leer je klassiekers waarderen?

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Roosmarijn schreef in als antwoord op een andere vraag:

Ik zie het als olijven. Je moet ze leren eten en ineens is er een moment dat het kwartje wel valt en je ze erg gaat waarderen...

dit naar aanleiding van Job's ontboezeming dat hij geen moeite gaat doen de Beatles the snappen, laat staan Simon&Garfunkel.

heeft Roosmarijn gelijk? leer je na vele luisterbeurten plots de kwaliteiten van de echte klassiekers kennen? of gaat het hier om een duidelijke vorm van cultuurimperialisme: "wanneer u smaakt heeft dan dient u deze platen goed te vinden"?

theo (theo), Thursday, 5 September 2002 19:35 (twenty-three years ago)

"wanneer u smaakt heeft dan dient u deze platen goed te vinden"


Dit vind ik een angstaanjagende vorm van muziek beoordelen. Al die koploze kippen die plotseling hijgend achter Spinvis aanrenden snap ik nog steeds niet. Maar goed, dit is meteen weer off topic.


Hoeveel luisterbeurten mag/moet je jezelf dan aandoen? Ik vind één keer Bob Dylan of Neil Young al tergend genoeg. Toch heb ik er vaker naar geluisterd omdat ik wilde ontdekken wat die millions toch beleefden wat mij maar niet lukt en nooit gelukt is. Het antwoord heb ik dus niet gevonden. Ik besteed liever m'n tijd aan muziek die me niet tergt, met het risico 'iets' (een klassieker) te missen.

marieke (marieke), Thursday, 5 September 2002 19:45 (twenty-three years ago)

Kan allebei nietwaar? Het cultuurimperialistische aspect, het idee van een canon is contra-productief en saai. Desondanks is er altijd wel wat te vinden tussen de klassiekers dat direct werkt, waarvoor je helemaal geen moeite hoeft te doen, ik denk zelf aan Horses, Pet Sounds, Lorca of Astral Weeks. Wat mij vooral irriteert is dat er een verzameling platen is die boven elke kritiek staat en die een groot deel van de popjournalistiek het recht verleent om daar tot in de eeuwigheid steeds hetzelfde doodsaaie verhaal over te schrijven. En daar moet eens snel een einde aan komen.

Omar, Thursday, 5 September 2002 19:48 (twenty-three years ago)

Ah, de platenkast-politie...


Wat mij vooral irriteert is dat er een verzameling platen is die boven elke kritiek staat en die een groot deel van de popjournalistiek het recht verleent om daar tot in de eeuwigheid steeds hetzelfde doodsaaie verhaal over te schrijven.


Dan moeten wij proberen iets met een andere draai over zo'n plaat te schrijven. Aan ons de taak?;-)

Ariën Rasmijn (Ariën), Thursday, 5 September 2002 20:55 (twenty-three years ago)

Je moet gewoon luisteren naar wat je lekker vind, dunkt me. Maar het is ook voor een groot deel persoonlijke interesse? Ik vind de eerste Dire Straits weinig lekker, maar het is wel een plaat die aansluit/voortgekomen is uit de NY-punk. Erg veel verschil met Television is er bijv. niet. Dat vind ik geweldig leuk om te horen.
Heilig verklaren is geen goed iets, maar negeren ook. Ik ben altijd gefascineerd geweest door Bob Dylan, de rol die hij in de Amerikaanse geschiedenis gespeeld heeft met z'n protesten. Jammer dat ik er de muziek niet bij kon waarderen. Ik wilde die noot kraken, en dat is me uiteindelijk ook gelukt. Dat werkte twee kanten op. Via Alan Lomax leerde ik de Amerikaanse folklore kennen waaruit Dylan is voortgekomen. Via Belle & Sebastian leerde ik Donovan en Simon & Garfunkel beter kennen, wat al flink richting Dylan is vanaf de andere kant. Uiteindelijk kon ik niet anders dan de man geen goedvinden. Een boeiende reis, die ik zelf heb willen maken - die mij eigenlijk gewoon overkomen is - niet omdat de popencyclopedie zegt dat het moest.

