Ophemelen zonder te horen

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Ik vraag me de laatste tijd steeds vaker af of internet-hypes rond bands eigenlijk wel ergens op gebaseerd zijn. Heeft iedereen die iets brult datgene waarover ie brult wel echt gehoord?

Zo denk ik zelf te weten dat ik The Secret Machines vast wel goed zal vinden, terwijl ik nog nooit een noot van die band gehoord heb. Als ik me niet vergis is het album in Nederland nog door niemand uitgebracht, ik ben het in de platenzaak ook nog niet ( via de import ) tegengekomen en heb er alleen veel over gelezen ( waardoor ik dus denk dat het wel my cup of tea is ).

Ook het album van The Arcade Fire viel me in eerste instantie lichtelijk tegen toen ik het voor de eerste ( en tweede en derde ) keer opzette. Hoewel het wel een cd is waarbij het kwartje later zou kunnen vallen. Maar zou ik die band die kans geven als ik niet op de nodige internet fora jan en alleman ( voordat het album beschikbaar was in NL ) er euforisch over had horen schreeuwen? Ik denk het niet.

Echt confronterend werd het toen een recensent me vannacht een recensie stuurde van ' The Arcade Fire ' het debuut van de band ' Funeral '. Eerst moest ik schaterlachen en vroeg ik me af hoe iemand zo dom kon zijn....pas daarna realiseerde ik me dat er idd geen bio bij het album had gezeten en dat je, puur kijkende naar de hoes van de cd, daar inderdaad niet uit kunt afleiden wat de bandnaam en wat de albumtitel is.

Is The Arcade Fire nu een veelbelovende, nieuwe naam binnen de muziekwereld of gewoon de waan van de dag waar enkel en alleen eenzame bloggers achteraan rennen?

Der Arnold (Lester Bangs), Wednesday, 9 February 2005 04:47 (twenty years ago)

Ik was ook verbaasd toen moniiq zei dat die plaat een jubelrecensie van OOr had gekregen en binnenkort verkrijgbaar is. Hij staat fier op #17 met 6 entries in de jaarlijst die (die andere) Koen elk jaar bijhoudt voor nl.muziek. Nou is nl.muziek wel een plek waar quizzers (denk: grijze betweterige snorren en baarden; denk: Johan Derksen (déze Koen heeft geen snor)) samenkomen die zich weinig gelegen laten liggen over wat OOr (of een ander blad (Aloha? Bah!)) vindt. Wij lezen zelf wel Pitchfork of gaan SXSW. Maar toch.

Andersom vind ik eigenlijk nog erg(erlijk)er. Erachter komen dat frisse, hippe Californiërs gaan voor britdoom uit de magnetron.

Mic B (Mic B), Wednesday, 9 February 2005 06:33 (twenty years ago)

Dat concert van Arcade Fire is toch uitverkocht? Heel eenzaam zullen die bloggers dus niet zijn. ;)

Wat ik proef is Arnolds oude pijn: waarom moet ik als ethisch verantwoorde journalist/DJ toch de laatste tijd achter de feiten aanhollen?

Dat is de keuze van tegenwoordig nietwaar? Eerlijk gezegd vertrouw ik die recensies in kranten niet zo waarin men het heeft over "komt pas over maanden uit in Nederland dus gewoon de import hier besproken." Hoe vaak is import een mooi woord voor mp3? ;) En moet je van kranten en tijdschriftjournalisten niet eisen/verwachten dat ze een album recenseren met de juiste geluidskwaliteit?

Het scheppen van hypes is in ieder geval uit handen gegeven, die worden door internet op de agenda gezet. Of dat voor popjournalisten vervelend of juist wel rustgevend is, kan ik dus niet beoordelen. ;)

Omar (Omar), Wednesday, 9 February 2005 07:53 (twenty years ago)

The Secret Machines luister ik sinds juni vorig jaar en
The Arcade Fire sinds september/oktober en zeker de laatste wordt echt alleen maar beter. Ook vrienden die ik de plaat laat horen zijn gelijk verkocht. In beide gevallen ben ik uit nieuwsgierigheid achter Pitchfork aangerend om het evangelie wat zij verkondigde te checken op waarheid. Ook Norbert Pek maakte ons attent op het bestaan van de The Arcade Fire (ik meen september 2004). Mijn honger naar nieuwe plaatjes brengt mij veel waan van de dag maar soms ook een veelbelovende nieuwe band.

Overigens denk ik dat -een waan van de dag- steeds minder voorkomt omdat het (al enige tijd trouwens) mogelijk is cd's via het internet te beluisteren en/of te downloaden. Is het niks dan koop je het niet of flikker je het weer weg. Daar kan geen importplatenzaak tegen op.

Ik zal de waan van de dag nog even voeden, zij die Slobberbone een geweldige band vonden moeten eens luisteren naar "I Can Lick Any Sonofabitch in the House" - Menace. Voor Arnold, - I can Lick....." is de bandnaam en "Menace" de titel van de plaat/cd. ;-)

En dan te bedenken dat ik niet "blog" noch eenzaam ben, wel nieuwsgierig.


ronnie b (ronnie b), Wednesday, 9 February 2005 07:56 (twenty years ago)

Heeft iedereen die iets brult datgene waarover ie brult wel echt gehoord?

Vroeg de man die ooit toegaf The White Stripes' Elephant pas volledig beluisterd te hebben nadat hij die het jaar daarvoor alvast ergens op nr 30 (?) van zijn top 125 zette.

Maar om op die vraag in te gaan. Ik heb ook wel eens het gevoel dat er door sommigen maar wat meegebrult wordt. Ik heb wel eens recensies mogen lezen waarbij ik me toch echt ging afvragen of de schrijver het plaatje wel beluisterd had. En tegenwoordig is het toch een kleine moeite om op z'n minst even de feiten te checken.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 9 February 2005 08:02 (twenty years ago)

Een niet nader te noemen site gaat nmbm vaak toch wel iets té snel te werk en plaatst recensies al weken voor de officiële release-datum. En dan heb ik het niet over albums die al wel via import zijn te krijgen. Zoiets vind ik een beetje overbodig. Altijd de eerste met nieuwe muziek. Een ratrace ?

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 9 February 2005 08:08 (twenty years ago)

@Andre: dat vind ik ook heel hinderlijk. Ga je naar de platenzaak en is er NIETS. Daarom plaats ik recensies zelf nu vlak voor of net na de releasedatum...Aan de andere kant wil ik ook weer vroeg op de hoogte zijn, ach elk voordeel....

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Wednesday, 9 February 2005 08:31 (twenty years ago)

Ik vergat even te melden dat ze het ook nog eens zonder vermelding van de release-datum doen.

Ook kwam ik onlangs (als ik me niet vergis op een blog) een recensie van Fisherman's Woman van Emiliana Torrini tegen op basis van de Promo die maar 5 (van de 12) nummers telt. Wat heb ik daar nou aan ?

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 9 February 2005 08:49 (twenty years ago)

Ga je naar de platenzaak en is er NIETS

Ach, tegenwoordig heb je maanden na releasedatum nog NIETS in de platenzaak. ;)

Omar (Omar), Wednesday, 9 February 2005 08:50 (twenty years ago)

Platenzaken, wat leuk. Bestaan die nog?

On-topic: het lijkt me onzin om te veronderstellen dat men elkaar maar wat nabauwt op blogs over nog nooit gehoorde* platen. Juist nu is *alles* direct beschikbaar. Vóór de officiele releasedatum ja. Dus zodra een door mij hoog aangeslagen muzieklogger een paar regels schrijft over een 'geweldige nieuwe band', zwengel ik soulseek aan en luister en oordeel zelf.

