Mijn persoonlijke Lowlands top 5:
1 Kaizers Orchestra: overrompelende podiumpresentatie, de Hives van de Hoempa spelen geregeld in de hoogste versnelling en laten zelfs kitscherige zigeunerliederen nog klinken alsof ze door Einsturzende Neubauten zijn geschreven. Na driekwart show is het verzadigingspunt wel bereikt, maar toch het beste wat ik gezien heb (aantekening: ik was er zaterdag niet)2 Vive La Fete: briljant bijelkaar gejatte electropop met schitterend zuchtmeisje en mooie visuals. Hitsig.3 Electric Six: wat een power, wat een drive, wat een plezier om naar te kijken. Zanger Dick Valentine weet precies wat hij moet doen om de aandacht af te leiden bij de wat mindere nummers, de hits worden op tijd gespeeld en wie wegkomt op Lowlands met een Queen-cover (Radio GaGa) kan niet slecht zijn. Leuk zolang het duurde4 Ojos de Brujo: voor de Spanjaarden gold hetzelfde als voor Kaizers Orchestra: jammer dat je d'r geen reet van verstaat. Lekker fel gespeelde antiglobalistenflamenco met flamoboyante zangeressen, en een verrassend stukje breakdance.5 Hof van Commerce. Wat een lol, wat een beats, wat een onverstaanbare woordenbrij.
Buiten mededinging: Silent Disco. Dansen op flauwe hits met een koptelefoon op is al heel leuk, maar van de buitenkant naar die koptelefoondansers kijken is nog veel leuker. Zestig man die reageren op de dj, of op muziek die buitenstaanders niet horen, is heel vervreemdend.
Opmerking: wat was het vaak zachtjes, bands die het van volume moeten hebben, zoals Spades en Audio Bullys, konden nauwelijks een vuist maken. Het koper van de Matthew Herbert Big Band ging pas toen ik zowat óp het podium stond echt knallen. Waarom zo voorzichtig.
― guuz hoogaerts, Monday, 1 September 2003 07:26 (twenty-one years ago)
― Guuz, Monday, 1 September 2003 07:37 (twenty-one years ago)
Het feit dat het festival niet uitverkocht was zit hem in het feit (denk ik) dat je overal genaaid wordt met die Euro (zodat je toch echt moet gaan kiezen waar je je geld aan uitgeeft) en dat het ook wel errug druk kan zijn op LL...
maar ik gun iedereen z'n plezier daar op LL, laat dat duidelijk zijn. Zelf hou ik het dit jaar maar bij Crossing Border.
― Eric, Monday, 1 September 2003 07:51 (twenty-one years ago)
MdW
― MdW, Monday, 1 September 2003 09:39 (twenty-one years ago)
― theo (theo), Monday, 1 September 2003 09:42 (twenty-one years ago)
want?
― Gzzzzzzzzz, Monday, 1 September 2003 09:46 (twenty-one years ago)
interpolkaizers orchestra (maar anderhalf nummer gezien, maar volgens mij net zo'n feest als in haldern. woensdag naar doornroosje om de hele show nog eens te bekijken).bjorn again (feest)the polyphonic spree (kippevel)caesar (was beter in vorm dan eerdere optredens, maar stonden ook met 4 op het podium. en dat is toch een stuk leuker dan een bandje laten meelopen)beck (had ik nog nooit gezien, maar was super)grandaddy (in juni nog gemist, maar nu de schade ingehaald. erg aangenaam, al hadden ze van mij een iets spannendere setlist mogen spelen.)apparat organ quartet
voornaamste tegenvaller waren the mars volta en eels, wat mij betreft, en het meest verrassende (niet-muzikale) hoogtepunt was het optreden van stoere knapen op skateboards, inline skates of bmx'jes, als fijne afwisseling.
volgend jaar weer :-)
― marc (marc), Monday, 1 September 2003 10:03 (twenty-one years ago)
― jacob haagsma (jacob haagsma), Monday, 1 September 2003 10:10 (twenty-one years ago)
Strand ongeveer 10 seconden gezien, daarna weer de wei op.
― Guuz, Monday, 1 September 2003 10:13 (twenty-one years ago)
Hoe prachtig als LL kapot zou gaan.
