Waarom is de band zo goed of juist niet? Waarom zijn zoveel mensen ontzettend lyrisch over de band (Gijsbert Kramer van de Volkskrant had het over "de redding van de popmuziek" ofzoiets), zijn ze echt zo geweldig? En waarom (dit vraag ik me zelf al een tijd af) lijkt de pers totaal geen moeite te doen om "de nieuwe Belle & Sebastian" te ondekken?
― Martijn Grooten (martijng), Friday, 13 September 2002 17:58 (twenty-two years ago)
― Omar, Friday, 13 September 2002 18:36 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 13 September 2002 18:49 (twenty-two years ago)
― Ludo (Ludo), Friday, 13 September 2002 19:24 (twenty-two years ago)
inderdaad! en als ik ergens een HEKEL aan heb is het prentieuziteit. (hehe. :D )
theorien achter je muziek. wat een bullshit.
― Ludo (Ludo), Friday, 13 September 2002 19:26 (twenty-two years ago)
of dat je een revolutie wil ontketenen.
erken gewoon dat je muziek lijken leuk vindt en dat je af en toen van je laatste handenvol nummers een cd'tje samensteld..en verder nada.
― Ludo (Ludo), Friday, 13 September 2002 19:28 (twenty-two years ago)
Dat imago enzo is natuurlijk ook deels door de pers gecreëerd. Ik had nogal gemengde verwachtingen voor Rotterdam, gezien de verhalen ("houden niet van live-optredens" enzo), maar dat bleek 100% mee te vallen. Het zijn volgens mij gewoon normale, sympathieke lui. Bovendien zijn het erg goede muzikanten!
Wat ik in ieder geval erg leuk aan de band vind is dat haast iedereen het goed vind, mensen met heel verschillende smaken. En dat iedereen er iets van zijn/haar eigen muziek in herkent.
Ook de soundtrack viel tegen (zwaar!), maar de band scheen inmiddels al een potje te mogen breken bij publiek en pers.
Nou ja, ik heb er geen enkele positieve recensie over gelezen! In mijn recensie ging ik er wel vanuit dat die instrumendale niemendalletjes voor de Soundtrack bedoeld waren en niet de nieuwe muzikale richting van de band bepalen. Als dat toch zo is, dan zal ik 'm met terugwerkende kracht alsnog afkraken! :)
Tsja en waarom zou je op zoek gaan naar de nieuwe B&S?
Nou ja, als je een bepaalde band goed vind, dan zou ik me voor kunnen stellen dat je op zoek gaat naar bands die ook ongeveer zo klinken. De pers doet dat erg vaak (en het is ook wel een van de taken van de pers denk ik), zie al die bands die de nieuwe Strokes worden genoemd (en 8 jaar terug de nieuwe Nirvana etc.). Maar naar bands die een beetje klinken als B&S lijkt niemand geinteresseerd. Helaas...
― Martijn Grooten (martijng), Friday, 13 September 2002 19:36 (twenty-two years ago)
Doet B&S daar dan aan? Valt volgens mij wel mee. Net zo als met de pretentieuziteit.
― Martijn Grooten (martijng), Friday, 13 September 2002 19:40 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 13 September 2002 19:49 (twenty-two years ago)
Neem aan dat je bedoelt dat veel mensen met verschillende soorten muzieksmaken B&S goed vinden, toch? Volgens mij is het namelijk toch ook een band die veel haat ontlokt (of is dat vooral door macho Amerikanen en van die Engelse Britpop nazis?)
Ik denk dat een zoektocht naar een nieuwe B&S tevergeefs zal zijn, daar zijn ze toch net te karakterestiek voor. Misschien voelt "de" pers dat instinctief aan? Nieuwe Strokes vinden is natuurlijk veel makkelijker.
― Omar, Friday, 13 September 2002 19:55 (twenty-two years ago)
Denk ik ook wel, ten minste kwa muziek. Kwa artwork straalt het een zeker pretentie af en dat doen ze, vind ik, heel mooi. Maar ja sommige mensen worden blijkbaar erg zenuwachtig bij het idee van zoiets als een boek lezen. ;)
― Omar, Friday, 13 September 2002 20:03 (twenty-two years ago)
Ja, dat bedoel ik inderdaad. Met die haat valt het volgens mij wel mee, op z'n ergst zijn er mensen die het niet zoveel kan schelen. En dat terwijl een band met een grote groep heel trouwe fans juist vaak veel negatieve reacties oproept.
B&S is volgens mij nog geen referentiekader
Hoezo niet? Mensen kennen het toch, dus waarom kun je dan andere bands er niet mee vergelijken? Het is misschien op zichzelf wel karakteristieke muziek, maar toch ook weer geen muziek die nergens bij past. Als je Nick Drake, The Field Mice en The Lucksmiths mengt kom je ook ergens bij Belle & Sebastian uit.
