De vorige draaitafel was ook een succes, een doorstart dus.
vaak of minder vaak geluisterde muziek in januari:
* Kasper Tranberg's Takemitsu Project - Geen Japanse orkestmuziek zoals verwacht maar een stomende set Mingus-achtige jazz met klassieke uitstapjes. Heel fijn dit.
* Marc Ribot - Live Bimhuis Amsterdam (opname van november 2007)- Terug te luisteren via www.vpro.nl/jazz
* David Buchbinder - Odessa Havana (cd op Tzadik). Klezmer op zn Cubaans of andersom. Een klein mirakel deze cd. Uitbundig spel van een kleine bezetting die klinkt als een vol orkest, en goed geschreven muziek.
* Oren Ambarchi - In The Pendulum's Embrace. Leuk, maar niet zo goed als 'The Grapes of the Estate' van een paar jaar terug.
* Jonny Greenwood - There Will Be Blood (OST) - Een grote stap vooruit voor componist Greenwood, die alleen maar strijkers gebruikt. 'Oil' en het openingsstuk zijn het mooist.
* Electric Kulintang - Dialects - Al twee jaar uit geloof ik, maar nooit opgemerkt dit. Susie Ibarra ken ik alleen als freejazz drummer, maar deze cd is andere koek. De Filippijnse trancemuziek gecombineerd met westerse muziek wordt nergens echt spannend, totdat Thurston Moore mee mag komen doen op slotstuk 'The Ancients'. Zo krijgt de dromerige sfeer toch wat meer pit.
* Stian Cartensen's Farmer's Market - live opnamen van Jazzfest Berlin '04. Ernaar luisteren is een uitputtingsslag (hoeveel onregelmatige maatsoorten kan een mens aan?), maar bevredigend, zeker met een doldwaze medley waar o.a. Van Halen's 'Jump' voorbijkomt op accordeon. In maart in Paradox Tilburg te bewonderen.
* Colleen - Les Ondes Silencieuses. Echte trendwatchers kennen dit allang. Ik niet, tot voor kort. Van haar eerdere glitch-muziek moet ik niet zoveel hebben, maar dit is fantastisch. Een gamba-viool, cello, klarinet en klavecimbel, meer deze Franse niet nodig voor een sfeervol muziekje. De dwarsigheid van een Ernst Reijseger, de melancholie van Mark Hollis en flarden Arvo Part en Morton Feldman komen gaandeweg voorbij ...mooi.
* Dave Douglas - Charms of the Night Sky. Een oudje, maar een ontdekking omdat trompettist zoveel cd's heeft gemaakt dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen. Balkan-achtige muziek, maar gespeeld door louter Amerikanen. Sfeervol, avontuurlijk en heel erg mooi.
― EvR, Saturday, 2 February 2008 12:43 (seventeen years ago)
zit zelf nog een beetje bij restanten uit de Half Nelson soundtrack. Toch maar weer 'ns wat Broken Social Scene draaien (Bee Hives bijvoorbeeld) En die debuut-lp van de Marshall Tucker Band (wie?) moet ik ook eens opsporen.
― Ludo, Saturday, 2 February 2008 12:48 (seventeen years ago)
moet dit dan niet eigenlijk (protocol-ist als ik ben, haha) in De Draaitafel van Januari? Ik heb zojuist mijn beluisteringen januari in januari geplaatst.. of zal ik die ff overhevelen?
― erikh, Saturday, 2 February 2008 12:50 (seventeen years ago)
hevel ze even over en dan laten we die van januari wegzakken :) het gaat om het moment van typen, niet luisteren. ;) (..!?!)
― Ludo, Saturday, 2 February 2008 12:52 (seventeen years ago)
Vanuit januaridraad, HOPSA! (code wordt niet mee gekopieerd, dus, dikke doei voor de code!) Ik draaide oa: - nieuwe Radiohead, eerste helft sterk en catchy, tweede helft zakt in, saai en zeikerig. - veel electro (ik blijf het goed vinden), verse Bunkers waarvan de nieuwe Shemale het hoogtepunt is, ouwe Ultradyne (dik!), een verzamelbox met zes platen van I-F waar ik, tegen alle waarderingen op Discogs in, niet echt over te spreken ben, veel oude acid-nummers van zijn alter-ego Beverly Hills 808303 remastered en opgerekt tot lange gelijksoortige acid-episodes: vast goed voor de dansvloer, maar saai als verzamelaar, drie uur zuur.. misschien verkopen voor veel geld, hehe - nieuwe Earth, erg goed, dol op sublieme verstilling. - drum 'n bass mix van King Cannibal & ZILLA, 'Life On The Beat', een van de beste drum 'n bass mixen die ik ooit hoorde (alleen die tracklist al, tering..), hier te downloaden. - Bruno Pronsato – Why Can't We Be Like Us, rijk gekleurde liefdeshouse, veel beter dan Ricardo Villalobos' Sei Es Drum - dubstep/tech (ik ben zo waar om) -, losse nummers van The Bug ('Poison Dart' heeft Top 40-potentie!), Vex'D, Scuba, de Soundboy Punishments verzamelaar uit 2007 op Skull Disco (esoterisch graftombe-minimalisme, die verstilling weer) - de laatste Snares, stijlvervolg op die neo-klassieke met Rossz in de titel, ditmaal te rommelig. - Scout Niblett - 'This Fool Can Die Now, Scout ontdekt op State-X, waar ze deze plaat zo'n beetje in z'n geheel uitvoerde, wat was dat machtig imposant en intiem zeg.. rillingen.. - Alright! van Bogdan Raczynski is steengoed, niemand zal de vervlogen euforie van rave beter verbeelden dan hij.
