― Olaf Molenaar, Monday, 9 December 2002 09:18 (twenty-two years ago)
Maar goed er is een bepaald genot in het lezen over muziek dat bijna zo prettig is als de muziek zelf.
― Omar (Omar), Monday, 9 December 2002 09:33 (twenty-two years ago)
overigens schrijft Omar (kindamuzik) bloedmooie recensies. echte miniverhaaltjes voor de doorgewinterde recensielezer overigens. mensen die een simpel verhaal plus cijfer verwachten, kunnen omar's brouwsels beter overslaan.
verder is harry prenger (heaven) meester in het schrijven van de pure opscene-recensie: niet langer dan zes regels en toch informatief met humor.
jacco de boer (musicplanet) kan het overigens ook aardig, al is zijn stijl nog duidelijk meer gericht op cynisme dan op inhoud. hopen dat hij de perfecte balans vindt.
overigens ben ik nu bezig met het schrijven van de KindaMuzik handleiding Hoe Schrijf Ik Een Goede Review. input is welkom.
― theo (theo), Monday, 9 December 2002 10:17 (twenty-two years ago)
Een zijn een paar magazines (op dit moment alleen websites) die ik gebruik voor het bepalen van mijn "aankoopbeleid", de overige recensies die ik lees (o.a. OOR, KM) gebruik ik vooral "ter informatie".
En recensies schrijven omdat je dan gratis CD's krijgt is wel het laagste dat er op popschrijfgebied is.
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 9 December 2002 10:42 (twenty-two years ago)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 9 December 2002 10:51 (twenty-two years ago)
― Olaf Molenaar, Monday, 9 December 2002 10:53 (twenty-two years ago)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 9 December 2002 10:54 (twenty-two years ago)
zo bondig mogelijk
daar geloof ik niet zo in als stelregel.Tsja en het nut van recensies? Een soort voorproeven nietwaar?
― Omar (Omar), Monday, 9 December 2002 10:56 (twenty-two years ago)
Dus je kent ze wel! Die lage mensen op popschrijfgebied?
― Olaf Molenaar, Monday, 9 December 2002 10:57 (twenty-two years ago)
overigens ben ik het totaal niet met je eens dat bvorm bij een review het belangrijkste is. inhoud is namelijk ook: wat voor muziek staat er op de cd, heo klinkt het, welke beelden roept het op?
ergo: een goede recensie is inhoud verpakt in een goddelijk laagje vorm. zoals gezegd: check Omar's reviews op KM.
― theo (theo), Monday, 9 December 2002 10:59 (twenty-two years ago)
Natuurlijk. Maar zul je dat ook doen bij bands waar je nog nooit van gehoord hebt? Kijk bij een nieuwe plaat van U2 of Neil Young is dit informatie waar de lezer - die de bands toch wel zal kennen - weinig aan heeft. Maar heel vaak is een recensie de eerste kennismaking met een band. Dan wil je ten eerste en vooral weten hoe iets klinkt, welke referenties er zijn te maken.
Nee, ik ben ze nog nooit tegengekomen (ze zullen het ook nooit toegeven). Ik baseer me op uitspraken van verschillende mensen die voor grotere en kleinere magazines schrijven (schreven).
een goede recensie is inhoud verpakt in een goddelijk laagje vorm
Helemaal mee eens.
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 9 December 2002 11:02 (twenty-two years ago)
― bas (bas), Monday, 9 December 2002 11:05 (twenty-two years ago)
Ja dat kan een goede en legitieme reden zijn voor sommige mensen om The Libertines dan te luisteren of te kopen.maar het kan ook andersom werken dat mensen zeggen the Clash JA LEUK MAAR....En dan kun je beter zonder referenties gaan luisteren want mischien heb jij zelf die associatie The Clash/the Libertines helemaal niet!. En vind je the Libertines veel leuker dan the Clash! en luister je geen Libertines omdat je denk te weten hoe het klinkt doordat je de recensie hebt gelezen.
