A BIG FAT THANKS TO RECORD EXECS

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Halve pagina advertentie van Rolling Stone in The New York Times, 28 oktober, 2002 (via skam.com)

A BIG FAT THANKS TO RECORD EXECS

Thank you for fighting the good fight against internet mp3 file-swapping. because of you, millions of kids will stop wasting time listening to new music and seeking out new bands. no more spreading the word to complete strangers about your artists. no more harmful exposure to thousands of bands via internet radio, either. with any luck, they wont talk about music at all. you probably knew you'd make millions embracing the technology. after all, the kids swapping were like ten times more likely to buy cd's, making your cause all the more admirable. it must have cost a bundle in future revenue, but don't worry - computers are just a fad anyway, and the internet is just plain stupid.

marieke (marieke), Friday, 8 November 2002 22:52 (twenty-three years ago)

Ik wil de platenindustrie niet verdedigen hoor, maar ik denk dat hier een algemene denkfout wordt gemaakt. Op dit moment blijft het kazaa'en, het soulseeken etc. beperkt tot een kleine groep van 'computernerds' en fanatieke muziekliefhebbers. Vooral voor die laatste groep geldt dat ze op deze manier veel nieuwe muziek leert kennen die ze uiteindelijk in de winkel zal kopen (al zouden ze dat anders ook wel gedaan hebben). De eerste groep is te klein om werkelijk schade te kunnen berokkenen.

De platenmaatschappijen zien echter - mijns inziens terecht - het gevaar dat binnen niet al te lange tijd een veel grotere groep mensen op deze manier muziek gaat uitwisselen. Mensen die nu zo af en toe een CD-tje bij de FRS kopen, maar die een zo grote groep vormen dat ze uiteindelijk de belangrijkste consument zijn, zeker voor de grotere maatschappijen. Indien deze groep inderdaad haar muziek voortaan via Kazaa gaat binnenhalen, betekent dit de doodsteek voor veel maatschappijen.

Ik zeg niet dat ik de acties tegen Napster en Kazaa ondersteun. Maar de argumenten waarmee mensen tegen dergelijke acties zijn, zijn vaak ook weinig realistisch. In ieder geval is het veelgehoorde (en hierbovern terugkomende) argument dat dergelijke P2P-sites "juist in het belang van de maatschappijen" zouden zijn niet juist.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 8 November 2002 23:21 (twenty-three years ago)

Dat binnen niet al te lange tijd-stadium zijn we al een tijdje voorbij. Het idee is niet meer dat je een toffe verzamelaar uitwisselt (TDK D-90), maar 8 complete CD's op een CD-R pleurt.

Jan Peter (janpeter), Saturday, 9 November 2002 00:45 (twenty-three years ago)

Dat snap ik nou nooit. Ik ben zeker geen echte audiofiel, maar een CD-R van 192 kbps mp3s klinkt gewoon bagger, zeker bij muziek met veel bas en distortion.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Saturday, 9 November 2002 07:28 (twenty-three years ago)

Ja, maar dat is het verschil tussen de muziekfreak en 'het grote publiek'. Als je zegt dat al die mp3-tjes slechter klinken (veel slechter klinken) dan een echte audio-cd staan de mensen je aan te kijken of je van een andere planeet komt. 'O ja? Nooit gehoord. Nooit geweten.' Als je vervolgens ziet wat voor installatie ze thuis hebben staan weet je ook waarom: bagger.

Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 07:54 (twenty-three years ago)

ik zou blij zijn als ik mijn artiestennaam intikte op kazaa en dat ie dan honderden mp3's vond..
=)

Ludo (Ludo), Saturday, 9 November 2002 10:54 (twenty-three years ago)

Tsja ik ben geen audiofiel, hoor het verschil wel maar het kan me werkelijk aan mijn reet roesten, ik kan het blijven herhalen: pure consumptiebewustwording. En het blijft een beetje in cirkels redeneren van beide kanten. Het komt er uiteindelijk op neer dat Internet niet weg gaat, dat je tot in de oneindigheid P2P programma's kan blijven ontwikkelen en dat die ook nog eens steeds beter worden. Het is als met de legalisering van drugs, je moet een grote "blinde" stap durven zetten om heel veel problemen in een keer op te lossen. In dit geval is die stap natuurlijk een radicale prijsdaling van cd's. Het model waar ik steeds meer naar toe neig is: een vaste periode waarbij een cd bij verschijning 20 euro mag kosten (zeg maar 1 a 2 maanden na verschijning, iedereen die niet kan wachten betaald daar voor), om daarna meteen mid-price te gaan. Die tendens is toch al aan de gang gezien de overpuilende schappen met mid-price cd's.

