Die nieuwe Strokes is toch wel verrotte goed

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Je kunt hoog of laag springen, brullen wat je wilt, er toch al niet zo van houden, 'm gedownload hebben of as. maandag kopen, ze perse willen neerhalen, een hekel aan ze hebben omdat de Engelse pers ze ophemelt alsof ze Strokes-aandelen bezitten, maar.....

Hij is meer dan geslaagd.

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 17 October 2003 02:17 (twenty-one years ago)

Wat is er dan zo geslaagd aan? Argumenten!

Ik heb mijn stinkende best ervoor gedaan. Echt waar. 'Is This It' was een van mijn favoriete platen van 2001 en ik heb het meer dan een kans gegeven. En het schoot tekort. Los van de drie nummers waar ik het in de vorige thread over had is het gewoon ondermaats. Het beklijft niet, mist focus en puntigheid. Aanpak anders, spel verfijnder, whatever, van een tweedimensionale fashionista bubblegum rock-n-roll band [en een die dat ook wil blijven] moeten de instant hits blijven komen. En die hoor ik hier niet.

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 17 October 2003 06:40 (twenty-one years ago)

de Vrij Nederland was ook al erg enthousiast.. (Maar die lopen natuurlijk altijd achter de feiten aan)

Ludo (Ludo), Friday, 17 October 2003 07:09 (twenty-one years ago)

Moet ik daaruit afleiden dat de Strokes tegenwoordig in de grachtengordel wonen en zingen over de Oorlog? :-)

Timmy die 'm al jaren alleen voor de puzzel heeft.

timmyhectic (timmyhectic), Friday, 17 October 2003 07:23 (twenty-one years ago)

* Julian's stem bezorgt me rillingen over mijn rug.
* Het quasi nonchalante toontje vind ik nog steeds te gek
* de stem-opname techniek ook
* de teksten, typisch New Yorks semi-detached, maar heel erg verscheurd, zijn prachtig
* De sound is veranderd en toch herkenbaar
* Er zijn reggae invloeden hoorbaar, zonder dat het plat wordt
* het laatste nummer is de nieuwe Last Nite
* de melodie lijn van 12.51 is understated, maar zit na verloop van tijd toch in je hoofd geramd. Ik neurie hem al onderweg naar huis zoals ik ook Satisfaction van Bennie Bennassi neuriede
* Julian is obviously weer single en pijn lijden is altijd goed als je muziek maakt
* Er staan geen duidelijke singles op, maar wel hippe singles
* Bij vlagen wordt er heerlijk vals gezongen
* Ritmisch zit het weer joekels strak en toch losjes in elkaar
* Het is een van de weinige platen dit jaar die me out and out blij maken. In plaats van te moeten miereneuken en me moeten bewijzen temidden van sommige fookheads hier is het een ' I feel cool so fuck y'all ' plaat en da's me veel waard.
* Deze redenering zal ongetwijfeld niet afdoende zijn. Fuck that. Muziek is een gevoel, Rock n roll is een way to walk, money doesn't matter (maar als je niet betaalt komen we je halen!), .....
(dwaalt af...en zet Room on Fire weer op....)

Lester Bangs (Lester Bangs), Friday, 17 October 2003 13:29 (twenty-one years ago)

Het gaat trouwens ook om tempo. Een maniertje van lopen. Een feel. Net wat te weinig slapen. Lichtelijk shaky, na een hangover van gisteren. Could use some food, will drink a coke....
I wanna be adored...Strummer bij de post, strak heldere lucht, slaapvuil nog op de oogleden, going clubbing at 12.51....ik weet het niet, het voelt goed en dit is niet mijn werkplek...maar een chatty....er zal wel weer een Gzzz-persiflage komen...I don't care, love that guy....als ik busy ben ben ik busy...heb ik geen aandacht voor al dat gejeremieer er om heen....The Strokes passen goed bij die vibe...

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 17 October 2003 13:49 (twenty-one years ago)

en ik = niet ik, but a million people from one day to the next....

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 17 October 2003 14:07 (twenty-one years ago)

Ik blijf het een slappe, saaie plaat vinden van een band die ik bij het debuut passie, opwinding en durf toeschreef. Geen van die drie karakteristieken is op Room on Fire te ontdekken.

Gerard (Gerard), Friday, 17 October 2003 14:18 (twenty-one years ago)

Iedereen heeft recht op zijn mening.
Wel mooi dat de meningen zo uiteen lopen.
Net dat onzin interview in de Revue gelezen (vooral de we-hebben-helden-nodig conclusie is wanstaltig vergezocht) en de recensie in Oor.
Die link tussen Liam G. en Julian C. zegt eigenlijk veel, aangezien ik net zo'n zwak heb voor de sneer van Liam G. als EvdB voor het oeuvre van GbV.
Om maar in afkortingsjargon te blijven.

Lester Bangs (Lester Bangs), Friday, 17 October 2003 15:11 (twenty-one years ago)

Voor den zooveelsten mael: Nieuwe Revu wordt al sinds 1968 niet meer als Nieuwe Revu gespeld. Echt erewoord.

