Vervaarlijk hooggehakte vrouwen

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Zelfs de stugste mannen bewegen op Dance Valley
JAÏR TCHONG

AMSTERDAM - Veertigduizend bezoekers weten te trekken mét behoud van een zekere intieme ambiance, daarop mag de organisatie van Dance Valley zich terecht beroepen. Editie nummer 9 ontpopte zich als uitermate geslaagd.
En nu is echt het laatste woord gezegd over de 'rampeditie' van twee jaar geleden. Voorbereid op alles nam de verslaggever de fiets naar recreatiecentrum Spaarnwoude, maar op de terugweg zag hij steeds eindeloze kolonnes van stadsbussen langsschieten, het antwoord op zo veel voorbarige scepsis.
De hippie-variant van de dancefestivals is te typeren als het popfestival Kralingen van de huidige generatie jongeren (dertigplussers zijn hier schaars). Weliswaar is de progressieve rock vervangen door dance, maar de lievigheid jegens ieder medemens onder de zon, al dan niet opgewekt door chemische stimuli, bleef. Zet één misstap en je krijgt direct van een volmaakt vreemde een knuffel en welgemeend 'pas op, jôh!' Neem, geveld door acute ontroering vanwege de aanblik van tienduizenden dansers, even plaats op een bankje en de buurman vraagt direct of alles wel goed gaat.
Wanneer je het terrein op wandelt, zie je aanvankelijk een indrukwekkend circus van danstenten, torens en stellages. Maar dat is nog niets vergeleken met de aanblik van het verderop gelegen hoofdpodium. Eenmaal daar aangekomen (op Dance Valley moet je je de blaren lopen, want je zal maar net een befaamde dj in een ander area missen), zie je zo ver het oog reikt glooiende heuvels met dansende mensen. Het vlindervormige terrein is verdeeld in twee grote locaties ('hard dance stage' en 'global stage'), met in het hart hiervan het hoofdpodium.
Geen betere gelegenheid voor een antropoloog-op-Mars-ervaring dan Dance Valley. Is dit hetzelfde land waar in het laatste jaar termen als 'politieke moord', 'kloof tussen burger en politiek' en 'maatschappelijk onbehagen' bleven rondzingen alsof het niets was? De aanblik van veertigduizend dansende mensen mag dan misschien bij de fijnbesnaarden van geest inktzwarte cultuurpessimistische gemoedsbewegingen veroorzaken, maar ontzag voor de perfecte organisatie en gemoedelijke sfeer is hier toepasselijker dan beschouwingen vol met termen als hedonistisch, escapistisch en nihilistisch.
We signaleren de volgende trends. Een béétje evenement brengt tegenwoordig een onderscheid aan: je hebt de feestende massa's en je hebt 'vip-' of 'member-decks': de skyboxen van een dancefestival. Kleding: vooral wit, in combinatie met fluorescerend groen, rose of geel. Cowboyhoed mag, maar wel graag eveneens in fluorescerende kleuren, net als de immer populaire beenwarmers van bont.
Het mierzoete en nucleair ogende drankje van de bekende rumbrouwer lijkt alweer uit de gratie te zijn, althans: verscheidene keren zagen we de breezerkraam er verlaten bij staan. Dit overigens net als de steeds maar half gevulde Bacardi-tent. Hier werd nog een poging gedaan iets van een live-gevoel te bieden, maar men komt niet naar Dance Valley om te staren naar zoiets achterhaalds als een muzikant.
Het Heineken petflesje is helemaal now, dus al snel werd het terrein bedekt met een groen laagje gebutst plastic.
Vervaarlijk hooggehakte vrouwen die dit ongerief, plus de hoogteverschillen van het terrein gracieus nemen alsof ze over een egale catwalk paraderen - dat is Dance Valley.
Dance Valley is - zoals dance dat in het algemeen is - ook en vooral de emancipatie van de man die niet kan dansen. Dat is niet denigrerend bedoeld, maar zeker in het gebied waar de momenteel zo populaire hard dance (nomen est omen) geprogrammeerd stond, zagen we stoere kerels dansen waarvan je dat nooit zou geloven als je het niet met eigen ogen had gezien.
De beukende beats bieden genoeg democratische ritmiek om zelfs de stugste vent tot fysieke expressie te verleiden.
Dj Carl Cox liet in melodieus contrast hiermee horen hoe 'zwart' house oorspronkelijk is. Net als bij collega-legende Derrick May klinkt zelfs de heftigste techno onder de schuifregelaars van deze dansende dj nog alsof hij afkomstig is uit het geheime experimenteerlab van Motown. Zeer opzwepende, funky house waar het publiek navenant op reageerde: uitzinnig.
Topartiesten als Junkie XL en Tiësto klonken daarentegen wat vlak en lijken allebei steeds meer richting popmuziek te verschuiven: meer aandacht voor vocalen, meer synthesizer-geluiden (die vooral de elektropop van de jaren tachtig in herinnering brengen) en kortere spanningsbogen dan de gemiddelde house-deejay zichzelf permitteert.
Bij de uitgang kreeg iedere bezoeker een tasje vol flyers. Voor die kluizenaar of scepticus die het nog niet wist of doorhad: dance is here to stay!
© Het Parool, 4-8-2003