Wat natuurlijk wel zo zou kunnen zijn is dat je iets extra leuk vindt omdat het nog niet 'officieel' uit is. Het gevoel er vroeg bij te zijn, en met een select gezelschap, kan natuurlijk wezenlijk bijdragen aan het genot dat je aan een plaat ontleent.
(Zoals bij sommige mensen een goed concert door een bepaalde band ook een nieuw licht op het bijbehorende album kan werpen).

*Wel goed dat Arnold consequent 'horen' gebruikt ipv luisteren, wat in zijn geval natuurlijk geheel terecht is.

Koens (Koens), Wednesday, 9 February 2005 09:08 (twenty years ago)

tijd voor nuance,

internethypes van bands zijn niet anders dan de aloude hypes in de hippe popbladen. hypes zijn integraal onderdeel van popcultuur. met de komst van internet is de exposure voor hypes gewoonweg enorm toegenomen.

wat wel aan internet ligt: zoals Koen al aangeeft is alles verkrijgbaar. in het pre-internet tijdperk (de eerste helft jaren negentig neem ik even als uitgangspunt) was het als journalist altijd lastig om platen te bemachtigen die niet in nederland verkrijgbaar waren. popbladen schreeuwen juist graag over dat soort platen omdat ze een verlangen losmaakten. kranten niet, omdat die platen gewoonweg niet goed verkrijgbaar waren. de platenindustrie was destijds al opgedeeld in grotere platenmaatschappijen die lokaal opereerden en in alle landen een apart distributienetwerk hadden en de kleine onafhankelijke platenlabels die internationaal georienteerd waren en direct verkochten aan de hele wereld.

wel de muziekindustrie ziet er nog steeds zo uit. de wereld niet. door internet is kinderlijk eenvoudig om een cd of plaat te bestellen in Amerika, Japan of Engeland. daarbij zijn er met name in de dancescene een aantal erg goede platenzaken in NL waar import volop verkrijgbaar is. en anders neem je een tripje naar Keulen of Londen. daar kijkt ook niemand meer van op.

een ander punt. als journalist is - in mijn geval in ieder geval zeker - de helft van de promo's die op mijn deurmat vallen niet of nog niet verkrijgbaar in Nederland. releases van grote labels krijg al maanden van te voren in huis, omdat de interviewdagen tegenwoordig maanden voor de releasedatum staan gepland.

als journalist ben je geen verlengstuk van de muziekindustrie maar schrijf je over muziek, de wereld van muziek. voor mij is de keuze om een aandacht te besteden aan een plaat die (nog) niet in nederland uit is daarom ook snel gemaakt. de plaat is immers via internet kinderlijk eenvoudig te bestellen of zal alleen in nederland uit gaan komen als de plaat de aandacht krijgt die hij volgens jou verdient.

dan komen we bij de grote releases. (waar je als journalist dus over een promo beschikt en niet over de mp3's zoals Omar veronderstelt.) dan is het van belang voor wie je schrijft, wie de doelgroep is van je medium. zijn dat de laat-aanschaffers, die een plaat pas kopen wanneer ze in de winkel ligt? tja, dan is uitstel van een recensie misschien gewenst. schrijf je voor de hippe duds, voor jullie zeg maar, de subs, dan is dat argument al snel van tafel.

een interessantere vraag is: waarom lukt het de industrie niet om om te schakelen naar nieuwe situaties?

theo ploeg (theo), Wednesday, 9 February 2005 09:37 (twenty years ago)

"Platenzaken, wat leuk. Bestaan die nog?"

nou, tis een uitstervende bizz.. hier in groningen hebben prachtzaakjes als Foefurs en Platenworm (!) de handdoek reeds in de ring gegooid.. zonde..

ontopic; als je een pre-release mp3 hoort, en je kent de band goed, kan je al wel een voorspellend juichverhaal gaan houden over de rest van de plaat.. nooit gedaan, maar bij een band als bijv. pinback was dat best mogelijk geweest. die maken elke keer dezelfde plaat, maar dan weer net iets beter ;-)

T van 't Veer (T-tusz), Wednesday, 9 February 2005 09:39 (twenty years ago)

Platenzaken, wat leuk. Bestaan die nog?

Definiëer plaat! Is iets op vinyl wel en iets op wat kleiner vinyl (met metaal) geen plaat? ;)

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Wednesday, 9 February 2005 09:51 (twenty years ago)

plaat = album = cd, toch? het leuke aan goede platenzaken - ik noem een Sirius in Maastricht - is dat je er verrast wordt door spul dat je niet kent. óók niet via internet.

theo ploeg (theo), Wednesday, 9 February 2005 09:58 (twenty years ago)

Over hypen gesproken:

Bij Lola da Musica hanteerden ze indertijd een soort short list met mogelijke onderwerpen. Het was eigenlijk Godsonmogelijk om daarop te komen omdat de redactie zichzelf als zeer eigenzinnig én onafhankelijk beschouwde. The Strokes belandden echter op het lijstje zonder dat ooit iemand iets van die band had gehoord. Men had er alleen over gehoord! Iedereen die ooit werkzaam is geweest in de popbizz kent dit fenomeen. Sommige dingen moet je goed vinden en mag je niet missen. Het is heerlijk als die druk wegvalt, kan ik je vertellen.

Knox Overstreet (Knox Overstreet), Wednesday, 9 February 2005 10:06 (twenty years ago)

ik noem een Sirius in Maastricht

Jij bent er blijkbaar al een tijdje niet geweest.

Guuzbourg (Guuzbourg), Wednesday, 9 February 2005 10:08 (twenty years ago)

@theo: Ik had het dan ook over platen die nog NERGENS (behoudens illegale kanalen) te krijgen zijn en de releasedatum niet in de recensie wordt vermeld. Waarbij het op mij overkomt alsof ze gewoon de eerste willen zijn die hem bespreken, maakt niet uit of de recensent die plaat nou wel of niet goed beluisterd (en dus alleen ff gehoord) heeft en de tijd heeft genomen om z'n huiswerk te doen. Zo'n recensie is nmbm volslagen zinloos. Mijn broek zakt af en toe tot ver onder mijn knieën als ik 3 tot 4 fouten in een recensie van zo'n 150 woorden tegenkom.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 9 February 2005 10:19 (twenty years ago)

En tegenwoordig is het toch een kleine moeite om op z'n minst even de feiten te checken.

Zo las ik in de laatste Musicminded een recensie van een plaat door ene Ruben Eg waarin niet alleen de spelfouten zich aaneen regen, maar ook pertinente onwaarheden werden verkondigd. Met als hoogtepunt dat deze zesde (en dus niet de tweede of derde) release van de band door hem werd gekwalificeerd als debuut!

Hetgeen natuurlijk wel wat zegt over de impact van die eerdere releases... Maar dat doet er nu even niet toe....

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Wednesday, 9 February 2005 10:20 (twenty years ago)

Jij bent er blijkbaar al een tijdje niet geweest.
vorig weekend nog! vinyl van hard:edged, Erkrankung, Perlon en nog wat labels waar de naam me zo achter de pc niet van te binnen schieten. misschien zoek je te veel naar de bekende weg guuz ;-)

theo ploeg (theo), Wednesday, 9 February 2005 10:28 (twenty years ago)

@andré: oh oké. dat is inderdaad een andere zaak.

theo ploeg (theo), Wednesday, 9 February 2005 10:29 (twenty years ago)

Een niet nader te noemen site

Kom op, doe niet zo kinderachtig en noem man en paard. (Of suggereer anders niet dat je een specifiek voorbeeld in gedachten hebt.)

