Ja als je in het Midden Oosten met z’n allen ineens een beetje subjectivistisch gaat lopen te wezen, geeft dat natuurlijk onrust. Dat ervaren wij al in een kleine kring, duh. Hier toch weer onze underground lijstjes uit het:
Schaduwkabinet
We luisterden naar: Charles-Eric Charrier, Hannah Peel, Popol Vuh, The Soft Moon, Wooden Wand, Richard Youngs, V/A-Hidden Landscapes, Lifelover, Blood Ceremony en Calibro 35. En keken naar: Comme Une Image.
― Jan Willem Broek, Tuesday, 1 February 2011 22:43 (fourteen years ago)
Nwe Blood Ceremony is idd erg sterk, stuk vetter en zelfverzekerder dan voorheen. Ze durven ook echt voor de dikke hook te gaan af en toe, lekker, wat dat betreft wel een beetje à la de laatste Cathedral. Dan neem ik dat hippy dippy frilly willy k*tgefluit tussendoor graag voor lief ;)
Mijn luister- en kijkvoer deze week ('s kijken of dit werkt):http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/large/234323277.jpg?AWSAccessKeyId=0ZRYP5X5F6FSMBCCSE82&Expires=1296634186&Signature=ZWdai8ypckQ7nyVIaMtbuhveQn0%3D
― Thijs, Wednesday, 2 February 2011 08:02 (fourteen years ago)
Ik krijg een blauw vraagteken (rood kruisje op Winders) …
Nieuwe Burzum hier (klinkt OK) en Earth (mehriffic, met dank aan suffe jengelcello, maar geef 'm nog wel een kansje).
― Martijn Busink, Wednesday, 2 February 2011 08:18 (fourteen years ago)
Zo dan: http://twitpic.com/3viczx
Burzum nog niet gepopt; Earth niet verrassend maar vertrouwde kwaliteit en inderdaad, peutje minder gestrijk had fijn geweest.
― Thijs, Wednesday, 2 February 2011 08:24 (fourteen years ago)
Oh, en eindelijk Vektor op vinyl besteld en de nieuwe helden dienen zich alweer aan: Nekromantheon's Divinity Of Death is errug fijne thrash uit Kolbotn. Audiopain, Infernö … van die typisch Noorse Deutschthrash worship.
― Martijn Busink, Wednesday, 2 February 2011 08:41 (fourteen years ago)
die Megadeth hoes ziet er extra stoer uit op vinyl :)
― Ludo, Wednesday, 2 February 2011 09:06 (fourteen years ago)
Jonge eggt ik zweer, ik kreeg srsly vlindertjes in me buik toen ik na twintig jaar dat knalgele artwork van de binnenhoes weer in handen had [/dushi]
― Thijs, Wednesday, 2 February 2011 09:17 (fourteen years ago)
in de nieuwe VPRO gids deel 2 met Lemmy over de ecönomie, o.a. over de prijs van hoeren in Arnhem en Tilburg. al aangekondigd: deel 3, Lemmy over islamitisch bankieren. :D
― Ludo, Wednesday, 2 February 2011 14:07 (fourteen years ago)
interessant interview met R Kelly door.. W Oldham. heheh.
http://www.interviewmagazine.com/music/r-kelly/
en (in een gedachtenkronkel van mij dan he) Oldham begint ook al over het komt Bruce Springsteen werkelijk wel eens in de supermarkt. (waar ik t ooit in een Subs-artikel over had)
OLDHAM: From the records, one gets the sense that you have something like a real life. But I would imagine it’s kind of hard for you to have that. I mean, you can’t just walk around on the street, right?
KELLY: No, but I pick my spots, man. I pick my spots. I can get on people’s nerves, so they can get so used to me that they ain’t lookin’ at me that way no more. *laughs* So I got my little spots where I go play basketball. They’re used to me there. I know where I can go eat. But I don’t just randomly go to the mall—unless I just feel like I need some attention and I need somelove. Then I go to the mall.
