pluggers

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Bij 3voor12 staat een stuk over onafhankelijke pluggers. Nu vroeg ik me af: wat doet een plugger allemaal precies? Hoe gaat het pluggen van een bepaalde plaat in zijn werk?

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 18 February 2003 11:18 (twenty-two years ago)

Goeie vraag. In principe is het heel simpel: een plugger brengt een plaat (album of single) naar radio en TV en probeert er op zo kort mogelijke termijn zoveel mogelijk 'steun' (airplay) voor te krijgen. Doel is dat de plaat op zoveel mogelijk playlists terecht komt (= de concrete toezegging dat een station de plaat een aantal weken regelmatig draait) en dus door zoveel mogelijk mensen gehoord kan worden. Het uiteindelijk doel is altijd dat die airplay tot verkoop leidt en dus tot 'hits'. En dan hangt het helemaal van de artiest en plaat af bij welk station of welke DJ de plugger het hardste schreeuwt, wat je een 'hit' noemt en wat een succes is. Voor Spinvis is een Disque Pop bij de VPRO een succes(je) en een #1-positie in de Moordlijst ook. Maar een Megahit op 3FM zou nog beter (want meer airplay dus meer bereik) zijn. Vreemd genoeg bleek ook/vooral Radio 2 dol op 'Bagagedrager' en is de single daar ook veel gedraaid. Dat had Excelsior vooraf niet durven hopen, denk ik. Voor Kylie moet je vooral bij 538, Yorin, MTV, The Box en TMF zijn en is het pas een hit als die single ook echt de Top 10 bereikt. Bij Spinvis is Excelsior nu vast heel blij dat al die steun & airplay weliswaar nauwelijks tot single-verkoop heeft geleid (en dus geen echte hit), maar dat het NL'se volk voor Excelsior-begrippen 'massaal' naar de winkel is gelopen om het album aan te schaffen.

Na dit vrij technische verhaal is eigenlijk veel boeiender hoe BELANGRIJK die pluggers nu precies zijn. 'Maken' zij nu echt het verschil bij een hit of zijn ze niet veel meer dan boodschappenjongens die platen die op zichzelf al goed zijn bij de DJ's brengen en is hun meerwaarde daarom nihil? Een discussie waar je overigens nooit uitkomt...

Crispijn, Tuesday, 18 February 2003 11:46 (twenty-two years ago)

Zo klink 't alsof pluggers veredelde postbodes zijn, dat 'brengen' van een single/plaat behelst toch wel iets meer dan enkel afgeven, dunkt me. Er zijn al diverse reportages in kranten en tijdschriften en op tv geweest (ik kan me een repo herinneren waarin de zoon van Boudewijn de Groot, niet Marcel maar Jim, de plaat van zijn inmiddels terecht vergeten band Babyface Armstrong ging aanprijzen bij de jocks. Alsof hij varkensvlees in Israel probeerde te verkopen), maar het blijft fascinerend: muziek 'verkopen', en dan vooral muziek die niet gemakkelijk is. Ik bedoel: het is geen kunst om Nick Cave bij de VPRO gedraaid te krijgen, maar je bent volgens mij pas écht goed als plugger/vertegenwoordiger als je Saint Nick in de dagprogrammering van Radio 2 krijgt.
De vraag is: hoe doe je dat? Dreigen? Smeken? Pijpen? Payola?

Guuz, Tuesday, 18 February 2003 12:03 (twenty-two years ago)

Ik hoop dat Job de Wit nog even langsfietst op deze thread, een forumbezoeker met ervaring met pluggers. Ooit wel eens door een verkooppraatje overstag gegaan, Job?

Gzzzz, Tuesday, 18 February 2003 12:05 (twenty-two years ago)

Haha, luistert u wekelijks naar de Pluggersinvasie en wees er live bij!

