3voor12 wint Pop Pers Prijs

Message Bookmarked
Bookmark Removed
In an ironic twist...
VPRO's online magazine 3VOOR12 heeft de Pop Pers Prijs 2002 gewonnen. Dat is vanmiddag tijdens het Noorderslag-festival in Groningen bekend gemaakt.

Achteraf gezien had ik toen gewoon een wedje moeten maken met collega-sub Joris;-)

Bij deze: hartelijk gefeliciteerd!

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 10 January 2003 16:51 (twenty-two years ago)

zeer van harte ja. niet alleen een waardering voor de 3VOOR12 crew, tevens een flinke pluim voor de internet journalistiek die zich keer op keer dient te bewijzen als zijnde relevant. zeven maal hoera!

theo (theo), Friday, 10 January 2003 17:48 (twenty-two years ago)

Theo zegt het al. Proficiat!

Martijn Grooten (martijng), Friday, 10 January 2003 21:25 (twenty-two years ago)

heel mooi. en terecht! proficiat!

willem (willem), Friday, 10 January 2003 21:35 (twenty-two years ago)

Terechte overwinning! Gefeliciteerd!

Norbert Pek (Norbert Pek), Friday, 10 January 2003 21:53 (twenty-two years ago)

Die had er wel eerder mogen komen! Gefeliciteerd!

femke (femke), Friday, 10 January 2003 23:07 (twenty-two years ago)

ik sluit me bij femke aan. van harte!

marc (marc), Saturday, 11 January 2003 10:29 (twenty-two years ago)

mooizo!

Ludo (Ludo), Saturday, 11 January 2003 11:16 (twenty-two years ago)

Ook namens mij gefeliciteerd!
(Kom nou maar op met die Electric 6 kaartjes!)

Martijn ter Haar (wmterhaar), Saturday, 11 January 2003 12:15 (twenty-two years ago)

Nou, mijn bek viel dus open. Vind 3voor12 erg goed, leuk en informatief, maar ben van mening dat de pop pers prijs, voor zover het sowieso nog enige waarde wil hebben, dient te worden uitgereikt aan een INDIVIDU zoals Peter Bruyn, Koen Poolman, Erik van den Berg. Volgens jaar wint LiveXS de prijs zeker omdat ze zich zo staande weten te houden in het uitgeverijengeweld. Belachelijk.


Monique Aerts, Monday, 13 January 2003 09:24 (twenty-two years ago)

Monique, waarom heeft de PopPersPrijs alleen waarde wanneer zij wordt uitgereikt aan een individu?
ik denk dat het hoog tijd werd dat de prijs uitgereikt werd aan iemand/een collectief die/dat zich bezig houdt met internetpopjournalistiek, aangezien dit (in ieder geval in mijn muziekbeleving, maar ik ga er vanuit ook in die van anderen) een steeds belangrijker plaats inneemt in de popjournalistiek. Aangezien de internetjournalistiek nog niet zo ontwikkeld is als de gedrukte (al gaat 't snel) is het misschien nog wat vroeg om individuen te "bekronen" maar dat zal in de toekomst waarschijnlijk sneller het geval zijn.

willem (willem), Monday, 13 January 2003 09:35 (twenty-two years ago)

Juist door de prijs niet per se aan individuen te geven krijgt ze een beetje waarde. Het aantal individuen dat langere tijd als popjournalist actief is is dermate klein, dat de betreffende personen (KP, EvdB, PB etc.) dan uiteindelijk allemaal weleens die prijs zouden krijgen.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 13 January 2003 09:52 (twenty-two years ago)

Kijk de pop pers prijs heeft al nauwelijks betekenis. Juist omdat de groep popjournalisten in Nederland toch al niet zo groot is, weet iedereen dat als je maar lang genoeg blijft zitten dat je die prijs mogelijk vanzelf wel krijgt. Actief lobbyen schijnt ook te werken. Ook weet ik wie die prijs zeker niet wil hebben.

Geef je zo'n prijs aan een collectief (een collectief dat nog duidelijk in de kinderschoenen staat en evenveel kritiek als complimenten oogst), dan zeg je eigenlijk dat er geen journalisten meer zijn die boven de rest uit steken en de rest tot voorbeeld kunnen dienen.


Monique Aerts, Monday, 13 January 2003 10:57 (twenty-two years ago)

Enige bijval voor dit bepaald onpopulaire standpunt (want wie houdt er nu niet van de VPRO?) van Monique is op z'n plaats. Bij deze dus. Persoonlijk had ik ook liever gezien dat er één journalist van 3VOOR12 gelauwerd was om zijn (of haar?) buitengewone prestaties. Had iedereen vrede mee gehad en het succes had ook op 3VOOR12 afgestraald. Nu blijft het toch een beetje een veilige, laffe keuze, waarmee je eigenlijk zegt: de hoogvliegers zijn op, we zoeken het dit jaar in de collectieven. En dan zet je de deur inderdaad open voor een prijs voor ‘de succesvolle doorstart van LXS’. Stel je voor dat niet David Kleijwegt maar ‘de gehele redactie van Lola Da Musica’ destijds de Pop Pers Prijs had ontvangen. Dan gaat de glans er snel vanaf.

koen poolman (koen poolman), Monday, 13 January 2003 11:18 (twenty-two years ago)

