HOe geniaal is de nieuwe cd van de Mars Volta???

Message Bookmarked
Bookmark Removed
holy christ, de drums, de bas, .... damm dit gaat niet meer getipt worden in 2003, geniaal

Willempie!!, Wednesday, 4 June 2003 16:12 (twenty-two years ago)

Willempie heeft gelijk. Met name de dubbel Drunkship of Laterns/Eriatarka, godallemachtig wat een energie. Wel een plaat die in je afgepaste dosis tot je moet nemen, zoveel stijlen, zoveel ritmes, zoveel drukte, het is alsof je tegelijk naar Free Jazz van Ornette Coleman, iets van Meshuggah en een ontketende salsaband zit te luisteren.

Gzz (Gzz), Wednesday, 4 June 2003 16:46 (twenty-two years ago)

Overigens komt Deloused in the Comatorium op 23 juni officieel uit, en heeft Onze Femke beloofd om háár visie op deze krachtsinspanning met ons te delen - zie ook haar bijdrage aan de Miskende Meesterwerken-reeks.

Gzz (Gzz), Wednesday, 4 June 2003 16:50 (twenty-two years ago)

Is er niet eentje van the volta dood?

Ludo (Ludo), Wednesday, 4 June 2003 18:21 (twenty-two years ago)

ja

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 4 June 2003 18:23 (twenty-two years ago)

het is alsof je tegelijk naar Free Jazz van Ornette Coleman, iets van Meshuggah en een ontketende salsaband zit te luisteren

een beter promopraatje had je voor mij niet kunnen verzinnen :)

bas (bas), Wednesday, 4 June 2003 18:25 (twenty-two years ago)

goh, ben het ding net aan het downloaden, kan nu de eerste paar dingen luisteren, en ik kan nu al vertellen dat ik hier een ontzettend harde plasser van krijg: onnoemelijk veel energie, mooie melodielijnen, virtuoze techniek heel mooi ingepast, een zanger die de missing link lijkt te willen zijn tussen een jonge robert plant en een nog jongere geddy lee. daar gaan matthew herbert en jaga jazzist toch mooi een plaatsje naar beneden.

bas (bas), Thursday, 5 June 2003 08:46 (twenty-two years ago)

Okee, ik sta NU in de startblokken. Als ATDI-fan voor het leven en na de al erg goede Tremulant EP kan ik niet wachten tot ie in de winkel ligt (ja, ik koop nog platen...).

Marty, Thursday, 5 June 2003 13:26 (twenty-two years ago)

daar gaan matthew herbert en jaga jazzist toch mooi een plaatsje naar beneden.

een beter promopraatje had je voor mij niet kunnen verzinnen ;-))

marieke (marieke), Thursday, 5 June 2003 13:40 (twenty-two years ago)

Ik heb de plaat helaas nog niet gehoord, maar kreeg vandaag wel een email met deze geniale quote
'Ik blijf de laatste tijd trouwens maar naar Ride The Fader* luisteren...
jezus wat is die plaat goed. Die nieuwe Mars Volta ook maar gedownload, ik
vind het een draak van een plaat. Ik krijg er zin van om naar Santana te
luisteren, daar is alles eigenlijk mee gezegd'

*als is Chavez 'Ride the Fader'

robin van der k, Thursday, 5 June 2003 14:30 (twenty-two years ago)

Vergeleken met Sparta is Mars Volta zeker goed, maar voorlopig hou ik het toch op At The Drive-In. Misschien dat MV over 1 á 2 platen weer het niveau haalt van Relationship Of Command.

zilverberg.tk (zilverberg.tk), Thursday, 5 June 2003 14:53 (twenty-two years ago)

ik vindt relationship of Command eigenlijk een beetje overschat, vooral in vergelijking in tot de eerdere ep's en dan vooral Vaya.
Bij de nieuwe mv vindt ik het een beetje jammer dat in verhouding tot de ep de keys een beetje meer zijn weggemixed. maar de zang is nu wel beter. En hoewel Flea bij de albums van de REd hot chilli peppers er altijd uitspringt valt die nu eigenlijk bijna niet op , al komt het ook door die geniale drummer Jon Theodore. dammm wat is die gast goed, live ook geniaal, die gast ddeed gewoon constant wat een gemiddelde drummer maar 30 sec kan. Speelt trouwens ook in Golden, ken iemand dat? dat is ook best wel gaaf.

Willempie!!!, Thursday, 5 June 2003 15:43 (twenty-two years ago)

'Relationship of command' vond ik ook overschat; eigenlijk maar een vrij platte rockplaat. Alleen dat nummer waarvan Iggy Pop het intro volbabbelde verraste positief. 'Vaya' was idd leuker.

*als is Chavez 'Ride the Fader'

Kwijl...een van m'n favoriete platen allertijden. De twee keer dat ik ze zag bliezen ze de arme hoofdacts Guided By Voices en Railroad Jerk (dat was in de tijd dat label 'Matador' erg leuke double- en triple- bills door Europa liet toeren) volledig weg. De recensie van 'Ride the fader' in (jawel!) Opscene was destijds ook briljant; Maarten Keulemans die het had over "een plaat die je keihard door je kamer moet laten beuken, totdat je de buren niet meer op de muren hoort bonken, tot je geen buren meer hebt, tot je geen muren meer hebt..." o.i.d.

gieteling (fietswiel), Thursday, 5 June 2003 18:23 (twenty-two years ago)

Jajaja, Chavez in de melkweg met railroad jerk. Geweldig... met Don Cab's Damon Che op bas die vuur spuwde over het onwetende publiek. Pragmooi...

robin van der k, Thursday, 5 June 2003 21:34 (twenty-two years ago)

Chavez zijn goden.
Ride The Fader is de plaat van de jaren 90.

