Welke hiphop luister jij het liefst?

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Tja, na een tijd waarin ik geen genoeg kon krijgen van hiphopacts als People Under The Stairs en Mike Ladd heb ik eigenlijk niet meer naar hiphop geluisterd.

Totdat ik onlangs een stukje moest schrijven over Raymzter. Voordat ik zijn cd had gehoord had ik mijn mening - gebaseerd op één single - natuurlijk alweer klaar. Maar nu ik zijn album heb beluisterd heb ik eigenlijk vooral respect. muzikaal is het spannend, donker, haast old school met veel scratches. en Raymzter zelf rapt in een goede flow.

De deur naar nieuw hiphop voer staat dus weer open. daarom de vraag:

Welke hiphop kon of kan jou vooral bekoren?

theo (theo), Saturday, 7 June 2003 13:52 (twenty-two years ago)

Public Enemy. Maar dat is typisch voor metalheads. "Rap is geen echte muziek. Ze spelen niet eens een instrument. Alleen Public Enemy is wel ok." Geen idee waarom dat zo is.
Maar goed, ik vind wel meer hip-hop goed, ik koop alleen weinig cd's. Naast wat PE cd's heb ik Let's Get Ready van Mystikal, Fantastic Damage van El-P en In Search Of... van N*E*R*D. Red Man, Outkast en Busta Rhymes maken op The Box altijd wel een goede indruk, daar zou ik eigenlijk eens wat platen van moeten checken.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Saturday, 7 June 2003 14:28 (twenty-two years ago)

Wat mij betreft is een van de beste hiphopalbums aller tijden het eerste album van The Psycho Realm, met onder andere B-Real van Cypress Hill. Geweldige beats (minder eentonig en sfeervoller dan Cypress Hill) en beeldende teksten. De vocalen wisselen elkaar heel erg goed af op het gebied van timbre en tempo.
Verder het eerste album van de Wu-tang clan....maar die wordt geloof ik alom gezien als een meesterwerk.
Ook de hiphop van Mos Def, Common en Pharaoh Monch vind ik erg goed. Vooral Black On both sides van Mos Def is een echte aanrader...soulvol en interessantere teksten dan de gemiddelde rapact.

Vincent Dijkema, Saturday, 7 June 2003 18:21 (twenty-two years ago)

Ergens in de jaren tachtig kocht ik drie LP's tegelijk: Tender Prey van Nick Cave & The Bad Seeds, een LP van Primus en Public Enemy's It Takes A Nation.
En sindsdien zijn daar in die categorien alle platen van Nick Cave, een heleboel funkrock (waar ik overigens nooit meer naar luister) en alleen Ice Cube's The Predator bijgekomen. Ergo: de enige hiphop die ik ooit echt gewaardeerd heb is idd Public Enemy en Ice Cube. Wel kwamen daar nog een aantal randverschijnselen bij: DJ Shadow, Krust en RATM en UDS.
Ergo: ook ik ben zo'n blanke gitaarjongen die vindt dat hij niet zoveel met rap te doen heeft. Wellicht dubieus, maar het is nu eenmaal zo.

Jan Peter (janpeter), Saturday, 7 June 2003 21:49 (twenty-two years ago)

Ook hier iemand die begonnen is met Public Enemy, eind tachtig. Daar kwamen Beastie Boys en De La Soul bij. Toen overgestapt op Meat Beat Manifesto, Consolidated, MC 900 Ft Jesus en Disposable Heroes of Hiphoprisy. Mag ik dat hiphop gemaakt door rockers noemen? Zoals ik daar tegenwoordig ook nog naar luister, via bijvoorbeeld Dalek en Alias. De laatste op het Anticon-label, waar meer fijns op verschenen is: Sage Francis, Sole, ... Verder heb ik vanwege alle poeha de laatste Roots en Common gekocht. Aardig, maar niet meer dan dat. In ieder geval mensen die niet weten wanneer ze moeten stoppen. Wel erg goed: Missy Elliot's Under Construction en de platen van Non-Phixion. En laat ik, voor de zekerheid, dan ook maar The Streets hier noemen. Erg goed ook.

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 8 June 2003 05:41 (twenty-two years ago)

Quannum (!!!), Jurassic 5, Definitive Jux, Anticon (sommige dingen), A Tribe Called Quest. Ehm... da's het, Quannum is mijn #1.

Ik ben andersom bezig dan jullie: van nieuwe semi-underground naar "oud", ik ben nu dus bezig met ATCQ en PE en Eric B. & Rakim en Del en Grandmaster Flash, erg leuk allemaal. Ik ben een jonkie, haha.

Orange, Sunday, 8 June 2003 06:21 (twenty-two years ago)

Oh, en niet te vergeten de Beastie Boys en Ninja Tune.

Orange, Sunday, 8 June 2003 06:24 (twenty-two years ago)

Ik heb maar één hiphop-cd en dan ook nog niet eens op cd maar op een cassettebandje: 'Which Doobie U B?' van Funkdoobiest. Die muziek is van elastiek, je word alle kanten op geslingerd.

Els (Aurora), Sunday, 8 June 2003 08:13 (twenty-two years ago)

Hiphop was de eerste muziek waar ik heel fanatiek van werd, in 1986. De enige plek waar je het toen hoorde was in Ferry Maats Soul Show en in de Wilde Wereld, twee programma's op Hilversum 3 (respectievelijk van de TROS en de VPRO). Bij de eerste kreeg je er de soul en disco gratis bij, bij de twee eigenlijk vanalles alternatiefs, vooral rock. Dat heb ik dus ook allemaal maar opgepikt... :-) In de eerste helft van de jaren negentig heb ik de hiphop een beetje laten sloffen (ik had niet zoveel op met de post-N.W.A gangsta-stijl uit Californië) maar met de opkomst van de Wu-Tang Clan ben ik er weer ingezogen. Ik houd nog steeds van allerlei soorten muziek, maar hiphop blijft mijn eerste liefde en dat ben ik gelukkig niet kwijt geraakt.

Mijn favorieten van de laatste jaren: Clipse, Common, DJ Shadow, Ghostface Killah, El-P, Eminem, Extince, Jay-Z, Lauryn Hill, Missy Elliott & Timbaland, Mos Def & Talib Kweli, The Neptunes, Outkast, The Roots, Roots Manuva. En dan vergeet ik er vast wel een paar...

JoB (JoB), Sunday, 8 June 2003 09:22 (twenty-two years ago)

Eigenlijk vind ik hiphop helemaal zo slecht nog niet, zolang jik er maar niet teveel achter elkaar nar luister. Dat is niet zo moeilijk want ik heb niet echte hiphop-dingen in huis.
R&B trek ik niet, dus de daaraan verwante hiphop ook niet echt. Gangstarap is ook niet echt iets voor mij. Maar dingen als De La Soul, A Tribe Called Quest en recentelijk The Streets vond ik best wel ok. Omdat ik me niet echt (echt niet..) in hiphop-kringen begeef vergeet ik dat dan weer snel. Bestaat er geen overzichts-CD ofzo met de beste/meest essentiële (fout begrip) dingen uit 20 jaar hiphop?

