Neil Young de meest overgewaardeerde artiest allertijden?

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Gisteren wat het weer zover het oubollige babyboom-onderonsje wintertijd was weer op de treurbuis met dit keer de oud belegen Vara anchorman Paul Witteman en zijn voorspelbare muziekkeuze(Beatles,Eric Clapton,Neil Young). Elke keer als ik kijk zoekt zo'n vijftig plusser een fragment van Neil Young uit de oude doos(Jerney Kaagman,Mart Smeets) dus gisterenavond was geen uitzondering op de wet van 50 plus Wat is dat toch met die Neil Young? kaartjes van 87 euro,niet kunnen zingen en toch populair zijn bij zogenaamde progresieve 50 en 60 plussers.Wat vinden jullie van Neil Young? is hij echt de knuffelopa van Hippie Nederland? Of is die man niet echt meer relevant en zijn het puur nostalgische redenen om het oude paard van stal te halen?

Olaf Molenaar, Monday, 14 April 2003 16:44 (twenty-two years ago)

Hoezee!!! Laat de Kristalnacht van de Popmuziek aanvangen!! :)
Aan de ene kant erger ik me ook altijd scheel als weer zo'n oude zak met Neil Young komt aanzetten. Hetzelfde geldt trouwens nog meer voor de Koning van Overgewaardeerd: Lou Reed.

En toch, Neil Young: ik word wel erg vrolijk van zoiets als 'Alabama' en hij heeft, eerlijk is eerlijk, een heel mooi duister meesterwerk gemaakt, dat is Tonight's the Night.

Maar wat de lol van zo'n uurtje naar een voorovergebogen zwerver met mondharmonica en valse gitaar kijken, is, dat begrijp ik verder ook niet. ;)

Omar (Omar), Monday, 14 April 2003 17:44 (twenty-two years ago)

the Velvet Underground is briljant dus Lou Reed vind ik niet overschat. Kijk tegenwoordig en misschien wel de laatste 20 jaar niks.. maar daarvoor..
Neil Young ken ik alleen Harvest dat is toch een prima plaat.
En trouwens.. "niet kunnen zingen"..
Dat lijkt me niet echt een argument.. Het gaat om het totaal. Zowel bij Neil Young en Lou Reed lijkt me dat niet zo'n probleem. (Misschien live wel? :D)

Ludo (Ludo), Monday, 14 April 2003 18:04 (twenty-two years ago)


ik kan me vaag herinneren dat we een soortgelijke thread al eens hebben gehad. maar goed, neil young is verschrikkelijk overgewaardeerd, maar hij kan wel heel mooi gitaarspelen.

bas (bas), Monday, 14 April 2003 18:10 (twenty-two years ago)

hey Olaf, zou je willen opletten dat je </I> goed typt? Op deze manier wordt alles erg slordig en het gaat ten koste van de mooie forum-als-weblog feature...

Anyway, ik erger me ook altijd als een of andere bekende Nederlander en zogenaamd muziekliefhebber bij zo'n programma mag komen en in muziekkeuze niet verder komt dan Young/Reed/Clapton/Dylan/Lennon (dit even buiten het feit gerekend dat die allemaal - behalve Clapton - weleens een aardig deuntje hebben geschreven). Als je niet meer dan dat kunt noemen, dan ben je de kwalificatie muziekliefhebber toch niet echt waard vind ik.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 14 April 2003 18:10 (twenty-two years ago)

opletten dat je /I goed typt?

wat raar, als ik het niet in balans hou dan krijg ik een waarschuwing Mismatched HTML tags.

behalve Clapton

Whaaa..."Tales of Brave Ulysess", gast! Dat rockt de pan uit, indie boy. ;)

Omar (Omar), Monday, 14 April 2003 18:32 (twenty-two years ago)

Indie boy verliest zijn indie-credibility als hij alleen al aangeeft überhaubt geïnteresseerd te zijn in een nummer van Clapton...

