], Wednesday, 15 September 2004 11:25 (twenty-one years ago)

Wanneer retro zo retro is dat er echt helemaal niets hedendaags aan te ontdekken valt, moet je wel met een exceptioneel goed liedje/beat/zanger(es) komen om mijn aandacht vast te houden. The Music komt compositorisch nauwelijks boven de middelmaat uit, ze herkauwen platgetreden muzikale paden en van die zang ren ik gillend bij de luidspreker vandaan (maar ik ben ook niet dol op Robert Plant).

JoB (JoB), Wednesday, 15 September 2004 13:07 (twenty-one years ago)

die zang is aan mij wel besteed. de composities zijn lekker simpel maar komen door die verdomde productie goed tot hun recht. ik mag het wel dit. meer dan die Franz Ferdinand plaat die na vijf keer draaien toch wel alle glans heeft verloren.
is FF volgens jou ook zo retro dat het er niets hedendaags in te ontdekken valt?

[theo], Wednesday, 15 September 2004 13:11 (twenty-one years ago)

Behoorlijk ja, maar ze hebben ontzettend goede liedjes. Muzikaal lijkt FF bijvoorbeeld heel erg op Josef K (nota bene ook Schots, begin jaren tachtig) maar de songs van die band hebben de tand des tijds bepaald niet doorstaan. Dat maakte toen (kennelijk) niet zo veel uit omdat ze een interessant geluid hadden.

JoB (JoB), Wednesday, 15 September 2004 13:48 (twenty-one years ago)

Vanavond spelen ze in de Melkweg... Vandaag werd ik gebeld dat ie was aangekomen bij Van Leest, terwijl ik toch er stickers heb waar op staat dat ie de 20e uitkomt. Maar ik ga 'm dus morgen beluisteren. Het artwork is in elk geval niet onaardig...

Suzanna T, Wednesday, 15 September 2004 14:51 (twenty-one years ago)

maar ik ben ook niet dol op Robert Plant

Robert Plant galmt nooit en wat bij The Music toch vooral opvalt is die alom aanwezige galm.
Maar waar lijkt The Music eigenlijk op? Ik kan dat hardrock-met-new-wave-invloeden geluid niet 1,2,3 plaatsen.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 15 September 2004 14:57 (twenty-one years ago)

Ik zal nooit fan worden van The Music.
Daar zijn het toch wat te nietszeggende gastjes voor.
Dat neemt niet weg dat de muziek dan nog wel de moeite waard kan zijn ( alhoewel...?), maar ook die vind ik maar half goed.
Van alle twee de albums vind ik een nummertje of drie a vier goed te beluisteren...maar een heel album houd ik het (tenzij beroepsmatig verplicht ) niet uit.
Ik denk dat ik het optreden vanavond wel even ga checken, maar ook dan loop ik na vijf nummers even naar de gang.

Ik denk dat ik The Music nog het leukst vind omdat ik niet gehinderd ben door enig historisch besef. Ik ben in 1987 officieel begonnen met muziek kopen/krijgen en ben alleen gaan terug graven naar cd's die me echt fascineerden ( Velvet Underground o.i.d. ). Zelfs Led Zeppelin ken ik dus vooral van horen zeggen en via de hits die op ( foute?) plekken nog wel eens voorbij kwamen.
Wat is dan het new wave element van The Music? Dat hoor ik namelijk niet zo....

Der Arnold (Lester Bangs), Wednesday, 15 September 2004 15:24 (twenty-one years ago)

Wat is dan het new wave element van The Music?

Dat galmende, zweverige.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 15 September 2004 16:17 (twenty-one years ago)

Dat galmende, zweverige.
dat had Led Zeppelin ten tijde van Houses Of The Holy ook heel sterk hoor.
voor klinkt The Music als een bastardkind van Zeppelin en Stone Roses. van die laatste band hebben ze weer dat losse en ook wel dat zweverige. de (heerlijke) productie doet de rest. niet zo een-twee-drie te herleiden dus maar toch behoorlijk retrosound.

[theo], Wednesday, 15 September 2004 17:22 (twenty-one years ago)

vergat ik te melden: The Music lijkt wat mij betreft wel op Second Coming van Stone Roses. daar hoor je ook die rock en dat laidbacke samengaan. het resultaat is bijhoorlijk nerveus, alsof je in een badtrip zit. je wilt eigenlijk lekker hangen maar heb de neiging om op te staan, aan je neus te zitten, met je oog te trekken en iedereen te vragen of ze nog thee willen. dat gevoel zeg maar. The Music is de overtreffende trap. vooral door die productie. en nu houd ik er over op.

[theo], Wednesday, 15 September 2004 17:24 (twenty-one years ago)

> Second Coming van Stone Roses.

hé, ik dacht dat ik de enige was die dat vond. van dat schier eindeloze gitaargepiel over een groovend-achtig iets. de stone roses probeerden er nog liedjes van te maken. the music verdwaalden in de door hun zelf gecreeerde hashlucht.

(jg) ((jg)), Wednesday, 15 September 2004 17:43 (twenty-one years ago)

hé, ik dacht dat ik de enige was die dat vond.

Nee hoor, ook ik had dat al eens bedacht (of misschien wel ergens gelezen en ermee ingestemd).

JoB (JoB), Wednesday, 15 September 2004 21:45 (twenty-one years ago)

Ook ik sluit me er bij aan.
Wel opvallend trouwens dat we uberhaupt allemaal in het bezit zijn van The Second Coming, want ik geloof dat er misschien 100 van in omloop zijn in Nederland ( helft promo's, helft verkocht).

Het was wel ok, maar ik zal nooit fan worden. Wel opvallend dat er bij zo'n optreden opvallend veel biz rondloopt, terwijl ik maandag bij Lamb geen enkel ' gezicht ' heb gezien. Waarschijnlijk omdat The music een nieuw album te promoten heeft en Lamb er 'gewoon' was. Om een live-dvd op te nemen trouwens.

