wat moeten we eigenlijk met het NPI?

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Eerder spraken we hier over de popprijs en de popjournalistenprijs. Wat is in godsnaam de waarde van de prijzen, gezien de winnaars, vroeg ik me daarop dagenlang af? Die vraag kun je niet beantwoorden zonder de organisator onder de loep te nemen. Moet het NPI wel allerlei prijzen uitreiken? Moeten ze wel ieder jaar een pretentieus Noorderslag organiseren? kortom: wat moeten we eigenlijk met het NPI?

theo (theo), Friday, 11 October 2002 15:45 (twenty-two years ago)

Om de discussie hieronder goed te kunnen voeren is het handig te weten dat de Popprijs jaarlijks door BV Pop wordt uitgereikt en Noorderslag door een onafhankelijke stichting wordt georganiseerd in samenwerking met o.a. NPI en Conamus. De PopPersPrijs is wel een initiatief van het NPI net zoals de dit jaar voor het eerst uit te reiken prijs voor de beste afstudeerscriptie over popmuziek.

Vido Liber (Vido), Friday, 11 October 2002 16:56 (twenty-two years ago)

Weet je Theo, als je allerlei dingen roept is het wel handig om zeker te weten dat ook KLOPT wat je roept. Vido is te netjes om je dat onder je neus te wrijven, maar ik niet.

Hibernia (Hibernia), Saturday, 12 October 2002 10:07 (twenty-two years ago)

ik begrijp niet goed waarom niet iets mag roepen dat niet klopt.

theo (theo), Saturday, 12 October 2002 17:11 (twenty-two years ago)

Nou, ga daar dan vandaag eens lekker over nadenken!

Hibernia (Hibernia), Sunday, 13 October 2002 07:41 (twenty-two years ago)

tjonge hibernia, als je het ergens moeilijk mee hebt, kom er dan gerust over praten en krop het niet op. is niet goed voor je hart.

bas (bas), Sunday, 13 October 2002 08:42 (twenty-two years ago)

Da's niet waar.

Alhoewel het gesundes Volksempfinden wil doen geloven dat het goed is je emoties te uiten, blijkt uit psychologisch onderzoek dat emotionele mensen helemaal niet gewaardeerd worden. Rustige, gelijkmatige mensen, daar kan je op bouwen.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Sunday, 13 October 2002 08:53 (twenty-two years ago)

Sorry Bas als ik je irriteer. En ik krop nooit iets op. Maar ik vind het een beetje raar als mensen van alles roepen, waar ze dan kennelijk een mening over hebben, maar waar dan de helft niet van klopt. En als ze dan heel verbaasd reageren als iemand (ik dan dus, in dit geval) daar wat van zegt, dan erger ik me daaraan. Het is verder niet echt belangrijk of zo, en mijn reactie was wellicht wat "te", maar op de Subjectivistensite mag dat toch wel?????

Hibernia (Hibernia), Sunday, 13 October 2002 10:14 (twenty-two years ago)

Maar laten we ons weer tot de discussie bepalen!!

Hibernia (Hibernia), Sunday, 13 October 2002 10:56 (twenty-two years ago)

Maar laten we ons weer tot de discussie bepalen!!

Tja.. het NPI. Ik ben er niet echt bekend mee. Heb het gevoel dat ze wel goede dingen doen voor Nederlandse bandjes en de Nederlandse muziek"scene". Het lijkt me ook wel handig dat er één centraal punt is waar allerlei dingen opgeslagen zijn (zie hun encyclopedie van Nederlandse bands), dat is toch handiger dan allerlei losse punten.

De prijzen die ze uitreiken zorgen in ieder geval dat er over popjournalistiek gediscussieerd wordt. Het heeft op dit forum al twee discussies opgeleverd. Dat lijkt me zeker een positief effect. Of de winnaars terecht zijn is een andere disucssie.

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 13 October 2002 11:27 (twenty-two years ago)

overigens wil ik graag een nuance aanbrengen. ik beweer iets dat niet geheel juist is maar waarvan de strekking wel klopt. al de organisaties die Vido noemt zijn sterk aan elkaar gerelateerd. daarbij reageer ik niet verbaasd maar stel ik eenvoudigweg een vraag. jammer is alleen dat ik nu wel degelijk geirriteerd ben en daar heb ik geen zin in.

theo (theo), Sunday, 13 October 2002 15:23 (twenty-two years ago)

Het NPI blijkt minder te doen dan Theo dacht. Dan blijft zijn vraag wat we met het NPI moeten... ik weet het zelf niet. Ze doen toch iets met de verdeling van subsidies?

