Welke songtekst...

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Welke songtekst heeft je diep geraakt? Die tekst waarvan de botheid, humor, tragiek, toepasselijkheid of wat ook je liet inzien dat muziek zoveel meer kon zijn dan klank alleen. En waarom dan precies?

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 14:01 (twenty-two years ago)

Ik ben zo iemand die eigenlijk nooit naar de teksten van nummers luistert.. Gaat me puur om de muziek, melodielijnen enz.. Elke keer weer vind ik dat ik ook de teksten erbij moet pakken, maar het gebeurt nooit. Het interesseert me niet ofzo. Wel wordt ik geraakt door de manier waarop de zanglijnen en dus de klemtonen en woordkeuze in de muziek passen. Maar dan heeft de tekst een soort van muzikale functie. Voorbeeld is Guided by Voices. Daar past de tekst zo perfect en is de zanglijn zo mooi dat het de muziek versterkt, wat de grote aantrekkingskracht voor die nummers is voor mij. En dat terwijl ik geen idee heb WAT er gezongen wordt of wat het betekent..

Wat dat betreft is muziek voor mij dus niet meer dan klank.. Aan de ene kant heb ik het idee dat ik een hele wereld mis, maar aan de andere kant heb ik aan de muziek al meer dan genoeg.

jasper (oblomov), Tuesday, 26 November 2002 14:42 (twenty-two years ago)

Teksten zijn voor mij ook ondergeschikt aan de klanken. Maar wat ik eigenlijk bedoelde: gewoon een songtekst die je raakte. Omdat hij over verkrachting ging, over oorlogsgeweld, of weet ik wat. Je hoeft de muziek erbij dus niet eens goed te vinden.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 15:02 (twenty-two years ago)

Ik bn ook niet iemand die vaak op teksten let, net zoals Jasper eerder op klanken (ik vind sommige nummers van Neutral Milk Hotel wat dat betreft erg mooie klanken hebben). Wat teksten betreft let ik vaak op losse regels, vaak zijn het woordgrapjes ofzo die me opvallen. The Silver Jews' "On the last day of your life, don't forget to die bijvoorbeeld". Heel soms raakt een regel me echt, omdat ik die - volkomen los van de rest van de tekst - dan ontzettend van toepassing vind op mijn situatie. "My head in your hands, your hart pumping too" van Dump bijvoorbeeld.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 26 November 2002 15:09 (twenty-two years ago)

Ik ben een ontzettend sucker voor Nick Cave. De combinatie van zwarte humor en zwart zonder humor doet het hem. Als hij The Sorrowful Wife begint met "I married my wife on the day of the eclipse / All of my friends awarded her courage with gifts" kan je me opvegen. Of neem Thirsy Dog, ook hilarisch. Maar als dan zoiets hebt als The Good Son, dan heeft Cave precies het soort ideeën als ik had tijdens bijbelles op Prot. Chr. Basisschool "De Fontein": ik zou ook ontzettend pissed off zijn als meneer de Verloren Zoon weer terugkomt en met alle egards wordt binnengehaald, terwijl jij totaal wordt genegeerd.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 26 November 2002 15:21 (twenty-two years ago)

Teksten van Silver Jews zijn onvoorwaardelijk briljant. Daar moet je echt eens voor gaan zitten.
'Boy asks his dad for the car. Dad says: first you have to cut that hair. Boy says: Dad, Jesus had long hair. Dad says: That's right son, Jesus walked everywhere.'
'Robot steps into a bar, orders a drink, lays down a bill. Bartender says: he, we don't serve robots! Robot says: o, but some day you will.'

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 15:30 (twenty-two years ago)

Je emotionele staat maakt je, is mijn ervaring, veel bevattelijker voor songteksten. Zo kwamen popliedjes met poesiealbumteksten over gebroken harten bij mij als hartgebroken tiener geregeld keihard aan - ik durf hier wel toe te geven dat ik gesnotterd heb bij I Can't Stay Away from you van Gloria Estefan. Maar ook een nummer als Hallelujah of Last Goodbye van Jeff Buckley ("Kiss me, please kiss me out of desire not consolation/it makes me so angry when I know that in time/All I do is make you cry/this is our last goodbye") kwam in periodes vol zelfmedelijden lekker door.

Luc de Vos, de Beste Nederlandstalige Tekstenschrijver Ter Wereld, raakt me met zijn tragikomische melancholie ook diep. Nummers als Mijn Betere Wereld, Mia en vooral Vaarwel Lieveling (zoek de tekst zelf even op, of beter nog: koopt Ik ben aanwezig, de Gorki-cd waar dit nummer op staat) zijn tekstuele briljanten.

Verder mag ik ook graag luidkeels meebrullen met meezingers als Danny Boy, Wild Rover, Molly Malone en andere drinkliederen, voor de saamhorigheid

Guuz, Tuesday, 26 November 2002 15:33 (twenty-two years ago)

Ik heb het zelfde als Jasper: ik luister niet naar songteksten. Nooit. Ik luister ook erg graag naar instrumentale muziek.

marieke (marieke), Tuesday, 26 November 2002 15:38 (twenty-two years ago)

Op Nederlandstalig gebied heb ik een klassieke smaak, vrees ik. Lennaert Nijgh voor de schoonheid, Drs. P voor de taalvirtuositeit. Tot mijn grote schrik beginnen sentimentele liedjes over Amsterdam mij ook steeds meer te doen..