The Music speelde 1 lange set, raakte me af en toe compleet kwijt, boeide me af en toe toch wel en speelde geen toegift.

Der Arnold (Lester Bangs), Thursday, 16 September 2004 02:13 (twenty-one years ago)

Ik heb ze gisteravond gezien in de Melkweg, en het was best indrukwekkend. Het viel wel op dat de nieuwe nummers (ze speelden er 5) nu al beter tot hun recht kwamen dan de oude nummers. Het lijkt wel alsof de zanger er rekening mee gehouden heeft dat hij de oude nummers live niet aan kan (The Truth Is No Words haalde hij bij lange na niet), want de nieuwe nummers zong hij helemaal perfect. De band zelf was trouwens perfect, het was ook mooi om te zien hoe ze aan het einde van een nieuw nummer opeens overgingen op percussie (de zanger en de bassist). Helaas duurde het optreden niet langer dan een uur.

Rudi (Rudi), Thursday, 16 September 2004 07:42 (twenty-one years ago)

Music gisteren in de Melkweg was vlak, -te- bot. het geintje met de percussie hebben we eerder gezien -Zutons, elke keer weer bijvoorbeeld- . Ondoordachte hooliganmuziek, dat is het. nieuwe tracks lijken live ook niet zo sterk trouwens

Anton, Thursday, 16 September 2004 08:15 (twenty-one years ago)

Ik vond ze een aantal jaren geleden in de Melkweg wel erg goed. Terug lezend op mijn site. --> "Dit is absoluut het beste optreden van het jaar 2002." Ai! --> Als ze weer een keer in Nederland zijn voor een optreden, dan ben ik daar zeker weten weer bij.

Nicole (StarShine), Thursday, 16 September 2004 08:24 (twenty-one years ago)

Hier nog een Second Coming. Maar gekocht in Spanje op casette in de(toen nog) Pryca. 250 pesetas weet ik nog. In de Rebajas-bak. Zo verkoop je er wel 100!


...en zakt -nostalgisch naar buiten kijkend- achteruit in zijn bureaustoel...

Hotel Lives (Hotel Lives), Thursday, 16 September 2004 08:35 (twenty-one years ago)

Music gisteren was met een uurtje voldoende. Niet heel speciaal, plichtmatig bijna, met dank aan de ietwat uitgezakte uitstraling. De dancemoves van de zanger deden mij nog het meest denken aan een boerenzoon die een keer per jaar zijn helden van Iron Maiden na mag doen op het lokale festival in zijn dorp. Of het was een slechte imitatie van Mohammed Ali in de ring. Hoe contrasterend met de nonchalante houding van dat dunne broekie op gitaar, die semi-achteloos die riffs eruitgooide op een gitaar waar hij drie keer in past. Jammer dat de nummers gisteren steeds terugkwamen op slechts twee soorten ritmes, waardoor het onderscheid tussen de nummers weleens weg wilde vallen.

Jasper van Vugt, Thursday, 16 September 2004 08:37 (twenty-one years ago)

Ondoordachte hooliganmuziek, dat is het.

Misschien een stomme vraag, maar waarom ging je naar het concert toe als je de muziek toch al niets vindt?

Rudi (Rudi), Thursday, 16 September 2004 09:14 (twenty-one years ago)

Rudi: wie weet viel het kwartje dit keer wel? ik had er goede hoop op, vooraf. Zat er niet in, zeker niet toen Bon Jovi (!) aardig dicht in de buurt leek te komen.

anton, Thursday, 16 September 2004 09:20 (twenty-one years ago)

"Hier nog een Second Coming."

'K heb em ook en draai em echt nooit meer. Ik had op mijn toenmalige studentenflat ook een reclamezuil staan van dat album die ik bij een platenzaak wegbietste. Dit werden in Engeland later ware collectors-items, maar toen ik daar achterkwam lag-ie al op de vuilnisbelt.........

Andre (Andre Rozendaal), Thursday, 16 September 2004 10:13 (twenty-one years ago)

Anton: Bon Jovi?? Hmm, laat maar, ik neem de moeite niet eens om daarop te reageren. Ik vind het toch vreemd dat zomaar vanuit het niets het kwartje valt en je het vanaf dat moment ondoordachte hooliganmuziek vindt. Maar wie ben ik om te zeggen dat dat niet kan?

Rudi (Rudi), Thursday, 16 September 2004 10:22 (twenty-one years ago)

Volgens mij bedoelt Anton dat het kwartje juist niet wilde vallen hoor Rudi.

Het kwartje is dan ook sinds 1 maart 2002 niet meer in omloop....

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Thursday, 16 September 2004 10:26 (twenty-one years ago)

ook trotse eigenaar van 1 vd 100..

Draai hem sporadisch nog, en eigenlijk vind ik hem helemaal zo slecht nog niet. Maar hij steekt wel schraal af tegenover de eerder uitgebrachte albums van ze, dat wel.

ZoeMotta, Thursday, 16 September 2004 10:33 (twenty-one years ago)

@Zoe: Nee, slecht is-ie absoluut niet, alleen zet ik ook liever hun inmiddels klassieke debuutalbum op; Turns into Stone vind ik ook schitterend, lekker fris en vrolijk, toen ze nog niet bovenmatig naar de verkeerde snoeppot grepen.......

Andre (Andre Rozendaal), Thursday, 16 September 2004 10:51 (twenty-one years ago)

Turns into Stone vind ik ook schitterend, lekker fris en vrolijk, toen ze nog niet bovenmatig naar de verkeerde snoeppot grepen...

