Mars Volta backlash

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Ze spelen vandaag in de Melkweg. Vreemd genoeg voel ik slechts een kleine neiging om te gaan kijken.
Terwijl ik zeker was gaan kijken als de ons kent ons hype niet zo gigantisch was geweest.
Er hebben vandaag talloze vrienden/kennissen tijdens telefoongesprekjes gevraagd of ik nog ' bij de Mars ' ben vanavond ( Sicco, Jacco, Patrick etc. ).
Vreemd genoeg ' paralyze ' ik altijd als iets opeens echt heel groot is binnen de underground en ga ik thuis opruimen of op de bank onzin-tv kijken. Terwijl ik wel weer heel gemotiveerd bij een willekeurig sort of cool prulbandje sta.
Nu luisterende naar De-loused is het me allemaal ook te monumentaal en pathetisch eigenlijk.

Herkent iemand deze tegenbeweging or is it just me?

Lester Bangs (Lester Bangs), Thursday, 11 September 2003 16:53 (twenty-two years ago)

Then again...hulde voor de samenwerking van iedereen hoor....

Een betrekkelijk ontoegankelijke plaat die toch zo kan doorbreken binnen het alternatieve circuit is een prestatie op zich....dus het is eigenlijk geen M.V. backlash, maar meer een gevoelskwestie/constatering

Lester Bangs (Lester Bangs), Thursday, 11 September 2003 17:09 (twenty-two years ago)

Omgekeerd evenredig: ik vind de plaat een belachelijk onding, heb geen enkele boodschap aan 'ons kent ons hypes', maar had gisteravond graag naar Vera gewild om ze te zien - you never know, denk ik altijd maar. Helaas zat ik met een deadline voor een voetbalcolumn en moest me dus door de 'progrock' van Hans Van Breukelen worstelen.

Iraki's martelen? Of The Mars Volta, of het gezwatel van Hans Van Breukelen.

En van die tegenbeweging begrijp ik eerlijk gezegd niks.

Nanne Tepper (Nanne Tepper), Thursday, 11 September 2003 17:12 (twenty-two years ago)

mars volta in amsterdam? hmm niet eens even een spier rond mijn linkeroog voor gespannen. er zijn zoveel leukere dingen te doen op een mooie herfstavond.

theo (theo), Thursday, 11 September 2003 17:44 (twenty-two years ago)

Nanne,
met tegenbeweging bedoelde ik dat ik doorgaans wel zou gaan kijken naar een band zoals The M.V. (beweging), maar nu zo gemotiveerd wordt door al mijn kennissen (' Dat moet je echt zien!!! ' ) dat ik, vermoedelijk daardoor, het dus oversla (tegen-beweging).
Ik denk dat ik het leuker vind om naar een band te gaan kijken die kan mee- en tegenvallen. Is een band op het toppunt van de hype (Pulp in '95, St. Germain in '01, Mars Volta nu) dan wil het publiek zo graag dat het concert eigenlijk al niet meer kan tegenvallen.
Althans, het kan wel kut zijn, maar niemand wil dat dan zeggen, omdat het toch speciaal was om er bij te kunnen zijn geweest.

Er was ook zo'n Jon Spencer moment, het geldt ook enigszins voor de draaitafelarij van 2 Many DJ's en de Neptunes kun je ook onder die noemer vangen. Dat vorige Nerd optreden in Amsterdam was best aardig, nu zouden het ' the hottest tickets in town ' zijn.

Lester Bangs (Lester Bangs), Thursday, 11 September 2003 17:57 (twenty-two years ago)

Andere vrienden kiezen zou ik zeggen;-)
Nee, seriously: ik zal wel een roedel hersencellen missen of zo, maar ik lees vaak op dit forum over 'hypes mijden' en 'hot bands' mijden en tegenzin krijgen door mond op mondreclame of pers of moordlijsten. Ik begrijp dat werkelijk niet. Als mijn vrienden zeggen: dat moet je echt zien, dan ga ik meestal, als ik tenminste niet een aversie heb die onoverkomelijk is (No Neck Blues Band, Jackie O Motherfucker en dergelijke). Valt het tegen, dan pech, is het goed, dan hebben ze weer 's gelijk gehad.
Een raar voorbeeld misschien, maar ooit was ik fan van Sonic Youth, in hun early days. Op een gegeven moment begon die nieuwe richting van ze me onnoemlijk de strot uit te komen. Ze kwamen weer eens spelen. Op aanraden van vrienden die de tour volgden toch maar gegaan - en indeed: iedereen was into Sonic Youth, maar fuck that - en nooit spijt gehad: geweldig concert, compleet uit mijn dak gegaan.
Je noemt Jon Spencer. Hoewel zijn laatste meeviel maakte die daarvoor een behoorlijk rij meukplaten. Maar ik ben nu al in de stemming voor zijn concert later dit jaar. Ik zie 'm graag weer. Als het ruk is, pech gehad.