― Ludo, Wednesday, 2 February 2011 17:59 (fourteen years ago)
rrrrRIP
http://3.bp.blogspot.com/_yaMALSKGApA/SYuBbtk_EoI/AAAAAAAAAC4/rBDiz5DOAnI/s400/White+Stripes.jpg
― Thijs, Wednesday, 2 February 2011 19:02 (fourteen years ago)
Ali B. Op Volle Toeren is trwns echt een leuke, lieve serie. :)
― Martijn Busink, Wednesday, 2 February 2011 20:33 (fourteen years ago)
heh (zelfs!?) mijn moeder is ENORM fan daarvan. Ali B for president dus :)
― Ludo, Wednesday, 2 February 2011 20:35 (fourteen years ago)
Het is niet cynisch, zo on-Wilders. Je zag Bonnie echt opleven. En Ali heeft gelijk, die stem is geweldig. Nu nog eens een goeie plaat maken, want die heb ik nog niet gevonden. Nu blijft het bij Dokter Bernhard en een paar momenten op de Abba coverplaat met José. :)
― Martijn Busink, Wednesday, 2 February 2011 20:39 (fourteen years ago)
Ik heb ook een zwak voor die Ali, voor de persoon, niet zijn muziek...Hij zegt ook meestal rake dingen.En dat programma is idd erg leuk.
― arnout, Wednesday, 2 February 2011 21:02 (fourteen years ago)
Blood Ceremony is goed, maar ik ga toch vooral voor Danzig-met-zangeres vibe van Royal Thunder.
Verder:Charles Bradley - No Time For Dreaming - De beste deep soul plaat van de laatste 25 jaar? In ieder geval: fantastisch! Ik was een beetje bang dat die Budos Band wat te smooth was voor Bradley, gezien hun soloplaten en hun werk met Lee Fields, maar ze kunnen ook een perfecte Stax doen.Eli "Paperboy" Reed - Come and Get It! - Het is geen Charles Bradley natuurlijk, maar ook dit is toch wel een heel lekkere plaat. Voor de poepruige R&B-afsluiter 'Explosion', inclusief Little Richardgillen kan me zeer bekoren.Zeus - Say Us - Niet de Nederlandse stonerrockers met die gast van Draadstaal, maar een Canadese band. Jaren zeventig Beatleske AOR met indierammeltje. Erg in de lijn van Dr. Dog en Richard Swift dus en net zo goed.Rotten Sound - Cursed - de grindcoreband die stiekem liedjes kan schrijven en dynamiek gebruikt slaat weer toe.Cough - Ritual Abuse - Amerikanen die heel erg van Electric Wizard houden (ze hebben ook een nummer 'Crippled Wizard', Crippled Black Phoenix is natuurlijk een afsplitsing van Electric Wizard). Niet erg, want ik houd ook heel erg van Electric Wizard.Kamelot - Poetry for the Poisoned - Heel erg foute powerprog die ik stiekem toch wel waardeer omdat ze teruggrijpen op het geluid van Queensrÿche en Savatage. Vooral de tragere tempi zijn een verademing met de hysterische concurrentie. Kan de zanger lekker zwelgen (check 'The Zodiac')
― Martijn ter Haar, Thursday, 3 February 2011 11:44 (fourteen years ago)
Die Charles Bradley kan mij ook wel bekoren. Zaterdag 19-2 in het voorprogram van Lee Fields in de Paradisio.
― clismo, Thursday, 3 February 2011 17:08 (fourteen years ago)
Die Charles Bradley is een gouden tip, thx!
― Jan Willem Broek, Saturday, 5 February 2011 10:11 (fourteen years ago)
Killers is 30 geworden. Nou valt er te discussiëren over waar de plaat hoor in het Iron Maiden- en metalpantheon, maar de hoes is toch wel dé iconische metalhoes:http://www.invisibleoranges.com/wp-content/uploads/2011/02/ironmaiden-killers.jpg
― Martijn ter Haar, Sunday, 6 February 2011 13:45 (fourteen years ago)
Ik ben opgegroeid in de Dickinson era maar ik zou tegenwoordig at gunpoint voor die eerste twee kiezen hoor.
― Martijn Busink, Sunday, 6 February 2011 13:52 (fourteen years ago)
Kamelot glijdt af en toe wel heel erg weg in edelkitsch, maar Roy Khan is een geweldige zanger (maar voorheen in Conception in een betere band).
― Martijn Busink, Sunday, 6 February 2011 14:00 (fourteen years ago)
RIP Gary Moore.
https://www.youtube.com/watch?v=xsKpazeA5L8&feature=player_embedded
― Martijn ter Haar, Sunday, 6 February 2011 20:46 (fourteen years ago)
Old.
― Martijn Busink, Sunday, 6 February 2011 22:05 (fourteen years ago)
nou ja zeg: old :-)tis toch geen wedstrijd wie het het eerste ergens heeft geplaast dan wel gezien?