Dat is toch gewoon een verzameling singles en b-kantjes van het eerste album, aangevuld met wat oud niet-uitgebracht spul? Voor een band die maar twee albums gemaakt heeft zijn er intussen van de Stone Roses wel erg veel verzamelaars en remixalbums uitgebracht.

Second Coming staat ook bij mij in de kast en ligt sporadisch in de cd-speler. Ik meen me overigens te herinneren dat Second Coming best goed heeft verkocht. Het bekende nadeel van de cd (naast een paar heule slechte nummers) is dat je hem niet 'random' kunt afspelen vanwege een stuk of 90 'lege' tracks.

Interessant trouwens dat een The-Musicdraad langzaam maar zeker ontaardt in een Stone-Rosesdraad.

Bram, Thursday, 16 September 2004 11:11 (twenty-one years ago)

"Dat is toch gewoon een verzameling singles en b-kantjes van het eerste album, aangevuld met wat oud niet-uitgebracht spul?"

Ja, dat weet ik, maar daarom kan-ie toch nog wel goed zijn? Bovendien was deze er eerder dan Second Coming.

"Interessant trouwens dat een The-Musicdraad langzaam maar zeker ontaardt in een Stone-Rosesdraad."

Heb je de dvd al? ;-)

Andre (Andre Rozendaal), Thursday, 16 September 2004 11:48 (twenty-one years ago)

Stone Roses! Stone Roses!

daarkbee (daarkbee), Thursday, 16 September 2004 11:50 (twenty-one years ago)

Ja, dat weet ik, maar daarom kan-ie toch nog wel goed zijn?

Ik snapte de snoeppotverwijzing niet. Aan de liedjes op TTS is dan toch dezelfde snoeppot te pas gekomen als bij het debuut. Over fris gesproken: staan er ook niet een paar nummers op van toen ze nog gothic waren?

Heb je de dvd al? ;-)

Nee, is dat wat? Ik lees en hoor verdeelde meningen.

Bram, Thursday, 16 September 2004 12:09 (twenty-one years ago)

The Music: was er 2 jaar geleden helemaal weg van, bestelde de singles via het net, zat op hun msgboard en ben ze ook gelijk gaan bekijken toen ze hier waren.
Maar de full-cd viel tegen wat mij betreft. Ondertussen is de liefde wat uitgedoofd, heb ik een promo van de nieuwe al een tijdje, maar nog maar 1x beluisterd.
Maar de eerste singles zijn nog steeds fantastisch.

Vind je trouwens ook niet dat de guitarist net John Squire is op het podium?
Dat maakt(e) de vergelijking met de Stone Roses helemaal rond.

"Voor een band die maar twee albums gemaakt heeft zijn er intussen van de Stone Roses wel erg veel verzamelaars en remixalbums uitgebracht."
Die hele hoop verzamelaars / remixen is allemaal de schuld van Silvertone, die de rechten heeft op het eerste album + de singles vòòr Second Coming. Na de Roses (en de bijbehorende rechtzaak) hebben ze geen deftige groep meer gehad, en zo leven de toenmalige mensen achter Silvertone nog steeds van de Stone Roses. Alle singles zijn al minstens 2 keer heruitgebracht, letterlijk alles in demoversie en geremixt en ze blijven verkopen. Maar de Stone Roses zelf zien geen cent van al die heruitgaves, en hebben er zelfs niets meer over te zeggen.
De laatste verzamelaar (vorig jaar) is de eerste met nummers van zowel hun Silvertone als hun Geffen-periode, en waaraan ze zelf meegewerkt hebben.

Heb je de dvd al? ;-)
ik niet, zit nog met de video's en echt iets nieuws staat er niet op die dvd. Meer geldklopperij van Silvertone.

daarkbee (daarkbee), Thursday, 16 September 2004 12:14 (twenty-one years ago)

Second Coming is nog steeds een van mijn favoriete ' onbegrepen bui ' albums. Doet het vooral goed tijdens de donkere dagen.

Der Arnold (Lester Bangs), Thursday, 16 September 2004 12:37 (twenty-one years ago)

"Ik snapte de snoeppotverwijzing niet. Aan de liedjes op TTS is dan toch dezelfde snoeppot te pas gekomen als bij het debuut."

Er staan op Turns Into Stone een paar nummers die ruim voor hun debuut zijn opgenomen, die vallen op door hun frisheid vind ik.

"Heb je de dvd al? ;-)

Nee, is dat wat? Ik lees en hoor verdeelde meningen."

Het concert is aardig maar zeker niet meer dan dat, waarbij opvalt hoe vals Ian Brown eigenlijk zingt. Het interview is echt tenenkrommend, een stelletje verveelde muzo's zijn het, al is de interviewer wereldkampioen domme vragen stellen. Het studio-optreden is wel lachen, want als er iets foutgaat dan is dat lachen geblazen.

Andre (Andre Rozendaal), Thursday, 16 September 2004 12:47 (twenty-one years ago)

Second Coming vind ik het beste Stone Roses album (de rest vind ik overigens ook goed).

om nog even iets over The Music te zeggen. mijn i-tunes bevat nu de platen van The Faint, Radio4 en The Music (van promo op mijn pc gezet en niet openbaar gemaakt voor derden overigens) die dus constant door mijn werkruimte schallen. zo achterelkaar en doorelkaar bevalt dat eigenlijk heel erg goed. al moet ik een voorkeur voor Radio4 erkennen.

[theo], Thursday, 16 September 2004 13:12 (twenty-one years ago)

Stone Roses, daar heb ik nou echt nooit iets van begrepen.
Happy Mondays wel. En The Soup Dragons. Crotch Deep Trash vond ik toentertijd geweldig (in geen jaren gehoord, zal wel een vies tegen kunnen vallen nu, ben ik bang).

Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 16 September 2004 22:52 (twenty-one years ago)

I'm free...to do what I want....

The Soup Dragons...onvoorstelbaar dat die naam in 2004 nog valt. Hihihi...

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 17 September 2004 02:43 (twenty-one years ago)

met erg goede releases van Campag Velocet (hun tweede) en Viva Stereo (vier ep's tot nu toe, debuut komt eraan) is die madchester sound - gemengd met van alles en nog wat bij deze twee - blijkbaar nog steeds niet dood. en ik moet eerlijk zeggen: het klinkt als een verademing na alweer bijna drie jaar retropostpunk en retrogaragerock.

[theo], Friday, 17 September 2004 06:16 (twenty-one years ago)

"Happy Mondays wel."

Heb ze sinds een aantal jaar 'herontdekt' en met zeer veel genoegen. "Squirrel and G-man 24 Hour party people plastic face carnt smile the white's out" en "Bummed" zijn fantastische platen, vooral het gitaarspel van Mark Day is erg onderschat vind ik. Simpel, maar soms briljant. Zelfs afgelopen augustus nog naar hun reunieconcert in Londen gegaan, maar dat was niet bijzonder.

Andre (Andre Rozendaal), Friday, 17 September 2004 06:32 (twenty-one years ago)

Happy Mondays is wat mij betreft wel ernstig gedateerd. Toevallig een paar maanden geleden weer eens opgezet en stante pede naar de Plaatboef gebracht. Wat vond ik daar ooit zo leuk aan? Geen idee meer. De vroege Stone Roses vind ik wel overeind blijven. I am the resurrection, she bangs the drums etc. blijven prachtige liedjes. The second coming vond ik destijds erg tegenvallen. Als ik hem nu hier en daar eens hoor, vind ik het eigenlijk wel een leuk plaatje.

centralscrutinizer, Friday, 17 September 2004 07:02 (twenty-one years ago)

Stone Roses, daar heb ik nou echt nooit iets van begrepen.
Happy Mondays wel. En The Soup Dragons.

auw, dit doet gewoon zeer...de soepdraken...
Ik geef toe dat ik Northside, World of Twist en The Wendy's ook kon appreciëren, maar de Stone Roses niet en Soup Dragons wél???

daarkbee (daarkbee), Friday, 17 September 2004 07:25 (twenty-one years ago)

De soup dragons waren toch een soort door de platenmaatschappij in elkaar gedraaid nepmadchestergroepje met de broer van Kim Wilde oid?

centralscrutinizer, Friday, 17 September 2004 07:58 (twenty-one years ago)

Ik dacht meer een soort Primal Scream die zich als een kameleon aan de trends en hypes wisten aan te passen. Die eerste plaat (1987, dus voor Manchester) staat vol met prettig opgewekte indiepop. Wat er daarna van geworden is wil ik eigenlijk niet eens meer weten.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 17 September 2004 08:03 (twenty-one years ago)

1987 is echt niet voor manchester hoor! dat is juist dé tijd waarin daar die vreemde drugfueled sound ontstond door de kruisbestuiving new wave/indierock en dance! het duurde pas tot 1989 voordat de rest van Engeland en de wereld de term madchester ging bezigen, dat weer wel.

[theo], Friday, 17 September 2004 08:22 (twenty-one years ago)

Ah ja, het is ook allemaal ruim voor mijn tijd, ik roep ook maar wat ik van hooren zeggen heb. :) Maar ze kwamen (komen?) uit Schotland, dus dat valt wel onder "de rest van Engeland en de wereld".

Martijn Grooten (martijng), Friday, 17 September 2004 08:31 (twenty-one years ago)

Ik zat nog op de basisschool toen dit allemaal aan de gang was.

Nicole (StarShine), Friday, 17 September 2004 08:32 (twenty-one years ago)

Maar ze kwamen (komen?) uit Schotland, dus dat valt wel onder "de rest van Engeland en de wereld".
klopt helemaal. het debuut Hang-Ten! heeft dan ook weinig met madchester van doen, pas bij This Is Our Art (1988) hoor je die invloeden meer terug. maar het is pas met Lovegod - 1990, midden in de hip - dat de bekende Soupie sound regeert. het manchestervirus was toen al lang over heel GB verspreid ;-)

[theo], Friday, 17 September 2004 08:44 (twenty-one years ago)

Het heeft iets weg van Journey. Zal wel aan die stem liggen...

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 17 September 2004 08:49 (twenty-one years ago)

toen new beat nog geen new beat was en nog AB muziek heette (vanwege de Ancienne Belgique in Antwerpen waar de muziek gedraaid werd) luisterde we altijd naar opgenomen radioprogramma's van een piraat die uitzond vanuit Antwerpen (Liaisons Dangereuses - pour les gens supèr cool). Wij konden die piraat niet ontvangen, maar vrienden van een dorp verder wel. Heerlijke tijd, uitwisselen van cassettes, heel af en toe de trein op naar Antwerpen om dan met een 12" die we de week ervoor hadden gehoord terug te komen. Te jong om het effectief in de grote stad mee te maken.
Toen de wielrennersbroeken, grafzerkplaatjes, smiley's en de term new beat ook bij ons in de plattelandsdisco opdoken hadden we het wel gezien.
En toen was er Madchester...

van The Music over de Roses naar acid house en zo naar new beat... leuke draad

daarkbee (daarkbee), Friday, 17 September 2004 11:50 (twenty-one years ago)

U2 vs Stone Roses... luister eens naar Discotheque en dan naar Begging You

daarkbee (daarkbee), Friday, 17 September 2004 11:53 (twenty-one years ago)

Begging you anytime....

Ik kwam in aanraking met acid house als 16 jarig jongetje in Salamanca. Het was (al?) 1988, maar het was een revolutionaire change voor me...repetitieve muziek zonder vocalen ( althans zo interpreteerde ik het toen)...ik dacht dat ik gek werd....