Nanne Tepper (Nanne Tepper), Thursday, 11 September 2003 18:11 (twenty-two years ago)

Tuurlijk, het is ook een luxe probleem om te mekkeren over dit soort zaken.
En sommige van mijn vrienden hebben ook vaak gelijk en kopen/draaien plaatjes die ik nog niet ken en andersom.

Maar misschien heeft het zelfs ook met locatie te maken en het feit dat vrijwel al mijn kennissen onderdeel uitmaken van het industrie-netwerk.

Maar het kan natuurlijk ook dat een hype gewoon je interesse wekt of je koud laat. En idd: Ga je kijken en is het kut, so what....

Maar ik ontloop gek genoeg vaak de Big Ones, hoewel draaien bij een Big One wel leuk kan zijn (het voelt ook echt voor iedereen aan aslof het een speciale avond is).

Het is waarschijnlijk ook alleen voor mij een issue omdat ik daarnaast juist nogal hype-gevoelig ben.

Je bedoelt toch Plastic Fang? Die was idd weer sterker....

Maar live kan ik Jon vreemd genoeg niet meer horen...The BBBBLLLLLUUUUEESSS explosion....ik hem dan in een peridoe van vijf jaar of elf keer oid gezien....

Lester Bangs (Lester Bangs), Thursday, 11 September 2003 18:26 (twenty-two years ago)

opvallend hoe er bijna een soort van anti-mars volta houding is ontstaan. dat kan liggen aan:
a. mensen springen mee met de hype omdat dat hoort, maar komen er even later achter dat het toch niet hun ding is, want drie liedjes in 50 minuten kan natuurlijk niet.
b. mensen vinden het geweldig, maar kunnen er niet tegen als de grote massa hun geheimpje ontdekt, dus gaan ze krampachtig aspecten zoeken die ze eigenlijk niet goed mogen vinden.
beiden zijn in essentie ontzettend kinderachtig. ik schaar (en hijzelf dus ook) arnold/lester bij de tweede groep. hoewel ik dat een paar jaar terug best nog wel herkenbaar kon vinden, vind ik het nu vooral zielig als iemand daar zijn identiteit uit moet halen. en nee, zo oud ben ik nog niet. wees dan consequent, vind het een kutplaat omdat je dat echt vindt en ben niet bang om dat toe te geven, zoals nanne, of omarm de plaat uit alle macht en dring dat op aan eenieder die het al dan niet horen wil, zoals ik.

bas (bas), Thursday, 11 September 2003 21:53 (twenty-two years ago)

Nu luisterende naar De-loused is het me allemaal ook te monumentaal en pathetisch eigenlijk.

Die emo-trekjes raak je ook niet zomaar kwijt.

Is een band op het toppunt van de hype (Pulp in '95, St. Germain in '01, Mars Volta nu) dan wil het publiek zo graag dat het concert eigenlijk al niet meer kan tegenvallen. Althans, het kan wel kut zijn, maar niemand wil dat dan zeggen, omdat het toch speciaal was om er bij te kunnen zijn geweest.

Niet om flauw te zijn maar is het niet jouw werk om juist dan van je te laten horen?

maar had gisteravond graag naar Vera gewild om ze te zien - you never know, denk ik altijd maar.

Moest er draaien. Het optreden zelf was verdomd goed: verrassend glijerig en soulvol op veel momenten en op een of andere manier toch minder topzwaar dan op Lowlands. 2 afgebakende nummers in de setlist [dus waar niet halverwege uit wordt gestapt voor een kwartier] maken echt een hoop verschil.

Ariën Rasmijn (Ariën), Thursday, 11 September 2003 22:22 (twenty-two years ago)

opvallend hoe er bijna een soort van anti-mars volta houding is ontstaan. dat kan liggen aan:
de muziek die ongenietbaar is

arnout, Thursday, 11 September 2003 22:30 (twenty-two years ago)

Weinig reactie te vinden op het concert van de mars volta eergister in de Vera. Zie toch zo'n 30 bands per jaar in die club, zelden dat ik het idee had me te bevinden in een desolate arena ergens in het zuiden van de v.s. midden jaren zeventig, omringd door +/- 30.000 man, extatisch en hypnotiserend optreden, er werd een boek voorgelezen middels de muziek, nix hype, gewoon ervaren of niet lijkt me. Er is zat de gelegenheid een band te zien die nummers spelen van 3 minuten, snap niet zo goed het verlangen daaraan(2 minuten na het concert) als je zo'n band als de mars volta ziet optreden.

kiredeid, Friday, 12 September 2003 01:29 (twenty-two years ago)

Bas, ik denk dat ik, hem wel goed, maar minder goed vind dan dat album van at the drive in. Daarnaast geef ik zelf idd al aan dat ik ook niet snap waarom ik zo'n tegenbeweging voel. Het is niet omdat ik een/mijn geheimpje kwijt zou zijn en volgens mij is het ook niet perse kinderachtig. Als iedereen over iets schreeuwt vind ik het geloof ik minder interessant. Zowel bij commerciele zaken als bij alternatieve bandjes. Ergens heel logisch volgens mij. Juist als je dan in dag uit met muziek bezig bent.

