paradiso house of rock?

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Niet voor iedereen, maar wel voor mij stond de maand augustus
in het teken van de apocalyps. Welke ook al weer? Nou, de komst van Guided by Voices naar paradiso.
In mijn ideeenwereld (grotendeels gebaseerd op reclame-beelden) stond paradiso voor een sfeervol podium, afhankelijk van de act gevuld met muziekliefhebbers. Na zaterdag is dat onveranderd gebleven.
Echter, (omdat een slecht-nieuws bericht altijd ingeleid moet worden met een positieve mededeling, zodat niet elke lezer denkt dat ik een gefrustreerde zielepoot ben die het nodig vindt alle zaken die boven het maaiveld uitsteken af te branden, en daarmee het risico loop het hele maaiveld te vernietigen, maar soi...)
hoewel m.b.t. gecompliceerdheid van line up er vast ingewikkeldere bands dat Guided in paradiso hebben gestaan, (ik noem een metropool orkest) hoe kan het zijn dat het gitaargeluid van 's werelds beste (rock) band zo extreem kut was?
Was het zo moeilijk om daar een beetje aandacht aan te besteden?

Kijk, als je de stem van Rob. P. niet fatsoenlijk uit de mix kan krijgen, verdien je ter plekke te sterven in 'the house of rock', maar getuige de talloze cd's van Guided, is het gitaargeluid ook brilliant en zal het daar in huize P ook niet verkeerd zijn geweest. Rest mij dus niets anders dan de geluidsmensen heel hard voor de broek te geven voor dit debacle. Guided is geen metalband, nee, daar gebeuren dingen op de gitaar tijdens het spelen, ja, ze kunnen ook afzonderlijke snaren raken terwijl ze molenslagen maken, ja, maar dat kon ik niet horen, nee, en dat zuigt bigtime.

OK, de bassist was zat, en harkte aan een stuk door, maar ook hij verdient het om een beetje bas de zaal in te mogen sturen i.p.v. schel geplok.

Ik heb me verder kostelijk vermaakt en staat Guided in mijn ideeenwereld voor "rock & roll", maar ik vraag me af of er meer mensen zijn die wat te knabbelen hebben aan het imago van Paradiso.

tom de haan, Monday, 2 September 2002 10:21 (twenty-two years ago)

Het imago van Paradiso bij mijn weten dat van een galmbak. Het is extreem moeilijk om daar een band goed te laten klinken. Geluidsmensen die dat wel voor elkaar krijgen verdienen meer een pluim dan die die dat niet kunnen een pak voor de broek.
Trouwens, je mag er wel vanuit gaan dat een band als Guided een eigen geluidstechnicus bij zich heeft, dus als er iemand over de knie moet dan is dat iemand uit de Guided-gelederen.

marieke (marieke), Monday, 2 September 2002 11:57 (twenty-two years ago)

Heb je ooit een concert in Paradiso bijgewoond waar het geluid goed was?
Nou dan.

superkruit, Monday, 2 September 2002 12:22 (twenty-two years ago)

Een Amsterdamse platenverkoper met wie ik zaterdag linksachter stond vroeg me bezorgd of hij doof aan het worden was. Ik verzekerde hem dat ook ik de gitaren nauwelijks kon horen in Paradiso. Het geluid in de Melkweg (en dan met name de Max) kan ook vaak behoorlijk waardeloos zijn. Er is bij veel geluidsmensen de laatste paar jaar de neiging veel meer aandacht aan bassen (basgitaar, basdrum en floortom) te besteden dan aan een goed middengeluid. Dit jaar is het geluid in zalen me over het algemeen meegevallen. Het lijkt erop dat de bas-trend voorbij lijkt. Het slechte geluid bij GbV was een van de uitzonderingen en dat was heel jammer (om het zacht uit te drukken) want bij rock moeten de gitaren uit de speakers glimmen en glinsteren. Ze leken zaterdag uit blik te komen.


In Paradiso is het geluid in de kleine zaal in de regel stukken beter. Gelukkig staan daar vaak de leukste bandjes. Check ter vergelijking vanavond The Von Bondies of volgende week Explosions In The Sky, Seesaw en Saloon.


Overigens: een van de avonden met het beste geluid was ooit (lang, lang geleden) Galaxie 500 met die markante producer Kramer achter de knoppen. Hij wist de akoestiek van de kerk voor de volle honderd procent te benutten. Het kan dus wel, Casper!

Vido Liber (Vido), Monday, 2 September 2002 12:35 (twenty-two years ago)

Wanneer was dat dan? 1853?
Het is algemeen bekend dat de grote zaal van Paradiso vaak klinkt als een holle badkuip. Wat natuurlijk te dwaas voor woorden is. Het is de oudste popzaal van Nederland, ze hebben dus al jaren kunnen werken aan een goed geluid.

superkruit, Monday, 2 September 2002 14:27 (twenty-two years ago)

Mmm, ik heb menig concert van Young Gods bijgewoond dat prima was kwa geluid. Verder kan ik me niet zo snel wat herinneren, maar het dat badkuip effect kan ook zijn charme hebben, zie bijv. Mercury Rev circa 1996 (?).

