― central scrutinizer (central), Monday, 7 February 2005 15:14 (twenty years ago)
Het antwoord op deze vraag is ook het antwoord op jouw vraag.
― Dwars (dwars), Monday, 7 February 2005 16:36 (twenty years ago)
Kijkend naar de hitparade kan je niet echt zeggen dat Miles en Coltrane daar nu zo'n revolutie ontketend hebben.
― Martijn Busink (twIXta), Monday, 7 February 2005 16:58 (twenty years ago)
― Martijn Busink (twIXta), Monday, 7 February 2005 16:59 (twenty years ago)
― theo ploeg (theo), Monday, 7 February 2005 18:09 (twenty years ago)
― Martijn Busink (twIXta), Monday, 7 February 2005 18:25 (twenty years ago)
Popjournalistiek hè. Want daar gaat het hier over. En dat waren de Beatles en de Stones ook, popartiesten.Wat die avantgarde-jazzfreaks in hun vrije tijd allemaal voor revolutionairs doen moeten ze zelf weten, maar val ons er niet mee lastig.Er zijn vast ook jazzmuziekjournalistieke blaadjes waarin Coltrane en Davis 'de canon' vormen.
― Koens (Koens), Monday, 7 February 2005 20:14 (twenty years ago)
― GzZz (Gzz), Monday, 7 February 2005 22:54 (twenty years ago)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 February 2005 07:26 (twenty years ago)
Dus wat Theo zegt lijkt me veel relevanter voor discussie, en dat van Koen meer ter illustratie daarvan.
― Dwars (dwars), Tuesday, 8 February 2005 07:46 (twenty years ago)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 February 2005 07:55 (twenty years ago)
We kunnen hier nu natuurlijk een hele discussie gaan houden over wat wel en wat geen popmuziek is, maar dat is nogal off-topic en daar is vast al eens een draadje voor in het leven geroepen.
Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat "wat die jazzjongens doen moeten ze zelf weten" geen antwoord is op de vraag van cs en dat "geschiedenis is altijd de visie van de heersende orde op het verleden" wat mij betreft een stuk dichter in de buurt komt.
― Dwars (dwars), Tuesday, 8 February 2005 08:27 (twenty years ago)
Het zijn gewoon twee los van elkaar lopende draden in de min-of-meer populaire muziek.
Maar in de jazzmuziekjournalistieke wereld zijn Davis en Coltrane natuurlijk net zo'n saaie canon als de Beatles en de Stones in de popjournalistieke*, en is er vast wel een trolletje dat zegt: "ja maar weet je wel waar Ishii Tamayoko en Holger Nagy mee bezig waren in die tijd?"
*Ik vraag me trouwens sowieso af of er versies van de popgeschiedenis zijn die zeggen dat de Beatles en Stones revolutionaire dingen deden voor 1966. Het waren gewoon popbandjes die voor wat opwinding zorgden, een 'manic pop thrill' gaven. Gewoon zoals de nieuwe single van Ashanti dat nu doet.
― Koens (Koens), Tuesday, 8 February 2005 08:33 (twenty years ago)
― Koens (Koens), Tuesday, 8 February 2005 08:38 (twenty years ago)
― Dwars (dwars), Tuesday, 8 February 2005 08:49 (twenty years ago)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 February 2005 08:51 (twenty years ago)
― Ionica (Ionica), Tuesday, 8 February 2005 08:59 (twenty years ago)
Maar hoe konden onze ouders zo doof, zo blind en zo hypegevoelig zijn om hierin te tuinen?
en
En waarom zitten wij nog steeds met dat bullshit-canon van Beatles, Stones etc. opgescheept in de muziekjournalistiek?
Op de eerste vraag had mijn laatste commentaar betrekking, op de laatste vraag blijft mijn "volstrekte bullshit"-antwoord onverkort staan.