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 8 June 2003 09:42 (twenty-two years ago)

Ergens eind jaren 80 stapte ik over van Prince naar Native Tongues en PE. Heb tot aan eind 1990 veel van de radio getaped [Dancetrax, Crapuul de Lux]. Leende veel CD's bij de bieb. Tapejes die ik toen van vrienden kreeg [Paul's Boutique van de Beasties, Hail to the Queen van Latifah] heb ik nog ergens liggen. Een paar jaar later zat ik aan de grunge. Hiphop luisterde ik nog wel maar ook bij mij wilde Gangsta er niet echt inkomen, met als uitzondering de eerste plaat van Snoop. Dre's The Chronic ben ik pas afgelopen jaar (!) echt leuk gaan vinden. Zelfde geldt voor Biggie's 'Ready To Die'. Ben verder ook niet meer zo fanatiek bezig geweest met hiphop.

Huidige faves zijn uiteindelijk ook vrij algemeen: DJ Shadow, Jay-Z, Missy, Timbaland, Neptunes, Eminem.


Ariën Rasmijn (Ariën), Sunday, 8 June 2003 10:00 (twenty-two years ago)

Ik vind Eminem erg goed.

Hibernia (Hibernia), Sunday, 8 June 2003 10:01 (twenty-two years ago)

het begon allemaal met i need love van ll cool j. en daar stopte het dan ook eigenlijk mee, hoewel ik go see the doctor van kool moe dee ook wel kon hebben. dat was allemaal voor muziek serieus begon te worden voor me. daarna disposable heroes of hiphoprisy, wat public enemy hier en daar, en ice cube met zijn amerikkka's most wanted ep en ice-t's the tower. dat kon allemaal nog net als metalfan.

jaren helemaal niets, en nu afgelopen jaar gegrepen door het def jux virus, al moet ik bekennen dat ik snoop dogg en dr.dre nooit heb weggezapt als ze op tv langskomen. echt verder dan def jux ben ik vervolgens trouwens niet meer gekomen, maar dat komt ook omdat the roots en common me niet zoveel deden als ik had verwacht. ik moet de anticon artiesten maar eens uitproberen, lijkt me.

bas (bas), Sunday, 8 June 2003 10:07 (twenty-two years ago)

Ik ben ook nooit een typische hiphop-fanaticus geweest, maar het heeft me ook nooit verlaten. Zo af en toe steekt het de kop weer op en moet ik er weer naar luisteren.

Veel Public Enemy hier zie ik, maar voor mij begon het met 2 Live Crew en Geto Boys, op de lagere school! :-) Ultiem stoere muziek natuurlijk, die we zelfs mochten playbacken tijdens het schoolplaybackfestival, omdat de hoofdmeester ook niet helemaal in de gaten had wat Geto Boys nu precies bedoelden met prijsnummer 'Fuck 'em all'. Laat staan wij zelf :-)

De lol was er ook vrij snel weer af, maar (zeker Geto Boys) bleef wel hangen. Daarna kwamen uiteraard Public Enemy, Beastie Boys, en KRS-One (Return of the boom bap, volgens mij). Vervolgens weer een hele tijd niet naar geluisterd.
De laatste jaren luister ik wel graag naar Mos Def, El-P, cLOUDDEAD en verzamelaars van Def Jux en Anticon. Maar het blijven redelijk spaarzame momenten.
Ik zal altijd wel een knipperlichtrelatie houden met hiphop.

Gerard (Gerard), Sunday, 8 June 2003 10:09 (twenty-two years ago)

Ik vind Eminem erg goed.

The Marshall Mathers LP is geniaal.

ik moet de anticon artiesten maar eens uitproberen, lijkt me.

Sage Francis is erg goed en Sole vind ik ook wel oké. Verder ben ik nog niet erg onder de indruk. cLOUDDEAD is heel apart, ik ben wel benieuwd naar hun eventuele verdere ontwikkeling. Maar niet zo benieuwd als naar de nieuwe cd van de Clipse of Extince...

JoB (JoB), Sunday, 8 June 2003 10:11 (twenty-two years ago)

Extince en Raymzter zijn wel een goede rappers, maar dat gladde trek ik niet. Maar goed, alles beter dan de boerenkoolhoempahop van Osdorp Posse die jaren dè standaard was in Nederland.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Sunday, 8 June 2003 10:15 (twenty-two years ago)

Zijn er hier al meningen over het Mush-label (o.a. Busdriver & Radioinactive, Labtekwon, Andre Afram Asmar, Awol One & Daddy Kev)? Nanne Tepper ging er een aantal OOR-en geleden op uit zijn dak, maar ik heb zelden zulke vreselijke muziek gehoord.

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 8 June 2003 10:43 (twenty-two years ago)

Net als Gerard begon ik met 2 Live Crew. daarna volgenden in rap tempo Public Enemy, Paris, Gang Starr, NWA en Run DMC. waarvan ik eigenlijk Gang Starr het leukst vond. Ice T en Ice Cube hebben me niet zo erg kunnen boeien omdat het me toch iets te hard was. toch hield ik in die tijd vooral van hardcore (agnostic front, gorilla biscuits, 7 seconds), amerikaanse gitaarrock (dinosaur jr, husker du, janes addiction) en britse psychorock ( my bloody valentine, jesus & mary chain, spacemen 3, loop).

iets later volgden in mijn tweede hiphop periode Das EFX, Wu-Tang Clan en Disposable Heroes of Hiphoprisy.

daarna weer stil tot eind jaren negentig en later Mike Ladd, People Under The Stairs, EL-P, Dilated People en Blackalicious om de hoek kwamen kijken.

wel altijd sluimerend aanwezig, downtempo headz: Shadow, Octagon, Spectre, Vadim, Herbaliser en Arsonists.

theo (theo), Sunday, 8 June 2003 10:49 (twenty-two years ago)

Blackalicious en N*e*r*d vind ik goed. In mindere mate maar ook niet slecht Beastie Boys en Extince.

Ludo (Ludo), Sunday, 8 June 2003 11:07 (twenty-two years ago)

Niet te vergeten; uit de tijd van Tribe called Quest komt ook Black Sheep. Ook erg lekker!

Hotel Lives (Hotel Lives), Sunday, 8 June 2003 13:51 (twenty-two years ago)

Ik heb niet zoveel Mush gehoord, maar wat ik heb gehoord vond ik wel goed. Jel is heel cool. En het is in ieder geval een heel sympathiek label, zowel naar artiesten als naar fans toe.