Omar, Saturday, 9 November 2002 11:05 (twenty-three years ago)

beperkt tot een kleine groep van 'computernerds' en fanatieke muziekliefhebbers Ik denk dat je je daar erg in vergist. En niet alleen wat betreft muziek maar het geldt ook voor films. Steeds meer mensen hebben een breedbandaansluiting... En inderdaad het merendeel van de mensen hoort het verschil niet tussen 192 kbps (of erger: 128 kbps!) en een ceedeetje. En die producers maar hun best doen ;-). Een collega van me keek echt heel raar toen ik vertelde dat ik de nieuwe Underworld had gekocht. Ik had 'm een paar weken daarvoor de cd met mp3-bestanden gegeven. Hij had dan ook geen behoefte aan een kopie van het origineel.
Ik vind het toch wel raar klinken, hoor Omar, een heel middengebied dat weg is. Zéker bij dansmuziek.

marieke (marieke), Saturday, 9 November 2002 11:08 (twenty-three years ago)

Je hebt horen en luisteren. Veel mensen zetten een cd op en gaan vervolgens stofzuigen. Voor hen is mp3 goed genoeg. Een discussie aangaan dat het uitfilteren van bepaalde frequenties de dynamiek en daarmee de kracht van een liedje sterk beinvloeden leidt vervolgens tot niets. Het is inderdaad ook wat het je waard is. Veel mensen kiezen liever voor een slechter geluid dan dat ze 20 euro op de toonbank moeten leggen.

Platenmaatschappijen moeten in principe niet zeuren. De hele wereld is een mietje geworden. Toen het vliegtuig de transport overpikte van de stoombootmaatschappijen stond in een klap een hele industrie op straat. Jammer maar helaas. Als platenmaatschappijen hun markt zien verdwijnen dankzij een niewe ontwikkeling dan moeten ze niet gaan huilen maar daarop anticiperen om in leven te blijven. Eten of gegeten worden. Investeren in kopieerbeveiligingen is niet de oplossing.


Wel is het zo dat kopieren van cd's een misdaad is, maar dat veel mensen dat niet beseffen. Ik koop me een ongeluk aan cd's. Waarom vragen mensen mij. Omdat ik van muziek houd. En als ik wil dat een artiest die mij in vervoering brengt dat kan blijven doen, dan zal ik zijn werk moeten kopen. Oorzaak-gevolg. Actie-reactie. Cd's koop je daarmee dus voor je eigen plezier. Dat moest eens duidelijk worden.

Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 11:18 (twenty-three years ago)

ik zou blij zijn als ik mijn artiestennaam intikte op kazaa en dat ie dan honderden mp3's vond..

Maar voor jou is muziekmaken geen beroep!

Stel je voor dat je na jaren hard zwoegen met je bandje besluit je baan op te zeggen en je volledig op de muziek te richten. Je sluit een deal met een wat groter label in de hoop dat je CD's wat meer verkopen dan die paar duizend voorheen. Maar iemand is zo vriendelijk je CD een paar weken (zo niet maanden) vóór de officiële verschijningsdatum al op het net te zetten. En dus koopt nog steeds datzelfde kleine clubje je Cd's en blijf jij met een flinke schuld zitten.

Martijn Grooten (martijng), Saturday, 9 November 2002 11:22 (twenty-three years ago)

Platenmaatschappijen moeten in principe niet zeuren.

Helemaal mee eens. Mijn probleem zit 'm in de argumenten die veel mensen gebruiken. Ze beklagen zich dat platenmaatschappijen alleen maar op financieël gewin uit zijn (wat klopt - zij het meestal niet voor de mensen die er werken), maar zijn dat zelf net zo hard, door te doen wat voor hén goedkoper is: kazaa-en dus, of gewoon de hele CD kopiëren.

