all that jazzzzz

Message Bookmarked
Bookmark Removed
De lijstjes van de leden van het Schaduwkabinet staan altijd vol - vooral oude - jazz. Harry Prenger schreef er een KindaSpam over. Zijn slotwoorden:
"Intussen is uit de jazz elk greintje leven opgelost. Jazz is muziek op sterkwater, alle goede bedoelingen ten spijt. Jazz is verworden tot een museumstuk, gekoesterd door muziekpuristen, de Joop van Zijls van deze wereld, die techneutenkunstjes en epigonisme verwarren met eigenzinnigheid en originaliteit."

is het echt zo erg gesteld met de hedendaagse jazz?


theo (theo), Thursday, 19 June 2003 18:07 (twenty-two years ago)

de pure jazzwereld is zo behoudend als de neten. zie de doorsnee north sea jazz act: glad, gericht op instrumentale krachtpatserij, geen greintje emotie. traditionele jazz is zo dood als een pier, daar heeft harry helemaal gelijk in. juist aan de randen van de jazz blijven wel goede dingen gebeuren, ik noem maar weer eens geijkte namen als jaga jazzist, matthew herbert big band, nils petter molvaer. ook de meer vrije kant blijft boeien, al is echte vernieuwing ook daar ver te zoeken.

bas (bas), Thursday, 19 June 2003 19:38 (twenty-two years ago)

Tja. hangt ervan af welk voorbeeld je neemt. Prenger noemt er weining, alleen Borstlap. Toch heeft hij een aantal punten (daarbij zij opgemerkt dat de deze discussie niet nieuw is. Jazz kent zeer tegengestelde ontwikkelingen wat betreft conservatief en progressief gezien, zowel bij de jazzmusici als -publiek).

Wat mij dwarszit aan jazz in zijn algemeenheid is het volgende:
neem een blad als Jazz Nu, dat wordt duidelijk geschreven voor de wat oudere jazzliefhebber, u weet wel, met een glas cognac en een sigaar erbij, en maar lullen over oude jazz (de jaren 60 zijn voor hun nooit aangebroken). Er staan ook artikelen in over de hedendaagse garde, of aanverwante genres (wereldmuziek oid). Toch krijg ik sterk de indruk dat die minder interessant is voor zon blad, m.a.w. de oudere muziekliefhebber komt aan zijn trekken en de jongere muziekliefhebber niet.

Waarmee jazz een stoffig imago blijft houden. Dat over het publiek. Tweede probleem vormen de muzikanten. Prenger heeft gelijk wanneer hij stelt dat die wel muzikale bagage hebben (netjes conservatorium gedaan en braaf alle schema's en toonladders geleerd) maar wat betreft stijl en persoonlijkheid grijze muizen zijn (en erger nog, dat ook blijven, wat komt omdat het niet loont om op een podium te gaan staan...want er komt geen hond kijken).

Dat wil niet zeggen dat er geen interessante muziek meer wordt gemaakt. Op een NSJ-festival staan niet alleen maar suffe oude lullen maar genoeg interesssants. Wat mij juist aanspreekt is dat je met wat meer bagage dan alleen standaard pop/rock repertoire als muzikant een hoop leuks kunt doen. Probleem is alleen er een groot publiek mee aan te spreken. De platen die Prenger tot zijn favoriet rekenen brachten waarschijnlijk financieel allemaal niets op, het grote publiek liet ze links liggen (Wat niet wil zeggen dat ze niet goed zijn, maar dat ze commercieel gezien niets deden). Zappa (wie?) noemt in zijn boek jazz dan ook niet voor niets 'de muziek van de werklozen'.

Volgens mij is het zo erg nu niet meer, denk aan een St. Germain die gewoon een hit scoort (of dat jazz is of niet, laat ik in het midden, feit is dat die cd werd uitgebracht op een jazzlabel). Ook een Matthew Herbert doet interessante dingen met jazz (al vind ik het niet mooi). Zorn combineert klezmer met jazz door er nog een schep bovenop te doen door a la Miles Davis een hoop elektrische instrumenten erbij te voegen...

