Die eeuwige Radiohead, Beatles en Van Morrison

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Joris schrijft op Stereo bij een verwijzing naar guilty pleasures: "Eindelijk hoeft er eens niet gedaan te worden alsof men die eeuwige Radiohead en Beatles en Van Morrison écht leuk vindt".
Nu trek ik deze drie persoonlijk prima, maar het punt is duidelijk: acts wier standaardwerk je 'omdat dat zo hoort' in je playlist hebt staan, maar waarvan je ieder nummer overslaat zodra het voorbij komt shufflen.

Ik noem: U2, Bob Dylan, Tom Waits. Meer namen?

Martijn V (Martijn Vet), Monday, 7 August 2006 11:54 (nineteen years ago)

Madonna!!!!!!!!!!! gaaap

Nina_Lola (schrijfadres), Monday, 7 August 2006 12:21 (nineteen years ago)

Gewoon wissen dan toch?

Martijn Busink (twIXta), Monday, 7 August 2006 12:24 (nineteen years ago)

Voor mij The Clash en dan vooral London Calling. Staat in de kast omdat het zo hoort, zeg maar, maar ik hoor het al minstens vijftien jaar niet. Marquee Moon van Television: ik heb m'n best gedaan. Pet Sounds idem. Over Revolver en Exile on main street wil ik best beamen dat het goeie platen zijn, maar ze ook echt draaien is me wat te gortig.

CS (central), Monday, 7 August 2006 12:32 (nineteen years ago)

*Sex Pistols - Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols
Het zal best wel een legendarisch en belangrijk album zijn, ik kan er niet naar luisteren. Het klinkt een beetje zoals de hoes eruit: goedkoop.

*The Clash - London Calling
Paar aardige nummers maar nog voor ie halverwege is doet de verveling zijn intrede...

*Alles van Tool
Een en al spanningsopbouw, maar een fatsoenlijke climax is er zelden bij. Is het zo moeilijk een fatsoenlijk liedje te schrijven?

herman nijhuis (herman), Monday, 7 August 2006 13:17 (nineteen years ago)

waar is Vincent om het B-woord in zijn mond te nemen?

Ludo (Ludo), Monday, 7 August 2006 14:54 (nineteen years ago)

FUCK stond al in de titel natuurlijk. zucht.

Ludo (Ludo), Monday, 7 August 2006 14:54 (nineteen years ago)

Ter inspiratie even dit hilarische

CS (central), Monday, 7 August 2006 19:39 (nineteen years ago)

...

Martijn Busink (twIXta), Monday, 7 August 2006 19:42 (nineteen years ago)

gvd html-fout.
Ter inspiratie even dit hilarische lijstje gegoogled. Let vooral op de posities van Madonna en Coldplay.
Geen inspiratie gevonden trouwens, maar ik wil als muziek die bij mij maar niet valt nog noemen: Pink Flag van Wire, Crooked rain van Pavement en het complete oeuvre van Tom Waits. En in de jazz: Jim Hall dienen wij jazzgitaristen te verafgoden maar na The Bridge van Sonny Rollins heeft die man niets meer gedaan waar ik wakker bij blijf. *vreest dat Gods toorn nu op hem nederdaalt en kruipt bibberend onder de eettafel*

CS (central), Monday, 7 August 2006 19:43 (nineteen years ago)

Ik weet niet wat ik vervelender vind: lijstjes waarin steeds maar weer die canon langs komt, of forumdraden waarbij iedereen om de beurt één canon-lid afzeikt.

London Calling al twee keer genoemd, tjonge toch. Lou Reed verwacht ik binnen de 7 posts.

naranjito (Koens), Monday, 7 August 2006 20:25 (nineteen years ago)

>>>FUCK stond al in de titel natuurlijk. zucht.

Nee joh. FUCK heeft prachtige platen gemaakt! Dát zou pas standaardwerk moeten zijn! 'Pardon my French' zou de London Calling van 2015 moeten worden!