Arien. Het is volgens mij nu niet meer mijn taak om bij M.V. te zijn. Dat werk is gedaan. Nu moet ik idealiter ergens zijn waar iedereen over een half jaar wil zijn. Bij The Rapture ofzo....of misschien had ik daar al een half jaar geleden moeten zijn....

Het is soms ook pure overkill. Ik had nu geen moet-er-zijn moment. Ik hoefde niet te draaien of te schrijven en moest vannacht wel draaien. En het lijf laat het dan soms afweten.

Lester Bangs (Lester Bangs), Friday, 12 September 2003 02:05 (twenty-two years ago)

Ik snap ook nooit zo goed waarom mensen bij zogenaamde hypes altijd zo hard moeten roepen dat ze het niets vinden. Roep gewoon hard wat je wél goed vind, of wees op zijn minst consequent en roep ook van bands waar niemand om geeft dat je ze niets vind als dat zo is.

Met drie liedjes in 50 minuten is overigens helemaal niets mis. Het is alleen zo zonde van die 45 minuten stilte die je dan over houdt.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 12 September 2003 05:47 (twenty-two years ago)

Heb de MV-plaat nu een week of 2 en de waardering is omgeslagen. Na de eerste keer: "vermoeiend". Na een week beginnen details zich toch ergens in mijn auditieve centrum in te nestelen en neig ik naar "toch wel erg goed". Een definitief oordeel zal wellicht nog meer tijd kosten, maar over het algemeen is dat geen slecht teken voor een plaat.

Dan over die tegenbeweging: ik denk dat het een reactie is op het verlies van een gevoel tot de "happy few" te behoren die een bepaalde plaat/artiest vroeg oppikken. De adrenaline die los komt als je zo'n plaat voor het eerst hoort maakt emoties los waardoor het een heel persoonlijke ervaring wordt. Een uniek gevoel. Wordt de plaat/artiest later opgepikt door een breder publiek dan gaat dat wringen met deze unieke gevoelens. Hoe je daar vervolgens op reageert verschilt uiteraard per persoon, de één zet zich er over heen en geniet net zo hard mee/door, bij de ander blijft de schoen wringen en manifesteert zich de eerdergenoemde "tegenbeweging".

(@martijn g: en what about 50 minuten schoenstaren? ;))

willem (willem), Friday, 12 September 2003 06:05 (twenty-two years ago)

Het is volgens mij nu niet meer mijn taak om bij M.V. te zijn. Dat werk is gedaan. Nu moet ik idealiter ergens zijn waar iedereen over een half jaar wil zijn. Bij The Rapture ofzo....of misschien had ik daar al een half jaar geleden moeten zijn...

noem me naïef, maar muziek is toch niet alleen werk? je bent in de eerste plaats toch liefhebber? als je constant erop moet letten of je acties wel trendgevoelig genoeg zijn, lijkt me dat een hoogst vermoeiende en ook onplezierige bezigheid. het is misschien fijn om dingen op te pikken voor de massa dat doet, maar dat mag geen leidraad zijn om te kunnen of mogen genieten van bepaalde muziek.

bas (bas), Friday, 12 September 2003 06:37 (twenty-two years ago)

Met drie liedjes in 50 minuten is overigens helemaal niets mis. Het is alleen zo zonde van die 45 minuten stilte die je dan over houdt.
Haha. Indiefreak. :)

Met Deloused heb ik hetzelfde als met Hail TTT, de nummers zijn fantastisch, maar ik kan er nooit meer dan een paar achter elkaar horen. Begint op de zenuwen te werken, omdat het te vol en complex is.

Lester: Als iedereen over iets schreeuwt vind ik het geloof ik minder interessant...Ergens heel logisch volgens mij. Juist als je dan in dag uit met muziek bezig bent.
Juist niet logisch. Als je dag in dag uit met muziek bezig bent, moet je los staan van alle hypes en gewoon muziek kunnen waarderen om de kwaliteit of het gevoel dat je erbij bent. Of wil je soms zeggen dat je bij Beyonce's Work It Out principieel niet met je kont meedraait omdat het te commercieel is?? Kom op zeg.