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 9 February 2005 10:36 (twenty years ago)

Ik heb Sirius voor me als een soort Smartshop met een paar bakken Duits vinyl, bedoelen we dezelfde winkel in Maastricht?

central scrutinizer (central), Wednesday, 9 February 2005 10:37 (twenty years ago)

Daar dreigt 't wel naar toe te gaan, Central.

Guuzbourg (Guuzbourg), Wednesday, 9 February 2005 10:39 (twenty years ago)

yep! we bedoelen dezelfde winkel.

theo ploeg (theo), Wednesday, 9 February 2005 10:39 (twenty years ago)

Met als hoogtepunt dat deze zesde (en dus niet de tweede of derde) release van de band door hem werd gekwalificeerd als debuut!

Ik weet helaas niet meer waar ik het ooit in gelezen heb want daarvoor is het te lang geleden, maar het ging ongeveer zo:

"....helaas stapt REM met Monster van het melodieuze geluid af dat op hun debuut Out of Time in prachtige ballads als Everybody Hurts te horen was...."

Telt u even mee ?

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 9 February 2005 10:45 (twenty years ago)

Was hun 9e.

Koens (Koens), Wednesday, 9 February 2005 10:46 (twenty years ago)

Ah sorry, ging om Out of Time. 7e dan.

Koens (Koens), Wednesday, 9 February 2005 10:47 (twenty years ago)

(als je Chronic Town en Dead Letter Office niet meerekent)

Koens (Koens), Wednesday, 9 February 2005 10:47 (twenty years ago)

I'd stop there.

Jaap (Jaap), Wednesday, 9 February 2005 10:53 (twenty years ago)

De recensent had gelijk vanuit het standpunt een plaat is pas een plaat als het een groot succes is.
(Een onzinnige stelling, wel lekker subjectief natuurlijk, maar ook wel een beetje de kern van het probleem: het vroeg willen ontdekken van iets dat succesvol wordt. En dat ook als maatstaf zien voor De Goede Popmuziekliefhebber.)

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 9 February 2005 10:54 (twenty years ago)

Kom op, doe niet zo kinderachtig en noem man en paard. (Of suggereer anders niet dat je een specifiek voorbeeld in gedachten hebt.)

Nou vooruit dan: Kindamuzik

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 9 February 2005 10:56 (twenty years ago)

De Secret Machines zijn trouwens wel erg leuk. Volgens mij destijds via epitonic ontdekt. The Arcade Fire is 'spannender', om dat zeikwoord maar weer eens te gebruiken.

Jaap (Jaap), Wednesday, 9 February 2005 11:02 (twenty years ago)

Browsen bij een platenzaak is toch errug leuk en niet te vergelijken met op internet bestellen. Ik verwacht ook niet dat platenzaken helemaal zullen verdwijnen, eerder dat alles weggedrukt/opgeslokt door de grote jongens, zoals overal het geval is. De massa heeft wordt volop bedient, de special interest (elite) wordt verbannen naar internet. What else is new?

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 9 February 2005 11:15 (twenty years ago)

De 'grote jongens'-platenzaken zijn al weg hoor. Die hebben zichzelf opgeheven en gaan verder als DVD-zaken.

Juist enkele kleinere, héél goed gesorteerde kunnen misschien overleven.
Zal mijn tijd wel duren, ik ontdek muziek op internet en koop het ook daar. Browsen bij een (goede) platenzaak is heel leuk, maar onbekende dingen ontdekken komt toch maar zelden voor.
En het is gewoon duurder. En mensen die er werken zijn allemaal eikels.

Koens (Koens), Wednesday, 9 February 2005 11:33 (twenty years ago)

waar je als journalist dus over een promo beschikt en niet over de mp3's zoals Omar veronderstelt

Nee pik, dat snap ik wel...heb het hier over specifieke voorbeelden in okay laten we maar namen noemen, De Volkskrant, waar letterlijk de woorden worden gebruikt als "over een paar maanden in Nederland, maar ik kan niet wachten, dus hier bespreek ik de import." Dan heeft iemand het dus niet over een promo want dan zou dat niet vermeld hoeven te worden. Alleen soms kan ik niet aan de gedachte ontsnappen dat dan gewoon mp3s zijn besproken en dan noemen we het import, want het moet door de consument ook daadwerkelijk in een platenwinkel gevonden moeten worden en ben ik gelukkig nog een beetje een hippe vogel.

Omar (Omar), Wednesday, 9 February 2005 11:47 (twenty years ago)

Omar, je hebt gelijk wat betreft dat voorbeeld. ik begreep het verkeerd. achteraf bleek ook dat de discussie hier vooral ging over internet, over blogs die al recenseren met alleen de zopas gedownloade mp3's in het hoofd. maar, met alle respect, dat is geen muziekjournalistiek. dat is de enthousiaste amateur die zijn ontdekking wereldkundig wil maken. die was er vroeger ook wel. dus tja.

theo ploeg (theo), Wednesday, 9 February 2005 12:40 (twenty years ago)

Nou Koens, ik denk, of hoop ook dat gespecialiseerde zaken zullen overleven. Maar dat heb ik in White Noise geprobeerd uit te leggen, maar die logica zag hij niet. En zo weet ik er nog wel een paar die verbitterd de pijp in de wilgen hebben gehangen.

Soms neem ik 'duurder' voor lief want 'sneller'. En gewoon een plaatje eruit vissen op een gaaf hoesje of gewoon als herinnering want was 't ff vergeten is ook leuk.

Releasedates zijn een formaliteit. Ik heb ook vaak dingen gekocht voor de releasedate, omdat winkels ook gelijk met de verkoop beginnen als de shit al voor het weekend binnen is en de releasedate op maandag staat.

En tegenwoordig ben je met je promo ook nooit de eerste, die lol is er ook wel af. :) Ik ben geduldiger geworden haha. Mensen bieden heet van de naald mp3's aan en dan zeg ik: nee, dank je, ik wacht wel tot de cd uit is. http://jm.g.free.fr/smileys/fixes/angel4.gif

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 9 February 2005 12:48 (twenty years ago)

Maar White Noise was nou niet echt een voorbeeld van een 'héél goed gesorteerde' zaak.
Het leek daar wel alsof ze een keer naar Amerika waren gweest, daar een uitverkoopbak '2 voor 3 dollar' hadden leeggekocht en in de winkel hadden neergezet. Werkelijk elke Amerikaanse gitaarband uit de C-categorie die in 1992/93 per ongeluk een debuutalbum mocht opnemen bij een major die hoopte op de volgende Nirvana stond er stof te vergaren, maar van Boards of Canada hadden ze nog nooit gehoord.

Koens (Koens), Wednesday, 9 February 2005 13:38 (twenty years ago)

Ik meen me te herinneren dat ze hun naam eer aandeden (funk blues jazz etc ho maar). Of heb ik verkeerd gezocht? Er zijn wel meer van die 'betere' platenzaakjes die de Apartheid nog aan lijken te hangen.

central scrutinizer (central), Wednesday, 9 February 2005 13:50 (twenty years ago)

En mensen die er werken zijn allemaal eikels.