De Popprijs 2004 naar de Gehele Redactie van OOR! :-)

Erik van den Berg (Erik van den Berg), Monday, 13 January 2003 12:29 (twenty-two years ago)

de Gehele Redactie van OOR

De gehele redactie? Nee. Eén redacteur moest eerst zijn recensie van Supergrass overnieuw doen. ;-)

Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 13 January 2003 12:53 (twenty-two years ago)

Kijk, nou wordt het leuk. Lekker zeiken, zoals het hoort bij prijzen. Ik ben natuurlijk apetrots, begrijp me niet verkeerd. Prijzen zijn in principe natuurlijk klinklare onzin. Altijd. Maar ook onzinnige dingen kunnen leuk zijn. En lekker (veel taarten gehad, alleen die van jou is nog niet binnen Monique!)

Hier nog wat azijnpis: het geven van een pop PERS prijs aan iemand die televisie maakt, is dat niet een beetje raar? Kun je een lola-aflevering drukken op een pers? En is het niet ook een beetje raar dat je de prijs niet twee keer achter elkaar kan winnen? Je kijkt toch naar de betekenis die iemand of iets heeft geleverd in een bepaald jaar. Waarom zou iemand niet twee achtereenvolgende jaren het meest belangrijk/invloedrijk/ betekenisvol voor popjournalistiek kunnen zijn? Kunnen we die prijs daarom niet gewoon elk jaar aan Anton, Golsteijn of 2VOOR11 geven? Hoeven we er verder ook niet meer zoveel woorden aan vuil te maken.

PS: Ik heb gehoord dat er in Zuid Afrika ook nog een heel bijzondere popjournalist zit die in oud Nederlansch ongelofelijk boeiende reportages schrijft over junglemuziek in de stad. Lekker correct, iedereen blij!

pindsvin, Monday, 13 January 2003 16:10 (twenty-two years ago)

"De Popprijs 2004 naar de Gehele Redactie van OOR! :-)"

Nou Erik vd Berg, jij verdient hem, maar volgens mij overschat je dan het gros van je collega's. Ik zou maar egoistisch zijn en voor je eigen kansen gaan!

dirk riemstra, Monday, 13 January 2003 17:39 (twenty-two years ago)

Geef je zo'n prijs aan een collectief (...), dan zeg je eigenlijk dat er geen journalisten meer zijn die boven de rest uit steken en de rest tot voorbeeld kunnen dienen.

Het zou inderdaad onzin zijn om de prijs elk jaar aan een collectief te geven, daarmee zou je ontkennen dat er een paar individuen die eruit springen en/of een voortrekkersrol spelen. Maar om 'm nu per definitie aan individuen te geven. Daarmee overschat je het belang van de individuele journalist. Natuurlijk zijn er mensen die stukken van de een (bijna) altijd goed vinden en van de ander altijd helemaal niks, voor veel lezers geldt toch dat ze de individuele medewerkers van (bijvoorbeeld) OOR nauwelijks uit elkaar kunnen houden. Een recensie/interview van (bijvoorbeeld) Koen Poolman is toch vooral een stuk in OOR. Wordt een band afgekraakt, dan heet het "Oor vindt het niks". Mocht Erik van den Berg morgen besluiten over te stappen op Panorama, dan zullen echt nauwelijks mensen hun Oor-abonnement verruilen voor een op Panorama.

een collectief dat nog duidelijk in de kinderschoenen staat en evenveel kritiek als complimenten oogst

Natuurlijk valt er op 3voor12 een boel aan te merken. En natuurlijk was het rapport van de jury op sommige punten enigszins overdreven. Maar 3voor12 is nu al vijf jaar bezig, dat is echt lang genoeg om te bewijzen meer dan een probeersel te zijn. Juist door alleen lang meelopende media/journalisten te bekronen wordt de prijs een soort volhoudersprijs.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 13 January 2003 18:04 (twenty-two years ago)


Ik ben ongetwijfeld niet de eerste die het zegt, maar dat uitdelen van prijsjes aan elkaar hoeft voor mij niet zo. Dus je mag die prijs net zo goed aan deze site geven voor genadeloze onderzoeksjournalistiek:

Excelsior blijkt geen vriendelijk knuffellabel, maar een slinkse major met alternatief geüniformeerde fans. De VPRO-redactie gaat op de blote knieën naar Canossa voor doorgeefluikinterviews en Erik "J'Accuse" van den Berg stoft alvast de schoorsteenmantel af voor de PopPersprijs 2004, om terstond een draai om de oren te krijgen vanwege een vermeend gebrek aan standvastigheid.

Ach, het zijn niet de harde feiten, maar je krijgt wel een goed inzicht in dat rare nederlandse popwereldje.