― koen, Monday, 1 September 2003 11:04 (twenty-one years ago)
hoezo? niemand dwingt je toch ergens toe? waarom het plezier van 50000 mensen vergallen?
― marc (marc), Monday, 1 September 2003 11:13 (twenty-one years ago)
En leg me vervolgens uit wat Lowlands eerst wel was (toen het dus nog niet bijna-kapot was), en nu niet. Ik ben héél benieuwd naar je steekhoudende argumenten, echt.
― Guuz H, Monday, 1 September 2003 11:37 (twenty-one years ago)
― Guuz, Monday, 1 September 2003 11:39 (twenty-one years ago)
Dit was wat mij betreft de Lowlands van de schitterende & zeer overtuigende zanger(es)s(en)! Een goed jaar dat 2003.
― Crispijn, Monday, 1 September 2003 12:00 (twenty-one years ago)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 1 September 2003 12:09 (twenty-one years ago)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 1 September 2003 12:12 (twenty-one years ago)
― Jip (Jip), Monday, 1 September 2003 12:19 (twenty-one years ago)
Tsss. Zei Frank Zappa al niet: "The bigger the cushion, the better the pushin'"?
― guuz, Monday, 1 September 2003 12:20 (twenty-one years ago)
― eelco, Monday, 1 September 2003 12:25 (twenty-one years ago)
conclusie: die gasten van 3voor 12 hebben na pinkpop weer een festival enorm goed in beeld gebracht. goed, ja zelfs spannend gefilmd. goed geluid en een fijne dwarsdoorsnede uit het aanbod. een live sessie van voicst en dat soort dingen; kijk daarvoor schakel ik in. de items van denvis vd spadses waren erg leuk, chiel beelen bleek echt te kunnen presenteren en janneke en barbara... ach, dat is ze vergeven.
en als er volgend jaar weer 10.000 man niet blijken te komen, dan hoeven ze alleen maar een act als Live niet te boeken. die mannekes drukten net zo zwaar op het budget als de thuisblijvers, zo ongeveer (als mijn informatiebron klopt tenminste).
kan iemand me wat meer vertellen over de MTV actie bij foo fighters?
― andre, Monday, 1 September 2003 12:33 (twenty-one years ago)
kwam dat niet uit big bottom van spinal tap?
― andre, Monday, 1 September 2003 12:34 (twenty-one years ago)
― Guuz, Monday, 1 September 2003 12:46 (twenty-one years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 1 September 2003 13:38 (twenty-one years ago)
Toegegeven, te zacht is ook niet goed. Maar dat is altijd nog stukken beter dan te luid.
Toegegeven, sommige muziek kan een hoog volume goed verdragen. Sommige muziek wordt lekkerder van luider draaien. Maar geen enkele muziek klinkt lekker als het te luid is, terwijl andersom wel degelijk mogelijk is.
En de act die het moet hebben van hoog volume getuigt van incompetentie, naar mijn maatstaven.
― Gerrie Spaansen, Monday, 1 September 2003 13:47 (twenty-one years ago)
Ik heb het momenteel nogal druk, ik kom er later nog uitgebreider op terug.
― Lester Bangs (Lester Bangs), Monday, 1 September 2003 14:16 (twenty-one years ago)
Ik ga geen toplijstje maken maar heb erg genoten van oa Kaiser's Orchestra, Moloko, Goldfrapp, Mando Diao en Voicst.
wel een toppunt van tenenkrommendheid: Nederland in Panama. Ging kijken in de hoop een stukje cabaret van Sara Kroos te zien, maar kregen louter kleinkunstacademiemuziek (bleh)
― Andre Kuijpers, Monday, 1 September 2003 14:30 (twenty-one years ago)
― Lester Bangs (Lester Bangs), Monday, 1 September 2003 14:38 (twenty-one years ago)
Dus volgens jouw maatstaven is Motörhead incompetent?
Bij Bong-Ra in de India kon ik de bas niet eens voelen. Daarom ben ik op een gegeven moment naast de geluidsman gaan staan en vroeg hem wat zijn geluidslimiet was. '96 db', was het antwoord. Zijn meter stond echter tijdens een van Bong-Ra's sonische explosies rustig op 86 db. Ik zeg tegen hem: 'Haal er eens uit wat erin zit!' Hij gooide die schuif iets verder open en meteen klonk er gejuich op uit de tent.