Dit is een empirisch oordeel, geen waarde-oordeel.

Dus geen discussie mogelijk.

AutoStatic (AutoStatic), Friday, 6 June 2003 05:57 (twenty-two years ago)

ja toch.

robin van der k, Friday, 6 June 2003 07:18 (twenty-two years ago)

Chavez. maarten keulemans. treinreizen vanuit dordt terug naar de bewoonde wereld. zucht.

theo (theo), Friday, 6 June 2003 15:23 (twenty-two years ago)

Ben nu wel heel erg benieuwd geworden naar die plaat van The Mars Volta. En ook Matthew Herbert (want Jaga Jazzist bevalt mij ook prima), een naam die me verder niets zegt.

Wel naar dat Soulseek uitgerekend nu platligt. De website is ook al onbereikbaar... :(

herman, Saturday, 14 June 2003 15:31 (twenty-two years ago)

Er is altijd nog Kazaa, toch?

Marcel Verhoeven (Marcel Verhoeven), Saturday, 14 June 2003 16:06 (twenty-two years ago)

Het is wel even wennen aan de vocalen. Het klinkt inderdaad wel een beetje als een (verkouden) Geddy Lee. Het enige goede liedje van het tot nu toe neergeladene vind ik 'Eunuch Provocateur'. Raar maar lekker drumritme heeft het.

Marcel Verhoeven (Marcel Verhoeven), Sunday, 15 June 2003 10:05 (twenty-two years ago)

Eunuch Provocateur komt overigens van de Tremulant EP, niet van de nieuwe cd 'De-loused in the comatorium'. Dit is trouwens ook mijn eerste kennismaking met Mars Volta, ik heb beide neergehaald. Moet nog wel wennen, ik vind het nu allemaal wat 'too much', het rockt wel hard, maar of ik het nu echt mooi vind..? Het zit ook een beetje vol allemaal, niet echt ruimte in de mix..

jasper (oblomov), Sunday, 15 June 2003 12:09 (twenty-two years ago)

En ik moet zeggen dat ik de drummer van Jaga Jazzist live toch wel een stukje (= een heel stuk) beter vind dan die van de mars volta.. In ieder geval gaat jaga jazzist geen plaatsje omlaag...

jasper (oblomov), Sunday, 15 June 2003 12:13 (twenty-two years ago)

They conjure up visions of men in cloaks, Jethro Tull, Muse, an even more free-jazz Santana and a scale model of Stonehenge.

Zo kan je het natuurlijk ook bekijken...

JoB (JoB), Tuesday, 24 June 2003 16:26 (twenty-two years ago)

kan ik daaruit opmaken dat jij de plaat ook niet zo trekt, job?

bas (bas), Tuesday, 24 June 2003 16:50 (twenty-two years ago)

In zijn geheel niet, nee. Ik vind een paar nummers wel heel tof: Inertiatic ESP en Roulette Dares, met name. Ik vind het idee van prog-jazz-punk wel grappig.

JoB (JoB), Tuesday, 24 June 2003 16:58 (twenty-two years ago)

hmmm, ik vind het ook wel veel van veel. Een cd van 70 minuten vind ik sowieso lastig. Tussen de 45 en 60 minuten is mooi, behapbaar. Als je zulke overdadige muziek maakt als The Mars Volta, is een cd van driekwartier lang genoeg.

marieke (marieke), Wednesday, 25 June 2003 06:47 (twenty-two years ago)

hij duurt 60 minuten, en had inderdaad niet langer moeten duren. dat was zelfs mij teveel geweest, en ik ben over het algemeen van het type 'hoe meer hoe beter'. misschien had een passge hier een daar wat korter gemogen, of een elektronisch outro had ook wel weggelaten kunnen worden, maar het draagt dan ook wel weer bij aan de sfeer. hij zit al weken in mijn speler, en het ziet er niet naar uit dat dat snel gaat veranderen. het zou trouwens zonde zijn als je het laatste nummer niet haalt: Take the Veil Cerpin Taxt bevat alles wat de band zo goed maakt, en sluit af met een verbluffende finale. ik krijg al kippevel als ik er aan denk.

bas (bas), Wednesday, 25 June 2003 16:35 (twenty-two years ago)

Ik heb 'm via slsk en bij mij duurt 'ie 74 minuten. Dus er zal wel iets tussen zitten wat er niet hoort. En Take the Veil Cerpin Taxt is bij mij het 5e nummer, dus daar kom ik wel aan toe ;-)

Tracklist
This Apparatus Must Be Unearth
Eriatarka
Cicatriz Album
Drunkship Of Lanterns
Take The Veil Cerpintax
Inertiatic Esp
Ambuletz
Plague Upon Your Hissing
Cicatriz (Demo)
Haunt Of The Roulette Dares
Televators

marieke (marieke), Wednesday, 25 June 2003 18:43 (twenty-two years ago)