(Ja, die Colleen, mmm..)
― erikh, Saturday, 2 February 2008 13:00 (seventeen years ago)
Es effe kijken nog wat achterstallig onderhoud in:
The Black Dog - Book of Dogma. Puike luistertechno uit eind jaren 80/begin 90, lekker los gemaakt ook allemaal (die hakkige stemsamples of 'The Age of Slack', mmm.)
Joris Voorn - From A Deep Space. Luistert lekker weg dit. Maar er werd door sommige lieden gesuggereerd dat dit Rotterdamsche Vooruitstrevendheid op zijn best was, mwoah, beetje raar voor deze Detroit-Amsterdam hybride die Dimitri moeiteloos in een van zijn '94 sets zou kunnen hebben gedraaid.
Heb het geprobeerd met de nieuwe British Sea Power maar dat is op een of andere manier niet mijn ding.
Sun Electric - Toninas (Villalosbol remix). Fijn voorproefje voor de 6 uur set volgende week in Paradiso (dat ga ik zelfs niet volhouden :) en dit is weer het betere/vage Villawerk.
Carl Craig - Sessions. Moet deze nog recenseren dus ik zal maar niet meteen al mijn kruit verschieten. Vreemd mengsel tussen best-of, mix-cd en remixcollectie. Maar wel essentieel met de 'Angola', 'Falling Up' en 'Revelee' remixen en nog wat fijn onuitgebracht materiaal.
Christian Prommer - Drumlesson Vol.1. Zelfde geldt hiervoor. Ergens vind ik het idee irritant: jazzversies van houseklassiekers (en ja hoor weer 'Strings of Life') maar mijn oudste dochter gaat helemaal uit haar dak van de jazzsalsa versie van 'Beau Mot Plage' dus wie ben ik dan om daar nog over te brilsmurfen?
― OMC, Saturday, 2 February 2008 13:11 (seventeen years ago)
Audiopain The Switch To Turn Off Mankind D'r zit een thrash revival in de lucht als al niet in volle gang is met bands als Merciless Death waardoor het lijkt dat professor Barabas aan de gang is geweest. Audiopain doet het al jaren en vooralsnog beter, ze hebben toch net iets wat ze een toevoeging maakt in plaats van herkauwing.
Nahid Akhtar Film Hits Heldin van de "Lollywood" muziek, de Pakistaanse evenknie van de Indiase film industrie. Een wat zwoeler stemgeluid dan Bhosle en Mangeshkar en onweerstaanbare liedjes al even onweerstaanbaar gearrangeerd met elektronica en soms rockgitaren.
David Sylvian When Loud Weather Buffeted Naoshima Ambient, soundscape, found sounds en field recordings, click, cuts etc. Geen popliedjes dus. Zang komt van Arve Henriksen en Akira Rabelais z'n oude IJslandse opnames die hij ook al op Spellewauerynsherde gebruikte. Fennesz en Clive Bell doen ook me. Groeit nog met elke draaibeurt want het zand blijkt minder los.
Niellerade Fallibilisthorstar Skrankwerk Dat losse zand ligt ook steeds op de loer bij dit bijzondere gezelschap uit Umeå, Zweden (naar verluidt met leden van de perverse black metal band Woods Of Infinity). Men neemt improvisaties op op locatie (in het bos, een verlaten fabriekshal, enfin, alles behalve een concertzaal) en daar wordt in de studio dan tot een duistere soundscape wordt bewerkt. Erg stemmingsgevoelig, kan goed gaan maar kan ook faliekant verkeerd vallen.