"Heeft u [titel] van [naam]?"
"Staat hij niet in de bak?"
"Eh...nee...daarom vraag ik het"
"Heeft u ook bij [titel] gekeken? Het kan zijn dat hij daar staat"
"Zelfs dat heb ik voor de zekerheid al gedaan"
"Wat voor muziek is het?"
"[genre], maar ik heb ook al bij de andere genres gekeken hoor"
"Oh....Kunt u de naam dan even spellen?"
"Ja hoor, tuurlijk... [N] [A] [A] [M]"
"Momentje...."
*loopt de zaak in, kijkt in enkele bakken en komt weer terug*
"Nee meneer, sorry, ik kan 'm niet vinden"
"..."

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 9 February 2005 14:11 (twenty years ago)

Haha, heb deze conversatie ook letterlijk gevoerd bij Boudisque. Ik was destijds op zoek naar Chavez.


Terug naar The Arcade Fire is net zo'n band als Bright Eyes, The Mars Volta, AYWKUBTTOF en QOTSA Zelfs zonder de cd te beluisteren of weblogs te lezen weet je dat deze bands hoog gaan eindigen in de eindejaarslijsten van 2005. Popjournalisten, hypes en hits zijn zo voorspelbaar.

monique (monique), Wednesday, 9 February 2005 14:13 (twenty years ago)

"....helaas stapt REM met Monster van het melodieuze geluid af dat op hun debuut Out of Time in prachtige ballads als Everybody Hurts te horen was...."
Telt u even mee ?

Meetellen. De fouten of de hoeveelste CD? Everybody hurts staat echt niet op 'out of time'. De hoeveelste CD out of time is weet ik zo gauw niet, maar dat wisten anderen dan weer.

Marian van Kesteren (Marian van Kesteren), Wednesday, 9 February 2005 14:17 (twenty years ago)

Zelfs zonder de cd te beluisteren of weblogs te lezen weet je dat deze bands hoog gaan eindigen in de eindejaarslijsten van 2005

En dat terwijl 't ongelooooooflijke kutplaten zijn. Maar ja, dat durft dus gewoon niemand te zeggen, he. Al die hoernalisten en neploggers bauwen mekaar gewoon maar een beetje na! Enkel Monique, standvastig strijder voor De Eigenzinnige Smaeck, is de enige die nog te vertrouwen is.

Guuzbourg (Guuzbourg), Wednesday, 9 February 2005 14:18 (twenty years ago)

Maar ja, háár mogen we natuurlijk ook niet volgen, want dat krijgen we alsnog dezelfde jaarlijsten. Catch 22! Mexican Stand-off!

Guuzbourg (Guuzbourg), Wednesday, 9 February 2005 14:19 (twenty years ago)

Hap.

monique (monique), Wednesday, 9 February 2005 14:20 (twenty years ago)

Bright Eyes, The Mars Volta, AYWKUBTTOF en QOTSA

Eh... ik denk niet dat ze de shortlist halen. De longlist ook niet.
Sterker nog, op Bright Eyes na (Luisterpaal+masochisme) zullen ze mijn oren waarschijnlijk nooit bereiken.

(maar ik ben gelukkig dan ook geen journalist :-)

Koens (Koens), Wednesday, 9 February 2005 14:30 (twenty years ago)

Monique, je meende 't niet? Dus eigenlijk vind je dat Brighteyesmarsvoltaandyouwillknowusbythetrailofdeadenqueensofthestoneage WEL in jaarlijstjes thuishoren? Of toch eigenlijk weer niet? Of stiekum weer wel? Op even dagen wel en op oneven dagen niet?

Waarom trouwens nu al over jaarlijsten gesproken?

Guuzbourg (Guuzbourg), Wednesday, 9 February 2005 14:39 (twenty years ago)

@Koens: White Noise had m.i. dan ook een in metal gespecialiseerde zaak moeten zijn. Dus zeker geen B.O.C... of het moet Blue Oyster Cult zijn.

Ik vindt Boudisque Utrecht qua personeel prima, btw.

Ik wacht nog ff op Catch 33... die kon nog wel 'ns in m'n jaarlijstje komen. ;)

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 9 February 2005 14:43 (twenty years ago)

AAAARGH! Ik vindt...

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 9 February 2005 14:44 (twenty years ago)

Dat moet dan wel B.Ö.C. zijn he.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 9 February 2005 14:48 (twenty years ago)

't is nog lang niet uitverkocht.

teken aan de wand of stilte voor de storm?

Rizz (Rizz), Saturday, 12 February 2005 16:52 (twenty years ago)

Teken aan de wand dat we hier toch in een bepaalde subcultuurbubble zitten. Radio 4 is ook gratis voor jaarleden in de Oude Zaal zag ik.
Eek-A-Mouse en The Used, dingen die we hier nooit bespreken, verkopen The Max gewoon uit.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Sunday, 13 February 2005 09:35 (twenty years ago)

Helemaal mee eens.
Ook een reden daarvoor: Amsterdam is het centrale doorgeefluik van Nederland, maar ontbeert daardoor een edge. Hoofdstedelingen zijn blase omdat alles ' hier ' toch wel komt spelen. Ik denk dat zo'n optreden van The Killers in Tivoli of indertijd Primal Scream in Nighttown meer betekent voor de inwoners van die steden ( scenesters?) dan als ze in amsterdam hadden gespeeld.
Hoe meer ik om me heen kijk in en buiten Amsterdam, hoe meer ik moet concluderen dat er buiten de hoofdstad veel duidelijkere alternatieve ( indie danwel punk ) scenes zijn dan hier.
We zijn ' het centrum ' , maar hebben meer reclame-jongens dan personen met een ' karakter '.
Bovendien: in Apeldoorn of Haarlem betekent alternatief zijn iets voor tieners, in Rotterdam moet je je wel afzetten om niet onder te sneeuwen ( het indie-hardcore-front tegen de instromers, hoewel die scene toch wel links is ) en Utrecht heeft altijd nog een duidelijke studentikoze Belgen-pop link.
In Amsterdam bestaat zoiets eigenlijk niet.

The Used trekt kids van buitenaf, van Arcade Fire zijn die kids nog niet op de hoogte ( en ze zijn ook te jong om het te waarderen ).
Tsja Amsterdam:
The Hives gem. leeftijd 18.
The Vines gem. leeftijd 33.

Der Arnold (Lester Bangs), Sunday, 13 February 2005 16:06 (twenty years ago)

Nah ja na drie keer Primal Scream in Paradiso wordt deze Amsterdammer wel inderdaad een beetje blase. ;)

Omar (Omar), Sunday, 13 February 2005 19:41 (twenty years ago)

Ik kan me die 3 keer niet eens meer voor de geest halen ( of ga ik er weer te serieus op in?).
In Amsterdam kan ik me alleen nog een nachtconcert in Paradiso herinneren waar ik toen samen met Scream-vriend Kris Needs omheen moest draaien. Dat was denk ik in fooking 1994 opzo.
Oh ja, opeens schiet me ook een optreden uit de Kowalski tijd te binnen....da's dus 2....wat was de 3e?

Enne...klopt de stelling dat Amsterdam het doorgeefluik zonder echt eigen ' alternatieve ' scene is?

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 14 February 2005 08:38 (twenty years ago)

1)januari 1992 (Oakenfold! en Weatherall! als DJs voor en na het optreden)
2)1994 (met Needs?)
3)1997 of 98? Kowalski tijd zeg maar.

Die stelling? Weet niet precies hoor, zou kunnen. "Wat is alternatief?" vroeg Socrates zich al af. Ik begrijp dat er wel bijvoorbeeld zoiets is als een grimescene in Amsterdam, maar of er een indiescene is, dat zou ik echt niet weten.