― Olaf Molenaar, Monday, 9 December 2002 11:06 (twenty-two years ago)
― Ludo (Ludo), Monday, 9 December 2002 11:07 (twenty-two years ago)
Dat is precies wat ik bedoel met zo bondig mogelijk. Als het lang moet, dan moet het lang. Maar maak niet langer dan nodig!Als iemand een verhaaltje wil schrijven over een bepaalde CD, prima, leuk zelfs (zie diverse stukken op de subs), maar doe dat dan niet in een recensierubriek, gebruik daarvoor een collumn, een artikel etc (helaas bieden weinig media deze mogelijkheid). Waar ik op doelde is dat je in sommige media - en vooral online-magazines omdat die minder redenen hebben om recensies kort te houden - gewone recensies leest waarbij in de eerste twee alinea's de plaat en band waarom het gaat helemaal niet worden genoemd. Dan vind ik dat je niet goed door hebt wat het doel van een recensie is. (Zie als voorbeeld deze door Norbert al eens genoemde recensie op Pitchfork)
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 9 December 2002 11:16 (twenty-two years ago)
Het bovenstaande komt uit een recensie in Humo over eindelijk vakantie van Gorki.Zo te lezen is smaak ook erg cultureel bepaald Nederland/Belgie.Hoewel ik het er totaal mee oneens ben vind ik dit toch een perfect begin van een recensie.Het prikkelt en stimuleert mij tot verder lezen maar had aan de andere kant geen enkele invloed op mijn aankoopbeleid en mening over deze CD.
― Olaf Molenaar, Monday, 9 December 2002 11:24 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Monday, 9 December 2002 11:30 (twenty-two years ago)
Natuurlijk Theo heb je groot gelijk!Maar hier bedoel ik specifiek een CD die in Oor en in andere nederlandse media lovend is besproken en In Belgie vooral word afgekraakt.Is dat het profeet in eigen land syndroom? Ook valt me op dat in Belgie de namen van het Exelsior Label(Daryll Ann,Johan,Spinvis) vaak hele negatieve recencies krijgen dit in tegenstelling met Nederland dus de bovenstaande logica gaat ook niet altijd op.
― Olaf Molenaar, Monday, 9 December 2002 11:48 (twenty-two years ago)
Trouwens, ik herinner me ineens een recensie (uit OOR) van Beck's "Midnite Vultures", die ik qua schrijfstijl zo verschrikkelijk lelijk vond, dat ik de naam van de schrijver nooit meer vergeten ben: Raymond Rotteveel. De manier waarop hij in zijn stukje probeerde te verwoorden hoe waanzinnig funky hij die plaat wel niet vond, deed mij denken: "Raymond, volgens mij heb jij zelf alles behàlve de funk". Het gevolg was wel, dat ik sindsdien met veel aandacht zijn recensies heb gelezen en ik moet zeggen: Zo'n misser heeft hij nooit meer gemaakt. Sterker nog: Hij heeft best zinnige dingen te melden.
CHILLbrownr
― Robert Brown (Robert Brown), Monday, 9 December 2002 12:21 (twenty-two years ago)
Mocht u zich afvragen waarom deze plaat zoveel beroering heeft veroorzaakt: wij hebben er absoluut geen idee van. Twaalf saaie, mierzoete tracks kabbelen melodieus voorbij, en dan is het gedaan, over with, schluss. Impact op de kosmos: nul. Opwinding: nihil. Rock-’n-rollgehalte: zippo. Já, Daryll-Ann heeft een eigen geluid, maar dat kan van het hemeltergende Within Temptation ook gezegd worden. Já, ’Serenades for the Lonely’ met z’n ontwapenende sixties-blazerssectie swingt wel een beetje, en já, vreet jullie hart uit, Krezip: de jongens van Daryll-Ann zingen vlekkeloos Engels. Maar meer weten we à décharge echt niet te verzinnen.
Kijk, ooit, als we een plaid over onze benen moeten leggen om warm te blijven en ons eten in koffie moeten soppen om het naar binnen te kunnen werken, zullen we dit misschien wel het einde vinden - ook wel omdat het ware einde dan schrikwekkend dichtbij zal zijn. Maar tot dat moment blijft ’Trailer Tales’ het muzikale equivalent van in lauwe dweilen gewikkeld worden. Nú overal te koop.