Meshuggah obZen Ook uit Umeå (van origine) maar different cook. Een beetje teruggrijpend op de vroegere dagen, dwz iets minder minimaal, wat meer ruimtelijk jazzy klanken, en dat bevalt me heel goed. Fredrik is weer een beetje van de minimal trip en soleert er af en toe lekker op los. Ook in de ritmes en riffs veel meer afwisseling en dat is een welkome afwisseling hoezeer ik Nothing en Catch Thirtythree ook waardeer.
― Martijn Busink, Saturday, 2 February 2008 13:24 (seventeen years ago)
Bergt u: KONG is ontwaakt! (via)
― Hiram, Sunday, 3 February 2008 12:20 (seventeen years ago)
Ben nu Louis XIV - Slick Dogs and Ponies aan het luisteren. Je weet wel, die glamrockers die een lading stront over zich heen kregen omdat ze veel over sex zongen (oh, waar moet dat heen met de wereld!) en een naakte vrouw op de hoes van hun plaat hadden (op de rug gezien nog wel!) Maar eerlijk is eerlijk: dat debuut was op een paar sterke singles na niet fantastisch; Diamond Nights deed hetzelfde veel beter (vond zelfs de Rouvoet-rockbrigade die een 4 gaf aan DN en een 2 aan LXIV.) Maar goed, die nieuwe plaat van Louis XIV die er nu is, is een stuk beter. Lekker decadent slicke jarenzeventigdiscorockproductie, met veel strijkers, dunne gitaartjes en falsetzang.
― Martijn ter Haar, Sunday, 3 February 2008 14:25 (seventeen years ago)
Waar is een naakte vrouw op de hoes en over sex zingen nog een probleem dan? M.a.w.: van wie kwam die lading stront?
― Martijn Busink, Tuesday, 5 February 2008 13:42 (seventeen years ago)
Vooral hier (vanzelfsprekend), maar ook hier en hier.
― Martijn ter Haar, Tuesday, 5 February 2008 14:03 (seventeen years ago)
Eigenlijk dus vooral uit Amerikaanse indierockhoek.
― Martijn ter Haar, Tuesday, 5 February 2008 14:04 (seventeen years ago)
Ah...
― Martijn Busink, Tuesday, 5 February 2008 14:17 (seventeen years ago)
als 't nou een korantekst op dat lichaam was geweest..
die cokemachineglow recensie is wel geinig. (m.i, muziek nooit gehoord hebbende)
― Ludo, Tuesday, 5 February 2008 15:15 (seventeen years ago)
Ja, de muziek moet wel saai zijn wil je je daar allemaal druk over maken.
Over ranzige punky glam relrock gesproken, kennen jullie Lydia Laska? De zanger beet de tepel van de gitarist eraf, gaat het verhaal. Anyway, ranzige punky glam relrock is niet zo mijn ding, maar het is wel erg energiek. Wellicht dat mensen die welwillender jegens ranzige punky glam relrock zijn er meer lol in zien. :)
― Martijn Busink, Tuesday, 5 February 2008 16:16 (seventeen years ago)
Justus Köhncke - Safe And Sound. Ongewoon introverte plaat van Köhncke. Luistert lekker weg maar ik mis wel iets van een knaller als 'Timecode' of 'Station 18'. En 'Yacht' had ie beter 'Slave To Rhythm (Köhncke's acid dream mix)' kunnen noemen. Maar eigenlijk is het toch typisch dat de cover (Rothers 'Feuerland') verreweg de beste track is.
Camille - Ta Doleur (Henrik Schwarz remix). Grootsheid. Zuchtminimal, je wist dat het moest gebeuren.
John Coltrane - Live At Temple University 1966. Was bezig in een bundel met teksten over JC en kreeg prompt zin in meer post-1965 muziek. Vond deze prachtige opname van redelijke goede kwaliteit (want live uitgezonden op FM-radio). Halverwege gaat het weer totaal los met Pharoah maar de showsteler is dit keer Rashid Ali met een magnifieke voodoo drumsolo. Essentieel spul voor de Coltrane-fans.
Wachtend op de nieuwe Ae en Villa's 'Enfants' nog wat achterstallig onderhoud. Eindelijk eens Art Blakey's fenomenale The African Beat aangeschaft. Ook Melchior Productions - Nodiscofuture eindelijk aangeschaft, zat ik de hele tijd tegen aan te hikken aangezien de promomix zo godvergeten briljant was.
En niet te vergeten Panda Bear - Person Pitch. Op vinyl! Lekker goedkoop via de Kaaiman Eilanden. Moest hem toch hebben met grote hoes. Leuke "van deze muziek houd ik" lijst in de binnenhoes. Villalobos! Luomo! Neu! Spacemen 3! Phil Collins!...gozer! :)
― OMC, Thursday, 14 February 2008 13:11 (seventeen years ago)
Oh ja, en natuurlijk: <a href="http://www.youtube.com/watch?v=FL3AfWAnXV0">middelmatige rapper met coole bril wordt gedold door Les Robots</a> (circa 2:47).