Martijn Grooten (martijng), Saturday, 9 November 2002 11:28 (twenty-three years ago)

Ik denk dat platenmaatschappijen eens bij zichzelf te raden moeten gaan. Het probleem is dat het allemaal maar marketing is geworden wat de klok slaat. Marketingmanagers weten niets van het product muziek. Er moeten cd's (units) weggezet worden. Cd's zijn het product. Dat er iets op die cd's staat is niet van belang. Dat is wat geld kost. In de tweede cd van eendagsvliegen worden duizenden euro's aan reclame gepompt. Als 'de consument' vervolgens de cd niet koopt dan is dat de schuld van diezelfde consument en internet. Mooi niet. A) Die cd is niet om aan te horen. B) Binnen drie maanden is ie midprice. C) Over een jaar draai je hem sowieso niet meer. Teruggaan naar de basis. Goede artiesten scouten en die op weg helpen, carriereondersteuning geven. Goede cd's verkopen nog steeds, immers. Vraag dat maar aan de kleine labels.

Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 11:49 (twenty-three years ago)

En het allerbelangrijkste: aan de basis van het internetsucces ligt dus wel het gegeven dat mensen nog steeds van muziek houden. Het is nu dus vooral een kwestie van hoe het aan de man te brengen.

Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 11:58 (twenty-three years ago)

Wel is het zo dat kopieren van cd's een misdaad is, maar dat veel mensen dat niet beseffen. Ik koop me een ongeluk aan cd's.

Je hebt gelijk. Overigens is dé oplossing voor mensen met een krappebeurs de phonoteek of de cd-uitleen. Kwaliteit voor weinig. Maar ze hebben niet álles, da's waar.
Ik gebruik MP3's alleen voor het checken van muziek. Als ik het goed vind koop of leen ik het.

marieke (marieke), Saturday, 9 November 2002 13:17 (twenty-three years ago)

Precies. Ik mag graag een compilatie-cd branden voor mensen. Wel zeg ik dan altijd: als je iets echt heel goed vind, koop je dan wel de cd? Ogen als spiegeleieren...

Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 13:26 (twenty-three years ago)

Niet dat ik zelf heilig ben, natuurlijk. Maar het valt me zo op dat veel mensen die beweren nooit iets gestolen te hebben (en dat ook eerlijk menen) dus wel een fikse stapel gebrande cd's hebben liggen...

Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 13:36 (twenty-three years ago)

hoe meer mp3's je van een band vind hoe meer cd's die band ook verkoopt.. ik denk dat de schade voor grote bands heel erg mee valt. Wie merkt het verschil tussen harstikke rijk zijn en heel rijk zijn?
Kleine bandjes moeten gewoon veel optreden om geld te verdienen, zo hoort het. En als je niet wil optreden dan neem je een baantje daarnaast dat kan echt wel.
Als Cd's voortaan nou 10 euro zouden kosten i.p.v. 20 dan zou ik er wel 2 per maand gaan kopen. Nu koop ik alleen een cd bij hoge uitzondering. Ik leen liever een cd bij de bieb en kopieer hem. (Dat is geen stelen heb ik me laten vertellen)
Mp3's downloaden en dan branden is me te veel werk.. Als je heel snel internet hebt dan wordt het misschien verleidelijk..

Ludo (Ludo), Saturday, 9 November 2002 13:58 (twenty-three years ago)

Wie merkt het verschil tussen harstikke rijk zijn en heel rijk zijn? [...] Kleine bandjes moeten gewoon veel optreden om geld te verdienen, zo hoort het.
Nou, er is meer tussen deze twee uitersten natuurlijk. Verdienen artiesten veel geld aan cd-verkoop? Ik geloof dat dat wel meevalt. Lopen zij dus schade op als die verkoop door internet/kopieren daalt? Ik geloof het wel. Want aan de basis van alle succes ligt nog altijd die goede cd. En als die cd niet uitgebracht wordt omdat de maatschappij op de fles is, of de vorige niet goed verkocht heeft (vanwege kopieren) dan is het over en uit. En niet alle artiesten hebben ook nog eens het talent om een eigen maatschappij of website te onderhouden of marketing en management te beheren. De artiest maakt de muziek. De maatschappij werkt aan zijn succes door goed uitgekiende promo.

Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 14:04 (twenty-three years ago)

Om tal van redenen laten mijn financiën het mij niet toe om veel cd's te kopen. Ik koop er een paar per maand.
Omdat ik op de hoogte wil blijven verzamel ik mp3's die ik archiveer op cd-r's.
Zo krijg ik per week zo'n 10 a 15 nieuwe platen binnen, plus veel losse dingen.
Ik voel me totaal niet schuldig. Ik leer artiesten, labels en hele genres kennen die anders aan me voorbij zouden zijn gegaan. Dit loont de bands weer doordat ik daarna naar hun concerten ga... of als ik de plaat echt goed vind, hem daarna als nog koop.

Erik Stronks (erik), Saturday, 9 November 2002 14:19 (twenty-three years ago)

Een cd kopiëren die je hebt geleend (van de bieb of waar dan ook) is volkomen legaal. Tis niet de bedoeling dat je er een handeltje van maakt. Uiteraard ben ook ik niet heilig #~)..., maar mijn diefstal zit meer op het vlak van software. Daarbij heb je niet zoveel last van kwaliteitsverschil ;-) Bovendien heb ik totaal geen binding met makers van software, tenzij ze heel klein zijn, ze met hun proggy me enorm uit de brand helpen en een normale bijdrage vragen. Maar goed, da's weer een andere discussie.

marieke (marieke), Saturday, 9 November 2002 15:42 (twenty-three years ago)

Een cd kopiëren die je hebt geleend (van de bieb of waar dan ook) is volkomen legaal.
Is dat wel zo? Ik weet dat je van iedere gekochte cd exact één kopie mag maken voor eigen gebruik. Maar van een geleende uit de bieb? Is dat géén schending van het kopierecht?

Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 17:07 (twenty-three years ago)

Volgens mij of je 'm niet zelf gekocht te hebben, maar wel zelf gekopieerd.
dit zegt de Stichting Thuiskopie erover:


Iedereen mag, voor strikt persoonlijk gebruik, een kopie maken van bijvoorbeeld een cd, een videoband of een televisieprogramma. Zolang als de kopie bestemd is voor eigen oefening, studie of gebruik, is het niet nodig om toestemming te vragen aan de rechthebbenden. De kopie moet wel door de gebruiker zelf zijn gemaakt. Verkopen of verhuren van de kopie mag niet zonder toestemming.


Voor dit thuiskopiëren bent u een vergoeding verschuldigd aan de rechthebbenden, maar u hoeft daar zelf - als consument- niets voor te doen. De fabrikanten en importeurs van bijvoorbeeld uw blanco audiocassette, uw VHS-band of cd-r betalen de Thuiskopievergoeding aan stichting de Thuiskopie. Deze fabrikanten en importeurs berekenen de Thuiskopievergoeding door in de prijs die u als consument betaalt.

marieke (marieke), Saturday, 9 November 2002 17:35 (twenty-three years ago)

of is hoef

marieke (marieke), Saturday, 9 November 2002 17:36 (twenty-three years ago)

Roger je hebt gelijk.
shit.
;)

Ludo (Ludo), Saturday, 9 November 2002 19:48 (twenty-three years ago)

Soms is het moeilijk bescheiden te blijven... ;-)

Roger Teeling (Roger Teeling), Saturday, 9 November 2002 19:54 (twenty-three years ago)

hij heeft toch geen gelijk? Je mag een cd van de bieb kopieren. als je het maar zelf doet, één maal en 'm niet verkoopt of verhuurt.

marieke (marieke), Sunday, 10 November 2002 12:27 (twenty-three years ago)

hij heeft toch geen gelijk? Je mag een cd van de bieb kopieren. als je het maar zelf doet, één maal en 'm niet verkoopt of verhuurt.
Lijkt me vreemd als je het zo mag uitleggen. Volgens dezelfde redenatie, mag ik mijn gekochte CD aan iedereen uitlenen en mogen personen daar dan kopiën van maken, zolang ze dit maar zelf doen en voor eigen gebruik. Maar dit zou je dan duizend keer mogen herhalen.

