Gekopieerde muziek is zuivere muziek

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Stelling: gekopieerde muziek, liefst splinternieuwe, wordt op de meest zuiver denkbare manier geconsumeerd, namelijk vrij van beinvloedend hoesontwerp, tekstboekjes en recensies. Gekopieerde muziek is naakte muziek, puur muziek. Wie een mening heeft over van het net geplukte, nieuwe cd's, heeft een éigen, zo weinig mogelijk beinvloede mening.

Eens? Oneens? Spui!

Gzz (Gzz), Wednesday, 6 August 2003 16:34 (twenty-two years ago)

deels ben ik het met je stelling eens. maar voor mij zijn het hoesontwerp en de tekstboekjes sowieso van ondergeschikt belang; ik denk niet dat ik een ceedee vaak draai omdat ik het tekstboekje zo mooi vind. wat een veel grotere rol speelt bij een eerste luisterbeurt is simpelweg welke band ik hoor. radiohead vind ik de eerste keer direct mooi, omdat ik ervaren heb dat ik radiohead altijd mooi vind. van the mars volta had ik nooit gehoord, en viel me dan ook tegen. wel spelen recensies een rol, maar als je regelmatig dit forum leest is iedere nieuwe ceedee wel beoordeeld voordat soulseek ik hem heeft kunnen downloaden.

wel een groot voordeel van downloaden is dat meer platen de kans krijgen om gedraaid te worden, waardoor je voor aangename verrassingen kunt komen te staan (kasmir, colleen, spiritualized, om een paar recente te noemen).

marc (marc), Wednesday, 6 August 2003 16:55 (twenty-two years ago)

Ik heb nog nooit een plaat in zijn geheel gedownload (echt niet). Maar als ik een mp3 hoor zonder dat ik iets van de band in kwestie weet heb ik meer moeite het in een "context" te plaatsen. Het is toch een beetje hetzelfde als mailen/chatten met iemand van wie je niet weet hoe hij/zij eruit ziet.

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 6 August 2003 17:09 (twenty-two years ago)

het is wennen, Martijn, maar dat komt vanzelf.
Wat ik aan mezelf merk is dat ik vaak niet alleen voor de muziek val, maar ook voor het totaalplaatje. Dus ook de hoes. het werkt gelukkig niet zo dat ik door de hoes van een CD de muziek plots wEl mooi ga vinden, maar andersom wel. Heel gek..

Hotel Lives (Hotel Lives), Wednesday, 6 August 2003 17:56 (twenty-two years ago)

Ik geloof niet dat ik muziek mooier of minder mooi vind vanwege de hoes. De hoes heeft voor mij niks met de muziek te maken. Voor mij staat het er volledig los van. Waar het ontwerp van een hoes wel van invloed op is, is in welk genre je een CD verwacht. En waar ik een hekel aan heb zijn van die verzamel CD's waar geen boekje inzit maar 1 blaadje met amper informatie erop. Die koop ik ook liever niet. Al heb ik wel laatst een CD van Cat power (goed dat is geen verzamel CD) gekocht, waar ook geen boekje inzit alleen maar 1 blaadje, maar dat is een uitzondering, hoop ik. De Cd hoes heeft misschien alleen invloed op mijn koopgedrag als ik een CD niet ken. Maar die koop ik toch al niet zo snel.

Marian van kesteren, Wednesday, 6 August 2003 19:15 (twenty-two years ago)

Bij boeken is het een bekend fenomeen dat inkopers van boekhandels(ketens) een boek niet inkopen als zij vinden dat het omslag "niet deugt". Zouden inkopers van platenzaken ook zo te werk gaan?

Leon (Leon), Wednesday, 6 August 2003 19:32 (twenty-two years ago)

Marianne, misschien is het eerder doorde achterdocht diegewekt wordt als je een verzamelaar vindt met slechts 1 velletje. Meestal zijn dat dan goedkope versies met hele slechte kwaliteit. Ik denk dat daar van Catpower vrij weinig van in de omloop zijn. In ieder geval minder dan 'Golden cat Stevens' ofzo... Ik heb zelfs een verzamelaar van The Human League waar 'Don't you want me baby' niet eens opstaat. Ook zoiets...

Hotel Lives (Hotel Lives), Wednesday, 6 August 2003 19:50 (twenty-two years ago)

Zouden inkopers van platenzaken ook zo te werk gaan?

Ik moet toegeven dat ik de laatste Xiu Xiu niet echt vaak in platenzaken tegen kom (kan aan de hoes liggen waar een naakte man op staat, maar ja)

Stephan Schipper (Stephan Schipper), Thursday, 7 August 2003 02:32 (twenty-two years ago)

In eerste instantie ben ik geneigd je gelijk te geven, Gzz. Echter: waarom wordt muziek (gekopieerd &) gedownload? Men is nieuwsgierig. Waardoor wordt men nieuwsigierig? Door wat men leest, hoort van vrienden/muziekliefhebbers. Er is dus al een "waarderingscontext" geschapen waardoor een kale beleving onmogelijk is. Lijkt me.

willem (willem), Thursday, 7 August 2003 05:54 (twenty-two years ago)

Ik ben het met de stelling eens. Na 5 jaren van piraterij mis ik de hoesjes ook niet meer. Vaak krijg ik de hoes pas onder ogen via tijdschrift/internet als ik de cd al grijs gedraaid heb. Ik moet wel toegeven dat ik een tijdje terug een reissue van sgt pepper heb gekocht vanwege het hoesje maar ook om mijn loyaliteit aan de Beatles te betuigen. Maar uiteindelijk gaat het toch om de muziek en niet om het pakje waar het inzit.

