Vindt U het ook zo zielig, voor Flea?

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Date: Tues, May 2

when i woke up this morning

i was was confronted with the news that our record has been leaked to

the internet

it does not come out til may 9 but now it has leaked

and not that i know alot about this kind of thing

but i guess now it is possible to down load it for free if you want

well

that's not very nice

if you down load it now off one of these file sharing sites

you will be getting a pale imitation of the record

it will be of the poor sound quality of the technique they used to

get it on there

and that will break my heart

it will break john frusciante's heart

it will break anthony kiedis's heart

and it will break the heart of chad smith

yes, we worked for a year and a half to make the epic record of our

lives

and it is sad to me for the business reasons of course

i think we are selling something really cool and we put all we had

into it, 28 songs, 2 hours of the best that we can offer

and i think it is a fair deal for everyone

and for people to just steal a poor sound quality version of it for free

because some asshole stole it and put it on the internet

is sad to me

but, equitable business reasons aside

the thing that really bums me out is

we worked so hard, and so thoughtfully, all of us, for so long

to make this record sound as warm and full from top to bottom

as was possible

we spent day and night for a year making sure every little sound was

just right

that they were all put together in the most beautiful way we could

we did not leave a stone unturned in doing that work

i can not put in words how much this record, stadium arcadium, means

to us

how sacred the sound of it is to us

and how many sleepless nights and hardworking days we all had

thinking about how to make it be the best sounding thing we could

and now, for someone to take it and put it out there with this poor

sound quality

it is a painful pill for us to swallow

let me tell you

this bums all of us out

and i know that, as sensitive as john frusciante is about sound

the idea of anyone getting and hearing this thing that way

will devastate him

for people to not hear the work the way we meant it to be

will really hurt him deep inside

and all of us will hurt

yes, it is stealing from us, and that is lame

everyone has to live with their own conscience on that one

let it be your guide

but to take a version that has been defiled sound wise

a version in which some idiot has taken our year and a half of soul

baring work and pissed all over it

that will break our hearts

sincerely,

flea

Guuz H (Guuz H), Tuesday, 2 May 2006 15:00 (nineteen years ago)

Ja, toch had het best iets bondiger gekund.

Ik zou wel 'ns cijfers willen zien van hoeveel mensen zoiets daadwerkelijk bij de eerste gelekte mp3's al in huis hebben.

En hoeveel dan later alsnog de cd kopen. En of mensen die veel cd's (volledige! Geen losse nummertjes) kochten nu enkel nog downloaden en of die hevige downloaders vroeger wel eens muziek kochten.

En meer van die dingen.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 2 May 2006 15:11 (nineteen years ago)

Naast de obligate dingen over drugs en fotomodellen weet ik te weinig over de andere Peppers-groepsleden. Hoe zouden zij hierop per mail op reageren?

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 2 May 2006 15:23 (nineteen years ago)

Haha ik zou em bijna downloaden vanwege dit verhaal. Maar ik maak een deal met flea: ik koop em niet maar ik download em ook niet.

Jon V (Jon V), Tuesday, 2 May 2006 15:25 (nineteen years ago)

buhuh, wat een downleed.

fns (fns), Tuesday, 2 May 2006 15:52 (nineteen years ago)

Het geeft Frusciante wel een goed excuus om weer aan de doop te gaan. Hij is zo gevoelig.

monique (monique), Tuesday, 2 May 2006 15:55 (nineteen years ago)

He, dat is een leuke tikfout.

monique (monique), Tuesday, 2 May 2006 16:02 (nineteen years ago)

Ik ben het grofweg eens met Flea.

Der Arnold (Lester Bangs), Tuesday, 2 May 2006 16:12 (nineteen years ago)

Ik vind dat hij gelijk heeft, maar hij mag wat minder zielig doen.

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Tuesday, 2 May 2006 16:55 (nineteen years ago)

JAAAAAA! NU! WETEN! WE! HET! WEL!

Anniejugend (jeroen), Tuesday, 2 May 2006 17:09 (nineteen years ago)

Flea is een beetje een oude zeikerd. Tis niet alsof ze het nou allemaal zo slecht hebben toch? Multimiljonairs die liggen zeuren over downloaden verdienen een.... avond met vincent koreman!

en dan dan fruciante verhaal... ja heeeeel veel medelijden met iemand die zijn eigen leven vergooid aan drugs ja, heel erg, en de geluidskwaliteit hé, díe gaat em pas aan het hart!

vincent koreman (rax), Tuesday, 2 May 2006 17:10 (nineteen years ago)

Mooi om op muziek te zetten, trouwens!

Anniejugend (jeroen), Tuesday, 2 May 2006 17:14 (nineteen years ago)

Dat epistel van Flea. Dus.

Anniejugend (jeroen), Tuesday, 2 May 2006 17:17 (nineteen years ago)

Ja op muziek zetten!!! Titel: Nothing 4 flea. En dan gratis wereldwijd aanbieden :-)

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Tuesday, 2 May 2006 17:47 (nineteen years ago)

laat um eerst maar weer eens een goeie single schrijven voordat ie zo gaat zitten janken. dat nummer wat nu voortdurend op de radio is zouk nog niet willen hebben al kreeg ik dr geld bij. zo.

andre schaminee (andre), Tuesday, 2 May 2006 19:01 (nineteen years ago)

en dan is het ook nog een dubbel-cd... toch? aargh.