Maar.. ik heb het even nagezocht op de site van de NVPI. Daar staat er niets over. Het lijkt alsof het inderdaad legaal is, maar dan men het bewust niet expliciet wil noemen. Rogers vrienden blijken zo een stuk eerlijker dan hij dacht. :)

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 10 November 2002 12:40 (twenty-three years ago)

Ik denk dat Ludo doelt op mijn actie=reactie-verhaal.

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 10 November 2002 12:43 (twenty-three years ago)

Rogers vrienden blijken zo een stuk eerlijker dan hij dacht.
Ik overwoog inderdaad even te schrijven dat ik zomaar vals aan het beschuldigen ben, maar die vrienden van mij hebben geen cd-brander...

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 10 November 2002 12:44 (twenty-three years ago)

maar die vrienden van mij hebben geen cd-brander

Er staat ook niet dat je het op je eigen brander moet branden. Zolang je het maar zelf doet.

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 10 November 2002 12:48 (twenty-three years ago)

Is ook waar. Maar ik geef je op een briefje (wat is je adres? ;-) dat ze het niet zelf gedaan hebben. En dan nog: ik blijf erbij dat de artiest die jou plezier brengt beloond moet worden. Zeker als je het betalen kunt...

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 10 November 2002 12:52 (twenty-three years ago)

Ik vertel altijd trots dat ik precies één precies overgekopieerde CD heb. En dat ik die gekregen heb van de band zelf. Wel bezit ik een aantal voor mij gebrande verzamel-CD's, maar dat is dus feitelijk ook illegaal. Net zoals mijn CD-R-verloot-actie bij Think Small. :(

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 10 November 2002 12:57 (twenty-three years ago)

Klopt. Maar een verzamel-cd-tje beschouw ikzelf als een moderne variant van het cassettebandje voor vrienden. Niemand is heilig. ;-)
Ik heb een chronische hekel aan cd-recordable's. De enige die ik heb zijn zogenaamde officiële.

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 10 November 2002 13:01 (twenty-three years ago)

Volgens dezelfde redenatie, mag ik mijn gekochte CD aan iedereen uitlenen en mogen personen daar dan kopiën van maken, zolang ze dit maar zelf doen en voor eigen gebruik Ja, inderdaad. De stichting Thuiskopie - onderdeel van Cedar die gaat over alle auteursrechten, zitten samen met Buma/Stemra in een pand - gaat daar over en in dat stukje dat ik hierboven heb gekopieerd, staat dat dus. http://www.cedar.nl/thuiskopie/info-gebruikers.html

marieke (marieke), Sunday, 10 November 2002 13:44 (twenty-three years ago)

ik denk dat ik zo'n beetje 250 cd's heb waarvan 50 niet gekopieerd..

ook heb ik er een neusje voor precies de platen te KOPEN die me tegenvallen (nieuwe cornelius bijvoorbeeld) en precies de platen te kopieren die goed blijken te zijn (spinvis en zo nog 100 ;) )

Ludo (Ludo), Sunday, 10 November 2002 16:27 (twenty-three years ago)

Haha...dat is kut zeg Ludo. Doet me denken aan mijn afwijking: als ik tussen twee cd's *moest* kiezen in de winkel en dus ging luisteren kocht ik altijd de verkeerde. Zodra ik thuis de gekochte cd in de speler had liggen bekroop meteen het gevoel van "ik had die andere moeten kopen." Heel irritant. Gebeurt nu natuurlijk bijna nooit meer omdat ik het meeste wel eerst via het net hoor.

