Het Subjectivisten Rockism-debat (wellicht)

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Aanvulling op mijn Maiden Piece.

Nogmaals die link naar het NYT-artikel: hierzo.

Hoe ik rockism zou omschrijven:

De rockist is niet alleen iemand die vindt dat ‘rock’ (bandjes met gitaren en zo) beter is dan ‘pop’ (mooie mensen met dansbare synthesizerdeuntjes). Het is vooral iemand die aan de termen een heel normen-en-waardenstelsel vasthangt: ‘rock’ staat dan voor echt, authentiek (want de muziek wordt gemaakt door de bandleden zelf, na veel oefenen en bloed, zweet en tranen en de teksten komen recht uit het hart van de zanger weet je wel) en ‘pop’ voor nep, kunstmatig (want de muziek komt uit computers, en is niet door de uitvoerend artiest geschreven).
Rockism plaatst het maken van albums vóór het maken van singles, en het trouw blijven aan je afkomst (desnoods, nee liefst in de obscuriteit) vóór het scoren van hits.
Bij dat laatste zie je ook dat rockism niet verbonden hoeft te zijn met rockmuziek. Onlangs nog werd op dit forum door een elektro-liefhebber een keihard onderscheid gemaakt tussen 'echt' en 'fake', op basis waarvan Tiefschwartz werd afgezeken. Hij maakte overduidelijk dat deze act binnen de electroscene geen respect kreeg vanwege een gebrek aan authenticiteit.

Tegenargumenten (popism?) kun je op meerdere zaken baseren.
Allereerst binnen de kaders van rockism zelf, aangezien alles nu eenmaal niet zo zwart/wit is.
-Op de eerste albums van rockistische iconen als Rolling Stones, Byrds en Creedence Clearwater Revival stond bijvoorbeeld een flinke hoeveelheid niet zelfgeschreven materiaal, terwijl veel dance- en popartiesten (van The BeeGees tot Underworld) hun eigen materiaal schrijven.
-Het bespelen van synthesizers en programmeren van computers kan bovendien wel eens veel creatiever zijn dan het herhalen van steeds diezelfde 3 of 4 gitaarakkoorden.
-House begon daarnaast als een pure undergroundstroming, en nog steeds komen veel dansplaten op kleine indie labels uit, terwijl veel van die ‘alternatieve’ rock juist (althans vanaf eind jaren ’80, maar zeker sinds ‘Nirvana’) bij de majors zit.

Maar zo vecht je alleen tegen de simplistische 'rock=goed, computers=slecht'-houding, en blijf je in rockistische sferen. Aangezien je dans- en popartiesten zo verdedigt met rockistische argumenten.
Beter is het daarom (zoals in het NYT-artikel ook al geopperd wordt) om de fundamenten van rockism zelf aan te vallen. Daarvoor worden dan aan het post-modernisme ontleende argumenten naar voren gebracht. Alles is relatief, weet je wel.
Vragen als ‘Wat is nu eigenlijk echt/nep’?
‘Zitten rockbands ook niet gewoon in de entertainmentindustrie om geld te verdienen’?
En belangrijker: wordt er niet gewoon een hele hoop *goede* popmuziek gemaakt door mooie popzangeresjes + slimme producers, en een hoop drek door die o-zo eerlijke hardwerkende ambachtelijke bands? De nieuwe Flaming Lips? Ik wacht liever op de nieuwe Girls Aloud. En zolang Kylie leeft, heb ik geen behoefte aan Tom Waits.

*Is* hier eigenlijk nog debat over nodig? Bestaat het Rockistisch Verzet nog, en zo ja, heb ik nu genoeg lopen trollen om ze bovengronds te krijgen?

Koens, Wednesday, 10 November 2004 09:30 (twenty years ago)

Nog meer fundamentalisme. Geweldig.

jeroen (jeroen), Wednesday, 10 November 2004 09:51 (twenty years ago)

deze discussie is wat mij betreft erg jaren negentig van de vorige eeuw en volkomen achterhaalt. rock en pop hebben zich op allerlei manieren gemengd en pop doet er tegenwoordig ook alles aan om een gevoel van 'authenticiteit' te reproduceren. kortom: rockism - oftewel het achterhoede gevecht van het schemergebied tussen underground en mainstream - bestaat niet meer. popcultuur lonkt opzichtig naar vroeger en laat de consument ervan geloven dat hij of zij iets authentieks meemaakt. voor even dan, want consumptie moet natuurlijk doorgaan.
de 'underground' ziet tegenwoordig zo diep dat ze geen rol meer speelt - of lijkt te spelen - in de zichtbare wereld van de popkunst.

theo ploeg (theo), Wednesday, 10 November 2004 09:52 (twenty years ago)

popcultuur lonkt opzichtig naar vroeger en laat de consument ervan geloven dat hij of zij iets authentieks meemaakt.

Dus rockism is juist nog springlevend, en heeft de strijd gewonnen!

de 'underground' ziet tegenwoordig zo diep dat ze geen rol meer speelt - of lijkt te spelen - in de zichtbare wereld van de popkunst.