Maar als je het niet verder vertelt, zal ik eens naar dat nummer op zoek gaan. Het bluest toch hopelijk niet al te erg hè??

Martijn Grooten (martijng), Monday, 14 April 2003 18:40 (twenty-two years ago)

Het ROCKT!! :)

Omar (Omar), Monday, 14 April 2003 18:44 (twenty-two years ago)

clapton deed het als lid van Cream toch echt niet slecht hoor Martijn Grooten. zo schreef hij mee aan het geweldige Strange Brew, een bluesrock song die ik Lennon, Dylan, Reed en Young nog moet horen schrijven.

theo (theo), Monday, 14 April 2003 18:51 (twenty-two years ago)

hahaha Omar geeft inderdaad ook een goed voorbeeld! van dezelfde plaat nog wel!!! martijn moet maar eens een cream plaatje gaan aanschaffen.

theo (theo), Monday, 14 April 2003 18:52 (twenty-two years ago)

een bluesrock song die ik Lennon, Dylan, Reed en Young nog moet horen schrijven

Ja, misschien is dat een van de redenen waarom ik die vier niet zo enorm slecht vindt. :-)

Maar goed, behalve wat VU-CD's heb ik van die lui ook (nog) niets in huis. Er zal dus nog heel wat water door de Tigris stromen eer ik een Cream-CD zal kopen.

(Arme Olaf, dit is natuurlijk de Neil Young-afzeik-thread. Daarom: 87 euro is inderdaad veel te veel voor een hele avond tussen oudere jongeren zitten kijken naar opa Young)

Martijn Grooten (martijng), Monday, 14 April 2003 19:06 (twenty-two years ago)

ach is het niet onvermijdelijk dat je een avond vol oude mannen muziek krijgt wanneer je oude mannen uitnodigd in je programma? de leeftijd van de gast bepaalt de muziek lijkt me. nodig omar uit en je moet drie kwartier kijken naar vage opnamen van Spaceman 3 waarna een clipje van Köhnke volgt tja dat trekt het tv kijkend volk natuurlijk echt niet.

theo (theo), Monday, 14 April 2003 19:17 (twenty-two years ago)

mij wel.

stevo (stevo), Monday, 14 April 2003 19:22 (twenty-two years ago)

ach is het niet onvermijdelijk dat je een avond vol oude mannen muziek krijgt wanneer je oude mannen uitnodigd in je programma?

Ja, dat is misschien wel onvermijdelijk. Een reden om die mensen dan maar gewoon niet te vragen lijkt me.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 14 April 2003 19:49 (twenty-two years ago)

De titel dekt de lading niet helemaal. Gaat het nu over ouwe lullen of over de overwaardering van Ome Neil?

Al eerder gezegd: Tonight's the night is een pareltje. Freedom en Ragged glory blijven lekkere platen. Gebruik ze vaak als opwarmertje in het festivalseizoen. Tentje opzetten, biertje erbij en Ome Neil uit de ghettoblaster. Genieten!

Luister anders eens naar de livedriedubbelaar Arc/Weld. Arc: drie kwartier heerlijke noise. Niks mis mee.

Overgewaardeerd? Echt niet.

Erwin, Monday, 14 April 2003 20:32 (twenty-two years ago)

Maar als je het niet verder vertelt, zal ik eens naar dat nummer op zoek gaan. Het bluest toch hopelijk niet al te erg hè??

Soms wel, maar soms ook helemaal niet. I Feel Free is schitterende psychedelische sixties pop met veel achtergrondkoortjes, White Room is bombastische rock die zijn pretenties helemaal waar maakt en She's A Politician is waar QotSA de mosterd vandaan haalt.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 14 April 2003 20:51 (twenty-two years ago)

Ik bedoel natuurlijk Politician. She's A Politician is een Soundgarden nummer.