Ludo (Ludo), Tuesday, 2 May 2006 19:01 (nineteen years ago)

dubbel....moet ik straks nog moeite doen ook om dat ding helemaal binnen te slepen :-)

(hoewel die single is niet best; vorige cd ook niet echt i.t.t. californication)

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Tuesday, 2 May 2006 19:48 (nineteen years ago)

er zijn tegenwoordig genoeg manieren om platen niet uit te laten lekken. ik heb dus geen medelijden met de vlo en zeker niet na dit zogenaamd spiritueel gejengel waar je spontaan de kakkerij van krijgt.

Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 2 May 2006 19:53 (nineteen years ago)

Goed nieuws voor Jan Willem, de single is verreweg het minste nummer van de cd. Sommige andere nummers hebben wel dezelfde soort vervelende refreinen, dat wel. Maar over het algemeen is Stadium Arcadium lekker gevarieerd, met vrij sterke popliedjes, waar zo nu en dan een slap, maar toch lekker, aftreksel van de funk van weleer in te horen is. Met 2 cd's duurt het ding me dan wel weer net een stukje te lang.

Oh, en meneer Flea hoeft niet bang te zijn. Ik zal die veel te dure

freaky_style (freaky style), Tuesday, 2 May 2006 21:13 (nineteen years ago)

Limited Edition van het album kopen. Het zijn toch mijn jeugdhelden en ik moet mijn verzameling compleet houden.

daar ging wat mis..

freaky_style (freaky style), Tuesday, 2 May 2006 21:15 (nineteen years ago)

stond daar nou '28 songs'? Holy crap! Dat overleeft niemand!

Hotel Lives (Hotel Lives), Tuesday, 2 May 2006 21:56 (nineteen years ago)

en wat is nou het goede nieuws? :-)

79 pleuro(p)'s tsss

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Tuesday, 2 May 2006 22:12 (nineteen years ago)

Ik kreeg spontaan de schijt van het interview in Veronica Magazine. "We krijgen nog een laatste knuffel, en met een knoop in ons hart laten we de kwetsbare Flea achter voor de volgende journalist." Of zoiets. Het is leuk bedacht hoor, maar zoiets bij een geregisseerde mega-act... geez. Ik geloof er geen fuck van.

Stonehead (Stonehead), Tuesday, 2 May 2006 22:22 (nineteen years ago)


Wel spijt dat ik die uitzending van Rock Pallast gemist heb. Staat die niet nog ergens op ausszendung gemisst ofzo?

klaus wunderlich (klaus wunderlich), Wednesday, 3 May 2006 06:10 (nineteen years ago)

Ben benieuwd of ze die cd, high end audio fanaten als ze opeens zijn, ook niet via iTunes gaan verkopen.

cs (central), Wednesday, 3 May 2006 07:15 (nineteen years ago)

Audiofanaten waren ze altijd al. John Frusciante speelt bijvoorbeeld alleen op gitaren uit de jaren '60 omdat die zo warm zouden klinken.

freaky_style (freaky style), Wednesday, 3 May 2006 07:44 (nineteen years ago)

Down Load. Gniffel. Hij weet er echt geen biet van.

Storm (Storm), Wednesday, 3 May 2006 08:35 (nineteen years ago)

Nou als ze het zo erg vnden, waarom brengen ze die plaat dan niet uit en laten ze ons met rust. als ie net zo klote is als de vorige vier (of vijf??) maakt dat geripte geluid toch niet meer uit... Die vorige platen waren pas een belediging, daar kan een geripte oh nee uitgelekte versie (door henzelf en de platenmaaschappij dus...) echt niet tegenop.
En als ze er daadwerkelijk zo hard aan gewerkt hebben, en het is weer een U2 aftreksel voor Sky Radio light geworden, dan betekent dat nog meer onkunde... zekerds, ga drugs gebruiken ofzo...

lux (horas29), Wednesday, 3 May 2006 08:37 (nineteen years ago)

Zo Luc, verlaat maandagochtendgevoel? :)

Anniejugend (jeroen), Wednesday, 3 May 2006 08:43 (nineteen years ago)

nee ik ga hyperventileren van dat zeilige geneuzel dat via hun major wordt verspreid en ik krijg spontane diarree van al die ballads sinds under the bridge (is dat diezelfde brug waar kurt kobain in Seattle een nachtje onder sliep, vijftig meter van zijn huis?)
De RHCP zijn The Scorpions van de jaren negentig en 2000

lux (horas29), Wednesday, 3 May 2006 08:55 (nineteen years ago)

net zo klote is als de vorige vier (of vijf??)