Dat betwijfel ik dus, aan de hand van Vincent Koremans uitspraken over Tiefschwartz. Zodra er weer eens een artiest uit een bepaalde scene ('underground' is misschien niet meer het juiste woord, maar de diepste lagen van elke scene zijn nog immer 'alleen voor kenners') doorbreekt, staat er iemand op die beweert dat dit fake is, van een stel opportunisten, en dat er zoveel beter en 'echtere' muziek in het genre is als je maar zoekt.

Koens, Wednesday, 10 November 2004 09:58 (twenty years ago)

Dus rockism is juist nog springlevend, en heeft de strijd gewonnen!

Als de prostitutie van een gevoel d.m.v. van marketing 'winnen' is. ;)

en dat er zoveel beter en 'echtere' muziek in het genre is als je maar zoekt.

Om succesvol te zijn kan je niet te specialistisch zijn, dan moet je de grote gemene deler bedienen (een breed marktsegment zoals dat dan al gauw heet). Als je je ergens in verdiept ga je op verschillen letten, terwijl aan de oppervlakte alleen de overeenkomsten (de stijlvormen) opvallen. Dat sommigen daar een superioriteits- of inferioriteitsgevoel (afhankelijk van het perspectief) aan vastmaken is onvermijdelijk.

Martijn Busink, Wednesday, 10 November 2004 10:07 (twenty years ago)

"KLOP! KLOP! Openmaken! Muziekpolitie !"

"Zozo meneertje, dat ziet er niet best voor u uit. Uw rock is niet puur en onversneden...."

Van die onzin. Ik dacht ooit zelf ook een purist te zijn. Bij mij alleen maar echte (of nog erger: goede) muziek in huis. Tot het moment dat andere puristen er mij van gingen beschuldigen dat hetgeen ik draaide echt niet kon... Dat duurde overigens niet zo erg lang.

What was I thinking....

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 10 November 2004 10:10 (twenty years ago)

Dat betwijfel ik dus, aan de hand van Vincent Koremans uitspraken over Tiefschwartz.
Vincent ziet diep in een bepaalde underground die niet bovengronds komt zoals een tijd geleden alternatieve 'rock'(slecht woord want dance is geen rock) schipperde tussen mainstream en underground. zijn gevecht is een achterhoedegevecht. een schermutseling.

Dus rockism is juist nog springlevend, en heeft de strijd gewonnen!
Als de prostitutie van een gevoel d.m.v. van marketing 'winnen' is. ;)

rock is integraal onderdeel geworden van de consumptiemaatschappij en heeft geen recalitrante waarde meer. het verkopen van 'authenticiteit' aan leden van het kapitalistisch systeem is van uitermate groot belang. zo blijven zij namelijk in staat zonder - al te veel - morren door te draaien in het systeem. too bad dat sinds een aantal jaar fundamentalisten elders in de wereld een dergelijke overname niet zien zitten. voor het systeem dan hè ;-)

theo ploeg (theo), Wednesday, 10 November 2004 10:36 (twenty years ago)

Is authenciteit automatisch recalcitrant dan? Onder de tirannie van de demiurg van de vrije markt wel misschien, maar ik verbind ze vooralsnog (nog) niet automatisch. :)

Martijn Busink, Wednesday, 10 November 2004 10:52 (twenty years ago)

Mag ik tussendoor even opmerken dat het niet Tiefschwartz is (spelling Vincent), maar Tiefschwarz?

Guuz, Wednesday, 10 November 2004 10:54 (twenty years ago)

Is authenciteit automatisch recalcitrant dan?
dat schrijf ik ook nergens hoor. wat ik schrijf is dat de verkoop van vermeende authenticiteit en recalcitrant gedrag met elkaar verbonden zijn.

theo ploeg (theo), Wednesday, 10 November 2004 10:55 (twenty years ago)

Ja OK, dat is zo. In de zin van 'rock 'n' roll' ja.

Maar je hebt ook nog authenciteit in de zin van akoestisch doen op barkrukken, da's niet recalcitrant en errug authentiek.

En eeeeenorm dood-gepimpt door de industrie.

Martijn Busink, Wednesday, 10 November 2004 11:04 (twenty years ago)

nee nee dat bedoel ik helemaal niet. authentiek gedrag heeft niet van doen van recalcitrant gedrag. het creëren van authenticiteit wordt echter wel 'gebruikt' om recalcitrant gedrag of afwijkend gedrag uit te bannen (zie onder andere Barthes). geef mensen tijdelijk een authentiek gevoel - laat ze denken dat ze iets authentieks meemaken - en ze blijven ehhhh koest. dat bedoel ik.

theo ploeg (theo), Wednesday, 10 November 2004 11:10 (twenty years ago)

Als ik de discussie (en de definitie van 'authentiek') weer even iets mag verengen, zodanig dat die weer binnen de hedendaagse popmuziek past (en de bredere maatschappij- en cultuurkritiek even aan de experts laat):

Als 'authenticiteit' dan zo massaal verkocht wordt, is er schijnbaar behoefte aan. Is het schijnbaar iets waar veel waarde aan wordt gehecht.
Terwijl je toch zou denken dat Idols de definitieve doorbraak van het post-modernisme in de (massa)popcultuur was. Een cursus zelfs.
'Hier is een nobody. Jullie kunnen allemaal zien dat het niks is, en zelfs van minuut tot minuut het proces volgen waarmee we van niks iets maken. En dan gaan jullie dit allemaal kopen, omdat ook iets wat voor jullie ogen vanuit niets gemaakt wordt, leuk kan zijn.'