Beste Neil Young nummer vind ik overigens Crime In The City.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 14 April 2003 20:54 (twenty-two years ago)

Deja vu met nash en still is zonder twijfel niels beste plaat. daarna ging het langzaam maar zeker berg afwaarts. al kan ik harvest ook nog wel beluisteren.

theo (theo), Monday, 14 April 2003 21:08 (twenty-two years ago)

87 euro voor een enkel optreden is inderdaad overschatten in zijn meest pure vorm (maar geld dat niet voor (bijna) alle artiesten?)
Zou je die 87 euro echter besteden aan een stapeltje (2ehands) platen van Young (Lennon, Dylan, Reed etc.) dan kun je daar toch best een aardige verzameling muziek mee aanleggen, lijkt me (moet je haast 20 (leuke) plaatjes voor kunnen krijgen, binnen aangegeven domein). Enkele voorbeelden zijn hierboven al genoemd.
Maar geef mij toch die ander inmiddels toch ook al wel bijna oude zak maar: Tom Waits (zijn laatste dubbeltal was IMHO zelfs briljanter dan ooit)!

Hielke (Hielke), Monday, 14 April 2003 22:22 (twenty-two years ago)

Als vijftiger:) (ik ben van 1958) vind ik Neil Young ook zwaar overschat.Evenals Frank Zappa trouwens.Lou Reed daarentegen vind ik weer zwaar onderschat,de man heeft in zijn carriere regelmatig uitstekend werk afgeleverd (Transformer,Berlin,Rock 'n' Roll Animal,Rock and Roll Heart,Songs for Drella,New York) om er een paar te noemen.
Als ik gevraagd zou worden voor het programma zou ik iets laten zien van Elliott Murphy,Revolving Paint Dream,Mazzy Star,John Ottway and Wild Willy Barrett,Jesus and Mary Chain,Gal Costa,Sigur Ros,The Dreamside,Spice Girls en Chet Baker.
Waar jij (of eigenlijk de gasten van "wintertijd") last van hebt/hebben is volgens mij niets anders dan de "tijdgeest".Het lijkt mij logisch dat zij die artiesten laten zien,ik bedoel die waren in hun jeugd namelijk "toonaangevend",evenals Jimi Hendrix,Santana,Janis Joplin,Mama's and the Papa's,Beach Boys enz.
Zo zal het mij niet verbazen dat de mensen die rond 1985 vijftien tot vijfentwintig jaar waren,The Cure en U2 zullen laten zien in wintertijd,als zij vijftigers zijn.

michaël baptiste, Tuesday, 15 April 2003 04:17 (twenty-two years ago)

Zoals Michael zei is Wintertijd inderdaad een programma dat last heeft van de tijdsgeest. Daar is niks mis mee. Dat de gasten niet verder komen dan een opsomming van Beatles/Stones/Young/Clapton kun je ze ook niet kwalijk nemen. Vergeet niet dat de mensen die vaak op dit forum komen muziek iets belangrijker vinden dan de gemiddelde Nederlander. Als mijn vader in Wintertijd zou zitten zou hij ook niet veel verder komen dan het voornoemde rijtje en mijn broer zou over 25 jaar Borsato/Bon Jovi/Jamai zo oplepelen. Ofwel, Wintertijd is een programma voor de oppervlakkige muziekkenner. Met daarbij nog eens een allerbelabberste presentator. Gaat de muziekkeuze je niet diep genoeg, dan moet je gewoon niet kijken.

Om terug te komen op Neil Young: ik vind hem niet overgewaardeerd, zijn indrukwekkende staat van dienst met vele hoogte- en dieptepunten fascineert mij altijd. Luister naar Harvest, Everybody knows this is nowhere of zelfs het recente Silver&Gold en je weet dat Young een genie is.

Maarten (sivle79), Tuesday, 15 April 2003 06:26 (twenty-two years ago)

Tja, overgewaardeerd, wat is dat precies? Om zo'n oordeel te geven moet je toch een behoorlijk breed overzicht hebben van de impact/waardering van het oeuvre van die man op "de populatie", werk voor journalisten dus.