Ik denk dat er wel een hoop leuks te vinden is op jazz-gebied, al moet je gewoon zoeken. Feit is wel dat dertig jaar geleden een paar muzikale Einsteins de shape of jazz to come voor de komende decennia erna bepaald hebben.....waar nu iedereen op teert.

Waar ik wel voor pleit is minder fusion...dat is wel zo walgelijk. Muzikaal spierballenvertoon...bij Weather Report ging het al mis...maar over smaak valt niet te twisten. tot slot a la Prenger dan maar mijn (jazz?)favorieten (en ik ben GEEN KENNER maar liefhebber):

Frank Zappa - Hot Rats, Waka/Jawaka, Grand Wazoo
Miles Davis - ESP, Sorcerer, Nefertiti, In a Silent Way
Corry van Binsbergen - Vanbinsbergen (nederlandse zappa-nazaat)
John Zorn - alle 10 masada-albums, Circle Maker, Bar Kokhba

Eric van Rees, Thursday, 19 June 2003 20:00 (twenty-two years ago)

Ik denk dat je jazz uit de coltruien-, cognac-, pijp- (as in rookwaar) en Jazz Nu-sfeer moet halen. Of beter gezegd: dat je naar muziek moet luisteren zonder vooroordeel. Dan kan kan je van aan jazzverwante muziek genieten. Een vriend van mij zei: als jazz nu zou worden 'uitgevonden' zouden John Coltrane en Charlie Parker klinken als Jaga Jazzist. Ongeveer dan he. De elektronica komt erbij, dat is nu eenmaal heel erg 'nu'. Ik vind het een beetje benauwend om alleen maar te roepen: na coltrane is er nies meer gebeurd in de jazz. Er zijn heel veel jongen mensen in die de handschoen hebben opgepakt. Iemand als Coltrane kan ik niet aanwijzen. Maar dat kan ik ook niet bij Hendrix, terwijl de rockmuziek toch ook wel een eind verder is gekomen.

marieke (marieke), Thursday, 19 June 2003 20:47 (twenty-two years ago)

Veel goede 'traditionele' jazz wordt er wat mij betreft inderdaad niet meer geproduceerd.. Enige wat ik kan bedenken is Brad Mehldau die echt fantastische dingen maakt.

Qua moderne jazz gebeuren er een hoop interessante dingen met als hoogtepunt toch bands als al eerder genoemde Jaga Jazzist.. Onovertroffen. En ook in combinatie met Motorpsycho doen ze briljante dingen. Soort symbiose tussen pure rock en jazz... En er zijn natuurlijk meer van dit soort bands.

Ik denk dat de tijdgeest er niet meer naar is om jazz als toen (Miles, Coltrane, Mingus...) te produceren. Dat was toen en moet als muziek van toen gekoesterd worden. Nu gebeurt dat soort muziek niet meer. Maar dat kun je ook niet verwachten omdat de hele context (!!) anders is. Alles is anders. Zou vreemd zijn als 'jazz' hierin de enige constante factor zou vormen. Dus kun je 'jazz' op zich ook niet dood noemen. Het komt alleen nu terug in geheel andere vormen, zich voegend in de context en situatie zoals die nu is. De 'traditionele' jazz is inderdaad voorbij... Maar die zou nu ook niet meer kunnen bestaan.

jasper (oblomov), Thursday, 19 June 2003 22:14 (twenty-two years ago)

Er zit toch meer in zo'n artikel.

- Wat betekende jazz in de jaren zestig voor het zwarte bewustzijn (Coltrane was daar ook een sleutelfiguur al kan je dat met 2003 oren er bijna niet in horen). Welke muziek heeft die overgenomen?
- Had jazz geen punk nodig ergens mid jaren-70? Of hadden ze dat juist al met free jazz gehad?
- Er is met name in de V.S. al jaren een discussie aan de gang over De Ware Aard van jazz. Keihard en vrij lelijk ideologisch debat of "echte" jazz die van voor 1968 is (of zelfs eerder).
- Die platen van Miles van 1968 - 1975 lijken pas in de jaren 90 een publiek te hebben gevonden. De jazz van nu was misschien al toen gemaakt. ;)
- Hoeveel artiesten als Alice Coltrane die moedwillig de geschiedenis van jazz zijn uitgewerkt bestaan er nog? Met daar aan gerelateerd de vraag: wat verwacht je zelf dat jazz kan doen? Moet het door grote serieuze negers in pakken gespeeld worden of moet je de term jazz opblazen zodat zoiets als Jedi Knights 'Solina' ook mee mag doen?
- Carl Craig. :)

Omar (Omar), Friday, 20 June 2003 06:23 (twenty-two years ago)

"De jazzwereld is zo behouden als de neten."