Koens, Wednesday, 10 November 2004 11:21 (twenty years ago)

@ Theo: Vandaar a-koest-ische gitaren in "authentieke" muziek? ;-)
Rockism is gebaseerd op de onzinnige aanname dat er ooit rockmuziek is gemaakt waaraan iets authentieks, niet-commercieels was. "Echte" 60's-Rock is vercommercialiseerde r'n'b, hangt van jatwerk en anderen nadoen aan elkaar en hoort thuis in de wereld van entertainment, niet bij serieuze muziek. Superslim om zoiets te presenteren als authentiek, maar wie erin blíjft tuinen moet een beetje eenvoudig van geest zijn, vrees ik. Aldus mijn gechargeerd betoog, met alle verplchte knipoog-emoticons vandien.

centralscrutinizer, Wednesday, 10 November 2004 11:25 (twenty years ago)

aan 'authenticiteit' is inderdaad flinke behoefte, maar ik kan daar verder niet meer over zeggen zonder diep op cultuurkritiek in te gaan. Idols is precies dát: het leert mensen dat authenticiteit het belangrijkste is. waarom denk je dat de platen die er uit voorkomen totaal niet verkopen (in tegenstelling tot wat wij schrijft)? Idols is één grote publiekelijke zoektocht naar echtheid. als het eenmaal gevonden is - een slungelige jongen die een oh zo goede strot heeft waarmee hij stevie wonder en prince kan nadoen - laten we hem weer vallen.
nee, de opkomst van het postmodernisme en de hang naar authenticiteit hangen sterk samen.

theo ploeg (theo), Wednesday, 10 November 2004 11:26 (twenty years ago)

Effe wat moeten surfen, maar ik snap 'm Theo. :)

En idd: iedereen wil een nieuwe Prince, maar die had al 5 (?) platen gemaakt voor ie doorbrak, tegenwoordig willen de platenmaatschappijen sneller resultaat en als dat niet komt wordt je gedropt.

Martijn Busink, Wednesday, 10 November 2004 11:32 (twenty years ago)

Die laatste Idols-winnaar stond zich voor op zijn authenticiteit ("keep the soul alive") en zijn fans waarderen het ("hij kan echt zingen"). Er is een hele grote behoefte aan authenticiteit (ook bij OSM) maar de manier waarop dat wordt ingevuld verschilt heel erg van persoon tot persoon. De één vind Girls Aloud lekker authentiek producerspop (in de traditie van Phil Spector e.v.), de ander snapt helemaal niets van die redenering (hitparadepop = nep) en kickt op de kogelgaten van 50 Cent.

JoB (JoB), Wednesday, 10 November 2004 11:33 (twenty years ago)

"Dat betwijfel ik dus, aan de hand van Vincent Koremans uitspraken over Tiefschwartz.
Vincent ziet diep in een bepaalde underground die niet bovengronds komt zoals een tijd geleden alternatieve 'rock'(slecht woord want dance is geen rock) schipperde tussen mainstream en underground. zijn gevecht is een achterhoedegevecht. een schermutseling."

laat mij voor eens en altijd iets rechtzetten: ik bevind mij op geenerlei wijze in 'een bepaalde underground'. Zonder mezelf nou te veel op de voorgrond te willen plaatsen: naast het runnen van een electrolabel en het maken van electro als RA-X, speel ik ook in een punkband met de welluidende naam The House Of Destructo, organiseer ik breakcore avonden in Tilburg met Crack Beats en produceer(de) ik bands als the Spades, The Riplets, Goldenboy, Judasville, Onload etc. Bovendien is de 'echtheids' factor van Tief een bijkomende kwestie. In de EERSTE plaats krijgen ze geen respect van 'de electroscene' omdat het gewoon bar slecht is. Slechte arrangementen, slecht geprogrammeerde drums en slechte melodische capaciteiten. Dat heeft NIKS met 'Rockism' te maken.

Laat me verder even melden dat 'Popism' zich ook al jarenlang doorzet in de alternatieve hoek. Laten we eens eerlijk zijn. The Strokes waren éigenlijk toch NIET de redders van de Rock en Roll hé! zoals aangekondigt in diverse bladen. Maar ze hadden wel een goede look! En the Killers, The Dears, The Features, the whatevers, meestal vind ik wel ergens een vermelding van 'de kekke outfit van de bassist' of 'het volledige retro kapsel van de zanger'

En zonder nou heel filosofisch te willen worden: eigenlijk is alles fake, van de pushup bh van die meid in de kroeg tot ze zwart geverfde haren van Rick de Leeuw en van die wasmiddelenreclame tot aan de oorlog in Irak of een presidentsverkiezing waarbij je de winnaar niet kunt vertrouwen. Dus ik vind 'Rockism' een ietswat overbodige term.