Gzz (Gzz), Friday, 17 October 2003 15:24 (twenty-one years ago)

Als Nieuwe RevuE dus. Ik verbeter mezelf automatisch.

Gzz (Gzz), Friday, 17 October 2003 15:24 (twenty-one years ago)

Wat mij betreft, in tegenstelling tot Nol, is Room On Fire geen plaat waar ìk hard 'Fuck!' van ga roepen tegen iedereen - eerder 'Mwoh'. Maar, na 'm enkele keren tamelijk hard te hebben afgespeeld, vinnik 'm een stuk minder beroerd. Zodra het tempo wat omhoog gaat (Reptilia, Meet Me In The Bathroom, The Way It Is) stijgt ook mijn waardering. Tekstueel word ik er niet warm of koud van (kan nog komen). Wat me bij momenten stoort zijn de gitaarloopjes, overduidelijk met veel inspanning (tong uit de mond) gespeeld, maar zelden of nooit spannend, of eenvoudig mooi. Voorbeeld: Under Control, op zich geen slechte ballad, maar jezusgristus wat een zondagamateurmelodietje zeg. In The Way It Is stoort me dat gek genoeg helemaal niet, misschien ook omdat het bruggetje lekker fel gezongen en gespeeld wordt.

Gzz (Gzz), Friday, 17 October 2003 15:46 (twenty-one years ago)

Wellicht houden zondagamateur journalisten van zondag amateur melodietjes en is de ' hogere Kunst ' niet voor me weggelegd.

Ik zal trachten de e weg te laten.

Nieuwe Revu...

ja, het lukt al.

goed weekend Guuzke...

Lester Bangs (Lester Bangs), Friday, 17 October 2003 15:56 (twenty-one years ago)

Arnold Vs. Lester. I see the medication is wearing off ;-)

OK, dan snap ik het blijkbaar niet. Moet ik het alsnog weer een kans geven? Hard draaien tegen beter weten in? Fok Nee! Juist The Strokes hadden me die ene eerste keer bij de kloten moeten pakken.

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 17 October 2003 17:18 (twenty-one years ago)

Helemaal mee eens Arien...je HOEFT hem ook niet goed te vinden natuurlijk....jammer voor jou dat je hem niet trekt, maar er zijn genoeg andere goede platen out there....

Wat betreft de naams-goochelingen....Gerrie Spaansen had wel enigszins gelijk toen hij stelde dat ik weinig van compters afweet. Ik krijg nu bv. automatisch steeds Lester Bangs en denk er soms wel en soms niet aan om daar Der Arnold van te maken....that's all...en christ....een naampje is maar een naampje.....het gaat om het gezemel....

Arnold Rasmijn (Lester Bangs), Friday, 17 October 2003 18:38 (twenty-one years ago)

Staat je goed hoor ;-)

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 17 October 2003 18:47 (twenty-one years ago)

Ik heb de nieuwe nog niet gehoord, maar één ding moet me van het hart: Lester keep up the good work. Dankzij jou lees ik dit forum weer met plezier! En tuurlijk zijn er hier mensen die vinden dat je teveel over jezelf lult, en die hebben ook soms wel gelijk, maar was dat nou net niet de grondslag van het subjectivisme? De beleving van de muziek en de rol die je eigen persoonlijkheid daarbij speelt? Blijf me provoceren, blijf me kwaad maken en bovenal: blijf bezig mij aan het lachen te maken! Altijd zal ik respect blijven houden voor mensen die in gaan tegen de gevestigde mening. En die nieuwe van The Strokes? Ik zal hem zeker een kans geven!

wolge, Friday, 17 October 2003 23:41 (twenty-one years ago)

Tot op zekere hoogte sluit ik me hier bij aan...

Koen Bangs, Saturday, 18 October 2003 00:26 (twenty-one years ago)

Jezus, JA! De nieuwe Strokes is vast goed.

Heb de nieuwe nog niet gehoord, maar als ik hier zo de berichtjes lees van de hijgerige hobby-zeikerds...nou, zou best wel es een goeie plaat kunnen zijn!

Ik let doorgaans vooral op de 'recensies' van hoofdcommisaris der muziekpolitie Rasmijn. Vindt hij t niks? LUISTEREN die plaat!

Bij hem heb ik bijna altijd: wat vindt die man zichzelf toch geweldig/belangrijk.
Best soms lachwekkend, maar ook vaak: 'doe dat nou niet jongen!'
Zoals in: "Het beklijft niet, mist focus en puntigheid"...Huh? What the fuck??? Verder alles goed?

Kan er niets aan doen maar 'dat toontje'. brrrrrrrrrrr!
Ach, geldt natuurlijk ook voor de Martijntjes (teveel eer, maar...ok dan) en andere koekenbakkers hier...brrrrrr!

Ben het trouwens eens met wolge: Lester RULES!

Waarom ik dit forum lees? Know your enemies! hihi
En voor de leut of course!