Ik spreek dus alleen voor mezelf & ik waardeer de muziek van de man enorm. niet over.
Z'n hoogtepunt ligt met Buffalo Springfield/Neil Young/Everybody Knows.../After the Goldrush (op zondagmorgen...)/Harvest/On the Beach/Tonight's the Night/Zuma tussen '65 en '75, maar ook daarna heeft-ie bij vlagen nog zeer goed materiaal geleverd.

willem (willem), Tuesday, 15 April 2003 07:01 (twenty-two years ago)

Tja, overgewaardeerd, wat is dat precies? Om zo'n oordeel te geven moet je toch een behoorlijk breed overzicht hebben van de impact/waardering van het oeuvre van die man op "de populatie", werk voor journalisten dus.
het blijft altijd een moeilijke vraag. welke impakt wil je meten. ontegenzeglijk heeft het werk van niel young invloed gehad op de amerikaanse gitaarrock in de jaren tachtig. met name eind jaren tachtig eigenlijk wanneer young's werk een fikse herwaardering ten deel valt.
wat dat betreft denk ik dat in invloed van lou reed niet groter of kleiner (vinden jullie kleinder ook een veel leuker woord??) is geweest. hij inspireerde weer een hele andere groep muzikanten.

maar dergelijk verhalen zijn op te hangen voor een keur aan artiesten die in de jaren zestig en zeventig leuke plaatjes maakten. 87 euro voor een optreden blijft natuurlijk veel te veel. voor iedereen mag ik wel zeggen, persoonlijk zou ik namelijk voor geen enkele band zoveel geld neertellen. behalve voor een revival van Loop. maar das geen muziek natuurlijk, das kunst.

theo (theo), Tuesday, 15 April 2003 07:58 (twenty-two years ago)

behalve voor een revival van Loop. maar das geen muziek natuurlijk, das kunst.
Circeltje rond! Loop coverde namelijk Cinnamon Girl op een fantastische Young-tribute cd. Kan me niet herinneren dat ik dat nou een goede cover vond, zoals dat wel het geval was bij Sonic Youth (Computer Age) & Dinosaur Jr. (Lotta Love, man, wat een uitvoering) Ken het verder niet, Theo: Loop-tips?

willem (willem), Tuesday, 15 April 2003 08:11 (twenty-two years ago)

Theo: Loop-tips

zonder twijfel hun debuut plaat Heaven's End. maar eigenlijk zijn alle drie de platen geniaal. een must zijn ook alle verzamelaars: zij staan vol singles die niet meer te krijgen zijn, waaronder b-kantjes (covers van Can, Pop Group, Suicide [ dat laatste is grappig, zij coverden Neu!, loop covert hen. de cirkel is rond]).

theo (theo), Tuesday, 15 April 2003 09:35 (twenty-two years ago)

Theo: Loop-tips

zonder twijfel hun debuut plaat Heaven's End. maar eigenlijk zijn alle drie de platen geniaal. een must zijn ook alle verzamelaars: zij staan vol singles die niet meer te krijgen zijn, waaronder b-kantjes (covers van Can, Pop Group, Suicide [ dat laatste is grappig, zij coverden Neu!, loop covert hen. de cirkel is rond]).

overiges is "collision" hun beste single.

theo (theo), Tuesday, 15 April 2003 09:36 (twenty-two years ago)

Over cirkels gesproken,Loop is ook een nummer van de Velvet Underground dat op een flexi-disc staat,wat gratis in het Aspen magazine zat bijgesloten.

michaël baptiste, Tuesday, 15 April 2003 12:51 (twenty-two years ago)

Het vreemde is.. Is die Paul Witteman niet wél een groot klassiek muziek kenner? Misschien had hij daar wat fragmenten van mee moeten nemen.. Of zou dat niet kunnen bij Wintertijd.