Eenmaal thuis ging ik me via die overgewaaide Engelse rave-cultuur ook interesseren voor bandjes die veel rondhingen in en om de Hacienda in Manchester...
Ik denk dat ik Hallelujah van de Happy Mondays binnen dat kader de beste kruisbestuiving vind. Baggy dansen op indie met acid-bleeps en beats...

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 17 September 2004 13:12 (twenty-one years ago)

zo zo, wel fascinerend allemaal. Zijn er nog maar van die karakteristieke scenes in de historie geweest die terug te voeren zijn naar één stad/label? Ook wel interessant is het feit dat die hele madchester al met al weinig invloed heeft gehad, of heb ik dat mis. Als ik het goed begrijp waren er dus ook maar 2 bands met dat geluid; Happy Mondays en Stone Roses, die redelijk bekend waren?

Zijn er meer van die specifieke stromingen te benoemen?

Rizz (Rizz), Friday, 17 September 2004 14:34 (twenty-one years ago)

Ik vind dat je The Charlatans er ook bij mag rekenen.
En, minder bekend, Flowered Up, Ride e.d.

Daar waar Madchester in Baggy overging....

Ik denk dat dit soort dingen altijd vaag zijn. Wij bedenken die genres, dus ze bestaan. Same thing with the New Acoustic Movement ( I am kloot, Turin Brakes, Kings of Conv. ) of zelfs die hele New Rock Revolution. Over vijftien jaar kunnen we ook zeggen dat The Strokes en de White Stripes de enige bekende bands van die stroming waren. Die nu al niet eens meer tot 1 stroming gerekend word. Dan mogen de Black Rebels de analen in als de Chapterhouse van '03...

De invloed van Madchester meets shoegazer meets baggy hoor je nu natuurlijk nog steeds bij tal van nieuwe bandjes.
Radio 4 heeft bv. een Madchester plaat met punkfunk invloeden gemaakt.

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 17 September 2004 14:47 (twenty-one years ago)

die belachelijk achterhaald klinkt? niks aan die plaat, gedver ugh, ik zal nu ophouden ;-)

Rizz (Rizz), Friday, 17 September 2004 14:53 (twenty-one years ago)

die belachelijk achterhaald klinkt? niks aan die plaat, gedver ugh, ik zal nu ophouden ;-)
komt er anno 2004 nog wel een rockplaat uit die niet achterhaald klinkt dan? ;-) nee ik vind die Radio4 te gek klinken.
ontwikkelen terug voeren tot één stad of geografisch gebied is altijd lastig. maar Manchester heeft met madchester toch wel wat invloed gehad. vergeet ook niet dat de basis ervan veel invloedrijker is geweest. de acidrave, de midden en eind jaren tachtig dingen van 808state, new order en a guy called gerald zijn echt belangrijk geweest. zowiezo is de hele breakbeat - artcore - ontstaan buiten london. maar ik dwaal af.

[theo], Friday, 17 September 2004 15:59 (twenty-one years ago)

"Ik denk dat dit soort dingen altijd vaag zijn. Wij bedenken die genres, dus ze bestaan"

Daar sla je de spijker echt op zijn kop, denk ik. De Stone Roses moesten bijvoorbeeld helemaal niets hebben van het Factory-label, de Hacienda of rave. Ook muzikaal vind ik Happy Mondays en Stone Roses behoorlijk verschillen. Toch zijn ze onlosmakelijk met Madchester verbonden, net als The Charlatans (Between 10th and 11th, heerlijke plaat) en Inspiral Carpets.

Andre (Andre Rozendaal), Friday, 17 September 2004 16:01 (twenty-one years ago)

Ook muzikaal vind ik Happy Mondays en Stone Roses behoorlijk verschillen.

Precies, die hebben evenveel met elkaar te maken als The White Stripes en The Strokes.

nee ik vind die Radio4 te gek klinken.

Ik luisterde toch altijd echt naar Radio 4 voor de baslijnen van Anthony Roman. Niet om de percussionist helemaal loos te horen gaan in een vijf minuten durend outro.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 17 September 2004 16:31 (twenty-one years ago)

Toch zijn ze onlosmakelijk met Madchester verbonden, net als The Charlatans (Between 10th and 11th, heerlijke plaat) en Inspiral Carpets.
ondanks de verschillen wel terecht hoor, er zijn altijd overeenkomsten en verschillen te benoemen. Manchester is niet zo'n hele grote stad, dat dingen die er gebeuren elkaar beinvloeden is onvermijdelijk. al die band - hoe verschillend ook - typeren de tijdsgeest van die noordengelse stad.

[theo], Friday, 17 September 2004 17:47 (twenty-one years ago)

Er was nog zo'n Manchester bandje: Pop Will Eat Itself.
De single "Wise up! Sucker" was ik destijds nogal wild van.
En waar zijn de KLF (the justified ancients of Mu Mu) eigenlijk te plaatsen? Hadden een paar grote (vervelende) hits.

arnout, Friday, 17 September 2004 19:29 (twenty-one years ago)

"KLF (the justified ancients of Mu Mu)"

Wat een vreselijk kutnummer was dat zeg, echt helemaal nooit wat van gesnapt. Ik word er nog opgefokt van!
Maar de cd "Chill Out" van KLF (1 van de eersten?) vind dan wel weer goed.

Andre (Andre Rozendaal), Friday, 17 September 2004 19:35 (twenty-one years ago)

Wat een vreselijk kutnummer was dat zeg, echt helemaal nooit wat van gesnapt. Ik word er nog opgefokt van!