Hotel Lives (Hotel Lives), Monday, 7 August 2006 20:40 (nineteen years ago)

(ja, ik bedoel dus dat de toekomstige subbers, de kinderen van Jan Willem enzo, het daar dan over gaan hebben. Ach, laat ook maar...)

Hotel Lives (Hotel Lives), Monday, 7 August 2006 20:42 (nineteen years ago)

Drie keer, naranjito. London Calling, ik vind het van die niksige boosheid verpakt in niksige melodieen. Beach Boys, hele oeuvre. Ik vind God only knows wel een leuk nummer. "Wel een leuk nummer" is vloeken in de kerk geloof ik. Billy Palace The Prince Bonny. Gisteren in tien minuten door Forever changes van Love gezapt. Zappa, wat een gedoe, ik word al moe als ik zijn discografie zie. The Doors, kokken is dat, wat een achterhaalde band, eentje die over tien jaar niet meer in het canon zit. The Who, begrijp ik echt helemaal helemaal helemaal NIKS van. Beginperiode, tommy-periode, laatste periode: niks. En verder natuurlijk alle britse bands na the smiths.

Misschien is het nog gedurfder om veel geroemde artiesten te noemen waarvan je vindt dat de enorme reputatie nog te klein is. Zoals Joni Mitchell.

Olaf K (Olaf K.), Monday, 7 August 2006 20:44 (nineteen years ago)

LOL @ "niksige boosheid". Treffend! En niet alleen voor de Clash. Duizenden punk, post-punk, wave en indiebandjes hoorden wij in de jaren 80 langskomen die wel degelijk ergens Behoorlijk Pissig over waren maar nooit echt duidelijk maakten wat ze nou zo dwarszat. Dat ze werkeloos waren? Dat ze met de nek werden aangekeken omdat ze working class waren? (Wat de meeste van die bandjes dan weer stiekem niet waren maar ALS ze het waren, nou, dus toch boos?) Thatcher? Koude Oorlog? Misschien moet Q/Mojo eens een themanummer maken met het dossier Wat Zat Al Die Bandjes Toch Zo Hoog?

CS (central), Tuesday, 8 August 2006 06:30 (nineteen years ago)

Ik heb boxen van The Kinks en The Fall, waarvan ik nooit alles heb geluisterd. The Clash, Tool, Radiohead en Underworld heb ik ook wel in de kast staan, maar kan me tijd beter benutten (ook al is dat voor de honderduizendste keer Johnny Cash of Bob Dylan).

Maurice (Maurice), Tuesday, 8 August 2006 07:32 (nineteen years ago)

Zucht. Zal ik het dan maar weer opnemen voor London Calling?

Niksige boosheid - waar heb je het over? Hoeveel boze nummers staan er nu helemaal op die plaat? Bedoel je niet de eerste Clash-LP? Daarop stonden inderdaad een paar van die 'niksige boosheid'-nummers, zoals "London's Burning" [boos op het feit dat er niks te doen was 's avonds, in Londen nota bene], "Career Opportunities" [boos op werkloosheid] en het hilarische "White Riot" [boos op het feit dat de boosheid van zwarten wél ergens over ging].

Op London Calling staan eigenlijk precies 2 boze nummers, en die gaan zowaar ergens over: Clampdown [boos over oprukkend fascisme] en Koka Kola [boos op drugs] ("Death or Glory", over 'selling out' klinkt ook een beetje boos, maar is toch vooral sarcastisch). De rest van de nummers bespreekt een keur aan andere onderwerpen (de Spaanse burgeroorlog, de nucleaire holocaust, de consumptiemaatschappij), vrijwel zonder een spoor van boosheid.