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 09:05 (twenty years ago)

Aha, dan heb ik de eerste keer gemist, waarschijnlijk omdat ik toen net in Amsterdam woonde en netjes in de studiebanken zat de volgende ochtend.

Noem het idd maar indie-scene, alternatief is inmiddels ook een onmogelijk te categoriseren begrip. Maar goed...op wat zeer kleine subcultuuertjes na, vooral gefrequenteerd door personen rond de 30, is die er dus niet echt. Terwijl hij overal waar ik buiten Amsterdam kom duidelijker aanwijsbaar is ( zelfs voor een outsider als ondergetekende ).

Ik staar me er niet blind op, want ik kan ook goed uit de voeten met dance, urban etc. en ben blij dat we in ieder geval bespaard blijven van de echt Flogging Molly en Korn kids, maar ik vindt het wel vreemd dat de hoofdstad, op de gerichte concerten na, momenteel een eigen indie-scene ontbeert.
Vooral omdat ik het alleen kan verklaren door er vanuit te gaan dat tieners op andere plekken in het land zich ergens tegenaf willen zetten of een hekel hebben aan pillenslikkers of sexistische b-boys, terwijl Amsterdamse jongeren zichzelf zien als het centrum van het land en makkelijker integreren met ' minderheden '.

Goddamn....het wordt te filosofisch...
Reflecteer!

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 14 February 2005 09:34 (twenty years ago)

De Korn kids zie ik hier in grote getalen. Maar die zijn dan ook 10 jaar en houden vooral van skaten. :)

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 09:38 (twenty years ago)

Die indie-scene is waarschijnlijk gewoon te mainstream voor het hippe Amsterdam, terwijl het in de provincie nog niet is doorgedrongen dat de zogenaamde 'alternatieve' bands juist ouwe koek zijn met hun suffe gitaarliedjes.

Koens (Koens), Monday, 14 February 2005 10:15 (twenty years ago)

Sorry Koens, ik moet je, waar je zelf ook woont, teleurstellen.

Het is, helaas, juist andersom. De provincie is doorgaans juist beter op de hoogte van de ontwikkelingen, terwijl veel Amsterdammers een soort reclame-jongens-luiheid hebben ontwikkeld.
Natuurlijk: Veel electronica- of bv. indie-hiphop labels zijn alternatiever dan gitaarbandjes die Grammy's winnen, maar daar ging het me ook niet om.
Ik heb het ook niet over suffe gitaarliedjes, maar over een florerende indie-scene ( zeker nu house dood is en electro beter gelled met indie ) die in Amsterdam maar niet gesnapt wordt juist omdat dit misschien wel de meest on-hippe plek van Nederland is.
Ik woon er graag, maar vooral omdat ik vanuit hier overal snel ben. En vanuit Schiphol ben ik weer in het buitenland etc. etc.

Maar draai de zaken niet om...

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 14 February 2005 10:37 (twenty years ago)

Ik sprak onlangs nog een verveeld/vervelend stel uit Amsterdam die mij wisten te melden dat ze geen cd's meer kochten. En nee, ze deden zelfs niet aan downloaden. Want waarom zouden ze dat doen als al die bandjes toch bij hen om de hoek kwamen spelen...?!

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Monday, 14 February 2005 11:03 (twenty years ago)

zeker nu house dood is en electro beter gelled met indie

een grap. :) Je bedoeld indie grootheden als Black Strobe en zo? ;)

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 11:04 (twenty years ago)

een florerende indie-scene

Misschien handig als je even namen noemt van die scene, want indie kan van alles zijn. Straks ga ik nog voorstellen dat de rest van Nederland een soort Labrador-leger is geworden (wat natuurlijk vrij cool zou zijn, maar ik geloof dat ik mijn fantasie een beetje moet inhouden. ;)

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 11:07 (twenty years ago)

Leg de term Labrador ff uit....

Indie kan idd van alles zijn, maar acts als Black Strobe of The Postal Service ( om maar twee uithoeken te noemen ) sluiten voor mij beter aan bij die ' indie-scene ' dan bij wat ik onder house versta.
Misschien is het een compleet eigen beleving, maar daar waar alles om me heen urban is, zie ik bijna nooit meer house-jongeren in de clubs, behalve op grote Sensation achtige evenementen. Vandaar dat ik het dood verklaarde. Leuke elementen uit techno en electro zijn samengevloeid met de alternatieve scene op de echte boem boem zitten jongeren volgens mij niet meer echt te wachten. Die zij allemaal richting Usher geevolueerd. Daarom gaat de Chemistry ook op de schop.

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 14 February 2005 11:32 (twenty years ago)

Chemistry heeft nu ook toch een Vet Geluid avond? Zou toch even wachten met dat dood verklaren, zou eerder zeggen dat house voor het eerst in pakweg 7 jaar echt gezond is (dat indie idee van Black Strobe zie ik niet zo. Of is Kompakt en zo'n Villalobos in jouw beleving ook indie?)

Labrador. Zalig Zweeds popindie label. Koen en Martijn weten er veel meer over te vertellen.

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 11:52 (twenty years ago)

amsterdam is altijd een gematigde stad geweest wat betreft popmuziek. in de tijd dat ik er woonde moest ik altijd naar utrecht omdat daar zojuist de hardbop - niet te verwarren met de jazzstroming - op kwam zetten. iets later moest ik weer afreizen naar rotterdam, eindhoven en utrecht omdat de drum&bass daar vele malen beter/authentieker/whatever was. de electroscenes in den haag, alkmaar en maastricht zijn met geen mogelijkheid te vergelijken met wat er in amsterdam gebeurt. wat er ook opkomt in amsterdam, het heeft altijd dat gematigde, dat niet-al-te-extreme, de hang ook naar de uiterlijkheden en niet naar de inhoudelijke aspecten van een muziekcultuur.

overigens is dat iets dat steden als londen en parijs ook hebben. tenminste het centrumgebied (dat in het geval van die steden even groot, zelfs groter is dan amsterdam). nieuwe ontwikkelingen op het gebied van popcultuur vinden zelden plaats in dergelijke grote stede, maar aan de randen, in de buitenwijken en in de kleinere niet zo in de belangstelling staande steden. dat is overigens door stadssociologen (oa die van de uni van manchester) regelmatig onderzocht.

theo ploeg (theo), Monday, 14 February 2005 11:55 (twenty years ago)

house voor het eerst in pakweg 7 jaar echt gezond is
gaaaaap. je verlangen naar vroeger begint echt te manifest te worden hoor Omar. house is al jaren kerngezond. dat er in Amsterdam op dat gebied niets te doen, betekent niet dat de rest van wereld in die malaise deelt hoor ;-)

theo ploeg (theo), Monday, 14 February 2005 11:57 (twenty years ago)

Misschien, misschien. Toch denk ik dat het er nu kwa ratio creativiteit/populariteit beter voor staat dan 7 jaar geleden. Maar ja toen had je het razend populaire nubreakz wat de de lakens uitdeelde nietwaar? ;)

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 12:13 (twenty years ago)

hehehe ;-)
het is ontegenzeglijk waar dat de aanhoudende flirt tussen rock/punk en dance sinds pakweg 2000 een goede invloed heeft op de gezondheid van de dancescene. dat neemt niet weg dat er nooit een óf óf verhaal is geweest. veel goede dance heeft nooit de aandacht gekregen en is daardoor noodgedwongen ondergronds gebleven.

en over nubreakz: ja, dat was een niet onbelangrijk voor de hele britse dancescene. het bleek de enige stroming die een alternatief kon bieden voor de kwakkelende drum&bass scene. iets later kreeg nubreakz gezelschap van ukgarage wat het allemaal nog opwindender maakte. en ja, ook in die tijd moest ik naar rotterdam, utrecht, keulen (waar rond 1997/1998 de sound of cologne reeds heerste) en londen toe voor mijn feestjes want in amsterdam danste iedereen op vierkwartsmaten ;-)

theo ploeg (theo), Monday, 14 February 2005 12:20 (twenty years ago)

is er ooit zoveel 'geluld' over dance? wat zegt dat? dat we het niet meer zeker weten, niet meer echt beleven en daarom met een vinger tegen de kin naar verklaringen zoeken?