( Mother's Milk - 'Stoere' plaat, met de eerste aanzetten tot het latere geluid: Knock Me Down, Taste The Pain )
Blood Sugar Sex Magik - één van de beste platen die ik ken.
One Hot Minute - mooie donkere plaat, met een paar mindere songs, maar ook prachtnummers als My Friends, Warped, Shallow Be Thy Game en Aeroplane
Californication - uitstekende popplaat zoals er maar weinig gemaakt worden. Niet te vergelijken met eerder werk, daarom niet minder goed.
By The Way - prima plaat, maar nog verder verwijderd van de eerste 4 platen. Dit keer geínspireerd door Beatles en The Mamas & The Papas.

geenszins 'kloteplaten' dus, als je het mij vraagt.

freaky_style (freaky style), Wednesday, 3 May 2006 10:02 (nineteen years ago)

hahahahaha!

'uitstekende popplaat' en 'mooie donkere plaat' zijn mijn favorieten uit dit rijtje leugens.

vincent koreman (rax), Wednesday, 3 May 2006 10:25 (nineteen years ago)

Hee maar freaky_style, jij noemt je toch ook geen by_the_way? Ik weet niet hoe lang je RHCP al volgt, maar ik behoor in elk geval tot de mensen voor wie Under the Bridge een natte vaatdoek in het gezicht was. Tuurlijk, ze hebben recht om te doen wat ze willen. Maar wij hebben het recht om wat ze vroeger deden veel en veel leuker te vinden.


cs (central), Wednesday, 3 May 2006 10:30 (nineteen years ago)

Ik houdt meer van die "geïnspireerd door de beatles"
maar ben bang dat ik dan ga doordraven...

lux (horas29), Wednesday, 3 May 2006 10:30 (nineteen years ago)

Ik houd meer van die "geïnspireerd door de beatles"
maar ben bang dat ik dan ga doordraven...

lux (horas29), Wednesday, 3 May 2006 10:30 (nineteen years ago)

auw, niet zo snel typen lucas

lux (horas29), Wednesday, 3 May 2006 10:31 (nineteen years ago)

Natuurlijk was wat ze vroeger deden veel leuker en spannender, maar daar zijn de laatste paar platen niet minder goed om. Als een band zonder die voorgeschiedenis met dit soort platen was gekomen, hadden ze hier denk ik op veel meer sympathie kunnen rekenen.

Ik weet niet hoe lang je RHCP al volgt
Toen Under The Bridge uitkwam was ik 6, het was dus bepaald nog geen natte vaatdoek in mijn gezicht. ;-)

Met dat inhoudsloze gewauwel van de heren Koreman en Wierts kan ik niets.

freaky_style (freaky style), Wednesday, 3 May 2006 11:06 (nineteen years ago)

nee, vergeleken worden met de beatles is een uitermate zinvolle toevoeging.
En nee Freaky Style, dan waren de laatste twee platen nog steeds Sky Radio-kaliber, maar daar mag iedereen van houden hoor... voor mijn sympathie hoeven ze het niet te doen

lux (horas29), Wednesday, 3 May 2006 11:30 (nineteen years ago)

Ik vind het een prachtstuk. Natuurlijk is die Flea een oude zeikerd, maar ik vind het zo mooi en diep tragisch. Ik moet er zelf bijna ook zachtjes van huilen.

Hier staat een oude rockheld die vroeger de wereld regeerde met de vier snaren van zijn vettige bas, en alles was mooi en begrijpelijk en analoog en simpel. Maar nu is hij oud, zijn woeste mohawk is grijs, zijn hersenen zijn aangevreten door de drugs en de wereld is zo verdomde snel geworden... hij kan het allemaal niet meer kan volgen.

Hij ziet zijn nummers ingeklemd tussen electronische hits van mensen met laptops in plaats van snaren, en ze verschijnen uit mysterieuze kleine witte doosjes. Iemand vertelt hem over de rondvliegende bytes die rond zijn wereld knallen, en over "Down Load", en het enige dat hij kan zeggen is: "that's not very nice". Boo Hoo!!

Camiel (Camiel), Wednesday, 3 May 2006 11:55 (nineteen years ago)


Ben benieuwd of ze die cd, high end audio fanaten als ze opeens zijn, ook niet via iTunes gaan verkopen.

Dit vind ik tot nu toe het interessantste in deze draad. Hoe vaak moet Frusciante's hart gebroken worden?

Jon V (Jon V), Wednesday, 3 May 2006 12:39 (nineteen years ago)

Ja, en hoe is dit:

Audiofanaten waren ze altijd al. John Frusciante speelt bijvoorbeeld alleen op gitaren uit de jaren '60 omdat die zo warm zouden klinken

daarmee te rijmen? Wauwelaars over 'warme' klanken uit oud materiaal bedoelen doorgaans juist dat iets níet al te perfect klinkt, maar met wat ruis (gezoem, gekraak) gepaard gaat.

naranjito (Koens), Wednesday, 3 May 2006 12:46 (nineteen years ago)

Overigens wel grappig: in de 80s riep men dat al over gitaren uit de jaren 50 en 60. Het zou deels liggen aan het vakmanschap en de houtsoorten, maar grotendeels aan het verouderingsproces van de spoelen in de elementen en het hout van de body. Als dat waar was, zouden we nu dus allemaal moeten knokken om gitaren uit de jaren 80. Maar dat zie ik niet zo gebeuren. (De enige reden dat ik op een '89 telecaster speel is dat ik hem toen heb gekocht). Zou het toch gewoon de mystiek van die periode zijn?

cs (central), Wednesday, 3 May 2006 12:52 (nineteen years ago)

Dat is dan ook weer onzin.