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 15:41 (twenty-two years ago)

Ik luister in principe ook niet naar songteksten, Marieke. Maar soms blijft een bepaalde zinsnede hangen (omdat die op enerlei wijze mijn aandacht trekt) en dan ga ik toch eens verder luisteren waar het nu eigenlijk over gaat, en meer: hoe het geschreven is. Zo pik ik er toch wel mensen waar ik veel bewondering voor heb uit. Bijvoorbeeld Silver Jews, een band waarvan de muziek me verder maar weinig doet.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 15:44 (twenty-two years ago)

Hmm songteksten... moeilijk, moeilijk, moeilijk. Teksten zijn mij al snel te serieus of te pathetisch. Goede one-liners kan ik wel waarderen. Chris Goss van de Masters of Reality die over een prachtig muzikaal symfostukje zingt: 'I found my place in bed, three feet beneath your head'.

Verder is 'Thousands are Sailing' van The Pogues erg mooi. Dat komt dan ook door de combinatie muziek, tekst en de bittere zang van Shane Mc Gowan. Ook een geweldige tekst: Nautical Disaster van The Tragically Hip: een hallucinerende nachtmerrie over een zinkend schip, te kleine reddingsboten en de gevolgen daarvan, gekoppeld aan persoonlijke kopzorgen over vriendin (?) Susan! Überhaupt is Gordon Downie één van de beste tekstdichters van deze tijd.

Eervolle vermelding voor Fu Manchu: King of the road says you move too slow! En laten we Turbonegro ook niet vergeten: I got Erection Uaargh!

De oeuvre-prijs gaat trouwens naar Slobberbone! Niet alleen geweldig veel plattelandsleed, dronkenmanssentiment, verloren vriendschappen en moord en doodslag, maar ook grootse, bijna oud-Testamentische teksten over opoffering en drang tot zelfvernietiging. Hoogtepunt: Lumber Lung! Kan de tekst zo niet citeren, maar gaat dat luisteren!

wolge, Tuesday, 26 November 2002 15:44 (twenty-two years ago)

Oud-Testamentische gedachten over schuld en boete krijg ik ook als David Eugene Edwards van Sixteen Horsepower nummers als Black Soul Choir zingt. Nick Cave tapt, zoals al eerder opgemerkt, ook behoorlijk uit dat vaatje.

Little Fists, over dronken huisvaders en machteloze moeders, van Slobberbone is ook een fijne.

guuz, Tuesday, 26 November 2002 15:54 (twenty-two years ago)

Hmm.. Ik dacht dat ik vrij alleen stond in het niet luisteren naar teksten, daar al mijn vrienden dat wel doen er ook sterke meningen over hebben meestal. Toch leuk om te zien dat er meer zijn.

Maar los gezien daarvan zijn er inderdaad flarden tekst of (vaker nog) een of twee woorden die erg mooi zijn, of de combinatie ervan. Die blijven dan hangen en na een tijdje kom je daar zelf ook achter en daarvan onthou ik dan vaak wel de betekenis.

Maar schijnbaar ook weer niet zo vaak, want er schiet me zo niks te binnen.. (vaak blijk ik tekstfragmenten ook net ietsjes verkeerd te verstaan, waardoor het soms een erg leuke (of pikante) betekenis krijgt die ik dan onthou, zij het dat ze soms behoorlijk afwijken van wat er werkelijk wordt verteld..)

jasper (oblomov), Tuesday, 26 November 2002 15:55 (twenty-two years ago)

Nah, Cave vind ik toch meer een would be. Dan liever Michael Gira, die wel pikzwarte zaken met pikzwarte humor eigenlijk erger weet te maken. Enfin, mijn mening natuurlijk. Beider grote voorbeeld Leonard Cohen kon en kan er ook wat van.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 15:57 (twenty-two years ago)

Het hangt toch ook van hoe het gebracht wordt af? Bij het openingsnummer van F#A#infinity van Godspeed Etc! begint over een minutenlange grondtoon iemand een verhaal te vertellen. Voor mij is het onmogelijk daarbij niet te luisteren naar wat er gezegd wordt. En wat er gezegd wordt bepaald daarmee ook de atmosfeer, want als deze tekst over hoe blij Danielle was met haar mooie verjaardagstaart en dat ze gek is op Mickey Mouse zou gaan ipv het einde van de wereld zou de impact toch heel anders zijn.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 16:07 (twenty-two years ago)

De zanger die het best de zielige loser die op het punt van psychose staat kan doen is Andy Cairns van Therapy? "Here comes the girl with perfect teeth. I bet she won't be smiling at me. I know how Jeffrey Dahmer feels..."

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 26 November 2002 16:09 (twenty-two years ago)

Songs for Drella(het requiem voor Andy Warhol) van Lou Reed en John Cale weet me door zijn schitterende teksten elke keer opnieuw midden in het hart te raken.Kreeg ik ook maar zo'n requiem denk ik dan. Maar ja wie zou dat in Nederland kunnen? Rick de Leeuw lijkt me een symphatieke man met aardige liedjes maar is niet van het niveau Reed ook qua stem trouwens niet.

