Zelf vond ik het oude systeem dat vroeger bij Villa 65 werd gehanteerd: het eerste uur breed - de alternatieve mainstream zeg maar - daarna iedere avond wat dieper in bepaalde "stijlen" gaan: op maandag een hiphop-avond, dinsdag pop/rock, woensdag "garage" etc.
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 4 February 2003 08:20 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 4 February 2003 08:29 (twenty-two years ago)
(Scheelt dat ik doorgaans nooit naar de radio luister in de avond, maar een cd opzet. Luister verder wel de hele werkdag naar radio3.)
― Evelyne (Evelyne), Tuesday, 4 February 2003 08:44 (twenty-two years ago)
Of niet?
― Evelyne (Evelyne), Tuesday, 4 February 2003 08:53 (twenty-two years ago)
― Ludo (Ludo), Tuesday, 4 February 2003 09:01 (twenty-two years ago)
ik begrijp ook niet waarom de publieke radio zoveel moet lijken op de commerciële radio. de overheid heeft dat ook een tijd geprobeerd: zo veel mogelijk lijken op het bedrijfsleven. de vraag die zulke zaken bij mij oproepen is: waarom dan nog een overheid, waarom dan nog een publieke radio?
― theo (theo), Tuesday, 4 February 2003 09:15 (twenty-two years ago)
Niet alleen Stenders en De Wild, maar ook Giel, Claudia en Isabelle. 3FM heeft een heuse traditie van personality-radio en ze deden dat kunstje tot nu toe toch altijd beter dan de commercielen [die in principe niet anders doen dan Patricia Paay van haar bed bellen]. Maar goed, het is het spel van de commercielen geworden en je kan zeggen dat ondanks het hoge Albert Verlinde-op-amphetaminen-factor [Gordon op de radio. Who's fucking idea was that?!] zij wel succes met die formule hebben. In ieder geval genoeg om populaire DJ's van elkaar weg te willen kopen. En dan kan ik me voorstellen dat Florent Luyckx zoiets heeft van: "Nah ja, dan zal wat wij doen wel kwalitatief beter zijn, zij bepalen toch steeds meer de markt. Dan maar wat anders?"Maar thema-avonden? Hoe zal dat dan eruitzien? Nieuwe Bandjes-avond op Dinsdag? Leuk, maar na een uur of wat wordt het gewoon vermoeiend. En je kan niet elke maand weer een '80s of '90s-avond gaan houden.
― Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 4 February 2003 10:43 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 4 February 2003 10:47 (twenty-two years ago)
Hij vindt volgens mij dat de twee goeien vooral zo door moeten gaan en dat de anderen een toontje lager mogen zingen. Het ironische is dat VPRO's "thema-avonden" van de vorige zendercoördinator het veld moesten ruimen (in 1998 was dat) en dat de nieuwe er juist op aandringt...
Om maar niet te beginnen over de positie van programma's als Het Lek.
Dat is precies waar het om gaat natuurlijk.
― JoB (JoB), Tuesday, 4 February 2003 10:47 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 4 February 2003 10:52 (twenty-two years ago)
De sound-clash die Het Lek is, spreekt mij als muzikale omnivoor juist aan. Er zijn ook mensen die het niet trekken omdat ze alleen maar dance, rock of hiphop/r&b willen horen. Het huidige programma gaat uit van de idee "het is allemaal popmuziek en uiteindelijk hangt het allemaal met elkaar samen, bovendien is (bijna) overal wel iets moois te vinden". Daar moet je in geloven. Het thema-avondenconcept spreekt een ander soort luisteraar aan, eentje met wat hardnekkiger oog(oor)kleppen. Tot op zekere hoogte hebben we die natuurlijk allemaal. De vraag is, misschien: waar leg je de grens?