Orange, Sunday, 8 June 2003 17:27 (twenty-two years ago)

Public Enemy. Maar dat is typisch voor metalheads

Misschien het samplen van toenmalige labelmaten Slayer op It Takes A Million? Ik ging eigenlijk heel voorspelbaar overstag met "Walk This Way", daarna P.E. Beasties, Ice-T, Dre und Snoop etc/etc naar Tricky. De laatste tijd kan het me steeds minder boeien, een Roots Manuva en NERD daargelaten. Ik mis een beetje de persoonlijkheden a la Kool Keith of het onweerlegbare geniale van GZA's Liquid Swords en Killah Priests Heavy Mental.

Omar (Omar), Sunday, 8 June 2003 18:28 (twenty-two years ago)

> voor mij begon het met 2 Live Crew en Geto Boys, op de lagere school! :-)

hoe herkenbaar!! alhoewel het voor mij vooral 2 Live Crew en DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince waren in de tweede klas middelbare school waren (ik sla voor gemak m'n Fat Boys periode maar over...). Later dat jaar ook nog maanden met 3rd Bass in m'n walkman rondgelopen.

sindsdien is het bij regelmatig grazen gebleven. maar heb toch een redelijke verzameling opgebouwd merk ik als ik zo in m'n kast kijk: van het laatste jaar wat anticon/def jux albums maar ook een of twee dingen van de andere kant van het muzikale spectrum als jay z, dr dre en eminem. en natuurlijk een handvol wu-tangspul en alle de la soul albums (ooit gewonnen). zit niet echt lijn in, hing er vaak vanaf wat ik tegenkwam in de uitverkoopbakken. (zo dacht ik ooit eens nwa's straight outta compton te hebben gekocht, maar dat bleek bij thuiskomst een tribute nav het tienjarig bestaan van die plaat. heb hem nog nooit durven draaien).

hou het genre momenteel vooral via mtv/tmf/the box bij. tot volle tevredenheid overigens. enige rappert die ik met meer dan gemiddelde interesse volg is Roots Manuva (en het volgende Streets-album zal ik ook zeker kopen).

(jg) ((jg)), Sunday, 8 June 2003 21:39 (twenty-two years ago)

Ik heb naar aanleiding van deze discussie eens een boel hiphop-nummers via 3voor12 beluisterd (hoewel, boel... JoB's invloed blijkt niet echt daar bij 3voor12). Het meerendeel is best leuk. Uitschieters wat mij betreft: Sole en Gold Chains.
Al moet ik zeggen dat ik na een uurtje hiphop toch wel behoefte krijg aan wat anders.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 9 June 2003 18:08 (twenty-two years ago)

Ik ben ook niet zo'n hiphopper maar de muziek van De La soul, A tribe called Quest en ook het vroegere werk van de Jungle brothers heb ik altijd wel kunnen waarderen. Wat ik helemaal top vind is de cd Blowout comb van de Digable Planets, Funky, Groovy en errug lekker voor een lekkere zomeravond. Mos Def is ook erg oke... check het nummer Creole op de cd van Charlie Hunter, Analog Playground, alhoewel die daar zowaar op zingt. Maar wel bloedstollend mooi. Wat ook leuk is, is de Hiphop uit engeland zoals Roots manuva en Ty.
En ik sluit me aan bij de woorden die iemand hier eerder al over schreef; Ik heb ook een haat/liefde verhouding met hiphop. Soms maanden niet en dan weer een , korte, periode niks anders. ( bij wijze van spreken).

Bart Rensen, Monday, 9 June 2003 23:35 (twenty-two years ago)

Ik ben al lang into hiphop, maar ben nooit erg diep gegaan. Begin: de single "The Show" van Doug E. Fresh & The Get Fresh Crew ft. Slick Rick, die ik samen met mijn 10-jarige zusje volledig wist na te klank-rappen. Het jaar daarop het briljante "Just Buggin'" van Whistle. Op dat moment zag ik rap nog als novelty. Nog nooit van Run DMC en Afrika Bambaata gehoord natuurlijk. Dat veranderde met "Walk this way", eind '86 en vooral met de hits uit '87: Beastie Boys en LL Cool J (ik hoef de titels niet te geven).
De echte waardering kwam pas met de native tongues/daisy age muziek van Dela Soul en A Tribe Called Quest. Public Enemy pikte ik destijds niet op, de (grote) waardering daarvoor kwam achteraf. 3rd Bass wel, en Paul's Boutique (vreemd genoeg pas zeer recent herontdekt). Tot en met 1993 bleef ik veel hiphop luisteren, naast de primaire stromingen van rock en Britse pop. Das EFX, House of Pain, Cypress Hill, Arrested Development, Credit to the Nation, Disposable Heroes en Beasties herinner ik me als de grote namen.
Rode draden dus: de rock-achtige, veelal blanke en de vriendelijke, poppy, hiphop-soorten.
Daarna viel het compleet weg uit mijn blikveld, dieptepunt was natuurlijk Puff Daddy en zijn soortgenoten in de tweede helft van de jaren '90. Belangrijkste bands bij de opleving (bij mij dan) van de afgelopen jaren waren Jurassic Five, Extince, 't Hof van Commerce en Roots Manuva. Voor zover The Streets hiphop is, kunt u dat er ook bijtellen.
En dan vergeet ik bijna de door DJ Shadow geinspireerde en tegenwoordig door laptop-artiesten gedragen 'hiphop indie' (of zoiets, zie maar). cLOUDDEAD, Daedelus, yay!

Hiphop zal bij mij waarschijnlijk nooit de neuzelgitaarpop en de eind-'70er-punkpop van de eerste twee plaatsen verdringen, maar is in veel van zijn verschijningsvormen een goede derde.

Vasquesz, Tuesday, 10 June 2003 08:15 (twenty-two years ago)

Mush-label (...) ik heb zelden zulke vreselijke muziek gehoord

De erg fijne 12" van Boom Bip & Dj Osiris was behoorlijk jazz, dus dat verklaard wellicht je afkeer, Roger. Het album van Awol One klonk ook erg spannend in de platenzaak, maar het vinyl is belachelijk duur. De 'normaal' geprijsde cd die ik besteld heb, is nog onderweg.

Hiphop die ik vroeger wel te pruimen vond was LL Cool J (zijn eerste album Radio is geweldig minimaal), Erik B & Rakim, Public Enemy en Run DMC. Vanaf NWA werd de sound mij te slap en de konden de teksten me gestolen worden. Van de nieuwe lichting vind ik de sound van Anticon wel prettig. Sporadisch koop ik een hiphopplaat. Vorig jaar o.a. Edan, The Streets, Alias, Dälek, El-P en TTC. Uit zeer betrouwbare bronnen heb ik gehoord dat Atmoshpere/Slug (http://www.rhymesayers.com) erg goed moet zijn.