Verder wil ik gewoon het muzikale weefgetouw dat popmuziek is als compleet kleedje kunnen overzien. Dat uit die groep die stroming voortkwam, waarvan zich in dat jaar dan weer die stroming afsplitste, waartegen weer een andere groep in opstand kwam. Zo kun je via NY ineens bij Dire Straits uitkomen. Wie had dat gedacht? Prachtig. Natuurlijk zitten er nog grote gaten in. Knooppunten The Doors en Jimi Hendrix en Marvin Gaye zijn er nog niet in opgenomen. Wellicht komt dat nog. Wellicht niet.

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 6 September 2002 05:44 (twenty-three years ago)

Dan moeten wij proberen iets met een andere draai over zo'n plaat te schrijven.

Liever met dezelfde draai over andere platen! Subjectivisme is wel algemeen gemeengoed als het om "klassiekers" gaat. Regelmatig mag een bekende Nederlander (bij voorkeur een schrijver, en in ieder geval ex-hippie of ex-punk) vertellen waarom zijn/haar leven zo ontzettend veranderde na het eerste keer beluisteren van "Blonde On Blonde".

Martijn Grooten (martijng), Friday, 6 September 2002 05:58 (twenty-three years ago)

Ja, maar de moeilijkheid is dat veel mensen toch voor een obligate titel gaan, als je praat over een mijlplaat. Lees daarvoor alle afleveringen van De Mijlplaat in de MUSIC Minded nog maar eens na. Jammer, want ik weet van de platenwinkels te A'dam dat de mensen wel degelijk komen navragen als er eens een onbekende titel wordt behandeld. Of ze die ook kopen, uiteindelijk, is dan weer wat anders...

Wat klassiekers ook klassiekers maakt is dat ze juist een brede publieksgroep aanspreken, waardoor veel andere bandjes ook zoiets gaan doen, en je dus van een markeerpunt in de tijd, het ontstaan van een niewe stroming kunt spreken. Dat zo'n stroming al veel eerder begon, is dan met terugwerkende kracht na te gaan. Zie daarvoor de grunge, met mijlplaat Nevermind. Voor mij juist de meest waardeloze plaat uit die tijd. Obscuurdere meesterwerken zijn juist meesterwerken omdat ze heel specifiek iets bevatten dat andere platen niet hebben. Dat maakt dat veel mensen er geen connectie mee zullen hebben. En zo'n plaat nooit zal worden bijgezet in de hal of fame. Ik mag mensen graag op zulke platen wijzen(=objectief), maar vaak horen ze er dus niet in wat ik erin hoor.
Anderzijds, klassiekers kunnen toch van divers pluimage zijn, dus zo slecht gesteld is het nog niet met de wereld. Ik noem:

Coil - Horse Rotorvator

Bob Dylan - Blood on the Tracks

Scraping Foetus off the Wheel - Hole

Mark Stewart & the Mafia - When the Veneer of Democracy Starts to Fade

Autechre - Incunabula

Holger Hiller - Ein Bundel Faulnis inder Grube

Pearl Jam - Ten

Tom Waits - Closing time

Michael Jackson - Off the Wall

Led Zeppelin - I
Enzovoort, enzovoort, en zo maar verder....

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 6 September 2002 06:19 (twenty-three years ago)

= objectief - moest natuurlijk zijn: =subjectief :-(

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 6 September 2002 06:32 (twenty-three years ago)

Voor mij is er wel degelijk een correlatie tussen het aantal luisterbeurten en mijn mening over muziek.
Wat op het eerste gehoor fijn klinkt kan al snel de keel uit gaan hangen, maar wat in het begin complex klinkt heeft nadere kennismaking nodig. Die laatste groep kan overgaan in de categorie waar ik geen enkele aansluiting bij kan vinden, of waarbij je denkt: ze doen een kunstje voor de producer.
Tenslotte ken je een plaat van achter naar voren, zijn alle lijnen beluisterd en als het goed is kun je om de zoveel tijd weer genieten van de juiste momenten en de goed keuzes die er gemaakt zijn of de energie die eruit barst.

"Dat zo'n stroming al veel eerder begon, is dan met terugwerkende kracht na te gaan."

Over de oorsprong van stromingen gesproken: Ben ik toch wel benieuwd of jullie het met me eens zijn dat Helter Skelter van the White Album, (die van the Beatles) het allereerste punknummer is, dat nog steeds in een klap alle Strokes en Zwarte Rebellen helemaal wegvaagd. Vind ik wel. :)

Tom de Haan, Friday, 6 September 2002 06:50 (twenty-three years ago)

Ik dacht altijd dat Helter Skelter het eerste Heavy Metal nummer was. Wie had dat gedacht, Paul McCartney is verantwoordelijk voor Slayer. :)

Omar, Friday, 6 September 2002 07:22 (twenty-three years ago)

Waar (de hel) liggen dan de roots van Doom Metal?