Omar, Sunday, 10 November 2002 19:36 (twenty-three years ago)

ja het komt ook omdat ik als ik in de cdwinkel sta altijd de neiging voel een tikkeltje meer experimentele plaat te kopen.. dus kom ik thuis met een of andere scape records compilatie terwijl ik gewoon de nieuwste New Order had moeten kopen. (dit gebeurde rond sinterklaas '01)
:D

Ludo (Ludo), Monday, 11 November 2002 15:14 (twenty-three years ago)

Ik word eigenlijk een beetje triest van alle ontwikkelingen rondom het illegale kopiëren en de economische situatie in de muziek-industrie:

a) I.p.v. de BELACHELIJK HOGE prijzen wordt het kopiëren aangepakt.
b) Parallel daaraan wordt er door major labels een soort roofbouw gepleegd op artiesten, er moet z.s.m. ingecasht worden. Zij krijgen steeds minder kans en tijd om zich artistiek te bewijzen, er moet vooral VERKOCHT worden.
c) Artistiek geldige muziek krijgt, hoe groter het forum, steeds minder kans. Vooral op radio & tv, maar ook op bv. festivals: Het wordt allemaal BANALER, PLATTER.

Nou denk ik, dat de creatieve artiest en de kritische consument elkaar altijd wel zullen weten te vinden, maar dat dat op steeds kleinere schaal zal gebeuren. En dat vind ik jammer, ja.

CHILL
brownr

Robert Brown (Robert Brown), Monday, 11 November 2002 16:11 (twenty-three years ago)

a) I.p.v. de BELACHELIJK HOGE prijzen wordt het kopiëren aangepakt.

Er is een verschil tussen prijzen die "veel hoger zijn dan wel met zijn allen graag zouden willen" en "prijzen die onredelijk hoog zijn". Dat eerste is zeker zo. Of dat laatste ook zo is, durf ik te betwijfelen.

b) Parallel daaraan wordt er door major labels een soort roofbouw gepleegd op artiesten, er moet z.s.m. ingecasht worden. Zij krijgen steeds minder kans en tijd om zich artistiek te bewijzen, er moet vooral VERKOCHT worden.

Is dit niet zo oud als de popmuziek zelf? Waren het niet de Beatles die een drummer de band uitzette omdat die andere beter zou verkopen?

c) Artistiek geldige muziek krijgt, hoe groter het forum, steeds minder kans. Vooral op radio & tv, maar ook op bv. festivals: Het wordt allemaal BANALER, PLATTER.

Het enige nadeel hiervan is dat er een grote groep mensen in de muzikale periferie is die denkt dat muziek pas goed is als het artistiek iets voorstelt.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 11 November 2002 16:24 (twenty-three years ago)

Er is een verschil tussen prijzen die "veel hoger zijn dan wel met zijn allen graag zouden willen" en "prijzen die onredelijk hoog zijn". Dat eerste is zeker zo. Of dat laatste ook zo is, durf ik te betwijfelen.

natuurlijk liggen de prijzen onredelijk hoog, met als grootste bewijs het aloude btw verhaal dat muziek niet als kunst wordt beschouwd en daarom in de hoge btw schaal valt. verder zijn de prijzen in duitsland en amerika veel goedkoper. martijn ter haar heeft al een aangegeven dat er dan wel eens kromme dingen kunnen ontstaan, zoals cd's die via internet uit amerika worden besteld die goedkoper zijn dan hier gewoon in de winkels. daar komt nog eens bij dat, net als bij de meeste producten, de euro de muziek veel en veel duurder heeft gemaakt.

bas (bas), Monday, 11 November 2002 17:47 (twenty-three years ago)

Waren het niet de Beatles die een drummer de band uitzette omdat die andere beter zou verkopen?

Naar het schijnt was Pete Best juist de grote favoriet onder de vrouwelijke fans, maar was hij gewoon niet goed genoeg. Net als Stu Sutcliffe.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 11 November 2002 17:54 (twenty-three years ago)

Ik wil toch even reageren op de post van Martijn (Grooten):

Het gaat mij om het gevoel dat me bekruipt bij de ontwikkelingen die ik waarneem om mij heen: Er gaan CD's goddomme voor 20, 25 euro over de toonbank, dat komt neer op ruim 44 tot 55 guldens. Voor sommige major releases betaal je bij vleeshandelaars als de FRS en de VanLeest zelfs tot 28 euro. Je kunt dan zo hard lullen als je wilt dat deze prijzen gerechtvaardigd zijn, je kunt met vuistdikke mappen met harde cijfers aan komen slepen, je kunt me voor mijn part een pistool tegen de kop zetten, maar je kunt me niet vertellen dat je met dergelijke prijzen niet een flinke drempel opwerpt voor de betalende consument. Die de druk op zijn beurs in het algemeen al flink voelt gezien de huidige stand van zaken in de economie.