'Perfect' is nogal subjectief en je kan met de beste wil van de wereld niet beweren dat digitaal (even als 'tegenovergesteld aan') wel perfect is. Digitaal is nl. één en al compromis.

(dit had ik al getypt terwijl cs ook bezig was)
Ik ben bijvoorbeeld helemaal geen vinylfreak ofzo (ik wijs ze regelmatig op dat die warmte waarschijnlijk komt door dat haardvuurtje wat je erbij krijgt), maar in de jaren zestig werden wel degelijk een ander soort gitaren gebouwd dan nu. Op zich worden die nu nog wel gemaakt, maar die 40 jaar haal je niet meer in.

(en dan als aanvulling)
Gedeeltelijk zal het wel met de tijd te maken hebben, aan de andere kant werden er wel andere gitaren gemaakt volgens mij. Meer plastic, meer digitalia toch? En digitalia en plastic worden niet beter met de jaren.

En ik denk dat de beslissing om via iTunes te verkopen niet altijd vanuit de band komt, daar zitten een hoop bobo's en contracten tussen.

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 3 May 2006 13:04 (nineteen years ago)

Oh, die 'onzin' was @ Koen. :)

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 3 May 2006 13:04 (nineteen years ago)

Hoe dan ook: sound is wel erg in the ear of the beholder. Zodra je een dikke jazzgitaar pakt, roemt iedereen de warme sound. Terwijl die dingen scheller en dunner klinken dan een solidbody Fender.

cs (central), Wednesday, 3 May 2006 13:11 (nineteen years ago)

En er zitten vreselijk veel vreselijke zwamneuzen, juist onder jazz en rockmuzikanten en nog meer specifiek onder elektrische gitaristen.

Maar als Marc Ribot bewust op ouwe shit speelt geloof ik hem (en m'n oren). In het boek Arcana staat een leuk essay van 'em over oude versterkers. Geen gitaristengeneuzel, maar en logisch verhaal waar weinig op af te dingen valt.

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 3 May 2006 13:30 (nineteen years ago)

Ik ben zelf als hobbygitarist ook al een pietje precies hoor. Zonder de juiste MXR compressor zou ik doodongelukkig zijn. Maar Charlie Parker speelt op het Massey Hall concert op een geleende plastic saxofoon en klinkt precies als Charlie Parker. Dus het is nogal relatief allemaal. Terug on topic: mag die RHCP-cd wel op am-radio gedraaid worden?

cs (central), Wednesday, 3 May 2006 13:39 (nineteen years ago)

@ Martijn: ik ben helemaal met je hoor, en dit:

maar in de jaren zestig werden wel degelijk een ander soort gitaren gebouwd dan nu.

Wil ik graag geloven, maar dit:

Op zich worden die nu nog wel gemaakt, maar die 40 jaar haal je niet meer in.

spreekt dat dan weer tegen. Óf het is een ander type gitaar (met warmere sound, whatever dat betekent in het oor van dhr Frusciante - maar die kun je dan dus nog steeds kopen), óf het heeft te maken met het verouderingsproces van 40 jaar (en dan betekent het dus waarschijnlijk wél dat de warmte voortkomt uit imperfecties - uitgezet hout, geroest metaal).

naranjito (Koens), Wednesday, 3 May 2006 13:59 (nineteen years ago)

Ik denk wel dat 'het leven' in zo'n instrument kan gaan zitten, al denk ik dat verroeste frets niet bevorderlijk zijn, maar vooral ergerlijk, zelfs voor de Warm Geluidsfreaks.

Oude versterkers is een belangrijker fenomeen aan de hand, zoals Ribot stelt. De versterkerbouwers wilden voorkomen dat het geluid vervormde, de gitaristen wilden juist vervorming en gingen dat ding dus harder zetten. Door die race tussen de 'verbeteringen' van de bouwers en de wensen van de gitaristen staat nu publiek en muzikanten met oordoppen van muziek te genieten. :|

Dus als je een versterker uit 1960 gebruikt heb je bij een lager een natuurlijke vervorming.

Maar in principe kan ambachtelijk gitaren bouwen in alle tijden natuurlijk. Het aanbod is nu diffuser, zoals zo vaak, en dergelijk vakmanschap lijdt onder de markt, zoals zo vaak. De goedkope fabrieksmodellen concurreren de vakmensen naar de hobbyhoek.

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 3 May 2006 14:16 (nineteen years ago)

Audiofanaten waren ze altijd al. John Frusciante speelt bijvoorbeeld alleen op gitaren uit de jaren '60 omdat die zo warm zouden klinken

Jammer dat je dat dan niet op de opnamen terug hoort, als er maar 1 album echt kut klinkt dan is het Callifornacation wel.
Geen warmte te ontdekken, louter schrille klanken.