Ga er gewoon vanuit, wat het ook is, dat het is opgezet om er geld mee te verdienen, dan kun je niet echt teleurgesteld zijn als blijkt dat de 2 zangers al jaren playbacken en de band, geleid door een ernstig bebrilde zanger, er eigenlijk helemaal niet zo goed uitziet.
milli vanilli rip

vincent koreman (rax), Wednesday, 10 November 2004 11:48 (twenty years ago)

kijk kijk, Vincent en ik kunnen gemakkelijk samen door één deur ;-) enige verschil is - denk ik - dat ik het niet zo erg vind om af en toe valse 'authenticiteit' te consumeren. want het kan best lekker zijn. daarbij is de grens tussen 'vals' en 'echt' niet meer te trekken juist doordat het 'systeem' alle elementen - de volgende en de recalcitrante - wil inpalmen en gebruiken om de heersende orde te sterken. pppfff wat een neomarxistische rethoriek vloeit er vandaag uit mijn toetsenbord zeg..

theo ploeg (theo), Wednesday, 10 November 2004 11:53 (twenty years ago)

"kijk kijk, Vincent en ik kunnen gemakkelijk samen door één deur"

hangt ervanaf hoe breed je bent Theo... meestal kunnen alleen kleine en/of schriele mensen met mij samen door een deur.

Ik vind het ook niet erg om af en toe wat valse authenticiteit te consumeren. Zo heb ik een zwak voor Spiller van Groovejet, terwijl die track eigenlijk tegen alle redelijkheid ingaat.

vincent koreman (rax), Wednesday, 10 November 2004 12:03 (twenty years ago)

Zo heb ik een zwak voor Spiller van Groovejet, terwijl die track eigenlijk tegen alle redelijkheid ingaat.

Zo zeer zelfs dat het eigenlijk Groovejet van Spiller is. ;)

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 10 November 2004 12:09 (twenty years ago)

...en kickt op de kogelgaten van 50 Cent.

Ja, 50, da's pas echt. Eerst een hosselaartje en dan ineens een P.I.M.P. High All The Time en in interviews zeggen niet te blowen om scherp te blijven.

Grappig dat in muziek altijd alles 'echt' moet zijn, terwijl in films en boeken, zelfs de meest ongeloofwaardige, fictie veel meer gerespecteerd wordt.

Ga er gewoon vanuit, wat het ook is, dat het is opgezet om er geld mee te verdienen

Ik ga er vanuit dat muzikanten muziek maken omdat ze muziek willen maken en daar mogen ze van mij best geld mee verdienen.

Dat sommige muzikanten muziek willen maken die appelleert aan een breed publiek (of gewoon zelf deel uitmaken van dat brede publiek en muziek maken naar hun eigen mainstreamsmaak) en dus ook veel in het laatje brengt is ook best. Bij een hoertje kan je ook best klaarkomen. :D

Martijn Busink, Wednesday, 10 November 2004 12:22 (twenty years ago)

Theo/JoB: jullie hebben gelijk natuurlijk, wat Idols betreft.
Juist de 'echtheid', het werkelijk goed kunnen zingen, was bij de Idols-winnaars een belangrijke factor.
Toch is het allemaal heel dubbel, aangezien bij Idols ook de 'achterkant' van de popindustrie, zeg maar de bordkartonnen decors met plakbandjes, zichtbaar werden voor het publiek.
En zeer hoopgevend vond ik dat in de tweede editie een jongen de laatste 8 heeft gehaald die echt totaal niet kon zingen maar er wel goed uitzag. Helaas niet in een Milli Vanilli-achtige groep geeindigd (maar op de toneelschool geloof ik).

Vincent: doet erg zijn best om onder beschuldigingen van rockism uit te komen, maar al zijn opmerkingen zijn juist pijnlijk rockist. (Al geloof ik best dat je Tiefschwarz echt gewoon slecht vond hoor).
Laat me verder even melden dat 'Popism' zich ook al jarenlang doorzet in de alternatieve hoek. Laten we eens eerlijk zijn. The Strokes waren éigenlijk toch NIET de redders van de Rock en Roll hé! zoals aangekondigt in diverse bladen. Maar ze hadden wel een goede look!
Haha, precies wat in het NYT-artikel wordt gezegd. Of The Strokes zijn goed (want echte muziek met gitaren), of fout (want goed-uitziende poseurs). Uit je opmerking begrijp ik vooral dat het je nog steeds niet helemaal lekker zit dat uiterlijk uberhaupt een rol speelt.

Ga er gewoon vanuit, wat het ook is, dat het is opgezet om er geld mee te verdienen, dan kun je niet echt teleurgesteld zijn als blijkt dat de 2 zangers al jaren playbacken en de band, geleid door een ernstig bebrilde zanger, er eigenlijk helemaal niet zo goed uitziet.