Op de website kan je Drunkship of Lanterns luisteren en daar krijg ik een beetje een "moeilijk doen om het moeilijke" gevoel bij.
Als je op de songtitels zou afgaan zou je denken met een deathmetalalbum te maken te hebben.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 25 June 2003 20:15 (twenty-two years ago)

heb hem ook alleen nog maar gedownload, maar volgens amg:
1. Son et Lumiere
2. Inertiatic ESP
3. Roulette Dares
4. Tira Me a las Arañas
5. Drunkship of Lanterns
6. Eriatarka
7. Cicatriz ESP
8. This Apparatus Must Be Unearthed
9. Televators
10. Take the Veil Cerpin Taxt

60 minuten en wat seconden.

bas (bas), Wednesday, 25 June 2003 20:59 (twenty-two years ago)

Op hun site staat die tracklisting ook. Maar kom je bijvoorbeeld op amazon.co.uk dan staat er een elfde track, inderdaad Ambuletz die Marieke ook al noemt.

Norbert Pek (Norbert Pek), Thursday, 26 June 2003 08:08 (twenty-two years ago)

Fijn hè, cd's kopen.... :-p

Roger Teeling (Roger Teeling), Thursday, 26 June 2003 08:12 (twenty-two years ago)

A propos, Bas: je hebt de plaat besproken voor Kindamuzik aan de hand van enkel een download?

Roger Teeling (Roger Teeling), Thursday, 26 June 2003 08:39 (twenty-two years ago)

heb de plaat ook maar begrijp alle lovende kritieken hier niet zo. At The Drive In heeft bij mij de voorkeur. Mars Volta is zo, ja wat eigenlijk, hardrock achtig ofzo.

theo (theo), Thursday, 26 June 2003 08:55 (twenty-two years ago)

inderdaad roger, heb hem wel zojuist besteld. ik vond dat het ding nu al besproken moest worden en kon niet wachten op het schijfje zelf. ik ben me natuurlijk bewust van de risico's om het op die manier te doen.

bas (bas), Thursday, 26 June 2003 09:03 (twenty-two years ago)

Volkskrant vandaag gelezen? G. Kamer vindt Mars Volta 'lachwekkend'. En vind de electronica 'lelijk'. Me weer heerlijk geergerd, vanmorgen.

Gzzzzzzz, Thursday, 26 June 2003 09:10 (twenty-two years ago)

@ Roger: Cd's kopen is heel fijn. Ik doe het ook graag. Soms download ik eerst (een paar nummers van) een cd om alvast een oordeel te kunnen vormen. Naar aanleiding van de Mars Volta-downloads denk ik niet dat ik de cd ga kopen (en de mp3-tjes wegpleur).

marieke (marieke), Thursday, 26 June 2003 09:15 (twenty-two years ago)

De omschrijving zoveel stijlen, zoveel ritmes, zoveel drukte, het is alsof je tegelijk naar Free Jazz van Ornette Coleman, iets van Meshuggah en een ontketende salsaband zit te luisteren behoedde mij zelfs al voor het downloaden van mp3'tjes. Het leven is te kort.

Vasquesz, Thursday, 26 June 2003 09:19 (twenty-two years ago)

volgens mij zit er hier op het forum geen grotere muzikale tegenpool van me dan vasquesz. het valt me elke keer weer op. maar goed, dat is ook wel weer leuk.

bas (bas), Thursday, 26 June 2003 09:21 (twenty-two years ago)

Ha GZA, ik heb vanochtend voor de verandering ontzettend in een deuk gelegen om die ouderwetse kraakrecensie. En dat terwijl ik niet zo'n Gijsbert "The Boss" Kamer fan ben. Ik heb die plaat van Mars Volta trouwens niet gehoord maar ik moet bekennen dat ik een beetje narrig wordt van die kretelogie van PLAAT VAN HUT JAAARRUH die tegenwoordig steeds meer opduikt. Dat soort recensies geloof ik per defintie niet meer.

Omar (Omar), Thursday, 26 June 2003 12:50 (twenty-two years ago)

Tenzij het The Thermals betreft, toch? ;-)

Roger Teeling (Roger Teeling), Thursday, 26 June 2003 12:57 (twenty-two years ago)

Ja maar Roger, het gevaar is als je zo'n perfecte recensie schrijft zoals jij hebt gedaan met The Thermals je de plaat gewoon niet meer hoeft te beluisteren. ;)

Omar (Omar), Thursday, 26 June 2003 13:02 (twenty-two years ago)

Ik heb hem geluisterd en waarschuwingssignalen genegeerd.
Symfonische rock? In mijn perceptie is Sonic youth's daydream nation ook symfonische rock en ik ben ook niet vies van "and you will know us....."
Ik dacht dat ik niet goed werd. Een YES revival?
Ik ben het dan ook volkomen met Gijsbert Kamer eens : " lachwekkend "
Is At The Drive-In wel leuk?

arnout, Thursday, 26 June 2003 13:07 (twenty-two years ago)

grappig omar, ik vind de recensie van roger juist helemaal niet perfect. ze dekt de lading helemaal niet en zuigt mij met valse beloften richting plaat die dan heel erg tegenvalt.. damn.... met mars volta heb ook al niet zo veel vrees ik.

theo (theo), Thursday, 26 June 2003 15:08 (twenty-two years ago)

Valse beloften? The Thermals hebben uw leven overbodig gemaakt, Theo Ploeg. Kan ik er wat aan doen? ;-)