Maarten (sivle79), Friday, 12 September 2003 06:47 (twenty-two years ago)

Maar om Lester toch een beetje te verdedigen: er is wél een verschil tussen iets interessant vinden en iets goed vinden. Bijvoorbeeld bij een band die tien dezelfde platen heeft uitgebracht - het gaat nu even heel erg niet over The Mars Volta -: dan kun je moeilijk verkondigen dat de tiende minder goed is dan de eerste. Minder interessant kan wel. Niet-muzikale factoren kunnen hierbij ook wel een rol spelen.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 12 September 2003 06:59 (twenty-two years ago)

Het was opvallend hoe vaak in Vera na het concert door de liefhebbers het argument 'maar-het-zijn-zulke-goede-muzikanten-en-ze-doen-zulke-aparte-en-ingewikkelde-dingen' in de strijd werd gegooid. Ha ha ha...

gieteling (fietswiel), Friday, 12 September 2003 07:01 (twenty-two years ago)

argumenten die beginnen met "maar..." zijn vaak geen echte argumenten maar geforceerde & geïmproviseerde excuses om te verbloemen dat men het (de prestaties van het) onderwerp van discussie eigenlijk vond tegenvallen.

willem (willem), Friday, 12 September 2003 07:16 (twenty-two years ago)

phewww. Gelukkig zat ik ditmaal al ruim voor Dolle Dinsdag in het verzet.

Vasquesz, Friday, 12 September 2003 08:03 (twenty-two years ago)

Ok, ik ga me niet beter voordoen dan ik ben. Vorig jaar heb ik ze gezien in de Melkweg. Ik vond het een belevenis. Met dat begrip kun je inderdaad alle kanten uit. Ik heb hun EP gekocht en precies anderhalve keer gedraaid, toen kon ik het niet meer aan. En toen kwam de cd. Twee keer geluisterd in de platenzaak en niet gekocht. En toen speelden ze gisteren weer in de Melkweg. Daar had ik inderdaad niet heen hoeven gaan, maar omdat ik wel eens bang ben dat ik iets mis, ben ik gegaan. Steunzolen in, want het zou wel eens een lang concert kunnen worden. Na anderhalf uur verliet de band het podium en tot mijn verbazing ging het licht aan en het ging niet meer uit. En stiekem was ik blij. Maar natuurlijk ben ik ook heel blij dat ik ze gezien heb, dat dan weer wel.

Els (Aurora), Friday, 12 September 2003 08:11 (twenty-two years ago)

Nu moet ik idealiter ergens zijn waar iedereen over een half jaar wil zijn. Bij The Rapture ofzo....of misschien had ik daar al een half jaar geleden moeten zijn....

Maak daar maar gerust een jaar van ;-)

Denk trouwens dat TMV nooit een band is geweest van een 'happy few', een hoop mensen keken er naar uit zogauw duidelijk werd dat er een band werd opgericht door Cedric en Omar van ATDI.

Denk dat de 'backlash' gewoon te maken heeft met de plaat. De meningen zijn te verdeeld.

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 12 September 2003 08:11 (twenty-two years ago)

een hoop mensen keken er naar uit zogauw duidelijk werd dat er een band werd opgericht door Cedric en Omar van ATDI.

Ik ben eigenlijk nog het meest benieuwd naar wat al die emo-kids met zwartgeverfd haar nu van het optreden in Vera vonden.

Waar mikt zo'n Universal nu eigenlijk op met een band als TMV? Tool-achtige status/verkopen?

gieteling (fietswiel), Friday, 12 September 2003 08:25 (twenty-two years ago)

Ik ben eigenlijk nog het meest benieuwd naar wat al die emo-kids met zwartgeverfd haar nu van het optreden in Vera vonden.

Ben ik ook heel benieuwd naar. Weinig trucker-petjes gezien trouwens...

Waar mikt zo'n Universal nu eigenlijk op met een band als TMV?

TMV is een typische prestige-act voor een major. Het tekenen van nieuwe bands, bijvoorbeeld, wordt makkelijker omdat ze een naam in huis hebben waar jonge acts nu [en in de toekomst] naar opkijken. Daarnaast hebben zij in de deal een share in Gold Standard Laboratories, het label waar Omar deels eigenaar van is. Het is dus een ingang naar nieuwe, voor een major evt. interessante muziek. Wat nu 'underground' is hoeft dat niet voor altijd te blijven.

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 12 September 2003 08:43 (twenty-two years ago)

Wat nu 'underground' is hoeft dat niet voor altijd te blijven.

Klopt, maar de gemiddelde band op GSL lijkt me toch iets te ontoegankelijk om zeecontainers cd's te verkopen.

gieteling (fietswiel), Friday, 12 September 2003 09:06 (twenty-two years ago)

Weinig trucker-petjes gezien trouwens...

Heheheheh, TMV is waarschijnlijk niet 'hardcore' genoeg. Toen ik een jaar of acht was droeg ik ook zulke petjes. Bij voorkeur met 'John Deere', 'Massey Ferguson' of de naam van een ander tractormerk er op.

gieteling (fietswiel), Friday, 12 September 2003 09:19 (twenty-two years ago)

de gemiddelde band op GSL lijkt me toch iets te ontoegankelijk om zeecontainers cd's te verkopen

Dat dachten wij-van-Universal rond 1993 ook van een of ander herrieschoppend triootje uit Seattle...