Ik denk dat ze wat dat betreft maar eens in de leer moeten gaan bij Sonic Youth.

arnout (arnout), Wednesday, 3 May 2006 14:46 (nineteen years ago)

Dit keer geínspireerd door Beatles en The Mamas & The Papas.

Muzikaal kan ik daar een eind in meegaan, hoewel Frusciante toch vooral een Hendrix-volger blijft, maar zodra Anthony Kiedis begint te zingen zijn alle vergelijkingen met de gouden keeltjes van bovengenoemde acts ineens heel ver weg.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 4 May 2006 11:59 (nineteen years ago)

Maar dan kan het er natuurlijk nog steeds door geinspireerd zijn. Toen ik 16 was schreef ik verhaaltjes, waarbij ik geinspireerd werd door Edgar Allen Poe en Guy de Maupassant. Daarmee beweer ik niet dat mijn schrijfsels hetzelfde niveau hadden als The Tell-Tale Heart of Le Horla.

naranjito (Koens), Thursday, 4 May 2006 13:11 (nineteen years ago)

goeie band man, de peppers... ' burp '

cc-rider (cc-rider), Friday, 5 May 2006 20:15 (nineteen years ago)

Date: Saturday, May 6

so we have been here in new york for a few days
i have been lying pretty low
just tooling around a little bit
i went to see pearl jam last night
and they were great
it makes me so happy to see our contemporaries
after several years have rolled by
rocking better than ever
they continue to write good songs
they hit it hard and raw
and the sound of eddie vedder's voice fills me up with hope

after the other morning when i found out our record had leaked
i freaked
it leaked i freaked
after calming down a little bit
and finding out more about what actually happens
it has been bought to my attention by some intelligent people
that most of the people who down load the record before it comes out
are people who really love our music and believe in what we do
and they go out and get the real thing anyway
but of course they can not wait to hear it
and are willing to hear a substandard version first
because they are excited to hear it
and of course i understand and i would do the same thing
it just really scared me that people would be hearing something
without the depth of sound that we strive for

well we are playing saturday night live tonight
i am excited about it
and i dedicate our performance to john belushi
the great performer
and cultural treasure
produced by the united states
who made so many people happy
in front of their televisions

freaky_style (freaky style), Saturday, 6 May 2006 15:41 (nineteen years ago)

Frusciante lag naar het schijnt nogal overhoop met Rick Rubin over de productie. Vooral ten tijde van By The Way. Hij heeft daarom ook een aantal eigen mixen gemaakt, die niet op het album zijn beland, maar die wel een stuk warmer klinken. Ook bij een aantal b-kantjes van singles heeft Frusciante de productie gedaan en dat komt het geluid zeker ten goede.

Als die Frusciante het allemaal zelf zo goed kan waarom gaat hij dan uberhaupt in zee met Rick Rubin..

hENK (hENK), Sunday, 7 May 2006 15:11 (nineteen years ago)

Het downloaden is gelukkig niet aan mij besteed
Om te beginnen mis ik de technische kennis om zoiets te doen - géén idee
Verder klinken die dingen echt slecht
Ik kopieerde wel eens een cd van de bieb, maar als je echt van muziek houdt dan koop je die cd, zo ook deze Stadium Arcadium een fijne dubbele cd met mooi boekje, teksten etc.
Ik begrijp dat succes niet van dat downloaden, die gecompresseerde bullshit klinkt toch nèrgens naar ?
Eigenlijk wou ik dat de elpee nooit verdwenen was natuurlijk !

PATRICK IVO VERMEIRSCH (PATJEPATATJE), Sunday, 7 May 2006 15:37 (nineteen years ago)


Patrick, voor een gevoelige audiofanaat als jij klinkt het misschien nergens naar, maar wij van het gewone volk horen geen verschil tussen een 192 kb/s mp3 en cd kwaliteit. zeker niet als we het op die kutboxjes die bij deze computer kwamen luisteren.

Jon V (Jon V), Sunday, 7 May 2006 16:00 (nineteen years ago)

Dat kun je dus dan maar beter niet doen.

JoB (JoB), Sunday, 7 May 2006 20:15 (nineteen years ago)


I’m not a super-duper audiophile (I can’t afford to be)

Jon V (Jon V), Sunday, 7 May 2006 21:14 (nineteen years ago)

Why go back to a piece of music that's hard, unnatural and unpleasant?

Duidelijk geen Merzbow-fan.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 8 May 2006 07:14 (nineteen years ago)

Hihihi.
(De man houdt van Embrace, laten we hem op dit terrein verder niet serieus nemen)

naranjito (Koens), Monday, 8 May 2006 09:23 (nineteen years ago)

Peppershit :-D

willem -- (willem), Monday, 8 May 2006 09:36 (nineteen years ago)

de unieke stem van Anthony Kiedis
Dat is een vriendelijke manier om het te zeggen.

cs (central), Monday, 8 May 2006 10:26 (nineteen years ago)

http://www.antarestech.com/images/at4_auto_full.jpg

Martijn Busink (twIXta), Monday, 8 May 2006 11:01 (nineteen years ago)

LOL!
De lekkere vocalen in de eerste single ‘Dani California’ (Santana) laten horen dat het uurtje of twaalf dat Kiedis per dag met zijn autotune software doorbrengt geen verspilde tijd is.