Olaf Molenaar, Tuesday, 26 November 2002 16:18 (twenty-two years ago)

songteksten vind ik over het algemeen niet interessant, maar you didn't need van de rollins band kwam op het moment van uitkomen wel erg dicht bij mezelf, dus dat hakt er op 17 jarige leeftijd dan wel in.

bas (bas), Tuesday, 26 November 2002 16:44 (twenty-two years ago)

Maar soms blijft een bepaalde zinsnede hangen (omdat die op enerlei wijze mijn aandacht trekt)
Zelfs dat gebeurt me eigenlijk nooit, omdat ik naar de teksten luister als klanken, melodie. Dat is trouwens niet iets waar ik heel erg trots op ben ofzo. Tis meer dat het zo werkt bij mij. Ik heb me er wel eens schuldig overgevoeld, omdat vrienden het vaak wel over teksten hadden en luidkeels mee konden zingen. Sommige nummers kan ik trouwens wel meezingen, maar dan heb ik geen idee wat ik zing ;-)

marieke (marieke), Tuesday, 26 November 2002 17:21 (twenty-two years ago)

ik luister niet naar songteksten. Nooit. Ik luister ook erg graag naar instrumentale muziek.

Hoewel ik dus ook nooit naar teksten luister vind ik instrumentale muziek i.h.a. erg saai.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 26 November 2002 17:27 (twenty-two years ago)

Zelfs dat gebeurt me eigenlijk nooit, omdat ik naar de teksten luister als klanken, melodie. Dat is trouwens niet iets waar ik heel erg trots op ben ofzo. Tis meer dat het zo werkt bij mij. Ik heb me er wel eens schuldig overgevoeld, omdat vrienden het vaak wel over teksten hadden en luidkeels mee konden zingen. Sommige nummers kan ik trouwens wel meezingen, maar dan heb ik geen idee wat ik zing ;-)

JA..!! Ik heb het geprobeerd, maar beter dan dit kan ik het toch niet verwoorden..

jasper (oblomov), Tuesday, 26 November 2002 17:49 (twenty-two years ago)

Fijn te horen dat ik niet de enige ben die teksten meestal negeert. In sommige kringen is dat nogal not-done.
En teksten fonetisch meezingen lukt prima zonder de teksten werkelijk te kennen. Maakt me ook niet zoveel uit of het Engels, Spaans, Frans, Zweeds of Nederlands is. Als er maar klank is.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 26 November 2002 19:09 (twenty-two years ago)

Een stem is gewoon nog een instrument.. daarom is het ook niet moeilijk te genieten van iets als Salif Keita of Orchestra Baobab.. kan mij het schelen wat ze zingen..

Ronnie gaat naar huis van Spinvis dat vind ik wel een mooie tekst hebben.

Een van de betere nummers van die laatste Boards of Canada is dat miniatuurtje waarom iemand (een leraar) zingt "1,2,3,4,5,6,7,8,9, 10 say that twice again" daar word ik nou emotioneel van.

Ludo (Ludo), Tuesday, 26 November 2002 19:28 (twenty-two years ago)

Ik let nooit zo op teksten (eerder een kwestie van onvermogen dan van onwil), maar vind dat een instrumentaal nummer toch vaak iets mist.

Els (Aurora), Tuesday, 26 November 2002 19:41 (twenty-two years ago)

Nu ja, inderdaad Ludo: kun je een Nederlandstalig nummer beluisteren zonder de tekst te volgen?

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 19:43 (twenty-two years ago)

O wacht, ik vergeet Meindert Talma, de Driek van Wissen van de Nederlandse popmuziek:

een kratje bier en een liter whisky
op één dag is wel wat risky

Dat vind ik nou mooi.

Els (Aurora), Tuesday, 26 November 2002 19:47 (twenty-two years ago)

eerder een kwestie van onvermogen dan van onwil

Dat speelt bij mij ook zeker mee. Bij Nederlandstalige teksten (waar ik eigenlijk zelden naar luister) let ik ook niet op de tekst, maar kan ik deze met de flarden in mijn hoofd meestal wel reproduceren.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 26 November 2002 19:54 (twenty-two years ago)

Ach, er is zoveel moois. Uit: Verdronken Vlinder
Zo te sterven op het water
met je vleugels van papier,
zo maar drijven na het vliegen
in de wolken drijf je hier.
Met je kleuren die vervagen,
zonder zoeken, zonder vragen.
Eindelijk voor altijd rusten
met de bloemen die je kuste.
Geuren die je hebt geweten,
alles kan je nu vergeten,
op het water wieg je heen en weer.
Zo te sterven op het water
met je vleugels van papier.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 20:02 (twenty-two years ago)

Ja, De Groot/Nijgh hebben goede teksten. Een van de weinige dingen die ik op muzikaal gebied van mijn ouders heb meegekregen. En als deze discussie in 2020 plaats zou vinden, dan zouden Acda & de Munnik hier ook genoemd worden.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 26 November 2002 20:28 (twenty-two years ago)

Ja, maar dat vind ik dus echt helemaal niets. 'Als je bij me weg gaat, mag ik dan met je mee' is prachtig gevonden, maar moet tevens de hele kar trekken en dat lukt niet. Het is zo over-sentimenteel allemaal. Plat sentiment zonder veel taalvondsten. De teksten van De Dijk werden ook nooit voor vol aangezien. Vervolgens worden die te boek gezet en is het ineens prachtige poëzie. Nu ja, misschien is het dat ook wel. Ik wordt er wee van...