(De Everly Brothers)

Tom de Haan, Friday, 6 September 2002 07:46 (twenty-three years ago)

Job's ontboezeming dat hij geen moeite gaat doen de Beatles the snappen

Eh, dat ging over Bob Dylan. Geen kwaad woord over de Beatles van mij... Al zit hun muziek dusdanig in het collectieve geheugen, dat ik zelden de behoefte voel het ook nog eens hardop door de huiskamer te laten schallen...

JoB (JoB), Friday, 6 September 2002 07:52 (twenty-three years ago)

Klassiekers heb je natuurlijk in twee soorten: platen die gewoon ontzettend goed zijn en platen die een enorme invloed hebben gehad en/of bepaalde genres "aan elkaar linken". Voor de eerste categorie zijn natuurlijk geen objectieve criteria aan te brengen, voor de tweede categorie in ieder geval nog een beetje.

Helaas worden deze categorieën nogal eens verward. Het feit dat The Velvet Underground & Nico volgens velen een van de invloedrijkste platen ooit is, maakt het nog geen goede plaat. Natuurlijk is ieder melodieus popbandje op een of andere manier (indirect) beïnvloed door The Beatles. Maar dat betekent niet dat de beste plaat in dat genre ook van The Beatles is en dat je niet naar nieuwe popbandjes mag luisteren zonder iets van The Beatles in de kast te hebben.

Ik vind dat je vooral de platen in de kast moet hebben staan die je zélf goed vind.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 6 September 2002 08:05 (twenty-three years ago)

Zo kun je via NY ineens bij Dire Straits uitkomen.

hahaha...in 1 stap te doen, immers Television = de Dire Straits van punk.

Omar, Friday, 6 September 2002 08:20 (twenty-three years ago)

De mate waarin een plaat als klassieker wordt beschouwd is in sommige gevallen ook erg tijdgebonden. Iets kan voor een bepaalde tijd ontzettend vernieuwend zijn en daardoor veel waardering krijgen. Vervolgens kan deze weer in de eigen stijl verbeterd worden of komen mensen er achter dat ze het toch niet zoveel aan vinden. Vernieuwend is niet per definitie positief.


Spinvis werd genoemd: deze is vernieuwend. Heeft een duidelijke eigen stijl en iets vergelijkbaars is mij niet bekend. Natuurlijk komen overal wel wat referenties naar voren maar deze kunnen de muziek van Spinvis niet samenvatten. De manier waarop hij de teksten en muziek aan elkaar knipt is ontzettend knap en origineel. En Nederland heeft er weer een hoop oneliners bij. Wat mij betreft is het debuutalbum van Spinvis een regelrechte klassieker.

Norbert Pek (Norbert Pek), Friday, 6 September 2002 09:03 (twenty-three years ago)

Norbert stipt iets heel belangrijks aan. de mate waarin een plaat als klassieker wordt beschouwd is in sommige gevallen ook erg tijdgebonden.
ik wil nog verder gaan: het is namelijk altijd (per definitie) tijdgebonden. het gaat namelijk om geschiedenis en die is verre van objectief. zie de top100 aller tijden. deze wordt bevolkt door platen die wij nu zien als belangrijk. platen die de mainstream popcultuur hebben veranderd. dan komen we op een belangrijk punt. zijn de platen die de mainstream popcultuur hebben veranderd wel de belangrijke platen? zullen die platen die wij nu zien als de echte klassiekers over twintig jaar nog steeds gezien worden als klassiekers? en wat zijn dan die platen die belangrijk zijn?

een voorbeeld:
zijn Nevermind van Nirvana en Ten van Pearl Jam de klassiekers die grunge/amerikaanse gitaarrock boven zichzelf hebben uitgetild of waren het ouvre van Mudhoney en Mother Love Bone pas echt belangrijk?

in bepaalde kringen woedt nog steeds de stammenstrijd rond het werkelijke belang van de Beatles. waren het niet veel eerder de Kinks en The Small Faces die in staat waren het perfecte popliedje te maken?

