A BIG FAT THANKS TO RECORD EXECS Thank you for fighting the good fight against internet mp3 file-swapping. because of you, millions of kids will stop wasting time listening to new music and seeking out new bands. no more spreading the word to complete strangers about your artists. no more harmful exposure to thousands of bands via internet radio, either. with any luck, they wont talk about music at all. you probably knew you'd make millions embracing the technology. after all, the kids swapping were like ten times more likely to buy cd's, making your cause all the more admirable. it must have cost a bundle in future revenue, but don't worry - computers are just a fad anyway, and the internet is just plain stupid.
― marieke (marieke), Friday, 8 November 2002 22:52 (twenty-three years ago)
De platenmaatschappijen zien echter - mijns inziens terecht - het gevaar dat binnen niet al te lange tijd een veel grotere groep mensen op deze manier muziek gaat uitwisselen. Mensen die nu zo af en toe een CD-tje bij de FRS kopen, maar die een zo grote groep vormen dat ze uiteindelijk de belangrijkste consument zijn, zeker voor de grotere maatschappijen. Indien deze groep inderdaad haar muziek voortaan via Kazaa gaat binnenhalen, betekent dit de doodsteek voor veel maatschappijen.
Ik zeg niet dat ik de acties tegen Napster en Kazaa ondersteun. Maar de argumenten waarmee mensen tegen dergelijke acties zijn, zijn vaak ook weinig realistisch. In ieder geval is het veelgehoorde (en hierbovern terugkomende) argument dat dergelijke P2P-sites "juist in het belang van de maatschappijen" zouden zijn niet juist.
― Martijn Grooten (martijng), Friday, 8 November 2002 23:21 (twenty-three years ago)
― Jan Peter (janpeter), Saturday, 9 November 2002 00:45 (twenty-three years ago)
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Saturday, 9 November 2002 07:28 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 07:54 (twenty-three years ago)
― Ludo (Ludo), Saturday, 9 November 2002 10:54 (twenty-three years ago)
― Omar, Saturday, 9 November 2002 11:05 (twenty-three years ago)
― marieke (marieke), Saturday, 9 November 2002 11:08 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 11:18 (twenty-three years ago)
Maar voor jou is muziekmaken geen beroep!
Stel je voor dat je na jaren hard zwoegen met je bandje besluit je baan op te zeggen en je volledig op de muziek te richten. Je sluit een deal met een wat groter label in de hoop dat je CD's wat meer verkopen dan die paar duizend voorheen. Maar iemand is zo vriendelijk je CD een paar weken (zo niet maanden) vóór de officiële verschijningsdatum al op het net te zetten. En dus koopt nog steeds datzelfde kleine clubje je Cd's en blijf jij met een flinke schuld zitten.
― Martijn Grooten (martijng), Saturday, 9 November 2002 11:22 (twenty-three years ago)
Helemaal mee eens. Mijn probleem zit 'm in de argumenten die veel mensen gebruiken. Ze beklagen zich dat platenmaatschappijen alleen maar op financieël gewin uit zijn (wat klopt - zij het meestal niet voor de mensen die er werken), maar zijn dat zelf net zo hard, door te doen wat voor hén goedkoper is: kazaa-en dus, of gewoon de hele CD kopiëren.
― Martijn Grooten (martijng), Saturday, 9 November 2002 11:28 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 11:49 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 11:58 (twenty-three years ago)
― marieke (marieke), Saturday, 9 November 2002 13:17 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 13:26 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 13:36 (twenty-three years ago)
― Ludo (Ludo), Saturday, 9 November 2002 13:58 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 14:04 (twenty-three years ago)
― Erik Stronks (erik), Saturday, 9 November 2002 14:19 (twenty-three years ago)
― marieke (marieke), Saturday, 9 November 2002 15:42 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 17:07 (twenty-three years ago)
― marieke (marieke), Saturday, 9 November 2002 17:35 (twenty-three years ago)
― marieke (marieke), Saturday, 9 November 2002 17:36 (twenty-three years ago)
― Ludo (Ludo), Saturday, 9 November 2002 19:48 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 19:54 (twenty-three years ago)
― marieke (marieke), Sunday, 10 November 2002 12:27 (twenty-three years ago)
Maar.. ik heb het even nagezocht op de site van de NVPI. Daar staat er niets over. Het lijkt alsof het inderdaad legaal is, maar dan men het bewust niet expliciet wil noemen. Rogers vrienden blijken zo een stuk eerlijker dan hij dacht. :)
― Martijn Grooten (martijng), Sunday, 10 November 2002 12:40 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 10 November 2002 12:43 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 10 November 2002 12:44 (twenty-three years ago)
Er staat ook niet dat je het op je eigen brander moet branden. Zolang je het maar zelf doet.
― Martijn Grooten (martijng), Sunday, 10 November 2002 12:48 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 10 November 2002 12:52 (twenty-three years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Sunday, 10 November 2002 12:57 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 10 November 2002 13:01 (twenty-three years ago)
― marieke (marieke), Sunday, 10 November 2002 13:44 (twenty-three years ago)
ook heb ik er een neusje voor precies de platen te KOPEN die me tegenvallen (nieuwe cornelius bijvoorbeeld) en precies de platen te kopieren die goed blijken te zijn (spinvis en zo nog 100 ;) )
― Ludo (Ludo), Sunday, 10 November 2002 16:27 (twenty-three years ago)
― Omar, Sunday, 10 November 2002 19:36 (twenty-three years ago)
― Ludo (Ludo), Monday, 11 November 2002 15:14 (twenty-three years ago)
a) I.p.v. de BELACHELIJK HOGE prijzen wordt het kopiëren aangepakt.b) Parallel daaraan wordt er door major labels een soort roofbouw gepleegd op artiesten, er moet z.s.m. ingecasht worden. Zij krijgen steeds minder kans en tijd om zich artistiek te bewijzen, er moet vooral VERKOCHT worden.c) Artistiek geldige muziek krijgt, hoe groter het forum, steeds minder kans. Vooral op radio & tv, maar ook op bv. festivals: Het wordt allemaal BANALER, PLATTER.