Maarten (sivle79), Thursday, 7 August 2003 07:12 (twenty-two years ago)

De muziek wordt er echt niet veel 'zuiverder' van. Die waarderingscontext is al geschapen vanaf het moment dat je muziek bent gaan luisteren.

J RG N (J RG N), Thursday, 7 August 2003 08:01 (twenty-two years ago)

Andere invalshoek: downloaden bevordert misschien de waardevrije muziekbeleving, maar is het ethisch in orde?

Begrijp me goed, ik ben geen principienreiter en moraalridder. Ik laad flink wat neer en kopieer ook de nodige cd. Huilververhalen van platenmaatschappijen over teruglopende verkopen en daardoor minder geld voor beginnende bandjes maken op mij geen indruk. Als ze de prijs van een cd verlagen tot een tientje zal de omzet stijgen en maken ze nog dikke winst per 'unit'.

Ik verantwoord mijn piratengedrag maar door te stellen dat ik door veel downloaden meer kennis neem van muziek en daardoor meer cd's koop. Toch plaagt een zeker schuldgevoel mij soms.

Joost, Thursday, 7 August 2003 08:16 (twenty-two years ago)

Het was natuurlijk helemaal niet de vraag, maarreh kun je Als ze de prijs van een cd verlagen tot een tientje zal de omzet stijgen en maken ze nog dikke winst per 'unit' missschien een beetje onderbouwen?

Martijn Grooten (martijng), Thursday, 7 August 2003 08:21 (twenty-two years ago)

Dat is natuurlijk een beetje een slag in de lucht op basis van gezond verstand. Ik zal het een beetje onderbouwen.

Voor mij geldt dat ik gemakkelijker een tientje besteed dan het dubbele. En wat is beter dan één cd? Juist: twee cd's. Er is bij de aanschaf van cd's minder sprake van een afnemende meeropbrengst dan bij het eten van ijsjes. Ik neem aan dat deze simpele economische wetten te extrapoleren zijn naar grotere groepen, derhalve: lagere prijs = grotere omzet.

Dat platenmaatschappijen bij een lagere prijs per cd nog steeds winst maken, blijkt bijvoorbeeld uit de actie van Excelsior, die vorig jaar de inkoopprijs van haar cd's verlaagde en nog niet failliet is.

Joost, Thursday, 7 August 2003 08:50 (twenty-two years ago)

Je verhaaltje klinkt natuurlijk wel aardig, maar als het echt zo zou gelden dat de platenmaatschappijen meer winst zouden maken als ze de prijs zouden verlagen, dan zouden ze dat ook wel gewoon doen. Daar zijn de winstgericht genoeg voor. Ik denk dat het probleem toch vooral is dat als CD's een tientje zouden kosten, dat mensen dan zouden zeggen "ja, ik wil best CD's kopen in plaats van downloaden, maar laten ze de CD's eerst gewoon vijf euro maken. Dan maken ze nog steeds winst hoor!"
En Excelsior verlaagde de prijs naar 15 euro. Dat is, bij een gunstige dollarkoers, een prijs die je voor veel CD's op kleinere labels betaalt.

Maar goed, dit is off-topic, en ik moet niet zo snel happen. :-)

Martijn Grooten (martijng), Thursday, 7 August 2003 09:02 (twenty-two years ago)

Weer on-topic dan maar... Waardenvrije, zuivere muziekbeluistering en -waardering is hoe dan ook onmogelijk, maar je kan wel je best doen. Zoals Marc zegt: als je de band kent van wie je iets beluisterd is het al onmogelijk… Tom Holkenborg verwoordde het ooit zo:’ de nieuwe Chemical Brothers die wil je gewoon goed vinden ‘. Maar ook als je een band niet kent en alleen de bandnaam en de songtitel bekend zijn, ben je al verloren. Sowieso spelen, ook voor muziekwaardering, zaken als ‘persoonlijk welbevinden’, ‘tijdstip op de dag’, ‘plaats van beluisteren’, ‘temperatuur in die ruimte (actueel)’ etc. allemaal een rol en dat zijn onmogelijk te neutraliseren factoren. Stel dat je bijvoorbeeld met je partner ‘in zwaar weer’ bent beland, dan kan een onbekend lied van een onbekende artiest allerlei zaken met je doen, die het anders misschien nooit had gedaan. Tel daar nog eens de factor ‘reden voor beluistering’ bij op. Hoe serieus beluister je iets? Is het beroepsmatig dan ‘moet’ je er iets gefundeerds van vinden, etc. etc. Tsja mensen, de werking van de hersenen. Aanrader: het boek dat het begrijpelijke deel van de hersenwerking beschrijft The Mind Of Man van Anthony Burgess.