JoB (JoB), Tuesday, 18 February 2003 12:13 (twenty-two years ago)

Een verkooppraatje is natuurlijk nooit reden om een plaat te draaien. We moeten het ook een goed plaatje vinden, natuurlijk. Elke week komen er zeven nieuwe platen op de Lek-playlist, waaronder Disque Pop de la Semaine en Single van de Week. Van de zeven deze week zijn er vier überhaupt helemaal niet geplugd (waaronder SvdW en DP), en van die drie andere komen twee van de Konkurrent, die zijn waar altijd praatjeloos in enveloppe aanbiedt. Blijft over: The Apers, met verve geplugd door indie-promotor Erwin Vogel. Maar die hadden in 2001 al eens een SvdW en komen morgen in Club Lek dus dat was een redelijke no-brainer.

JoB (JoB), Tuesday, 18 February 2003 12:39 (twenty-two years ago)

Zo klink 't alsof pluggers veredelde postbodes zijn, dat 'brengen' van een single/plaat behelst toch wel iets meer dan enkel afgeven, dunkt me. (...) Ik bedoel: het is geen kunst om Nick Cave bij de VPRO gedraaid te krijgen, maar je bent volgens mij pas écht goed als plugger/vertegenwoordiger als je Saint Nick in de dagprogrammering van Radio 2 krijgt.

Dat laatste is helemaal waar. Mijn ervaring is toch dat wanneer het wèl lukt, dat in veel gevallen te danken is aan de 'backoffice' (lees: de productmanager) die z'n best heeft gedaan om 'een goed verhaal' rond een plaat te hebben waarna de plugger de plaat 'inkopt' op radio (Jezus, ik lijk gvd zelf wel een plugger met al die foute praatjes! Weten jullie meteen hoe wij hier met elkaar praten). Daarmee wil ik de goede pluggers niet te na doen overigens, want er zijn er bij die echt wonderen kunnen verrichten. Zo had ik een ex-collega die ongeveer 13 weken gelopen heeft met The Offspring (hoe heet die hit die begint met "Nananananana" ook alweer?), keer op keer te horen kreeg dat het toch niks was, zeer koppig bleef en uiteindelijk zijn gelijk haalde met een Top 3-hit. Heerlijke momenten in de platenindustrie :-)

Crispijn, Tuesday, 18 February 2003 12:55 (twenty-two years ago)

Maar The Offspring's "Come Out And Play" was in Amerika toen al een grote hit. Dat maakt het werk van een plugger natuurlijk wel een heel stuk makkelijker. In zeker zin is het als plugger knapper om een plaat veel gedraaid te krijgen waar men in andere landen niets van moet hebben.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 18 February 2003 13:30 (twenty-two years ago)

Self-Esteem, heet dat nummer van The Offspring.
Opmerkelijk verhaal wel, want volgens mij was het de opvolger van die andere Offspring-hit, met Come Out & Play En was het ook niet zo dat Offspring éérst bij Epitaph zat (en toen nog door Sonic Rendezvous werd gehandled, ik zie me nog met Opscene-collega Jeps Salfischberger zitten op het Metropolisfestival in de caravan van Offspring), maar pas bij de overstap van de band naar Sony de plaat écht een hit werd, ergo: pas toen er met Groot Geld gemarket kon worden, kon Offspring tot in de hitparades doordringen. Dus: wat heeft die plugger dan 13 weken voor 'goed verhaal'gehad?

GUuz, Tuesday, 18 February 2003 13:30 (twenty-two years ago)

Er moeten prachtige plugverhalen de ronde doen, en voor Revu heb ik al eens geprobeerd ze op te schrijven. Jan Bult, volgens mij de meest legendarische plugger EVER in het Hilversumsche, had echter geen zin om die verhalen te vertellen. Maar Niels kent er vast wel een paar. Of Job. Of andere forumbezoekers. In een heel stoffig, maar moeilijk te openen doosje in mijn geheugen zit 't verhaal van Billy Joels Vietnam-lied (titels...), dat nérgens aansloeg, maar in Nederland een nummer-1 hit werd. Door pluggers gemaakt. Of Rock & Roll Highschool van The Ramones. Nérgens een hit geweest, maar in Nederland in de top tien. Terwijl de film volgens mij niet eens is uitgebracht. Of maar heel kort gedraaid heeft.