cs (central), Monday, 8 May 2006 11:17 (nineteen years ago)

http://jm.g.free.fr/smileys/beerchug.gif

Martijn Busink (twIXta), Monday, 8 May 2006 11:20 (nineteen years ago)

Overigens gebruikt Kiedis alleen autotune software uit de jaren 60 (nog op van die ponskaarten) vanwege de warme sound.

cs (central), Monday, 8 May 2006 11:51 (nineteen years ago)

Ik weet niet precies meer wie het vertelde, volgens mij was het een studio man, dave sardy mischien, maar na elke sessiedag van 'de peppers' zoals deze muzikale gruwel genoemd pleegt te worden, komt er een engineer die alle zanglijnen handmatig (!) autotuned.

Dat betekent dat het geheel zo slecht is gezongen dat het niet binnen standaard settingen van dit ding lukt. en geloof me, zonder autotune geen idols, starmaker of R&b...

De beste man vertelde ook dat Anthony Kiedis dus eigenlijk zelf helemaal niet weet dat ie een erbarmelijk slecht zanger is (tip: luister even dat woodstock concert terug) omdat het een dag later allemaal weer mooi en op juiste toonhoogte terugklinkt in de studio.

en nou jij weer mooie donkere plaat.

vincent koreman (rax), Monday, 8 May 2006 22:23 (nineteen years ago)

Guttegut, nu weten we het wel hoor, met die autotuners. Lekker belangrijk.

Hiram (hiram), Tuesday, 9 May 2006 07:22 (nineteen years ago)

Ja, lekker belangrijk ja. Want het verneukt het luisterplezier behoorlijk. Niet zozeer van de Peppers, daar was ik met bij Blood Sugar Sex Magic al mee klaar, maar wel heel wat andere platen van of mensen die niet kunnen zingen en misschien nog wel erger: ook bij mensen die wel kunnen zingen. En ook nog eens bij mensen die zogenaamd voor een 'natuurlijk' geluid gaan, anaal lopen doen over oude spullen en het warme geluid daarvan en vervolgens de zang digitaal manipuleren tot bijkans een kale sinusoïde.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 9 May 2006 07:28 (nineteen years ago)

Goed, de hypocriete gebruikers daargelaten: Ik word gewoon een beetje moe van het feit dat iedereen tegenwoordig blijkbaar zonodig moeten laten weten dat ze horen wanneer iets met een zelfstemmert is bewerkt. Trouwens, mag de boel ritmisch straktrekken met Protools o.i.d. wel? Dat is toch net zo'n 'doodzonde'?

Hiram (hiram), Tuesday, 9 May 2006 07:50 (nineteen years ago)

zo'm autotuner maakt mij geen bal uit, als het maar lekker klinkt. de mars volta platen schijnen ook zo te zijn getuned, maar ik geniet er geen seconde minder door. een groter probleem is het feit als het na autotunergebruik nog steeds niet om aan te horen is, zoals bij anthony.

bas (bas), Tuesday, 9 May 2006 07:57 (nineteen years ago)

Quantizeren van een geweldige drummer vind ik ook zonde. Wat een computer 'perfect' vind is perfectie naar mathematische logica: zielloos.

Eigenlijk vind ik dat je gewoon een band moet opstellen en mooi moet mic-en, maar ja, als je daar naar wil leven heb je geen leven. Ik luister ook gewoon naar Kelly Clarkson (al denk ik dan regelmatig: dat is toch niet nodig? Ze kán zingen).

Het gaat niet om het leugenachtige, het gaat om het synthetisch klinken eindresultaat, een klein beetje schuiven in ProTools is nog niet gelijk hoorbaar.

Maar die zucht naar 'perfectie' maakt meer kapot dan me lief is. Soms hoor ik nog liever een rauwe live soundboard opname dan de studioplaat.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 9 May 2006 07:58 (nineteen years ago)

computer... zielloos
Da's een gevaarlijke combinatie in één zin...
Het ligt natuurlijk gewoon aan het uiteindelijke resultaat of je iets 'zielloos' vindt of niet

Maar die zucht naar 'perfectie' maakt meer kapot dan me lief is.

Dank je, dat wilde ik even horen ;)

Hiram (hiram), Tuesday, 9 May 2006 08:05 (nineteen years ago)

Het gaat niet om het leugenachtige, het gaat om het synthetisch klinken eindresultaat

Is dat autotuner of expres? Je hoort momenteel vaak bij zang in de poprockhoek een licht phaser-achtig effect over de stem (heel erg wat dat betreft is die Limp Bizkit-cover van dat Who-nummer.) Ik vraag me altijd af of dat het gevolg is van autotuner of dat dat geluid momenteel gewoon in de mode is.

de mars volta platen schijnen ook zo te zijn getuned, maar ik geniet er geen seconde minder door.

Die eerste Mars Volta-plaat vind ik niet om aan te horen. Weet niet of het de autotuner is, maar hij klinkt wel heel digitaal en klinisch. De tweede is beter.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 9 May 2006 08:17 (nineteen years ago)

computer... zielloos
Da's een gevaarlijke combinatie in één zin...