Vido Liber (Vido), Tuesday, 10 June 2003 08:57 (twenty-two years ago)

De jazzy vibe in hiphop (bijvoorbeeld Gang Starr, Black Sheep, ATCQ, The Roots) heeft me altijd erg aangesproken, al sla ik een stukje hard&boos (de eerste twee Ice Cube-platen) ook niet af. Momenteel is Common (intelligente teksten, soms ook ongenuanceerd hard, lekkere jazzy en spacey muziek) een fave. En, zeker in combinatie met de clip, mag ik When The Last Time van Clipse graag horen/zien. De Sole, Def Jux en Anticon dingen heb ik ook gehoord/geprobeerd, maar het is me te duister, te lange lappen tekst, ik heb bij El-P altijd het idee dat hij me iets duidelijk probeert te maken, maar ik kan het niet volgen, alsof hij een andere taal spreekt.

gzzzz, Tuesday, 10 June 2003 10:14 (twenty-two years ago)

Van alle Mushreleases die ik in handen kreeg heb ik er maar enkele besproken. Inderdaad is het hiphop waar je vrij snel de zenuwen van kunt krijgen, zoals ik ook mijn verzamelrecensie opmerkte. Bovendien zaten er enkele bij die ronduit ruk waren. En wat er op dit moment op het Anticonlabel gebeurt is ook niet altijd om over naar huis te schrijven. Maar ik volg de hiphop al twintig jaar en sommige releases op beide labels klinken voor mij als 'logische en schitterende' vervolgen op al het voorafgaande. Het Lexlabeltje heeft ook van die platen. Maar goed, van alle hier boven genoemde acts heb ik ook bijna zonder uitzondering genoten. Wel zou ik wel eens willen weten waarom zoveel mensen iets tegen de Osdorp Posse hebben.

Nanne

Nanne Tepper, Tuesday, 10 June 2003 11:05 (twenty-two years ago)

Toen ik 11 was leende ik De La Soul = Dead bij de bibliotheek. Vond ik wel aardig. Na 10 jaar heb ik hem herontdekt en vind hem nu meesterlijk. Naast DLS luister ik alleen naar The Streets en da's dan weer genoeg hip & hop voor mij.

Maarten (sivle79), Tuesday, 10 June 2003 11:22 (twenty-two years ago)

Tja, toen ik 11 was kwam "Planet Rock" uit. Ben ik nu heel oud?

@Nanne: Osdorp Posse? Breek me de bek niet open. Ten eerste is het *geen* hiphop. Dat snappen de meeste mensen al niet. Het is rock met een bijzonder zwakke rapper er overheen. Het flowt voor geen meter, hij zit constant in datzelfde metrum, het is hopeloos. En dan dat afgrijselijke accent nog.

Vasquesz, Tuesday, 10 June 2003 12:24 (twenty-two years ago)

Ben ik niet met je eens, Vasquesz. Def P. heeft een uitstekende flow, en dat hij in hetzelfde metrum zit is kritiek die op veel rappers toepasbaar is - mij stoort het niet.
'Probleem' van de OP is, behalve dat Pascal iets te lange tenen heeft voor iemand met zo'n grote mond, dat de productie vaak nogal eenvormig is. Dat bijna industriële geluid was tien jaar terug misschien nog opzienbarend, nu denk ik vaak: mag het wat gezelliger? Dat Def P geregeld muzikaal uitstapt, en daar vaak erg op zijn plaats klinkt, is voor mij een bewijs dat de OP het eens wat breder moet zoeken.
Je zou ook kunnen zeggen: de OP is over haar piek heen, valt in herhaling, voegt niets meer toe, haar rol is uitgespeeld, afknokken maar. Leuk geweest, nu iemand anders de beurt.

Gzzzzzzzzz, Tuesday, 10 June 2003 12:43 (twenty-two years ago)

Osdorp Posse:

mijn probleem is het Hollandse accent. ik houd van smooth rap, waar de woorden de melodielijn versuikeren. voor mij is het onmogelijk om het Hollandse accent van Def P. niet als boertig te ervaren.

theo (theo), Tuesday, 10 June 2003 13:40 (twenty-two years ago)

En dan vergeet ik bijna de door DJ Shadow geinspireerde en tegenwoordig door laptop-artiesten gedragen 'hiphop indie' (of zoiets, zie maar). cLOUDDEAD, Daedelus, yay!

Het meeste wat er in de underground gebeurt lijkt helemaal niet op DJ Shadow, hoor. En cLOUDDEAD is super lo-fi, geen laptops daaro (Shadow werkt trouwens ook zonder software).

Orange, Tuesday, 10 June 2003 14:05 (twenty-two years ago)

Mmm, ik dacht meer aan Amsterdams accent, Theo. ;) Ik ben altijd meer gecharmeerd van Def P's hakketak-flow dan van de O.P. produktie. Zie ook nu weer de manier waarop ie "Je Moet Je Bek Houen" compleet naar zich toe trekt, met die steeds herhalende rijmerlarij (vooral die "De kat op het spek douwen" is hilarisch).

Omar (Omar), Tuesday, 10 June 2003 17:27 (twenty-two years ago)

Zie ook nu weer de manier waarop ie "Je Moet Je Bek Houen" compleet naar zich toe trekt, met die steeds herhalende rijmerlarij (vooral die "De kat op het spek douwen" is hilarisch).

helemaal geweldig ja. het hele couplet lang de juiste flow, en alles komt zeer soepel uit zijn mond rollen. verder is dat hele nummer lekker nostalgische crossover van rap en funkrock.

bas (bas), Tuesday, 10 June 2003 17:55 (twenty-two years ago)

nou omar in haarlem en de rest van noord holland spreekt iedereen ook al met absurd harde klanken. hoeft van mij niet zo. vooral niet met hiphop. 'je moet je bek houen' is aan mij dan ook niet besteed. en dan heb ik het nog niet eens over die moordgastjes die vooral te onpas mee mogen gillen. werkelijk infantiel.

theo (theo), Tuesday, 10 June 2003 18:30 (twenty-two years ago)

Die moordgastjes moeten inderdaad hun bek houen. Maar goed dan zap ik meestal even weg.

Omar (Omar), Tuesday, 10 June 2003 18:44 (twenty-two years ago)

Het meeste wat er in de underground gebeurt lijkt helemaal niet op DJ Shadow, hoor. En cLOUDDEAD is super lo-fi, geen laptops daaro (Shadow werkt trouwens ook zonder software).
tsk. komt er weer eens iemand laten zien dat ie er verstand van heeft.
Voor mij (leek) is dat dus één soort hiphop, of het nu via knippen en plakken of de laptop tot stand komt.

Verder: dat je de OP niet haat met een passie zoals ik, okee. Maar dat je met droge -eh- vingers kunt beweren dat Defke over een goede flow beschikt... ik had het niet achter jullie gezocht.

Vasquesz, Tuesday, 10 June 2003 19:46 (twenty-two years ago)

Brainpower, ook een Hollander, vind ik wel een goede flow hebben.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 10 June 2003 20:22 (twenty-two years ago)

Mijn voorkeur vwb nederrap gaat toch uit naar Extince, grappig & funky...