Guuz, Tuesday, 18 February 2003 13:36 (twenty-two years ago)

Ik geloof dat eerst COAP in Amerika een hit werd en toen S-E in Amerika en Europa, waarna hier COAP opnieuw werd uitgebracht en toch nog een hit werd. Naar mijn weten is de band pas later (bij een volgend album) naar Sony gegaan. Wel is de distributie van het plots zeer populaire Epitaph toen van Sonic (heette dat toen niet nog Semaphone?) naar PIAS gegaan.

Nou ja, ik ben ook geen Offspringoloog, dus misschien klopt het niet 100%. Maar het vond plaats toen ik net kwam kijken in het wereldje dat OOR/VPRO/120 minutes heette en dergelijke dingen heb ik daarom nogal onthouden.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 18 February 2003 13:37 (twenty-two years ago)

Dat distributieverhaal van Martijn is correct. Er ligt nogal wat stof op de eindtorren in mijn geheugen, dat moet er eens afgeblazen worden. Met Offspring, wellicht.

gzzzz, Tuesday, 18 February 2003 13:40 (twenty-two years ago)

Natuurlijk vertelt Jan Bult je geen verhalen. Bult is een heuse heer die niet uit de school zal klappen, maar dat het mooie verhalen zijn is waar.

monique, Tuesday, 18 February 2003 13:47 (twenty-two years ago)

Guuz heeft dan weer gelijk dat "Nananananana..." Self-Esteem is.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 18 February 2003 13:51 (twenty-two years ago)

Voor de goede orde zit het Offspring-verhaal als volgt: COAP was in de US inderdaad een grote hit, hier kregen we die single (want toen zat ik nog bij PIAS) nauwelijks aan de praat. Van opvolger SE weet ik de toenmalige situatie in de US niet, maar dat was vast ook een grote hit. Ondanks dat 'goede verhaal' (want Top 10-hits in de US of UK zijn een GEWELDIG verhaal voor een plugger in H'sum) wilde niemand aan SE of The Offspring. Corné Bos (want hij was het) heeft toch doorgezet en een paar maanden later waren we een Top 3-hit rijker en 100.000+ albums verder. Ook het Offspring-album daarna zat bij Epitaph in Europa, maar al bij Sony in de US. Dat was een redelijke flop, want de geweldige singles ("Pretty Fly" en die Simon & Garfunkel-cover) bewaarden ze slim genoeg voor het nwe album dat wereldwijd bij Sony zat. Lang leve de punk.

Wat betreft goede plugverhalen ken ik er een paar, maar op een enkele uitzondering na niet de echt sappige en dus beste. Ik ben altijd back-office geweest en zat nooit in de frontlinie. De goede plugverhalen die ik ken zijn meer van het soort dat ik al verteld heb: kijk ons eens lekker gelijk hebben met deze hit waar in 1e instantie NIEMAND in H'sum in geloofde. Voor back-office kantoorsukkels zijn die nu eenmaal het leukst.
Wel weet ik dat er wat radiomakers van de oude stempel zijn die een flink deel van hun inboedel aan platenmaatschappijen te danken hadden. Maar dat zijn lang vervlogen tijden (we hebben het hier over de jaren '70/'80, kinderen) en gebeurt tegenwoordig niet meer. Alle legale manieren om een plaat op de radio te krijgen (en dat zijn er een heleboel en ook niet allemaal even fijn...) worden wel nog steeds toegepast door een goede plugger :-)

Crispijn, Tuesday, 18 February 2003 14:03 (twenty-two years ago)

"Alle legale manieren om een plaat op de radio te krijgen (en dat zijn er een heleboel en ook niet allemaal even fijn...) worden wel nog steeds toegepast door een goede plugger :-)"

Dus Erwin Vogel is een goede plugger omdat hij op lowlands joints uitdeelde om Supergrass te promoten???

monique, Tuesday, 18 February 2003 15:42 (twenty-two years ago)

Daar kan ik volmondig 'ja' op antwoorden. In de platenindustrie, en ver daarbuiten, noemen we dat 'ludiek'. :-)

Crispijn, Tuesday, 18 February 2003 16:42 (twenty-two years ago)

Maar voorzover ik het begrepen heb ik het uitdelen van joints op Lowlands niet legaal...