Punt is nu juist dat er mensen zijn die niet alleen teleurgesteld zijn, maar het een schande voor de popmuziek vinden dat zoiets kan (zie het Ashley Simpson-voorbeeld), en hun artiesten zal zoiets nooit overkomen, etc.

Ik vind het ook niet erg om af en toe wat valse authenticiteit te consumeren. Zo heb ik een zwak voor Spiller van Groovejet, terwijl die track eigenlijk tegen alle redelijkheid ingaat.

Tegen welke redelijkheid dan? Waarom kun je niet zeggen dat het gewoon een goed nummer is? Zolang het een 'guilty pleasure' is die je jezelf toestaat, ben je een ultieme rockist.

Koens, Wednesday, 10 November 2004 12:51 (twenty years ago)

Als je zelf muzikant bent dan lijkt mij de kwestie wat echt en onecht is wel wat wezenlijker.
Zelf sta je te zwoegen met alle oprechtheid en komt niet aan de bak, terwijl een stelletje inhalige talentlozen met het grote geld vandoor gaan.

Gelukkig ben ik geen muzikant en kan ik zonder gewetenswroeging naar Britney Spears luisteren
(toegegeven: dit heeft lang geduurd)

arnout, Wednesday, 10 November 2004 12:57 (twenty years ago)

Hebben alle rockists niet elk jaar een excuuspoptruus. Hey Annie!
Waar ze heel snel een dieper laagje bij verzinnen,oh haar vriendje is dood en dat hoooor je. ;)

Ludo (Ludo), Wednesday, 10 November 2004 13:05 (twenty years ago)

Ik herinner mij eindeloze discussies met vrienden over bands/muzikanten waarvan ik vond dat die echt niet konden. Ik probeerde mijn standpunt te verduidelijken door (hoogdravend) over "authentieke" muziek, "echt" gevoel en "eerlijke" motieven te praten, waaraan het een (pak-em-beet) Sting ontbreekt. De discussies eindigden steevast in ruzies, omdat de "rockist" steeds halsstarriger wordt en de 'uitgedaagde' alle kritiek op zijn muzieksmaak makkelijk van zich af laat glijden: "zeur niet, joh, is gewoon een lekkere plaat!"
Over smaak valt te twisten, graag zelfs, maar niet vanuit het rockist-principe.

ragruijters (reinier gruijters), Wednesday, 10 November 2004 13:11 (twenty years ago)

Ha Sophie Ellis Baxtor is de Seal van tien jaar later, een geweldig nummer gezongen dat niet van haar is...
Elvis kan dan toch ook niet volgens rockism definities???
Luc

luc, Wednesday, 10 November 2004 13:17 (twenty years ago)

Elvis heeft ook NET geen rockist dood..

Ludo (Ludo), Wednesday, 10 November 2004 13:20 (twenty years ago)

tja, zo ben je een genie, zo ben je een rockist! het kan verkeren bij de subjectivisten...

Groovejet van Spiller (toch?) stuit mij vooral tegen de borst omdat het duidelijk een track is die gemaakt is om zoveel mogelijk geld te genereren. En toch, het is catchy en ik vind het wel wat.

Iemand hier trouwens The Manual (how to have a number one the easy way) van The KLF weleens gelezen? dat schrijven lijkt me ook van toepassing op deze discussie.

http://www.klf.de/online/books/bytheklf/manual.htm

vincent koreman (rax), Wednesday, 10 November 2004 14:35 (twenty years ago)

niet 'op' maar 'bij' deze discussie natuurlijk..

vincent koreman (rax), Wednesday, 10 November 2004 14:36 (twenty years ago)

Groovejet van Spiller (toch?) stuit mij vooral tegen de borst omdat het duidelijk een track is die gemaakt is om zoveel mogelijk geld te genereren.

Dat bedoel ik. Rockist.

En toch, het is catchy en ik vind het wel wat.

Despite yourself, nietwaar?

Re: the Manual, yep.
Bring me Edelweiss, briljant.

Koens, Wednesday, 10 November 2004 14:38 (twenty years ago)

Hebben alle rockists niet elk jaar een excuuspoptruus

Annie is sowieso rockistische pop. Album artiest, Auteur, mmmm...zwanger met allerhande betekenissen/referenties (en hoor Arthur Russell toch eens in 'Come Together'...kassa!)

Popistische rock, dat zou dan weer The Strokes zijn, gok ik.