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 20:37 (twenty-two years ago)

Ik wordt... niemand kan beweren dat ík geen taalvondsten heb... ;-)

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 20:39 (twenty-two years ago)

Ik zal ook niet ontkennen dat er veel moois is...

vind ik instrumentale muziek i.h.a. erg saai
dat vind ik wel gek. er is zoveel instrumentale muziek waarbij de zang wordt vervangen/opgevangen/onderschept (weet ik veel) door instrumenten.

marieke (marieke), Tuesday, 26 November 2002 20:41 (twenty-two years ago)

Ik ook. Los van de betekenis van een tekst is de stem (de woorden/klanken die ermee worden gebracht) ook gewoon een instrument. Een instrument dat niet altijd gebruikt hoeft te worden.
Strikt genomen slaat de term instrumentale ook nergens op.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 20:48 (twenty-two years ago)

Ik houd heel erg van liedjes en daarbij is de zang voor mij veruit het het belangrijkste instrument. Zonder zang raak ik meestal (let op: meestal, niet altijd) snel afgeleid. Ik weet ook niet waarom.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 26 November 2002 20:51 (twenty-two years ago)

misschien vind ik dat wel gek: de meeste liedjesmensen die ik ken, zijn heel erg op de teksten gericht

marieke (marieke), Tuesday, 26 November 2002 20:54 (twenty-two years ago)

Zonder zang raak ik meestal (let op: meestal, niet altijd) snel afgeleid. Ik weet ook niet waarom.
Toch interessant eens over na te denken. Er zijn ook genoeg mensen die bijvoorbeeld een plaat waarop maar één instrument voorkomt (gitaar, luit, piano) niet trekken. En dat terwijl de liedjes juist heel afwisselend zijn. Is hier dan enkel dorst naar gevarieerd geluid?

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 21:00 (twenty-two years ago)

Zonder zang raak ik meestal (let op: meestal, niet altijd) snel afgeleid. Ik weet ook niet waarom.

Volgens mij gaat dat automatisch. Je bent biologisch gewoon afgericht om op de menselijke stem te focussen. Je kan er ook makkelijker emotie mee overbrengen, zelfs als de tekst niet te verstaan is.
Instrumentale muziek vraagt meer concentratie, is ook wat abstracter.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 26 November 2002 21:18 (twenty-two years ago)

En nu ga ik iets onaardigs zeggen: dat vind ik altijd zo vervelend aan die liedjesmensen, dat makkelijke, meezingerige. Bovendien slaat het eerder genoemde saai dan ook nergens op. Tis juist te ingewikkeld, iets wat in mijn oren geen pre is, maar ik vind instrumentale muziek niet altijd ingewikkeld.

marieke (marieke), Tuesday, 26 November 2002 21:27 (twenty-two years ago)

Klopt wel wat je daar zegt, denk ik, Marieke. Als een liedje van zichzelf saai is, dan zul je het moeten opleuken met allerlei toeters en bellen (drums, gitaren, keyboards, zang, toeters, bellen) waar een op zichzelf boeiend (en daarom meestal ingenieuze, maar wel volgens het principe van minder is meer gecomponeerde) nummer aan enkel een gitaar, piano, viool, of wat ook genoeg heeft. Iedere toeter of bel zou hier alleen maar afleiden, dus schade doen.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 21:32 (twenty-two years ago)

Ik geloof niet dat er ooit een complete tekst is geweest die me geraakt heeft. Wel flarden: een zinnetje, een paar woorden, etc. En dan meestal ook nog in combinatie met de mannier waarop het gezongen is. Als ik typ: 'Een dag zo bitter als kippestront' en het vervolgens teruglees vind ik het maar niks. Maar als Meindert Talma het zingt, klinkt het geweldig. Idem met regels als 'The cathedral of Cologne looks like a spaceship, or the hand of God falling from the sky' en 'My name it is Sam Hall and I hate you one and all. Damn your eyes.' van respectievelijk The Handsome Family en Johnny Cash.

Jan Peter (janpeter), Tuesday, 26 November 2002 21:35 (twenty-two years ago)

Mooie regels zijn zeker het belangrijkste. Belangrijker dan een hele tekst, lijkt wel.

My Wife
She Drowned This Summer
Behind Or House
The River Took Her
I Cannot Swim
But I Need To Find Her
So I Will Wait
Till It Freezes Over
And Than I Will Skate
As Far As It Takes
To Bring Her Back Home.
(Hayden - Skates)

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 21:43 (twenty-two years ago)

En nu ga ik iets onaardigs zeggen: dat vind ik altijd zo vervelend aan die liedjesmensen, dat makkelijke, meezingerige.

Eh.. ik heb nog nooit iets makkelijks, meezingerigs geschreven (ook nooit iets moeilijks of tegenzingerigs trouwens..). Dus het is niet mijn schuld! Dat ik er ontzettend van houd, daar kan ik ook niets aan doen.

Bovendien slaat het eerder genoemde saai dan ook nergens op. Tis juist te ingewikkeld, iets wat in mijn oren geen pre is, maar ik vind instrumentale muziek niet altijd ingewikkeld.

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Zang neemt een dermate belangrijke plaats in dat het "liedje" onherkenbaar wordt zonder zang, zelfs al wordt de zang vervangen door een ander instrument. Anderzijds worden door de zang alle andere instrumenten naar de achtergrond verdreven en "vervlakken" voor de luisteraar daarmee automatisch. 't is maar waar je van houdt...

Overigens voel ik wat pure muzikale beleving veel meer aansluiting bij mensen die naar de radio luisteren voor de leuke liedjes en verder niet zoveel muziek kopen dan bij de groep mensen die Bob Dylan voor wil dragen voor de Nobelprijs voor de literatuur.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 26 November 2002 21:47 (twenty-two years ago)

Overigens voel ik wat pure muzikale beleving veel meer aansluiting bij mensen die naar de radio luisteren voor de leuke liedjes en verder niet zoveel muziek kopen dan bij de groep mensen die Bob Dylan voor wil dragen voor de Nobelprijs voor de literatuur.