Crispijn, Friday, 12 September 2003 10:25 (twenty-two years ago)

Of ik snap het antwoord niet zo goed, of je maakt een typfout in het jaartal, of jullie-van-Universal waren destijds heel traag van begrip. ;-)

Martijn Grooten (martijng), Friday, 12 September 2003 10:28 (twenty-two years ago)

Hij bedoelt toch de Presidents of the USA?? :))

Maarten (sivle79), Friday, 12 September 2003 10:37 (twenty-two years ago)

Klopt, maar de gemiddelde band op GSL lijkt me toch iets te ontoegankelijk om zeecontainers cd's te verkopen.

Nee, nu niet. Maar dat kan altijd veranderen. GSL heeft nu een reden om meer 'bankable' bands te tekenen. Zei de cynicus.

Toen ik een jaar of acht was droeg ik ook zulke petjes. Bij voorkeur met 'John Deere', 'Massey Ferguson' of de naam van een ander tractormerk er op.

Toen al terminaal hip? Tering zeg!


Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 12 September 2003 10:47 (twenty-two years ago)

of jullie-van-Universal waren destijds heel traag van begrip

Destijds? Traag van begrip zijn majors toch per definitie? :-)

Crispijn, Friday, 12 September 2003 11:28 (twenty-two years ago)

Het begint zowaar een leuke discussie te worden.

Bas, natuurlijk ben ik niet alleen voor mijn werk met muziek bezig. Ik ben er wel fucking blij om dat ik van muziek mijn werk heb kunnen maken, juist omdat ik geen inhoudelijke concessies hoef te doen en kan leven van intensief hobby-en (who needs a proper job?!). Ik reageerde met die opmerking

Het is volgens mij nu niet meer mijn taak om bij M.V. te zijn. Dat werk is gedaan. Nu moet ik idealiter ergens zijn waar iedereen over een half jaar wil zijn. Bij The Rapture ofzo....of misschien had ik daar al een half jaar geleden moeten zijn...

noem me naïef, maar muziek is toch niet alleen werk? je bent in de eerste plaats toch liefhebber? als je constant erop moet letten of je acties wel trendgevoelig genoeg zijn, lijkt me dat een hoogst vermoeiende en ook onplezierige bezigheid. het is misschien fijn om dingen op te pikken voor de massa dat doet, maar dat mag geen leidraad zijn om te kunnen of mogen genieten van bepaalde muziek.

alleen op Arien die suggereerde dat ik er, als popjourno/concert-dj juist wel had moeten zijn en het woord taak in de mond nam. Grofweg: Ik voelde wat Els voelde:

Ok, ik ga me niet beter voordoen dan ik ben. Vorig jaar heb ik ze gezien in de Melkweg. Ik vond het een belevenis. Met dat begrip kun je inderdaad alle kanten uit. Ik heb hun EP gekocht en precies anderhalve keer gedraaid, toen kon ik het niet meer aan. En toen kwam de cd. Twee keer geluisterd in de platenzaak en niet gekocht. En toen speelden ze gisteren weer in de Melkweg. Daar had ik inderdaad niet heen hoeven gaan, maar omdat ik wel eens bang ben dat ik iets mis, ben ik gegaan. Steunzolen in, want het zou wel eens een lang concert kunnen worden. Na anderhalf uur verliet de band het podium en tot mijn verbazing ging het licht aan en het ging niet meer uit. En stiekem was ik blij. Maar natuurlijk ben ik ook heel blij dat ik ze gezien heb, dat dan weer wel.

overwoog mijn beroepsmatige verplichting en mijn persoonlijke zin er in en besloot op de bank te blijven liggen.

Ik vind het trouwens wel heel eerlijk en interessant dat Els dit zo opschrijft/toegeeft. Veel mensen zouden daar om heen draaien...

Daarnaast vind ik het eigenlijk ook behoorlijk boeiend dat de platenmij representant zich in het gesprek mengt. Daar had ik door het topic gisteren te openen ook al een klein beetje op aan gestuurd. Bovendien ben ik ook niet per definitie anti major. Veel bands die sort of bekend worden bij een independent, kunnen gewoon logisch doorgroeien bij een major die over betere kanalen beschikt. Natuurlijk, in het geval van Guided by Voices was zo'n doorstap vrij zinloos bv., maar er zijn ook talloze voorbeelden waar het wel voor werkt.

Zo denk ik dat The Mars Volta nu, door een goede distributie, ook een ander publiek bereikt dan de emo-kids. Die laten het vermoedelijk nu juist een beetje los omdat de band bij een Major zit....

Lester Bangs (Lester Bangs), Friday, 12 September 2003 14:37 (twenty-two years ago)

Lester: cursief - aan te bevelen als je iemand citeert - doe je zo:

<i>cursief</i>

Dat maakt het lezen van een betoog met nogal wat citaten een stuk eenvoudiger.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 12 September 2003 15:59 (twenty-two years ago)

Me and computers: It'll never work out....