Jaïr (jair), Monday, 4 August 2003 10:33 (twenty-two years ago)

Ja? En nu, Jair, wat is de bedoeling?

Gzzzz, Monday, 4 August 2003 10:53 (twenty-two years ago)

Tiesto gaat trouwens van trance naar techno, da's toch wat anders dan popmuziek. Dat hij een popidool is, is weer wat anders.
Enne, is Junkie XL een topartiest op Dance Valley?

Evelyne (Evelyne), Monday, 4 August 2003 11:03 (twenty-two years ago)

Maar sorry, het is een sfeerverslag....

Evelyne (Evelyne), Monday, 4 August 2003 11:05 (twenty-two years ago)

Ik dacht hier komt een spannend verhaal over vervaarlijk hooggehakte vrouwen, maar helaas!

Nicole Blommers (StarShine), Monday, 4 August 2003 11:32 (twenty-two years ago)

Ja? En nu, Jair, wat is de bedoeling?

Guuzzzzz! Niet zo rammen man ;-) Kom maar in de
kabeltrui

Johannes van de Bank (Johannes van de Bank), Monday, 4 August 2003 12:44 (twenty-two years ago)

Guuzzzzz! Niet zo rammen man ;-)
Ja, maar wat IS dan de bedoeling? Jair schrijft blijkbaar voor het parool. Mij lijkt dat een kopietje op dit forum zijn lezersgroep nauwelijks uitbreidt. Maar goed, tis weer es wat anders dan de "HOe geniaal is..."-threads. :-)

Maarten (sivle79), Monday, 4 August 2003 12:56 (twenty-two years ago)

Niet zo rammen man

Oh, je denkt dat ik bozig ben? Welnee.Ik vraag me in alle oprechtheid af wat de lezertjes van de Subs met deze recensie aan moeten. Waar zit de stelling, wat wil je weten? Of Subslezers ook naar DaVa geweest zijn en gek hebben gedanst? Vraag dát dan.

Gzzz, Monday, 4 August 2003 12:59 (twenty-two years ago)

Perfect :-) Had gewoon zin om zoiets te roepen
spice up your life ofzo

nevermind me

Johannes van de Bank (Johannes van de Bank), Monday, 4 August 2003 13:01 (twenty-two years ago)

ik zat stiekum te hopen op iemand die mij verontwaardigd maar wel overtuigend uit zou gaan leggen wat er zo briljant aan junkie xl of tiesto is ... vanwaar het rumoer, vroeg ik mij af?

is Junkie XL een topartiest op Dance Valley?
wordt wel als zodanig gepresenteerd ...