deze perceptie op de tijden die lang achter ons liggen die enerzijds bepaald wordt door de geschiedschrijving/overlevering en anderzijds ontstaat door een soort van collectieve visie op het verleden bepaalt in hoge mate WAT iedereen als klassiekers aanduidt. het blijft een lastig fenomeen.

theo (theo), Friday, 6 September 2002 10:10 (twenty-three years ago)

Over de oorsprong van stromingen gesproken: Ben ik toch wel benieuwd of jullie het met me eens zijn dat Helter Skelter van the White Album, (die van the Beatles) het allereerste punknummer is

Eh, altijd moeilijk te bepalen wat er als eerste was. Meer punk vind ik dan het nummer European Sun van Velvet Underground; van een jaar of wat eerder. VU was ook qua attitude meer punk, denk ik. Vandaar de rol die de band krijgt toebedeeld in (het ontstaan van) de NY-punk. Helter Skelter zou ik inderdaad scharen onder een van de eerste heavymetal-nummers. Het verhaal gaat trouwens dat het Paul McCartney ter ore kwam dat The Who net het smerigste en ruige nummer ooit hadden opgenomen. Daar moest direct iets tegenover gesteld worden, vond ie. En binnen geen tijd stond Helter Skelter op band. De grap is dat McCartney eigenlijk nooit geweten had om welk nummer van The Who het nu eigenlijk ging... Suggesties?

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 6 September 2002 10:34 (twenty-three years ago)

Helter Skelter is een vrij soft nummer vergeleken met bepaalde werkjes van The Sonics of het geniale, allesverwoestende It's Trash van The Cave Men uit 1966, dus McCartney moet niet opscheppen.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 6 September 2002 10:41 (twenty-three years ago)

Vernieuwend is niet per definitie positief zegt Norbert.

Vernieuwend, knap en origineel maken van het Spinvisdebuut een klassieker. Al dan niet positief bedoeld...

Ik geloof er helemaal niets van dat Spinvis zolang houdbaar is dat het een klassieker zal worden. Ik bedoel: de naam klassieker draagt in zich mee dat het een aantal jaren mee moet gaan.

marieke (marieke), Friday, 6 September 2002 10:48 (twenty-three years ago)

Maar dat is volgens mij wel een probleem van de huidige popjournalistiek. In plaats van eerst eens objectief te zien of het een band/artiest lukt drie a vier goede platen te maken, een serieuze carriere neer te zetten, en dan de oprechte bewondering uit te spreken, wordt ieder debuut tegenwoordig als het beste sinds dat van The Beatles bestempeld. The Strokes, Spinvis, Interpol, etc. Stuk voor stuk leuke platen hoor, maar inderdaad: of het wel of niet klassiekers worden is aan de tijd en niet aan de popjournalisten om te bepalen. En dan zijn er nog genoeg bands die al vijf goede platen op rij hebben gemaakt, en waarover geen letter op papier komt.
Volgens mij werkt ook averechts. The Strokes hun tweede moet na alle ophef wel zoooo goed worden, dat het ze volgens mij nooit gaat lukken aan het opgeworpen mediabeeld te voldoen. De arme knullen. Hebben zij daar om gevraagd?

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 6 September 2002 11:04 (twenty-three years ago)

De grap is dat McCartney eigenlijk nooit geweten had om welk nummer van The Who het nu eigenlijk ging... Suggesties?


tja, elk willekeurig nummer van The Who is smeriger, vuiger en meer rock'n'roll punk dan Helter Skelter van the Beatles.

theo (theo), Friday, 6 September 2002 11:08 (twenty-three years ago)

Hoe waar! (Heb ik al eens gemeld dat ik naar de zanger van die wereldband vernoemd ben? ;-)

(authentiek!)

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 6 September 2002 11:13 (twenty-three years ago)

haha... dat moet een mooi gevoel zijn. The Small Faces en later Faces zijn ook erg de moeite waard om hun rammel rock'n'roll die je zeer duidelijk terughoort bij bijv. The Replacements. jammer dat die britse bands niet echt op waarde worden geschat.

theo (theo), Friday, 6 September 2002 11:21 (twenty-three years ago)

In the beginning there was the Ravens (became the Kinks)and the MC5, the rest is fake and irrelevant.

Ian, Friday, 6 September 2002 11:53 (twenty-three years ago)

En dan was er ook nog die geweldige band op dat ene zolderkamertje die nooit een naam heeft gehad en ook nooit demo's of een plaatje heeft gemaakt, en die dus niemand kent. De eerste punkband ter wereld? Of de eerste metalband?