Maar ik doe mijn best...

Lester Bangs (Lester Bangs), Friday, 12 September 2003 16:43 (twenty-two years ago)

Da's lief van je.

Arien die suggereerde dat ik er, als popjourno/concert-dj juist wel had moeten zijn en het woord taak in de mond nam.

Zeg Nol, op geen moment heb ik gesuggereerd dat je er MOEST zijn. Taak? Nee, werk. En dan ook nog alleen in geval van dat je er toevallig was en er iets zinnigs te melden valt. Maar dat zijn slechts details.

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 12 September 2003 16:59 (twenty-two years ago)

The Mars Volta fuckin rules!
OF:
The Mars Volta fuckin sucks wind!

Zo simpel zou het kunnen zijn, ware het niet dat het internet aan ontelbare zeikerds met een anale fixatie het platform biedt om ontzettend veel poeha te bouwen rondom een volstrekt subjectieve beleving. Dus, mijnheer Lester Bangs (how dare you claim this moniker): Prima als je meer belang hecht aan je eigen beleving dan aan de betreffende muziek, maar verwacht dan niet dat je mening daarmee van waarde is voor een ander.

Tot zover mijn ergernis.

CHILL
brownr

Robert Hugh Fuckin Norman Brown, Friday, 12 September 2003 22:12 (twenty-two years ago)

Tja, tuurlijk heb je gelijk: Mars volta is goed of kut (al kun je er natuurlijk ook neutraal tegenover staan), maar is uitgerekend dit forum - de Subjectivisten - niet bedoeld om subjectieve gedachten met elkaar te wisselen?

arnout, Friday, 12 September 2003 23:13 (twenty-two years ago)

Zo simpel zou het kunnen zijn, ware het niet dat het internet aan ontelbare zeikerds met een anale fixatie het platform biedt om ontzettend veel poeha te bouwen rondom een volstrekt subjectieve beleving.

We heten ook niet voor niets de Subjectivisten, Bobby...;-)

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 12 September 2003 23:13 (twenty-two years ago)

Bedankt voor de feedback, jongens. Het gaat mij erom, dat ik de laatste paar weken in de media inderdaad een groeiende tegenzin tegen The Mars Volta heb waargenomen. Het leek mij interessant om daar in dit forum 'ns te zoeken naar meningen/visies daarover. Ziet mijn oog: Een thread met als titel "Mars Volta backlash"!

Echter, in plaats van een discussie betreffende de muziek van de heren en de reakties daarop (al of niet in de media), lees ik een of ander geneuzel van Lester Bangs (sic) over zijn hype-overgevoeligheid. BOEIEND.

Ik denk dat Lester Bangs zich erg thuis zou voelen in de redaktie van NME.

CHILL
brownr

ps: don't call me bobby. please.

Fuckin Hugh Robert Brown Norman, Saturday, 13 September 2003 04:36 (twenty-two years ago)

ps: don't call me bobby. please

Mijn oprechte excuses. Ik las je naam en toen ging die verrekte New Edition-knop weer eens bij me om ;-) Zal ik niet meer doen...

Echter, in plaats van een discussie betreffende de muziek van de heren en de reakties daarop (al of niet in de media), lees ik een of ander geneuzel van Lester Bangs (sic) over zijn hype-overgevoeligheid. BOEIEND.

Nah ja, het roept wel een paar interessante vragen op over de werking van hypes bij zowel publiek als media. In ieder geval boeiend genoeg.

Ariën Rasmijn (Ariën), Saturday, 13 September 2003 06:33 (twenty-two years ago)

Beste Bobby,

ook had ik gehoopt op een reaktie van jouw kant. Al was het maar omdat het een bewijs zou zijn dat meerdere mensen al op de hoogte waren van de 'natuurlijke' backlash die langzaam op gang begint te komen.
Topic-titels worden doorgaans sneller geboren dan topics. Je begint over de muziek, krijgt een reaktie, wandelt twee zijstraten naar rechts en hebt het opeens over iets anders (of jezelf).

Ik vind het een goede plaat, maar niet zooooo'n goede plaat. Ik heb hem zelfs een week in mijn Moordlijstje gezet omdat ik hem wel goed vond, tot ik er achter kwam dat hij, door enige enorme fans, hoog gehouden werd. Toen heb ik hem er terstond uitgehaald, bang als ik was (en ben) dat het de plaat van het jaar gaat worden. Zo goed vind ik hem namelijk niet en als het de plaat van het jaar wordt, raken we hem (qua historische overzichten ) ook nog eens nooit meer kwijt. En ik wil in 2010 gewoon niet denken dat The Mars Volta in 2003 de beste critici-plaat was! Overigens moet ik er ook niet aan denken dat de Audio Bullys dat zouden blijken te zijn, maar dat terzijde....