Rizz (Rizz), Monday, 14 February 2005 12:25 (twenty years ago)

veel goede dance heeft nooit de aandacht gekregen en is daardoor noodgedwongen ondergronds gebleven.

Zeker, maar dat is toch niet heel raar (er zijn maar zoveel consumenten/clubs/tijdschriften die nooit het hele spectrum aan dance voor lange tijd levensvatbaar kan maken?)

Dat van jungle snap ik niet hoor, ik was er toch redelijk snel bij en ik heb nooit de A10 hoeven te verlaten om alles te volgen, tot TIME in de problemen kwam (en eigenlijk jungle in UK al aan zijn neergang was begonnen) was het gewoon regelmatig genieten in Amsterdam.

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 12:26 (twenty years ago)

Ik ga even terug naar Arnold, en zijn zgn alternatieve scenes:
Graag meer uitleg over jouw 'indie' dan idd, Arnold. Alsof er ook maar iemand in de provincie van The Postal Service heeft gehoord. Buiten de provincialen in deze culturele bubble (©Martijn ter Haar) dan, zoals ik.

Aangezien je eerder de Utrechtse alternatieve scene omschreef als "een duidelijke studentikoze Belgen-pop link", dacht ik meteen aan suffe gitaarbandjes (en inmiddels al even mainstreame Soulwax-dansavondjes).

Misschien overschat ik idd Amsterdams hipheid hoor (of zie ik die reclamejongens-luiheid (?) daarvoor aan), maar het gaat mij om de andere kant van de medaille die je daar voorspiegelt*. Ik geloof gewoon totaal niet in die florerende indie-scene(s) buiten A'dam.

*Metaforen mixen is een kunst

Koens (Koens), Monday, 14 February 2005 12:31 (twenty years ago)

Zeker, maar dat is toch niet heel raar (er zijn maar zoveel consumenten/clubs/tijdschriften die nooit het hele spectrum aan dance voor lange tijd levensvatbaar kan maken?)
niet raar, maar juist dat is sterk veranderd. het hele 5daysoff spectrum is plotseling hip, krijgt veel media-aandacht is is bijgevolg een goed bezocht festival. vroeger verbleef dergelijke muziek veel meer in de minder toegankelijke regionen.

wat betreft jungle: tot 1996 was het goed toeven in amsterdam daarna kwam de klad er behoorlijk in doordat alleen de bekende namen zich lieten zien en dan wel wekelijks, amsterdam heel erg Londen georienteerd is wat betekent dat de harde drum&bass en de duitse niet of nauwelijks aan bod kwam en vaste residents in Amsterdam als Chaos en L-Dopa heel snel een trucje hebben gemaakt van hun stijl en het bijvolg elke avond precies hetzelfde was. ik heb het idee dat de neergang in amsterdam al begon toen het mooiste nog in junglekringen nog moest beginnen. al duurde ook dat niet lang.

theo ploeg (theo), Monday, 14 February 2005 12:33 (twenty years ago)

Alsof er ook maar iemand in de provincie van The Postal Service heeft gehoord

Toch wel, zo erg is het nu ook weer niet ;) Hier in Venlo moet je wel echt elke steen omkeren maar ze zijn er wel. Ik heb ze met Thermals shirtjes zien rondlopen

Rizz (Rizz), Monday, 14 February 2005 12:33 (twenty years ago)

Het is waarschijnlijk maar net hoe je het beestje benoemt. Bij de term house denk ik al snel aan club/trance/progressive en de vierkwartsmaat en dat deel is volgens mij, op wat grote feesten na, in de clubs afgestorven of in ieder geval niet meer relevant. Net zoals dnb me momenteel niet echt boeit. Op electro/techno/breakbeat gebied gebeurt er wel veel ( gezond! ), maar dingen als Riton of Lemon Jelly zitten voor mij dichter op wat ik onder indie versta dan op de housefeestjes-cultuur.
Alleen al daarom kun je Dizzee Rascal wel op Lowlands neerzetten en niet o peen dance-feest in de Arena.

Je hebt nu gewoon punk met gitaren en punk met beats. Ik durf zelfs Kish Kash van Basement Jaxx niet echt dance te noemen. Eerder soul-pop o.i.d.
Die theorie van Theo vind ik overigens best geloofwaardig. In Londen of Parijs is idd het centrum toeristisch, terwijl de eigen ontwikkelingen in de buitenwijken plaatsvinden, terwijl in dat opzicht Rotterdam en Utrecht natuurlijk gewoon de buitenwijken van Amsterdam zijn.

( inside-joke: Lucky? Are you There? )

Een heel simpel voorbeeld. Zelfs in Almere of Apeldoorn is er meer doelgroep voor een bandje als The Killers dan in de hoofdstad. In Amsterdam is er op zo'n moment gewoon geen respons, terwijl elders juist nadrukkelijk gedanst wordt. Hoe diep je een genre kunt uitdiepen verschilt vervolgens van plek tot plek, maar amsterdam snapt het al niet als je aan de oppervlakte blijft.
Amsterdam kent alleen een soort strandtenten hipheid. NL lounge onzin e.d. Die koppen kom je nog wel eens tegen op een filmfestival maar voor enige muzieksmaak hoef je niet bij ze aan te kloppen. Wat dat betreft zit Amsterdam, enkele uitzonderingen daargelaten op mooie, lege mensen RTL-Boulevard niveau. Als je dat hip wilt noemen is dat jouw keuze...ik ga er niet in mee. Ze voelen zich overigens wel hip, maar slaan de plank compleet mis.

5 Days Off is groot geworden door de inmenging van indie-invloeden hoewel elke Dance Valley bezoeker of Mojo-boeker dat waarschijnlijk volledig zal ontkennen. Niet dat !!! nou zo veel mensen aan zich wist te binden, maar dat ze er stonden sprak boekdelen.

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 14 February 2005 12:46 (twenty years ago)

Ik zit kopij te schrijven en check hier pas vanavond/vannacht weer.

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 14 February 2005 12:47 (twenty years ago)

Amsterdam kent alleen een soort strandtenten hipheid

nounou poehpoeh.

Maar waarom zou er een doelgroep voor een bandje als The Killers moeten zijn? Is daar een wet voor?