Ik moest notabene dat liedje 10 keer op een avond draaien in het jeugdhonk anex disco waar ik destijds als vrijwilliger werkte :(

arnout, Friday, 17 September 2004 19:44 (twenty-one years ago)

Kopyright Liberation Front, toch?

jeroen (jeroen), Friday, 17 September 2004 20:42 (twenty-one years ago)

Volgens mij was in ieder geval Mani van de Stone Roses best een frequent Hacienda bezoeker.

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 17 September 2004 20:48 (twenty-one years ago)

Volgens mij was in ieder geval Mani van de Stone Roses best een frequent Hacienda bezoeker.

Ik denk het ook. Hij heeft een mini gastrol in 24hr Party People. (dus?)

Nicole (StarShine), Friday, 17 September 2004 21:19 (twenty-one years ago)

"Hij heeft een mini gastrol in 24hr Party People. (dus?)"

Nou en, de Roses waren al jaren uit elkaar, dus misschien verdiende het goed............

Mark. E. Smith heeft ook een gastrol, maar zou die het ook voor het geld hebben gedaan?

Wat is trouwens een mini gastrol, is er ook nog onderscheid in gastrollen dan?

Andre (Andre Rozendaal), Friday, 17 September 2004 21:52 (twenty-one years ago)

Mani was/is een echte geezer. Always Mad for It. Zit nu in Primal Scream. Houdt van de nodige drugs. Bezocht de Hacienda vaak eind jaren 80/begin jaren 90. Don't let anybody Tell you Otherwise. 1 + 1 = 2.

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 17 September 2004 21:59 (twenty-one years ago)

absoluut, The Stone Roses waren idd wel fervente bezoekers van de Hacienda.
En er zijn contacten geweest tussen Factory en de Roses, en zelfs op het punt dat ze daar hun muziek gingen uitbrengen, maar toen kwam hun toenmalige manager, Gareth Evans met een, voor hem althans, veel beter contract met Zomba, die speciaal daarvoor het sublabel Silvertone uit de grond stampten.

De hele Madchester scene is net heel belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de muziek in de UK. Eind jaren 80 stond de top40 vol met gefrabiceerde plastic groepen (Stock Aitken & Waterman iemand?) en kwam er niks deftig uit. The Smiths waren de laatste groep van betekenis geweest en de alternatieve scene bestond enkel uit een paar miserabele anorak groepjes.
Tot de Mondays, de Roses en de Inspirals in Manchester iedereen wild maakten. Plotseling hadden de Londonse muziekbobo's het niet meer in handen, gewone jongens vd straat kregen alle aandacht.
Het Stone Roses optreden op Spike Island is het Woodstock van toen. De beruchte TOTP met zowel de Mondays als de Roses 'live' en apestoned in hetzelfde programma. Geboorte vd 'lad'-cultuur.
Zonder Stone Roses geen Verve, geen Oasis (zoals Noel Gallagher vorige week nog vertelde bij Jonathan Ross op de BBC), die gasten zijn allemaal begonnen nadat ze de Roses live hadden gezien.
De eerste van Blur: gewoon een copy-cat baggy-plaat.

Maar Pop Will Eat Itself en KLF zou ik er niet bijsleuren, da's al verder weg van Madchester.

Madchester = Roses, Mondays, Inspirals, Charlatans, James, New Fast Automatic Daffodils, Northside, Paris Angels, The Wendy's,... met wat later nog groepen als Flowered Up en World Of Twist. Maar dan zitten we weer terug in London.

Over baggy gesproken, wie kent er Neerlands eigen Charmin'Children nog? Wat is daar van geworden?

Zijn er nog maar van die karakteristieke scenes in de historie geweest die terug te voeren zijn naar één stad/label
het einde van de Manchester hype kwam er door die andere scene in een stad aan de andere kant van de wereld, Seattle...

daarkbee (daarkbee), Friday, 17 September 2004 22:18 (twenty-one years ago)

de Roses traden zelfs ook geregeld op in de Hacienda, er bestaan bootlegs van in 85. Ook voor 24h Party People hebben ze opnames gedaan van de Roses live in de Hac (met een Stone Roses cover band) maar die hebben de eindmontage niet gehaald. (staan geloof ik wel op de 24h PP site)
Peter Hook, bassist v New Order heeft ook nog wat nummers van hen geproduced.

daarkbee (daarkbee), Friday, 17 September 2004 22:33 (twenty-one years ago)

Daarkbee is bij deze officially the man qua tekst en uitleg
( niet ironisch bedoeld).

Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 18 September 2004 01:02 (twenty-one years ago)

@ Andre
Ik geef alleen een antwoord op de vraag of Mani een regelmatige bezoeker geweest is van de Hacienda. En aangezien de film 24hr Party People ook over de Hacienda gaat gaf ik zijn gastrol als voorbeeld.

Nicole (StarShine), Saturday, 18 September 2004 06:53 (twenty-one years ago)

www: Manchester District Music Archive

Nicole (StarShine), Saturday, 18 September 2004 06:57 (twenty-one years ago)

"Over baggy gesproken, wie kent er Neerlands eigen Charmin'Children nog? Wat is daar van geworden?"

Ik zag ze ooit op Noorderslag in 1992, leuk optreden was dat. Ik heb het volgens mij nog op een stoffig cassettebandje staan. Het nummer "Chew it" had een puntgave melodielijn. Daarna niet veel meer van ze gehoord.

Andre (Andre Rozendaal), Saturday, 18 September 2004 06:58 (twenty-one years ago)

"Ik geef alleen een antwoord op de vraag of Mani een regelmatige bezoeker geweest is van de Hacienda. En aangezien de film 24hr Party People ook over de Hacienda gaat gaf ik zijn gastrol als voorbeeld."

@Nicole: Oh, bedoel je dat, dat snapte ik even niet, pardon. Het is inmiddels duidelijk dat leden van de Roses wel in de Hacienda kwamen, weer wat geleerd! Zeg Nicole, gaat die voorstelling van 24 Hour Party People in dat kleine hokje nog door?