Overigens, ik fik zelf liever niet. Sterker nog, ik heb geen fikker en ook nagenoeg geen gefikte CD's, nog geen 2 procent van mijn totale muziekcollectie. Dat terzijde.

CHILL
brownr

Robert Brown (Robert Brown), Tuesday, 12 November 2002 12:38 (twenty-three years ago)

Ja, maar waar ligt de oorzaak van dit leed? Ik kan je vertellen dat een platenwinkel die 20 euro voor een cd vraagt echt de minimale winstmarge hanteert op de inkoopprijs die de winkel ervoor betalen moet. 28 euro is in veel gevallen puur cashen. Van Leest/FRS moet je wat dat aangaat links laten liggen.
Waar ligt dan de schuld? Bij de distributeurs? De verkoopprijzen voor dezelfde cd's uit dezelfde fabrieken van dezelfde maatschappij willen nogal eens flink (enkele euro's!!) verschillen per distributeur. Moeilijk.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 12 November 2002 12:58 (twenty-three years ago)

Ja, maar dat is ook waar 't einde zoek is (linguïstici, roert u!): Iedereen wijst 'n beschuldigend vingertje naar een ander en ga zo maar door in een cirkeltje. Ondertussen duurt de malaise in de muziekbranche voort, worden CD's er alleen maar duurder op.

CHILL
brownr

Robert Brown (Robert Brown), Tuesday, 12 November 2002 14:46 (twenty-three years ago)

Zelfs 28 euro is met een normale winstmarge.
Ik hoorde een verkoper bij Da Capo in Utrecht die verklaarde dat zei weigerden de nieuwe Toto (niet dat ik die wilde hebben) in te kopen omdat de inkoopprijs al zo hoog was dat hij richting 28 euro zou moeten. "Aan dat achterlijke gedoe doen we niet mee"

Erik Stronks (erik), Tuesday, 12 November 2002 16:08 (twenty-three years ago)

maar je kunt me niet vertellen dat je met dergelijke prijzen niet een flinke drempel opwerpt voor de betalende consument.

Da's wat anders. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik baal ook van hoge prijzen. Maar vind dat deze discussie losstaat van de discussie of het terecht is dat de prijzen zo hoog zijn. Ik vermoed (helaas) van wel, waarbij ik een hoge btw een terechte reden vind voor de hoogte van de prijzen (kromme zin, sorry), waarmee ik niets wil zeggen over het terecht zijn van de btw zelf. Mijn reden om in ieder geval niet zeker te zijn van onredelijk hoge prijzen is dat CD's op onafhankelijke labels, van bands die het als hobby doen, gedistribueerd door onafhankelijke distributeurs en gekocht in onafhankelijke platenzaken ook regelmatig 20 euro of meer kosten.

We zouden overigens als consument de prijs wel omlaag kunnen krijgen als we en masse besloten geen cd's boven de 20 euro te kopen. Maar dat wil niemand. Ik niet in ieder geval. Daarvoor vind ik sommige bands te leuk.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 12 November 2002 17:35 (twenty-three years ago)

Gisteren, toen ik dit forum verlaten had, dacht ik trouwens "linguïstici is helemaal geen woord", maar gelukkig is 't niemand opgevallen.

Tot nu dan.

CHILL
brownr

Robert Brown (Robert Brown), Wednesday, 13 November 2002 08:26 (twenty-three years ago)

Als Cd's voortaan nou 10 euro zouden kosten i.p.v. 20 dan zou ik er wel 2 per maand gaan kopen. Nu koop ik alleen een cd bij hoge uitzondering.

Kijk eens in de platenzaak, er staan honderden cd's op je te wachten voor 10 euro per stuk, soms wel minder.

Patrick, Saturday, 16 November 2002 23:15 (twenty-three years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.