Bart Re, Tuesday, 10 June 2003 23:15 (twenty-two years ago)

Def P heeft volgens mij een wat kortademige stijl van rappen, maar in combinatie met de beats vind ik het vaak zeer genietbaar, ook zijn accent (wat zou hiphop zijn zonder accenten) is lekker. O.P. 'geen hiphop' noemen lijkt me onzin. Extince is inderdaad een veel betere mc, maar zo lust ik er nog wel een paar. Ik proef vaak een enorme haat jegens O.P., en begrijp nog altijd niet waar die vandaan komt. Anyways: waar dit chapiter mee begon: People Under The Stairs. Hun debuutalbum staat in mijn top twintig aller tijden.

Nanne Tepper (Nanne Tepper), Wednesday, 11 June 2003 07:15 (twenty-two years ago)

Vandaag was ie er ineens, de eerste Mush die me bevalt: Curseovdialect, met (lost in the real sky). Ook zenuwenmuziek verder, hoor.

Roger Teeling (Roger Teeling), Thursday, 12 June 2003 09:10 (twenty-two years ago)

Check eens het werk van Stuurboordbakboord Records. Hiphop uit Nijmegen en vooral meneer ruys is een zeer getalenteerde mc.
Daarnaast ben en blijf ik groot fan van het Stones Throw label. Het staat vooral bekend om de belachelijke hoeveelheid werk van producer Madlib, die onder verschillende aliassen zijn werk uitbrengt. Van het jazz quintet 'yesterday's new quintet', waarbij hij zelf alle instrumenten ter hand neemt, tot het abstracte Quasimoto, waar hij zelf rapt met een helium stem, en nog het talloze produceer werk voor Lootpack en vele andere mc's. Het is altijd jazzy wat hij maakt en heel erg lofi, maar toch zeker de moeite waard.

Ook Cex, hoewel niet echt hiphop meer, trek ik zeker goed. Heb onlangs being ridden aangeschaft en tot nu toe bevalt deze cd me erg goed.

Vroeger (jawel, toen ik nóg kleiner was) was ik een groot fan de OP. Heb nog menig cd hier liggen, en alleen 'afslag osdorp' doorstaat de tand des tijds voor mij. De rest kan mij nu helemaal niet meer boeien. Def P is leuk om even te horen, maar na 5 minuten heb ik toch echt wel genoeg van al dat gekanker op dit en dat. Ook het logge beatproduceerwerk van Seda spreekt me nu totaal niet meer aan, maar als veertienjarige vond ik het allemaal prachtig. Toch moet je ze een ding nageven: Als performer zijn ze in nederland nagenoeg ongeslagen. Ze weten wel een feest te bouwen van begin tot eind. Brainpower valt daarbij toch echt in het niets. Ik kreeg het tijdens een concert van hem in tivoli gewoon koud, omdat iedereen stil stond en de airco was ingesteld op springende zwetende mensen, die er dus totaal niet waren.

Maarten Zinkstok (Maarten Zinkstok), Thursday, 12 June 2003 09:10 (twenty-two years ago)

Cex, ja. Being Ridden. Mooie plaat op Temporary Residence (sowieso kwaliteitslabel). Toch: de instrumentale versie ervan bevalt me nog beter...

Roger Teeling (Roger Teeling), Thursday, 12 June 2003 09:25 (twenty-two years ago)

om weer even terug te komen op People Under The Stairs: waar kan ik soortgelijke hiphop vinden? gewoon relaxte wat rammelige hiphop met een zonnige flow, veel scratches en jazzy samples... Nanne?

theo (theo), Friday, 13 June 2003 15:10 (twenty-two years ago)

relaxte wat rammelige hiphop met een zonnige flow, veel scratches en jazzy samples...

Tja, rammelig weet ik niet (dat vind ik geen aanbeveling in hiphop) maar... Jungle Brothers! Luister ook eens naar de eerste van Main Source.

JoB (JoB), Friday, 13 June 2003 16:10 (twenty-two years ago)

ah die heb ik inderdaad nog niet. ga ze allebei beluisteren. overigens bedoel ik rammelig meer de productie die niet perfect is maar het geheel daarom een soort 'underground' feel geeft. thnx Job.

theo (theo), Friday, 13 June 2003 16:14 (twenty-two years ago)

Rammelig? Nou, dat vind ik ook geen aanbeveling. PUTS rammelt toch niet? Maar goed. Alles van The Roots, sommige oude Organized Konfusion, Freestyle Fellowship (oudjes, zijn weer op vinyl leverbaar), de eerste twee Pharcyde albums (echte classics!), oude Gangstarr natuurlijk, Real Live, Black Moons 'Diggin'in da Vaults', Originoo Gun Clappaz 'Da Storm', Smif-N-Wesson 'Dah Shining', de Melodica ep van Blackalicious, en 3d Bass natuurlijk. 't Is natuurlijk gokken met zulke tips want PUTS zijn echt totally into Gangstarr, Jungle Brothers en ATCQ, maar maken er wel iets nieuws van, al moet ik zeggen dat die derde van PUTS me eigenlijk niet zo bevalt. Je hebt eigenlijk een jaar - 1993 - waarin veel van die jazzy hop met samples en scratches werd gemaakt, all over the place, dus onbekende dingen uit dat jaar zou ik altijd even luisteren. Veel dingen zijn natuurlijk ook allang niet meer leverbaar. Freestyle Fellowship kwam eerst weer terug op bootlegs, toen op cd, en nu weer op gewone plakken. Ze hebben trouwens ook een nieuwe gemaakt vorig jaar; die zuigt als de neten, kun je beter het solowerk van Aceyalone checken. O, en de Molemen hebben ook een beetje een vergelijkbare flow af en toe.

Nanne Tepper (Nanne Tepper), Friday, 13 June 2003 18:00 (twenty-two years ago)

Aanvullend aan Nanne's lijstje: Black Sheep - Wolf in Sheep's Clothing (rauwer, gemener dan Jungle Bros en ATCQ) en Bahamadia - Kollage (cooler dan Bahamadia klinkt geen vrouwelijke rapper). De laatste Blackalicious, Blazing Arrow, is trouwens ook bepaald geen vervelende plaat.