Andre (Andre Rozendaal), Saturday, 18 September 2004 07:14 (twenty-one years ago)

Quote: Nou en, de Roses waren al jaren uit elkaar, dus misschien verdiende het goed............

denk niet dat Mani voor niets in Primal Scream en Ocean Colour Scene speelt

wel opvallend dat de twee bekendste bands van de Madchester Scene in Manchester zelf wat fans betreft achter lopen bij de Inspiral Carpets. Vorig jaar gezien op het Move Festival in Manchester en het was een geweldig optreden. Na het optreden nog een gesprek gehad met een journalist van The Manchester Evening News. Hij vertelde dat The Happy Mondays nooit serieus werden genomen en The Stone Roses te pretentieus overkwamen na 1990. The Inspirals zijn altijd een people's band geweest. Net als later Oasis en The Charlatans.

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Saturday, 18 September 2004 17:37 (twenty-one years ago)

"Over baggy gesproken, wie kent er Neerlands eigen Charmin'Children nog? Wat is daar van geworden?"

The Sandcastles waren nog veel gaver.

Ralph, Saturday, 18 September 2004 17:59 (twenty-one years ago)

> Charmin'Children

daar zat jb myers toch in?? zat later nog in supersub (deedie britpop na). nu bij acda & de munnink en de dijk enzo.

((jg)), Saturday, 18 September 2004 19:55 (twenty-one years ago)

"Hij vertelde dat The Happy Mondays nooit serieus werden genomen"

@Dennis: Door wie? Door het journaille of door het publiek? Nogal een belangrijk verschil, denk ik.

"The Inspirals zijn altijd een people's band geweest."

Als dat bij één band ook het geval was, dan was het wel bij The Mundays.


Andre (Andre Rozendaal), Sunday, 19 September 2004 18:56 (twenty-one years ago)

Hij vertelde dat The Happy Mondays nooit serieus werden genomen en The Stone Roses te pretentieus overkwamen na 1990.

Beetje kletspraat hoor (hallo allemaal, trouwens, sla ik 1 draad systematisch over wegens oninteressante titel, zitten ze daar over DE voor mijn smaakontwik belangrijkste muzikale stroming te wauwelen). Ik kan me herinneren dat de Mondays in de pers (NME, MM) van '88-'91 alom bejubeld werden alsof ze de Beatles, Bach en Stravinsky ineen waren. Pas na een fameus NME-interview waarin Shaun Ryder en hofnar Bez met homofobe praatjes aankwamen, zijn ze verketterd door 'het journaille'. De 'people' waren altijd al weg van de Mondays.

En of The Stone Roses nu veel pretentieuzer werden na 1990 dan daarvoor (kon dat?) weet ik niet, wel dat ze welhaast geen fatsoenlijke noot meer op de plaat hebben gezet sindsdien. Wat op zich een logischer verklaring voor hun neergang is.
(The Second Coming beschouw ik als een briljante single, "Ten Storey Love Song", met veel teveel b-kantjes).
(Turns Into Stone *is* inderdaad een verzameling b-kantjes, singles en restmateriaal, maar doet in kwaliteit weinig onder voor het debuutalbum).

The Inspirals zijn altijd een people's band geweest.

Dat is dan wel weer heel erg waar. Inspiral Carpets werden -op hun eerste drie singles na- altijd onheus bejegend door de Britse pers, terwijl ze altijd een hondstrouwe fanbase hielden.
Voor de Charlatans gold dat ook, en ook voor James na 1990. Bij Oasis ligt het allemaal wat gecompliceerder.

En dan nog wat, soort van antwoord op Theo: New Beat, Acid en Madchester waren in mijn woonplaats (Tilburg) tot '90 zwaar underground, maar hadden in de legendarische indiedisco De Spoel hun vrijplaats. En rara waar werd Vasquesz (muzikaal) volwassen?

Vasquesz, Monday, 20 September 2004 06:51 (twenty-one years ago)

"Turns Into Stone *is* inderdaad een verzameling b-kantjes, singles en restmateriaal, maar doet in kwaliteit weinig onder voor het debuutalbum"

Eindelijk, nog iemand die het snapt.

Andre (Andre Rozendaal), Monday, 20 September 2004 10:15 (twenty-one years ago)

New Beat, Acid en Madchester waren in mijn woonplaats (Tilburg) tot '90 zwaar underground

Stond er dan in een achteraf steegje een ongure man die je aansprak met: "cd'tje kopen?" ;)

Dongen (gat in de buurt van Tilburg) blijkt dan in retrospect hipper te zijn geweest dan Tilburg, daar waren deze bands behoorlijk mainstream: ik draaide die bandjes notabene zelf in het jeugdhonk waar ik toen vrijwilliger was. Manchester bandjes,The Sound Of C, Aciiiiid, Front 242 en al die crap.
Toegegeven: The Happy Mondays waren wel leuk.

arnout, Monday, 20 September 2004 12:48 (twenty-one years ago)

Shaun William Ryder: one of the most brilliant gutter-poets from Manchester.

Andre (Andre Rozendaal), Monday, 20 September 2004 14:01 (twenty-one years ago)

ik ga er van uit dat iemand van The manchester Evening News wel weet wat er in Manchester speelt. Of hij etaleerde zijn eigen meningen en voorkeuren.