Nou denk ik, dat de creatieve artiest en de kritische consument elkaar altijd wel zullen weten te vinden, maar dat dat op steeds kleinere schaal zal gebeuren. En dat vind ik jammer, ja.
CHILLbrownr
― Robert Brown (Robert Brown), Monday, 11 November 2002 16:11 (twenty-three years ago)
Er is een verschil tussen prijzen die "veel hoger zijn dan wel met zijn allen graag zouden willen" en "prijzen die onredelijk hoog zijn". Dat eerste is zeker zo. Of dat laatste ook zo is, durf ik te betwijfelen.
b) Parallel daaraan wordt er door major labels een soort roofbouw gepleegd op artiesten, er moet z.s.m. ingecasht worden. Zij krijgen steeds minder kans en tijd om zich artistiek te bewijzen, er moet vooral VERKOCHT worden.
Is dit niet zo oud als de popmuziek zelf? Waren het niet de Beatles die een drummer de band uitzette omdat die andere beter zou verkopen?
c) Artistiek geldige muziek krijgt, hoe groter het forum, steeds minder kans. Vooral op radio & tv, maar ook op bv. festivals: Het wordt allemaal BANALER, PLATTER.
Het enige nadeel hiervan is dat er een grote groep mensen in de muzikale periferie is die denkt dat muziek pas goed is als het artistiek iets voorstelt.
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 11 November 2002 16:24 (twenty-three years ago)
natuurlijk liggen de prijzen onredelijk hoog, met als grootste bewijs het aloude btw verhaal dat muziek niet als kunst wordt beschouwd en daarom in de hoge btw schaal valt. verder zijn de prijzen in duitsland en amerika veel goedkoper. martijn ter haar heeft al een aangegeven dat er dan wel eens kromme dingen kunnen ontstaan, zoals cd's die via internet uit amerika worden besteld die goedkoper zijn dan hier gewoon in de winkels. daar komt nog eens bij dat, net als bij de meeste producten, de euro de muziek veel en veel duurder heeft gemaakt.
― bas (bas), Monday, 11 November 2002 17:47 (twenty-three years ago)
Naar het schijnt was Pete Best juist de grote favoriet onder de vrouwelijke fans, maar was hij gewoon niet goed genoeg. Net als Stu Sutcliffe.
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 11 November 2002 17:54 (twenty-three years ago)
Het gaat mij om het gevoel dat me bekruipt bij de ontwikkelingen die ik waarneem om mij heen: Er gaan CD's goddomme voor 20, 25 euro over de toonbank, dat komt neer op ruim 44 tot 55 guldens. Voor sommige major releases betaal je bij vleeshandelaars als de FRS en de VanLeest zelfs tot 28 euro. Je kunt dan zo hard lullen als je wilt dat deze prijzen gerechtvaardigd zijn, je kunt met vuistdikke mappen met harde cijfers aan komen slepen, je kunt me voor mijn part een pistool tegen de kop zetten, maar je kunt me niet vertellen dat je met dergelijke prijzen niet een flinke drempel opwerpt voor de betalende consument. Die de druk op zijn beurs in het algemeen al flink voelt gezien de huidige stand van zaken in de economie.
Overigens, ik fik zelf liever niet. Sterker nog, ik heb geen fikker en ook nagenoeg geen gefikte CD's, nog geen 2 procent van mijn totale muziekcollectie. Dat terzijde.
― Robert Brown (Robert Brown), Tuesday, 12 November 2002 12:38 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 12 November 2002 12:58 (twenty-three years ago)
― Robert Brown (Robert Brown), Tuesday, 12 November 2002 14:46 (twenty-three years ago)
― Erik Stronks (erik), Tuesday, 12 November 2002 16:08 (twenty-three years ago)
Da's wat anders. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik baal ook van hoge prijzen. Maar vind dat deze discussie losstaat van de discussie of het terecht is dat de prijzen zo hoog zijn. Ik vermoed (helaas) van wel, waarbij ik een hoge btw een terechte reden vind voor de hoogte van de prijzen (kromme zin, sorry), waarmee ik niets wil zeggen over het terecht zijn van de btw zelf. Mijn reden om in ieder geval niet zeker te zijn van onredelijk hoge prijzen is dat CD's op onafhankelijke labels, van bands die het als hobby doen, gedistribueerd door onafhankelijke distributeurs en gekocht in onafhankelijke platenzaken ook regelmatig 20 euro of meer kosten.
We zouden overigens als consument de prijs wel omlaag kunnen krijgen als we en masse besloten geen cd's boven de 20 euro te kopen. Maar dat wil niemand. Ik niet in ieder geval. Daarvoor vind ik sommige bands te leuk.
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 12 November 2002 17:35 (twenty-three years ago)
Tot nu dan.
― Robert Brown (Robert Brown), Wednesday, 13 November 2002 08:26 (twenty-three years ago)
Kijk eens in de platenzaak, er staan honderden cd's op je te wachten voor 10 euro per stuk, soms wel minder.
― Patrick, Saturday, 16 November 2002 23:15 (twenty-three years ago)