Hoezo, je gaat toch niet beweren dat computers een ziel (of hoe je dat wonderbaarlijke en mysterieuze wat levende wezens kenmerkt) hebben?

Die mogelijkheid dat dat nog gaat gebeuren sloot ik voorheen uit, maar door een docu over Artificial Intelligence van VPRO van een jaar of 10 terug en het lezen van Stanisław Lem's Golem XIV (o.a.) heb ik dat wel herzien. Maar zover is het nog laaaaang niet.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 9 May 2006 08:22 (nineteen years ago)

Ik vraag me altijd af of dat het gevolg is van autotuner of dat dat geluid momenteel gewoon in de mode is.

Dat is omdat ze de uitknop niet meer kunnen vinden en omdat men het zelfs mooi is gaan vinden. 'Perfect'. Zoals men ook Light producten lekker is gaan vinden... zaagsel die voor Parmesan moet doorgaan lekkerder vindt dan de echte (of het verschil niet eens proeft).

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 9 May 2006 08:23 (nineteen years ago)

je gaat toch niet beweren dat computers een ziel hebben

Nee, maar met computers gemaakte muziek wel.

Hiram (hiram), Tuesday, 9 May 2006 08:31 (nineteen years ago)

Hoezo, je gaat toch niet beweren dat computers een ziel (of hoe je dat wonderbaarlijke en mysterieuze wat levende wezens kenmerkt) hebben?

Als Kraftwerkiaan hou ik anders wel van het Japanse idee dat dit wel het geval is (Moog ging trouwens ook richting dit idee wat betreft zijn synths.)

Ook mooi citaat van Stacey Pullen: "er zit altijd een mens achter die computer."

Omar (Omar), Tuesday, 9 May 2006 08:42 (nineteen years ago)

Het grote verschil: gebruik je die computer op een creatieve manier, of als een schaamlap om je onkunde mee te bedekken?

Overigens merk ik wel dat ik als luisteraar ook went aan die perfectie. Laatst was Dream on van Aerosmith op de radio en ik kon niet geloven hoe vals die gitaar eigenlijk is. Tien, vijftien jaar geleden viel me dat niet op.

cs (central), Tuesday, 9 May 2006 08:46 (nineteen years ago)

Als Kraftwerkiaan hou ik anders wel van het Japanse idee dat dit wel het geval is

Zo is dat:

http://www.elektropolis.de/audio_sektion/monkeymachine.jpg

André (Andre Rozendaal), Tuesday, 9 May 2006 08:48 (nineteen years ago)

X post went = wen

cs (central), Tuesday, 9 May 2006 08:48 (nineteen years ago)

Hé, mijn desktop :)

Je maakt er slechte muziek niet beter door, nee. Maar dat computergestuurde-machinale doordenderen heeft soms ook wel zo zijn charmes, bij pak-'m-beet Dimmu Borgir en Anaal Nathrakh. Dan vind ik het wél creatief.

Hiram (hiram), Tuesday, 9 May 2006 08:49 (nineteen years ago)

Wat CS zegt idd. En daarbij komt: met zo'n autotuner trekken ze het allemaal naar gelijkzwevende stemming, een compromis van de verlichting. Puur op gevoel zal een goede muzikant, zangers en instrumentalisten, een beetje bijsturen en daarvan afwijken, vaak een onbewuste maar wel zeer muzikale keuze. 'Humanizen' zoals al gewoon bij drumquantisering is echt niet hetzelfde, da's een poging om 'soul' in algoritmen te vatten.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 9 May 2006 09:01 (nineteen years ago)

Bijsturen, mits het instrument dat toelaat via embouchure, druk op snaren etc.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 9 May 2006 09:05 (nineteen years ago)

Aan de andere kant: de meeste artiesten die dit soort dingen gebruiken, hebben van zichzelf nou ook niet bepaald de stem van Howlin' Wolf of de timing van Clyde Stubblefield. Daar begint de ellende natuurlijk.

cs (central), Tuesday, 9 May 2006 10:08 (nineteen years ago)

Het is toch wel een hilarisch idee dat Anthony Kiedis helemaal niet door heeft dat hij niet kan zingen. Laatst hoorde hem weer zo blij en trots vals zingen bij Jonathan Ross en ik vroeg me echt af of iemand hem wel eens zegt dat hij maar beter zijn mond kan houden en mooi wezen. O nee, dat laatste kan hij ook al niet.

Nou, dan ga ik nu al mijn RHCP-platen maar eens weggooien.

monique (monique), Tuesday, 9 May 2006 11:15 (nineteen years ago)

Ik vond hem als crossoverneprapper best aanstekelijk. Maar ook toen al dacht hij dat hij best een nummer aankon van Sly Stone of all singers. Drugs are bad, m'kay?

cs (central), Tuesday, 9 May 2006 11:19 (nineteen years ago)

Als ik wil kan ik alles goed praten, maar die Sly Stone cover is gewoon prima in orde! Ligt er misschien ook aan dat de RHCP-versie mij eerder ter ore kwam...