Neem nu Camera Obscura: zes lui, ook uit Glasgow, de B&S-drummer heeft bij hen gespeeld, Stuart Murdoch produceerde hun laatste plaat. Genoeg redenen voor de pers lijkt me om de band aandacht te geven (natuurlijk zijn deze referenties op zich geen reden om de plaat te luisteren - maar de pers doet daar i.h.a. niet zo moeilijk over). En het is zo'n fijne plaat (en lijkt behoorlijk op B&S)!
― Martijn Grooten (martijng), Friday, 13 September 2002 20:19 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 13 September 2002 20:36 (twenty-two years ago)
En dat terwijl ik die cd's altijd voor een vriendelijke mid-price zie liggen en dat hele Drake wereldbeeld me wel erg aanstaat. Misschien juist daardoor? Geen geheimen en zo. Wie weet.
― Omar, Friday, 13 September 2002 21:20 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 14 September 2002 05:41 (twenty-two years ago)
― nathalie (nathalie), Saturday, 14 September 2002 06:12 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Saturday, 14 September 2002 08:50 (twenty-two years ago)
― willem (willem), Saturday, 14 September 2002 10:01 (twenty-two years ago)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Saturday, 14 September 2002 11:02 (twenty-two years ago)
in de tijd dat ik in de redactie zat in ieder geval niet. en terecht.
― theo (theo), Saturday, 14 September 2002 14:56 (twenty-two years ago)
Nee hoor :)Ik vind het een hele goede band, maar dat heeft echt niets met hun teksten te maken. Die zijn beter dan die van de gemmiddelde band, maar ik let eigenlijk weinig op teksten. In ieder geval vind ik een band niet beter of minder goed als de teksten goed zijn.
de reacties hier beoordelend hoef ik dus alleen nog Tigermilk aan te schaffen en niet verder te zoeken om teleurstelling te voorkomen...
Huh? Daar is lang niet iedereen het mee eens hoor. Ik vind Sinister ook de beste, maar ik vind de platen onderling nou ook weer niet zoveel verschillen. Als je er eentje goed vind is de kans redelijk groot dat je ze allemaal best leuk zult vinden!
Want? Omdat het te opgewekt was voor de Opscene?
― Martijn Grooten (martijng), Saturday, 14 September 2002 16:51 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 15 September 2002 09:34 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 15 September 2002 09:53 (twenty-two years ago)
Nee, want ik vind Fold weer beter dan Arab Strap. Beter dan Tigermilk ook.
Ondanks dat vrijwel niemand echt over de soundtrack te spreken is, blijft het innerlijk en uiterlijk beeld uiterst positief.
Ik was daar ook wel verbaasd over, vooral daar de pers een band die ze eerst omarmt heeft met hetzelfde enthousiasme laat vallen. Zelf houd ik over het algemeen niet van negatieve recensies, dus mijn recensie had inderdaad een positieve inslag.
Maar dat o zo bijzondere hoor ik er niet in. Er zijn zovele andere bandjes (platen eigenlijk), die ik hoger heb zitten.
Er zijn op zich weinig bands die ik beter vind. Maar B&S is echt niet verheven boven al die andere bands, wat ik een beetje uit Norberts betoog proef. Er zijn op dit moment een paar honderd bands (schat ik) die ik goed vind. Daar moeten er vijf van bij de beste vijf horen en B&S is daar toevallig een van.
― Martijn Grooten (martijng), Sunday, 15 September 2002 10:04 (twenty-two years ago)
moet zijn:...band die ze eerst omarmt heeft vaak met hetzelfde...
― Martijn Grooten (martijng), Sunday, 15 September 2002 10:16 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 15 September 2002 10:34 (twenty-two years ago)
― Ariën Rasmijn (Ariën), Sunday, 15 September 2002 11:39 (twenty-two years ago)
Warlocks ken ik niet, Kind Of Like Spitting heeft inderdaad in de verte wat weg van B&S, maar mist toch dat luchtige. Het sluit ook wel weer aan bij een Bright Eyes.
Zomaar wat bands die ik op Belle & Sebastian vind lijken: The Aislers Set (de rustige nummers), Acid House Kings, Ballboy, The Lucksmiths, Kicker, Sodastream. Het meest op B&S lijkende nummer (in de zin dat ik ook steeds dénk dat het een B&S-nummer is) is "Chicago New York" van The Aislers Set. Je kunt hier de eerste 30 seconden in RealAudio horen.