Kortom, gewoon die prijs uitdelen aan iedereen die wel eens een mening heeft op deze plek. Behalve aan Monique Aerts dan, want je als in een recensie Rancid's "And Out Come The Wolves" bijkans de beste punkplaat sinds Never Mind The Bollocks durft te noemen, dan kun je wat mij betreft beter de muziekpagina van de Yes gaan volbeppen. : )

Klaas, Monday, 13 January 2003 18:22 (twenty-two years ago)

Heren, dames,
Ik lees dit alles nog eens op mijn gemak door, maar wat een kinderachtige reacties van sommigen, zeg. Op elke journalist, ieder blad en iedere site is wat aan te merken. Maar 3voor12 is een unieke site (ook internationaal) en ik vind het hartstikke goed dat internet en de journalistiek op internet door de prijsuitreiking aan 3voor12 ook eindelijk (en terecht) serieus genomen wordt. 3voor12 verdient die prijs en ik vind het juist aangenaam opmerkelijk dat de site als geheel gewonnen heeft. Een andere keer zijn de mannen Erik vd B of Koen Poolman misschien wel aan de beurt.

dirk riemstra, Monday, 13 January 2003 19:00 (twenty-two years ago)

een collectief dat nog duidelijk in de kinderschoenen staat en evenveel kritiek als complimenten oogst

Ik gun het ze puur vanwege het feit dat zij een voor het internet unieke pioniersrol hebben vervuld en nog steeds vervullen. 3|12 is wat een webzine in een perfecte wereld zou moeten zijn.

Ariën Rasmijn (Ariën), Monday, 13 January 2003 19:26 (twenty-two years ago)

Dus je mag die prijs net zo goed aan deze site geven voor genadeloze onderzoeksjournalistiek:
Hey waarom ook niet. Van dat geld kunnen we met de crew een flink avondje uit...

Een andere keer zijn de mannen Erik vd B of Koen Poolman misschien wel aan de beurt.
Misschien hebben ze Employee Van De Maand bij NTG? ;-)

Ariën Rasmijn (Ariën), Monday, 13 January 2003 19:32 (twenty-two years ago)

Bijdrage van een newbie. 3voor12 had de prijs vorig jaar al verdiend met Op weg naar Stadskanaal. En ook de manier van festival-verslaggeving zoals op Pinkpop of Lowlands is heel bijzonder. Oftewel: alleen daarom hadden ze het al verdiend. Ik ben trots dat we zoiets in Nederland hebben.

stan deks, Monday, 13 January 2003 19:50 (twenty-two years ago)

Zoiets is zelfs uniek in de wereld te noemen.

Ariën Rasmijn (Ariën), Monday, 13 January 2003 20:19 (twenty-two years ago)

Hoezo azijnpisser? Het punt is dat de prijs in mijn optiek naar een individu had moeten gaan in plaats van naar een collectief. Was de prijs aan Leonieke Daalder, Ron van der Sterren of Sander Kerkhof gegeven (alledrie erg goede, vakkundige journalisten) en je had geen onvertogen woord gehoord.

Nu zijn echt de sluizen opengezet voor een collectieve redactieprijs voor OOR of LXS en dat wil menig popjournalist dus niet. De Pop Pers Prijs is/was een soort van prijs die door journalisten en andere betrokkenen aan een opmerkelijke journalist werd uitgereikt. Het is een prijs die de beroepsgroep aan een van haar leden uitreikt. Niets ten nadele van 3 voor 12, maar ik vind het jammer dat de prijs voor het eerst naar een collectief is gegaan. Daarbij heb ik nog nooit een taart gegeven aan in willekeurige volgorde Jip, David, Bert, Tom, Herman, Martin, Anton of Gijsbert, wel hartelijk gefeliciteerd als ik ze persoonlijke ken.

Ook geinig is dat er kritiek wordt gegeven op een recensie van mijn hand uit 1998 (groot compliment dat Klaas nog weet dat ie die recensie niet vond kunnen), maar zet er dan wel de juiste plaattitel bij, zeg. Die recensie ging over Life Won't Wait van Rancid ipv over And Out Come The Wolves.

Tot slot... popjournalisten zijn dol op dat soort negatieve opmerkingen, want het enige wat het zegt is dat je iets hebt los weten te maken bij de lezers. De allereerste keer dat me dat overkwam bij Opscene met een recensie over Motorhead en vervolgens bij OOR met een recensie over Rammstein, kreeg ik complimenten van de redactie. Lekker, vooral zo doorgaan.

Monique Aerts, Monday, 13 January 2003 20:21 (twenty-two years ago)


Ook geinig is dat er kritiek wordt gegeven op een recensie van mijn hand uit 1998 (groot compliment dat Klaas nog weet dat ie die recensie niet vond kunnen), maar zet er dan wel de juiste plaattitel bij, zeg. Die recensie ging over Life Won't Wait van Rancid ipv over And Out Come The Wolves

Ha, helemaal gelijk. Geen flauwe dooddoeners over Rancidplaten die volstrekt inwisselbaar zijn, maar het is ook al weer vijf jaar geleden en bovendien was het een plaagstootje. He gatver, eerst een kat en dan een kusje erop, nou doe ik het zelf ook. Kees, waar ik zei "Monique mag geen prijs hebben", dat moet zijn "Klaas moet zijn huiswerk beter doen". En ik wil graag drie jokers inzetten.

En volgens mij is het inderdaad een compliment dat ik me na al die jaren nog kan herinneren dat ik het als liefhebber van het genre hartgrondig oneens was met de strekking van die recensie. Heeft blijkbaar toch meer beklijfd dan recensies van platen die ik destijds wel goed vond.