Roger Teeling (Roger Teeling), Thursday, 26 June 2003 15:57 (twenty-two years ago)

leuk toch, zo'n ouderwetse love-it-or-hate plaat? hij roept in ieder geval sterke gevoelens op, zoveel is zeker. ik zet hem gewoon leker nog eens op. en daarbij arnout: yes heeft toch ooke goede platen gemaakt ? ;-)

over die thermals recensie van roger: die heb ik even gemist, in welke oor staat die?

bas (bas), Thursday, 26 June 2003 16:54 (twenty-two years ago)

Smaken verschillen denk ik Bas, YES vind ik verschrikkelijk
Over de Thermals gesproken: iedere vergelijking met de strokes snijdt geen hout, lijkt er niet op. Wel guided by voices en dan met name Alien lanes komt bij me op.
Veel beter (als ik dan toch een ongelukkige vergelijking moet maken )dan die stomme Libertines. Wel is het album erg eenvormig en helaas niet alle liedjes even sterk.
Ik heb hem nu 2 maal beluisterd ( op VPRO's 3voor 12 luisterpaal) en het lijkt er op dat ik de gelukkige eigenaar ga worden.

arnout, Thursday, 26 June 2003 17:54 (twenty-two years ago)

die heb ik even gemist, in welke oor staat die?

die met Hatfield op de covert toch? Een zeer gemene recensie die met kwaadaardige logica het fenomeen recensie ook overbodig maakt. Recensies en valse beloftes? Hoe kan *dat* nou? :)

Omar (Omar), Thursday, 26 June 2003 19:03 (twenty-two years ago)

hahaha nee ik geloof je direct Roger als je dat van de plaat vindt. een goede recensie weet te prikkelen en op dat gebied voldoet die van jou aan de eisen.
en een love - it - or - hate it plaat? nee niet echt. ik vind het gewoon wel aardig, dus niet slecht.
en toch arnout lijken the thermals een lofi versie van the strokes. al die bands hebben duidelijk dezelfde inspiratiebron.

theo (theo), Thursday, 26 June 2003 20:10 (twenty-two years ago)

en een love - it - or - hate it plaat? nee niet echt.

excuus theo, ik had het over de vermaledijne mars volta.

bas (bas), Thursday, 26 June 2003 21:02 (twenty-two years ago)

Reactie op Theo: Nu ga ik iets belachelijks zeggen, lachen mag: the Strokes hebben Elvis Costello als inspiratiebron (zijn debuut My aim is true), niet dat de muziek daardoor overigens hetzelfde klinkt.
The Thermals hebben een lo-fi Beatles als inspiratiebron: Guided by voices.
Verder klinken de Strokes, niet alleen door de opname( die overigens ook lo-fi is ), veel gesophisticeerder dan de Thermals en lijken zij hun liedjes graag af te ronden. The Thermals laten de liedjes meer open. En verder is de sfeer van beide albums compleet verschillend.
The Strokes heb ik liever, maar de Thermals zijn ook fraai.

arnout, Thursday, 26 June 2003 21:06 (twenty-two years ago)

Over The Mars Volta: lees ook de stukjes van Femke en ondergetekende eerder op deze site. Het levert mij tenminste een gegronde reden op om de plaat niet aan te schaffen. :)

En over the Thermals: vergelijk ze zo vaak met The Strokes als je wilt, ze winnen iedere keer op knock out in de eerste ronde. The Thermals hebben de energie, de entousiasme en het plezier die The Strokes zo ontzettend missen. De GBV-vergelijking hoor ik een heel klein beetje als ik goed luister (en nu ik erop let, hoor ik het beter). Het is trouwens geen plaat waarvan ik gedacht had dat Roger er zo enthousiast over zou zijn.
Wist je trouwens dat de band op 16 februari al in Nederland besproken werden?

Martijn Grooten (martijng), Thursday, 26 June 2003 21:12 (twenty-two years ago)

Thanks voor info, al weet ik niet zeker of die naar mij gericht was.
Leuk overigens al die downloadable mp3-tjes al kan mijn mac er geen chocola van maken.
Heb een mac versie van windows mediaplayer geprobeerd, maar deze herkent geen enkele file. De gratis real player(basic) draaide de eerste 2 probeer liedjes feilloos, maar liep daarna voortdurend vast?????
Suggestie?

arnout, Thursday, 26 June 2003 22:23 (twenty-two years ago)

@ Arnout: iTunes speelt de mp3-tjes. Op te halen van de Applesite.

marieke (marieke), Friday, 27 June 2003 06:15 (twenty-two years ago)

@arnout:
we zijn het denk ik ook met elkaar eens. in grote lijnen dan. het stokt bij de beatles. dat komt meer omdat ik eerder denk dat Kinks, Byrds en Velvet Underground inspiratie vormden voor zowel Elvis Costello, Strokes, GvB en thermals. de uitwerking is alleen anders.

strokes ronden de nummers netjes af en poetsen de lofi randjes weg. thermals doen dat bewust niet. dat levert voor jou wellicht een plaat op met een heel andere sfeer, voor mij echter ademen ze beide dezelfde levenslucht.

theo (theo), Friday, 27 June 2003 07:00 (twenty-two years ago)

Guided by Voices niet beïnvloed door The Beatles? Vertel!
En daarna graag het verhaal over hoe Acda en de Munnik meer beinvloed zijn door A Certain Ratio dan Boudewijn de Groot en Jacques Brel.