― JoB (JoB), Tuesday, 4 February 2003 10:53 (twenty-two years ago)
― JoB (JoB), Tuesday, 4 February 2003 10:55 (twenty-two years ago)
― willem (willem), Tuesday, 4 February 2003 11:01 (twenty-two years ago)
― marieke (marieke), Tuesday, 4 February 2003 11:14 (twenty-two years ago)
Ik heb dat stuk er meteen van weggehaald omdat het in mijn betoog niet echt paste. JoB's reactie stond er nog niet. Had die er wel gestaan dan had ik het niet gedaan.
― Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 4 February 2003 11:23 (twenty-two years ago)
― Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 4 February 2003 11:25 (twenty-two years ago)
― Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 4 February 2003 11:27 (twenty-two years ago)
― Ludo (Ludo), Tuesday, 4 February 2003 11:32 (twenty-two years ago)
Eh, ja. 3FM moet het (reclame)geld binnenhalen dat via de Radio's 1, 4 en 747 niet (genoeg) binnenkomt. Het verfoeide concept van de "verdienzender".
― JoB (JoB), Tuesday, 4 February 2003 11:39 (twenty-two years ago)
― Patrick, Tuesday, 4 February 2003 11:48 (twenty-two years ago)
Niks tegen sound-clash - daar zou het eerste uur m.i. erg geschikt voor zijn. Maar in een thematisch programma kun je net iets meer de diepte in, dan kun je er een presentator opzetten die net iets meer kennis van het betreffende genre heeft, zodat je net iets vaker onbekende, verrassende dingen de kans kunt geven.
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 4 February 2003 11:55 (twenty-two years ago)
― Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 4 February 2003 12:27 (twenty-two years ago)
Ik weet het niet. Het citaat dat ze als kop hebben gebruikt komt in het artikel nergens voor. Maar een opmerking als "Het zou mooi zijn als je bijvoorbeeld ook alternatieve R&B en alternatieve hiphop een plek kan geven op die tijdstippen" doet suggereren dan hij voor genre-specifieke programma's is.
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 4 February 2003 12:54 (twenty-two years ago)
ah. Ok dan wordt het tijd om radio 747 op te heffen, om te vormen in een zeer alternatieve muziekzender. (wat al een beetje gebeurt natuurlijk op de late uren op 747) En 3FM nog duidelijker de concurrent van de commercielen te laten zijn. Je kunt niet op 2 paarden tegelijk wedden en hopen dat 3fm én diepgang brengt (met mate) én massa's kijkers trekt.
― Ludo (Ludo), Tuesday, 4 February 2003 13:22 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Tuesday, 4 February 2003 13:31 (twenty-two years ago)
Misschien wel. Het maakt in dit opzicht namelijk niet zo ontzettend veel uit wat je in de avond programmeert: echt veel luisteraars trek je na negenen toch niet. Omdat mensen tv kijken, naar bed gaan, etc. Ook als je op de avond hits draait voor de massa, schakelt die massa toch niet in. Er valt niet zo veel te winnen, dus kan je net zo goed iets interessants doen op de avond. Is goed voor je imago als publieke zender bovendien.
3fm moet gewoon doen waar ze goed in is en dat het tegenovergestelde bieden
Aan de andere kant: het grote publiek betaald ook omroepbijdrage. Waarom zou die er niets voor terug mogen krijgen? Ergens tussen (een combinatie van) toptienhits en obscure avantgarde moet je een balans vinden, maar iedereen te vriend houden is onmogelijk.
― JoB (JoB), Tuesday, 4 February 2003 14:13 (twenty-two years ago)
helemaal waar. Het blijft dus jammer dat Luyckx volgens mij teveel de commercie kant op wil.. Ik vind 3fm op dit moment een hele aardige zender. Het is wel zo dat Studio Brussel beter blijft omdat zij ook overdag net even wat alternatiever draaien, maar eerlijk is eerlijk het scheelt niet enorm veel.
― Ludo (Ludo), Tuesday, 4 February 2003 15:27 (twenty-two years ago)
― walter, Tuesday, 4 February 2003 20:28 (twenty-two years ago)
― marieke (marieke), Wednesday, 5 February 2003 08:54 (twenty-two years ago)