Ludo (Ludo), Tuesday, 15 April 2003 17:59 (twenty-two years ago)

Ach, termen als overschat en onderschat zijn natuurlijk sowieso een beetje raar, het suggereert dat het erg uitmaakt wat anderen van bepaalde muziek vinden. Neemt niet weg dat het soms leuk is lekker af te geven op Young of Clapton. Hoewel het subjectivisme dan weer erg vermoeiend is, omdat er altijd wel iemand opstaat die gaat roepen dat dat ene nummer toch wel heel goed is. :-)

Ik heb trouwens ook al een tijdje het vage voornemen iets van Loop te gaan kopen. Hoe zit het met de verkrijgbaarheid van hun albums?

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 15 April 2003 19:31 (twenty-two years ago)

Hoe zit het met de verkrijgbaarheid van hun albums?

Ow, stom, er is natuurlijk het door mij twee weken geleden pas ontdekte NLStore, dat vooral erg handig is om te checken in hoeverre platen nog te verkijgen zijn. Ze melden alleen "A Guilded Eternity".

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 15 April 2003 19:34 (twenty-two years ago)

A Guilded Eternity is de laatste van de drie platen die ze maakten. tevens de abstractste. je hoort er al duidelijk de weg in die Robert Hampson in zal slaan met Main en die Neil McKay en John Wills op gaan met Hair & SKin Trading Co. direct aanschaffen Martijn.

theo (theo), Wednesday, 16 April 2003 10:09 (twenty-two years ago)

neil young is de enige alt.country trendsetter eerste golf die de golf heeft overleefd. heeft toch zeker 5 klassieke platen gemaakt. bij hem heb ik de pedalsteel leren waarderen. overigens moet je zijn hele werk na freedom negeren, da's niet relevant voor de beoordeling.

die platen van young, die zijn een stuk tijdlozer, als je het mij vraagt dan die bananenplaat van VU of Berlin van lou reed. de loftrompet die steeds van stal wordt gehaald om te schallen over die geweldige onderkoeldheid van zijn teksten die zijn hoogtepunt vonden op new york ('there's no such thing as human rights when you walk the NY streets', 'you can bet if he rapes somebody there'll be no problem having a child'), daar heb ik nooit meer in gezien dan de beperkingen van Bert vd Kamps geestelijke vermogen. als een recensent moet glimlachen om een tekst en zeker weet dat hij de grap begrijpt, nou dan moet dat van de daken geschreeuwd worden, dan hebben we te maken met een groot tekstdichter. zoiets.

dan jackson browne. daar lopen dus echt hele 40+ volksstammen achteraan in nederland. over een dubbele gaap met extra snurk gesproken.

Olaf K., Wednesday, 16 April 2003 14:23 (twenty-two years ago)

Als we dan toch de bezem door het knekelhuis halen, mag John Hiatt dan ook mee? Vals pathos dat voor 'echt en eerlijk' wordt aangezien, daar kan wat mij betreft niet genoeg op geschoten worden.

Klaas (Klaas), Thursday, 17 April 2003 01:07 (twenty-two years ago)

"Neil Young.........die de golf heeft overleefd"

Helaas,ja,omdat hij weigerde dood te gaan. :)

"de beperkingen van Bert vd Kamps geestelijke vermogen."

Ik heb toch eens al mijn elpees en cd's van Lou Reed nagekeken en ik kwam de naam Bert vd Kamp nergens tegen als co-writer of componist.Het zal misschien aan mij liggen,maar ik begrijp niet wat Bert vd Kamp te maken heeft met Lou Reed's genialiteit of simpelheid.

"('there's no such thing as human rights when you walk the NY streets','you can bet if he rapes somebody there'll be no problem having a child')"

Even voor de goede orde,het eerste citaat is uit het nummer "Hold On" en het tweede citaat komt uit het nummer "Busload of Faith".Het tweede citaat gaat trouwens verder met "And you can bet if she aborts it Pro-Lifers will attack her with rage".
Het gaat dus over het feit dat als je iemand verkracht,je als man dus niet met de gevolgen zit (namelijk een kind) en dat de vrouw allerlei problemen krijgt (vooral in Amerika) met de religieuse fanatici,terwijl ze dus tegen haar zin zwanger is gemaakt.