― Koens (Koens), Tuesday, 8 February 2005 09:04 (twenty years ago)
En laten we eerlijk zijn: wie van een latere generatie was er nou direct onder de indruk van Pet Sounds, The Velvet Underground & Nico of Revolver? Het is toch door de verhalen van 'voor die tijd was dit revolutionair' dat je die dingen welwillend bent gaan beluisteren (ik wel tenminste).
Uiteraard staan er in de jazz ook mensen en platen op een voetstuk. (En die wereld is op z'n eigen manier nog veel bekrompener dan de popwereld.) Dat neemt niet weg dat de bestaande popcanon best eens een flinke beeldenstorm kan gebruiken.
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 09:32 (twenty years ago)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 February 2005 09:40 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 09:44 (twenty years ago)
Dat neemt niet weg dat de bestaande popcanon best eens een flinke beeldenstorm kan gebruiken.
Kijk, dat is een heel ander verhaal! Helemaal mee eens.Nogmaals 1963 en 1965 onder de loep nemend: toen the Beatles nog covers stonden te spelen, en the Stones wat ouwe bluesriffs stonden op te bakken, was ene Phil Spector bezig met een wérkelijk revolutionair alsmede wonderschoon popgeluid. 1963: the Crystals - "Da Doo Ron Ron". En in '65 werd de pop-opera "You've lost that loving feeling" opgenomen door the Righteous Brothers.Daar kunnen al die beatbandjes en al die zwetende negers een puntje aan zuigen.
― Koens (Koens), Tuesday, 8 February 2005 09:46 (twenty years ago)
Ahum. Nou dna toch liever "When I'm 64".
Je kunt natuurlijk ook gewoon zeggen dat je niet van popmuziek houdt.
― Koens (Koens), Tuesday, 8 February 2005 09:48 (twenty years ago)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 February 2005 09:56 (twenty years ago)
― theo ploeg (theo), Tuesday, 8 February 2005 10:01 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 10:08 (twenty years ago)
Uiteraard is popmuziek een kunstvorm. Uiteraard moet je die vorm serieus nemen als je erover wilt schrijven/discussieren. Maar je moet niet denken dat die vorm hetzelfde is als die van jazz of klassieke muziek, waar bijvoorbeeld gecompliceerde muzikale structuren bijdragen aan de waarde ervan. Bij popmuziek is complexiteit dan weer totaal onbelangrijk, goede kapsels en de vraag of de basgitariste vrijgezel juist heel belangrijk.
Je moet pop dus volgens mij niet 'serieus nemen' op een niet-popspecifieke manier. Artistieke/vernieuwende pretenties: prima natuurlijk, maar het zit hem in andere dingen.
― Koens (Koens), Tuesday, 8 February 2005 10:21 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 10:25 (twenty years ago)
― joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 8 February 2005 10:25 (twenty years ago)
Toen had ik nog geen benul van de status van die plaat, laat staan dat iemand in dat kutdorp (2000 inwonders) me kon vertellen hoe revolutionair het was. Ik vond gewoon de hoes leuk. Man... wat een impact. Je bent twaalf, kent eigenlijk alleen maar de Beatles, Normaal en de hitparade en per ongeluk hoor je dan die plaat...
Het is nooit meer goedgekomen :).
― Dwars (dwars), Tuesday, 8 February 2005 10:27 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 10:42 (twenty years ago)
In Hendrix hoor ik dan weer vooral een bak herrie en gegier.
― Koens (Koens), Tuesday, 8 February 2005 10:49 (twenty years ago)
Subjectief dus...
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 February 2005 10:52 (twenty years ago)
Verder wat Koens zegt.
― Dwars (dwars), Tuesday, 8 February 2005 10:52 (twenty years ago)
mijn essentie is juist dat ik het hier niet mee eens ben. ik deel de mening dat jazz en klassiek gecompliceerder zijn niet. het hangt er helemaal vanaf hoe je het fenomeen bekijkt. er mag dan in de meeste gevallen bij jazz en klassiek sprake zijn van complexere muzikale stucturen, dat maakt het fenomeen an sich er niet minder gecompliceert op. wél wanneer je complexe muzikale structuren als uitgangspunt neemt natuurlijk. en daar ben ik helemaal niet voor.daarbij is het zelfs discutabel om te stellen dat alleen complexe muziek serieus genomen dient te worden. immers: waarom, toch niet omdat de muziek complex is (droggie droggie)?