Dat kan ook niet anders als zoveel mensen enkele uitverkorenen aanwijzen als 'traditionele' jazz, en dus goed/het etiket 'echte jazz'-waardig. Want als er een muzieksoort is die zo duidelijk bewezen heeft dat het constant evolueert dan is het jazz wel, lijkt me.

Het interessante is dat bij popmuziek nooit gerept wordt over traditionele muziek, omdat die 'muzieksoort' ook al zo divers en uitgewaaierd is. Waarom kan dat bij jazz niet?
Ik vind Jaga Jazzist en Matthew Herbert helemaal niet 'aan de rand van de jazz' staan, zoals Bas hierboven zegt. Ze staan er juist middenin. Ze belichamen waar jazz anno nu voor kan staan, wat het kan zijn. En dan zeg ik dat jazz gewoon leeft.
Maar als iedereen constant Coltrane als uitgangspunt neemt, tjsa, dan komt de jazz ook nooit vooruit en is alles wat er verder gebeurt 'geen echte jazz', omdat het niet traditioneel zou zijn.
Dat zou bij de popmuziek kunnen betekenen dat als het niet genoeg op The Beatles lijkt, maar tegelijktijd niet genoeg een eigen geluid heeft, het geen echte popmuziek is. En dat is tamelijk absurd.

Gerard (Gerard), Friday, 20 June 2003 08:21 (twenty-two years ago)

Uh ja Gerard, dat is wat ik ook bedoelde

marieke (marieke), Friday, 20 June 2003 08:24 (twenty-two years ago)

En wat Gerard zegt is in feite ook wat ik bedoel,

Met 'traditionele' jazz bedoel ik inderdaad een bepaalde periode jazzmuzikanten. Maar het is niet daarom 'dus' goed (ik vind het wel goed, maar dat is wat anders) En ook niet meteen het etiket jazz-waardig. Het is de jazz die toen gespeeld werd. Jazz evolueert inderdaad geweldig en band als Jaga Jazzist staan wat dat betreft er middenin, ja. En is de jazz daarmee zeker niet dood. Maar dat stond al vrij duidelijk in mijn eerdere stukje dacht ik..

Coltrane neem ik dan ook niet als uitgangspunt. Het is wel traditionele jazz, op een of ander manier bestaat dat concept wel in de jazz en niet in de pop en iedereen weet wat je ermee bedoelt, traditioneel in de zin van jazz uit de jaren 50/60. Maar het is dus niet zo dat dat de 'échte' jazz zou zijn. Slechts een beginpunt (niet helemaal waar als je het over Coltrane hebt, er was daarvoor ook jazz, maar goed..)

jasper (oblomov), Friday, 20 June 2003 08:41 (twenty-two years ago)

Volgens mij is er een soort schisma in de jazz geweest in de jaren 60. De rekkelijken gingen toen verder onder namen als "soul" en "funk", en de preciezen eigenden zich de term "jazz" toe. Die schriftgeleerdenmentaliteit is nooit meer echt weggegaan.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 20 June 2003 08:43 (twenty-two years ago)

Voor mij betekent jazz meer als alleen de muzieksoort. Het is mi. ook de instelling waar de muziek mee gemaakt wordt in de zin van experimenteren, je niks aan trekken van bestaande hokjes ed. , en in dat opzicht is de rek er nog lang niet uit getuige bijvoorbeeld de plaat van Mathew Herbert. De instelling waarmee bijv. hij (mathew Herbert) muziek maakt is voor mijn gevoel erg verbonden met Jazz, of íe nu een house of jazz-cd maakt. Zie ook Carl Craig of Dego (4hero). het is geen jazz in de traditionele zin des woords maar getransporteerd naar deze tijd met de huidige middelen.