Klaas, Monday, 13 January 2003 22:18 (twenty-two years ago)

amusante discussie over een Pop Prijs die echt niet zoveel aandacht heeft verdiend. alle dappere pogingen ten spijt is me nog steeds onduidelijk waarom alleen een individu de pop prijs zou mogen winnen.

daarbij heb ik nog nergens iets gelezen over het juryrapport. waarom heeft 3voor12 gewonnen? wellicht zijn er erg goede argumenten gegeven. Monique suggereert alsof de pop prijs principieel niet een een collectief zou kunnen worden toegekend. ik vraag me nog steeds af waarom.

een voorbeeld: Opscene heeft als collectief en als blad iets gedaan voor de nederlandse popjournalistiek. dat geldt ook voor individuele schrijvers van het blad, maar dat is iets anders. Opscene als collectief heeft een heel andere impact. je praat dan over andere grootheden. waarom zou in die optiek niet bijvoorbeeld Opscene postuum de pop prijs kunnen krijgen? let wel: dit is slechts een voorbeeld.

iedereen die in een redactie heeft gewerkt weet dat het opstellen van een tijdschrift of website nooit de verdienste is van één persoon maar van een bepaalde magie. een magie die loskomt wanneer je de juiste mensen bij elkaar zet. en waarom het losmaken van die magie niet belonen? ik zou het eerlijk gezegd niet weten.

theo (theo), Monday, 13 January 2003 23:07 (twenty-two years ago)

Ik gun 3/12 de prijs, zoals ik iedereen een prijs gun, maar je moet toegeven dat er een vreemde discrepantie zit in de toekenning ervan, en tevens in je redenering, lieve Theo.
De PPrijs is tot dit jaar altijd toegekent aan een individu, van Tom Engelshoven tot Gijsbert Kamer, die onderdeel uitmaakten van een collectief (redactie, drukkers, administratie, bezorgers, etc.), maar dat collectief werd, begrijpelijk, niet genoemd of gelauwerd. Zoals romanschrijvers die een prijs krijgen, het geld ook niet delen met de zetter, de eindredacteur, de boekomslagontwerper, etc. zonder wie het boek in kwestie, en wellicht zelfs de magie, niet mogelijk zou zijn geweest. Je zou zelfs kunnen zeggen dat niet Gijsbert Kamer, maar de hoofdredacteur van de Volkskrant vorig jaar de prijs had moeten krijgen, omdat zijn beleid het mogelijk maakt dat Kamer zijn stukken voor de krant schrijft.
Het is zoals George Orwell het verwoordde in Animal Farm; ieder dier is gelijk, maar sommige dieren zijn iets meer gelijk. Gijsbert Kamer was vorig jaar iets meer gelijk dan de rest van zijn collega's. Als je prijzen uitreikt, en die minstens vijf keer aan individuen toekent, en daarmee nadrukkelijk niet aan instituties of collectieven, dan is het toch raar dat je ineens een website (waarvoor mensen verantwoordelijk i.e. meer gelijk zijn) een prijs geeft. Gaat de website het geld ook uitgeven? Of doet de verantwoordelijke dat? Waarom niet Leonieke of Erwin gelauwerd?
Verder is 3/12 vooral een doorgeefluik, afgezien van de concertrecensies, waarvoor weliswaar journalistieke inspanning nodig is, maar die tot het simpele handwerk (verzamelen, ordenen) behoort. Vooralsnog werden stilisten gelauwerd, al kun je je bij sommige Pprijswinnaars afvragen of die vlieger wel opgaat, maar soit, zoals ik al zei; ik gun iedereen een prijs.

En verder vind ik het vooral heerlijk om over dit soort volstrekt onbelangrijke zaken lange lappen tekst te schrijve.

Gzz (Gzz), Tuesday, 14 January 2003 08:57 (twenty-two years ago)

Als je prijzen uitreikt, en die minstens vijf keer aan individuen toekent, en daarmee nadrukkelijk niet aan instituties of collectieven, dan is het toch raar dat je ineens een website (...) een prijs geeft.

Was het niet zo dat de regelementen van de Poppersprijs dit jaar zijn veranderd zodat ook collectieven 'm kunnen krijgen. Verder heeft volgens mij niemand gepleit om de prijs louter aan collectieven te geven. Als iemand daadwerkelijk boven het maaiveld uitsteekt, dan verdient hij/zij die prijs. Maar het zou wat raar zijn om de prijs aan bijv. Erwin Blom te geven met als motivatie "3voor12 doet zulke leuke, goede dingen".

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 14 January 2003 09:08 (twenty-two years ago)

regelementen of niet, het commentaar van Guuz snijdt geen hout. er is nogal een verschil tussen een blad en een individuele schrijver. Orwel, of laten we Hermans noemen, was een solist. iemand die zelf een boek schreef en dat uitbracht. geniale boeken overigens. maar dat is hier even niet relevant.

met zijn boeken schreef hij een beetje nederlandse literatuur geschiedenis. een voor de literatuur belangrijk man dus. dat kan ook gezegd worden van een Kamer. alleen dan op het gebied van de popmuziek journalistiek. de krant waar hij voor schrijft, De Volkskrant, draagt echter niet heel veel bij aan het landschap van de popmuziek. het is krant zoals er velen zijn. met een aardige aandacht voor kunst en cultuur. ik bedoel, het is The Guadian niet.