en guuzzz: om het maar eens met Jorge Ben te zeggen: take it easy my brother charlie! 8) maar ik begrijp dat je deze site voor andere onderwerpen wil reserveren. waarvan akte, op uw herhaalde verzoek hou ik op met doorplaatsing.
van groter belang: wanneer bespreek je de briljante nieuwe cd van Eddie Palmieri in de Nieuwe Revu? Kan dat niet eens, met als excuus de temperatuur dezer dagen? Alleen waag het niet om het woord tropisch uit de cursor te laten zweten, Palmieri verdient meer (zoals je met me eens zult zijn).
saludos, tu hermano,
Jair

Jaïr (jair), Monday, 4 August 2003 13:12 (twenty-two years ago)

Palmieri een nieuwe cd? Via wie? Doe eens een korte recensie uwerhands?

En dat over Junkie XL, da's een stelling, maar zet die dan ook als zodanig neer, dude.

Gzzzzzz, Monday, 4 August 2003 13:16 (twenty-two years ago)

ik zat stiekum te hopen op iemand die mij verontwaardigd maar wel overtuigend uit zou gaan leggen wat er zo briljant aan junkie xl of tiesto is ... vanwaar het rumoer, vroeg ik mij af?

Het stellen van de vraag zelf zou voldoende zijn, vind je niet, Jair? Niks persoonlijks t6egen jou maar dit is de laatste keer. Het volgende Parool-artikel dat op hier wordt geplaatst zal ook meteen worden gewist. Daar is dit forum namelijk de plaats niet voor.

Ariën Rasmijn (Ariën), Monday, 4 August 2003 15:01 (twenty-two years ago)

Wanneer worden dance-events eigenlijk eens wat serieuzer besproken dan sfeerverslagen? Ik lees liever iets met wat meer inhoud. Ga eens wat dieper in op de muziek. Bij een verslag van een concert klassieke muziek gaat men toch ook niet uitleggen wat iedereen aanhad of dat ze met hun vingers bewogen, wat daar de hoogste vorm van beweging is.
Ik lees liever wat de nieuwste trend in de muziek is dan wat de nieuwste kledingmode is.

Alex van der Hulst, Monday, 4 August 2003 20:42 (twenty-two years ago)

Nog even terugkomend op de vervaarlijk hooggehakte dames. Ik was zondag op de Parade, inderdaad is Nederland een vakantiepark aan het worden, en zag dat de nieuwste trend in hip Amsterdam is als vrouw rondhupsen op blote voeten met een fles rose onder de arm. Idiot savant die ik ben, liep natuurlijk rond op vervaarlijk hoge hakken met een ijskoffie in de hand en ben geen een keer gestruikeld. Lang leve de hoge hakken.

monique (monique), Monday, 4 August 2003 22:25 (twenty-two years ago)

Ik (hals/provinciaal) zou denken dat rose alweer helemaal passe is. En zo ja: "Wat nu?"

gieteling (fietswiel), Monday, 4 August 2003 22:40 (twenty-two years ago)

Chocomel.

JoB (JoB), Tuesday, 5 August 2003 07:02 (twenty-two years ago)

Wanneer worden dance-events eigenlijk eens wat serieuzer besproken dan sfeerverslagen? Ik lees liever iets met wat meer inhoud. Ga eens wat dieper in op de muziek. Bij een verslag van een concert klassieke muziek gaat men toch ook niet uitleggen wat iedereen aanhad of dat ze met hun vingers bewogen, wat daar de hoogste vorm van beweging is.
Ik lees liever wat de nieuwste trend in de muziek is dan wat de nieuwste kledingmode is.

discussie gehad op redactie en besloten om dat niet te doen. de lijst van honderd deejays zegt de gemiddelde krantenlezer helemaal niets en de onderlinge verschillen zijn lastig aan te duiden zonder te vervallen in jargon.
de plek waar zoiets wel zou kunnen lijkt me BG of ID&T Magazine, maar als ik die bladen lees vrees ik dat het simpelweg onmogelijk is om dezelfde standaarden van klassieke muziek te hanteren bij dance-verslaggeving.

maar ik daag je uit om het goede voorbeeld te geven!