Overigens is Anthony Kiedis zich al jaren erg bewust van het feit dat hij niet de beste zanger is. Dit is in veel recente interviews terug te lezen. Bij de Mother's Milk opnames moest Kiedis zelfs door andere bandleden overgehaald worden om Stevie Wonder's Higher Ground te zingen. De laatste jaren merk ik echter wel progressie in zijn zangcapaciteiten. Vroeger was het vaak nog beroerder..

freaky_style (freaky style), Tuesday, 9 May 2006 14:10 (nineteen years ago)

If you want me to stay is super ja, inderdaad misschien ook doordat ik die als eerste hoorde (en om eens iets te bekennen: van Sly Stone ken ik 1 verzamelaar die ik jaren niet meer gehoord hebt. Stone staat bij mij al 15 jaar op de 'moet-ik-nog-eens-in-duiken' lijst). Freaky Styley is een toffe plaat. Daarna kreeg ik andere interesses.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 9 May 2006 14:17 (nineteen years ago)

ik vind die cover ook niet heel rot hoor, maar de vocalen op het origineel zijn zo nonchalant virtuoos, daar zou de beste zanger nog heel dunnetjes tegen afsteken. Prince heeft heel aardige pogingen ondernomen in zijn Camille-tijd, maaar heeft dit imho ook nooit weten te evenaren. En jullie weten hoe hoog ik Hij Die Zonder te Bukken Onder De Deurklink Heen Kan (uit Humo, toch?) heb zitten. Eus dank denk ik: ja, ik geloof best dat Kiedis zichzelf als zanger niet helemaal correct inschat. Zo subtiel genoeg?:-0
Oh en @ Martijn Busin: Fresh, There's A Riot Goin' On of gewoon die Nice Prince Anthology cd. Fame is tot 22.00 open volgens mij.

cs (central), Tuesday, 9 May 2006 15:01 (nineteen years ago)

haha nice price moedadzijn

cs (central), Tuesday, 9 May 2006 15:01 (nineteen years ago)

zucht en Eus is dus en Busin' klinkt wel cool maar nou goed je weet wel

cs (central), Tuesday, 9 May 2006 15:02 (nineteen years ago)

Niet de beste zanger is een understatement. Ik ben dol op valszingende mannen, maar Kiedis doet iets wat erger is dan valszingen: hij kan geen maat houden. Hij zou zo mee kunnen doen met die waardeloos zingende meisjes van Long Blondes. Daar verandert zelfs een kussende Nicole b. niets aan.

monique (monique), Tuesday, 9 May 2006 15:04 (nineteen years ago)

Ha, misschien dat ik daarom Giddy Stratospheres van die Long Blondes zo lekker vind. :-)

freaky_style (freaky style), Tuesday, 9 May 2006 20:40 (nineteen years ago)

Die eerste Mars Volta-plaat vind ik niet om aan te horen. Weet niet of het de autotuner is, maar hij klinkt wel heel digitaal en klinisch. De tweede is beter.

Die eerste MV-plaat werd dan ook geproduceerd door Rick Rubin (die alle RHCP-platen sinds Blood Sugar Sex Magick heeft gedaan). Nu vraag ik me dus ook meteen af of Johnny Cash ook door de autotune ging in zijn laatste paar platen. Ik weet niet of ik dat zo erg vind, eigenlijk.

RHCP zijn ouder dan Methusalem (iig ouder dan Pearl Jam) maar hebben nog steeds een of twee decent tot erg fijne tracks ('Can't Stop') op elke plaat, al weten de platen zelf als geheel nauwelijks te boeien.

Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 9 May 2006 21:18 (nineteen years ago)

Nu vraag ik me dus ook meteen af of Johnny Cash ook door de autotune ging in zijn laatste paar platen. Ik weet niet of ik dat zo erg vind, eigenlijk.

Als je het hoort is het erg.

Die paar tracks die ik van Cash gehoord heb hoorde viel me niks op, dus hopelijk heeft Cash gezegd: "optiefen met die nieuwerwetse fratsen".

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 10 May 2006 07:36 (nineteen years ago)

Weetje...

Zou Flea het ook zo erg vinden dat ik zijn clips zie op een beeldscherm van 30 bij 30 centimeter met mono-geluid? Dat doet toch ook afbreuk aan de sonische details, right?

Bas van Duren (BvD), Wednesday, 10 May 2006 07:52 (nineteen years ago)

Die eerste MV-plaat werd dan ook geproduceerd door Rick Rubin (die alle RHCP-platen sinds Blood Sugar Sex Magick heeft gedaan). Nu vraag ik me dus ook meteen af of Johnny Cash ook door de autotune ging in zijn laatste paar platen.

Rubin schijnt zich niet of nauwelijks bezig te houden met het technische opnameproces. Het schijnt zo te werken: Hij komt binnen, doet zijn Hell's Angel Boeddha ding en zegt dan "Volkomen ruk. Probeer zus en zo eens."

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 10 May 2006 08:31 (nineteen years ago)

Hell's angels Boeddha ding... het lijkt Lucky Rotterdam wel tijdens het proces van tijdschriftje maken.

monique (monique), Wednesday, 10 May 2006 08:45 (nineteen years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.