@Theo: amsterdam heel erg Londen georienteerd

volkomen terecht toch? Duitse jungle is compleet marginaal geweest?
Jungle was in Amsterdam zeker tot 99 springlevend hoor (toen het eigenlijk al over was...brrr, nooit iets saaiers meegemaakt als Technical Itch/Dom & Roland in de Melkweg rond die tijd.) Maar goed ik zie alweer genoeg materiaal voor een Nu.cultje. ;)

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 13:06 (twenty years ago)

Labrador: hiero een hoop muziek. Da's inderdaad waar ik aan denk bij indie (zelf gebruik ik in dit geval liever de wat specifiekere term indiepop). Het heeft evenveel met house te maken als met pakweg The Killers.
En geen hond hier die er naar luistert (The Radio Dept. lichtjes uitgezonderd), noch in Amsterdam, noch in de provincie. En zelfs wat meer doorsnee gitaarbandjes die niet toevallig veel bij OOR/VPRO genoemd worden spelen hier in de provincie bij voorkeur met z'n tweeën omdat je dan tenminste wat publiek hebt.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 14 February 2005 13:12 (twenty years ago)

volkomen terecht toch? Duitse jungle is compleet marginaal geweest?
volkomen onterecht ;-) in nederland en engeland inderdaad compleet marginaal. maar dat zegt niets over de levendige drum&bass scene in de rest van europa. ik weet nog dat ik een aantal danceplaatzaken in parijs bezocht en uren later naar buiten kwam met echt supergoede drum&bass. de makers daarvan draaien overal in europa behalve in. de duitse drum&bass scene had in die tijd veel weg van die in londen. keulen was met groove attack als middelpunt een mekka op dat gebied. ach ja het mag duidelijk zijn.

overigens nog meer over de periode 1997/1998 waarin weinig creativiteit zou zijn: broken beats (destijds nog lounge genoemd) en het compost label, microhouse (in ao keulen), click'ncuts komt op (mille plateaux, force inc), flirt indie en house bij ladomat in Hamburg. ach, zo kan ik doorgaan. in die tijd inderdaad niet te vinden in het mainstream vertoog in NL.

theo ploeg (theo), Monday, 14 February 2005 13:24 (twenty years ago)

deze week inderdaad even tijd maken voor een nu.cultje ;-)

theo ploeg (theo), Monday, 14 February 2005 13:26 (twenty years ago)

overigens nog meer over de periode 1997/1998 waarin weinig creativiteit zou zijn

Goeie opsomming maar
a) te verdeeld om ooit echt populair te kunnen worden (teveel specialismes), vandaar dat ik het ook over de ratio populariteit/creativiteit had (dat zal je, ook zal het heel moeilijk voor je zijn, moeten toegeven dat V*t G*l**d of zo je wil electro-house (gaap) wel voor elkaar krijgt: een synthese vormen die een veel hogere ratio veroorzaakt.)
b) mainstream vertoog in NL en ongetwijfeld elk ander land behalve Duitsland

Ach ja en over jungle, leuk twee scholen (inderdaad ik ben meer van de jungle-is-Londen-en-wat-satellieten school.)

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 13:47 (twenty years ago)

a) te verdeeld om ooit echt populair te kunnen worden (teveel specialismes), vandaar dat ik het ook over de ratio populariteit/creativiteit had (dat zal je, ook zal het heel moeilijk voor je zijn, moeten toegeven dat V*t G*l**d of zo je wil electro-house (gaap) wel voor elkaar krijgt: een synthese vormen die een veel hogere ratio veroorzaakt.)
populariteit is wat mij betreft geen issue als het om vitaliteit gaat. onbekend of niet, nieuwe dancemuziek heeft hoe dan ook een grote invloed op de komende ontwikkelingen in het genre. dus ik deel je mening niet dat populariteit/creativiteit van belang is. daarbij is het ook typisch iets van de laatste jaren om plots interesse te hebben in creatieve dance. dat is volgens mij meer gelegen in het feit dat muzikale creativiteit toch al moeilijk te vinden is tegenwoordig dan aan de plotseling zo gezonde dancescene.

b) mainstream vertoog in NL en ongetwijfeld elk ander land behalve Duitsland
vertoog in vrijwel heel europa ja, buiten NL en Engeland. in die tijd schreef ik heel veel voor BG en was ik veel in Duitsland en frankrijk. producers uit die landen reisden driftig rond: Zwitserland (zürich had tevens een heftige drum&bass scene), Oostenrijk, Italie, Scandinavie en vooral Oost-Europa. het is toch vreemd dat op vrijwel alle vlakken het vertoog in nederland in de popcultuur zooo ontzettend angelsaksisch gericht is. zo sterk zelfs dat we de haagse electroscene pas jaren later ontdekken. it's a shame baby ;-)

theo ploeg (theo), Monday, 14 February 2005 14:02 (twenty years ago)

Ik heb wel een beetje moeite met te geloven dat in mainstream bladen in Italie, etc. veel over Mille Plateaux, Ladomat werd geschreven (gaat me niet te laten zien dat de situatie in Nederland zo rooskleurig is maar dat het-gras-is-groener-aan-de-overkant-verhaal geloof ik nooit zo in.)

De Haagse electroscene is zo paranoide die willen niet ontdekt worden. ;)

daarbij is het ook typisch iets van de laatste jaren om plots interesse te hebben in creatieve dance

Snap ik niet, interesse van wie? Publiek? Journalisten? Producers? En kom op enige populariteit is toch echt wel belangrijk, anders sterft een scene/opkomend genre gewoon uit.

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 14:11 (twenty years ago)

Ik heb wel een beetje moeite met te geloven dat in mainstream bladen in Italie, etc. veel over Mille Plateaux, Ladomat werd geschreven (gaat me niet te laten zien dat de situatie in Nederland zo rooskleurig is maar dat het-gras-is-groener-aan-de-overkant-verhaal geloof ik nooit zo in.)
het ging over drum&bass ;-) daarbij gaat het al helemaal niet over het-gras-is-groener-aan-de-overkant-verhaal, het was juist jij die dat suggereert naar aanleiding van de geschiedenis (nu groen, zeven jaar geleden dor).

die haagse scene heb ik overigens erg vaak gezien in het buitenland. hoezo paranoide ;-)

Snap ik niet, interesse van wie? Publiek? Journalisten? Producers? En kom op enige populariteit is toch echt wel belangrijk, anders sterft een scene/opkomend genre gewoon uit.
dat ben ik niet met eens. scenes en opkomende genres kunnen uitstekend blijven voortbestaan in media-arme omgevingen. daarbij geloof ik er helemaal niet in dat iets pas van belang is wanneer er media-aandacht voor is. in de platenwereld is die misvatting overigens ook onuitroeibaar: daar denk me echt dat een grote platenmaatschappij als Sony meer invloed heeft dan een klein platenlabel dat binnen twee jaar niet meer bestaat. invloed is echter een lastig iets en niets van doen met grootte en levensduur. lees er Schumpeter maar op na.

theo ploeg (theo), Monday, 14 February 2005 14:18 (twenty years ago)

Zullen we het een beetje bij onze eigen theorieen houden?
I don't give a fuck about Schumpeter...

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 14 February 2005 14:26 (twenty years ago)

Theo, pfff, het blijft lastig met je discuzeuren hoor. Wie heeft het over media-aandacht. Populair is toch gewoon dat *mensen* platen kopen en naar feesten gaan los van welke media-aandacht dan ook.

En ja ik denk dat de situatie nu beter is dan in 98/99, al was het door de beweging naar synthese toe ipv van verdere fragmentatie.

wie is Schumpeter? Toch niet zo'n nieuwe neomarxist? ;)

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 14:33 (twenty years ago)

Schumpeter is een verboden woord ;-) zie arnold.

jou vertoog is het mijne niets Omar. we zien de ontwikkelingen in de muziek gewoonweg totaal verschillend.

theo ploeg (theo), Monday, 14 February 2005 14:50 (twenty years ago)

@Theo. Dit blijft een beetje knagen. Als ik het goed begrijp was/is er dus een soort pan-europese jungle scene, die los opereert van de Londen maffia? En die is natuurlijk nog springlevend want ik neem aan dat die scene zo onafhankelijk was dat ze nooit aan de postWormhole techstep is gegaan die de Londense jungle de das om heeft gedaan? Begrijp ik het zo goed?

