The loudness war

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Nooi last van gehad, maar blijkbaar wel een probleem: platen die te hard (op 11) zijn opgenomen.
Voorbeelden van hard opgenomen platen zijn Audioslave - Audioslave, Oasis - (What's the Story) Morning Glory?, Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf, Red Hot Chili Peppers - Californication_(album) en The Stooges - Raw Power. Ik merk het niet, u wel?
http://www.stylusmagazine.com/articles/weekly_article/imperfect-sound-forever.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 2 May 2006 15:15 (nineteen years ago)

Ik erger me alvast scheel aan radiogeluid. De platen die ze draaien zijn doorgaans al behoorlijk gecompressed, en dan gaat zo'n station daar nog 'ns overheen.

Harde mastering valt vooral op als het een keer netjes is gedaan, maar dat gebeurt niet vaak. Meestal is het zo'n iets buiten de rock/pop etc. en dat valt dan toch al niet te vergelijken met het genre waar dit heerst.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 2 May 2006 15:37 (nineteen years ago)

Ik zou die niet van de Peppers wel eens willen zien, als die zo anaal op hun geluid zijn. Ik vrees dat een hoop van Flea z'n bloed zweet en tranen bij de mastering een flinke douw krijgen.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 2 May 2006 15:38 (nineteen years ago)

Californication is in mono op plaat gezet. Niks mis mee.

Maurice (Maurice), Tuesday, 2 May 2006 15:51 (nineteen years ago)

De mix van 'Raw Power' is volgens velen destijds door David Bowie verneukt, dus Iggy Pop heeft hem een jaar of wat geleden geremixt.

Werkte vroeger nog wel eens als vrijwilliger in een jeugdcentrum en dat was de enige CD waarbij de geluidsbegrenzer altijd op tilt sloeg.

Jaap (Jaap), Tuesday, 2 May 2006 17:12 (nineteen years ago)

raw power klinkt perfect in mijn oren.
ja doof ja.

vincent koreman (rax), Tuesday, 2 May 2006 17:14 (nineteen years ago)

Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf

Duh.

Anniejugend (jeroen), Tuesday, 2 May 2006 17:14 (nineteen years ago)

>Ik merk het niet, u wel?

Ja ik wel, vooral wanneer ik door hoofdtelefoon luister
Het geluid van Source tags and codes van and you will know us...etc bijv. is bijzonder vervormd, vergelijkbaar met een te harde opname van een cd of lp op cassettebandje.
Niet dat het me stoort, het klinkt wel lekker analoog bij dit album.

Overigens zijn de meeste recente pop opnamen te hard op cd gezet, zet de volumeknop van de versterker een streepje open en je hebt al een kamervullend geluid.
Maar ook dit vind ik niet echt een bezwaar, omdat de meeste pop toch geen extreme verschillen in dynamiek bezit, bij klassieke muziek is een ruimer te hanteren volume regeling wat wezenlijker.

arnout (arnout), Tuesday, 2 May 2006 17:30 (nineteen years ago)

The Stooges en QotSA willen een overstuurd, vlak geluid. Het meest extreem hierin zijn garagebands, bijvoorbeeld Guitar Wolf. Over het album 'Jet Generation' gaat de mythe rond dat het harder is gemasterd dan de cd-specificatie toelaat. Ook 'Dangerous Magical Noise' van The Dirtbombs en het debuut van The Fatals zijn idioot hard.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 2 May 2006 20:15 (nineteen years ago)

>>>De mix van 'Raw Power' is volgens velen destijds door David Bowie verneukt...

Dat wordt matten he Jaap, dat snap je toch wel?

Hotel Lives (Hotel Lives), Tuesday, 2 May 2006 21:52 (nineteen years ago)

Het is ook net wat uitkomt. Paradisiac van Millionaire is ook idioot hard, het vult de electronische streepjes van mijn equaliser bijna helemaal. Maar net als bij Qotsa past dat wel bij de muziek.

Camiel (Camiel), Tuesday, 2 May 2006 22:13 (nineteen years ago)

Grappig!

Ik zette net dus even Paradisiac op en daarna Siamese Dream van de Smashing Pumpkins, omdat dat album in mijn herinnering ook zo'n dichtgesmeert vet en gecompressed geluid heeft. En ik wilde zien of het inderdaad aan de loudness van het album lag.