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 6 September 2002 12:08 (twenty-three years ago)

en zo heeft iedereen zijn of haar eigen geschiedenis en vormen de klassiekers slechts de dwarsverbanden tussen al deze verhalen. en dat alleen maar omdat zij verworden zijn tot algemene culturele symbolen.ik neig ernaar om daarom juist die platen minder belangrijk te vinden.

theo (theo), Friday, 6 September 2002 12:29 (twenty-three years ago)

Tjonge. Wat zijn we toch wijs, eigenlijk hè, met z'n allen? ;-)

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 6 September 2002 12:53 (twenty-three years ago)

Stuk voor stuk leuke platen hoor, maar inderdaad: of het wel of niet klassiekers worden is aan de tijd en niet aan de popjournalisten om te bepalen.
Bedenk daarbij bijvoorbeeld ook dat Led Zeppelin en Black Sabbath nooit op veel gunstige kritieken konden rekenen (wat scoorde eigenlijk wel goed bij de critici in die tijd? Yes?) Misschien is Limp Bizkit wel de Led Zeppelin van nu. Ik hoop het niet.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 6 September 2002 13:03 (twenty-three years ago)

ja he? :-)

theo (theo), Friday, 6 September 2002 13:07 (twenty-three years ago)

Waar (de hel) liggen dan de roots van Doom Metal?

Dat weet de stroming zelf nog niet, maar volgens mij bij Tibetaanse monniken. Of toch - idd - de Amerikaanse country?

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 6 September 2002 13:12 (twenty-three years ago)

Waar (de hel) liggen dan de roots van Doom Metal?

Hellhound on My Trail, Robert Johnson, 1937.

JoB (JoB), Friday, 6 September 2002 15:05 (twenty-three years ago)

Ben overigens bang dat we het wellicht ergens in de klassiek moeten zoeken?

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 6 September 2002 15:46 (twenty-three years ago)

In dat geval kom je toch meteen uit bij Wagner.

Omar, Friday, 6 September 2002 16:11 (twenty-three years ago)

Maar voor de meeste klassiekers vind ik toch wel gelden dat je oren er naar moeten gaan staan. Door een goede hudige artiest die teruggrijpt op (zie over Belle & Sebastian), iemand die ontmoet je je aansteekt met een bepaald genre of artiest. Soms vallen kwartjes direct, en soms heb je een gebeurtenis nodig waardoor het kwartje wel valt.

Ikzelf heb vele keren met Bob Dylan in de CD speler zitten wachten op het kwartje dat niet kwam. totdat ik de documentaire zag die onlangs is uitgezonden over de eerste trip naar Engeland met Joan Baez en Donovan waar heel vaak het liedje The Times they Are A-Changing in voorkwam. En het kwartje viel een klein stukje naar beneden.

Wat klassiekers van nu worden is denk ik toch wel meer aan de journalisten dan je aanvankelijk vermoedt. Want die schrijven erover, doen er druk over en prijzen ze met vijf sterren de hemel in....

roosmarijn, Saturday, 7 September 2002 20:51 (twenty-three years ago)

Wat klassiekers van nu worden is denk ik toch wel meer aan de journalisten dan je aanvankelijk vermoedt. Want die schrijven erover, doen er druk over en prijzen ze met vijf sterren de hemel in....

precies. de geschiedenis wordt nu geschreven. later wellicht nog eens herschreven maar nooit radicaal. daar blijft het te veel een mening voor en die zijn nu eenmaal erg afhankelijk van de heersende orde.

theo (theo), Sunday, 8 September 2002 15:18 (twenty-three years ago)

Nou ja, je hebt natuurlijk ook de vette stamper die zonder gunstige kritieken klassiek kan worden. Zoiets als Mother van Danzig of No Limits van 2 Unlimited.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Sunday, 8 September 2002 16:15 (twenty-three years ago)

precies. de geschiedenis wordt nu geschreven.

Maar wordt-ie ook gelezen? Je moet de volksstammen niet de kost geven die nooit enige aanvechting hebben gehad om Blonde On Blonde, Pet Sounds of What's Going On te beluisteren. Laat staan Trout Mask Replica.

JoB (JoB), Sunday, 8 September 2002 18:09 (twenty-three years ago)

Ikzelf heb vele keren met Bob Dylan in de CD speler zitten wachten op het kwartje dat niet kwam.