Als we het over die boeg gaan gooien... ;-)

marieke (marieke), Tuesday, 26 November 2002 21:58 (twenty-two years ago)

Vecht het lekker uit. Trek ik ondertussen even een dichtbundel van Leonard Cohen uit de kast... ;-)

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 26 November 2002 22:01 (twenty-two years ago)

Hoho, ik heb geen waardeoordeel over dergelijke mensen uitgeproken!

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 26 November 2002 22:05 (twenty-two years ago)

Zal ik dat dan even wel doen: Leonard Cohen en Bob Dylan zijn koningen van de stoplappen, stupide zinnetjes en opgeblazen onzin. Wat niks te maken heeft met het feit dat het helden zijn en dat ze allebei briljante liedjes gemaakt hebben. Time Out Of Mind schopte me na een kapot gegane relatie finaal ondersteboven (en dat hielp)en blijft een prachtplaat, maar Dylan heeft IMHO teveel onzin geschreven om een Nobelprijs waard te zijn.
Niet dat de meeste prijswinnaars van de afgelopen jaren dat waren, maar dat is weer een andere discussie.

Jan Peter (janpeter), Tuesday, 26 November 2002 23:15 (twenty-two years ago)

Ik heb ooit de indertijd volledig instrumentaal zijnde Karma to Burn gezien. Daar ging ik ergens toch de zang missen, maar dat komt ook misschien wel omdat ik sommige nummers met zang was gewend.

Daarentegen afgelopen weekeinde 35007 (ook volledig instrumentaal) gezien in Zwolly. De eerste keer. Fantastisch! Jammer genoeg stond ik daar binnen mijn vriendengroep wel een beetje alleen in. Maar goed, die lui hebben er nu wel een fan voor het leven bij. Afgelopen vrijdag nog Prong gezien in Vera. Ook te gek (ondanks de geluidsproblemen, na de crisis hervonden ze zichzelf), maar het heeft niet zo'n indruk gemaakt als 35007.

wolge, Tuesday, 26 November 2002 23:18 (twenty-two years ago)

"Nu ja, inderdaad Ludo: kun je een Nederlandstalig nummer beluisteren zonder de tekst te volgen? "

dat zal inderdaad wel vrij onmogelijk zijn.. helaas.. Daarom moet je het gehalte Nederlandstalige cd's ook tot een minimum beperken..

Maar bijvoorbeeld Duits.. dat is ook goed te volgen.. Tocotronic zijn ook leuke teksten!

Ludo (Ludo), Wednesday, 27 November 2002 08:37 (twenty-two years ago)

Leonard Cohen en Bob Dylan zijn koningen van de stoplappen, stupide zinnetjes en opgeblazen onzin.
Van Dylan weet ik het niet (ik ken de man niet), maar Cohen: absoluut! Dat is ook wat ik er zo mooi aan vind. Pathos in overdrive. Maar, nooit sentimenteel, en daar gaat het me ook om.

Roger Teeling (Roger Teeling), Wednesday, 27 November 2002 08:47 (twenty-two years ago)

Enkele van de mooiste teksten die ik ken zijn in het Spaans.

'Un Vestido y Un Amor' bijvoorbeeld [ben niet zeker of het een oude tango is of origineel van Fito Paez]. Stel dat je iemand, die je in een ver verleden liefhad, wiens hart je ook gebroken hebt en dus uit je leven verdween, opeens weer ergens op straat ziet. Dat gevoel dus. Fantaaastisch nummer trouwens. En het werk van Fito Paez is sowieso het checken waard.

Te vi, juntabas margaritas del mantel
ya se que te trate bastante mal
no se si eras un angel o un budin
o simplemente te vi
te vi, saliste entre la gente a saludar
los astros se rieron otra vez
la llave de Mandala se quebro
o simplemente te vi

Todo lo que diga está de mas
las luces siempre encienden en el alma
y cuando me pierdo en la ciudad
vos ya sabes comprender
que solo un rato no mas
tendria que llorar
o salir a matar
te vi, te vi, te vi
yo no buscaba a nadie pero te vi.

Te vi, fumabas unos chinos en Madrid
hay cosas que te ayudan a vivir
no hacías otra cosa que escribir
y yo simplemente te vi
me fui, me voy de vez en cuando a algun lugar
ya se no te hace gracia este país
tenías un vestido y un amor
y yo simplemente te vi.

Ariën Rasmijn (Ariën), Wednesday, 27 November 2002 19:10 (twenty-two years ago)

ja praaaachtig Ariën... ??? #~\

marieke (marieke), Wednesday, 27 November 2002 19:21 (twenty-two years ago)

Omar!!!!!!!!!!!! Help!!!!

Roger Teeling (Roger Teeling), Wednesday, 27 November 2002 19:27 (twenty-two years ago)

Nederlandstalig vind ik Luc de Vos en Spinvis de beste tekstschrijvers. Beiden zetten je compleet op het verkeerde been en zijn ontzettend origineel. Spinvis bereikt wat Coldplay ook op de laatste plaat doen: een web van woorden en dan opeens een overbekend zinnetje. Coldplay: "And the truth is, I miss you", Spinvis: "Ik hou van jou, ik hou zoveel van jou" terwijl je zulke simpele eerlijkheid niet aan ziet komen in het nummer.

Jonathan David van Belle & Sebastian is een nummer dat juist door de songtekst gewoon helemaal klopt. Contrast van de bezongen mislukte liefde en de extreem vrolijke melodie met koortjes. En ook de relativering door die combinatie plus zinnen als 'it's not like I'm being sent off to war, there are worse things in this world'. Een relaas waarom 100 andere B&S songteksten zo geniaal zijn zal ik jullie besparen.