(overigens lijkt dat irritant opgefokte boem-tsjak eindelijk zijn langste leven te hebben gehad, hoor zowaar weer eens wat amen-breaks, misschien toch nog een tweede leven in het beestje?)

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 14:53 (twenty years ago)

@omar: ik moet je bekennen dat ik de laatste drie jaar het contact met de duitse en franse junglescene compleet verloren ben. af en toe hoor ik nog eens wat. in ieder geval is duidelijk dat er nog wel iets gebeurd maar dat drum&bass ook in die landen de marginaliteit in zijn getrokken.
wat een opkikker is: zowel de dingen die hoor uit duitsland, frankrijk en engeland klinken inderdaad weer frisser dan voorheen. de techstep is vervangen door een soort terugkeer naar de 'ardcore/rave sound mét inderdaad de amenbreak. de laatste Total Science is daar een goed voorbeeld van.

theo ploeg (theo), Monday, 14 February 2005 15:18 (twenty years ago)

Het is waarschijnlijk maar net hoe je het beestje benoemt. Bij de term house denk ik al snel aan club/trance/progressive en de vierkwartsmaat en dat deel is volgens mij, op wat grote feesten na, in de clubs afgestorven of in ieder geval niet meer relevant. Net zoals dnb me momenteel niet echt boeit. Op electro/techno/breakbeat gebied gebeurt er wel veel ( gezond! ), maar dingen als Riton of Lemon Jelly zitten voor mij dichter op wat ik onder indie versta dan op de housefeestjes-cultuur.
Alleen al daarom kun je Dizzee Rascal wel op Lowlands neerzetten en niet o peen dance-feest in de Arena.

Je hebt nu gewoon punk met gitaren en punk met beats. Ik durf zelfs Kish Kash van Basement Jaxx niet echt dance te noemen. Eerder soul-pop o.i.d.
Die theorie van Theo vind ik overigens best geloofwaardig. In Londen of Parijs is idd het centrum toeristisch, terwijl de eigen ontwikkelingen in de buitenwijken plaatsvinden, terwijl in dat opzicht Rotterdam en Utrecht natuurlijk gewoon de buitenwijken van Amsterdam zijn.

( inside-joke: Lucky? Are you There? )

Een heel simpel voorbeeld. Zelfs in Almere of Apeldoorn is er meer doelgroep voor een bandje als The Killers dan in de hoofdstad. In Amsterdam is er op zo'n moment gewoon geen respons, terwijl elders juist nadrukkelijk gedanst wordt. Hoe diep je een genre kunt uitdiepen verschilt vervolgens van plek tot plek, maar amsterdam snapt het al niet als je aan de oppervlakte blijft.
Amsterdam kent alleen een soort strandtenten hipheid. NL lounge onzin e.d. Die koppen kom je nog wel eens tegen op een filmfestival maar voor enige muzieksmaak hoef je niet bij ze aan te kloppen. Wat dat betreft zit Amsterdam, enkele uitzonderingen daargelaten op mooie, lege mensen RTL-Boulevard niveau. Als je dat hip wilt noemen is dat jouw keuze...ik ga er niet in mee. Ze voelen zich overigens wel hip, maar slaan de plank compleet mis.

5 Days Off is groot geworden door de inmenging van indie-invloeden hoewel elke Dance Valley bezoeker of Mojo-boeker dat waarschijnlijk volledig zal ontkennen. Niet dat !!! nou zo veel mensen aan zich wist te binden, maar dat ze er stonden sprak boekdelen.

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 14 February 2005 15:32 (twenty years ago)

Cut & Paste to get back on track...

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 14 February 2005 15:33 (twenty years ago)

komt weinig van dat schrijven terecht zo he

Rizz (Rizz), Monday, 14 February 2005 15:36 (twenty years ago)

Ja sorry, de discussie werd even interessant. ;)

Er was trouwens al op gereageerd hoor: waarom moet er in Amsterdam een doelgroep voor een bandje als The Killers zijn? (niet dat ik ooit iets van die gasten heb gehoord, ik haak a priori af bij een The-bandje.)

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 15:55 (twenty years ago)

The Mogs moet je even checken, Omar. Zat afgelopen zaterdag (weer) in mijn show. VG meets Moroder met Franse zangeres.

JoB (JoB), Monday, 14 February 2005 16:58 (twenty years ago)

VG meets Moroder met Franse zangeres

hahaha, klinkt theoretisch als het beste nummer aller tijden. ;)

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 17:03 (twenty years ago)

[checkt 3voor12 bpm]

JEEEEZZZUS, je maakte geen grap zeg. :)
Track van 2005 tot nu toe.

Omar (Omar), Monday, 14 February 2005 17:15 (twenty years ago)

Vanavond na 22 uur, 3FM, tweede plaat. Full stereo. Be there! :-)

JoB (JoB), Monday, 14 February 2005 20:09 (twenty years ago)

Is de Amsterdamse undergroundscene niet ook gewoon het hele That Dam/OCCII/Klonapet/Radio Mortale-hoekje?

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 14 February 2005 22:12 (twenty years ago)

Als je rock 'n' roll als de enige muzieksoort beschouwd...

JoB (JoB), Monday, 14 February 2005 23:15 (twenty years ago)

In Amsterdam is er idd wel iets wat je underground zou kunnen noemen, maar dat is, daar refereert Job al een beetje aan, wel echt een niche. Klein, afgesloten en niet meer echt jong.

Ik doel eigenlijk meer op, in de breedste zin v/h woord, het soort bandjes dat de gemiddelde Sub ( ik begeef me op glad ijs ) ook leuk zou kunnen vinden. Die spelen wel live en bereiken ook publiek ( al dan niet uit Amsterdam ), maar als je in bv. Utrecht of Rotterdam zo'n act bezoekt als Amsterdammer voel je ook de aanwezigheid van de locale scene, terwijl ik bemerk dat die hier vrijwel ontbreekt.
Kleine uitzondering: Er zijn wat mensen, vooral eenlingen, voor LCD soundsystem, Raumschmiere, de betere hiphop, maar de gitaar-gerichte verzoekjes die ik elders krijg, krijg ik hier eignelijk alleen bij concerten. In andere steden is er een eigen indie-scene opgestaan, in Amsterdam zijn jongeren eigenlijk gewoon mee-ver-urban-ed.
Geloof me, niemand hoeft de Killers van me leuk te vinden, maar ik denk wel dat ik me het best thuis voel bij die scene en dus voel ik meer herkenning in Rotterdam, Utrecht, Londen, New York e.d. dan daar waar ik woon.
Ik ben into enorm veel dance, hiphop e.d., maar ik weet dat ik te ver van die scenes af sta om me er binnen ' thuis ' te voelen.
Daarom bemerk ik ook dat verschillende dance-segmenten momenteel alternatiever worden en dus dichterbij me komen te staan. Publiek op electro feestjes is doorgaans meer indie dan dance. Meer NME dan Mixmag.

Ik heb me dat wel eens vaker afgevraagd bij collega-journalisten die bv. veel over hiphop schrijven. Blijf je je geen buitenstaander voelen hoeveel kennis en interesse je ook hebt, want uitendelijk zul je nooit een b-boy zijn in de ogen van.....
Wellicht doet het er niet toe, maar ik geloof op die manier best wel in scenes, hoewel mijn muzieksmaak ver daarbuiten reikt.

Der Arnold (Lester Bangs), Tuesday, 15 February 2005 10:08 (twenty years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.