― OMC, Thursday, 14 February 2008 14:45 (seventeen years ago)
Zucht.
― OMC, Thursday, 14 February 2008 14:46 (seventeen years ago)
Op vinyl! Lekker goedkoop via de Kaaiman Eilanden.
Op het gevaar af dat ik klink als iemand die zijn belastingen nog moet doen. (Wat op zich wel klopt.): Hoe werkt deze constructie?
― clismo, Thursday, 14 February 2008 15:12 (seventeen years ago)
Vieies ;)
Deze al gezien? http://i14.photobucket.com/albums/a348/ddelara/guymansebastien.jpg
Album (Sexuality) is erg lekker, wat minder zonderling en delicaat dan voorheen maar 't luistert heerlijk weg.
(xpost)
― willem, Thursday, 14 February 2008 15:18 (seventeen years ago)
Een indruk. Al moet je eigenlijk de volle 8 minuten horen...
― willem, Thursday, 14 February 2008 15:21 (seventeen years ago)
Deze al gezien?
LOL. Briljant, bijna zo'n middeleeuws schilderij van een engel die de artiest inspiratie komt geven. Je blijft lachen met die gasten. :) Dat album ging ik idd uitchecken, [/open deur]
Hoe werkt deze constructie?
(fluisterend) Via amazon.co.uk (used & new), je komt ze vanzelf tegen. Ze zijn wel wat langzaam maar ook erg vriendelijk in de communicatie. Over het technische gedeelte, dat zal ongetwijfeld met allerlei importfoefjes en belastingklimaten te maken hebben. Resultaat: 1984 prijs voor vinyl. :)
― OMC, Thursday, 14 February 2008 15:53 (seventeen years ago)
Ah, dank!
Du moment trouwens weer helemaal in de ban van Movin' On van de Commodores. Staat al een paar jaar op vinyl in de kast, maar kwam bij Baby Grandpa de mp3s tegen en herontdekte zo hoe goed het was. Er staat gelukkig ook maar één ballad op.
http://www.xs4all.nl/~augurk/commodores.jpg
― clismo, Thursday, 14 February 2008 16:06 (seventeen years ago)
Dodsferd - Cursing Your Will to Live Mijn favoriete blackmetalact van het moment. Beetje Taake: lekker lange nummers met heel veel coole tremolo picking riffs, maar meer punk. Fijne titels ook: 'Hypocritic Shitfuckers Still Breathing', 'You Called It Resurrection: I Call It Fairytale For Human Parasites, Your Kind!'
― Martijn ter Haar, Thursday, 14 February 2008 19:02 (seventeen years ago)
Beter dan Apator zal het qua songtitels nooit worden. :)
Een voorbeeld: Apator Barks the Smile off Stupid Heterosexual Face
Gay for Satan!
― Martijn Busink, Thursday, 14 February 2008 21:44 (seventeen years ago)
Even februari afronden: Gezien: Vic Chesnutt in Paradiso The Von Bondies in Waterfront Dillinger Escape Plan in de Melkweg Queens of the Stone Age in de Bierhal
The Von Bondies waren op de automatische piloot, de andere bands gaven concerten waardoor mijn vertrouwen in het livegebeuren weer flinks is toegenomen. Met name Chesnutt was fenomenaal. DEP wist in de tornado de liedjes nu voor het eerst echt goed uit te laten komen en Josh Homme was niet alleen flink afgevallen sinds het laatste zeer matige concert van QotSA dat ik zag in Paradiso, hij was ook weer flink op dreef met een concert met een vrij verrassende setlist.
Platen straks, ik moet nu eerst naar de kapper, want mijn haar begint een beetje op dat van Anton Chigurh te lijken.
― Martijn ter Haar, Friday, 29 February 2008 14:17 (seventeen years ago)
live alleen Maskesmachine (voor 't eerst) gezien deze maand. Op mijn verjaardag ook nog. Wel leuk om eens een soort Cocorosie te zien. De dansjes tussen de nummers door waren wel een beetje genant (en vermoeiend) maar ach dat willen de mensen he, rare pakjes en dansjes. Maar goed, de jazzy atonale grooves die ze verder knalden waren wel tof.
― Ludo, Friday, 29 February 2008 14:53 (seventeen years ago)
DEP was fan-tas-tisch, maar niet vanwege de Liedjes. White noise/Heilige Vuur Tornado, welzeker, maar don't fit fooled: "Black Bubblegum" e.a. is toch echt alleen om de polsen/gebroken voeten wat rust te geven.
― Hiram, Friday, 29 February 2008 23:53 (seventeen years ago)