bart, Friday, 20 June 2003 14:32 (twenty-two years ago)

niet om het een of het ander, maar hoe denk je dat een progressieve jazzliefhebber aankijkt tegen popmuziek als ie pakkumbeet pinkpop als referentie neemt voor de stand van zaken ervan? dat is volgens mij identiek aan de eerst gedeponeerde stelling over NSJ.

mijn punt is: moet je om de 'vernieuwende' jazzplaten te benoemen niet haast zo obsessief met jazz bezig zijn als wij met 'popmuziek'? Ik bedoel: wij hier op het subforum zijn toch dag en nacht bezig met popmuziek en hoeveel echte krakers op jaarbasis benoemen wij nou eigenlijk? (svp niet meteen met lijstjes gaan gooien, dat doen we in december wel weer).

Ik weet niet veel van jazz, maar af en toe krijg ik dingen waarvan ik denk:wow da's anders en mooi. (Hier werden al zorn's geweldige Bar Kokhba,van binsbergen en borstlap genoemd, maar denk ook eens aan ex-the ex Luc's Roof en four Walls)en om dit te ontdekken heb ik toch geen heel uitgebreide speurtocht hoeven doorlopen.

andre, Saturday, 21 June 2003 08:05 (twenty-two years ago)

Andre heeft gelijk. Ik proef in deze draad niet al te veel kennis van jazz. Die muziek heeft een wat langere historie dan pop en wellicht is daardoor de rek er nu eventjes uit. In wat hier 'traditionele' jazz genoemd wordt (echte jazzo's hebben het dan over mainstream) valt momenteel niet al te veel spannends te halen, da's zeker waar, maar daarin is ook al ontzettend veel gebeurd. Ben nu bezig pas aangeschafte, spotgoedkope boxen van Bill Evans, Thelonious Monk, Sonny Rollins en Art Tatum door te worstelen, man, ik blijf er zowat in. Zulke lui hebben oeuvres op hun naam, daar komt menige popper nooit aan toe, kwalitatief & kwantitatief. Check op bv allmusic.com hun discografieen maar. Zo'n Coltrane speelde in twee en een half jaar onder contract bij het Prestige-label genoeg muziek bij elkaar voor een 16-cd-box, en daar zaten zijn sessies met Miles (ook ter waarde van een cd of drie) niet eens bij. Ik bedoel maar.

Luister voor de grap eens naar Coltranes Ascension of My Favorite Things in bv de 57 minuten durende versie op de Live In Japan-box of de hartverscheurende versie van zo'n half uur op The Olatunji Concert (zijn laatst opgenomen concert) en durf dan nog es het woord traditioneel in de mond te nemen...

Nog iets: jazz heeft een vergaande invloed gehad, ook op de meer avontuurlijke kanten van de pop. Hoe vaak ik het de afgelopen jaren al niet over Miles Davis, John Coltrane, Ornette Coleman, Albert Ayler en de rest heb gehad in geanimeerde gesprekken met allerlei muzikanten, ik zou er een boek over kunnen schrijven.

Enne, Jazz Nu heet tegenwoordig Jazz en daar staan Herbert, Tortoise en Jazzanova tegenwoordig ook in, hoor.

jacob haagsma (jacob haagsma), Saturday, 21 June 2003 08:56 (twenty-two years ago)

Luister voor de grap eens naar Coltranes Ascension of My Favorite Things in bv de 57 minuten durende versie op de Live In Japan-box of de hartverscheurende versie van zo'n half uur op The Olatunji Concert (zijn laatst opgenomen concert) en durf dan nog es het woord traditioneel in de mond te nemen...

dat is het ook niet, dat bedoel ik ook niet met tradioneel. met traditioneel doel ik wynton marsalis, michael petrucciani (als ik het goed schrijf tenminste), dave weckl (ok, meer fusion), de eerste van greg osby, die dingen. het is allemaal zo verrekte braaf, zo clean. daar horen die dingen van coltrane die jij hierboven noemt niet bepaald onder nee. er gaat zowiezo wat mij betreft niets boven de coltrane tussen 1961 en 1967, en miles tot aan 1975. hoewel de invloeden van coltrane en miles nog heel sterk leeft, wordt de muziek nergens meer gemaakt. dingen als die uitzinnige freejazz exercities van coltrane kan ik tenminste nergens anders meer ontdekken.

die spotgoedkope boxen van bill evans, thelonious monk, sonny rollins en art tatum, welke zijn dat en waar heb je ze vandaan?

bas (bas), Saturday, 21 June 2003 09:21 (twenty-two years ago)

die spotgoedkope boxen van bill evans, thelonious monk, sonny rollins en art tatum, welke zijn dat en waar heb je ze vandaan?

