In welke mate moeten journalisten en dj's volgens jullie rekening houden met de wensen van het publiek. Of moet de ene groep dat wel en de andere juist weer niet?
Ik vraag dit omdat ik er heel dubbel over ben. Als journalist ben je volgens mij redelijk vrij, maar als dj kun je je al snel in twee werelden bevinden. Wat wil je draaien en wat draai je omdat het goed gaat op de dansvloer. Door de jaren heen ben ik 80% van het publiek enorm gaan haten.Ik benader mensen nog steeds vriendelijk , maar word bot al ik ze echt te stompzinnig voor woorden vind. En geloof me, jullie zijn over het algemeen stukken mondiger dan de gemiddelde punter in het publiek.
Vooral naarmate het later wordt, wordt het publiek brutaler en kunnen ze bij iedere, in hun oren, foute plaat voor je neus hangen en om 'hiphop en r&b ' vragen. ook al staat Public Enemy op.
Ik denk dat ik nog steeds doe wat ik doe omdat ik eelt op mijn schouders heb en goede contacten met de programmeurs. En omdat ik doorgaans wel 90% van de mensen op de dansvloer krijg juist omdat ik niet te veel luister naar raaskallende individuen.
Maar vroeger was ik een aardiger mens en ik baal een beetej van mijn hautaine 'afwijs-methode'.
Nou goed, terug naar de vraag aan het begin van het topic....
Fuck the People?
― Lester Bangs (Lester Bangs), Thursday, 18 September 2003 02:39 (twenty-two years ago)
― Ariën Rasmijn (Ariën), Thursday, 18 September 2003 05:45 (twenty-two years ago)
ergste was mijn hardrock set in jeugdhuis Sheltur. na een paar uur onbekende speed, thrash en powermetal laste ik een kwartiertje in voor de meisjes. beetje alternatief zeg maar. Nirvana, Bad Religion, Pixies. vrijwel meteen stonden er drie gure types naast me die me opdroegen Slayer's Angel Of Death te draaien. toen ik ze duidelijk maakte dat Slayer al geweest was (South Of Heaven) en ik niet van plan was nog een nummer te draaien (of ze moesten wachten tot een uur of 4) wilden ze me uit de deejaybooth sleuren. toch maar slayer dus. het leverde me wel de hele avond gratis biertjes op.
― theo (theo), Thursday, 18 September 2003 06:44 (twenty-two years ago)
― timmyhectic, Thursday, 18 September 2003 07:22 (twenty-two years ago)
Heh heh
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Thursday, 18 September 2003 11:55 (twenty-two years ago)
Anders houd je het niet vol.
Ik kan heel goed een hele nacht draaien zonder één woord te zeggen.
CHILLbrownr
ps, in the spirit of shameless self-promotion: please feel free to check out www.fabrikroyale.nl
― Not-Bobby Brown, Thursday, 18 September 2003 22:03 (twenty-two years ago)
― Lester Bangs (Lester Bangs), Friday, 19 September 2003 02:21 (twenty-two years ago)
― Hotel Lives (Hotel Lives), Friday, 19 September 2003 06:28 (twenty-two years ago)
― Vasquesz, Friday, 19 September 2003 10:01 (twenty-two years ago)
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Friday, 19 September 2003 12:41 (twenty-two years ago)
― Koos, Friday, 19 September 2003 12:49 (twenty-two years ago)
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Friday, 19 September 2003 12:55 (twenty-two years ago)
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Friday, 19 September 2003 13:00 (twenty-two years ago)
Verder heb ik net die oude Thread gelezen. Lachen! Mijn toevoeging: VVD-end Breda weleens -net pak/pijp in mond- zien shuffelen op 'Lightsaber Cocksucking Blues' van McLusky? Hilarsch!!!
― Hotel Lives (Hotel Lives), Friday, 19 September 2003 13:10 (twenty-two years ago)
― carlos (carlos), Friday, 19 September 2003 13:29 (twenty-two years ago)
Met die vrijheid doelde ik eigenlijk vooral op het feit dat journalisten wel grofweg kunnen doen wat ze zelf willen omdat ze leven binnen de pers-bubble. Ik vind dat album van Dizzee Rascal bv. ook dope, maar geen hond trekt dat in het publiek of op de dansvloer.Dat is typisch zo'n plaatje wat ik draai, waarna ik iemand van V2, een programmeur van een concertzaal, een journo en mijn collega-dj uit hun dak zie gaan, terwijl de rest van de zaal denkt: ' Wat een verrotte kutplaat vol ongecoordineerde ritmes en bavianen-zang. Wordt het de hele avond zo? 'Dat willen journo's nog wel eens over het hoofd zien.
Maar het is ook hun taak om dat deels over het hoofd te zien. Ze meoten rapporteren over wat zij te gek of matig vinden in de hoop dat ze het publiek ook inspireren of hun mening laten delen. Maar je kunt nog zo vlammend over Dimmu Borgir schrijven, de gemiddelde student zal hem natuurlijk toch niet gaan kopen.
