K*t-Pitchfork

Message Bookmarked
Bookmark Removed
De slechtste Pitchfork reviews ooit zijn geschreven over Belle & Sebastian, Ben Folds Five, Cousteau en recentelijk Coldplay. Welke Pitchfork reviews haat jij?

Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 9 September 2002 18:28 (twenty-three years ago)

Hahaha...een terugkerend fenomeen Pitchfuck dissen. Welke ik erg naief vond was de recensie van Discovery van Daft Punk waar de arme reviewer zich opwind over de tekstuele herhaling van One More Time. Het is gewoon heel erg Amerikaans en misplaatst indie-macho gedrag wat daar vaak wordt gebezigd. Negeren dus.

Omar, Monday, 9 September 2002 18:34 (twenty-three years ago)

Het probleem met negatieve recensies (zowel in Pitchfork als in andere media) is dat ze zo vaak neerkomen op "ik houd niet zo van dit soort muziek". Het zou voor beide partijen een stuk plezieriger zijn als daar dan ook niet zoveel woorden aan vuil zouden maken. Misschien ben ik te bescheiden, maar als ik een plaat recenseer die ik niet goed vind, heb ik altijd het idee dat het (in elk geval voor een belangrijk deel) aan mij ligt.

Die ellenlange Pitchfork recensies vind ik vaak nogal vermoeiend om te lezen, zeker als je vanaf het begin al weet dat ze plaat er niet geweldig vanaf komt. Ik heb er in ieder geval te weinig gelezen om te weten welke ik haat.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 9 September 2002 18:52 (twenty-three years ago)

Pitchfork is wat mij betreft erg hit & miss. Het is in ieder geval duidelijk dat hun specialisme niet bij beats ligt. Heb overigens geen bezwaar tegen lange recensies, maar vaak is de lengte van de stukken gewoon niet te rechtvaardigen. Pretentie, alla, kan leuk zijn (check onze site;-) maar maak het dan ook waar. Wat dat betreft heeft Nor gelijk over die Coldplay-recensie, maar check Brent DiCrescenzo's roemruchte recensie van Radiohead's Kid A als je echt ongeneeslijk kromme tenen wil.


Daarentegen staat wel dat ze een paar erg goeie schrijvers hebben (met name Alison Fields en Rob Mitchum, beide zijn to the point en weten alsnog met hun stijl en kennis te boeien). En de nieuws-sectie is ook elke dag weer erg fijn om te lezen.

Ariën Rasmijn (Ariën), Monday, 9 September 2002 19:35 (twenty-three years ago)

Het is in ieder geval duidelijk dat hun specialisme niet bij beats ligt.
En ook niet bij hardere rock. Dan worden het ineens weer de jongetjes die altijd door de metalheads gepest werden op highschool.

Net lees ik een recensie in Het Parool van Songs For The Deaf door Sietse Meijer die ik niet volg. Instrumentale krachtpatserij? Macho-zang? Retro?

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 10 September 2002 11:08 (twenty-three years ago)

ik heb een hekel aan die pitchfork recensies die draaien om gesprekken en andere klotegeintjes.

en andrew wk een 1.4!?! die plaat is hartstikke geinig en catchy.

:)

Ludo (Ludo), Tuesday, 10 September 2002 14:03 (twenty-three years ago)

hoe komen ze trouwens tot die idiote ratings? Berekent de reviewer die zelf?

Omar, Tuesday, 10 September 2002 16:49 (twenty-three years ago)

Snap ik trouwens ook niet Martijn, wist even niet dat het om de nieutwe QotSA ging omdat die beschrijvingen die je geeft *totaal* niet van toepassing zijn. Verder lees ik die Parool recensies sowieso niet meer sinds S.M.'s fantastische "The Streets komen uit Engeland dus het zal wel automatisch uit Londen komen dus hype dus ik ben ontevreden" automatische piloot gebabbel.

Omar, Tuesday, 10 September 2002 16:53 (twenty-three years ago)

Ik dacht zelf dat ze intern een paar criteria hadden opgesteld waar ze zelf apart cijfers aangeven en dan een gemiddelde. Maar het kan natuurlijk ook natte-vingerwerk zijn. Maar als je Boy w/t Arab Strap een 0,8 geeft ben je echt zwaar.... eeh subjectief bezig zullen we maar zeggen.

Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 10 September 2002 16:54 (twenty-three years ago)

hoe komen ze trouwens tot die idiote ratings? Berekent de reviewer die zelf?

Vraag ik me ook af. Bright Eyes krijgt een 7.7, The Breeders een 7.4. Bright Eyes is dus 1.04 keer zo goed?

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 10 September 2002 17:32 (twenty-three years ago)

the streets zijn gewoon waardeloos.

*duikt weg in hoekje.