― Jan Willem Broek, Monday, 7 February 2011 08:20 (fourteen years ago)
Tst
Kersverse RIP dan maar :(
http://theobelisk.net/obelisk/wp-content/uploads/2010/04/cathedral1-Photo-by-Steve-Bliss.jpg
Cathedrals laatste plaat The Guessing Game vond ik zoals eerder gezegd sublieme slab silly music en bevatte met die krazy afsluitende autobiografische track eigenlijk al de onheilstijding.
― Thijs, Monday, 7 February 2011 12:03 (fourteen years ago)
Maar goed, er komt nog een afscheidsalbum + tour, dus.
― Thijs, Monday, 7 February 2011 12:05 (fourteen years ago)
Had ik ook al lang op m'n Facebook gepost. 8)
Deze aankondiging bevat nog wel de nodige bedenktijd … dus eerst zien dan geloven. :)
En Tura Satana is overleden (van de Russ Meyer flicks die ik nog steeds eens moet zien).
― Martijn Busink, Monday, 7 February 2011 12:44 (fourteen years ago)
dat verdient een plaatjehttp://27.media.tumblr.com/tumblr_kph1xa3hBK1qzxt79o1_400.jpg
een latere jaren plaatje zou dan weer flauw zijn
http://www.horrorsociety.com/wp-content/uploads/2008/11/399065121308_0_bg3.jpg
― Ludo, Monday, 7 February 2011 13:02 (fourteen years ago)
Nou ja, beter op je 50ste dan op je 30ste, zeg maar.
― Thijs, Monday, 7 February 2011 16:47 (fourteen years ago)
*60*ste, nog beter.
― Thijs, Monday, 7 February 2011 16:48 (fourteen years ago)
Sjonge, een inspiratiebron, helemaal tot het gaatje …
― Martijn Busink, Monday, 7 February 2011 17:11 (fourteen years ago)
Man wat is Spotify geweldig.Toch maar voor de unlimited gegaan, ik werd gek van de reclames.Deze week luisteren we naast de verplichte Barok (ik heb die zooi immers zelf gekocht haha) Jordi Savall en ik ga geld tekort komen...ik kan het unlimited luisteren op Spotify maar ik wil het zelf hebben natuurlijk.Naast de welbekende kastelen-banketten en ridders muziekjes, die vaak mooier zijn dan je eigen assoiciatie ervan maakt speelt Savall ook veel vroeg Oosterse muziek en erg goed.Diáspora Sefardí is geweldig mooi.
https://img.skitch.com/20110207-bgjp3qb9ktpehped3i8wtqruk8.jpg
― arnout, Monday, 7 February 2011 21:22 (fourteen years ago)
http://img.ibtimes.com/www/data/images/full/2011/01/13/58874-spotify-founders-martin-lorentzon-and-daniel-ek.jpg
― Thijs, Monday, 7 February 2011 21:46 (fourteen years ago)
Ik probeer die Savalli op aanraden van velen wel 'ns maar 't wil nog niet beklijven hier.
― Martijn Busink, Monday, 7 February 2011 22:20 (fourteen years ago)
Niet alles is even geweldig, net als bij Barok muziek ligt eenvormigheid al snel om de hoek, zowel de wersterse als de oosterse muziek uit de middeleeuwen en renaissance en ver daarvoor.Veel renaissance muziek moet het hebben van die melancholieke gamba klank, waar ik een zwak voor heb, maar muzikaal is het toch allemaal wat kaal, met uitzonderingen als bijv een Monteverdi nagelaten (alhoewel ik van hem dan weer alleen zijn Mariavespers en L'Orfeo echt mooi vind, zijn madrigalen gaan er bij mij niet in en ik heb het vaak geprobeerd)
Maar wat Savalls uitvoeringen bijzonder maakt is dat uit alles een grote betrokkenheid blijkt, dat hoor en voel je.Naast het oude repertoire heeft Savall zich ook aan de 'klassieke' werken gewaagd, zoals Beethoven's 3e symfonie en Mozart's requiem en deze uitvoeringen zijn voor mij ver favoriet.En zijn uitvoeringen van Bach's Brandenburgse concerten is exemplarisch.
De klank van zijn opnamen, een hele donkere, volle klank en alles verpakt in kleine kunstwerkjes, fraai geillustreerde digipacks, waar je hebberig van wordt.
Spotify is echt een uitkomst, er vallen heel wat potentiele hebbertjes af, waar ik vroeger op basis van een korte luistersessie in de platenzaak gewoon tot een miskoop was over gegaan.