― Lucky (Lucky), Monday, 1 September 2003 14:46 (twenty-one years ago)
― Lester Bangs (Lester Bangs), Monday, 1 September 2003 14:50 (twenty-one years ago)
― Andre Kuijpers, Monday, 1 September 2003 15:08 (twenty-one years ago)
Als ze het alleen hard kunnen wel. Afgaande op de reputatie van Motörhead verwacht ik dat ze heftig kunnen zijn zonder dat het pijn aan je oren doet.
Ik heb Laberinto wel eens enorm zien beuken in Parkhof (jou welbekend, Lucky ;-) ) terwijl je je toch aan je buurman verstaanbaar kon maken.
― Gerrie Spaansen, Monday, 1 September 2003 15:17 (twenty-one years ago)
Graag, want al die gedetailleerde cijfers suggereren een heel erg genuanceerde mening. :-)
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 1 September 2003 15:20 (twenty-one years ago)
terwijl je je toch aan je buurman verstaanbaar kon maken.Daar heb ik nou zo'n hekel aan. Sta je lekker naar een band te kijken, gaan er mensen tegen je ouwehoeren. Nog een reden om het volume tot verdovende hoogte op te voeren.
― Lucky (Lucky), Monday, 1 September 2003 15:29 (twenty-one years ago)
mijn idee. En w.b. de Bravotent: als de dj's harder en zuiverder klinken dan de bands, is er iets mis. Bij DJ Mad Ed werd meer gedanst dan tijdens Audio Bullys. Terwijl er net zoveel (namelijk niks) te zien was.
― Gzz (Gzz), Monday, 1 September 2003 16:01 (twenty-one years ago)
"Can you feel this baseline ?"eh.... nou... nee, niet echt nee...
Heb me overigens tijdens Mad Ed's set prima vermaakt en lekker gedanst (hoewel niet ieder overgangetje even naadloos verliep).
― Andre Kuijpers, Monday, 1 September 2003 16:39 (twenty-one years ago)
― Gzz (Gzz), Monday, 1 September 2003 16:57 (twenty-one years ago)
Ik zette het dan ook niet voor niks tussen haakjes.
― Andre Kuijpers, Monday, 1 September 2003 16:59 (twenty-one years ago)
― Hotel Lives (Hotel Lives), Monday, 1 September 2003 17:37 (twenty-one years ago)
― Gzz (Gzz), Monday, 1 September 2003 17:44 (twenty-one years ago)
Limp Bizkit had, zoals Korn een jaar voor hen, overal routebeschrijvingen hangen backstage richting het podium, toilet, kleedkamer, en bar. Zo spinal tap.
Radio 4, Rapture en Wire waren geweldig. De dag ervoor was Grant Buffet geweldig. Zelden zo gelachen als om de manier waarop Grant Buffet met zijn hiphop de hele zaal aan het dansen krijgt en zo geagiteerd met hun voordracht van ignorante amerikanen. Menen ze het nu wel of niet? Erg grappig.
― monique (monique), Monday, 1 September 2003 17:53 (twenty-one years ago)
― monique (monique), Monday, 1 September 2003 18:01 (twenty-one years ago)
LL is absurd duur, dat is mijn voornaamste bezwaar.
en marc: juist die 50000 mensen zijn het probleem, al die artiesten moeten gewoon voor mij alleen komen optreden, is iedereen tevreden.