Dat is natuurlijk het grote probleem met klassiekers. De meeste klassiekers beluister je in de wetenschap dát het klassiekers zijn. Dan geef je ze sneller nog een extra kans. En nog één en dan nog eentje, want je wil hebt het gevoel dat je de plaat in kwestie toch wel goed zou moeten vinden.
Als het niet om Bob Dylan ging, maar om een andere folkzanger uit dezelfde periode, had je de plaat na een paar keer luisteren weggelegd om haar vermoedelijk nooit meer terug te pakken.

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 8 September 2002 18:27 (twenty-three years ago)

Dat is niet helemaal hetzelfde denk ik. Bij Bob Dylan gaat het niet zozeer om een Blonde On Blonde, Blood on the Tracks als Highway 61 Revisited maar om het fenomeen dat deze man alweer veertig jaar is, zijn rol binnen de muziekgeschiedenis en die van de States. Dat is wat je vatten wil. Iemand die idd zomaar een plaat of twee drie gemaakt heeft, zonder grote inpact op de wereld (hoe goed de muziek ook), is niet 'klassiek.'

Ik blijf erbij dat de tijd de klassiekers bepaald. Dat Kid A er eentje is kunnen journalisten nu wel hard roepen, maar pas over tien jaar ofzo kan bezien worden of deze plaat én een markeerpunt in de muziekgeschiedenis bleek, én zich nog steeds laat draaien. Bij dat laatste speelt wel degelijk de beleving van 'het volk' een rol. A Night At The Opera was al een klassieker voor de pers dat wilde inzien.

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 8 September 2002 18:45 (twenty-three years ago)

Bij dat laatste speelt wel degelijk de beleving van 'het volk' een rol. A Night At The Opera was al een klassieker voor de pers dat wilde inzien.

Maar Thriller wil maar niet echt klassiek worden, net zo min als Brothers In Arms. De laatste is samen met Hotel California en The Joshua Tree toch wel een verplichte aanschaf voor een groot deel van Nederland.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Sunday, 8 September 2002 18:57 (twenty-three years ago)

Van Thriller weet ik het niet, maar Brothers... lijkt dus echt zo'n plaat wiens status van klassieker door de tijd is weggenomen. Het merendeel van de mensen die ik ken die de plaat hebben, draaien hem nooit. En zijn dat voorlopig ook niet van plan. Hierbij speelt het collectieve omlaagpraten van Dire Straits waarschijnlijk ook een rol. Wie durft er nog beweren dat dit een wereldband is?

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 8 September 2002 19:04 (twenty-three years ago)

Dat is wat je vatten wil.

Welnee, dat is niet te vatten. Ik wil best geloven dat Dylan meer dan dertig jaar jaar geleden een paar goeie platen heeft gemaakt, maar dat hij nog steeds een fenomeen zou zijn, is iets waar je in moet geloven in plaats van dat je dat kan "vatten".

Ik blijf erbij dat de tijd de klassiekers bepaalt.

En hoeveel procent van de bevolking moet iets een "klassieker" vinden voordat het er één is? Met zulke vage definities kan je gewoon niet uit de voeten. De klassiekers benoem je zelf, heel subjectivistisch.

A Night At The Opera was al een klassieker voor de pers dat wilde inzien.

Volgens mij heeft de pers dat nog nooit ingezien. Ikzelf heb de plaat overigens nog nooit gehoord en ik heb evenmin enige aanvechting daar op korte termijn iets aan te doen.

JoB (JoB), Sunday, 8 September 2002 19:28 (twenty-three years ago)

nooit gehoord en ik heb evenmin enige aanvechting daar op korte termijn iets aan te doen.


Strafwerk! Een luistersessie met achtereenvolgens Queen II, Sheer Heart Attack, A Night At The Opera en A Day At The Races. Moet je allemaal gehoord hebben. En dan ook die charme van liedjes als Lazing on a Sunday afternoon en Seaside Rendezvous. The Millionaire Waltz ook! En de samenzang in The fairy feller's master stroke met absurde lyrics. Wat een begin.