En dat vroeg ik me nu ook net af..

Ik kan trouwens weinig dingen in het verhaal van jacob ontdekken die wat ik al heb gezegd tegenspreken, terwijl de toon van het stukje dat wel doet vermoeden.. Bedoelen we niet allebei gewoon hetzelfde??

jasper (oblomov), Saturday, 21 June 2003 09:59 (twenty-two years ago)

rustig maar Jacob, ik blader Jazz nog wel eens door en lees de avontuurlijkere cd-recensies....van jacob haagsma. Ere wie ere toekomt. maar ik blijf van mening dat er in dat blad te weinig over avant-jazz dingen geschreven wordt en dat vind ik jammer...voor Oor geldt hetzelfde trouwens. Maar misschien valt er wel niet veel over te zeggen...en moet je dat soort muziek gewoon zien en horen.

trouwens, wie spijkert ons bij over onze jazz-kennis? of hoef ik niet de hele geschiedenis van de jazz te kennen om daar over mee praten in het nu?

Eric van Rees, Saturday, 21 June 2003 10:14 (twenty-two years ago)

Die boxen zijn The Complete Riverside Recordings van Bill Evans, idem van Monk, The Complete Fantasy Recordings van opnieuw Evans, The Complete Prestige Recordings en The Freelance Years van Rollins en The Complete Pablo Solo Masterpieces en The Complete Pablo Group Masterpieces van Tatum. Voor een euro'tje of vijftien, twintig, dertig per stuk bij het Duitse Zweitausendeins. Het zijn deels wel wat armoedige heruitgaven van luxe boxen, en die twee Riverside-boxen kwamen zelfs zonder boekje en box (als u mij nog volgt), zodat het flink zoeken was wie nou meespeelde en wanneer. Maar bij zulke prijzen voor 12 resp. 15 cd's hoort u mij niet klagen. Overigens zijn zowel catalogus als website (www.zweitausendeins.de) hopeloos onoverzichtelijk en ik vraag me af of ze nog leverbaar zijn.

Er is inderdaad heel wat brave jazz, zoals er ook heel wat brave pop is. Maar spannende dingen zijn er evengoed, als je even doorzoekt. Henry Threadgill, Bobby Previte, David S. Ware, Dave Douglas, Michael Moore, ik noem maar een paar lui die ik niet direct braaf of traditioneel zou willen noemen.

Ach, we zijn het allemaal eigenlijk wel eens. Ik heb in de loop der jaren heel wat mooie jazz ontdekt, oud zowel als nieuw. Bij mijn aankopen word ik graag in de rug gesteund door The Penguin Guide To Jazz On Cd, een drie turven dik boek met een indrukwekkend compleet overzicht van wat er op de jazzmarkt te krijgen is, met een handig sterren-waarderingssysteem (waar ik eigenlijk de pest aan heb, maar da's een andere draad.

En als u mij nu wilt excuseren, ik moet Wâldrock nog recenseren.

jacob haagsma (jacob haagsma), Sunday, 22 June 2003 07:25 (twenty-two years ago)

Wat is er mis met Joop van Zijl?

Jaïr (jair), Monday, 23 June 2003 11:28 (twenty-two years ago)

Jazz op de plaat is geen pretje meer door de commerciele of juist puristische eisen van de meeste labels in het genre. Maar het leeft absoluut nog als live-muziek! Kijk bijvoorbeeld naar Ronny Jordan: z'n platen zijn niks, maar live is hij fenomenaal. En wat te denken van ons eigen New Cool Collective dat op het podium verbijsterend tekeer kan gaan? Toch maar weer NSJ afschuimen dus dit jaar...

timmyhectic, Thursday, 3 July 2003 11:35 (twenty-two years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.