Dan wordt bovendien vrijelijk geput uit de Amerikaanse (rock, r'n'b, jazz-via-Weill) en Jamaicaanse (dub, reggae) muziek voor de omplijsting van dit alles. Rap, disco en motown zouden nog volgen op latere platen. En dit van gassies die 2 jaar eerder nog in pubs hun drie akkoorden stonden te oefenen.

Je kunt over punkbandjes een hele hoop zeiken, maar juist níet bij The Clash, en níet over London Calling, zou ik zeggen.

naranjito (Koens), Tuesday, 8 August 2006 07:56 (nineteen years ago)

Ik heb het idee dat ook 'zeiken op de canon' gecanoniseerd is, waarbij mensen elkaar nu nablaten zonder enig oog voor de feiten.

naranjito (Koens), Tuesday, 8 August 2006 07:58 (nineteen years ago)

Dit is natuurlijk een gruwelijk voorspelbare draad.
Nog twintig posts en alle als 'klassiekers' te boek staande platen (van Pet Sounds tot Sgt. Pepper tot Trout Mask Replica tot Dark Side Of The Moon tot Reign In Blood tot Nevermind tot OK Computer) zijn genoemd

Dirk Ooms (Dirk Ooms), Tuesday, 8 August 2006 08:17 (nineteen years ago)

en oh ja, het hele oeuvre van Zappa, Beefhart en stiekem ook Sun Ra

Nina_Lola (schrijfadres), Tuesday, 8 August 2006 08:33 (nineteen years ago)

@ naranjito: die pogingen tot andere genres trek ik juist niet van de Clash. Ik bedoel: in rock is het soms lekker ranzig om rommelig te timen. In reggae klinkt Bob Marley's metronomische slaggitaartoch echt honderd keer zo stoer en rebels. Het zou nog aandoenlijk zijn als je er geen Britse arrogantie van dat-doen-wij-ook-wel-even achter vermoedde.

CS (central), Tuesday, 8 August 2006 08:41 (nineteen years ago)

Die arrogantie vermoed ik trouwens meer bij de canoniserende recensenten (Georgie Davis is de Nederlandse Stevie Wonder) dan bij het bandje zelf.

CS (central), Tuesday, 8 August 2006 08:51 (nineteen years ago)


Tsa, het is natuurlijk wel logisch dat iedereen op zijn minst een plaat uit die eeuwige canon niet trekt...

Zou het ook neit zo zijn, dat albums die in de tijd vernieuwend waren, niet meer zo verrassend klinken als je ze pas later hoort, omdat je inmiddels de bands gehoord hebt die er door beinvloed zijn en de onwikkeling inmiddels tien stappen verder is?

Dus (Dus), Tuesday, 8 August 2006 09:41 (nineteen years ago)

Die arrogantie vermoed ik trouwens meer bij de canoniserende recensenten (Georgie Davis is de Nederlandse Stevie Wonder) dan bij het bandje zelf.

Zjust. De band deed het uit oprecht enthousiasme voor die muziek - ze luisterden ook in de tijd dat ze nog rechttoerechtaan punk maakten bijna uitsluitend naar reggae uit de jaren '60, platen die ze op vlooienmarkten bijelkaar scharrelden. Ze ergerden zich ook dood aan monomane punkbandjes. [Twee Clash-biografieën gelezen, waarvan die van Johnny Green ook voor niet-fans is aan te raden. Fijne anekdotes en de hoofdrolspelers worden geen moment gespaard.]
Dat je vindt dat ze er gewoon niet zo góed in zijn, tja. OK. Het zal vast minder strak zijn dan 'échte' reggae. Persoonlijk heb ik een teringhekel aan échte reggae (en échte rock, échte rap, échte blues, etc). Het leuke aan popmuziek vind ik nu juist de appropriatie van allerlei stijlen en dat het dan toch steeds pop blijft. "Guns of Brixton" is dan ook leuker dan alle échte dub bijelkaar. (En "Dub be Good to Me" is daar dan weer een onherstelbare verbetering van)

naranjito (Koens), Tuesday, 8 August 2006 10:10 (nineteen years ago)

reggae uit de jaren '60

Dat heette toen misschien nog rocksteady of ska of zo. Wil ik vanaf wezen.

naranjito (Koens), Tuesday, 8 August 2006 10:11 (nineteen years ago)

Zou het ook neit zo zijn, dat albums die in de tijd vernieuwend waren, niet meer zo verrassend klinken als je ze pas later hoort, omdat je inmiddels de bands gehoord hebt die er door beinvloed zijn en de onwikkeling inmiddels tien stappen verder is?