Norbert Pek (Norbert Pek), Wednesday, 27 November 2002 20:29 (twenty-two years ago)

Mooi hoor. 'Sebastian you're in a mess, (...) they called you King of all the Hipsters. Is it true, or are you still the queen?'

Roger Teeling (Roger Teeling), Wednesday, 27 November 2002 20:41 (twenty-two years ago)

Van Dylan weet ik het niet (ik ken de man niet), maar Cohen: absoluut! Dat is ook wat ik er zo mooi aan vind. Pathos in overdrive. Maar, nooit sentimenteel, en daar gaat het me ook om.
Komt dat door de teksten sec of door de manier waarop hij ze zingt? Zoals Lee Hazlewood en ook Nick Cave de meest hemelschrijende kul zo mooi kunnen croonen?

Jan Peter (janpeter), Wednesday, 27 November 2002 22:27 (twenty-two years ago)

Nee, de teksten zelf. Ook de romans en dichtbundels van Cohen vind ik mooi. Ik ben een grote van de muziek en stem van Nick Cave (groter dan bij Cohen) maar zijn teksten raken me dan weer totaal niet.

Roger Teeling (Roger Teeling), Wednesday, 27 November 2002 22:36 (twenty-two years ago)

Ik ben een grote fan van...

Roger Teeling (Roger Teeling), Wednesday, 27 November 2002 22:46 (twenty-two years ago)

Beiden zetten je compleet op het verkeerde been en zijn ontzettend origineel.

Acda & de Munnik hebben dat ook. "Als je bij me weggaat..." dan denk je en nu komt er een smeekbede die er op neerkomt dat het leven dan geen zin meer heeft. Maar nee hoor "...mag ik dan met je mee". Totaal onverwachts. Prachtig! ;-)

Spaanstalige teksten zijn geweldig omdat ik dan niet gehinderd kan orden door het plotseling correct verstaan van de woorden die mijn betekenis overhoop gooien. Zoals Vacaciones het zo mooi zingt "tadiaa sonree ieja ridas". Dat vind ik nu ook ;-)

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 27 November 2002 23:29 (twenty-two years ago)

orden=worden.
die mijn betekenis overhoop gooien=, zodat mijn betekenis overhoop gegooid wordt.

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 27 November 2002 23:31 (twenty-two years ago)

niet zeuren, reiswoordenboekje erbij halen! ;-)

Ariën Rasmijn (Ariën), Thursday, 28 November 2002 03:23 (twenty-two years ago)

Oja... met een reiswoordenboek wordt de schoonheid van de tekst goed duidelijk...

marieke (marieke), Thursday, 28 November 2002 08:26 (twenty-two years ago)

Ehm, Acda en de Munnik hebben dat tekstregeltje wat nu al 2x langskwam gejat van de grote poeet Bryan Adams volgens mij.

Mijn antwoord op de oorspronkelijke vraag, na enig nadenken:
persoonlijke teksten, met een universele emotie, die doen het hem. Eerste voorbeelden waar ik opkwam: de klassieke (en sterk onderwerpsgewijs verwante) soulnummers "Sittin on the Dock of the Bay" en "Midnight Train to Georgia". De emotie van die nummers (eenzaamheid en desillusie resp. onvoorwaardelijke liefde) komt voor een deel wel vanuit de stemmen van Otis en ms. Knight, maar had de tekst bestaan uit hun boodschappenlijstje ipv de zeer treffende zinnen waaruit die nu bestaat, was het toch een stuk minder geweest.

Een heel goed voorbeeld is voor mij ook "Stay Free" van the Clash. Als de frase 'and if you're in The Crown tonight, have a drink on me' aan de beurt komt, kun je mij opvegen.

Alledrie zijn het ook zeer verhalende teksten, schijnbaar is dat voor mij ook nodig. Overigens staat mijn liefde voor een tekst los van die voor de muziek: ik heb mn lijstje favoriete nummers er nog eens bijgepakt, en bijna allemaal hebben ze abstracte, ondoorgrondelijke en vage teksten waar je alle kanten mee uit kunt. Perfect voor die songs, maar als tekst niet erg bijzonder.
Waar ik echt een hekel aan heb zijn teksten die *bedoeld* zijn om grensoverschrijdende emoties te communiceren, om universeel te zijn. "what's going on" en "Imagine" zijn prima nummers, maar dit ligt niet aan de tenekrommende teksten, dat is zeker.

Lava, Thursday, 28 November 2002 10:36 (twenty-two years ago)

Mijn favoriete lyrics:

* Empty chairs (Don McLean): "Empty clothes that drape, and fall on empty chairs"
* Dry lightning (Bruce Springsteen) "Screen door hangin' off it's hinges, kept bangin' me awake all night"
* Ellis Unit One (Steve Earle) "Last night I dreamed that I woke up with straps across my chest, and somethin' cold 'n black pourin' thru my lungs"
* 3 Libras (Maynard James Keenan) "Threw you the obvious, and you flew with it on your back"
* Blackbird (Paul McCartney) "All your life, you were only waiting for this moment to be free"
* White ash 'n black ash (Fred J. Eaglesmith) "Got an old leather bible, and a buffalo rifle"
* Helplessly hoping (Stephen Stills) "They are one person, they are too alone, they are three together, they are for eachother"
* Hallelujah (Leonard Cohen) "And from your lips she drew the 'Hallelujah'"
* Running to stand still (Bono) "I see seven towers, but I only see one way out"
* Immortality (Eddie Vedder) "Holier than thou, how?"