Omar (Omar), Wednesday, 10 November 2004 21:03 (twenty years ago)

- misschien was milli vanilli gewoon revolutiuonair! als ik weer van een of andere laptop-act geniet denkt iemand in mij stiekem: die frank farian had het door, alleen wij (nog) niet.
- maar to the topic: volgens mij leven we in een soort knipoog-cultuur waar origneel vaak een reactie is op een eindeloos gekopieerd teken. kijk naar het hakenkruis van de punkers. (levy strauss, niet die van de spijkerbroeken, heeft er boeken over volgeschreven). en op dit forum loopt nog een joost h. rond.
bij de hennesz in de Kalverstaat kun je hippe, ironische kleren kopen met tijgerprint. in de dellenwinkel een paar deuren verder worden ze als serieus verkocht. de betekenis van de tijgerprint is alleen totaal anders.
dezelfde onduidelijkheid zie je bij voorbeeld in de receptie van the darkness. niemand weet het meer hoe het bedoeld is. en ik betrap me er de laatste tijd op dat ik niks meer weet. EEN nummer van britney spears is misschien wel conceptueler, zelfs rauwer, dan het hele oevre van alvin lucier.
dit jaar had ik, blanke slungel, een van mijn meest "authentieke" momenten op een vaag feest, waar ik op booty bass met een dame stond te dansen, terwijl ik de hele tekst van baby got back uit mijn hoofd mee kon zingen. nu luister ik even graag naar "dude looks like a lady" als naar "lady in blue" van ellington (nu moet ik oppassen, ik lijk wel scheepmakers)
- de muziek is niet vaak meer van de muzikant, dat weten we wel. maar de muziek is vaak ook niet meer van de luisteraar. eerder van "de cultuur". ik heb nooit om britney gevraagd, nooit een mp3 van haar opgezet, maar toch blijft het in mij hangen. toch maakt de fictie (of het conceptuele/ de mechanische lopende band productiemethode) mij een onderdeel van die westerse cultuur waar ik misschien wel graag bij wil horen. hoe zei bad religion het ook alweer? i'm a 21st century digital boy?

volgen jullie me nog????
of volg ik mij nog?

joost weet het ook niet, Wednesday, 10 November 2004 21:17 (twenty years ago)

Ik mag me graag bezondigen aan "Industrialism" waarbij ik stel dat alle muziek met melodie kut is (en rock muziek in het bijzonder), en dat alleen drumcomputers en slijptollen die 25 keer door de meest vuile distortions en compressors zijn gejaagd als "echte muziek" tellen. Hahahaha!
Nu ja, daar meen ik natuurlijk geen klap van, maar het is wel grappig in discussies. Zo heb ik nog eens enkele "Rockisten" op de kast gekregen met de stelling dat alleen met de computer gemaakte muziek echte muziek is, omdat de computer in al zijn objectiviteit de ware bedoeling van de componist laat zien, terwijl "echte muzikanten" de boel verprutsen met hun "eigen intepretaties". Met dat soort argumenten wordt de discussie aan de bar uitermate vermakelijk.

Kratarknathrak, Wednesday, 10 November 2004 22:28 (twenty years ago)

hee kratje (erwin)
ik kom er toch, door je redeneertrant en onderwerpkeuze, altijd achter dat jij het bent.
dus gebruik de internetforums, met al hun objectiviteit en met al hun ware bedoelingen, dan ook om met je echte naam te ondertekenen (-:
en nu op naar de bar!

repelsteeltje joost, Wednesday, 10 November 2004 23:15 (twenty years ago)

Popistische rock, dat zou dan weer The Strokes zijn, gok ik.

Ik ga voor The Hives. Die gaan zelfs zo ver dat ze beweren dat ze, al waren ze een boybandje, bij elkaar gezocht zijn door een mysterieuze man achter de schermen die al hun liedjes schrijft.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 10 November 2004 23:30 (twenty years ago)

Zo heb ik nog eens enkele "Rockisten" op de kast gekregen met de stelling dat alleen met de computer gemaakte muziek echte muziek is, omdat de computer in al zijn objectiviteit de ware bedoeling van de componist laat zien, terwijl "echte muzikanten" de boel verprutsen met hun "eigen intepretaties". Met dat soort argumenten wordt de discussie aan de bar uitermate vermakelijk.

Ongetwijfeld, zolang je maar door hebt dat je zelf dus puur rockistisch redeneert (door te denken dat er 'echte' muziek is, en het te hebben over 'de ware bedoeling').

Maar goed, een wijs man beweerde al ooit dat er een beetje rockism in ieder van ons zit (en zeker ook in mij).

Koens, Thursday, 11 November 2004 07:56 (twenty years ago)

Ik lijd zelf trouwens aan jazzism. Als het niet moeilijk is, is het niks. En funkism, als het niet dansbaar is, is het niks. En retro-ism: als het niet oud is, is het niks. Helaas blijft er maar heel weinig muziek over zo. Maar ja, je bent een -ist of niet.

centralscrutinizer, Thursday, 11 November 2004 08:43 (twenty years ago)

Ik mag graag denken dat er maar één -ism is dat mede bepaald of ik hetgeen ik beluister goed ga vinden:

'Jaaaa-dit-ism'

:-P

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Thursday, 11 November 2004 08:55 (twenty years ago)

@ André: :-))

marieke (marieke), Thursday, 11 November 2004 08:56 (twenty years ago)

het enige waar ik onder lijd zijn nazisme, racisme, subjectivisme etc.. etc..

joost heijt, Thursday, 11 November 2004 11:18 (twenty years ago)