― koen, Monday, 1 September 2003 18:20 (twenty-one years ago)
― Gzz (Gzz), Monday, 1 September 2003 18:42 (twenty-one years ago)
Heel kort een cijfer-overzichtje:Das Pop: 6,5Het tweede album van de band wil niet echt op gang komen. De mensen die in de zaal stonden zagen een leuk optreden van een band die mag hopen dat ze nog aan een derde album toekomen.Kaizer's Orchestra: 8De hype komt stukje bij beetje uit. K.O. is idd een orkestje, maar ondanks al het zigeuner gedoe toch underground en relevant ende presentatie raakt je. Klonk ook goed. Interpol: 7+Interpol in de Melwkeg was wel een acht waard, maar nu wordt het album te veel en te lang uitgemolken. Het blijft een mooi, schril geluid wat de band neerzet, maar het wordt pas weer echt spannend als het nieuwe album arriveert.Ladytron: 7De sfeer was er, de coole mensen waren er, de electro klonk lekker, maar de zang was wat te zacht en het ging niet echt vlammen.Moloko: 8In de 3FM tent op Pinkpop ging het dak er al af en ook nu bewees Roisin dat ze op de plek van Lamb in de Alpha hadden moeten staan.Lamb: 7+Klonk overtuigend, maar ook wat blase. De etherische stem-trucjes zijn best boeiend, maar het optreden hinkte te veel tussen de verschillende genres zonder die genres te ontstijgen. Een interessante potpourri dus, maar niet goed genoeg als afsluiter v/d grootste tentStereophonics: 8-Ze zijn nooit energiek of echt rock n roll, maar ze schrijven wel mooie liedjes, doen hun ding en worden ieder jaar een stukje groter. Bovendien is Maybe Tomorrow hun eerste echte hitsingle. Internationaal gezien dan. Wij doen het nog met Have a Nice Day.Beck: 7,5Knap hoe hij zijn niet festival bestendige laatste slaapliedjes album mengde met het oudere werk, zijn set eindigde met de hits en terug kwam voor een lange toegift waarin hij alles van Beyonce tot Justin T. coverde. Geen afgang, wel sloppy, helemaal eigengereid en in control.Guano Apes: 7+Nooit mijn favoriet geweest en hun debuut ook nooit meer evenarend, maar wel de act die de Alpha het volst kreeg van alle aldaar optredende bands. Dat hoeft geen pre te zijn, maar ook live was de band sterker dan ooit tevoren.The Kills: 8,5Ietsje minder strak dan op Motel Mozaique, maar nog steeds heerlijke serie-moordenaar muziek. De blikken van Hotel en VV zijn onovertroffen. Hun spartaanse sound ook.Live: 6-Duurste act ziet er uit als Foreigner. Slecht was het niet, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Enne...op Lowlands?!The Rapture: 9De verrassing van het festival oo kal wisten we al dat ze cool waren. Punkfunk die nog lekkerder grooved dan Radio 4 gemaakt door jongens die ook echt verrast waren toen ze terug mochten komen voor een toegift. Mando Diao: 7De liedjes zijn schitterend, maar de sound was wat te iel, bv. vergeleken met The Rapture. Eigenlijk is de bescheiden presentatie van de tweede zanger mooier dan de Liam Gallagher houding van de frontman.Spearhead: 8+Positivo's mogen dood, behalve Franti die het gehele publiek op de knieen kreeg en een groeps-hug wist te veroorzaken. Bovendien was zijn band superfunky.Suede: 6,5Hun eerste album was goed, de derde het meest succesvol maar daarna is het bergafwaarts gegaan. Vooral nu voelt Suede bijna als een vreemde eend in de bijt. Niet dat daar op zich iets mee mis is, maar echt bevlogen was het allemaal ook niet. Bovendien klonk afsluiter Saturday Night (op zondag) net iets te veel asl een tearjerker.Vive la Fete: 7Sexy electro met franse kinderzang. Stuwend, haarscherp en geil, maar qua presentatie te warrigPJ Harvey: 8-Opvallend hoe veel hits ze eigenlijk heeft gehad. Ik was ze al weer bijna vergeten, terwijl ik ooit zelfs fan was. Het soort Alpha act waarvan er op een festival als Lowlands meer zouden moeten zijn. Rauw, vlammend etc. Alleen heb ik nog geen idee hoe haar nieuwe album nou precies gaat klinken.Audio Bullys: 6,5Te zacht, te hooligan, te dommig. Terwijl het album wel Stereo MC's achtig cool is.Foo Fighters: 7Ik stond te ver buiten de volle tent om een goed oordeel te kunnen geven, maar Foo fighters geven eigenlijk altijd optredens die ik een 7 geef. Hoe groot de band ook is, meer dan apres-Nirvana zal het nooit echt worden.Dave Clarke: 7-Goed voor het einde van het festival deze beuk-techno. Live iets transparanter dan de meedogenloze dj-sets van Dave. Niet echt goed , maar vooral leuk als achtergrond om de ogen van de bezoekers bij te zien als je een rechtgeaarde mensenhater bent.