Ludo (Ludo), Tuesday, 10 September 2002 18:22 (twenty-three years ago)

Altijd moeilijk met recensies, wat is gezegd na objectieve beluistering ('deze plaat is vrijwel geheel instrumentaal') en klopt of niet?; (bijv.: blijkt dat negen van de tien nummers dus zang hebben). En wat is puur mening?
Ik vind die B&S-recensie zo slecht nog niet. De auteur vindt Arab Strap in alles een flauwe herhalingsoefening van Sinister, zonder de goede songs, goede semi-literaire teksten, etc. Dat is zijn mening, daar hoef je het niet mee eens te zijn. Ik moet zeggen, ik kan hier een heel eind met hem meegaan. Arab Strap was het eerste B&S-product dat mij het licht liet zien, maar ik leerde al snel dat het de minst interessante uitgave uit het oeuvre is, vooral vanwege een bepaalde stoffigheid, saaiheid (= mijn mening!!).

Het is denk ik altijd nodig dat je de logica van de schrijver kunt blijven volgen. Als ik me goed herinner begon de recensie van Sietse over The Streets positief. Goede muziek. Pas toen hij de foto's van Skinner zag, meende hij dat die er vooral te yupperig/upper-class uitzag om de zaken behandeld in de teksten (= harde straatleven Londen) te kunnen hebben meegemaakt/doorleeft. Conclusie: onechte plaat. En: onechte plaat = slechte plaat. Dat laatste is zijn mening, en die staat hem uiteraard vrij. Wel ging de logica daarachter mij iets te snel. Een uitzondering binnen het werk van Sietse, dat ik doorgaans vind staan als een huis.

Die cijfers met decimalen snap ik ook niet. Bij de MUSIC Minded heb je dat ook, ja. Mensen die de ene plaat een 6.7 geven, en een ander een 7.1. Hoe bepalen ze dat? Worden ze kwaad als per ongeluk een 6.7. veranderd wordt in een 6.6, omdat dat echt desastreuze gevolgen heeft? etc.

Roger Teeling (Roger Teeling), Wednesday, 11 September 2002 05:54 (twenty-three years ago)

Deze thread met antwoorden doet me trouwens errug aan het 3voor12-Lowlands-forum denken, afdeling Incubus (= hier: B&S).

*Opzij Ludo, ik heb die hoek harder nodig dan jij! ;-)

Roger Teeling (Roger Teeling), Wednesday, 11 September 2002 06:00 (twenty-three years ago)

Ik ben het met Roger eens dat die B&s-recensie zo slecht nog niet is. Arab Strap is ook mijn minst favoriete album (Storytelling even niet meegerekend), en voorzover de kritiek objectief is, valt er weinig tegen in te brengen. Die 0.8 snap ik dan weer niet, ik kan me niet voorstellen dat iemand die eerdere platen wel goed vind, een dergelijk laag cijfer geeft voor een plaat.

Die recensie van Sietse Meijer vind ik ook wel meevallen, alleen de laatste zin is zo ergerlijk: "retro is niet de weg vooruit". Nou en? Is dat een reden om een plaat af te kraken? Is een plaat alleen maar goed als het vernieuwend is?

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 11 September 2002 07:29 (twenty-three years ago)

Maar moet je een plaat afrekenen op de voorganger? Ik vond Boy with the arab strap zeker geen herhalingsoefening van Sinister. Ze gingen nou voor het orkestrale en voor meer afwisseling van zanger/zangeres. En met de teksten is al helemaal niets mis. Ben het wel met jullie eens dat het na Storytelling de minste langspeler is van de band maar een relatief mindere B&S-plaat steekt nog steeds zo ver boven de concurrentie uit. En dan een 0,8? Heel erg

Wat vinden we hier eigenlijk van Ben Folds (Five) om het maar 'ns over een andere Pitchfork recensie te hebben.

Norbert Pek (Norbert Pek), Wednesday, 11 September 2002 07:35 (twenty-three years ago)

maar een relatief mindere B&S-plaat steekt nog steeds zo ver boven de concurrentie uit

Da's natuurlijk jouw mening, als je een plaat goed vind, bestaat er altijd het risico dat iemand dat niet vind en dat deze persoon er nu net een recensie over schrijft. Behalve dat ik het itt PF wel een goede plaat vind, is die recensie zo slecht nog niet. Het is in ieder geval niet geschreven door iemand die niet van dit soort muziek houdt.

Wat vinden we hier eigenlijk van Ben Folds (Five) om het maar 'ns over een andere Pitchfork recensie te hebben.

Veel te lang, allerlei onzinnige informatie die er niet toe doen. Inhoudelijk kan ik er niet op ingaan, want ik ken de plaat niet, maar je hebt volgens mij niet zo goed door wat het doel van een recensie is als je pas in de derde alinea enigszins ingaat op de muziek.