― Martijn Grooten (martijng), Sunday, 15 September 2002 15:20 (twenty-two years ago)
― Ludo (Ludo), Monday, 16 September 2002 08:24 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 16 September 2002 08:41 (twenty-two years ago)
ik bedoelde maar dat er toch wel een beetje een zweem van pretenties en look how art we are, rond B&S hangt. geen interviews, geheimzinnige foto's. ze hebben de pers zowel gebruikt om een beetje de mythe B&S te creeren.
Ik vraag me af in hoeverre dit bewust door de band in stand wordt gehouden. Het is ook gewoon de pers die het van elkaar over schrijft. Ze doen wel interviews, alleen niet ontieglijk veel. En ze zijn behoorlijk toegankelijk, na afloop van het Rotterdam-optreden gingen ze gewoon dansen in Nighttown.
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 16 September 2002 08:47 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 16 September 2002 09:10 (twenty-two years ago)
De band is inderdaad niet makkelijk bereikbaar voor interviews, maar dat geld voornamelijk voor Stuart Murdoch en iedereen wil natuurlijk vooral hem spreken. Ik geloof niet dat het een principiele keus van de band is om geen interviews te doen (in het KindaMuzik-interview werd daarover wat gezegd - maar die site ligt nu plat). Stuart schrijft overigens wel vaak verhaaltjes op hun website.
Ik zie niet zo goed waarom de hoesontwerpen bijdragen aan een "bewust gecreëerd imago". Of verwacht je bandfoto's op de cover? Het is natuurlijk wel een beetje apart om leden van een andere band op je voorkant te zetten. En dat dansen zegt inderdaad niets, maar ze hebben toen ook gewoon met fans gekletst (ik was er niet bij).
Wat ik vooral wilde aangeven is dat het imago van een "vage band" ook door de pers in stand wordt gehouden, zonder dat de band dat 100% stuurt, zoals hierboven een paar keer werd gesuggereerd. Tot voor de afgelopen Europese toernee werd gezegd dat ze bijna nooit live speelden en dat de optredens (daarom) ook nogal slecht zouden zijn. Dat bleek ook niet waar.
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 16 September 2002 09:58 (twenty-two years ago)
Lately, you've been giving more interviews to the press, and there are more pictures of the band. Did you find it hard, now that the band has become more popular, to maintain that type of "media embargo"?"I suppose we did, but that's not really the reason that we've done more stuff. I think we always did do stuff, but Stuart didn't. In the start, we were only on Jeepster [the band's British label]. Once you start doing deals with other record companies in the world, then I guess they have their own promotion on the agenda. They kind of ask you to do more stuff. I think, compared to most bands, that we have quite an easy time of it when it comes to promotion and that kind of thing. I do remember doing a lot of interviews for the last album. I guess you can always just say 'no'! I think that people think we still have an agenda of not talking these days."
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 16 September 2002 10:00 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 16 September 2002 10:15 (twenty-two years ago)
― marieke (marieke), Monday, 16 September 2002 11:49 (twenty-two years ago)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 16 September 2002 12:02 (twenty-two years ago)
Marieke's "betoog" laat in ieder geval aan duidelijkheid weinig te wensen over. En het rijmt ook nog :-)
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 16 September 2002 14:18 (twenty-two years ago)
― marieke (marieke), Monday, 16 September 2002 15:20 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 17 September 2002 07:17 (twenty-two years ago)
Ja! Er zou inderdaad een mooi stuk over B&S kunnen staan op de Subjectivisten-site. Bijvoorbeeld een ontzettende fan (goh, wie zou dat moeten zijn :) ) en iemand die juist niets om de band geeft en die dan dezelfde CD, of de band in het algemeen bespreken.
Het stuk in OOR was inderdaad drie keer niks. Als de band geen interview wil geven, probeer dan in ieder geval een origineel stuk te schrijven. Ga praten met mensen rondom de band. Of met de fans. Dat doen ze met de nu-metal-"scene" ook, en dat leverde best aardige stukken op.
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 17 September 2002 12:59 (twenty-two years ago)
― sander, Tuesday, 17 September 2002 14:53 (twenty-two years ago)
Allemaal tijdens/na. Al bestaan in ieder geval The Lucksmiths en de Acid House Kings langer dan B&S, dus geen naäpers in dit geval. Die laatsten zijn echt een hele grote tip (The Lucksmiths is meer indie, dat is ook erg leuk, maar misschien meer voor mij dan voor anderen...), je kunt hier een boel nummers beluisteren (vooral Say Yes If You Love Me is heel erg mooi). En als je daar toch bent, luister dan ook eens naar Aerospace, ook zo'n bandje waar liefhebbers van de luchtige popliedjes veel plezier aan kunnen beleven!
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 17 September 2002 19:19 (twenty-two years ago)