Tijdens het Move Festival 2003 kregen de Inspirals wel het meeste publiek op de been. Meer dan John Squire en The Charlatans

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Monday, 20 September 2004 20:42 (twenty-one years ago)

Ik kan me herinneren dat de Mondays in de pers (NME, MM) van '88-'91 alom bejubeld werden alsof ze de Beatles, Bach en Stravinsky ineen waren.
Net als Menswear, Bis, These Animal Men (die trouwens een heel aardige eerste EP hadden), Gay Dad, hoe heetten die 17-jarige Oasis-kloons ookalweer, Space, etc etc etc... Leuk voor een aparte thread? De hypes en wat ervan werd?

centralscrutinizer, Tuesday, 21 September 2004 07:09 (twenty-one years ago)

> hoe heetten die 17-jarige Oasis-kloons ookalweer

Northern Uproar!!!!!

(jg) ((jg)), Tuesday, 21 September 2004 07:15 (twenty-one years ago)

Hmm, Embrace toch? [/evil grin]

Vasquesz, Tuesday, 21 September 2004 07:45 (twenty-one years ago)

Okee, gatie.

centralscrutinizer, Tuesday, 21 September 2004 07:46 (twenty-one years ago)

bovendien, Space was nooit een hype. integendeel. volgens mij altijd door de bladen de grond in geschreven. niet *elk* brits bandje dat een keer een hitje scoort werd gehyped hoor.

(jg) ((jg)), Tuesday, 21 September 2004 07:48 (twenty-one years ago)

Oh ja, en Arnout: ik zei toch dat ze wel gedraaid werden in De Spoel?
Voortaan zal ik zeggen "in De Spoel en een jeugdhonk in Dongen". OK?

"The Sound of C" was natuurlijk gewoon een hit, die draaiden ze vast ook in de reguliere discotheken. Maar voor "Voodoo Ray" of "Wrote For Luck" moest je op zoek.
(Behalve in Dongen natuurlijk, waar ze door de enome invloed van het lokale jeugdhonk in de walkmans van elke scholier zaten).

Vasquesz, Tuesday, 21 September 2004 07:51 (twenty-one years ago)

Bis en The Bluetones werden op afschuwlijke wijze belachelijk gemaakt door de Britse pers.
Niet dat deze bands het soms niet verdienden, maar als je zag wat ze dan een pagina later zate op te hemelen...

Vasquesz, Tuesday, 21 September 2004 07:52 (twenty-one years ago)

"Tijdens het Move Festival 2003 kregen de Inspirals wel het meeste publiek op de been. Meer dan John Squire en The Charlatans"

@Dennis: Klinkt leuk, die programmering van dat festival, en ook nog eens in Manchester. Heb je hier nog meer info over, of is er een site van?

Andre (Andre Rozendaal), Tuesday, 21 September 2004 09:46 (twenty-one years ago)

Oh ja, en Arnout: ik zei toch dat ze wel gedraaid werden in De Spoel?
Voortaan zal ik zeggen "in De Spoel en een jeugdhonk in Dongen". OK?

"The Sound of C" was natuurlijk gewoon een hit, die draaiden ze vast ook in de reguliere discotheken. Maar voor "Voodoo Ray" of "Wrote For Luck" moest je op zoek.
(Behalve in Dongen natuurlijk, waar ze door de enome invloed van het lokale jeugdhonk in de walkmans van elke scholier zaten).

Op je teentjes getrapt? Je doet alsof het een wedstrijd is:(


arnout, Tuesday, 21 September 2004 12:53 (twenty-one years ago)

LMOA!

Rizz (Rizz), Tuesday, 21 September 2004 13:05 (twenty-one years ago)

Laughing My Off Ass??? WFT?

centralscrutinzer, Tuesday, 21 September 2004 13:12 (twenty-one years ago)

llo!

Rizz (Rizz), Tuesday, 21 September 2004 13:29 (twenty-one years ago)

ROTFLMOA!

centralscrutinizer, Tuesday, 21 September 2004 13:34 (twenty-one years ago)

het Move Festival wordt sinds een aantal jaren gehouden in een Cricket Stadion vlakbij het centrum van Manchester. Hoewel er per dag zo'n 30.000 mensen komen is de sfeer erg ontspannen.Er is maar 1 podium waardoor je gedwongen wordt nieuwe dingen te ontdekken. Enige minpunt is dat het festival wordt gefinancieerd door Virgin Trains, daar wordt je de hele dag aan herinnerd door reclames op de grote schermen naast het podium.

In 2003 was de line up als volgt:

Day one: Manic Street Preachers, Flaming Lips, Super Furry Animals, Teenage Fanclub, The Mars Volta, Kinesis.

Day two: The Charlatans, Feeder, Dave Gahan, Inspiral Carpets, Puressence, The Bees

Day three: R.E.M., Badly Drawn Boy, Idlewild, John Squire, Athlete, Oranger

hoogtepunt was Badly Drawn Boy, alleen met gitaar en piano, kippenvel. John Squire deed wat Stone Roses klassiekers, ondanks z'n belabberde stem was het toch wel genieten.

afgelopen aflevering stonden oa Elbow, The Pixies, Morrissey, The Cure, Madness en The Stands op het programma

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Tuesday, 21 September 2004 20:12 (twenty-one years ago)

Haha, iedereen zijn halflege flesjes mee voor The Mars Volta.

@arnout: je wilt toch niet zeggen dat je nooit van de eeuwigdurende "Tilburg of Dongen: welke van de twee is hipper"-strijd gehoord hebt? ;-)

Vasquesz, Wednesday, 22 September 2004 05:38 (twenty-one years ago)

Daar staat me wel iets van bij ja... de strijd werd toen beslecht door Dongen toen een onafhankelijk ingestelde commissie in een van de walkmans van een Dongens schoolmeisje een tapeje van Voodoo Ray vond...ik kan me ook nog herinneren dat er toen met bewondering naar een bepaalde jeugdhonk werd gewezen... er werd gevraagd naar namen, maar ik zo bescheiden als ik ben...;)

arnout, Wednesday, 22 September 2004 10:32 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.