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 18 February 2003 17:34 (twenty-two years ago)


Hun professionele kwaliteiten daargelaten is het wel jammer dat pluggers op die manier allerlei middelmatige bands zoals Offspring naar voren schuiven, terwijl er rond 1994 beduidend betere punkbands rondliepen. Maar goed, het is wat mij betreft ook leuker als een band een goed bewaard geheim blijft.

Klaas, Tuesday, 18 February 2003 18:34 (twenty-two years ago)

Waarom doet 'ludiek' me toch altijd denken aan kabouters?

En dan heb ik nog een vraagje? Is die plaat, dankzij die zeker niet legale jointenactie van afgelopen augustus nog een hit geworden?

monique, Wednesday, 19 February 2003 10:18 (twenty-two years ago)

Vogel werkt niet meer bij EMI en Supergrass is vooralsnog redelijk geflopt.

JoB (JoB), Wednesday, 19 February 2003 12:00 (twenty-two years ago)

OOrzakelijk verband?

gzzzz, Wednesday, 19 February 2003 12:24 (twenty-two years ago)

OOrzakelijk verband?

Ik rook & drink niet, dus zou best kunnen.

Erik van den Berg (Erik van den Berg), Wednesday, 19 February 2003 13:24 (twenty-two years ago)

Weet het niet, ze zeggen altijd dat goede muziek zichzelf verkoopt.

monique (monique), Wednesday, 19 February 2003 14:03 (twenty-two years ago)

Het helpt allicht als meer mensen er kennis van kunnen nemen. Dat is het principe dat volgens mij aan promotie ten grondslag ligt. Maar de uitkomst is niet te voorspellen.

JoB (JoB), Wednesday, 19 February 2003 14:15 (twenty-two years ago)

Dus Erwin Vogel is een goede plugger omdat hij op lowlands joints uitdeelde om Supergrass te promoten

Nee, Vogel is een goede plugger omdat het een sympathieke vent is met verstand van muziek en zo zijn er nog twee, drie schappelijke pluggers in Hilversum. Tuurlijk, het is allemaal ouwe jongenskrentenbrood verpakt in een lease-Golf, maar het is zoals JoB zegt, het gaat om het verspreiden van nieuwe platen.

femke (femke), Friday, 21 February 2003 15:23 (twenty-two years ago)

Inderdaad. Erwin Vogel is een goede plugger om de bovenstaande redenen van Femke. Daar hebben joints op Lowlands niets mee te maken. Zou ook wel genant zijn als dat ineens een reden moet zijn om een plaat te gaan draaien.

roosmarijn, Sunday, 23 February 2003 14:39 (twenty-two years ago)

Dames, Vogel staat niet ter discussie. Het was maar een voorbeeld. Maar het ging om de onderstaande zin.

"Alle legale manieren om een plaat op de radio te krijgen (en dat zijn er een heleboel en ook niet allemaal even fijn...) worden wel nog steeds toegepast door een goede plugger :-)"


monique (monique), Monday, 24 February 2003 13:18 (twenty-two years ago)

one year passes...
Ik wordt altijd zo moe van die opmerkingen "verstand van muziek" en "hij weet wat kwaliteit is"
Is dat "echte kennis van" of gewoon "veel namen van bandjes kunnen noemen". Het echt kunnen beoordelen van muziek vergt n.l. behoorlijk veel inhoudelijke kennis van harmonieleer(theorie),arrangeren, producties (studio-opname, editing, mixen, mastering , smaak/stijl-gevoel en dan ook nog aanvoelen (ervaring met publiek zelf) of het commercieel wat voor het publiek is.
Ik wil de pluggers en A&R's zien die perfect een instrument beheersen (op jazz, jazzrock, fusion-niveau) en van daaruit kunnen downgraden naar de commerciele muziekindustrie en aanvoelen wat commercieel is.

Je ziet ze nog wel eens onder de producers, bijvoorbeeld Quincy Jones ?

, Thursday, 8 April 2004 11:43 (twenty-one years ago)

op jazz, jazzrock, fusion-niveau

mag deze topic dan ook aub dicht als we zo gaan beginnen???

:-D

vonx, Thursday, 8 April 2004 12:20 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.