Eigenlijk geeft ook dat al weer aan dat iedere keuze die je als journo maakt, een muziek-gerelateerde en een niet-muziek-gerelateerde kant heeft. Als die plaat namelijk bij mijn vijf beste releases van die week hoort, moet hij eigenlijk gewoon in mijn lijstje staan, maar ik doe toch ook aan accent-denken. Staat er een plaat op 1 die ik bagger vind en een plaat op 2 die ik behoorlijk top vind dan mag je best een beetje schuiven....althans da's mijn mening....

Lester Bangs
NME editor

Lester Bangs (Lester Bangs), Saturday, 13 September 2003 11:28 (twenty-two years ago)

Ik ben eigenlijk nog het meest benieuwd naar wat al die emo-kids met zwartgeverfd haar nu van het optreden in Vera vonden.

Een reactie van een bandlid van een bekende Vera huisband (ik ben zo onvriendelijk deze onder de term emo-kid te scharen): "Ik heb er een beetje een dubbel gevoel over. Al dat gefreak (...) Ik luister toch liever naar de CD" :)
Wat heb je trouwens tegen emo? "En Mono had in 1998 misschien nog enigszins origineel geklonken". OK het is niet origineel en ook niet mijn kopje thee mr bespeur ik hier geen denigrerende houding? Om terug te komen op de thread: misschien eveneens een tegen-beweging?

...opvallend hoe vaak in Vera na het concert door de liefhebbers het argument 'maar-het-zijn-zulke-goede-muzikanten-en-ze-doen-zulke-aparte-en-ingewikkelde-dingen' in de strijd werd gegooid.

Dat was mij ook opgevallen inderdaad :). Zelf had ik er weinig last van. ATDI had ik nog nooit gehoord (nog steeds niet, eigenlijk). Voor mij was het toch vooral weer een aardige poging om mijn persoonlijk record "zo lang mogelijk op je tenen op een, van tapbier plakkerig geworden vloer, naar een bandje turen, met oordoppen in" te verbeteren...
Overiegns ben ik nav. het concertje wel van plan om mijn kennis van de ATDI family wat op te vijzelen. En ja, ik was er ook deels vanwege de hype.

Weinig reactie te vinden op het concert van de mars volta eergister in de Vera.

Misschien een gevolg van het bovengenoemde effect :-?

Hielke (Hielke), Saturday, 13 September 2003 22:02 (twenty-two years ago)

bovengenoemde effect = door Bas genoemde effect:
"a. mensen springen mee met de hype omdat dat hoort, maar komen er even later achter dat het toch niet hun ding is,
b. mensen vinden het geweldig, maar kunnen er niet tegen als de grote massa hun geheimpje ontdekt,"

Hielke (Hielke), Saturday, 13 September 2003 22:04 (twenty-two years ago)

een bekende Vera huisband

Namen!

Wat heb je trouwens tegen emo?

Tja, met het risico van simplificatie: er is een soort blauwdruk ontstaan van hoe dat genre schijnt te horen te klinken (gitaargeluid, manier van zingen, opbouw van de nummers, teksten over hoe vervelend het wel niet is om gedumpt te worden door je vriendinnetje, etc.). Vergelijk het maar met al die punkbands op Fat Wreck en Epitaph die halverwege de jaren negentig allemaal hetzelfde klonken. Dat staat me tegen.

bespeur ik hier geen denigrerende houding?

Nee hoor, ik vond de muziek van Mono gewoon heel erg bij elkaar gejat. Niks mis mee als je er wat origineels mee doet, maar dat was wat mij betreft niet het geval.

gieteling (fietswiel), Sunday, 14 September 2003 09:03 (twenty-two years ago)

Ik vond het concert in Vera behoorlijk ruk. Ik begon me na 45 minuten stierlijk te vervelen en kreeg het idee dat ik naar een Santana-kloon stond te kijken. Heb het einde niet gehaald en de cd ook al een week niet meer gedraaid. Ik ben voorlopig even uitgemarsvoltaad...

Joost Jan (Joost Jan), Tuesday, 16 September 2003 12:01 (twenty-two years ago)

Namen!

Jetsetready.

Niks mis mee als je er wat origineels mee doet, maar dat was wat mij betreft niet het geval.

Wat mij betreft ook niet. Voor mij is originaliteit dan ook niet echt een criterium, in díe zin dat een band origineel zou moeten zijn om mij te bekoren. Maar goed, ik ga dan ook nog niet zo heel lang mee. Misschien dat minder originele muziek op den duur begint te vervelen...? >:oP

Hielke (Hielke), Tuesday, 16 September 2003 15:17 (twenty-two years ago)

Het is geen kwestie van oorzaak en gevolg; origineel dus goed, integendeel. Het hangt ook van het genre af. Het is, vrees ik, nogal subjectivistisch.

Jetsetready

Prima voorbeeld van wat ik niet leuk vind aan 'emo'.

gieteling (fietswiel), Wednesday, 17 September 2003 07:39 (twenty-two years ago)

Beste Ariën, Lester(?),

Bedankt voor jullie reakties, die wel degelijk stof tot nadenken bieden.