Interessante vraag. Het antwoord is volgens mij: als het goed is niet. Als je de moeite moet nemen om de plaat in een bepaalde contextmodus te beluisteren om 'em goed te vinden (te linken aan de tijd bijvoorbeeld) betekent dat eigenlijk dat je de plaat niet zo goed digt.

Over canoniseren, in wezen is de vraag niet zo moeilijk. "loop door je lijst en benoem wat aan standaarden wat je eigenlijk niet leuk vindt" "Standaard" heeft al iets subjectiefs in zich. Platen die voor mij daaraan voldoen:

- Miles Davis - Kind Of Blue (behang voor etentjes en saaie verjaardagen)
- Vive La Fete (zeikelectro, alleen, die Els, oh my god..)
- Pink Floyd - Dark Side Of The Moon (klinisch lik-isme)
- Velvet Underground - Loaded (naranjito, op de hoes staat, featuring Lou Reed :))
- Fantomas (oh god, welk blik muziekpuristen trek ik nu open op mijn dak, grote, brede, adonisachtige figuren met woeste donkere manen tot over hun schouders)
- Die Anarchistische AbendUlterhaltung (zou zooo geniaal moeten zijn, vind er weinig aan)
- Steve Reich - Different trains (saai)
- LFO - Frequencies (sorry hoor, ik vind er gewoon geen hol aan, al ken ik de importantie van het album)

erikh (kuddedier), Tuesday, 8 August 2006 10:12 (nineteen years ago)

Velvet Underground, Joy Division, New Order. Als het dronet ben ik weg.

Rick Buur (rick buur), Tuesday, 8 August 2006 10:17 (nineteen years ago)

Maar Vive La Fête en Fantômas tot een canon rekenen vind ik wat te veel eer.

Het enige effect wat canoniseren heeft op mij is dat je als je het dus goed móet vinden in ik vind het níet goed, dán wordt onverschilligheid een hekel. De toevoeging 'want anders heb je geen verstand van muziek' vaak genoeg erbij en het wordt blinde haat.

Dark Side Of The Moon bijvoorbeeld. Ik heb het enkele jaren geleden geprobeerd, maar als de Frogettes inzetten haakte ik af.

Maar die heb ik dus gewoon gewist, want ik wil 'm niet tegenkomen in m'n shuffle.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 8 August 2006 10:37 (nineteen years ago)

Zou het ook neit zo zijn, dat albums die in de tijd vernieuwend waren, niet meer zo verrassend klinken als je ze pas later hoort, omdat je inmiddels de bands gehoord hebt die er door beinvloed zijn en de onwikkeling inmiddels tien stappen verder is?

Interessante vraag. Het antwoord is volgens mij: als het goed is niet. Als je de moeite moet nemen om de plaat in een bepaalde contextmodus te beluisteren om 'em goed te vinden (te linken aan de tijd bijvoorbeeld) betekent dat eigenlijk dat je de plaat niet zo goed digt.

Ik ben het niet helemaal met je eens Erik. Je vindt soms iets goed, doordat het voor jou iets nieuws/verfrissends/verrassends is. Als je het dan bij de tiende band hoort, dan is het niet meer zo prikkelend, maar meer van hetzelfde. Als je eerst de navolgers hoort en dan pas het origineel, dan heeft dat minder impact.