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 11 September 2002 09:58 (twenty-three years ago)

Pas toen hij de foto's van Skinner zag, meende hij dat die er vooral te yupperig/upper-class uitzag om de zaken behandeld in de teksten (= harde straatleven Londen) te kunnen hebben meegemaakt/doorleeft. Conclusie: onechte plaat. En: onechte plaat = slechte plaat.

Zaten twee cruciale fouten in a) Skinner komt uit Birmingham, Suggereren dat hij uit Londen komt is zoiets als tegen iemand uit Schiedam zeggen dat hij uit Amsterdam komt. Nogal dom. b) Skinner ziet er uit als een typische Engelse working class melkmuil. Wat hij wel schreef was dat Skinner er te jong uit zag om het echt te menen, maaaan. ;) Maar genoeg gemierenneukt, als we elke slechte recensie zo gaan aanpakken houdt het nooit meer op. :)

Een uitzondering binnen het werk van Sietse, dat ik doorgaans vind staan als een huis

Vind hem erg over-the-hill. Ooit (circa 1989) was het een koning.

Omar, Wednesday, 11 September 2002 10:52 (twenty-three years ago)

Ja, ik heb die recensie niet meer hier, en hij staat ook niet online; vandaar het als ik me goed herinner. Het enige wat ik zeker wist is dat van die foto. Maar de muziek van een artiest afrekenen op diens uiterlijk vind ik wat flauw.
Ik zie er namelijk ook niet uit, maar mijn werk is fantastisch. ;-)

Roger Teeling (Roger Teeling), Wednesday, 11 September 2002 11:27 (twenty-three years ago)

Die recensie van Sietse Meijer vind ik ook wel meevallen

Hij mag van mij de plaat slecht vinden, maar QotSA met Stillwater uit Almost Famous vergelijken raakt kant nog wal. Dat was nog op blues gebaseerde hardrock, QotSA zit geen grammetje blues in. En de band staat bekend om zijn minimalisme, waar komt dan die "instrumentale krachtpatserij" vandaan?

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 11 September 2002 16:18 (twenty-three years ago)

hh

nathalie (nathalie), Friday, 13 September 2002 13:32 (twenty-three years ago)

Oeps te rap op submit button gedrukt. Uh zegt het veel dat ik geaccepteerd was voor de interview sectie? Maar intss de uh passie kwijt om verbaal gefolterd te worden door indie rockertjes dus er is nooit iets van gekomen.
Pitchfork is goed (voor wat het is - een *amateur* online magazine). Wat wel duidelijk merkbaar is dat het schrijfsel door de editor wordt *verwerkt* tot het allemaal dezelfde stijlkenmerken heeft.

nathalie (nathalie), Friday, 13 September 2002 13:34 (twenty-three years ago)

ha, dacht ik iets over Pitchfork te lezen, ging het ineens over mij. wat The Streets betreft: slecht gelezen, of slecht onthouden, dat kan ook, maar het ging mij erom dat Skinner er op die foto's bepaald niet zo stoer uit zag als hij probeert te klinken, wat er bij mij toe bijdroeg dat ik het allemaal niet overtuigend vond, niet geloofwaardig. ik zie op die foto's een onzekere jongen die dat m.i. probeert te verhullen met te dik aangezet streetwise taalgebruik. ik had niets over yupperig of zo gezegd en heb 'm zeker niet op zijn uiterlijk afgerekend. dat ik er een Londens accent in hoorde was inderdaad slordig, ik kwam er achter toen het al te laat was om nog te corrigeren.
en wat die opmerking over retro (QOTSA) betreft: daar is niets op tegen, maar (zoals ik schreef, lees nog eens goed) zou wat mij betreft niet de nieuwe standaard of de toekomst van gitaarrock moeten zijn, zoals bijvoorbeeld in OOR werd gesuggereerd. daarvoor vind ik het dus te ouderwets, te seventies (en daar komt die Stillwater-associatie om de hoek kijken, niet zó letterlijk bedoeld...).

Sietse Meijer, Friday, 13 September 2002 17:31 (twenty-three years ago)

Sympathiek dat een journalist die niet op een 100% positieve manier onderwerp van discussie is ook gewoon reageert en zelfs een aantal fouten toegeeft! Het wordt nog eens wat met dit forum :)

Goed, dat van dat retro had ik ook niet helemaal goed gelezen. Ik was iets te happig, ik proefde alleen door dat de journalist zijn eigen mening verwarde met een kennelijk algemene definitie van goede muziek. Bij mij een grote bron van ergernis over (Nederlandse) journalisten.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 13 September 2002 18:03 (twenty-three years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.