Gzz (Gzz), Saturday, 14 June 2003 08:51 (twenty-two years ago)

Ik ben niet bepaald een groot hiphop liefhebber,laat staan een kenner.
Het allereerste hiphopdeuntje dat ik echt goed vond was "the devil made me do it" van Paris en na het zien van Spike Lee's "do the right thing" kreeg ik wat meer waardering voor public enemy.
Over het algemeen blijft het bij singles die ik wel of niet leuk vind;een hiphop album kopen zit er voor mij niet in,al heb ik Lauren Hill's "miseducation",die ik geweldig vind,maar waarschijnlijk voor hiphop -puristen R&B met wat rap is.
De beste raptrack die ik bezit is Beck's "Hollywood freaks",wat toch eigenlijk meer een hiphop-pastiche is.
Van de Nederlandse acts vind ik de Osdorp Pose het coolst (ik moet altijd lachen).Brainpower het meest aanstekelijk,al zit ik met gekromde tenen te kijken naar zijn supercoole gedrag in zijn MTV-programma.
De veel geprezen Eminem word ik niet goed van,maar dat komt vooral door de hoeveelheid airplay(zeg ik dat goed?) "lose yourself" werd 3 maanden na uitkomst nog steeds iedere dag en ieder uur op alledrie de muziekzenders gedraaid. Hoeveel kan een mens verdragen?
Als ik favorieten moet aanwijzen dan zijn dat: Busta Rhymz, Missy Elliot en oudjes als Public Enemy en Cypris Hill.

arnout, Monday, 16 June 2003 16:44 (twenty-two years ago)

Tja, rammelig weet ik niet (dat vind ik geen aanbeveling in hiphop) maar... Jungle Brothers!


'Done By The Forces Of Nature' was de allereerste CD die ik zelf heb bekostigd [geraniums verkopen voor de middelbare school. Zat toen in de brugklas. Verkocht je 100 geraniums dan mocht je 1 CD uitkiezen uit de Album Top 100. Ja, ze stonden in de Top 100...]. Zeg ik altijd voor de cred, weetjewel. Vraag ik me toch af waarom ik niet in de hiphop was gebleven na al die tijd.

Ariën Rasmijn (Ariën), Monday, 16 June 2003 21:53 (twenty-two years ago)

Ook onder hiphoppuristen is The Miseducation Of Lauren Hill volgens mij volkomen 'cool'. Het is een meesterwerk, en bovendien: veel hiphoppuristen kregen juist jeuk van die vreselijke Fugees.
En wat Brainpower op MTV doet is het op 1 na ergste wat de Nederhop heeft voortgebracht (het ergste is Def Rhymz): het lijkt sodeju wel een bejaardenprogramma. En die interviews door een van zijn maatjes. God, neem eerst een LOI cursusje Engels. Om te kotsen. Stelletje pindakoeken. Brrr.

Nanne Tepper (Nanne Tepper), Tuesday, 17 June 2003 10:10 (twenty-two years ago)

zeker en vast de moeite is MF Doom + MadLib Are Madvilain, (net Prefuse 73 met ouwe soulplaten en de DoomMaster in volle relax-modus), de helft van anticon, de nieuwe Cage is leuk, ook in Engeland worden goeie dingen gedaan (de Extra Yard comp op Big dada is yummy), verder hou ik wel van Kool Keith in al zijn gedaanten, Dalek is wel geestig etc etc etc.

mypix pix (nathalie), Wednesday, 18 June 2003 09:04 (twenty-two years ago)

Agreed, maar die nieuwe MF Doom onder het alias King Geedora op Big Dada vind ik vies tegenvallen. Kool Keith rules.

Nanne Tepper (Nanne Tepper), Wednesday, 18 June 2003 13:44 (twenty-two years ago)

dankzij job en andere nu eindelijk sage francis ontdekt, en ben erg onder de indruk. heel mooi en spannend, soms zelfs ontroerend. voor mij nogal een openbaring wat betreft hiphop.

bas (bas), Wednesday, 18 June 2003 14:51 (twenty-two years ago)

Rappers die nooit vervelen, jeugdsentiment, maar nog steeds niet te versmaden!

Ice-T, Public Enemy, Paris, De La Soul, Jungle Brothers, LL Cool J, maar ook Naughty By Nature, KrisKross (!)...later kwamen The Roots, Wu Tang Clan daar bij...

Maar er valt nog genoeg te ontdekken over...vooral de tijd voor de Golden Age van eind jaren tachtig/ begin jaren negentig....dus inderdaad Main Source, Melle Mel, The Juicy Crew etc....

Het mooie aan hiphop is dat er om de paar jaar weer iemand opstaat die de stroming een nieuwe richting opstuwt...en de popmuziek er op een aangename manier mee infecteert zoals Pharell nu en Eminem eerder

Cascovic, Thursday, 19 June 2003 13:39 (twenty-two years ago)

weet je wat de bom is? Gold Chains. die plaat die ze onlangs uitbrachten is niet zo heel goed (soort speedgarage truukje maar dan met hiphopbeats) maar die paar nummers die je op epitonic.com kunt vinden zijn echt errug goed.

verder heb je natuurlijk nog garage rap; na jarenlange pogingen hebben de britten nu eindelijk hun eigen rap door alle hiphop er uit te gooien & er 2step onder te plakken: dat is waar de Streets, More Fire Crew & So Solid ed. onder vallen. kan het wel waarderen.

barnaby snap, Friday, 20 June 2003 10:52 (twenty-two years ago)

Kool Keith, bij Ultramagnetic MC's (I got the suckers paranoid and now they're on the run...) en zeker als Dr. Octagon (I'm not just a doctor... I'm a man)

DoseOne (luister eens naar Cold House van Hood: mogwai meets clouddead, yummy!)

Al twee keer gezien en al twee keer geoordeeld: dikke eikel: El-P. Ook zijn plaatjes zowel solo als met Company Flow kunnen mij niet bekoren.

Wél goed: Blackalicious, Quannum, Brotherhood (engelse hiphop)en Cavemen Speak (Belgische avant-hop uit Kortrijk.

Pieter Coupé, Friday, 20 June 2003 11:03 (twenty-two years ago)

(luister eens naar Cold House van Hood: mogwai meets clouddead, yummy!)
Ik vind het meer Hood meets cLOUDDEAD... ;-)

Vasquesz, Friday, 20 June 2003 12:38 (twenty-two years ago)

three months pass...
Wie kan mij vertellen of I Wish My Brother George Was Here van Del tha Funkee Homosapien de moeite waard is? Ik heb sinds vrijdagavond zijn Mistadobalina in mijn kop zitten, maar het nummer niet in mijn collectie. Argh!

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 19 October 2003 14:17 (twenty-one years ago)

Mistadobalina!! zo vaak gehoord nooit geweten van wie dat was, reeds jarenlang volleidg vergeten en niet meer in mijn hoofd, nu zie ik de titel en het refreintje zit weer gebakken in mijn kop.

freek, Sunday, 19 October 2003 16:31 (twenty-one years ago)

Voor wie het nog niet in zijn/haar kop heeft: hier is de mp3.

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 19 October 2003 16:51 (twenty-one years ago)

Ik hoor dat refrein elke keer als ik de LP Pisces, Aquarius, Capricorn & Jones Ltd. van The Monkees luister, daar is die sample namelijk vandaan gejat..