Vasquesz, Friday, 27 June 2003 08:34 (twenty-two years ago)

Net als Vasquez ben ik wel benieuwd naar het verhaal achter dat ontbreken van Beatlesinvloed op Guided by Voices.
Verder was ik verrast Theo, dat je Elvis Costello als een invloed op the Strokes aanvaarde. Waarom ik daar verrast over was weet ik eigenlijk niet zo goed( ik krijg zelden gelijk of iets in die trant? )
En Marieke: I-tunes werken maar voor +/- 30 %: heel veel muziekbestanden staan in REAL of in een taal die alleen de echte Windows media player ( geen mac versie) herkent.

arnout, Friday, 27 June 2003 09:18 (twenty-two years ago)

ow... ik kan alle mp3-bestanden afspelen met i-Tunes. Real-bestanden speel ik af met Real Player (die trouwens ook mp3-bestanden aankan)

Over The Mars Volta: de kapsels maken veel goed ;-)

marieke (marieke), Friday, 27 June 2003 09:21 (twenty-two years ago)

En over the Thermals: vergelijk ze zo vaak met The Strokes als je wilt, ze winnen iedere keer op knock out in de eerste ronde. The Thermals hebben de energie, de entousiasme en het plezier die The Strokes zo ontzettend missen.

Maar dat hele: "wij zijn rijk en decadent en vervelen ons te pletter ondanks alle drugs en de fotomodellen"-sfeertje van The Strokes vind ik juist het unieke aan die band.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 27 June 2003 09:21 (twenty-two years ago)

Dat verklaart dan waarom ik The Thermals veel en veel leuker dan The Strokes vind en jij andersom. :-)

Probeert overigens ook eens de All Girl Summer Fun Band uit, de andere band van Kathy Foster van The Thermals. Klinken als de jongere zusjes daarvan ofzo. www.agsfb.com

Martijn Grooten (martijng), Friday, 27 June 2003 09:31 (twenty-two years ago)

Dat verklaart dan waarom ik The Thermals veel en veel leuker dan The Strokes vind en jij andersom. :-)

Ik vind ze ongeveer even goed, categorie "wel leuk". Ze zijn ook alletwee iets te eenvormig en ik hou zelf van iets agressievere muziek.
Dat ene nummer van The Mars Volta (Drunkship of Lanterns) vind ik erg knap en origineel, maar ook wel erg druk en patserig. Kortom: ik ben er nog niet uit. Wel is de zanger veel beter gaan zingen dan in AtDI.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 27 June 2003 10:16 (twenty-two years ago)

Tegen beter weten in toch maar eens dat Mars Volta nummer geluistrd op de website. Ondanks alle alarmsignalen was daar toch ook de kwalificatie 'plaat van het jaar' door Sir Ariën, dus kon ik het niet zomaar langs me heen laten gaan.

Ik heb het anderhalve minuut volgehouden geloof ik.
Daarna heel koud gaan douchen, en nu ben ik halverwege Finisterre van Saint Etienne.
Het gaat alweer een beetje: de meeste zenuwtikken zijn gestopt en het ongecontroleerde zweten ook.

Vasquesz, Friday, 27 June 2003 10:26 (twenty-two years ago)

De eerste anderhalve minuut is juist het straightforward deel van het nummer...

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 27 June 2003 10:45 (twenty-two years ago)

Effectieve laxeermiddel die Mars Volta

arnout, Friday, 27 June 2003 10:57 (twenty-two years ago)

Guided by Voices niet beïnvloed door The Beatles?
dat was meer een uit-de-tent-lok uitspraak. als je stelt dat Guided By Voices beïnvloed is door The Beatles dan kun wel stellen dat elke band dat is, of uitspraken gaan doen als de mens is van nature een jager/verzamelaar. ik heb het niet zo op van die standaard generaliseerdende uitspraken die niets zeggen. het doet ook geen recht aan de artiesten. en ik herhaal het hier nogmaals: de obsessie met The Beatles begrijp ik niet. wanneer ik naar bands luister uit hetzelfde tijdvak denk ik doorgaans toch vooral dat The Beatles de live van hun tijd waren. maar das weer een andere discussie.

theo (theo), Friday, 27 June 2003 11:36 (twenty-two years ago)

als je stelt dat Guided By Voices beïnvloed is door The Beatles dan kun wel stellen dat elke band dat is, of uitspraken gaan doen als de mens is van nature een jager/verzamelaar.
Bij GbV liggen de invloeden er wat dikker bovenop, lijkt me. De zang van Pollard bijvoorbeeld, die qua stem precies tussen Lennon en McCartney inzit (hier quote ik iemand, maar ik weet niet meer wie). Maar ook de zang melodieën liggen --aantoonbaar als iemand ze even voor ons wil uitschrijven-- erg dicht bij de Beatles ca. Hard days Night/Help/Rubber Soul.
Inderdaad is elke band beïnvloed door de Beatles als ze melodieuze rock/pop maken, ook al weten ze dat zelf niet. Maar GbV is zeer welbewust en hoorbaar beïnvloed door het geluid van de Beatles.

Vasquesz, Friday, 27 June 2003 11:51 (twenty-two years ago)

Ik bedoel maar

arnout, Friday, 27 June 2003 11:56 (twenty-two years ago)

Ik heb het anderhalve minuut volgehouden geloof ik.