CHILL
brownr

Robert Brown (Robert Brown), Thursday, 28 November 2002 12:04 (twenty-two years ago)

Alleen, alleen, alleen, alleen, alleen, alleen, alleen, alleen - a, Lena, Lena kom terug!!! (Goede Doel)
Morgen is er een andere tekst die ik aardig vind, dat hangt af van mijn stemming, de situatie waarin ik me bevindt en een combinatie van een hoop andere zaken, nietwaar?

merinos, Thursday, 28 November 2002 13:46 (twenty-two years ago)

how beautiful you are van the cure op de plaat kiss me kiss me kiss me naar een gedicht van bekende franse dichter. wie het antwoord weet kan mij mailen. je maakt kans op de rachmaninov cd die ik eerder al gratis aanbod maar toen geen response opleverde. nu moet je iets voor doen. ben benieuwd of mijn stelling: u bent allen muzikale barbaren nu omver geworpen wordt.

theo (theo), Thursday, 28 November 2002 14:02 (twenty-two years ago)

Baudelaire.
Wat voorspelbaar.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 28 November 2002 14:14 (twenty-two years ago)

Baudelaire.
Wat voorspelbaar.

dat kan wel zo zijn martijn, maar vooralsnog heb ik nog geen mail in mijn inbox met het juiste antwoord. dat geeft inderdaad te denken. zijn we met elkaar eens geloof ik.

theo (theo), Thursday, 28 November 2002 14:19 (twenty-two years ago)

Typisch geval van timing.

Martijn Grooten (martijng), Thursday, 28 November 2002 15:24 (twenty-two years ago)

Als er dan toch zonodig een nobelprijs voor literatuur moet worden uitgedeeld Geen Bob Dylan (die zingt als of er een hondje vastzit in het prikkeldraad hoorde ik eens iemand zeggen en daarom let ik niet meer op die ongetwijfeld schitterende teksten) Ook geen ziek aapje N (Nootenboom volgens Reve in Op weg naar het einde) Maar Spinvis of Luc de Vos en AUB Geen Huize Avondrood(Boudewijn de Groot en L Nijgh)of nog erger Acda en de Monnik.

Olaf Molenaar, Thursday, 28 November 2002 15:56 (twenty-two years ago)

Eeuwig zonde, weer een belangrijke vijftiger verdwenen. Mooiste Boudewijn de Groot nr is Als Jij Niet Van Mij Houdt met orkest er bij.

Norbert Pek (Norbert Pek), Thursday, 28 November 2002 15:57 (twenty-two years ago)

Maar wij moeten onze generatie een beetje verdedigen.Alhoewel Spinvis is ook al een dikke veertiger en Luc de Vos? en Acne en de Monnik lijken en klinken al heel oud maar zijn volgens mij nog erg jong(18!) Door mijn schoonouders die Boudewijn de Groot het allerbeste vinden ben ik allergisch geworden voor Boudewijn&CO. Als ik dan toch een nummer moet kiezen geef mij dan maar Onderweg.

Olaf Molenaar, Thursday, 28 November 2002 16:11 (twenty-two years ago)

Ik bedoelde met het aanhalen van de A&dM-tekst hierboven dat ik de teksten van de band weinig vind verschillen van veel Engelstalige bands, ook veel bands die vaak om hun teksten worden geroemd (sommige teksten - ik ben geen kenner - zouden ook van B&S kunnen zijn). Alleen door het Nederlandstalige komt het vaak nogal knullig over en het feit dat de band geen goede muziek maakt speelt ook ontzettend mee, hoe zeer we dat ook willen ontkennen.
En geen enkele zanger verdient ook maar een nominatie voor de Nobelprijs. Zonder de bijbehorende muziek blijft op zijn best nog een "aardig gedichtje" over. En heel vaak een matig sinterklaasrijmpje...

Martijn Grooten (martijng), Thursday, 28 November 2002 17:08 (twenty-two years ago)

Overigens is "Verdronken Vlinder" een van de mooiste Nederlandse teksten die ik ken. Reden om het nummer - indien aanwezig - extra te draaien vanavond.

Martijn Grooten (martijng), Thursday, 28 November 2002 17:16 (twenty-two years ago)

Ik zie dat teletekst haar paginanummering heeft aangepast en dat bovenstaande link niet meer werkt. Waar het om ging is dat Lennaert Nijgh vanmorgen is overleden. Kort ziekbed - 57 jaar. :(

Martijn Grooten (martijng), Thursday, 28 November 2002 17:25 (twenty-two years ago)

Ik ben dus ook iemand die nooit zo op teksten lette maar sinds ik de meegeleverde teksten bij 69 Love Songs van The Magnetic Fields meelas en meezong kwam ik erachter dat er dus wel dgelijk teksten zijn die een snaar bij mij kunnen raken. Echt heel origineel en treffend

joost van velzen, Thursday, 28 November 2002 18:56 (twenty-two years ago)

hoewel ik ook een klankmens ben zijn er genoeg teksten die me raken, meestal hoort er echter ook een karakterestieke stem bij, dus 'Sara' van Fleetwood Mac is op mysterieuze wijze altijd erg ontroerend ook al heb ik nog steeds geen idee waar dat nummer over gaat. Net als 'The Spectre' van Royal Trux, meer specifiek van dezelfde band 'Blood Flowers', decadente poezie die niet onder doet voor Baudelaire en co. 'Substance' van Dot Allison is ook erg mooi. En dan heb je nog de mooie songtekst die je nooit helemaal echt verstaat, in dit genre 'Gimme Shelter' van The Stones.