dat is anders voor veel popbladen en popwebsites. Oor, om nog een voorbeeld te noemen, heeft een bepaalde impact op de popmuziek en de journalistiek op dat gebied die verder reikt de dan impact die de individuele schrijvers van Oor hebben. dat komt omdat Oor een begrip geworden is.

hetzelfde geldt voor 3VOOR12. Leonieke en Erwin dragen een belangrijk steentje bij aan de popjournalistiek, maar 3VOOR12 is nu juist zo relevant door het concept, door de manier waarop 3VOOR12 als geheel werkt en als geheel in elkaar zit. dat maakt 3VOOR12 zo relevant. het zijn dus niet individuele schrijvers die ervoor zorgen dat 3VOOR12 van belang is, nee het is het geheel, het collectief dat van 3VOOR12 een organisatie maakt die het landschap van de popjournalistiek beinvloedt.

blijkbaar wil de jury die impact belonen. en daar is volgens mij volstrekt niets mis mee.

en ohja guuz: ik vind het ook heerlijk om over dit soort onbelangrijke zaken van mening te wisselen. maar dat weet je best.

theo (theo), Tuesday, 14 January 2003 09:44 (twenty-two years ago)

juryrapport staat overigens op de site van het popinstituut

jasper (oblomov), Tuesday, 14 January 2003 11:08 (twenty-two years ago)

Dit is leuk! Ga door! En tegenstanders, laat je niet zo snel van de wijs brengen door die 3VOOR12 adepten. Ik zeg: hakken!! Ik wil spaanders zien!!

Weet je trouwens hoeveel interessante popjournalistieke verhalen geschreven kunnen worden met de energie die in dit soort betogen wordt gestoken?

pindsvin, Tuesday, 14 January 2003 13:41 (twenty-two years ago)

Ach ja, toen een paar maanden geleden bleek dat ook het publiek mocht mee stemmen, wist ik al dat de uitslag een vreemde zou worden.

Dat vond ik dus ook al zo'n belachelijke keuze. Laat het publiek dan ook maar voortaan de BV Pop Prijs bepalen.

Monique Aerts, Tuesday, 14 January 2003 13:58 (twenty-two years ago)

De PPrijs is tot dit jaar altijd toegekent aan een individu, van Tom Engelshoven tot Gijsbert Kamer, die onderdeel uitmaakten van een collectief (redactie, drukkers, administratie, bezorgers, etc.), maar dat collectief werd, begrijpelijk, niet genoemd of gelauwerd.

Plopperdeplop, ik vind het nou niet echt een bijster avontuurlijk argument om de prijs niet aan een collectief te geven omdat in de voorgaande jaren uitsluitend individuen zijn onderscheiden. Tradities zijn er om mee gebroken te worden, en bovendien is het ene collectief het andere niet. Bij een dagblad zoals de VK draait het toch vooral om 1 of 2 individuen die verantwoordelijk zijn voor popmuziek, dus het lijkt me logisch dat de Kramers, Potten en de rest van het ouwejongenskrentenbrood dan ook als individu wordt gelauwerd. 3voor12 presenteert zich veel duidelijker als een muziekcollectief en niet als een kapstok waaraan een persoonlijke smaak wordt opgehangen.

That said, ik weet niet of het nu al een geschikt moment is om 3v12 meteen een *journalistieke* prijs te geven. De site heeft zich weliswaar al bewezen als informatiebron, maar ik heb toch ook de indruk dat het journalistiek allemaal nog een beetje in de kinderschoenen staat. Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar het spanningsveld tussen kritische berichtgeving en 3v12s afhankelijkheid van bandjes en labels waar het informatie, interviews en optredens betreft. Ik proef dat nu al een beetje in Jaap Boots' stukjes wanneer hij zich afvraagt of hij wel bandjes moet affakkelen die hij zelf heeft uitgenodigd. En wil ome Fer überhaupt nog wel de telefoon aannemen nu hij niet meer leeg mag lopen over de nieuwste Excelsiorplaat?

Klaas, Tuesday, 14 January 2003 16:12 (twenty-two years ago)

"Ik proef dat nu al een beetje in Jaap Boots' stukjes wanneer hij zich afvraagt of hij wel bandjes moet affakkelen die hij zelf heeft uitgenodigd." (Klaas)

Als beginnend journalist vind ik dat JUIST interessant. Dat een journalist zijn twijfels, vragen en afwegingen inzichtelijk maakt. Bij Oor lees ik niet dat advertenties (of afzeggingen van advertenties) voor afwegingen zorgen. Of lees ik niet dat een platenmaatschappij druk uitoefent als ze betalen om een nummer op een Oorgasm cd te krijgen. Terwijl die druk er natuurlijk wel degelijk is. En bij de Revu van Guuz lees ik niet dat ze in de zomer maar weer blote borsten uit Marbella op de voorpagina gaan zetten omdat dat nu eenmaal belangrijk is voor de losse verkoop. Ik vind het JUIST goed dat een journalist zijn twijfels en de krachtsvelden kenbaar maakt. En niet te beroerd is om in het openbaar duidelijk te maken dat hij (zij) ook fouten maakt of inschattingsfouten. Dat is des internets en 3voor12 vindt dat kennelijk ook als ik het boetekleed elders tenminste zie en de twijfels die Jaap Boots kennelijk openlijk heeft. Als ik me goed herinner was er rond Lowlands ook een serie in 3voor12 over alle aspecten en belangen rond zo'n festival. Meer daarvan zou ik zeggen. Goed voor de duidelijkheid en afbraak van de arrogante journalistieke houding die ik te vaak zie. Op naar de NIEUWE journalistiek.

dirk riemstra, Tuesday, 14 January 2003 17:24 (twenty-two years ago)

"Goed voor de duidelijkheid en afbraak van de arrogante journalistieke houding die ik te vaak zie. Op naar de NIEUWE journalistiek, " zei Dirk.