Mietje ;-)

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 27 June 2003 12:06 (twenty-two years ago)

Dat ene nummer van The Mars Volta (Drunkship of Lanterns) vind ik erg knap en origineel, maar ook wel erg druk en patserig.

't Is ook met dat nummer waar ik toch de meeste moeite heb. Wel mooi maar het is zo'n beetje de limit aan Santana-prog dat ik kan trekken. De andere nummers zijn wat compacter.

Wel is de zanger veel beter gaan zingen dan in AtDI.

Eens.

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 27 June 2003 12:17 (twenty-two years ago)

. Maar GbV is zeer welbewust en hoorbaar beïnvloed door het geluid van de Beatles.
en wat dan nog? ik geloof best dat je een case hebt, maar veel bewijs je niet. neem nou een band als Big Star. zou ook als twee druppels water op the beatles lijken maar heeft juist een heel ander geluid. dat geldt wat mij betreft ook voor GbV. ja er zijn overeenkomsten met the beatles maar overall kom je op hele andere voorbeeld uit om de muziek echt te kunnen plaatsen. maar ik vrees dat we hier niet uit gaan komen...

theo (theo), Friday, 27 June 2003 12:26 (twenty-two years ago)

Arnout - vaak is even ".mp3" achter de bestandsnaam zetten het enige wat nodig is om bestanden af te spelen in iTunes...werkt bij mij zonder enig probleem.

robin van der kaa, Friday, 27 June 2003 13:46 (twenty-two years ago)

Heel erg bedankt voor de tip Robin: het werkt !!!!

arnout, Friday, 27 June 2003 15:13 (twenty-two years ago)

Even iets anders; ik ben geloof ik geen intelligent licht , nu pas heb ik door wat toch telkens dat ; -) betekent : een smiley!

arnout, Friday, 27 June 2003 15:38 (twenty-two years ago)

Even iets anders; ik ben geloof ik geen intelligent licht , nu pas heb ik door wat toch telkens dat ; -) betekent : een smiley!

Een knipoog lieve schat. ;-)

Ronald (Ronald), Friday, 27 June 2003 18:39 (twenty-two years ago)

..........

arnout, Friday, 27 June 2003 18:47 (twenty-two years ago)

ghe, een maand internet toch?

marieke (marieke), Friday, 27 June 2003 19:48 (twenty-two years ago)

Ik ben even uit de Noorse bossen gekropen en inderdaad goed plaatje die nieuwe Mars Volta. In ieder geval stukken beter dan die baggerplaat van de Thermals. Wat een luchtbel beetje intelectueel doen met Lolita van Nabokov terwijl ze op de foto in Oor te zien nog niet genoeg IQ hebben om de Donald Duck te doorgronden.(platte schedelstructuur) Ik kruip maar weer snel terug.

Olaf Molenaar, Friday, 27 June 2003 20:44 (twenty-two years ago)

Voor mij hoeven muzikanten geen hersens te hebben en het spreekt voor de Thermals dat ze hun pretentieuze neigingen zoals jij ze beschrijft niet bepaald hoorbaar maken op hun album. Dat kan ik helaas niet zeggen van The Mars Volta, hun album klinkt onacceptabel pretentieus.

arnout, Friday, 27 June 2003 21:03 (twenty-two years ago)

Dat kan ik helaas niet zeggen van The Mars Volta, hun album klinkt onacceptabel pretentieus.

Potsierlijk zelfs! Nummers van 12 minuten! Ongegeneerde progconceptshit over een of andere vage schilder! Nee, hou het vooral uit de buurt van spelende kinderen en J-D Kroeske.

Wat is in godsnaam dan wel "acceptabel"? Alweer de zoveelste rammelgarageband? Want hoe leuk die Thermals ook inderdaad zijn, het blijft steken bij meer van hetzelfde, de zoveelste update op [vul zelf maar in:..... GBV? Ook goed]. Even wat kopjes tellen: hoeveel mensen draaien nog Mando Diao dat het een lieve lust is? Nee, laten we het vooral acceptabel [inwisselbaar? middelmatig? Of toch maar sociaal wenselijk?;-)] houden.

Ik ga nu proberen op een heel on-pretentieuze manier uit te leggen wat ik zo goed vind aan TMV en 'De-loused...'. Het is een fokking beest van een plaat, een keiharde stoot energie en dynamiek en HET DOET ME WAT.

Zo, en nu terug naar mijn action painting.

Ariën Rasmijn (Ariën), Saturday, 28 June 2003 08:25 (twenty-two years ago)

Je vindt het album echt goed! Je doet de zaak Mars Volta daar zeker goed mee.(niet voor mij however)
Wat ik wel acceptabel vind? Eigenlijk alles. "onacceptabel" was mijn poging tot stelligheid en het werkt.
Met lange muziektracks heb ik geen moeite en pretenties eigenlijk ook niet( sonic youth, godspeed) en omdat ik naast een pop/rock liefhebber ook een liefhebber van klassiek ben (mijn cd collectie is voor de helft Klassiek) ben ik wat gevoeliger voor ogenschijnlijke complexiteit(en goede bedoelingen).
Voor mij komen tekortkomingen in de pop nadrukkelijker aan het licht als bands moeilijk gaan doen. Uitzonderingen daargelaten( radiohead, sonic youth).
Ik ben ook nogal conservatief van geest en smaak: pop en klassiek moeten strikt gescheiden blijven en verschillende werelden zijn. Ik heb dan ook meestal periodes waarin ik alleen maar klassiek draai en vice versa.
Omdat ik pop/rock net iets meer liefheb dan klassiek gaat daardoor mijn voorkeur in de pop eerder uit naar rammelbandjes dan "verzorgde popprodukties". Nee ik ben niet die audiophiele luisteraar die onmiddelijk Pink Floyds "dark side of the moon" op Super Audio CD gaat aanschaffen.
Niets ten nadele gezegd van Pink floyd, maar ik trek het niet.