(mk)
Ik weet niet wie MK van Humo is maar hij is wel goed in Hollandertje pesten en valt door zijn afwijkende mening en taalgebruik in positieve zin op. Alhoewel ik het inhoudelijk vaak met hem oneens ben.Hij maakt me wel nieuwsgierig en weet me uit te dagen.
― Olaf Molenaar, Monday, 9 December 2002 13:10 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Monday, 9 December 2002 13:19 (twenty-two years ago)
Welke nederlandse media dan? Ik ken alleen positieve recensies(Volkkrant,Oor,Parool,NRC) over Trailer Tales.
― Olaf Molenaar, Monday, 9 December 2002 13:28 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Monday, 9 December 2002 14:01 (twenty-two years ago)
― Lava, Monday, 9 December 2002 15:45 (twenty-two years ago)
Weer uit Humo weergaloos.Waarom kan dit bij ons niet! En hij heeft nog groot gelijk ook.In de Oor werd dit slappe schijfje nog net niet de hemel ingeprezen.
― Olaf molenaar, Monday, 9 December 2002 16:03 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Monday, 9 December 2002 16:11 (twenty-two years ago)
McCartney, Paul: ’Wingspan’ De pannenkoek van de pop! Een door jarenlang tofu eten tot bonenstaak verworden softie, op wiens tronie altijd een weke glimlach prijkt die lijkt aangebracht door Tattoo Bertje: dat is Paul McCartney.
De weduwnaar van Linda! Zijn nieuw lief heeft maar één been!
Zegt men. Men zegt zoveel.
― Olaf Molenaar, Monday, 9 December 2002 16:12 (twenty-two years ago)
Ik ben benieuwd Theo vol verwachting klopt mijn hart wie de koek krijgt en wie de smart!
― Olaf Molenaar, Monday, 9 December 2002 16:15 (twenty-two years ago)
― Patrick, Monday, 9 December 2002 18:42 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Monday, 9 December 2002 20:21 (twenty-two years ago)
Okay NME kon het vroeger flikken omdat ze soms wel grappig uit de hoek konden komen: -1000, eeuwige spiraal van 10'en (voor een box van The Byrds). Tegenwoordig is het laf een 7'tje hier een 8'tje daar, dus dan heeft het ook weinig nut.
en Pitchfork met die cijfertjes achter de komma is natuurlijk Satanisch.
― Omar (Omar), Monday, 9 December 2002 20:29 (twenty-two years ago)
― Lava, Monday, 9 December 2002 21:07 (twenty-two years ago)
― Lava, Monday, 9 December 2002 21:08 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 9 December 2002 21:09 (twenty-two years ago)
Als je deze recensie van Trailer Tales van musicplanet vergelijkt met de Humo recensie van vraag jezelf af wie moet ik nu geloven! Hebben ze wel beide naar dezelfde CD geluisterd.
― Olaf Molenaar, Monday, 9 December 2002 21:10 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Monday, 9 December 2002 21:14 (twenty-two years ago)
― Jan Peter (janpeter), Monday, 9 December 2002 23:33 (twenty-two years ago)
Thé Lau was toch solo gegaan?
― Erik van den Berg (Erik van den Berg), Tuesday, 10 December 2002 08:14 (twenty-two years ago)
1. Probeer meer te leren van de jonge Reve dan van de late Mulisch.
2. Geef nooit punten of sterren
3. Humor heb je of heb je niet.probeer niet grappig te zijn maar ben grappig.
4. Lees veel MC en MK van Humo op www.humo.be en probeer hen niet te imiteren maar leer wel van ze.
5 Wees zo subjectief mogelijk in je recensie.
6. Een goede recensie is inhoud verpakt in een goddelijk laagje vorm.
7. De eerste paar regels moeten je bijna dwingen tot verder lezen
8. Wees afwijkend zie daarvoor de Daryll Ann recensie in Humo en vergelijk die met de Musicplanet recensie
9. Relativeer af en toe een nieuwe CD is belangrijk maar toch van een ander niveau dan oorlogen,hongernood of natuurrampen
10. Deel je persoonlijke ervaringen bij het luisteren naar een CD met je eventuele lezers.
11.Probeer vergelijkingen zoveel mogelijk te vermijden zoals the Clash/The Libertines, Interpol/Joy Division etcetera.