― Lester Bangs (Lester Bangs), Monday, 1 September 2003 19:33 (twenty-one years ago)
― bas (bas), Tuesday, 2 September 2003 06:24 (twenty-one years ago)
Ja. Ben dan op vakantie. Had er op zich wel "zin-in" (ha ha).Maar gelukkig Kashmir al gezien op Music in My Head. En ze hebben toen ook nog een clubtour eind dit jaar beloofd. En Kaizer heeft me al 'gered' op Lowlands.
O ja:Op 3voor12 gelezen dat Voicst niet genoeg rock'n'roll zou zijn omdat er geen sporen van drugs en groupies waren. Wat een ongeloofelijke onzin zeg. De rock'n'roll mythe....alsof DAT er tegenwoordig nog toe doet....
― Andre Kuijpes, Tuesday, 2 September 2003 06:26 (twenty-one years ago)
ja
ik wil eigenlijk ipv LL gewoon tien Haldern Open Airs in Nederland, en dan mogen daar alleen maar mensen komen die hun smoel houden bij concerten(als ze wat gevraagd wordt mogen ze fluisteren), en die ik leuk en aardig vind.
Voicst is trouwens een bijzonder leuke band. Vrijdag weer Kaizer (x3) in Burgerweeshuis (!!)...
― koen`, Tuesday, 2 September 2003 07:17 (twenty-one years ago)
― J RG N (J RG N), Tuesday, 2 September 2003 07:26 (twenty-one years ago)
Mijn Top 5:
1. Kaziers Orchestra. Ben helemaal verkocht. Heb er een uur lang geen donder van verstaan, maar dat maakt in dit geval niets uit. Heerlijke mix van hoempa, rock en zigeunersound. Wat zou je trouwens krijgen als je Frans Bauer in een oefenhok drukt, samen met de Band Zonder Banaan en Caesar? Hmm..
2. Blackalicious.Hiphop kan inderdaad ook gewoon mooi zijn. En live. En zonder bitches en grote gouden kettingen. En ook zonder het eeuwige stopzetten van nummers halverwege. Nee, Blackalicious is geen De La Soul. Blackalicious is de shit!
3. Sparta.Het is 1-1. The Mars Volta heeft met grote (ik zeg: zéér grote) afstand de betere plaat opgenomen, maar live was dat me toch iets te veel van het goede. Nee, dan Sparta. Die maken gewoon leuke rock liedjes. Met een sterk emo randje. Gelukkig maar.
5. Max Normal.Waarschijnlijk door veel mensen over het hoofd gezien. Want uit Zuid-Afrika en zeer onbekend. Maar ó zo lekker! Hiphop zoals je het niet vaker hoorde. Misschien beetje à la Beastie Boys, maar met nog meer humor. Hilarisch: rapbattle tussen frontman Waddy Jones en de scratcher. Higher Ground stond op z'n kop.
5. The Streets.Goed. Qua geluid vond ik de Bullys stukken beter, maar daar gebeurde op het podium werkelijk geen fuck! Dan The Streets. Live komt de muziek misschien niet goed uit de verf, maar ik vond toch dat ze hun Original Pirate Material lekker brachten. Met drummer. En stand-in neger.
Ook de moeite waard: BoySetsFire, Rancid, Cleaning Women, Dolf Jansen, Ken Park, The Spades, Slovo, Audio Bullys, Foo Fighters.
Jammerlijk: The Blood Brothers, The Mars Volta, The Polyphonic Spree, Beck.
― Gert-Jaap, Tuesday, 2 September 2003 07:39 (twenty-one years ago)
andre:
'The bigger the cushion, the better the pushin'kwam dat niet uit big bottom van spinal tap?
― timmyhectic, Tuesday, 2 September 2003 08:48 (twenty-one years ago)
― andre, Tuesday, 2 September 2003 09:41 (twenty-one years ago)
Meen je dat echt of ben je de ;-) vergeten?
― Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 2 September 2003 10:39 (twenty-one years ago)
Ik dacht echt dat Hester op een ander festival was geweest dan ik...