Stephan Schipper (Stephan Schipper), Monday, 20 October 2003 06:28 (twenty-one years ago)

Zoals met elk ander genre: Goeie.

nathalie (nathalie), Tuesday, 21 October 2003 10:53 (twenty-one years ago)

Beastie Boys zit de laatste tijd weer vaak in mijn cd-speler, vooral deel 1 van de verzamelaar. Ik zou het zelf niet zo snel onder hiphop scharen, maar het groovet als een trein.

De groove vind ik het leukste van hiphop (dat verklaart een en ander), en wat dat betreft vind ik de hiphop van tegenwoordig doorgaans een b-tje behelpen. Het lijkt alsof dat komt doordat in de hiphop tegenwoordig meer eigen beats worden gemaakt, terwijl er minder wordt gesampled. Geeft te denken...

Eminems 'Let's get down to business' groovet dan weer wel (en de groove lijkt ook weer op een sample, maar ik zou niet weten van wie), maar da's een uitzondering.

Gerrie Spaansen, Wednesday, 22 October 2003 00:23 (twenty-one years ago)

Ben zelf niet echt een lyrics man, dus wat rhymes over een simpele beat hoeft van mij niet zo. Mij gaat het dus voornamelijk om de groove.

naampjes:
ice cube, jurassic 5, cool keith, roots manuva, dan the automater.
Verder natuurlijk, alhoewel geen hiphop pur sang, de Ninja Tunes crew.

NoMore, Wednesday, 22 October 2003 07:21 (twenty-one years ago)

...waarmee NoMore aangeeft dat ik te snel het woord 'uitzondering' gebruikte. Sorry, het was al laat...

Gerrie Spaansen, Wednesday, 22 October 2003 13:22 (twenty-one years ago)

jurassic5 5, blackalicous, people under the stairs, Nas (alleen illmatic), quannum mc's, latyrx, one inch punch, bep's voordat ze die vreselijke kutsingel uitpoepten, de la soul, tribe called quest, mos def, queen latifah enz enz

grrrrrrrrrrrl, Thursday, 23 October 2003 10:22 (twenty-one years ago)

De nieuwe People Under The Stairs is in mijn ogen anders een grote deceptie; echt een plaatje van een stelletje sufgeblowde, uitgelulde patjepee-ers. Bah. En dat terwijl hun eerste al jaren 'niet uit de cdspeler van mijn auto Te Wrikken is'.

Nanne Tepper (Nanne Tepper), Thursday, 23 October 2003 10:47 (twenty-one years ago)

MF Doom (en zijn aliassen V.Vaughn) en Madlib (Jaylib/Quasimoto etc)
komen in aanmerking voor de hiphop trofee 2003.

Michel de Blaauw (Michel70), Thursday, 23 October 2003 19:31 (twenty-one years ago)

De pasverschenen soloplaat van Lyrics Born (van Blackalicious-faam) 'maakt de beloft meer dan waar'.

Gzz (Gzz), Thursday, 23 October 2003 20:27 (twenty-one years ago)

Mijn eerste liefde; Hip Hop. van EPMD's Strictly Business, Big Daddy Kane's Long live the Kane, BDP, TLA Rock, Jungle Brothers, 3rdBass, en de waanzinnige ErikB&Rakim tot JVC Force's Strong Island. Van Haarlem de trein naar Amsterdam om de pieces v Shoe te fotograferen. Een enorme inbraak in mijn huis en ik was al mijn HipHop kwijt.... Gelukkig wel Public Enemy gezien in de Stalker te Haarlem nadat de eerste langspeler van hun uitkwam. Meer mensen beweren dat maar ik was erbij! 16 jaar en stiften en spuitbussen weggooien voordat je naar binnen ging; er waren portiers! The Beasty Boys en RunDMC hadden gitaren in hun songs en ik vond dat gaaf. Hip Hop werd meer gitaar en een concert v Iggy Pop was een eye opener. Energy!
Ik bekeerde mij niet veel later tot het Ramones evangelie. En bandjes uit de States die die truc ook deden zoals Queers en Groovie Ghoulies. Rockte zelf toen ook met The Tabascos. En ga nu uit mijn dak v FooFighters en Fountains of Wayne. Maar zo af en toe hoor ik nog wel eens een HipHop classic en dan zing ik mee "The South Bronx, the South South Bronx!"
X
Ratz

ratz, Friday, 24 October 2003 09:53 (twenty-one years ago)

Euhm... Lyrics Born is van LATYRX-faam.
Fuck, waarom heb ik wel al de stickers, maar nog niet de plaat zelf? Die stickers, by the way, 'doen recht aan alle hooggespannen verwachtingen'.

Nanne Tepper (Nanne Tepper), Sunday, 26 October 2003 10:00 (twenty-one years ago)

five months pass...
ik las net iets over dat black sheep ook erg lekker is maar dat is gewoon fantastisch teminste het eerste album

maaar voor de rest hiphop jaren 90 beter zal het niet worden
bv grand puba brand nubs like that shit loving it

ep4prez, Friday, 26 March 2004 22:57 (twenty-one years ago)

check Automato, geproduceerd door DFA, dit doet mijn hiphophart weer sneller kloppen

Rizz (Rizz), Friday, 26 March 2004 23:03 (twenty-one years ago)

Eerst 2 die sowieso nog niet genoemd zijn hier maar die echt tot m'n favo's behoren:
Camp Lo en New Kingdom (niet om te spammen, maar dan hoef ik de toelichting niet nog eens te typen).

Verder veel gangstarap, vooral de laatste jaren: Xzibit, Outsidaz, Nate Dogg, Dre, 50, Boo-Yaa. Ik wacht nog op een solo-album van Butch Cassidey. Alternatieve hiphop vooral van Wordsound zoals Sensational en Metabolics. Is Kool Keith alternatief? Vooral Analog Brothers, Dr. Octagon en Ultra zijn kikkegaaf. En van vroeger eigenlijk alleen nog Eric B & Rakim, Ice Cube, Paris en Das EFX (laatste album is lekker street ondanks de Sean Paul cameo). Def Jux leek wel cool maar draai ik uiteindelijk weinig en met die nerdrap van Anticon heb ik weinig op en Dälek kon me toch ook niet zo lang boeien. Geitewollensokkenrap zoals Guru en Common, die 'warme' jazzy shit zeg maar, boeit me ook niet zo. Ouwe PE en Mantronix is wel grappig, maar draai ik zelden (hoewel de eerste echt wel goed is en de laatste behoorlijk suckt, achteraf gezien :).

Martijn Busink, Friday, 26 March 2004 23:16 (twenty-one years ago)

Oh damn! Hoe kan ik het vergeten: Wu-Tang! Favo's: Meth, Raekwon en RZA. En hoewel Ghost niet m'n favo mc is dropt ie wel elke keer een super-album.

En EPMD, maar die moet ik nog steeds 'ns op cd kopen, cassettes draai ik stomweg weinig, al weet ik niet precies waarom niet.