Erik Stronks (erik), Sunday, 13 October 2002 16:19 (twenty-two years ago)

Ik meen begrepen te hebben dat het NPI de Nederlandse popscene in de breedste zin van het woord (podia, (digitale) pers, popbandjes, universitaire publicaties, cd-uitgaven, informatieverstrekking, etc. ) ondersteunt en promoot, en die scene als waardvolle cultuurvorm naar politiek Den Haag etaleert. Dat vind ik geen slechte zaak. Wel is het NPI een gesubsidieerd, dus uit gemeenschapsgeld betaald. Of dat terecht is (zit de gemiddelde belastingbetaler hierop te wachten?) en of ze zo efficient mogelijk met dat geld omgaan weet ik niet, maar vind ik wel een interessant punt.

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 13 October 2002 16:27 (twenty-two years ago)

De NPI was vroeger de Stichting Popmuziek Nederland. Ik weet dat daar altijd wel wat subsidie te halen was als je in het buitenland ging touren. Je moest wel met een goed verhaal komen (da's logisch) en dan kwam je toch aardig uit de kosten. Ik denk niet dat de gemiddelde belastingbetaler het heel tof vind dat ik met m'n bandje op 'zijn kosten' feest vier... uh keihard werkte in het buitenland.

marieke (marieke), Sunday, 13 October 2002 18:27 (twenty-two years ago)

en Theo, aanstichter van deze discussie, wat kan jouw irritatie wegnemen?

marieke (marieke), Sunday, 13 October 2002 18:54 (twenty-two years ago)

ik denk ook niet dat de gemiddelde belastingbetaler het leuk vindt dat de Nederlandse Opera miljoenen verslindt of wanneer er door de staat weer een Mondriaan wordt gekocht.

Subsidies zijn echter zo gek nog niet, de gemiddelde belastingbetaler hoeft niet overal wat over te vinden.

Erik Stronks (erik), Monday, 14 October 2002 11:45 (twenty-two years ago)

de gemiddelde belastingbetaler hoeft niet overal wat over te vinden.

Ik weet dat nog zo net niet. Waarom zou ik moeten betalen voor de concertmogelijkheid van Nederlandse bands in het buitenland?

Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 14 October 2002 11:56 (twenty-two years ago)

Ja, da's wel een interessante discussie. Aan de andere kant heeft Erik wel gelijk als hij zegt de gemiddelde belastingbetaler hoeft niet overal wat over te vinden . Ik bedoel: er zijn tientallen instanties en projecten waar mijn zuurverdiende belastingcenten naartoe gaan waarvan ik niet vrolijk zou worden als ik de exacte toedracht (verspilling) zou kennen.

marieke (marieke), Monday, 14 October 2002 12:25 (twenty-two years ago)

er zijn tientallen instanties en projecten waar mijn zuurverdiende belastingcenten naartoe gaan
Tuurlijk, maar die zou ik óók graag als onderdeel van deze discussie zien. Waarom zou een museum dat zichzelf niet bedruipen kan moeten blijven voortbestaan van andermans geld? Waarom zou een band die het financieel niet redt (in het buitenland) gespekt moeten worden?

In de HP/de Tijd van deze week staat een aardig stukje hierover.
Kunst wordt vrijwel enkel gewaardeerd door de (rijke) elite, maar deels wel betaald uit de zak van de gewone man. Dat is een rechts principe. Het afschaffen van kunstsubsidies is daarmee een progressief iets. Maar het zijn juist de progressievelingen die hier fel op tegen zijn. Argument: kunst moet beschikbaar blijven voor de gewone man! Conclusie: je word dus voor je eigen bestwil beroofd. Dank!

Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 14 October 2002 12:37 (twenty-two years ago)

Waarom zou ik moeten betalen voor de concertmogelijkheid van Nederlandse bands in het buitenland?

Je kunt het zien als een soort Holland-promotie. Als het een beetje leuke band is dat positief voor ons imago. Verder kun je hopen dat men in het buitenland ook dit soort initiatieven kent, en we zo van elkanders bandjes kunnen genieten.