― arnout, Monday, 7 February 2011 22:59 (fourteen years ago)
Klopt dat Spotify je eens rustig naar van alles en nog wat kan laten luisteren, maar de luisterpaal van 3voor12 heeft ondanks het tijdelijke meer naar mijn goesting. Ik probeerde laatst voor mijn radioprogramma een link te maken naar Lura, de nieuwste Yael Naim (uit 2010) en nog wat artiesten maar mooi dat het er niet op staat. En dat zijn toch niet de meest obscure artiesten...?
― Jan Willem Broek, Tuesday, 8 February 2011 00:28 (fourteen years ago)
ja maar ja maar de geluidskwaliteit van de luisterpaal is toch wel een heel stuk lager, toch? of ligt dat aan brakke internetverbindingen..
mooie verhalen weer Arnout, als ik tijd vind zal ik die Diaspora Sefardi plaat ook eens opzoeken.
ik luisterde qua klassiek afgelopen week een releaseje van het Kronos Quartet dat ik lukraak uit de bieb had geplukt, waar ze o.a. wat Glass deden en wat Scandinavisch aandoende namen, allemaal vrij modern maar toch tonaal. een en ander eindigde trouwens met een klassieke bewerking van Purple Haze van Hendrix, gheh.
http://open.spotify.com/album/0wttoq6XTbp1U6Z2LcVfJj
en dan met name deze: http://open.spotify.com/track/5ws7jQTEZtFWcwdzFBDRVxeen strijkkwartet van ene Sallinen
― Ludo, Tuesday, 8 February 2011 07:59 (fourteen years ago)
Ik had een Luisterpaal rip van de laatste Jeugd te pakken (een alert geluid in Aldiedingen deed zulks mij vermoeden en een latere cd rip bevestigde dat) maar dat klonk als een ouwe krant idd.
En ja, ik moet gewoon eens rustig gaan zitten voor Savalli, maar mij valt altijd een zekere wolligheid in het geluid op. Ik begin net een beetje smaak te ontwikkelen bij 'klassieke' muziek. Een voorkeur voor bepaalde uitvoeringen zeg maar, al kan ik het nog niet omschrijven.
Verder ben ik waar het oude en traditionele muziek betreft erg van de eenvormigheid. :)
― Martijn Busink, Tuesday, 8 February 2011 08:18 (fourteen years ago)
ik vind de luisterpaal genoeg om te beslissen of ik het "iets" ga vinden...daarbij luister ik zoveel via de pc dat ik allang aan crappy geluid gewend ben geraakt :-)
spotify geluid is beter...alleen ik krijg zo vaak 0 op het rekest dat ik pas in laatste instantie naar spotify grijp
― Jan Willem Broek, Tuesday, 8 February 2011 09:49 (fourteen years ago)
kan me herinneren ergens gelezen te hebben dat de 3voor12-luisterpaal qua geluidskwaliteit (vergelijkbaar met) 96kpbs mp3 is. expres ook om het rippen niet al te veel de moeite waard te maken.
― Joris Stereo, Tuesday, 8 February 2011 09:52 (fourteen years ago)
Ik vind de geluidskwaliteit van Spotify overigens erg goed.Naar ik weet hebben de MP3’s bij de ‘Open’ en de ‘Unlimited’ versie een 128 kb/ps formaat.Bij de ‘Ultimate’ is dit 320 kb/ps.Nu hoor ik vanaf 160 kb/ps (mits goed reript) nog maar heel weinig verschillen tussen MP3 en CD en vanaf 256 kb/ps echt helemaal geen verschil meer.
Maar die 128 kb/ps MP3’s zijn toch echt van een goede kwaliteit hoor.Een compressie kan 2 kanten op gaan: het geluid wordt blikkerig en schel of het geluid wordt ronder, de scherpe kantjes gaan er een beetje vanaf (maar ook wat resolutie en ruimtelijkheid) Bij Spotify free en unlimited geldt het laatste en in het gunstigste geval doet dit slechte, vroeg digitale opnamen vriendelijker en gek genoeg ‘analoger’ klinken.Klassieke opnamen van midden jaren 80 klinken in het MP3 formaat veel lekkerder dan in het originele WAV of AIFF formaat.En goede opnamen klinken niet veel slechter dan het origineel, dus eigenlijk zou ik nooit meer cd’s hoeven kopen en als het aanbod van Spotify groeit en blijft (dus niet dat opeens bepaalde albums zijn gedelete) dan zou ik ook nooit meer iets hoeven downloaden.