arnout, Saturday, 28 June 2003 12:31 (twenty-two years ago)

Je vindt het album echt goed! Je doet de zaak Mars Volta daar zeker goed mee

denk je dat eenieder die de plaat eerder heeft geprezen op deze pagina's de plaat niet echt goed vindt? arien heeft gewoon gelijk: de plaat is een bom aan energie, dat is het eerste dat eraan opvalt. later vallen de prog-, santana-, en weet ik wat-stukjes dan ineens op. pretentieus? volgens mij niet, de jongens doen gewoon waar ze zin in hebben, net als the thermals.

bas (bas), Saturday, 28 June 2003 13:10 (twenty-two years ago)

Het was een reactie op zijn hartstochtelijke wijze van verdedigen:de plaat is goed!!! Ik bedoel er niets dubbelzinnigs mee(ik drijf nooit de spot met iemands smaak).
En waarschijnlijk heb je gelijk dat de jongens gewoon doen waar ze zin in hebben, maar in mijn subjectieve oren klinkt het als moeilijk doen.

arnout, Saturday, 28 June 2003 13:47 (twenty-two years ago)

"onacceptabel" was mijn poging tot stelligheid en het werkt.

Inderdaad. Stuitte mij behoorlijk tegen de borst, moet ik je vertellen.

Met lange muziektracks heb ik geen moeite en pretenties eigenlijk ook niet( sonic youth, godspeed)

Toch fijn om te horen, Arnout.

en omdat ik naast een pop/rock liefhebber ook een liefhebber van klassiek ben (mijn cd collectie is voor de helft Klassiek) ben ik wat gevoeliger voor ogenschijnlijke complexiteit (en goede bedoelingen).

Het was niet mijn bedoeling om dat ter sprake, laat staan in twijfel te brengen.

Voor mij komen tekortkomingen in de pop nadrukkelijker aan het licht als bands moeilijk gaan doen.

Daar ben ik heel benieuwd naar. Leg eens uit.

Ariën Rasmijn (Ariën), Saturday, 28 June 2003 14:01 (twenty-two years ago)

Ik kan geen muziekwetenschappelijk bewijs op tafel leggen, alleen dat wat ik ervaar. Immers: muzikaal gezien is Mars Volta complexer dan die Thermals.
Maar bij de Thermals stoor ik me niet aan de eenvoud en eendimensionaliteit, het is ook geen muziek die bedacht en/of uitgeschreven is, zoals dat bij klassieke muziek wel het geval is.
Bij Klassieke muziek krijg je omdat het bedacht is een veelheid aan stemmen, tegenstemmen, harmonieen, tempowisselingen etc. Het is die veelheid die ik node mis bij bands die "moeilijk doen"; het blijft bij een hoorbaar aan elkaar plakken van muzikale motiefjes en er zijn niet genoeg stemmen om de aandacht van de eenvoud af te leiden; dat wat de grotere complexiteit belooft, maar niet nakomt.
Met Godspeed heb ik het ook zo nu en dan: had gewoon een album met korte liedjes gemaakt.
Er is niets rationeels in dit alles, logischer zou zijn dat ik de Thermals een muzikaal oninteressante band vind en daarom verwerp.
Het heeft ook te maken(maar dat is weer een ander onderwerp) met de aansprekendheid van de melodieen. Waarom werkt het ene motiefje wel en het andere niet? Ik kom daar niet uit. De melodieen van Mars Volta spreken mij niet aan. Hoezo dan niet? Ik heb geen flauw idee.

arnout, Saturday, 28 June 2003 14:58 (twenty-two years ago)

het wel of niet aansprekend zijn van een melodie is puur persoonlijk, daar valt op bewust niveau niet veel aan te veranderen.

dat the thermals geen bedachte muziek zouden maken is onzin: alle niet-geïmproviseerde muziek is vantevoren bedacht. the thermals hebben gekozen voor een lofi aanpak met dito arrangementen; the mars volta voor veel meer verschillende uitgangspunten. in die zin kun je the mars volta meer bedacht noemen.

bas (bas), Saturday, 28 June 2003 21:56 (twenty-two years ago)

"het wel of niet aansprekend zijn van een melodie is puur persoonlijk, daar valt op bewust niveau niet veel aan te veranderen."
Dat zeg ik(????) Waarom het ene motiefje wel werkt en het andere niet daar heb ik geen antwoord op. En over het bewust willen veranderen heb ik geen woord gerept. Je hebt een punt als je zegt dat de Thermals ook bedacht zijn, maar ik geloof dat de strekking(in vergelijking met klassiek :wat uitgeschreven wordt) wel duidelijk was: eenvoud tegenover complexiteit.

arnout, Saturday, 28 June 2003 22:51 (twenty-two years ago)

Nog even voor de goede orde: dat wel of niet aansprekend...puur persoonlijk etc etc dat zeg ik natuurlijk niet letterlijk, maar is de logische gevolgtrekking van de vraag waarom die ene melodie wel werkt en de andere niet: smaakkwestie blah blah blah
(ik word moe van mezelf) Maar dat is natuurlijk een dooddoener: ik kan het mezelf niet duidelijk maken waarom die melodieen van Mars Volta mij niet aanspreken en die van de Thermals wel.

arnout, Saturday, 28 June 2003 23:15 (twenty-two years ago)

maar ik geloof dat de strekking(in vergelijking met klassiek :wat uitgeschreven wordt) wel duidelijk was: eenvoud tegenover complexiteit.