Wat die belastingcenten betreft, voor zover ik weet (correct me if I'm wrong) heeft het NPI geen elitaire houding. Behandelen ze alle stijlen gelijk, of dat nu goedkope boysbandmuziek of moeilijke avantgarde is. Dat scheelt wel. Organisaties (in allerlei takken van cultuur) die dat niet deden zijn door vdPloeg geloof ik nogal gekort. Deels terecht denk ik.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 14 October 2002 12:40 (twenty-two years ago)

Als het een beetje leuke band is dat positief voor ons imago.
Lekker belangrijk!

Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 14 October 2002 12:43 (twenty-two years ago)

Lekker belangrijk!

Het levert toeristen op. En investeringen. Dus geld. En daar gaat het allemaal om. Daarom willen steden ook altijd zo graag een Tour de France-start hebben, of het wereldkampioenschap touwtrekken organiseren.

Het afschaffen van kunstsubsidies is daarmee een progressief iets.

Volgens mij is iedere vorm van van subsidie een links iets (en het afschaffen dus rechts), omdat het een vorm van inmening van de overheid in de vrije markt is. Maar de begrippen links en rechts zijn wat vaag, ik zie het hier vooral als marxisme versus kapitalisme. In ieder geval hebben de laatste verkiezingen laten zien dat "de gewone man" niet zo links is. Waarmee de paradox is opgelost.

In het begin van de Sovjetunie liet men "het gewone volk" cultuurrecensies schrijven. Dat leverde erg subjectivistische verslagen op:
'Drie van ons - we waren met z'n zevenen vielen steeds in slaap. Die kregen af en toe een duw van de mensen achter ons: "Hé jongens, niet snurken." En wij? Wij hebben geléden.'
(uit Frank Westerman - 'Ingenieurs van de Ziel')

Martijn Grooten (martijng), Monday, 14 October 2002 12:54 (twenty-two years ago)

Tuurlijk, maar die zou ik óók graag als onderdeel van deze discussie zien Dat bedoelde ik ook.

Op zichzelf vind ik een subsidie om een band, theatergezelschap etc op weg te helpen prima. Ik twijfel wanneer dat soort gezelschappen alleen maar kunnen overleven door subsidie

marieke (marieke), Monday, 14 October 2002 13:00 (twenty-two years ago)

Subsidies komen qua insteek van links, maar daarvoor het geld afpakken van de meute is rechts. Vanuit die optiek is het stopzetten van subsidies dus een links iets
Hoe het ook zij: ik betwijfel of een concert van Nederlandse bands in het buitenland de mensen aldaar doet besluiten vooral eens naar Holland te gaan.

Dus musea worden in leven gehouden van grotendeels het geld van het gewone volk opdat datzelfde gewone volk ook van kunst kan genieten, terwijl het daar helemaal niet in is geinteresseerd.

Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 14 October 2002 13:01 (twenty-two years ago)

het geld afpakken van de meute is rechts.

Rechtse mensen streven ook naar een rechtvaardige samenleving, maar dan op een andere manier. Ze pakken dus geen geld af van de meute. Vinden ze.

Dus musea worden in leven gehouden van grotendeels het geld van het gewone volk opdat datzelfde gewone volk ook van kunst kan genieten, terwijl het daar helemaal niet in is geinteresseerd.

- Wat is "het gewone volk"? Een coherente massa van mensen met allemaal dezelfde mening? Daar zitten geen operaliefhebbers tussen die een hekel hebben aan Mondriaan? Pleidooi-kijkers die nooit naar ballet gaan?
- Een deel van de gesubsidieerde kunst zal nooit een groot publiek aanspreken. Maar zie dat als fundamenteel creatief onderzoek, te vergelijken met fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Via via sijpelt dat door naar de hoofdstroom. En ja, er is ook een groot deel dat mislukt en doodloopt.
- Kunst geeft kennis over de cultuur van een tijd en plaats. Kennis moet vrij toegankelijk zijn vinden we allemaal.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 14 October 2002 17:45 (twenty-two years ago)

Het is een interessante discussie over wat je nu precies nodig hebt om plezierig te kunnen leven. Is het Stedelijk Museum daarvoor van essentieel belang? Kunst geeft kennis over cultuur van een tijd en plaats; kennis moet vrij toegankelijk zijn vinden we allemaal. Er zijn verbijsterend weinig mensen die kennis over cultuur van een tijd en plaats hebben, bewust (mijzelf incluis), moet die kunst daarom en daarom alleen maar gesubsidieerd zijn? Hebben we niet genoeg kunst die hetzelfde doel dient en zichzelf wél kan bedruipen?
Terug naar de muziek: idem dito. Genoeg bands die het zelf wel redden/redde, en zo beeldbepalend zijn/waren voor een bepaalde tijd en diens cultuur. Moeten al die kleine bandjes die het niet redden dan ook nog eens bewaard worden?

Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 14 October 2002 18:14 (twenty-two years ago)

Het is een interessante discussie over wat je nu precies nodig hebt om plezierig te kunnen leven. Is het Stedelijk Museum daarvoor van essentieel belang?

Voor sommige mensen wel. Anderen zitten op de gesubsidieerde voetbalclub of scheuren graag over de gesubsidieerde snelweg of doen gesubsidieerd onderzoek naar zwarte gaten 3 miljard lichtjaar ver. Allemaal dingen die door de overheid gesubsidieerd moeten worden omdat het anders niet van de grond komt.
Als er nou geen hond zou komen bij het Stedelijk. Maar de loop zit er goed in. Op de volledig vrije markt moet alleen veel worden betaald voor de aanschaf van kunst en onderhoud door experts tegen vrije markt prijzen is ook niet goedkoop.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 14 October 2002 19:48 (twenty-two years ago)

Het NPI doet ook andere dingen meer ter reclame voor (nog) niet bekende bandjes in Nederland, dan rechtstreekse subsidie. Ikzelf heb met Echos Minor op de zgn. demontage cd gestaan, met 14 andere relatief onbekende bands. Deze cd wordt aan elke abonnee van de Fret toegestuurd en tevens naar een horde 'belangrijke' mensen en instanties betreffende de popmuziek. Zoiets is een grote opsteker en je muziek wordt wijd en zijd verbreid (hoop dat alle ij's en ei's goed zijn.) en je naam blijft enigszins hangen. Vorm van indirecte subsidie lijkt me. Nu gebeuren dit soort initiatieven veel meer en door anderen dan het NPI. Maar het is wel een van die dingen die onbekendere bands op weg helpt.
Recentelijk heeft het NPI er ook promotionele optredens aan vast geplakt. Is een goed initiatief dunkt me.

Jasper (oblomov), Monday, 14 October 2002 20:32 (twenty-two years ago)

Genoeg bands die het zelf wel redden/redde, en zo beeldbepalend zijn/waren voor een bepaalde tijd en diens cultuur.
Welke band redt het zonder dat ze geld krijgen van buitenaf? Als het niet in de vorm van subsidie is, dan wel van een commerciele geldschieter. En een bedrijf dat investeert heeft per definitie andere prioriteiten dan een overheid die geld wil geven.
Marieke heeft meer dan gelijk wanneer ze zegt Ik denk niet dat de gemiddelde belastingbetaler het heel tof vind dat ik met m'n bandje op 'zijn kosten' feest vier... uh keihard werkte in het buitenland. Een keer of vijf per jaar dineer en drink ik lekker op kosten van een gemeentelijke subsidie omdat ik dan een schrijver heb uitgenodigd om te vertellen over zijn of haar boek. Zelfs al komen daar tien mensen op af.
Aan de andere kant: elke belastingbetaler betaalt ook mee aan mensen die elke dag in een auto hun best doen om veel te hard te rijden en daarmee levens in gevaar te brengen. (Wie betaalt anders dat asfalt dat net zo goed in treinrails omgezet had kunnen worden?)
Net zoals elke belastingbetaler meedoet om ons leger F16's over Irak te laten vliegen. En net zoals elke belastingbetaler meehelpt bepaalde bedrijven research te laten doen naar genetische ontdekkingen (o u gaat ook nog steeds dood terwijl ons DNA al uitgeplozen is? Radar al gebeld? Of Kassa?).
Als er ergens geen steun van buitenaf is, of dat nou een overheid is (liever wel, want dan hebben ook kleinere groepen gebruikers er lol van) of een andere geldschieter, bestaat er ueberhaupt geen cultuur.

Jan Peter (janpeter), Monday, 14 October 2002 21:52 (twenty-two years ago)

Het gaat om de essentie in de grote lijn. Ik betaal belasting voor de snelwegen, omdat daarover de vrachtwagens rijden die de winkels bevoorraden. Zouden ze dat niet doen, ik ging dood van de honger. De kwestie NPI (of een museum) is: hoeveel het ons allemaal kost en hoeveel het uiteindelijk oplevert. Tuurlijk, voor bandjes is het fijn, toeren in het buitenland, een liedje op een cd-tje dat op belabgrijke bureau's komt, maar persoonlijk staan me bij de gemiddelde demontage-cd de tranen in de ogen.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 15 October 2002 04:16 (twenty-two years ago)