Ik heb dat bij literatuur vaker gehad. Ik had bijvoorbeeld eerst een paar Vonngut-adepten gelezen en daarna pas Vonnegut zelf. Toen ik Slaughterhouse Five las, vond ik het niet slecht, maar ook niet verpletterend goed. Doordat ik de trucjes al vaker had gezien - bij mensen die ze van hem gejat hadden...

Ionica (Ionica), Tuesday, 8 August 2006 10:50 (nineteen years ago)

Je vindt soms iets goed, doordat het voor jou iets nieuws/verfrissends/verrassends is. Als je het dan bij de tiende band hoort, dan is het niet meer zo prikkelend, maar meer van hetzelfde.

Zeker. Wat ik probeer te zeggen, je kunt nooit ontsnappen aan je eigen context. Het feit dus dat je al Vonnegut-adepten hebt gelezen. Wat Vonnegut zelf niet zo verfrissend meer maakt.
Natuurlijk kun je in je mening (bijvoorbeeld met recenseren) je eigen context proberen uit te schakelen. Toch betekent dat niet dat het boek, de plaat ook werkelijk die impact heeft die je 'em toedicht. Die maakte gewoon niet die impact.
Je kunt volgens mij ook helder proberen na te gaan (zoals jij doet Ionica met de Vonnegut-adepten) waarom je iets niet zo goed vindt. Het feit dàt je het niet zo goed vindt, blijft overeind.

Maar Vive La Fête en Fantômas tot een canon rekenen vind ik wat te veel eer.

Het was geen canon. Meer opvolging geven aan de vraag wat ik als standaard beschouw, wat ik in mijn collectie heb, waarvan ik de indruk heb dat het algemeen goed gevonden wordt, wat ik dus niet zo goed vind.

erikh (kuddedier), Tuesday, 8 August 2006 11:05 (nineteen years ago)

Er zit ook iets vreemds in om zoiets wegwerpigs als popmuziek te canoniseren. Beetje als mensen die volhouden dat hun favoriete fantasy-boek echt wel literatuur is.

CS (central), Tuesday, 8 August 2006 11:06 (nineteen years ago)

zal ik dan maar de eerste zijn?

Hein O))) - Ich Fühl Mich Verschlagen

Warum?

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 8 August 2006 11:07 (nineteen years ago)

Andre,er zijn grenzen. Sommige dingen zijn boven persoonlijke smaak verheven.

CS (central), Tuesday, 8 August 2006 11:16 (nineteen years ago)

Er zit ook iets vreemds in om zoiets wegwerpigs als popmuziek te canoniseren. Beetje als mensen die volhouden dat hun favoriete fantasy-boek echt wel literatuur is.
Canoniseren is eigenlijk altijd vreemd en kunstmatig, ook bij klassieke muziek of literatuur. Maar veel mensen kijken liever naar een genummerd lijstje (kan je fijn afchecken wat je kent/goed vindt/intens haat), dan dat ze een mooi essay over het onderwerp lezen.

Ionica (Ionica), Tuesday, 8 August 2006 11:16 (nineteen years ago)

Het was geen canon. Meer opvolging geven aan de vraag wat ik als standaard beschouw, wat ik in mijn collectie heb, waarvan ik de indruk heb dat het algemeen goed gevonden wordt, wat ik dus niet zo goed vind.

VLF vind ik voornamelijk typische hipsterbagger voor mensen die meer met 'stijl' begaan zijn dan met muziek, dus dat neem ik lekker niet serieus. :)

Maar Fantômas vind ik geweldig maar een 'outer fringe', niet echt een standaard gezet ergens voor. Ik ken geen volgelingen/ripoffs, nl.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 8 August 2006 11:27 (nineteen years ago)

ah, ik interpreteerde het woord canoniseren wat anders dan bedoeld geloof ik. meer als herhaling en napraterij. dan als heilig verklaren (met volgelingen enzo?), zoals het in de van dale staat. misschien had ik daar eerder in moeten kijken.
grappig is dan wel weer dat heilig verklaren natuurlijk begint met heel veel (na)praten. hypen.