eelco, Thursday, 7 August 2003 09:09 (twenty-two years ago)

Voor het volkomen 'blanco'beluisteren van muziek valt veel te zeggen -net zoals iedereen het liefst de Blair Witch Project had gezien zonder kennis vooraf. Bruce Gilbert van Wire dj'de ooit in zijn Disobey Club in Londen met alleen maar afgeplakte, uit de oorspronkelijke verpakking gehaalde cd's -hij had dus een geen idee wat hij opzette. John Oswald gaf / geeft 'mystery tapes' uit waarbij bewust alle informatie over wat we horen ontbreekt. Oude, niet 'gemarkeerde'cd's of cassettes terugvinden en horen kan ook een heel indringende ervaring opleveren. En ikzelf heb 1 keer een cd van een mij onbekende mainstream powerrock band in de speler aangetroffen waarbij ik nog steeds niet weet hoe dat er ooit in terecht is gekomen. Ik vond het vreselijke muziek, maar ben bij gebrek aan data wel nieuwsgierig geworden naar de band.

jnhk (jnhk), Thursday, 7 August 2003 09:55 (twenty-two years ago)

Marc schreef:
'Wel een groot voordeel van downloaden is dat meer platen de kans krijgen om gedraaid te worden, waardoor je voor aangename verrassingen kunt komen te staan (kasmir, colleen, spiritualized, om een paar recente te noemen).'

Als bandlid van Colleen ben ik wel benieuwd hoe je aan haar muziek bent gekomen... (tevens uiteraard verheugd om in het rijtje 'aangename verrassingen' te worden genoemd)

Gerrie Spaansen, Friday, 8 August 2003 10:48 (twenty-two years ago)

Colleen... Volgens mij de laptopdame uit Parijs (Celine nogwat). Niet de Hollandse zangeres/pianiste.

roger, Friday, 8 August 2003 14:11 (twenty-two years ago)

gratis muziek beoordeel je milder, het koopproces voor het genieten hoort er wat mij betreft altijd bij. als het gratis is, ben je veel minder kritisch en laat je het langer op je HD staan. eigenlijk ben k blij dat mijn HD laatste overleed. ik had gigantisch veel mp3-albums die ik toch nooit beluisterde.

dewey sakitumi, Sunday, 10 August 2003 07:37 (twenty-two years ago)

roger heeft gelijk, vrees ik. de laptopdame (Cecile Schott) uit parijs werd laatst hier ergens genoemd en toen werd ik nieuwschierig. maar ik zal eens kijken wat ik van de nederlandse colleen kan vinden :-)

marc (marc), Sunday, 10 August 2003 08:51 (twenty-two years ago)

Eigenlijk heb ik hetzelfde als Dewey. mijn externe harde schijf en i-pod staan vol mp3-albums. duizenden en duizenden nummers die ik eigenlijk nooit luister.

voor mij is downloaden een manier van op de hoogte blijven. enerzijds haal ik albums die nog niet uit zijn van het net om er achter te komen wat ik van vind. anderzijds haal ik albums van het net die ik nooit zou kopen maar waarvan ik toch wil weten hoe ze klinken.

albums die ik goed vind koop ik meteen. toch blijven al die mp3's op mijn schijven staan. luiheid denk ik.

bij mp3's ben ik misschien wel juist iets kritischer: wanneer ik er na één luisterbeurt niets aanvind, dan is het direct exit.

muziek is overigens voor mij een combinatie van de individuele nummers, het totaal van de nummers op een album en het hoesontwerp. ik kan en wil ze niet los zien. wel was die combinatie bij de oude vertrouwde plaat veel sterker dan bij de cd. een gedownload album vormt bij mij geen eenheid en blijft eigenlijk altijd een losse verzameling mp3's. bij lange na niet zo goed als the real thing (plaat) of second best (cd).

theo (theo), Sunday, 10 August 2003 09:16 (twenty-two years ago)

Ik heb even op Kazaa gecheckt wat er van Colleen te vinden is, maar ik vrees dat het beperkt blijft tot de single Chameleon. Die is van de hand van Frank Carillo, en niet echt representatief voor wat ze zelf maakt.

Ik was overigens al niet lichtelijk verbaasd om haar op dit forum tegen te komen; bij Colleen hoor je niet echt 'Subjectivistische' muziek. Laten we zeggen: denk eerder aan Tori Amos dan aan Pavement, om maar eens een referentie te geven.

Gerrie, Monday, 11 August 2003 06:52 (twenty-two years ago)

Maar niettemin is Chameleon een heerlijke plaat, die nooit zo schandalig had mogen floppen. (Althans: ik kom hem overal tegen voor slechts een paar euro.) Ik laat u weten dat ik er de volle mep voor betaald heb, als u begrijpt wat ik bedoel. ;-)

Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 11 August 2003 07:19 (twenty-two years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.