Roger tijdtijd, sorry effe geen tijd om Spaans te vertalen. ;)

Omar, Thursday, 28 November 2002 19:49 (twenty-two years ago)

one month passes...
Sorry dat ik een oud topic omhoog haal, maar ja, ik vind hem heel interessant.

Mijn eigen favorieten qua tekstschrijven zijn de volgenden:

Elliott Smith, omdat hij het vermogen heeft om dingen heel "raak" op te schrijven, hoe simpel het soms ook lijkt. Vaak zit er een enorme melancholie in zijn teksten, maar toch lijkt er altijd nog een vleugje hoop in te zitten. Mooi, mooi.

Stuart Murdoch, die hele verhalen in 3 tot 4 minuten weet te proppen. Ik zie de beelden van zijn teksten altijd voor me, alsof het een film is.

Adam Duritz. Ook hier veel melancholie en soms een beetje pathetisch, maar wel hele mooie zinnen.

Michel (Michel), Sunday, 26 January 2003 19:01 (twenty-two years ago)

Townes Van Zandt is voor mij denk ik de beste songschrijver en tekstdichter. Zijn liedjes klinken prachtig in al hun eenvoud.

Een van de eerste liedjes die ik van hem hoorde was 'Marie', Ik was er meteen helemaal van ondersteboven. Het is vooral de tekst die me zo raakt. Door de onderkoelde, berustende manier waarop Townes het zingt komt de tekst ook veel harder aan.

Marie
by Townes Van Zandt

I stood in line and left my name
took about six hours or so
Well, the man just grinned like it was all a game
said they'd let me know
I put in my time till the Pocono line
shut down two years ago
I was staying at the mission till I met Marie
now I can't stay there no more


Fella 'cross town said he's lookin' for a man
to move some old cars around
maybe me and Marie could find a burned-out
van and do a little settlin' down
Aw, but I'm just dreamin', I ain't got no ride
and the junkyard's a pretty good ways
that job's about a half week old besides
it'd be gone now anyway


Unemployment said I got no more checks
and they showed me to the hall
my brother died in Georgia some time ago
I got no one left to call
Summer wasn't bad below the bridge
a little short on food that's all
Now I gotta get Marie some kind of coat
we're headed down into fall


I used to play the mouth harp pretty good
hustled up a little dough
but I got drunk and I woke up rolled
a couple of months ago
they got my harp and they got my dollar
them low life so and so's
harps cost money and I ain't got it
it's my own fault I suppose


The Pocono's down but the Chesapeak's runnin'
two freights everyday
if it was just me I'd be headed south
but Marie can't catch no train
She's got some pain and she thinks it's a baby,
says we gotta wait and see
in my heart I know it's a little boy
hope he don't end up like me


Well, the man's still grinnin' says he lost my file
I gotta stand in line again
I want to kill him but I just say no
I had enough of that line my friend
I head back to the bridge, its getting kinda cold
I'm feelin' too low down to lie
I guess I'll just tell Marie the truth
hope she don't break down and cry


Marie she didn't wake up this morning
she didn't even try
she just rolled over and went to heaven
my little boy safe inside
I laid them in the sun where somebody'd find them
caught a Chesapeak on the fly
Marie will know I'm headed south
so's to meet me by and by


Marie will know I'm headed south
so to meet me by and by


Marcel Verhoeven (Marcel Verhoeven), Monday, 27 January 2003 01:07 (twenty-two years ago)

Sorry voor de wel ERG lange lap tekst, zal niet meer gebeuren.
.......maar prachtig is ie wel ;-)

Marcel Verhoeven (Marcel Verhoeven), Monday, 27 January 2003 01:14 (twenty-two years ago)

one year passes...

Some people live for the fortune
Some people live just for the fame
Some people live for the power yeah
Some people live just to play the game
Some people think that the physical things
Define what's within
I've been there before
But that life's a bore
So full of the superficial

Some people want it all
But I don't want nothing at all
If it ain't you baby
If I ain't got you baby
Some people want diamond rings
Some just want everything
But everything means nothing
If I ain't got you

Some people search for a fountain
Promises forever young
Some people need three dozen roses
And that's the only way to prove you love them

And in an world on a silver platter
And wondering what it means
No one to share, no one who truly cares for me

Some people want it all
But I don't want nothing at all
If it ain't you baby
If I ain't got you baby
Some people want diamond rings
Some just want everything
But everything means nothing
If I ain't got you

Some people want it all
But I don't want nothing at all
If it ain't you baby
If I ain't got you baby
Some people want diamond rings
Some just want everything
But everything means nothing
If I ain't got you

If I ain't got you with me baby
Nothing in this whole wide world don't mean a thing
If I ain't got you with me baby

nasution, Monday, 5 April 2004 10:11 (twenty-one years ago)

Ronnie gaat naar huis van spinvis, hierboven ook al genoemd. Ben ik een kleine week door uit het veld geslagen geweest.

Olaf K., Monday, 5 April 2004 10:26 (twenty-one years ago)

Is dat dat fucing zeiknummer van Alicia Keys?
Mein Gott.

Vasquesz, Monday, 5 April 2004 10:38 (twenty-one years ago)

EARL BRUTUS, door een vocoder:

"Bald headed dude with a ponytail
Picks up the dirt from your fingernail"

t

thomas van aalten, Tuesday, 6 April 2004 17:16 (twenty-one years ago)


This thread has been locked by an administrator

You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.