Vanwaar de lof voor The Streets en Audio Bully's alhier? Allebei vond ik niet te pruimen live! Let wel: Mike Skinner maakte mijn favoriete album van vorig jaar en zijn optreden in De Melkweg was ook te gek. Daar ligt het dus niet aan. Maar afgelopen zaterdag sloeg werkelijk nergens op! De man was niet te verstaan (een 1e voorwaarde om te horen wat er nu zo leuk is aan The Streets) en had hoor- en zichtbaar te lang gefeest dit weekend (deze zomer?). Om nog maar te zwijgen van die sukkels van de Audio Bully's een dag later! Draai dan gewoon een paar ècht goede platen in een vette DJ-set en laat die stonede aap van een MC (géén uitstraling) lekker thuis.
― Crispijn, Tuesday, 2 September 2003 12:13 (twenty-one years ago)
― Lester Bangs (Lester Bangs), Tuesday, 2 September 2003 14:17 (twenty-one years ago)
Minpunten zijn de moeite van het noemen niet waard. Nou vooruit, eentje dan: wat vond iedereen nou zo geweldig aan Electric 6? Gimmick-hit bleek gimmick-band, of zoals iemand naast me het kort en bondig samenvatte: "thuis oefenen!" Kan geen Queen-cover aan helpen.
Niet-bandgerelateerde hoogtepunten: The Ring (griezeligste film sinds tijden), Bjorn Again (naast ABBA ook Bon Jovi in de bocht) en de Gemene Mixmeesters (zo link had ik ze niet had verwacht).
― Quint Kik, Tuesday, 2 September 2003 15:13 (twenty-one years ago)
1 polyphonic spreehier werd nagedacht over podiumpresentatie. mooie liedjes, lekkere blije muziek en bijzondere bezetting.
2 ojos de brujoeen b-boy, flamengodansers, krakers en gewone muzikanten in 1 band? de omschrijving zegt het al: een mooie mix die vooral op flamengo-ritmes is gebaseerd, maar alle kanten op gaat.
3 de tent zonder naamin het midden. niet in het boekje vermeld, maar zaterdag stond er een goed mixende dj die alle zwarte muziek door elkaar mixte. en het volume was hier aanvaardbaar hard. tussendoor liep ik effe naar photek, maar daar moest ik mijn oordoppen uitdoen om nog iets te kunnen horen.
-1 beckwat een klote geluid
-2 the streetswat zeg je mike?
-3 sizzlaverdwaald?
― joost heijthuijsen, Tuesday, 2 September 2003 15:15 (twenty-one years ago)
dat meen ik. mijn grootste ergenis in Nederland is vaak het andere publiek dat komt opdagen. Van dat braderiegelul a la 'waar heb jij de auto staan?' verschrikkelijk.Ik wil gewoon naar een festival voor muziekliefhebber die hun bek houden tijdens concerten. Trouwens op Haldern heb ik ook wel een paar (suprise suprise) Nederlanders aangesproken die tijdens het concert van Spinvis met hun rug tegen het hek voor het podium stonden, en zich overduidelijk ergerden aan die man op het podium.Ik snap dat echt niet. Trouwens bij Vera valt het vaak erg mee,dat weet je zelf vast wel.
― koen, Tuesday, 2 September 2003 17:01 (twenty-one years ago)
Uh, wat deed de hele punkbeweging dan?
the mars volta wil die vrijheid van toen terug
Volgens mij haal je juist in het algemeen de beste resultaten als jezelf beperkingen oplegt. Dan vraagt het meer creativiteit om tot originele oplossingen te komen en verassende wendingen te verzinnen dan wanneer als kan en mag.
Ik wil gewoon naar een festival voor muziekliefhebber die hun bek houden tijdens concerten.
Als het geluid maar hard genoeg staat gaat dan vanzelf.
Niet-bandgerelateerde hoogtepunten: The Ring (griezeligste film sinds tijden)
Was dat de Amerikaanse versie? Want het Japanse origineel is een slaapverwekkend 13-uit-een-dozijn produkt.
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 2 September 2003 18:56 (twenty-one years ago)
Hoeveel produceert een helikopter eigenlijk? Je weet zeker er zoveel van vanwege als geluidshindervergunningen die je hebt geprobeerd aan te vragen?