Norbert Pek (Norbert Pek), Sunday, 8 September 2002 20:50 (twenty-three years ago)

Bravo Norbert, ik had het niet beter kunnen zeggen. :-)

En hoeveel procent van de bevolking moet iets een "klassieker" vinden voordat het er één is?Binnen een stroming toch wel een ruime marge, denk ik. Het merendeel van de liefhebbers van klassieke hardrock is gek op voornoemde Queen-titels. De verkoop toen en nu toont dat aan. Klassiekers maak je niet zelf, want dan zou ik nu kunnen zeggen dat OST Flash Gordon van Queen er ook eentje is, waarmee die het nu dus ook is. Let There Be Light!
Hij is het nog steeds niet...

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 8 September 2002 21:17 (twenty-three years ago)

Klassiekers maak je niet zelf, want dan zou ik nu kunnen zeggen dat OST Flash Gordon van Queen er ook eentje is.

Jij kan wel zeggen dat A Night At The Opera een klassieker is, maar als ik mijn schouders erover op haal, betekent je mening voor mij dus niet zoveel. Ik heb al een mening over Queen. Als Omar zegt dat die en die plaat van Underground Resistance briljant is, let ik wel op. Omdat mijn ervaring leert dat Omars smaak aansluit bij mijn beleving. Maar uiteindelijk bepaal ik zelf wel wat ik goed vind en wat niet, wat klassiekers zijn en wat niet. Ergens in jouw hoofd zit een absolute-waardenschaal waarlangs platen als klassieker kunnen worden beoordeeld, en die bestaat gewoon niet.

JoB (JoB), Monday, 9 September 2002 08:59 (twenty-three years ago)

Als Omar zegt dat die en die plaat van Underground Resistance briljant is, let ik wel op

Kijk, dat is nou een essentieel punt. :)

Ik weet het allemaal niet meer hoor. Ik heb braaf al die Big Star/V.U./Astral Weeks/Pet Sounds/noemmaarop beluisterd en het is bijna allemaal wel de moeite waard en interessant, maar dat ik er nou veel naar luister? Niet echt (met uitzondering van Stones/P.Smith/Roxy Music). Het is handige kennis omdat je je dan minder snel onder de tafel laat lullen door betweters die beginnen over "Zappa heeft eigenlijk House uitgevonden, maaaan." Maar belangrijker: er is veels te veel leuke nieuwe muziek en ik denk ook dat iedereen inmiddels vet is uitgeluld over De Klassiekers.

mijn kopie van Night At The Operaaaaaaah heb ik in ieder geval aan Fikkie gegeven.

Omar, Monday, 9 September 2002 17:58 (twenty-three years ago)

Fikkie is een tevreden hond, krijg aardig wat goede muziek. Queen, Coldplay, enz. Zeker wel een vet beest.

Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 9 September 2002 18:04 (twenty-three years ago)

Fikkie is helemaal geen hond, barbaar! Fikkie is een heel mooi roodharig indie-meisje. :)

Omar, Monday, 9 September 2002 18:35 (twenty-three years ago)

Brothers... lijkt dus echt zo'n plaat wiens status van klassieker door de tijd is weggenomen. Het merendeel van de mensen die ik ken die de plaat hebben, draaien hem nooit. En zijn dat voorlopig ook niet van plan.
Echt? Ik had de indruk dat in de vaste Dire Straits/Eagles/U2 kringen (hele dure geluidsinstallatie met slechte mini luidsprekers en 50 CDtjes erbij dus) Brothers In Arms nog steeds DE plaat is.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 9 September 2002 19:19 (twenty-three years ago)

bij mijn moeder in ieder geval wel :-)

roosmarijn, Monday, 9 September 2002 20:30 (twenty-three years ago)

Queen én Coldplay.. arm dier... ik bedoel: arme meid.

marieke (marieke), Monday, 9 September 2002 20:55 (twenty-three years ago)

Ik had de indruk dat in de vaste Dire Straits/Eagles/U2 kringen (hele dure geluidsinstallatie met slechte mini luidsprekers en 50 CDtjes erbij dus) Brothers In Arms nog steeds DE plaat is.

Akoord, daar nog wel, ja. Inclusief The Wall.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 10 September 2002 06:48 (twenty-three years ago)

Maar uiteindelijk bepaal ik zelf wel wat ik goed vind en wat niet, wat klassiekers zijn en wat niet. Ergens in jouw hoofd zit een absolute-waardenschaal waarlangs platen als klassieker kunnen worden beoordeeld, en die bestaat gewoon niet.