Ik draai een van mijn favoriete platen en ik weet dat over elke noot is nagedacht, dat de meeste instrumenten niet tegelijkertijd zijn opgenomen, dat de zang tig keer is overgedubd en dat er achteraf op allerlei manieren aan is gesleuteld. En toch klinkt het ECHT, want ik hoor een authentieke BAND. 'Authenticiteit' is dus grotendeels een illusie, maar wel een hele mooie. En ik weet dondersgoed dat het een illusie is, maar dat maakt niet uit, sterker nog: die wetenschap verhoogt de mate van waardering. Gebakken lucht, maar o zo mooi.... De muziek wordt namelijk dusdanig prachtig vormgegeven/neergezet dat ze boven zichzelf (en dus boven de illusie) uitstijgt door middel van esthetiek, (artistieke) kwaliteit, vernieuwing etc. (in zekere zin ook weer allemaal illusies)

Maar de illusie moet er niet te dik bovenop liggen, het moet een beetje verborgen, een 'geheimpje' blijven. Anders wordt het plat. ECHTE mensen met ECHTE instrumenten die er ECHT op hebben geoefend, of toch tenminste heel goed de schijn op houden, weten de illusie daarom beter gestalte te geven, of beter gezegd: houden de illusie beter in stand. Bij Frank Farian- of Idols-achtige toestanden ligt het er te dik bovenop, kijk je er doorheen, is het een zeepbel en KLINKT het ook als een zeepbel. In tegenstelling tot mijn favoriete muziek: dat is ook een zeepbel, maar klinkt tenminste niet zo.

Geef mij daarom maar echte gitaren. Echte drums. Een echte stem, behorend bij degene wiens mond je ziet bewegen. En ja Koen, ik wordt besodemieterd waar ik bij sta, maar dan toch liever door een knappe illusionist dan door eentje waar je de kaart in zijn mouw ziet zitten.
Is dat rockisme?
Dan ben ik een rockist.
ROCKISM RULES!

John Prop (John Prop), Thursday, 11 November 2004 17:13 (twenty years ago)

ach ach.... ieder zijn eigen smaak, maar Frank F. heeft veel liedjes gemaakt/geproduceerd dievan die echte gitarenmannen graag gemaakt hadden willen hebben. Het dedain blijft me verbazen. was er niet een echt gitaartje bij farians derde generatie popgroep no mercy, met die lijzige latino's???

Luc, Thursday, 11 November 2004 17:35 (twenty years ago)

Repelsteeltje Joost denkt dat ik Erwin heet, als ik het goed lees. Helaas,helaas, u gaat niet door naar de volgende ronde, niet langs af, geen 20.000 euro, en ook niet door voor de koelkast! :)

Kratarknathrak, Thursday, 11 November 2004 17:59 (twenty years ago)

Hee kijk, Erwin is weer uitgewerkt. Hoi Erwin *zwaai*

AlexvdH (AlexvdH), Thursday, 11 November 2004 22:32 (twenty years ago)

ik ben rockist.....pop is altijd het electrisch nadoen van gitaarstukken geweest

Erik Oudman (xzeroine), Friday, 12 November 2004 09:09 (twenty years ago)

begint pop niet al lang voor de elektrische/elektronische instrumenten? Bij het Brill Building en musicalliedjes, Peggy Lee, Dean Martin, Frank Sinatra?

centralscrutinizer, Friday, 12 November 2004 09:19 (twenty years ago)

de hele term rockisme is door de hele discussie tamelijk blurry geworden. dat NYT artikel en Kamer bedoelen volgens mij echt het 'rock'n'roll' gevoel van de gitaar, drums en bas.
hier is dat al snel vertaald in de tegencultuur die popcultuur altijd is geweest. volgens mij een heel ander fenomeen dan het oorspronkelijke artikel bedoelde.

theo ploeg (theo), Friday, 12 November 2004 10:06 (twenty years ago)

Inderdaad. Het element 'underground vs. mainstream' is slechts één elementje van rockism, dat er -door jou, theo, zelf trouwens- meteen werd uitgelicht en belangrijkste twistpunt werd in de meer sociologische discussie.

Maar ook het 'echte muziek = gitaren, drums en bas'-argument is slechts één van de elementen.
En alhoewel Kamer dat wellicht in het bedoelde artikel vooral bedoelde, vind ik toch vooral het idee erachter zo grappig en oubollig (het idee dus dat er 'echte' muziek is, ambachtelijk/aandacht aan teksten besteed/de emotie erachter is '4real' vs oppervlakkige nep-muziek: producersmuziek/simpele teksten/plastic emotie).