Monique zegt: "Het valt wel mee met die arrogante journalistieke houding, alleen schrijven bladen als OOR, Nieuwe Revu en zelfs LiveXS niet alleen voor beginnende journalisten, maar ook voor mensen die gewoon van muziek houden. En om die nu te gaan te vervelen met die verhalen over hoe platenmaatschappijen en adverteerders een redactie onder druk zetten. Lijkt me erg vervelend worden. En dan is het voor vele muziekliefhebbers snel gedaan met de romantiek die toch een beetje bij popmuziek hoort."

Monique Aerts, Wednesday, 15 January 2003 10:26 (twenty-two years ago)

En om die nu te gaan te vervelen met die verhalen over hoe platenmaatschappijen en adverteerders een redactie onder druk zetten. Lijkt me erg vervelend worden.

daarin heb je volkomen gelijk. het probleem met media is echter dat er ook een mono-cultuur kan ontstaan. een cultuur waarin de popjournalistieke media nog maar één verhaal laat horen, één romantiek vertegenwoordigen. dat lijkt mij niet de bedoeling. daarom is riemstra's idee van nieuwe journalistiek ook niet eens zo gek. er dient eenvoudig weg een andere journalistiek naast de heersende te zijn om zo een tegengeluid te laten horen. want op zich is er natuurlijk niets mis met Oor, Nieuwe Revu en LiveXS.

daarbij komt dat de nederlandse journalistieke traditie nogal ontdaan is van kritische geluiden en diepgang(zie mijn eerdere reactie op de popjournalistiek) en daar mag ook wel eens iets aan veranderen.

theo (theo), Wednesday, 15 January 2003 10:33 (twenty-two years ago)

"En dan is het voor vele muziekliefhebbers snel gedaan met de romantiek die toch een beetje bij popmuziek hoort."

Dus een journalist is er volgens Monique onder meer om romantiek (tegen beter weten in) in stand te houden? Opmerkelijk.

dirk, Wednesday, 15 January 2003 10:44 (twenty-two years ago)

Dirk: dat is wel heel kort door de bocht gesteld.

Een ding: je schrijft nooit voor jezelf of je collega's, maar altijd voor een lezer. Die lezer onderschat noch onderschat je niet. Daartoe probeer je in te schatten wat die lezer ongeveer zal willen lezen.

De meeste lezers van muziekbladen willen helemaal niet weten wat platenmaatschappijen allemaal wel niet doen om een band aan de man te krijgen, die wil gewoon over die band lezen. Dus schrijf je gewoon een mooi en informatief verhaal over die band, dat best kritisch kan zijn, dat diepgang kan hebben, maar ook grappig of ontroerend mag zijn,

Dat steekspel met de platenmaatschappij/adverteerder houdt je buiten een interview met een artiest, maar je onthoudt alle gedonder wel om er later eens een vlammend dossier over te schrijven dat je dan verkoopt aan een serieus opinie-blad.

Monique Aerts, Wednesday, 15 January 2003 14:39 (twenty-two years ago)

Nou, prikt u mij maar lek. Romantiek in stand houden is wel het laatste wat ik van een journalist verwacht. Ik verwacht van een politiek journalist toch ook niet dat hij doet voorkomen alsof we nog in de jaren vijftig leven. Meningen, feiten, achtergrondverhalen over dubieuze praktijken van labels, adverteerders, bands, ik wil het allemaal weten als muziekliefhebber. En als dat alles twijfel oproept bij de scribent in kwestie, dat levert dan inderdaad JUIST interessante journalistiek op. Nederlandse journalisten met een Stellige Mening, dan neem ik altijd al met een korreltje zout. Lekker afgeven op de OOR in de Opscene & vervolgens in rotten van drie de OOR-burelen binnenmarcheren, dat soort werk. Ach, de Nieuwe Journalistiek zal ook wel ontaarden in het niveau Fuck You Dikke Lul, maar het idee is hartverwarmend.

Klaas, Wednesday, 15 January 2003 14:40 (twenty-two years ago)

Okay we maken dan maar gelijk een einde aan de romantiek in de popmuziek of althans aan het geromantiseerde beeld dat menigeen van de wereld der popmuziek heeft. Effe kijken of dat echt zo leuk en zinvol is.

Die concurrentiestrijd tussen de bladen (in opscene of willekeurig ander blad op oor) bestaat niet of nauwelijks. De meeste schrijvers van die bladen kennen elkaar en mogen elkaar. Daarbij zijn de verhoudingen erg duidelijk. Oor heeft gewoon het grootste marktaandeel. Dat maakt ze niet het beste blad maar wel het meest gelezen blad. Simpel.