De discussie gaat eigenlijk nu richting de volgende vraag: Wat is de rol van kunst in een samenleving?
Kunst geeft kennis over cultuur in een tijd en plaats, maar kunst verbindt een samenleving, definieert het eigenbeeld, overstijgt en verbindt generaties en afkomst, stelt normen vast en tegelijkertijd aan de kaak, verrijkt het leven door de esthetische ervaring, is het ultieme middel voor zelfrelativering en zelfreflectie, is de oorzaak van emotionele en intellektuele ervaringen die een mens en een cultuur versteld kunnen doen staan van zichzelf...
Vele cultuurmakers, -consumenten en -beleidsmakers zullen beter dan ik dat kan beargumenteren dat kunst in iedere vorm essentieel is voor een samenleving, en het persoonlijke leven verrijkt. Het is in die zin een zeer socialistisch principe om subsidies te verstrekken, uiteindelijk allemaal "Verheffing van het volk".

De daadwerkelijke noodzaak van subsidies komt voort uit het feit dat het grootste deel van de gevestigde kunst onbetaalbaar zal blijken, zonder die subsidie. Dit komt grotendeels ook omdat de prijzen voor kunst veel te hoog zijn (voornamelijk beeldende kunst, maar ook theater, dans etc). Dit is echter een andere discussie, over het punt dat die Mondriaan of Van Gogh misschien wel eindeloos veel waard is, maar niet eindeloos veel zou mogen kosten. Feit is echter, dat gevestigde kunstvormen en kunstwerken, waaronder een belangrijk deel cultureel erfgoed, verloren zouden gaan richting buitenland en priveverzamelaars.
Tegelijkertijd zou veel nieuwe kunstenaars, experimentele kunstvormen en -disciplines, nieuwe initiatieven etc. niet de kans krijgen om zich te ontwikkelen.
Nu denk ik dat veel van die nieuwe kunst, zich ook best zou ontwikkelen zonder subsidie, want dat doet het al eeuwenlang. Echter, als iemand subsidie verdient, zijn het wel de nieuwe kunstenaars, in tegenstelling tot de gevestigde orde.

Eigenlijk zou een professionele theatergroep of beeldend kunstenaar zonder subsidie zijn kunst moeten kunnen maken. Ik heb bij het begin van mijn theaterbedrijfje (dat zonder subsidies wil werken) gezegd in de krant dat "je pas echt autonoom kunstenaar kan zijn, als je ook echt zelf je geld verdient."
Veel gevestigde kunst, dat in musea hangt etc. heeft een te hoge prijs, juist door een teveel aan marktwerking. Subsidie blijft echter van levensbelang om deze kunstwerken voor het publiek te bewaren.

Erik Stronks (erik), Tuesday, 15 October 2002 06:29 (twenty-two years ago)

je pas echt autonoom kunstenaar kan zijn, als je ook echt zelf je geld verdient

Niet als je op een of andere wijze van de maatschappij afhankelijk bent. Bijvoorbeeld als je in een huis woont, waar je huur/hypotheek voor moet betalen, of als je boodschappen doet in winkels. Je zult daar toch geld voor moeten hebben. En als de kunst je enige inkomstenbron is, dan zul je daar toch genoeg geld mee moeten verdienen en zul je je toch (al dan niet bewust) moeten richten naar we wens van de "betaler".

Eéen van de argumenten voor subsidie op kunst is om het voor iedereen toegankelijk te maken. Kunst heeft inderdaad eeuwen bestaan zonder subsidie, maar was altijd nogal elitair. Door podia, musea etc. te subsidiëren geef je iedereen de kans ervan te genieten. Het lijkt me dat het NPI geen subsidie geeft voor besloten jamsessies.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 15 October 2002 17:13 (twenty-two years ago)

dat is wat ik met autonoom bedoel Martijn. Een autonoom kunstenaar moet niet alleen artistiek autonoom zijn, maar ook financieel. Hetzij door zich aan te passen aan de betaler, of er een baantje naast te hebben, of door gewoon kwaliteit te leveren ;-).

Subsidies zijn goed als garantie voor wanneer het mis gaat, of als aanmoediging en ondersteuning van nieuwe ideeën en jong talent. De groten zullen het zonder moeten doen, of althans met een stuk minder.

Die hervormingen van v/d Ploeg waren zo gek nog niet.

Erik Stronks (erik), Tuesday, 15 October 2002 21:24 (twenty-two years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.