Extince is ook de bom, Osdorp vond ik vroeger erg goed en de clipjes die ik af en toe op tv zie zijn toch ook wel leuk. In die rhyme in Bek Houwe laat P toch ook wel ff zien dat ie echt wel wat kan (naast zeiken in interviews over van alles en nog wat). Ik ben wel benieuwd waar Murth nou 'ns mee aankomt als ie ooit nog is een plaat gaat uitbrengen, die rhymes op Zoete Inval en Zoute Uitval zijn veelbelovend. Beste Engelstalige mc uit Nederland is onbetwist Ten.

Martijn Busink, Friday, 26 March 2004 23:23 (twenty-one years ago)

yep, Only Built For Cuban Linx en Liquid Swords van respectievelijk Raekwon en Gza zijn nog steeds mijn alltime favourites. De laatste Wu Tang wapenfeiten stellen me teleur, Ghostface weet nog wel eens een killersingle uit te brengen, zoals dat "I cant get no sleep"of whatever....ongeevenaarde rauwheid, helemaal op 36 Chambers.

Verder is The Chronic (deel 1) een absolute authentieke klassieker

Rizz (Rizz), Friday, 26 March 2004 23:27 (twenty-one years ago)

komt die Tilburgse Wu Tang protegé, Cilvaringz ooit nog met een debuut? Rza is ook teleurstellend de laatste tijd. We go pop, is zwak...met zijn talenten komt er veel te weinig uit. Van luiheid wil ik hem niet betichten, dat is hij volgens mij niet, maar het komt wel zo over de laatste tijd.

Franse hiphop is ook sterk, vooral IAM, de Franse Wu Tang

Rizz (Rizz), Friday, 26 March 2004 23:30 (twenty-one years ago)

En ODB.. eerste plaat. Misschien wel de beste Wu release ooit! Met op 2 de eerste Meth.

Ik vind RZA en Ghost meest constant in kwaliteit, van de meeste leden is toch de eerste de beste. Wat niet altijd zegt dat de latere slecht zijn. Ik vind The W bijvoorbeeld ook super en die laatste GZA en Raekwon zijn best de moeite waard.

Martijn Busink, Friday, 26 March 2004 23:30 (twenty-one years ago)

Ik ben wel benieuwd waar Murth nou 'ns mee aankomt

Hij deed onlangs een heel leuk nummer op de cd van Lange Frans & Baas B en naar verluidt duikt hij ook op bij ADHD.

Beste Engelstalige mc uit Nederland is onbetwist Ten.

Met alle respect voor Ten, maar dat wil ik best betwisten. Ik noem een Mis, een Pete Philly, een Cee Major, een Shy Rock en niet te vergeten Brainpower als hij de aanvechting krijgt.

JoB (JoB), Friday, 26 March 2004 23:32 (twenty-one years ago)

Kee, mag je betwisten. :)

ik ken alleen Mis en Shy Rock (en Brain, maar die valt sowieso af ;). Mis is goed, maar verveelt me altijd op één of andere manier, al kan ik niet echt duiden waarom. Shy Rock moet weer 'ns checken op m'n ouwe Gotcha platen, kan ik even niet voor de geest halen. Wel geweldig hoe ie in eens een geweldige zanger bleek.

Martijn Busink, Friday, 26 March 2004 23:41 (twenty-one years ago)

ook een wereldnummer van een tijdje terug: Danger! van Blahzay Blahzay

en toen ik Deep Cover hoorde van Dre en Snoop, whoa, zo hoort het, dan kan dat hele def jux spul me gestolen worden.

Rizz (Rizz), Friday, 26 March 2004 23:41 (twenty-one years ago)

We Pop is misschien wat doorsnee, maar op die plaat staan echt geweldige dingen, trwns.

Martijn Busink, Friday, 26 March 2004 23:59 (twenty-one years ago)

Dat vroeg ik me laatst trouwens af: wat is er met New Kingdom gebeurd? Te gek duo maar hebben ze na dat tweede album iets te diep in een glaasje mezcal gekeken? Nooit meer wat van gehoord helaas.

Omar (Omar), Saturday, 27 March 2004 11:14 (twenty-one years ago)

Uit elkaar, doodgebloed, leeggelopen.. kweenie. Defunct iig. Inderdaad helaas.

Valhalla Soothsayer komt wel 's op Laswell en Wordsound (Spectre, Scotti Hard) releases langs als Nature Boy Jim Kelly (op Material's Intonarumori) en ik heb een te gek Praxis concert waar ie op meedoet. En laatst stond ik in een (nogal mainstream) platenwinkel en hoorde ik 'm ineens langskomen. Na wat research op internet bleek dat dat Morcheeba geweest moet zijn.

Martijn Busink, Saturday, 27 March 2004 12:40 (twenty-one years ago)

Ik vind het laatste album van NERD (fly or die) écht slecht. Echte pure bagger, en dat komt door de afwezigheid van hip hop natuurlijk. Het eerste was uiteraard een juweeltje, maar deze sucks.

Geniaal zijn Z-man, Hieroglyphics (de crew dames en heren) en dan met name Del the funky homosapien, Blazyah Blazyah (hele album was geweldig), Jacky Jasper, Kool Keith (docter octagon), en uiteraard, de bomshit van deze tijd, en van afgelopen jaren... Jigga. Jay sloopt die shit, reasonable doubt is dé plaat waar ik het meest naar luister :).

Ik heb ook nogal wat van Jurassic 5 (lekker old school) en Royce da 5'9". Vergeet ik toch bijna Guru te noemen (jazzmatazz rockt).

Bobby, Monday, 29 March 2004 07:07 (twenty-one years ago)

Geen.

jeroen (jeroen), Monday, 29 March 2004 13:37 (twenty-one years ago)

Ik vind het laatste album van NERD (fly or die) écht slecht. Echte pure bagger, en dat komt door de afwezigheid van hip hop natuurlijk

Is N*E*R*D hiphop dan? Ik zie ze eigenlijk als een pop-band in een tijd waar het populaire muzieklandschap wordt gedomineerd door hiphop.

Martijn Busink, Monday, 29 March 2004 15:26 (twenty-one years ago)

Wat was zo erg aan de Fugees dan?

Joel, Tuesday, 30 March 2004 08:03 (twenty-one years ago)

Yo... yo.... Pras!

Dat was het ergst. En Whyclef's vermeende genialiteit heb ik ook kunnen ontdekken. Op zich wel een paar leuke deuntjes hoor, hap-slik-weg.. maar niks mis mee.

Martijn Busink, Tuesday, 30 March 2004 08:17 (twenty-one years ago)

'k mot er niks van hebben

vonx, Tuesday, 30 March 2004 13:04 (twenty-one years ago)

...die vermeende genialiteit heb ik nooit kunnen ontdekken. :)

Martijn Busink, Tuesday, 30 March 2004 13:41 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.