Die druk van platenmaatschappijen op redacties komt voor. Zeg je als redactie gewoon nee (dat komt even zo vaak voor) is iedereen nog steeds even goede vrienden. Daarbij lezen de meeste platenmaatschappijen niet eens wat je schrijft.

Saai he.

monique Aerts, Wednesday, 15 January 2003 15:08 (twenty-two years ago)

Die concurrentiestrijd tussen de bladen (in opscene of willekeurig ander blad op oor) bestaat niet of nauwelijks. De meeste schrijvers van die bladen kennen elkaar en mogen elkaar. Daarbij zijn de verhoudingen erg duidelijk. Oor heeft gewoon het grootste marktaandeel. Dat maakt ze niet het beste blad maar wel het meest gelezen blad. Simpel.

Die druk van platenmaatschappijen op redacties komt voor. Zeg je als redactie gewoon nee (dat komt even zo vaak voor) is iedereen nog steeds even goede vrienden. Daarbij lezen de meeste platenmaatschappijen niet eens wat je schrijft.

hahahaha, een voltreffer! was het maar zo saai..

theo (theo), Wednesday, 15 January 2003 15:15 (twenty-two years ago)

"De meeste lezers van muziekbladen willen helemaal niet weten wat platenmaatschappijen allemaal wel niet doen om een band aan de man te krijgen, die wil gewoon over die band lezen. (Monique)"

Dat kan zo zijn. Maar de meeste lezers van muziekbladen willen ook niet dat je een cd van hun helden afkraakt. Schrijf je dan dus alleen positieve verhalen? Vindt Monique dat je moet schrijven waar het publiek om vraagt? Dat is geen journalistiek, dat is Joop vd Ende.

"Dat steekspel met de platenmaatschappij/adverteerder houdt je buiten een interview met een artiest, maar je onthoudt alle gedonder wel om er later eens een vlammend dossier over te schrijven dat je dan verkoopt aan een serieus opinie-blad. (Monique)"

Dat vind ik nou belachelijk. Kritisch lopen doen in een tijdschrift waarvan je denkt dat de lezers het verwachten en dat verhaal achterwege laten in een ander tijdschrift omdat je denkt dat de lezers er daar niet op zitten te wachten. En het volgens jou dus ook niet hoeven weten. Oftewel: Monique vindt kennelijk dat je de lezers naar de mond moet schrijven. Nogmaals: dat is geen journalistiek.

dirk, Wednesday, 15 January 2003 16:12 (twenty-two years ago)


Okay we maken dan maar gelijk een einde aan de romantiek in de popmuziek of althans aan het geromantiseerde beeld dat menigeen van de wereld der popmuziek heeft

Ik denk La Aerts haar beroepsgroep iets teveel eer toeschuift als ze denkt dat de romantiek van de popmuziek staat of valt bij wat journalisten hier over te melden hebben. Misschien kom ik nauwelijks boven de aanzwellende violen uit, maar dergelijke romantiek heeft volgens mij toch nog altijd veel te maken met de muziek zelf. Los daarvan zou ik me toch bekocht voelen als ik een lovende recensie lees en later in een "serieus opinieblad" moet vernemen dat er ook nog wat minder verkwikkelijke dingen op de achtergrond speelden. Ik zeg niet dat dit altijd het geval is, maar ik vind het wel saillant dat u zelf de suggestie wekt.

Die druk van platenmaatschappijen op redacties komt voor. Zeg je als redactie gewoon nee (dat komt even zo vaak voor) is iedereen nog steeds even goede vrienden

Dat is ongetwijfeld één van de vele verworvenheden van het nederlandse poldermodel waar iedereen elkaar kent en mag, maar volgens mij worden in een land als Amerika de verhoudingen toch iets sneller op scherp gezet in zo'n geval.

Klaas, Wednesday, 15 January 2003 17:51 (twenty-two years ago)

Dat is ongetwijfeld één van de vele verworvenheden van het nederlandse poldermodel waar iedereen elkaar kent en mag, maar volgens mij worden in een land als Amerika de verhoudingen toch iets sneller op scherp gezet in zo'n geval.
Monique bedoelde hiermee cynisch te zijn. zo gaat het zelfs in nederland niet toe. en gelukkig maar.

theo (theo), Wednesday, 15 January 2003 19:56 (twenty-two years ago)

Nog een lelijke uitglijder: volgens 3VOOR12 zou Paul Evers “al jaren” hoofdredacteur én uitgever van OOR zijn. Iedereen hier – en bij 3VOOR12 – weet dat wij, OOR, in april 2002 van de TTG naar de NTG zijn verhuisd. En bij de Telegraaf had Paul echt wel een uitgever boven zich (bij de NTG aanvankelijk ook, trouwens.) Toch legt de journaist hem deze woorden in de mond, in citaatvorm nog wel. Het zijn dit soort slordigheden en onjuistheden die mij de indruk geven dat het niveau van 3VOOR12 nog lang niet is waar het zou moeten zijn.

koen poolman (koen poolman), Wednesday, 15 January 2003 23:34 (twenty-two years ago)