Maar goed, The Mars Volta maken uiteindelijk toch liedjes en die stijlvorm dwingt legt bepaalde beperkingen op. Ook in de klassieke muziek.
En er zijn 2 manieren waarop je complexiteit kan benaderen. Je kan het via het arrangement doen, of via de individuele partijen voor de instrumenten. Veel virtuoze jazz is bijvoorbeeld gebaseerd op uitgekauwde bluesschema's.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Sunday, 29 June 2003 07:34 (twenty-two years ago)

The Mars Volta maken uieindelijk toch liedjes en die stijlvorm dwingt legt bepaalde beperkingen op.

Daar heb ik niet van terug.
En zo complex is veel klassieke muziek nu ook weer niet.
Toch blijft het vreemd dat een gebrek aan complexiteit bij de Thermals mij niet stoort, niet eens een issue voor mij is, maar bij Mars Volta wel.

arnout, Sunday, 29 June 2003 11:09 (twenty-two years ago)

Luisteren! Niet dood doorgronden.

Ronald (Ronald), Sunday, 29 June 2003 16:41 (twenty-two years ago)

Dat zeg ik(????)

het was ook een opmerking die liet zien dat ik het dit keer met je eens was.

bas (bas), Sunday, 29 June 2003 16:45 (twenty-two years ago)

Jezelf een vraag stellen is niet direkt iets "dooddoorgronden", mijnheer de archivaris.
En Bas, sorry van dat misverstand.

arnout, Sunday, 29 June 2003 17:03 (twenty-two years ago)

Ik vermoed dat we in september een zelfde soort discussie krijgen. Dan verschijnt namelijk het nieuwe album van The Dillinger Escape Plan. Ook zo'n band die door zijn intensiteit en complexheid zal stuiten op onbegrip danwel adoratie. Ik zit in elk geval in het laatste kamp!

daaf van der maas, Sunday, 29 June 2003 17:14 (twenty-two years ago)

Niets mis met een vraag stellen, maar alles (willen) verklaren maakt het niet beter. Of slechter. Luisteren dus. Mars Volta of Thermals. Maakt niet uit. Zolang je er maar plezier of voldoening uitput.

Ronald (Ronald), Tuesday, 1 July 2003 19:36 (twenty-two years ago)

Eens.

arnout, Tuesday, 1 July 2003 20:05 (twenty-two years ago)

gedeeltelijk eens. het is helemaal niet erg te (willen) verklaren waarom iets goed of slecht is. zie ook de thread waarin Radiohead en Coldplay boven Live en Silkstone worden gezet. met een simpel: zo voelt dat kom je er echt niet. dat bewijs is veel te mager.

theo (theo), Wednesday, 2 July 2003 06:06 (twenty-two years ago)

het is helemaal niet erg te (willen) verklaren waarom iets goed of slecht is. zie ook de thread waarin Radiohead en Coldplay boven Live en Silkstone worden gezet. met een simpel: zo voelt dat kom je er echt niet. dat bewijs is veel te mager.


Dat ben ik ook volkomen met je eens(zie mijn pogingen hierboven :mars volta/thermals overpijnzingen).
Maar Ronald stelt dat een begrijpen waarom muziek je wel of niet iets doet de muziek zelf niet verandert:maar alles (willen) verklaren maakt het niet beter. Of slechter

Nogal wiedes eigenlijk. Kon er alleen maar met "Eens" op antwoorden

arnout, Wednesday, 2 July 2003 17:28 (twenty-two years ago)

two weeks pass...
Mensenkinderen zeg! Alleraardigst plaatje hoor, die Mars Volta en zeker eentje om aan te schaffen, maar hou eens op zeg... Niet iedere maand of week, maar iedere dag is er een nieuwe Flavor of the Month. Wel grappig dat alle heren en dames muziekrecensenten hier het clicheverhaal over 'de nieuwste sensatie in de Engelse muziekpers' altijd wat lacherig gebruiken en vervolgens iedere week zo'n zelfde sensatie aanprijzen. Mag ik ze even noemen? Sister Sonny MOEST ik kopen, Mars Volta MOEST ik kopen, Thermals, Kills, Interpol, BoySetsFire, FatTruckers, Streets etc. etc. Lieve mensen, ik weet dat jullie het als scribenten zo breed niet hebben, maar ook wij kantoorklerken zouden graag zien dat jullie al je MEESTERWERKEN eens wat kritischer benaderen... Zo, ik zet gewoon Heartbreaker weer op, houdt je rustig bij dit weer...

eelco, Monday, 21 July 2003 12:13 (twenty-two years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.