Fantômas, tja ik weet niet, ik voel ergens stiekem wel dat het geweldig intens kan zijn, toch staat het daar maar wat in mijn lijst te pronken. zenuwachtig word ik van dat gehakketak met grunt, gitaren en carnaval. gek eigenlijk, ander getak vind ik goed te pruimen.

nee, ik denk dat je gelijk hebt Martijn. omdat ik het (nog) niet vat en anderen wel, wil nog niet zeggen dat het een overgewaardeerde standaard is. rectificatie dus: ik schrap bij deze Fantomas uit bovengenoemde lijst. En doe dat met DAAU direct ook.
Vive La Fete laat ik staan, omdat ik me nog goed herinner hoe massaal iedereen als zombies richting deze slappe aftrekselelectro in de Charlietent op Lowlands waggelde.

erikh (kuddedier), Tuesday, 8 August 2006 17:45 (nineteen years ago)

canoniseren - of creëren van een verhaal/vertoog - gebeurt in de westerse samenleving altijd. zichtbaar of onzichtbaar. de status quo moet immers gehandhaafd blijven. dus.. canoniseer vooral veel, want zonder is er geen kritiek meer en is iedereen overgeleverd aan dat enige verhaal dat niet als verhaal zichtbaar is. zoiets?

theo ploeg (theo), Wednesday, 9 August 2006 06:02 (nineteen years ago)

Zou het ook niet zo zijn, dat albums die in de tijd vernieuwend waren, niet meer zo verrassend klinken als je ze pas later hoort, omdat je inmiddels de bands gehoord hebt die er door beinvloed zijn en de onwikkeling inmiddels tien stappen verder is?


Interessante vraag. Het antwoord is volgens mij: als het goed is niet. Als je de moeite moet nemen om de plaat in een bepaalde contextmodus te beluisteren om 'em goed te vinden (te linken aan de tijd bijvoorbeeld) betekent dat eigenlijk dat je de plaat niet zo goed digt.

Nee dat is waar, maar het is wel een van de verklaringen (naast het hypen en napraten) waarom een album in een canon terechtkomen. Er zijn genoeg mensen die het wel "live" hebben meegemaakt.

Dus (Dus), Wednesday, 9 August 2006 06:39 (nineteen years ago)

Er zit ook iets vreemds in om zoiets wegwerpigs als popmuziek te canoniseren. Beetje als mensen die volhouden dat hun favoriete fantasy-boek echt wel literatuur is.

Er zit ook iets vreemds in om zoiets wegwerpigs als popmuziek te canoniseren. Beetje als mensen die volhouden dat hun favoriete fantasy-boek echt wel literatuur is.

Meh. Binnen de fantasy-literalectuur bestaat er vast ook wel weer een canon. En de meeste fantasyliefhebbers interesseert het waarschijnlijk geen hol of anderen het literatuur vinden of niet - zoals het mij als popliefhebber ook geen biet interesseert of popmuziek nu wel of niet met de grote jongens jazz en klassiek mee mag doen als Kunst.

naranjito (Koens), Wednesday, 9 August 2006 07:06 (nineteen years ago)

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Pop is pop, lekker trashy en throwaway en op z'n best niet beperkt door genreconventies, "goede smaak" of de eis dat het vernieuwend, maatschappelijk relevant of virtuoos is. Sommige popplaten verliezen na een paar jaar (of eerder) hun smaak en dat geeft niks. Andere blijven keer op keer leuk om te horen en dat is mooi meegenomen. Als je met een gewichtig gezicht lijsten maakt en erover gaat schrijven/praten alsof het Cultuur van jewelste is ("De Stones waren de Mozart van de 20 eeuw", dat soort gewauwel van nostalgieboomers) sla je de plank volledig mis. Je doet dan en pop en die "grote jongens" tekort.