Het zijn dit soort slordigheden en onjuistheden die mij de indruk geven dat het niveau van 3VOOR12 nog lang niet is waar het zou moeten zijn.
maar beste koen, het is toch altijd mogelijk om een citaat te vinden dat niet klopt. dat moet bij Oor ook geen probleem zijn, bij de Volkskrant overigens ook niet. daar gaat het ook helemaal niet op. 3VOOR12 is uniek in haar stijl, in feite heeft zij een hele nieuwe vorm van online media ontwikkeld in Nederland. dat verdient waardering. daarbij wordt de online journalistiek door de geprinte media altijd afgedaan als niet relevant, amateuristisch en te betrokken (zie onder andere de discussies in de Journalist en de Internet Journalist). deze prijs is een waardering voor een ondergewaardeerd gebied binnen de nederlandse journalistiek.

theo (theo), Thursday, 16 January 2003 08:32 (twenty-two years ago)

Precies, zolang Koen DJ Hell nog Helmut Geiger noemt..

pip, Thursday, 16 January 2003 09:17 (twenty-two years ago)

Nu schijnen velen dat ook zeer journalistiek te vinden: Mensen verkeerd te citeren of de verkeerde citaten in de mond te leggen. Gisteravond nog een fijn staaltje van gezien bij het journaal en hier kunnen een aantal mensen er ook wat van.


Monique Aerts, Thursday, 16 January 2003 12:04 (twenty-two years ago)

Ik begin het idee te krijgen dat we Koen Poolman onder de categorie 'miskend talent' moeten scharen. Het komt nogal zuur over allemaal. Maar iedere journalist maakt fouten, zelfs Koen. Dat doet niets af aan de krachtige en unieke aspecten van 3voor12. Daar hebben ze die prijs voor gekregen. Zoals eerder gezegd: terecht.

En nu is het wel weer mooi geweest met deze thread, voor mij.

Dirk, Thursday, 16 January 2003 12:24 (twenty-two years ago)

en hier kunnen een aantal mensen er ook wat van
Godzijdank zijn niet alle forumbezoekers journalist.

marieke (marieke), Thursday, 16 January 2003 12:45 (twenty-two years ago)

Journalist is geen beschermd beroep: iedereen mag zich met deze geuzennaam tooien.

Gzzz, Thursday, 16 January 2003 12:53 (twenty-two years ago)

ja, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat wil.

marieke (marieke), Thursday, 16 January 2003 13:01 (twenty-two years ago)

zoveel mensen staan zich hier toch ook niet voor op hun journalist zijn? of vergis ik me?

theo (theo), Thursday, 16 January 2003 15:14 (twenty-two years ago)

Als ik me zo'n Journalist zou voelen zou ik wel afstand bewaren en niet op deze plek gaan zitten kleppen. En oke, het is Helmut Geier. Maar ik heb hem tenminste niks in de mond gelegd :-)

koen poolman (koen poolman), Thursday, 16 January 2003 23:27 (twenty-two years ago)

Als ik me zo'n Journalist zou voelen zou ik wel afstand bewaren en niet op deze plek gaan zitten kleppen.

't heeft wel even geduurd, maar goed...;-)

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 17 January 2003 00:01 (twenty-two years ago)

Nu schijnen velen dat ook zeer journalistiek te vinden: Mensen verkeerd te citeren of de verkeerde citaten in de mond te leggen. Gisteravond nog een fijn staaltje van gezien bij het journaal en hier kunnen een aantal mensen er ook wat van

Hè Monique, niet dat bozige.

Ik weet ook wel dat alle geloofwaardigheid als dunne stront de berg afglijdt wanneer je iemand verkeerd citeert, maar dat geef ik dan ook ruiterlijk toe. Ik zit trouwens nog wel te wachten op een verontschuldiging voor een recensie waarin kleurloze winkelcentrumpunk meteen in de categorie NMTB wordt ingeschaald :)

Daarnaast ben ik absoluut geen journalist, dus als dat stukje research naar de lezer toe er soms bij inschiet, dan moet u mij dat maar niet euvel duiden.

Klaas, Friday, 17 January 2003 01:37 (twenty-two years ago)

Mijn excuses Klaas en dan nu een saai verhaaltje over het steekspel met platenmaatschappijen/uitgevers/adverteerders over het tot stand komen van een coverartikel.

Het begint met een aanvraag van een CD. De platenmaatschappij, die sinterklaas niet is, wil weten waarom ik die CD wil hebben dus vraag ik gelijk een interview aan. Immers: goede band die ik al jaren volg en interview.
Nu vindt iets onduidelijks plaats: platenmaatschappij legt contact met redactie en het resultaat is een coververhaal.
Steekspel begint: platenmaatschappij wil verhaal een maand eerder op de cover want dat past beter in hun promotieschema. Redactie zegt nee, want hebben al een andere cover. Platenmaatschappij wil vervolgens ipv deze band een andere band op de cover want die maand heeft die andere band prioriteit. Redactie zegt nee, want die andere band is niet geschikt voor het blad.
Interview vindt plaats. Coververhaal is geschreven. Komt het telefoontje van de redactie met de vraag of ik het verhaal wil inkorten, want ander blad van dezelfde uitgeverij wil ook een groot verhaal met die eerste band. Ik ontplof aan de telefoon. En redactie zegt nee tegen de uitgeverij en coververhaal wordt alsnog geplaatst.

Nu het gaat me echt te ver om deze voorgeschiedenis mee te nemen in het betreffende artikel.

Monique Aerts, Friday, 17 January 2003 19:03 (twenty-two years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.