Jammer genoeg ben ik altijd nog gehecht aan de stoffelijkheid: de mooie verpakking en het tekstboekje, bij klassieke muziek is dit voor mij een meerwaarde, een stukje luxe, een tevreden gevoel.Maar zelfs de grootste audiofiel zou met de ‘Ultimate’ versie van Spotify gelukkig kunnen zijn, je hebt met 320 kb/ps MP3’s een zo goed als losseles formaat (waavan ik in ieder geval geen verschil met de oorspronkelijke CD kan vaststellen) en verbindt de PC met een externe DAC en je hebt een geweldig geluid.
― arnout, Tuesday, 8 February 2011 11:11 (fourteen years ago)
je hebt met 320 kb/ps MP3’s een zo goed als lossless formaat (waavan ik in ieder geval geen verschil met de oorspronkelijke CD kan vaststellen)
320 is ruim voldoende idd, maar toch hoor ik met vinyl nog wel een onmiskenbaar kwaliteitsverschil, en dan heb ik nog enorme rukboxen ook. Toevallig recent met de laatste Taylor Swift nog rechtstreeks van Spotify Premium naar vinyl geüpgrade, en ik wist echt niet wat ik hoorde, het leek bijna wel een compleet andere plaat.
― Thijs, Tuesday, 8 February 2011 12:08 (fourteen years ago)
Het is Savall zonder -i- ;) Ik begrijp je kritiek wel over die wolligheid, maar dat ligt dan meer aan de opnameklank en het gebruik van darmsnaren - en daar goed mee om weten te gaan (darmsnaren kunnen in verkeerde handen ook heel agressief klinken, luister maar eens naar de allervroegste opamen van de zgn. 'authentieke uitvoeringspraktijk', een jonge Harnoncourt bijvoorbeeld)Het spel van Savall is allesbehalve wollig te noemen, bij Beethoven 3 bijv. juist erg ruw en ongepolijst.
Ik vind die donkere klank prachtig, zo veel zachter en fijnzinniger dan de metalige klank van een traditioneel (strijkers)orkest.
― arnout, Tuesday, 8 February 2011 16:32 (fourteen years ago)
een en ander eindigde trouwens met een klassieke bewerking van Purple Haze van Hendrix, gheh.
― arnout, Tuesday, 8 February 2011 16:42 (fourteen years ago)
Die Philip Glass stukken doen me niet veel, ik heb sowieso niet veel met zijn muziek, het knappe is dat zijn muziek direct herkenbaar is, een eigenheid, maar de eenvoud en repetitie is een zwaktebod.Hetzelfde gaat wel op voor een Steve Reich en een Arvo Part, al heeft de laatste ook hele mooie stukken geschreven.Gorecki's 3e symfonie kan ik heel goed hebben, die draai ik nog wel eens (Zinman / Upshaw), prachtige 2e deel!
― arnout, Tuesday, 8 February 2011 16:47 (fourteen years ago)
Oh en bij Morton Feldman val ik of in slaap of word ik agressief...
― arnout, Tuesday, 8 February 2011 16:48 (fourteen years ago)
Nog een dingetje over die Diáspora Sefard, het is natuurlijk in vergelijking met een Ross Daly, ik noem maar een naam (ik ben niet thuis in de Oosterse/ oude Griekse muziek) nogal wat 'gecultiveerder', d.w.z. de sopraan, Savall's vrouw zingt bijvoorbeeld met een te licht timbre en een gezwollen klassiek geschoolde toon, daar moet je van houden.
En laten ze Daly ook hebben op Spotify, helaas niet het album At the Cafe Amanhttp://open.spotify.com/album/2SC57LCxjaL0UCshUuHL36
Zo en nu houd ik mijn klep
― arnout, Tuesday, 8 February 2011 17:33 (fourteen years ago)
ben ook geen groot Glass-fan verder, de week daarvoor had ik bijvoorbeeld een van zijn recente concerten/symfonien op cd, maar dat was echt inspiratieloos en dus heb ik de titel ook niet onthouden.
inmiddels de vocale helft van die Diaspora cd bijna helemaal gehoord, soms werken de vocalen me wel wat op de zenuwen, maar het Arabische aspect is zeker boeiend.
― Ludo, Tuesday, 8 February 2011 19:41 (fourteen years ago)
de intrumentele stukken zijn geslaagder...dat gezwollen toontje werkt idd een beetje op de zenuwen, geen moeite mee in andere muziek, maar bij die Oosterse instrumentatie verwacht je ook een donkerdere volkse stem.
― arnout, Tuesday, 8 February 2011 20:06 (fourteen years ago)