Nah ja, het roept wel een paar interessante vragen op over de werking van hypes bij zowel publiek als media. In ieder geval boeiend genoeg.
Ik vind de werking van hypes bij media eigenlijk veel boeiender dan de werking van hypes bij het publiek. Die lopen naar mijn idee parallel aan elkaar. Met het verschil dat muziek-critici, -recensenten en -journalisten opereren vanuit het idee van liberaal en onafhankelijk denken, alsof ze objectief kunnen zijn in hun subjectivisme en vice versa. Uiteindelijk zijn ze als ieder ander onderhevig aan trends, stemmingmakerij, hypes, hoe je het noemen wil, of anders wel de stemmetjes in hun hoofd. In casu The Mars Volta: Ergens wordt geroepen "The Mars Volta is kut" en ineens lees je het overal. Het ergste vind ik dat ieder die dat nu roept doet voorkomen alsof hij/zij hierdoor een onderscheidend, uniek standpunt inneemt.

ook had ik gehoopt op een reaktie van jouw kant. Al was het maar omdat het een bewijs zou zijn dat meerdere mensen al op de hoogte waren van de 'natuurlijke' backlash die langzaam op gang begint te komen.
Maar dat is het nu juist. Ik vind het geen 'natuurlijke' backlash. Er zit naar mijn smaak zelfs iets heel kunstmatigs aan die backlash. De band wordt naar mijn idee meer afgerekend op hun intentie dan op hun muziek. Of afgerekend op de beperkte aandachtsspanne van de gemiddelde subjectivist. Langdradig heet hun muziek te zijn, pretentieus. Ja, dahag, dat is zoiets als roepen dat de Strokes kut zijn omdat hun liedjes allemaal het couplet-refrein formaat hebben en de drie minuten niet kunnen overschrijden zonder een flinke YAWN op te roepen. Ook die diskwalificerende toon van de meeste reakties in deze thread, JEUK krijg ik daarvan. Is dat nou moeite doen om je duidelijk uit te drukken?

Ik vind het een goede plaat, maar niet zooooo'n goede plaat. Ik heb hem zelfs een week in mijn Moordlijstje gezet omdat ik hem wel goed vond, tot ik er achter kwam dat hij, door enige enorme fans, hoog gehouden werd. Toen heb ik hem er terstond uitgehaald, bang als ik was (en ben) dat het de plaat van het jaar gaat worden.
So what? Wie maalt er eigenlijk in 2010 nog om dat de pennelikkers en masse een stijve kregen van "De-Loused"? Behalve de pennelikkers? Uiteindelijk gaat het erom, welke plaat/platen uit 2003 jij zelf nog koestert op de lange duur. Dat zijn de platen waarover ik het interessant vind om te lezen, nieuwe ontdekkingen doe ik wel zelf bij de lokale platenboer.

Eigenlijk geeft ook dat al weer aan dat iedere keuze die je als journo maakt, een muziek-gerelateerde en een niet-muziek-gerelateerde kant heeft. Als die plaat namelijk bij mijn vijf beste releases van die week hoort, moet hij eigenlijk gewoon in mijn lijstje staan, maar ik doe toch ook aan accent-denken. Staat er een plaat op 1 die ik bagger vind en een plaat op 2 die ik behoorlijk top vind dan mag je best een beetje schuiven....althans da's mijn mening....
Lester(?), je doet je best maar. Da's gelukkig politiek waarvan ik mij graag verre mag houden. Je bent in ieder geval eerlijk en je neemt de moeite om jezelf duidelijk te maken. Dat kan ik waarderen.

CHILL
brownr

ps: stiekem vind ik "de-loused" overigens erg mooi, maar dat terzijde.

Not-Bobby Brown, Thursday, 18 September 2003 21:53 (twenty-two years ago)

Ik hou van lijstjes. Ik vond het cool dat Coldplay de cd van het jaar werd, baalde er van toen Eminem dat werd, vond de hoge notering van The Streets top en zou The Mars Volta wel mooi vinden in de top 10 (zoals Queens of the Stoneage vorig jaar--of stond die ook zelfs op 1), maar een nummer 1 wil ik hem niet zien worden.
Maar volgens mij is het kaad al geschied. Want belangrijk als ik dit alles vind, zo ben ik ook een numeriek gokker....


Lester Bangs (Lester Bangs), Friday, 19 September 2003 02:18 (twenty-two years ago)

Of afgerekend op de beperkte aandachtsspanne van de gemiddelde subjectivist. Langdradig heet hun muziek te zijn, pretentieus.

Het kan natuurlijk ook gewoon langdradig zijn. Toen ik MV vorig jaar (of was het al 2 jaar terug?) zag, waren ze in ieder geval behoorlijk lang aan het rotzooien voor ze echt begonnen.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 19 September 2003 07:18 (twenty-two years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.