Ja, je bepaald zelf wat je wel of niet goed vind.
Nee, je bepaald niet wat klassiekers zijn. Klassiekers zijn platen die iets hebben veranderd in de tijd, in de muziekcultuur, en daarnaast wellicht heel goed worden bevonden door veel mensen; jaar in jaar uit. Als de Popencyclopedie enkel jou favoriete bands en klassiekers bevat, dan kan die rechtstreeks de vuilnisbak in. Nee, de journalisten moeten de kroniek van de popcultuur schrijven. Daarbij mag hun eigen smaak, mening en ego ze niet in de weg zitten. Dus richten die voelsprieten, om te zien wat er goed verkoopt (ondanks goede of slechte recensies), hoe dat over de tijd blijft gaan, in die tijd terugkijken om zo te zien of de plaat vele gelijke bandjes en dus een nieuwe stroming heeft veroorzaakt, en of er in de cafes, op de dansvloeren en in iedere cd-collectie die je maar tegenkomt nog steeds die cd's staan, en door de eigenaar/bezoekers wordt goedbevonden. Dan praat je al snel over een Sgt. Peppers of Pet Sounds of Dubnobasswithmyheadman. Platen die alledrie zo goed niet zijn (vind ik), maar dat doet er dus niet toe.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 10 September 2002 07:08 (twenty-three years ago)

"Nee, de journalisten moeten de kroniek van de popcultuur schrijven. Daarbij mag hun eigen smaak, mening en ego ze niet in de weg zitten."

"Ja, je bepaald zelf wat je wel of niet goed vind.
Nee, je bepaald niet wat klassiekers zijn."

Dus je kunt wel zelf bepalen wat je mooi vindt, maar aan wat een klassieker is, kun je maar een heel klein beetje bijdragen. Het is eigenlijk net onze democratie, om maar weer eens onbedacht een parallel met "het schaduwkabinet" te trekken.
Echter, bij democratie ga je er toch ergens vanuit dat de wil van de meerderheid beslissend moet zijn. Hoe gaat de subjectivist daar dan bij de klassiekers mee om? Waar ligt de kern van waarheid? Of is een gedeelte van de waardering voor een plaatje ook het idee van de eigenheid die het met zich mee draagt? Zodat je, geplaagd door een wilde overkill aan info over muziek, je nooit fatsoenlijk kunt overgeven aan een klassieke hit?

Tom de Haan, Tuesday, 10 September 2002 10:25 (twenty-three years ago)

Volgens mij worden er in deze discussie nog steeds twee soorten klassiekers door elkaar gehaald. Ten eerste de gewoon heel erg goede platen. Het is natuurlijk aan iedereen zelf te bepalden welke dat zijn, en of de term klassieker in dit geval alleen toegepast moet worden op de eigen favorieten of juist voor platen die door heel veel mensen goed gevonden worden.

Ten tweede zijn er de platen die een grote muzikale verandering markeren, die het begin van een bepaalde stroming zijn, die een metafoor zijn geworden voor de tijd waarin ze uitgebracht zijn, of die de missing link zijn tussen bepaalde stromingen. Hiervan is iets objectiever te bepalen welke het zijn, maar het blijft aanleiding tot vele verhitte discussies. Is Nevermind The Bollocks.. echt de ultieme punkplaat of is het een onder invloed van de commercie zwaar overgewaardeerde kutplaat, dat slechts door mag gaan als de best verkopende punkplaat ooit. Dat soort discussies.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 10 September 2002 10:46 (twenty-three years ago)

Brothers In Arms nog steeds DE plaat is.

Dit cliche is dus echt waar. Ging vorig jaar eens een nieuwe versterker kopen bij zo electronica-freak die alleen maar hardcore merken verkoopt blablabla...ja hoor wat draait er weer op de achtergrond Br*th*rs *n *rms.

Omar, Tuesday, 10 September 2002 17:16 (twenty-three years ago)

In plaats van eerst eens objectief te zien
hehehe GOTCHA. Is onmogelijk.
De commercie kan een plaat niet overwaarderen (als commercie als verkoop ziet). De industrie en de media natuurlijk wel. De rol van de journalist? Bewustmaking en *aanvoelen*. Spijtig genoeg is de rol van journalist nu nog meer (impliciet) commercieel;
Ach whatever ik heb slaap nodig. ;-)

nathalie (nathalie), Saturday, 14 September 2002 06:30 (twenty-three years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.