12. Kraak artiesten boven de 50 zoveel mogelijk af want popmuziek is nog steeds van en voor jongeren.
13. Wees jezelf en ben daar erg blij mee
― Olaf Molenaar, Tuesday, 10 December 2002 08:18 (twenty-two years ago)
― Olaf Molenaar, Tuesday, 10 December 2002 08:20 (twenty-two years ago)
[en eigenlijk mag een 3-sterrensysteem ook: slecht, op de grote hoop, komt in mijn jaarlijst].
― Lava, Tuesday, 10 December 2002 09:08 (twenty-two years ago)
Tot ze vergeten hem uitbundig te bedanken op hun nieuwe cd of backstage laten komen of "zijn" band Discipline in het voorprogramma laten meespelen...dan zijn de rapen gaar.
― femke (femke), Tuesday, 10 December 2002 10:06 (twenty-two years ago)
― Patrick, Tuesday, 10 December 2002 10:14 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Tuesday, 10 December 2002 10:19 (twenty-two years ago)
― Patrick, Tuesday, 10 December 2002 10:35 (twenty-two years ago)
Nee voor Cash,Walker,Cohen,Reed en andere knuffelopa's van alternatief Nederland maken we voorlopig nog een uitzondering.Maar voor Mick Jagger,The Eagles,McCartney en andere fossielen zijn we streng en zonder medelijden
― Olaf Molenaar, Tuesday, 10 December 2002 10:51 (twenty-two years ago)
― Olaf Molenaar, Tuesday, 10 December 2002 10:56 (twenty-two years ago)
wel leuk: zelf een bio bij een plaat verzinnen en op basis daarvan een review schrijven. over Justin Timberlake bijvoorbeeld: dat hij vroeger eigenlijk een vrouw was maar dat hij op 12jarige leeftijd al onder het mes ging. dat er toen iets misging omdat een Michael Jackson gen per toeval in zijn lichaam kwam. dat hij eigenlijk alle nummers op zijn laatste plaat zelf schreef op harp. dat hij een begnadigd neusfluit speler is maar dat hij zich daarvoor schaamt. etc etc.
― theo (theo), Tuesday, 10 December 2002 11:01 (twenty-two years ago)
Dat wil ik eens zien met een Michael Jackson neus-)
― Olaf Molenaar, Tuesday, 10 December 2002 11:14 (twenty-two years ago)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 10 December 2002 13:34 (twenty-two years ago)
nee een cijfer maskeert het feit dat de recensent te weinig bagage heeft om een goede kwalitatieve recensie te schrijven. niet in staat is met een goed verhaal aan te geven wat zij of hij vindt van de plaat. nog erger: de recensent heeft niet door dat hij of zijn slechts een mening geeft die alleen daarom al niet in een cijfer uit te drukken is. nee, cijfers zijn het gif voor de muzikale ziel, zij degraderen schrijfjes met muziek tot voetnoten in een boek vol statistische overzichten.
dan is er nog iets: namelijk de opvoeding van de lezer. de simpele lezer denkt: ik ga scannen. alles met een 7 over hoger schaf ik aan. fout. dit soort menselijk gedrag is verfoeilijk en treedt het feit dat muziek een hogere goddelijke expressie is met voeten. nee, de lezer dient te worden opgevoed. wat geen cijfers? verdomme, dus toch maar lezen. en dan ontvouwt zich een hele nieuwe wereld aan de muzikale onverlaat. er is meer dan een cijfer. geen 5, 8 of 7, maar een bloedstollend mooie baslijn, of een vervelend saai ritme. dat is nog eens andere koek.
de lezer wordt er beter van. op feestjes antwoordt hij namelijk op evraag wat hij zo goed vindt aan de nieuwe Interpop niet: ze hadden een negen in XXXX, maar nou ze lijken op Joy Division. tel uit je winst. leest ie overigens een recensie van een slechte recensent. maar dat valt af te leren :-)
― theo (theo), Tuesday, 10 December 2002 13:57 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Tuesday, 10 December 2002 14:00 (twenty-two years ago)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 10 December 2002 14:09 (twenty-two years ago)
― Els (Aurora), Tuesday, 10 December 2002 15:08 (twenty-two years ago)
alles met een 7 over hoger schaf ik aan
Wie zo dom is, verdiend niet beter.