Hebben gitaar bands hier meer last van of zo? Ik heb Panasonic ook in Paradiso mogen ondergaan en elke gruisje en spikkeltje was hoorbaar. :)

Omar, Monday, 2 September 2002 16:21 (twenty-two years ago)

Op en onder het balkon is het geluid in Paradiso niet goed te krijgen, maar ik heb veel concerten meegemaakt met prima geluid midden in de zaal. De Kift bv, toch niet de makkelijkste band om goed te krijgen. De Melkweg Max is gemiddeld nog iets slechter, terwijl dat een heel nieuw gebouwde zaal is ipv een bestaand gebouw.
De kleine zaal van Paradiso heeft goed geluid, maar wel vaak door de pijngrens zo hard.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 2 September 2002 16:38 (twenty-two years ago)

Motorpsycho klonk ook goed in paradiso! kwestie van geluidsman met goeie oren. Maar de meeste bands schrikken zich een hoedje van het geluid in de 'poptempel'. Paradiso moet het meer van zijn look hebben dan van zijn sound

marieke (marieke), Monday, 2 September 2002 17:09 (twenty-two years ago)

De Kift bv, toch niet de makkelijkste band om goed te krijgen.

Die hebben dus een geluidsman met oren en ervaring. Voor 'dat soort muziek' zeker. Ik bedoel: zet 'm niet bij een dance-act.

marieke (marieke), Monday, 2 September 2002 18:00 (twenty-two years ago)

Mmm, denk inderdaad dat het toch een kwestie van geluidsman is. Een paar jaar geleden Mercury Rev in Melkweg Th* M*x zaal en dat klonk ook kraakhelder.

Omar, Tuesday, 3 September 2002 05:26 (twenty-two years ago)

Paradiso heeft enige jaren geleden toen ze een nieuwe P.A. moesten kopen voor de grote zaal gekozen voor een P.A. voor House/Dance avonden. Het hele middengebied kwa tonen (nodig voor gitaren) is in het spectrum ondervertegenwoordigd om de beat er zo goed mogelijk uit te halen. Boven hebben ze het nog niet gedaan gelukkig, daar is het geluid goed. Dus naast het galmkarakter van de kerk ligt er een principiele keuze van Paradiso aan ten grondslag.

Milo, Tuesday, 3 September 2002 05:49 (twenty-two years ago)

Galaxie 500 live...'t wordt hoog tijd dat Barabas z'n tijdmachine ter massaproductie aanbiedt! Vido, wat was ik daar graag bij geweest!

willem, Tuesday, 3 September 2002 07:49 (twenty-two years ago)

De idee dat er een eigen geluidsman achter de knoppen bij Guided stond die na bijna tweeenenhalf uur zo weinig vooruitgang boekte, kon bij mij gewoon geen ingang vinden, maar wie weet. Verder vernam ik dat het geluid van het voorgaande concert in de lage landen op Pukkelpop vorig jaar behoorlijk beter was.

Het enige concert dat ik verder in Paradiso beleefd heb (ja ik ben een groentje) was van Bonny P. Billy, daarvan staat me geen negatieve herinnering bij. Inderdaad was de disco erna heel erg tof. Heb trouwens zaterdag ook nog fijn in de kleine zaal gedanst op afro-funk.

Elke weg, ik heb weer veel geleerd over de status van Paradiso. Dank daarvoor.

tom de haan, Tuesday, 3 September 2002 08:36 (twenty-two years ago)

Tom,
Ik las je ook al op xclsr, maar ik vond het niet zo heel erg beroerd eigenlijk. Ik stond midden-half-achter en kon horen wat beide gitaristen deden. Dat het klonk zoals het klonk had voor een groot deel te maken met hoe zij de versterkers hadden staan op het podium denk ik en dan kan je als geluidsman ook niet toveren. Aangenomen dat de geluidsman net als jij dat gitaargeluid niet mooi zou vinden.

Vido, wat vond jij?

O.

Olaf, Tuesday, 3 September 2002 09:16 (twenty-two years ago)

Voorzover te beoordelen, luisterend door mijn met Etos-watten volgepropte oren, stonden de gitaren naar mijn mening in verhouding te zacht. Het verschil met de rest van de band was duidelijk te horen in een nummer waar alleen de gitaren speelden. Die klonken ver weg en dun.

Vido Liber (Vido), Tuesday, 3 September 2002 09:46 (twenty-two years ago)

Ook zonder watten klonk het geluid ver weg.. ergens links een schelle 'trash' gitaar die na een kort intro-solo geheel overstemd werd door de gitaar rechts.. en vervolgens ook deze wegzonk bij het invallen van de rest van de band. Mede daardoor vond ik het geheel niet heel hard, de overweldigende muur van geluid zoals op pukkelpop was niet aanwezig, zodat ik meer tijd nodig had om echt in de muziek te komen.

Maar al met al was het wel een topavond.. wat een rock..

Nu is mijn perceptie van de avond enigszins gekleurd door het feit dat gbv als allerlaatste nummer 'echos myron' speelde nadat we als band in al onze overmoedigheid een aantal eigen cd's (echos minor) het podium op hadden gemikt (met de geschiedenis van the strokes in ons achterhoofd..), die tijdens het nummer door de manager op de achtergrond omhoog werden gehouden.. geeft toch wel een extra dimensie aan het concert..

Helaas geen Pedro the Lion na afloop, maar de lekkere afro-funk maakte inderdaad veel goed.. gedanst als een wilde..

Zijn er trouwens nog mensen die morgen naar de von bondies en datsuns gaan in Vera??

Jasper, Tuesday, 3 September 2002 11:35 (twenty-two years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.