Zo is het hele electro genre helaas ook een sprookje dat vrijwel niet bestaat. Zelfs Tiga en Syntherius en Felix da Housecat zijn doorgaans te hoog gegrepen. Alleen de hit van Fischerspooner en Bennie Bennassi doen het goed op een dansvloer als er meer dan 200 bezoekers in de tent passen. Neemt niet weg dat het een leuk specialisme is en leuke ons kent ons avondjes kan opleveren. Maar het grote publiek vindt het kille, eentonige nazi-muziek. En geef ze eens ongleijk. Maar ik ben bv. graag een kille, eentonige nazi!
― Lester Bangs (Lester Bangs), Friday, 19 September 2003 14:09 (twenty-two years ago)
― carlos (carlos), Friday, 19 September 2003 14:28 (twenty-two years ago)
― Lester Bangs (Lester Bangs), Friday, 19 September 2003 14:56 (twenty-two years ago)
― El Bobby, Saturday, 20 September 2003 09:09 (twenty-two years ago)
lester heeft gelijk. de journalist is vrij. de redactie wordt echter constant gebombardeerd door de platenmaatschappijen. dat leidt meer dan eens tot niet al te prettige communicatie over en weer. hoe vrij je als medium bent hangt dan ook nogal af van je eigen opstelling. en wat betret Peaches: de persdag zat bombvol waardoor de mindere media - kindamuzik bijvoorbeeld - niets eens bij de dame mocht aanschuiven. erg jammer overigens want ik had het met haar graag over haar ontzettend slappe cd gehad.
― theo (theo), Saturday, 20 September 2003 09:24 (twenty-two years ago)
In het verleden o.m. voor Watt en het Parool, nu voor Music Minded, Oor, Samsonic, Blvd., Havana en idd ook Live XS.
Meestal gaat het om interviews (500 of 900 wrd.) en dan heb je weinig ruimte om ' de achtergrond ' in te gaan. Bij de hype-column wil ik zelfs alleen veel extra tips geven omdat we te weinig cd-recensie pagina's hebben per maand.
Ik heb in het verleden o.m. het eerste grote artikel over Fatboy Slim en de reden van de verpopping van dance geschreven in Nederland, De zin en onzin van Nu-Metal beschreven en ben momenteel bezig met een ander project....Just off the top of my head, want ik moet zo naar Rotterdam voor Bazar Curieux....
Maar gelukkig geniet je van de hypes en als je vindt dat er iets onderbelicht is in journalistiek Nederland, laat het me hier dan even weten, wellicht is het de moeite waard en speel ik het door richting de bladen.....
Dus niet zo maar mekkeren.....Awwwwwhight?
― Lester Bangs (Lester Bangs), Saturday, 20 September 2003 11:32 (twenty-two years ago)
of misschien is het wel gewoon Guuz....waar is die trouwens tegenwoordig?
Maar de column ging vorige week over tijdsbesteding, dus ik vond het zinnig om wat site-namen op de studenten los te laten....
― Lester Bangs (Lester Bangs), Saturday, 20 September 2003 11:37 (twenty-two years ago)
― Ariën Rasmijn (Ariën), Saturday, 20 September 2003 13:45 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Saturday, 20 September 2003 14:59 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Saturday, 20 September 2003 15:29 (twenty-two years ago)
Je kunt het 'power to the people'-principe ook té ver doorvoeren, Koos. De DJ (en ik ben er zelf geen, laat dat duidelijk zijn) heeft zijn plek veroverd omdat hij niet alleen maar aan de zijlijn staat te zeuren, zoals veel ontevreden wannabee-dj's wel doen. Die heeft er voor gezorgd - misschien wel uit onvrede, zoals hierboven al genoemd is- dat hij of zij er zelf staat te draaien. Als dat Darwinistisch of ondemocratisch is, dan is dat zo. Maar de man of vrouw achter de draaitafel staat daar niet omdat hij of zij een loterij heeft gewonnen, maar omdat hij/zij goed kan draaien. Anders zie je er de week erop wel een ander staan.
― Gerard (Gerard), Saturday, 20 September 2003 15:47 (twenty-two years ago)
― Lester Bangs (Lester Bangs), Sunday, 21 September 2003 14:20 (twenty-two years ago)
― Hotel Lives (Hotel Lives), Monday, 22 September 2003 17:29 (twenty-two years ago)
― Lester Bangs (Lester Bangs), Monday, 22 September 2003 21:49 (twenty-two years ago)
― Ariën Rasmijn (Ariën), Monday, 22 September 2003 21:54 (twenty-two years ago)
Toch opvallend druk nog. 200 man op een regenachtige maandag bij een bandje waar volgens mij geen enkel blad wat over geschreven heeft.
― Lester Bangs (Lester Bangs), Monday, 22 September 2003 22:07 (twenty-two years ago)