En Siamese dream heeft het net als Paradisiac het gecompresste gevoel, door het gitaargeluid vermoed ik, maar vult de equalizer nooit helemaal.

En net toen ik aan het luisteren was las ik verder en las ik dat die kerel de 'early nineties' de 'golden age of producing' noemt, en zelfs SD als voorbeeld aanhaalt.

Ik moet mijn mening dus herzien, gewoon goed blijven producen en niet alles afvullen dus.

Camiel (Camiel), Tuesday, 2 May 2006 22:29 (nineteen years ago)

D'r is een cd van Merzbow (ja, vraag me niet welke...), verschenen mid jaren negentig, ik meen op een metal label, die zo knetterhard is gemasterd dat ook bij heel laag volume het ding nog door de kamer schijnt te brullen. Onwaarschijnlijk verhaal, uit betrouwbare bron, zelf niet gecheckt.

jnhk (jnhk), Wednesday, 3 May 2006 05:47 (nineteen years ago)

Over Raw Power: Bowie maakte er paranoide gekte van ipv lompe proto-hardrock. Take your pick.

cs (central), Wednesday, 3 May 2006 07:32 (nineteen years ago)

Tja, ik ben er zelf ook nog niet uit welke versie van RP de beste is. Volgens mij had Bowie er wel meer uit kunnen halen, maar die remix klinkt alsof Iggy alle schuiven op het mengpenaal met zijn voeten heeft opengezet.

Anyway, voor wie het interesseert, een essay van Julian Cope.

Jaap (Jaap), Wednesday, 3 May 2006 08:07 (nineteen years ago)

Mengpenaal?

Jaap (Jaap), Wednesday, 3 May 2006 08:11 (nineteen years ago)

voorbeeld van hoe het wel moet: lateralus van tool. van de nieuwe weet ik het nog niet, heb ik nog niet binnen.

bas (bas), Wednesday, 3 May 2006 08:23 (nineteen years ago)

"The third time I played it, I knew there was something wrong with music: Namely, with 99% of my record collection and 99.9% of all the records I had ever heard: past, present AND future."

Hehe.

Anniejugend (jeroen), Wednesday, 3 May 2006 08:47 (nineteen years ago)

Volgens mij is die hele RP-mixcontroverse destijds gestart door een paar bootleggers die de ruwe mixen te pakken hadden gekregen. Original mixes before BOWIE stond erop oid. En daar had men wel oren naar. Het was in de jaren 80 nou eenmaal moeilijk te verteren dat de man van Let's Dance en dancing in the Streets een waardevolle bijdrage aan zo'n plaat had geleverd.

Ik heb als tiener trouwens ooit een paar tientjes neergelegd voor de "oorspronkelijke mix voordat John Cale hem verpestte" van The Stooges en die was onluisterbaar (en hoogstwaarschijnlijk nep). Dus die RP bootleg heb ik lekker laten staan. Ach, wie herinnert zich nog dat je die dingen gewoon bij Plato kon kopen? (en nu komt de verpleegster mijn kopje thee brengen)

cs (central), Wednesday, 3 May 2006 12:38 (nineteen years ago)

cs, die Cale mixen staan op de 2e cd van de dubbel-cd heruitgave van vorig jaar. Onbeluisterbaar is overdreven (dus misschien was die bootleg indertijd idd nep), maar beter dan de daadwerkelijk uitgebrachte plaat zijn ze zeker niet. Al vind ik zijn benadering (vaak wat (te) makkelijk afgedaan als "artyfarty") op "Little Doll" wel werken.

willem -- (willem), Wednesday, 3 May 2006 12:53 (nineteen years ago)

ik had (heb misschien nog ergens) een groene bootleg LP waarop bijvoorbeeld op I wanna be your dog een keiharde uit-de-maat echo over Iggy's vocalen staat.

cs (central), Wednesday, 3 May 2006 12:56 (nineteen years ago)

ik zal 't eens checken.

willem -- (willem), Wednesday, 3 May 2006 13:00 (nineteen years ago)

zeg maar so messed up I want ySO MESSED UP I WANT YOU HERE

cs (central), Wednesday, 3 May 2006 13:13 (nineteen years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.