Jaïr (jair), Tuesday, 5 August 2003 10:15 (twenty-two years ago)

de aanblik van een goed gekleed publiek deed de langskomende fietsers omkijken. want de corporate-look (opvallend veel Oger) was weer helemaal in in het concertgebouw. wederom was de combinatie grijze stropdas met blauw pak een groot succes bij de mannelijke bezoekers. zij combineerden hun delicate genetwerk met een muzikaal intermezzo. een beetje concert onderscheidt zich tegenwoordig hierdoor.
opvallend waren ook de hoog-opgemaakte dames. tijdes de uitvoering van le sacre du printemps was air du temps goed te ruiken. langzaam vervloog het parfum in stravinsky's sympfonie.
chailly wist het publiek goed stil te krijgen met zijn sublieme dirigeerwerk.

joost heijthuijsen, Tuesday, 5 August 2003 15:12 (twenty-two years ago)

een rebelbass-variant is natuurlijk ook mogelijk.

Mahler: Symphony no 5 / New York PO (EMI Classics)
elmer schonberger: gefreakte en buitengewoon doomy sound, waar mahler het patent op heeft.

Stockhausen: Kontakte
maarten brand: voelt u die pointe!

Reich: Music For 18 Musicians (Nonesuch)
kaspar janssen: de minimal-master doet het weer

Bach: Partitas nos. 3 & 4 / Wolfgang Rubsam (EMI)
Peter vd Lindt: partidas van de allesheerser op de kleine ruimte

joost heijthuijsen, Tuesday, 5 August 2003 15:25 (twenty-two years ago)

Heheheh (2x). Tsja Alex heeft wel gelijk, het is elke jaar dezelfde "recensie": "hey, mooie vrouwen, hey wat zijn de consumpties duur, oh er werd nog wat muziek gedraaid". Het schijnt vrij moeilijk te zijn om over dansmuziek te schrijven en dat na 15 jaar house (zouden die mensen eigenlijk wel kranten lezen? ;)

Omar (Omar), Tuesday, 5 August 2003 16:14 (twenty-two years ago)

maar ik daag je uit om het goede voorbeeld te geven!

vind volgend verslag al vrij ver in de goede richting gaan:
http://www.kindamuzik.net/features/specials/15daysoff/live.shtml

Johan (Johan), Thursday, 7 August 2003 07:12 (twenty-two years ago)

Dat ziet er inderdaad helemaal niet verkeerd uit. Ik zal ze eens beter gaan volgen.

Gerrie Spaansen, Friday, 8 August 2003 10:38 (twenty-two years ago)

jammer dat ik er zo laat in val, deze discussie. Dance Valley heb ik gemist. wel schreef ik een voorbeschouwing. maar ontopic. wie het Haarlems Dagblad leest, weet dat inhoudelijke recensies van dancefestivals wel degelijk mogelijk zijn.

theo (theo), Friday, 8 August 2003 10:42 (twenty-two years ago)

Overigens kan ik me ook wel in de aanpak van Jair vinden, al was het maar omdat ik vermoed dat ik een vergelijkbare beleving zou hebben gehad. Maar een festival is hoe dan ook moeilijk te verslaan als je met beperkte ruimte kampt. Lang leve internet.

Misschien had je op het forum kunnen plaatsen wat je wel had willen zeggen, maar niet kwaijt kon in de krant, Jair... (en misschien kan dat alsnog; ik ben wel benieuwd)

Gerrie Spaansen, Friday, 8 August 2003 10:42 (twenty-two years ago)

veel mooier is het om zowel een sfeerverslag als een recensie te plaatsen. zo geef je én een goed beeld van de dag en nacht zelf én ga je inhoudelijk in op het muzikaal gebodene. en ja, over dancemuziek valt evenveel te zeggen als over rock, jazz, pop en wat dies meer.

theo (theo), Friday, 8 August 2003 10:52 (twenty-two years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.