Je maak een aantal keuzes als je recensies uitkiest om te lezen: artiest, genre, schrijver, prominentie van plaatsing, leuke titel, whatever. Een cijfer (eventueel in combinatie met een andere factor) is slechts één van vele. Ik ben voor. Het probleem bij OOR is er veel specialisten zijn die maar over één soort muziek schrijven. Als Kees Smallegange (met alle respect) één of andere r&b-plaat een 8 geeft, zal ik geneigd zijn te denken: ach, het zal wel. Idem bij de death-metalspecialist.
― JoB (JoB), Tuesday, 10 December 2002 16:19 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Tuesday, 10 December 2002 16:37 (twenty-two years ago)
De "ultieme vorm" gaat wat ver, maar er zit zeker wat in. In ieder geval moet je cijfertjes niet op gaan vatten als een objectief oordeel over de plaat. Dus het is onzin om louter recensies te lezen met een 7 of hoger. Evenzo is het onzin gemiddelden te gaan nemen over verschillende recensenten en zo een oordeel over een bepaald gebied of een bepaald genre te vellen. Dat gebeurt veel te vaak en daarom ben ik niet rouwig dat een blad als OOR geen cijfertjes doet. Al zou het, zoals hierboven al door iemand aangegeven, soms wel helpen, omdat sommige recensenten te weinig duidelijk maken wat ze nu uiteindelijk van de plaat vinden.
Wat me vooral ergert is als het cijfer niet in overeenstemming is met de inhoud van de recensie. In Heaven krijgen alle besproken platen een waardering met sterretjes: 1 tot 5 sterren, halve ook mogelijk. Nu staat in het laatst nummer een recensie van The Riplets die louter positieve dingen laat horen (citaten: "hoera", "donkere dagen opeens niet meer zo donker", "alles muzikaal perfect in een rij", "staat als een huis"). Drie sterren.
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 10 December 2002 16:39 (twenty-two years ago)
Martijn ter H. is geen statisticus meer en wil op geen enkele wijze meer worden geassocieerd met of herinnerd aan zijn periode op het CBS. Zijn laatste bijdrage aan wat zich daar afspeelt is het voorstel "Gij die hier binnentreedt, laat alle hoop varen" boven de ingang te zetten.
Verder is Martijn ter H. in het algemeen tegen cijfers. Ook een slechte recensie kan nl. voor sommigen aanleiding zijn een plaat te checken. Stel ik zeg dat iets een gezapige zeikplaat is die wel een beetje aan Daryll Ann doet denken, dan kan dat voor een DA fan reden zijn dat toch maar eens te gaan luisteren. Noemt Norbert iets een bak teringherrie (of iets in die strekking) dan check ik het ook altijd even.
Er is wel één geval waarin wel een cijfer mag van mij: als het een persoonlijke voorspelling is. Nou zijn de meeste van die voorspellingsprogramma's nog heel slecht, maar er zijn ook hele goede experimenten geweest (MediaUnbound's demo gaf bij mij bv hele goede resultaten) en als iemand die erg in technologische vooruitgang geloof voorzie ik binnen een jaar of 10 wel hypernauwkeurige algoritmes, die precies kunnen voorspellen wat je leuk vindt, zelfs al is het Midden-Afrikaanse muziek die volkomen buiten je referentiekader valt.
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 10 December 2002 16:44 (twenty-two years ago)
Waar komt toch dat rare idee vandaan dat zodra er cijfertjes aan te pas komen, het objectief wordt? Hoogstens geven cijfers op een objectieve manier de subjectieve mening van de recensent weer.
Ook een slechte recensie kan nl. voor sommigen aanleiding zijn een plaat te checken.