CS (central), Wednesday, 9 August 2006 07:39 (nineteen years ago)

Dat pop op een ander level werkt dan Jazz of klassieke muziek, soit. Maar dat betekent niet dat je er niet heel erg gewichtig over mag doen natuurlijk. Anders kunnen we dit forum ook beter opheffen.

Olaf K (Olaf K.), Wednesday, 9 August 2006 07:57 (nineteen years ago)

Je kan er wel heel gepassioneerd over zijn natuurlijk. En interesse hebben in de sociologische apsecten etc. Maar draai het aub toch niet de keel om door het te institutionaliseren zoals juist met klassiek en jazz is gebeurd. (zonder diploma mag je dat eigenlijk niet meer spelen)

CS (central), Wednesday, 9 August 2006 08:02 (nineteen years ago)

grote, brede, adonisachtige figuren met woeste donkere manen tot over hun schouders

Weet je zeker dat je de goede band voor je hebt? King Buzzo heeft wel woest manen, maar over zijn schouders komen ze niet en adonisachtig zal de man nooit eerder genoemd zijn:
http://www.amnesiacarts.com/Immagini_eventi/Massimo_lovisco_King_Buzzo.jpg

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 9 August 2006 08:39 (nineteen years ago)

@ CS:
Wat bedoel je dan met institutionaliseren? Ik denk dat niemand hier zal vinden dat je diploma's nodig hebt om te mogen spelen. En ik vind eigenlijk ook dat popmuziek zien als wegwerpartikel dat je sociologisch nog wel mag duiden te laatdunkend gedacht over popmuiek (als je dat al bedoelt te zeggen hoor...:-)). Popmuziek is even "belangrijk", even cultureel, neemt eenzelfde plaats in als jazz en klassieke muziek en mag op eenzelfde serieuze manier geduid worden: als kunst, wat de definitie daarvan ook moge zijn. Dat impliceert niet dat je pop langs dezelfde musicologische lat moet leggen als jazz en klassieke muziek, maar Karel Appel ga je ook niet bekijken vanuit een renaissance-idioom natuurlijk, ds dat lijkt me niets nieuws. Waarom zou zo denken over popmuziek de doodsteek zijn? Ik zie dat niet.

Olaf K (Olaf K.), Wednesday, 9 August 2006 08:41 (nineteen years ago)

Weet je zeker dat je de goede band voor je hebt?
hihi, ja, ik heb de goede band voor me. Wilde gok, ongeveer 50% van de fans heeft lange ruige manen. De andere 50% heeft ooit lang haar gehad.
In ieder geval, in mijn omgeving waren het de "metallers" die mij op het bestaan van Fantomas wezen.

http://img114.imageshack.us/img114/5028/fantomaspubliekoo9.jpg

Dit is een foto van Italiaans Fantomas publiek. Geen lang haar te bekennen, humpfh. Wel zien ze eruit alsof ze het allemaal ooit lang haar hadden. Nu ja, Italianen lopen altijd al voor qua stijl :).

erikh (kuddedier), Wednesday, 9 August 2006 09:11 (nineteen years ago)

Wel veel sikken!

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 9 August 2006 09:13 (nineteen years ago)

Baardplukkers en kinkrabbers!

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 9 August 2006 09:20 (nineteen years ago)

@ Olaf: Ik bedoel vooral dat serieus genomen worden helemaal niet zo goed is voor muziekstromingen. Met het verheffen tot kunst (dus: moeilijk, iets wat niet zomaar iedereen kan) en het vaststellen van een canon (zo hoort het, dit MOET je kennen) verdwijnt iets van de spontaniteit, de vrijheid en dus de ontwikkeling. Zie de jazz en modern klassiek. En als ik laatdunkend overkom, dan is dat uit irritatie met bepaalde mensen (veelal babyboomers) en hun houding van: "ik vind de Stones goed dus heb ik er recht op dat Keith Richards een virtuoos wordt genoemd."

