― Martijn ter Haar, Sunday, 9 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Dat hij vaker onderwerp van gesprek is dan andere indierockproducers/engineers/... als bijvoorbeeld (Shellac-bassist) Bob Weston of J. Robbins heeft waarschijnlijk meer te maken met de scherpe tong van Albini. Hij is de Rob de Wijk/Maarten van Rossem van de gitaarunderground die altijd wel wat (hetzelfde) te zeggen heeft als het over major-labels, geld en andere enge dingen gaat.
p.s. Mooi verhaal trouwens, Omar, over Urge Overkill.
― gieteling, Sunday, 9 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Over Albini, ik denk dat zijn persoonlijkheid inderdaad wel te wensen overlaat. Produktie-technisch vind ik Songs About Fucking toch wel staan als een huis voor seriemoordenaars, Surfer Rosa is ook niet echt iets mis mee en Pod heb ik ook geen klachten over. In Utero is redelijk problematisch en soms denk ik dat hij het er een beetje om deed ("ik ga die Geffen eens lekker lopen sarren") en ik heb een plaat van Jesus Lizard die klinkt echt zo plat als een dubbeltje door zijn produktie. Eigenlijk is hij kwa band keuze okay, maar die faam van de man als producer is overtrokken.
― Omar, Sunday, 9 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling, Sunday, 9 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Grappig dat je dat zegt, terwijl Albini zich er juist op laat voorstaan dat hij maar een geluidstechnicus is en geen producer. Eén van zijn meest recente opdrachten trouwens was de a.s. derde cd van de Belgische band Dead Man Ray.
― JoB, Sunday, 9 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
En wat is dan wel een goede producer? ik ken eigenlijk alleen Rubin en Albini en dan wat van die hip-hop mannetjes..
― Ludo, Sunday, 9 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Speaking of whom, fijne nieuwe Peppers-single, niet? Zeg ik tot mijn eigen verbazing.
Een producer doet 2 dingen: hij is verantwoordelijk voor het geluid (dus hoe de plaat klinkt) en hij stuurt de muzikale richting. Bij de meeste rockbands is dat van: "Ik zou nog even aan dat refreintje werken, want dat loopt nog niet lekker." Maar bij pop en hiphop is de producer vaak verantwoordelijk voor het hele muzikale gedeelte.
Een goede producer haalt dus het beste uit de muzikanten en zorgt dat dat goed wordt vastgelegd. En elke producer heeft zo zijn eigen kwaliteiten. Rick Rubin staat er bijvoorbeeld om bekend dat hij enigszins uitgebluste muzikanten weer op het goede spoor kan zetten. En hij zet altijd een vrij herkenbaar, nogal droog geluid neer. Een Neptunes produktie herken je ook zo. Maar sommige producers zijn niet meteen herkenbaar, maar hebben toch een goede reputatie. Terry Date bijvoorbeeld heeft heel veel erg goede metal and grunge platen geproduceerd.
Tsja, goeie producer (non-dans hebben we het hier over toch?). Kevin Shields weet wel een geluidje neer te zetten. Butch Vig is op zich goed als je van een beetje barokke stijl houdt. ;) Verder heb ik ook niet zo'n inspiratie, dat Spartaanse van John Cale is altijd wel mooi.
Vond ik vreemd genoeg ook best een leuk liedje.
Dus komende week weer: Single v/d Week = Megahit? ;-)
Eh, ja. Gelukkig is de baas met vakantie... ;-)
Wil ik toch even wat kwijt over mijn stadsgenoot Jan Heddema die een maand of wat geleden, een dag na het afmixen van de nieuwe plaat van Whipster, besloot om een eind aan zijn leven te maken. Jan was de producer van de Groninger scene. Bijna elke band in de stad heeft met hem opgenomen of was van plan dat nog te doen. Jan stond ook bekend om een droog geluid. Meindert Talma's 'Ferhudduker' was volgens mij de meest bekende plaat waarbij hij achter de knoppen heeft gezeten. Als hij het geluk had gehad een commercieel succesvollere plaat te mogen produceren dan had hij na verloop van tijd met gemak een reputatie als die van Pieter Kloos kunnen opbouwen. Maar onze Jan had blijkbaar andere dingen aan zijn hoofd.
― Arien in Den Haag, Monday, 10 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― martin, Monday, 10 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Jim Diamond zet altijd een overheerlijk moddervet geluid neer. Vooral de wall of sound van het met 2 drummers spelende Dirtbombs is om je vingers bij af te likken. Chris Goss kan met Welcome To Sky Valley en ...And The Circus Leaves Town van Kyuss ook rekenen heldenstatus. De ruiten staan te trillen in hun sponningen, maar toch glashelder en fijn zoemend. Qua geluid vind ik trouwens Bleach verreweg het beste. Jack Endino is toch een beetje de godfather van de grunge met al die vroege platen van Mudhoney, Soundgarden en Babes In Toyland die hij heeft geproduceerd
― Martijn ter Haar, Monday, 10 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― bas, Monday, 10 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― cuba libre (nathalie), Wednesday, 12 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Oom Steve registreert en niet meer dan dat. Hij is zelf de laatste om zichzelf producer te noemen. In sommige gevallen wil hij zijn naam helemaal niet op de hoes vermelden (wat volgens mij het geval was bij de eerst lp van Slint). Vooral de ruimtelijkheid in zijn geluid bevalt mij prima.
Geffen was trouwens dusdanig ontevreden over In Utero dat ze enkele nummers opnieuw hebben laten mixen. Het geluid van Albini is verre van commercieel, maar dat hadden ze van tevoren kunnen weten.
― Vido, Thursday, 13 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― stinker, Thursday, 13 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Die klinkt toch heel slecht? Heel schel en veel te veel hoog. Spiderland klonk een stuk beter. Gelukkig.― bas, Thursday, 13 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― bas, Thursday, 13 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
hij wil niet echt, die italic afzetten dus.
even een tip: als hele blokken tekst italic (schuin) verschijnen is dat meestal omdat er twee keer <i> geschreven is, in plaats van eerst <i> en dan </i>. Als je ongedaan wilt maken kun je in je volgende post het beste ook twee keer </i> typen, dan werkt het zeker op alle browsers. Het blijft een slordige programmeerfout van de makers van het forum, dat haal je er met een paar regeltjes code uit.
― Martijn Grooten, Friday, 14 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― nathalie, Friday, 14 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Lateralus vind ik te glad, te MOR, voor een metalplaat. Botrill's werk voor dEUS ken ik niet, want dEUS, dat is één van die bands die ik al jaren eens een keer ga uitchecken, maar waarvan het nooit komt.AEnima was wel goed, alleen had hij Tool er best van kunnen overtuigen dat sommige van de 'leuke' hoorspeldingetjes en uitgebreide intro's niet zo heel geslaagd zijn.
― Martijn ter Haar, Saturday, 15 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Het is gewoon niet-commercieel omdat iedere idioot kan horen dat het niet werkt voor bands als Nirvana.
Is dat niet juist één van de taken van een producer? Goeie engineers/mixers zijn er genoeg, maar goede producers, die een band boven zichzelf uit kunnen laten stijgen, weinig.
Maar dan ga je ervan uit dat Lateralus metal is en Tool een metalband. En dat is niet (meer) zo. Het is gewoon moderne progrock geworden, of ze nou willen of niet. Schism had ook van Rush kunnen zijn eind jaren 70. In die context is de sound perfect.
― bas, Monday, 17 June 2002 00:00 (twenty-three years ago)