Koens, Friday, 12 November 2004 10:23 (twenty years ago)

terecht dat je stelt dat ik ermee begonnen ben het in een breder kader te trekken.

het punt aan rockism is volgens mij wel - als ik me dus baseer op Kamer - een terug verlangen naar puurheid, echtheid en authenticiteit.

dat is toch anders bij de tegencultuur en dus underground, die natuurlijk ook sterk kan teruggrijpen op authenticiteit maar die aan de andere kant ook een sterk verlangen voorwaarts kan hebben en dus juist nieuwe stijlelementen omarmt. misschien ook met het doel om authentiek te zijn overigens.

zo bezien kun je underground onderverdelen in rockism (conservatief) en ehh iets anders, laat ik het futurism noemen dat progressief is. overigens wel logisch dat in deze tijden van angst en haat rockism de toon zet.

theo ploeg (theo), Friday, 12 November 2004 10:49 (twenty years ago)

Producersmuziek is heel erg ambachtelijk. Het is toegepaste gebruikskunst. Die rock vaak ook, maar dat erkent het gros van die bands en hun liefhebbers niet. Die 'plastic emotie' kan toch oprecht worden gevoeld, ook door de uitvoerder. Het is misschien wat oppervlakkig, maar het gros van de (rock)bands gaat echt niet veel dieper.

In toegepaste kunst kan nog steeds sprake zijn van 'oprechte' emotie, 'de inspiratie', 'de muze' etc. Industriële vormgeving kan erg fraai zijn waar soms ook nog eens de esthethiek de bruikbaarheid overrulet, zie ook grafische vormgeving vs. beeldende kunst en je ziet het dus ook terug in muziek.

Een bewuste zoektocht naar originaliteit (gesteld dat goede kunst zich onderscheid van de rest) kan ook weer leiden tot iets gekunstelds en bloedeloos en als een bepaalde kunststroming eenmaal populair is gaan de stijlvormen een eigen leven leiden waardoor het weer een ambacht wordt.

Martijn Busink, Friday, 12 November 2004 11:02 (twenty years ago)

Goede kunst onderscheidt zich... natuurlijk :/

Martijn Busink, Friday, 12 November 2004 11:04 (twenty years ago)

Martijn: inderdaad. Maar dat is dus rockism bestrijden met rockistische argumenten, zoals bedoeld in mijn openingspost.

Koens, Friday, 12 November 2004 11:43 (twenty years ago)

Maar dat is dus rockism bestrijden met rockistische argumenten
en dat is zinloos aangezien rockism niet alleen pop aanvalt maar ook eehh futurism.

theo ploeg (theo), Friday, 12 November 2004 11:49 (twenty years ago)

Mijn punt is gewoon dat dergelijke dogmatiek vol zit met dubbele standaarden, plus dat je jezelf, als rockist, beperkt. Niet mijn probleem hoewel het wel leuk blijft om de poten er onderuit te zagen. :)

Martijn Busink, Friday, 12 November 2004 11:56 (twenty years ago)

"Bij Frank Farian- of Idols-achtige toestanden ligt het er te dik bovenop"
toch flikte hij het zowel bij boney m als bij milli vanili om andere mensen op het podium te zetten dan de mensen die de nummers inzongen. en we trapten er steeds in.

joost heijt, Friday, 12 November 2004 18:28 (twenty years ago)

Is het niet gewoon weer een sociaal-economisch iets? Een verschil tussen arm en rijk? Een paar straatschoffies uit Seattle, New York of [vul maar in] die door hard werken ergens komen tegenover een dochter/zoon/zus/broer van, een ontdekking van de Mickey Mouse Club of een soap-ster die eens wat anders wilt doen?

AutoStatic (AutoStatic), Saturday, 13 November 2004 12:08 (twenty years ago)

En alcohol, drugs en sigaretten vs. fitness en Evian.

arnout, Saturday, 13 November 2004 12:39 (twenty years ago)

Autostatic: en al die hardwerkende rockbandjes van kunstacademiestudentjes-cum-rijkeluiskindjes dan?

Inmiddels is ook de 'popism'-discussie op gang bij de grote broer van dit forum...

Koens, Sunday, 14 November 2004 13:12 (twenty years ago)

mmm, doorlezen van deze discussie brengt een herinnering boven. 'kheb jaren met een muzikant samengewoond, en 1 x vroeg hij -nadat-i me weer eens iets nieuws had laten horen: "do you think it's good, do you think they'll like it?"

een verwarrende combinatie vragen die de authenticiteitskwestie raakt. ik herinner me dat ik iets zei in de trant van 'if you think it's good, it's good. if you think they'll like it, it's probably less good but they might like it.'

een erg rockist antwoord als ik het goed begrijp. achterliggende gedachte is dat als iemand maakt wat-i wil maken, het nooit verkeerd kan zijn. (een ander kan het wel slecht vinden). als je iets maakt met oog op een doelgroep kan het best goed zijn maar omdat je zelf al water door je eigen wijn gooit is de kans daarop al ietsje kleiner. misschien vinden 'zij' het wel heel goed, maar in hoeverre is het in de ogen van de maker zelf nog een goede weergave van wat hij kwijt wil?

enfin, hij kon indertijd wel wat met dat antwoord.

moniiq (moniiq), Sunday, 14 November 2004 20:37 (twenty years ago)

Koen, daar ga ik een nachtje over slapen om vervolgens met iets te komen als dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.
Verder moet ik me dan over mijn eigen rockistische gedachtengoed heenzetten omtrent conservatorium en kunst- en rockacademie muzikanten.

AutoStatic (AutoStatic), Sunday, 14 November 2004 23:21 (twenty years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.