michaël baptiste, Thursday, 17 April 2003 02:56 (twenty-two years ago)

Ja, waar hold on over gaat hoef je me echt niet uit te leggen. Bert vd kamp is relevant omdat hij typisch iemand is die altijd de meest voor de hand liggende quotes citeert (hij is niet de enige) en dat als heel diepzinnig of grote kunst presenteert. En dat zit mijns inziens nooit in de geciteerde quotes. en omdat nogal wat journalisten aan hetzelfde euvel lijden ontstaat de mythe van die geniale lou reed met zijn onderkoelde en oh zo geniale teksten. het is niet zo slecht hoor wat hij doet, maar in mijn ogen toch allemaal een beetje overdreven, die pers.

olaf k., Saturday, 19 April 2003 08:33 (twenty-two years ago)

three weeks pass...
*thread wakker schudden vanwege

willem (willem), Wednesday, 14 May 2003 06:43 (twenty-two years ago)

@Willem: Bedoel je te zeggen dat een overgewaardeerde artiest als Neil Young naast zijn incash beleid op het gebied van optredens nu ook in gaat cashen door oude albums opnieuw uit te brengen??

Maarten (sivle79), Wednesday, 14 May 2003 07:49 (twenty-two years ago)

my thoughts exactly!

willem (willem), Wednesday, 14 May 2003 08:05 (twenty-two years ago)

Okee dan ben ik het niet met je eens :)

Ja, zijn concerten zijn asociaal duur en dat is duidelijk incashen. Maar het heruitbrengen van die platen heeft wel degelijk een functie. Volgens billboard.com zijn deze platen alleen maar op elpee uitgebracht en worden ze al jaren niet meer geperst. Tijd dus voor een update op cd zodat ook mensen zonder platenspeler er raad mee weten. Dat Neil Young of de platenmaatschappij daar dan wat aan verdienen is natuurlijk waar, maar het is niet meer dan normaal vind ik dat een artiest zijn werk mag (her)uitbrengen, dat is zo'n beetje de definitie van zijn vak.

Maarten (sivle79), Wednesday, 14 May 2003 09:03 (twenty-two years ago)

maarrr: waarom zo laat? waarom ~20 jaar wachten met 't uitbrengen van cd-versies? terwijl toch algemeen (terecht) verondersteld wordt dat m.n. On the Beach een klassieker is...
dan vind ik het samenvallen van deze heruitgaven en de -plotsklaps- zeer hoge entreeprijzen ietwat verdacht.

willem (willem), Wednesday, 14 May 2003 09:32 (twenty-two years ago)

Neil Young overgewaardeerd? Misschien wel maar het kan me niet zoveel schelen. Toen ik vorige zomer op een vide-grenier ergens in Frankrijk On The Beach, Neil Young, Everybody knows this is nowhere en Zuma tegenkwam was ik verkocht en sloeg ik mezelf voor de kop dat ik niet 15 jaar eerder naar die man was gaan luisteren. Op elke rommelmarkt waar ik nu kom ga ik blij naar huis als ik voor een paar euro's weer wat NY platen heb kunnen scoren.
Als Dinosaur Sr overgewaardeerd wordt is dat nog tig keer zo erg voor Jay Mascis. En 87 euro voor een kaartje? Als iets duurder is dan 10 euro krab ik me al achter de oren en Zwan in de Paradiso moet ook al 25 euro per kaartje opbrengen. Dan is het maar geldklopperij, ik ben het er mee eens, maar dat weerhoudt mij er niet van om Neil Young z'n muziek schitterend te vinden.

AutoStatic (AutoStatic), Wednesday, 14 May 2003 10:56 (twenty-two years ago)

"dat weerhoudt mij er niet van om Neil Young z'n muziek schitterend te vinden."

Hij moet er alleen niet doorheen zingen met die "zeikstem" van 'm.:P

michaël baptiste, Thursday, 15 May 2003 11:13 (twenty-two years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.