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 2 September 2003 19:06 (twenty-one years ago)
moet zijn: flamenco. Heeft hoegenaamd niets met die roze vogel te maken.
― Gzz (Gzz), Tuesday, 2 September 2003 19:40 (twenty-one years ago)
goed, zo rond de midden jaren 70 was het allemaal wat teveel van het goede geworden, dus toen is er een terechte reactie geweest door de punk. maar in mijn ogen was de punk nou niet bepaald het toppunt van creativiteit.
hoe meer restricties, hoe minder ruimte voor creativiteit. het is slechts weinigen gegund om binnen een beperkt stramien met iets inventiefs of origineels aan te komen. misschien zouden al die andere mensen die dat wel proberen maar waar het niet wil lukken eens moeten proberen om die restricties te doorbreken. waarom alles willen persen in een keurslijf van drie minuten met de bekende opbouw? de enige reden dat er ooit een drie-minuten regel is uitgevonden is dat er niet meer muziek op een 7" paste.
― bas (bas), Tuesday, 2 September 2003 21:19 (twenty-one years ago)
Kaizers OrchestraEen hype ja, maar ben inmiddels toch wel zeer benieuwd geworden naar hun liveprestaties. Ook hier weer lovende kritieken!
GrandaddyNostalgie. Heb ze in Juni al in de Tivoli gezien. Daar vielen ze tegen. Voorspelbaar, weinig enthousiast, vervelende nieuwe nummers (zie . En toch...
GoldfrappImiddels hoor je her en der geruchten over "de nieuwe" Goldfrapp. Ik vermoedt dat "de oude" Goldfrapp me meer aanspreekt. Het zou desalniettemin genoeg reden zijn geweest om toch eens te gaan kijken.
Beck"had ik nog nooit gezien". Nu dus nog steeds niet. Ik wil nochtans best aannemen dat het super was.
Vive la Fete"Sexy electro met franse kinderzang. Stuwend, haarscherp en geil,..." en in de Vera destijds weer erg goed fout! (en zeker geen slechte presentatie overigens)
PJ HarveyEveneens nog nooit live gezien. Dat wordt toch wel een keer tijd voor iemand die haar naam tussen de referenteis naar Captain Beefheart, The Birthday Party, Tom Waits, The Pixies etc. etc. geregeld tegenkomt bij verdieping en/of verbreding van zijn smaak.
Volgend jaar maar wel heen dan? Neen, waarschijnlijk niet. Lijstjes als bovenstaande doen mij elk jaar weer twijfelen maar voor 95 euro kun je (zelfs met de huidige prijzen) nog altijd zo'n 10 budget cd-tjes krijgen of 15-25 Vera concertjes zien. En wat moet ik tenslotte op een festival?
― Hielke (Hielke), Tuesday, 2 September 2003 23:22 (twenty-one years ago)
De hele revolutionaire De Stijl beweging, die nu nog steeds doorwerkt en er ook nog steeds modern uitziet, was gebaseerd op hele stringente beperkende regels. Meer recent: Lars von Trier die zich voor iedere film weer zelf helemaal insnoert en misschien juist daardoor weer zichzelf telkens uitvindt. Matthew Herbert heeft zichzelf toch ook zoiets gedaan?
Daarbij komt dat klassieke vormen klassiek zijn geworden omdat ze een bepaalde natuurlijke harmonie/evenwicht hebben. Denk aan het sonnet, 3 aktes voor films of toneelstukken of de vers-brug-refrein-vers structuur van liedjes.
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 5 September 2003 11:04 (twenty-one years ago)
mensen houden van een herkenbare vorm, vinden vrijheid blijheid vaak te richtingloos en kunnen er geen voor hen bekende referentie in ontdekken. dat is volgens mij de verklaring voor bovenstaande. bij improv is er natuurlijk altijd een groot gevaar op richtingloos gepiel. om er iets heel creatiefs uit te persen moet je ook bij deze vorm veel moeite doen. maar jezelf restricties opleggen, zoals herbert dat inderdaad doet, maakt je niet per definitie creatiever. herbert heeft voor een bepaald stramien gekozen, en dat pakt soms boeiend uit en soms alleen maar interessant. ik blijf erbij dat creativiteit eerder naar buiten kan komen in een vrije setting, sneller dan in een bedacht concept. wat als lars von trier eens zijn eigen manifest in de prullenbak zou gooien? ik ben erg benieuwd wat daar uit zou komen.