CS (central), Wednesday, 9 August 2006 09:22 (nineteen years ago)

Baardplukkers en kinkrabbers!

Yup, en zonder een spoortje plezier op hun gezicht. Zeker weten dat het niet Amsterdam is? ;-)

@CS: We zijn het inderdaad eens. Bob Dylan nomineren voor de Nobelprijs voor literatuur hahahaha.

naranjito (Koens), Wednesday, 9 August 2006 09:30 (nineteen years ago)

@CS:
Ik begrijp je. Toch zal het nog wel effe duren voordat de spontaniteit uit de pop verdwijnt lijkt me. Op termijn een probleem? Ik denk dat het interessante van pop nu juist is dat high en low zo dicht tegen elkaar schurken. Dat is een inherente eigenschap van de stroming en dat kan weleens eens de redding betekenen van waar jij bang voor bent. Dit heeft uiteraard een hoog koffiedik-gehalte. En Bob Dylan voor de nobelprijs: dat zijn uitwassen natuurlijk. De praktijk is dat popconcerten en cd's op dezelfde pagina worden besproken als concerten en cd's van jazz en klassieke muziek. Zo hoort het en ik bepleit dan ook vooral geen verandering of activiteiten die pop belangrijker zouden maken, laat dat duidelijk zijn.

Olaf K (Olaf K.), Wednesday, 9 August 2006 09:35 (nineteen years ago)

Ik denk dat het interessante van pop nu juist is dat high en low zo dicht tegen elkaar schurken. Dat is een inherente eigenschap van de stroming en dat kan weleens eens de redding betekenen van waar jij bang voor bent.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Concreet: de commerciele aspecten aan popmuziek houden het met beide benen op de grond.

naranjito (Koens), Wednesday, 9 August 2006 09:46 (nineteen years ago)

Ja, en er is ook geen divisie commercieel = geen kunst niet-commercieel = wel kunst. Pop tart elke discussie en poging er wat zinnigs over te zeggen vanuit een traditioneel kader. Dat maakt en houdt het levendig.

Olaf K (Olaf K.), Wednesday, 9 August 2006 09:57 (nineteen years ago)

Popmuziek institutionaliseren of beter gezegd keurslijven gaat vrij lastig (hoewel canoniseren de eerste stap is). Ook van die discussie over hoe high en low culture binnen de popmuziek zo lekker tegen elkaar aanschurken moeten we maar eens af. Wetenschappelijk kijken naar popmuziek is prima, maar dan graag zonder het onderscheid in high en low. Het is gewoon cultuur.

monique (monique), Wednesday, 9 August 2006 16:58 (nineteen years ago)

Gisteren 'London Calling' het nummer geluisterd en ik polder tussen naranjito en CS: die naïeve punkmuzikantenbenadering van reggae levert iets heel interessants op, maar iets strakker had duidelijk meer pit gegeven. De producer had moeten roepen: "Jongens, jullie hebben een fantastisch nummer geschreven. Speel het dan ook zo!"

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 16 August 2006 13:20 (nineteen years ago)

Eens. Maar de manier waarop London Calling nu klinkt, was waarschijnlijk al een hele stap voorwaarts richting verzorgd & strak en zo. Niet voor niets wezen de échte echte punks het album af als 'commerciële uitverkoop' [hilarisch standpunt natuurlijk, maar goed]

Overigens weet ik eigenlijk niet of ik in "London Calling"-het nummer nu zoveel reggae hoor.

naranjito (Koens), Wednesday, 16 August 2006 17:36 (nineteen years ago)

Mijn kinderen vragen of ze voor het slapen net als de buurjongetjes nog eens iets van Fantômas mogen horen...ik ben even de draad kwijt geloof ik ;-)

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Wednesday, 16 August 2006 18:20 (nineteen years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.