― theo ploeg (theo), Tuesday, 8 February 2005 10:57 (twenty years ago)
Hahaha en kotsen op liedjes... hm. Ik heb me weleens zo uitgelaten. Maar da's vooral omdat ik vind dat er vandaag de dag zo veel 'liedjesbandjes' zijn die alleen maar met een oprechte kop dezelfde akkoorden en melodien en teksten herkauwen. Dat soort liedjes. Allemaal in dienst spelen van een middelmatig liedje, daar doe je mij geen lol mee. Maar sommige liedjes van Black Francis/Frank Black bijvoorbeeld, daar mag u mij snachts voor wakker maken.
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 10:59 (twenty years ago)
wél wanneer je complexe muzikale structuren als uitgangspunt neemt natuurlijk. en daar ben ik helemaal niet voor.
Ik ben daar dus ook niet voor. Meende alleen iets van dit argument bij central scrutinizer te bespeuren.Dat bedoelde ik een beetje met: Maar je moet niet denken dat die vorm hetzelfde is als die van jazz of klassieke muziek, waar bijvoorbeeld gecompliceerde muzikale structuren bijdragen aan de waarde ervan.
CS: Allemaal in dienst spelen van een middelmatig liedje, daar doe je mij geen lol mee
Mij ook niet. Maar waar ik dan zeg: dus wil ik alleen goede liedjes, zeg jij: die middelmatige liedjes zijn best, als dan maar de helft van de band probeert het nummer achterstevoren te spelen, en enkelen zelfs een heel ander nummer.
― Koens (Koens), Tuesday, 8 February 2005 11:04 (twenty years ago)
Sterker nog: Met het juiste volume kan ik u daar 's nachts *mee* wakker maken. ;-)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 February 2005 11:08 (twenty years ago)
― theo ploeg (theo), Tuesday, 8 February 2005 11:12 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 11:16 (twenty years ago)
― Dwars (dwars), Tuesday, 8 February 2005 11:18 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 11:18 (twenty years ago)
Progrock lijdt dan meestal ook aan schijn-complexiteit."Nee hè... niet weeeer van een vierkwarts naar een vijfachtste...."
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 February 2005 11:23 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 11:27 (twenty years ago)
Cheers @ CS. Ik mag mij graag schertsend laatdunkend en geringschattend uitlaten over 'echte liedjes'. :)
Ik vind zelf die liedjes van Beatles en Beach Boys erg sterk hoor. De Stones boeien mij weer voor geen meter, maar dat heeft te maken met de muzikale traditie waar zij uit putten. Het ligt er maar net aan welke traditie je het best smaakt. De één vind de pentatonische blues scale saai, de ander vindt alles wat meer is dan dat vergezocht. Hier is een 9/4 maat technisch geneuzel voor proggies, in Griekenland is het een doodgewone zeybekiko, niet vreemder dan een mars of een wals hier.
De jaren zestig waren een rumoerige periode, vooral ook sociaal gezien. Daarin ook nog 'ns een gekte als de Beatles en de Stones, dat maakt het zo'n canon. Zoals Theo al zei: een hoop extramuzikale aspecten spelen hierin een rol.
― Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 8 February 2005 11:38 (twenty years ago)
― Dwars (dwars), Tuesday, 8 February 2005 11:44 (twenty years ago)
Bij compositie kan je schaven. Daar hoor echter ook veel geneuzel, gewoon volgens de conventies in elkaar gefabriekt.
En zelfs dat kan nog tot leven gewekt worden door de uitvoering.
― Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 8 February 2005 11:46 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 12:22 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 14:21 (twenty years ago)
Wat niet wil zeggen dat iemand die in zijn eentje speelt per definitie géén egotripper is.
Dat jij hier een beetje je mening gaat zitten posten vind ik anders ook behoorlijk egotripperig.... ;-)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 February 2005 14:28 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 14:34 (twenty years ago)
Tenzij je er een esoterisch verhaal aan ophangt en ze slechts als doorgeefluik van iets hogers ziet, maar ik in die denkrichting verwacht ik niet veel bijval gezien eerdere discussies, hooguit van CS.
― Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 8 February 2005 14:36 (twenty years ago)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 February 2005 14:51 (twenty years ago)
― Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 8 February 2005 14:53 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 15:01 (twenty years ago)
― Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 8 February 2005 15:05 (twenty years ago)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 February 2005 15:25 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 8 February 2005 15:43 (twenty years ago)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 February 2005 15:59 (twenty years ago)
― Koens (Koens), Tuesday, 8 February 2005 16:22 (twenty years ago)
― Dwars (dwars), Tuesday, 8 February 2005 18:45 (twenty years ago)
100 - Bootsy Collins - Aahh... The Name's Bootsy Baby
# TITLE ARTIST 1 Nevermind Nirvana 2 OK Computer Radiohead 3 Revolver The Beatles 4 The Bends Radiohead 5 The Marshall Mathers LP Eminem 6 Never Mind The Bollocks Here's The Sex Pistols The Sex Pistols 7 The Stone Roses The Stone Roses 8 Definitely Maybe Oasis 9 Is This It? The Strokes 10 Achtung Baby U2 11 In Utero Nirvana 12 Californication Red Hot Chili Peppers 13 The Queen Is Dead The Smiths 14 London Calling Clash 15 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band The Beatles 16 The Joshua Tree U2 17 Ray Of Light Madonna 18 The Holy Bible Manic Street Preachers 19 Appetite For Destruction Guns N' Roses 20 The Miseducation of Lauryn Hill Lauryn Hill 21 Dark Side Of The Moon Pink Floyd 22 (What's The Story) Morning Glory? Oasis 23 The Chronic Dr. Dre 24 Grace Jeff Buckley 25 Parachutes Coldplay 26 Exile On Main Street Rolling Stones 27 White Blood Cells White Stripes 28 Led Zeppelin IV Led Zeppelin 29 Screamadelica Primal Scream 30 Automatic For The People R.E.M. 31 The Rise And Fall Of Ziggy Stardust David Bowie 32 Melon Collie And The Infinite Sadness The Smashing Pumpkins 33 Fear Of A Black Planet Public Enemy 34 Doolittle The Pixies 35 Kid A Radiohead 36 What's Going On Marvin Gaye 37 Sign O' The Times Prince 38 Stories From The City, Stories From The Sea PJ Harvey 39 Urban Hymns The Verve 40 Blood On The Tracks Bob Dylan 41 Physical Graffiti Led Zeppelin 42 Ten Pearl Jam 43 Ill Communication Beastie Boys 44 Rage Against The Machine Rage Against the Machine 45 The Beatles (The White Album) Beatles 46 The Slim Shady LP Eminem 47 A Rush Of Blood To The Head Coldplay 48 Rumours Fleetwood Mac 49 The Wall Pink Floyd 50 Everything Must Go Manic Street Preachers 51 Hounds Of Love Kate Bush 52 Raw Power Iggy & The Stooges 53 Jagged Little Pill Alanis Morissette 54 Velvet