― bas (bas), Friday, 5 September 2003 19:33 (twenty-one years ago)
― Thomas Cole, Sunday, 7 September 2003 04:59 (twenty-one years ago)
― Koen, Sunday, 7 September 2003 13:37 (twenty-one years ago)
Wat de Nederlandse aanwinsten op Lowlands dit jaar betreft: met pijn in mijn hart moet ik toegeven dat Kopna Kopna en Voicst het best goed doen. Ik bedoel, plaats het naast een Silkstone of een Raccoon (niet op Lowlands, me dunkt) en waar praten we dan over?
En wat jammer dat Electric Six "Radio Gaga" reeds covert. Thom Revolver wilde het ook al doen. Dat wordt dus "Fat Bottomed Girls".
― thomas van aalten, Sunday, 7 September 2003 14:02 (twenty-one years ago)
Wij waren nogal vroeg met The Thermals en Kaizer's Orchestra, zoals ik mensen op een ander forum over Young Blood Brass band heb horen joelen. Maar bv. de Stereophonics waren al groter dan God in de UK toen ' de man op straat ' ze hier no niet eens kende om over een 'typisch Amerikaanse band ' als Creed nog maar te zwijgen.
Ik vrees dat er 2 lagen zijn. Een hippe bandjes kenners laag en een laag van het volk, waarbij de tweede heel narukkelijk de volksaard blootlegt.Het spreekt dus voor de Benelux-inwoners dat Creed hier niets doet. Maar getuigt ook van onze nationalistische instelling dat de Nederhop het momenteel zo goed doet, terwijl het toch grotendeels inferieure produkties betreft.
Verder ben ik van mening dat de Nederlander soms de Belg wat extra credits geeft omdat hij van mening is dat het land hipper wordt naarmate de heuvels nadrukkelijker worden en je af en toe een Frans woord voorbij hoort komen.Daarentegen heb ik de indruk dat de Belgen de deur ferm dicht houden als het om NL-exportprodukt gaat.
Zoiets als ' een globale hype ' bestaat ook niet echt meer. Nou ja, de Strokes, maar die betekenen weer niets voor 40% v/d Nederlanders, oftewel de allochtonen.Hoe groot was bv. Phoenix, dat Franse bandje, in Frankrijk zelf, Belgie of Engeland. Hier was hun If I ever feel Better single net zo groot als de laatste van Jamiroquai. In het uitgaansleven dan. Terwijl de band zelf er volgens mij geen cd meer om heeft verkoopt op mondiaal niveau.
En als er niet 2 a 3 journalisten driftig over Alamo Race TRack hadden geschreven in januari n.a.v. Eurosonic, had Excelsior ze misschien ook niet getekend en was de hype van nu (als die er al is) in de kiem gesmoord. Maar als die hype er wel is, hoe krijgen ze dan meer voor elkaar dan wat door NL-cultuurstaat gesponsorde NPI-evenementen?Hoe betrekkelijk is het om een keer in Manchester en een keer in Texas te spelen, terwijl overzees verder niemand ooit een fuck om je zal geven...eigenlijk is het vooral goed voor je vrienden en je moeder die dan trots op je zullen zijn.
― Lester Bangs (Lester Bangs), Sunday, 7 September 2003 15:23 (twenty-one years ago)
― thomas van aalten, Sunday, 7 September 2003 18:16 (twenty-one years ago)
― Lester Bangs (Lester Bangs), Sunday, 7 September 2003 18:42 (twenty-one years ago)
― theo (theo), Monday, 8 September 2003 06:01 (twenty-one years ago)
ART staan al sinds jaar en dag bij Excelsior onder contract.
― (jg) ((jg)), Monday, 8 September 2003 07:39 (twenty-one years ago)
― Leon (Leon), Monday, 8 September 2003 14:36 (twenty-one years ago)
― Andre Kuijpers, Tuesday, 9 September 2003 05:31 (twenty-one years ago)