Dit is iets dat veel te weinig recensenten zich beseffen. Dan wordt een plaat op een (vaak ontzettend grappige) manier de grond in geboord, zonder dat je wordt vertelt hoe de plaat dan klinkt. Andersom kan bij een lovende recensie een kanttekening geen kwaad: op de nieuwe Apples In Stereo wordt een andere weg ingeslagen, minder pop, eerder rauw en punk. Ik vind het hun beste plaat totnogtoe, maar ik realiseer me ook dat veel fans teleurgesteld zullen zijn. Ik heb dat ook in mijn recensie vermeld.
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 10 December 2002 17:11 (twenty-two years ago)
― Patrick, Tuesday, 10 December 2002 17:50 (twenty-two years ago)
― Robert Brown (Robert Brown), Wednesday, 11 December 2002 07:53 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 11 December 2002 08:40 (twenty-two years ago)
10) komt in mijn toptien allertijden9) komt in mijn toptien van het decennium / plaat van het jaar8) komt in mijn toptien van het jaar7) geen totale topper, maar niet veel mis mee6) best aardig om naar te luisteren5) geen totale prut, maar hoef ik nooit meer te horen4) zwaar teleurstellend3) stelt geen klap voor2) totale prut1) zou verboden moeten worden
― JoB (JoB), Wednesday, 11 December 2002 11:28 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 11 December 2002 12:37 (twenty-two years ago)
Los daarvan zijn mensen die met dat soort opmerkingen komen gewoon geestesziek, daar hoef je denk ik geen rekening mee te houden.
― Lava, Wednesday, 11 December 2002 12:51 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Wednesday, 11 December 2002 13:18 (twenty-two years ago)
Precies. Recensenten vergeten nog wel eens dat de meeste mensen geen twee cd's per week (kunnen) kopen...
― JoB (JoB), Wednesday, 11 December 2002 16:47 (twenty-two years ago)
Maar van mij mogen de recensies ook ingeruild worden voor pakkende en uitgesproken conclusies. Maar dan hoop ik wel op meer creativiteit van de Nederlandse schrijvers. Volgens Theo gaat Kindamuzik hier vanaf volgend jaar voor zorgen en verder zo'n beetje ook in alle leemten voorzien. Ik hoop het ...
Samenvattend: een mens heeft geen tijd om alle recensies die verschijnen te lezen. Je moet ergens op selecteren. Dat kun je dan onder meer op basis van het enthousiasme of de afschuw van de schrijver doen ...
Meer cijfers!
― erwin blom, Wednesday, 11 December 2002 16:54 (twenty-two years ago)
Dat is het andere uiterste, zo bedoelde ik het ook niet. Dat aantal van 43 was bewust een beetje overdreven.Voor mij staat muziek gelijk aan enthousiasme. Ik luister naar muziek omdat het zo ontzettend leuk is, schrijf over muziek omdat ik dat enthousiasme uit wil stralen en wellicht anderen kan overtuigen van mijn enthousiasme over bepaalde bands. Dat is mijn drijfveer, niet het feit dat ik graag een mening over muziek in het algemeen wil hebben. Mocht het enthousiasme om welke reden ooit verloren gaan, dan stop ik direct met schrijven.Ik vind het schrijven van negatieve recensies ook nooit leuk (hoewel je daar best veel creativiteit en humor in kwijt kunt), al is het maar omdat je dan naar muziek moet luisteren die niet goed is. Om dezelfde reden wil ik ook alleen maar promo's ontvangen van dingen die ik zelf zou kopen.
― Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 11 December 2002 17:29 (twenty-two years ago)
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 11 December 2002 17:49 (twenty-two years ago)
― jasper (oblomov), Wednesday, 11 December 2002 18:52 (twenty-two years ago)
En ja Martijn ter H. geeft ook wel een fijn punt: waarom jezelf pijnigen met dat soort ontzettende leraar-problemen. ;)
― Omar., Wednesday, 11 December 2002 19:01 (twenty-two years ago)
― Patrick, Thursday, 12 December 2002 17:38 (twenty-two years ago)