Underground And Nico Velvet Underground & Nico 55 Hunky Dory David Bowie 56 Blue Lines Massive Attack 57 Play Moby 58 Parklife Blur 59 Straight Outta Compton N.W.A. 60 Closer Joy Division 61 Electric Ladyland Jimi Hendrix 62 Born To Run Bruce Springsteen 63 By The Way Red Hot Chili Peppers 64 Let It Bleed Rolling Stones 65 The Specials The Specials 66 Rust Never Sleeps Neil Young & Crazy Horse 67 Dig Your Own Hole The Chemical Brothers 68 Who's Next Who 69 Songs In A Minor Alicia Keys 70 Highly Evolved The Vines 71 Exodus Bob Marley & the Wailers 72 The Fat Of The Land The Prodigy 73 Thriller Michael Jackson 74 Ramones The Ramones 75 The Hour Of Bewilderbeast Badly Drawn Boy 76 Ladies And Gentlemen We Are Floating In Space Spiritualized 77 Crazysexycool TLC 78 Hybrid Theory Linkin Park 79 Violator Depeche Mode 80 Word Gets Around Stereophonics 81 Elvis Presley Elvis Presley 82 Endtroducing... DJ Shadow 83 Metallica Metallica 84 Transformer Lou Reed 85 Enter The Wu Tang (36 Chambers) Wu-Tang Clan 86 The Colour And The Shape Foo Fighters 87 The Doors Doors 88 Live At The Apollo James Brown 89 Gold Ryan Adams 90 Superunknown Soundgarden 91 There's A Riot Goin' On Sly & the Family Stone 92 Moon Safari Air 93 Odelay Beck 94 Stankonia OutKast 95 Dummy Portishead 96 Free All Angels Ash 97 I Never Loved A Man The Way I Loved You Aretha Franklin 98 Back In Black AC/DC 99 Pet Sounds Beach Boys 100 The Soft Bulletin The Flaming Lips
― central scrutinizer (central), Wednesday, 9 February 2005 09:05 (twenty years ago)
― Dwars (dwars), Wednesday, 9 February 2005 09:35 (twenty years ago)
― Ludo (Ludo), Wednesday, 9 February 2005 10:08 (twenty years ago)
Even tellen, waar zijn we?
97. Crossing the Red Sea with - the Adverts
― Koens (Koens), Wednesday, 9 February 2005 10:42 (twenty years ago)
― Omar (Omar), Wednesday, 9 February 2005 11:50 (twenty years ago)
Operation Ivy - EnergyThe Kaisers - Beat It Up!The Devil Dogs - Saturday Night FeverNew Bomb Turks - Destroy-oh-boy
― Jim Pacobs (Jim Pacobs), Wednesday, 9 February 2005 11:50 (twenty years ago)
― Dwars (dwars), Wednesday, 9 February 2005 12:35 (twenty years ago)
Dan is er nog veel mis, maar het begint ten minste al ergens op te lijken.
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 9 February 2005 18:15 (twenty years ago)
Maar ik vind dit ook wel een erg raar lijstje hoor.Kunnen we niet nog eens opnieuw beginnen (want wel een leuk idee natuurlijk, en als iedereen zich netjes gedraagt en van onderaf 1 album per keer zou vervangen zou het een leuke draad opleveren)?
Maar dan gewoon met DE Canon als uitgangspunt?
― Koens (Koens), Wednesday, 9 February 2005 20:35 (twenty years ago)
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 9 February 2005 20:56 (twenty years ago)
Maar welk Canon moet nu verbouwd worden? Die van Q of die Koen op zijn geheime website heeft staan. ;) Ach laat ook maar...
― Omar (Omar), Wednesday, 9 February 2005 21:14 (twenty years ago)
Kijk, als je ziet wat sommigen als vervanging aandragen is die canon zo gek nog niet.
― Koens (Koens), Thursday, 10 February 2005 07:16 (twenty years ago)
Toch weer lijstjes..... alle subs/forum bezoekers zijn na 01-01-05 "cold turkey" gegaan en dit zijn de afkickverschijselen!?
― ronnie b (ronnie b), Thursday, 10 February 2005 07:35 (twenty years ago)
― Koens (Koens), Thursday, 10 February 2005 08:07 (twenty years ago)
― Jim Pacobs (Jim Pacobs), Thursday, 10 February 2005 08:29 (twenty years ago)