Jip (Jip), Saturday, 18 October 2003 02:58 (twenty-one years ago)

Tsja...heb ik Jip net de volle lading gegeven omdat hij Gerrie beschimpt....schrijft hij vervolgens Lester Rules.....nu goed, als je Gerrie in zijn waarde laat rule jij ook (weer een beetje).....

En Wolge en Koen: That's why I'm still hanging around here....
Ik geef 100% toe dat ik tesktueel niet altijd geniaal ben, voor sommige mensen als dj niet te volgen ben en te veel mezelf in de discussies betrek, maar ik ben zo muziekverslaafd dat er geen ik is zonder de muziek. Dus als ik in de ik vorm schrijf gaat het eigenlijk ook altijd over muziek.....

It's a Strange World out there en veel mensen leven slechts in een deelgebiedje. Juist dat dj'en geeft me bv. de kans om, via een gerichte focus, te zien hoe mensen in elkaar steken.

Mede daardoor verbaasd het me niet dat vier Marokkanen in Amsterdam bij een supermarkt een vrouw doodschopten (ik kom daar ooit nog wel eens op terug....)
Ik kom bij mijn 'desk' zelfs mensen tegen die elkaar fancy'en maar die elkaar zouden doodschoppen als ze wisten wat ze kwamen aanvragen. The whole picture is boeiend, maar zorgt er ook voor dat je nergens meer bij hoort.....zelfs niet kunt horen...ook al zou je willen....

A lot of it is misunderstood....of je me nu kleuterdisco of pauze-dj noemt. Ik ken geen plek in Nederland waar je T Raumschmiere, de nieuwe Outkast, Electric Six, R Kelly, Postal Service, The Strokes, Don Diablo, The Warlocks en Freeland op een avond kunt horen...(behalve soms op de radio dan....)

Anyhow, genoeg veren in de eigen reet.....
Wolge made my day....hoewel ik weet dat ook dat betrekkelijk is....

Urgh...ik ga out....maar morgen ben ik back on the block....

Lester Bangs & Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 18 October 2003 03:14 (twenty-one years ago)

En Arien is trouwens wel ok hoor heren....toen ik hier net kwam mocht ik hem voor geen meter, maar that's all changed now....

Lester Bangs (Lester Bangs), Saturday, 18 October 2003 03:18 (twenty-one years ago)

Wat nou? mafkees!

Het is hier geen schoolplein!
Gerrie is een sukkel, een wannabe...ok?
En als je zo doorgaat hoor jij ook bij de club van losers.

Hou het in godsnaam bij provoceren! Daar ben je goed in...maar waag je niet aan zaken die jij niet kunt vatten. Dat wordt nix...

En Arien is helemaal niet ok! Ja, vast en zeker een aardige jongen.

Jip (Jip), Saturday, 18 October 2003 04:00 (twenty-one years ago)

Ik ken geen plek in Nederland waar je T Raumschmiere, de nieuwe Outkast, Electric Six, R Kelly, Postal Service, The Strokes, Don Diablo, The Warlocks en Freeland op een avond kunt horen.

Je bent zeker nooit in VERA geweest he? 1 november draai ik weer [vier ik ook meteen mijn verjaardag]. Je bent van harte uitgenodigd.

En nee Jip, ik ben niet aardig.

Ariën Rasmijn (Ariën), Saturday, 18 October 2003 07:35 (twenty-one years ago)

Wat me bij momenten stoort zijn de gitaarloopjes, overduidelijk met veel inspanning (tong uit de mond) gespeeld, maar zelden of nooit spannend, of eenvoudig mooi.

12:51 start ook veelbelovend met die lekkere baslijn, maar zodra dat gitaarloopje er in komt gaat het hele nummer naar de haaien.
De bassist is volgens mij toch het brein achter The Strokes.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Saturday, 18 October 2003 08:17 (twenty-one years ago)

Ik krijg nu bv. automatisch steeds Lester Bangs en denk er soms wel en soms niet aan om daar Der Arnold van te maken....

Klik helemaal beneden een willekeurige forumpagina op "Settings". That's all.

Martijn Grooten (martijng), Saturday, 18 October 2003 08:35 (twenty-one years ago)

Lester: Ik ken geen plek in Nederland waar je T Raumschmiere, de nieuwe Outkast, Electric Six, R Kelly, Postal Service, The Strokes, Don Diablo, The Warlocks en Freeland op een avond kunt horen.

Ariën: Je bent zeker nooit in VERA geweest he?

Of in de Mezz toen ik daar nog draaide. :(
Ik denk eigenlijk dat bijna bij ieder klein podium in Nederland wel zo'n plaatjesdraaier rondhangt.

Over The Strokes: Ik heb hem echt wel meerdere malen beluisterd maar een plaat van iets meer dan een half uur die het niet voor elkaar krijgt mijn aandacht vast te houden kan ik helaas niet goed vinden.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Saturday, 18 October 2003 08:55 (twenty-one years ago)

Arnold, or whatever your name is, vertel 's uitvoerig (minimaal een A-4tje)wat er precies kut is aan mijn Revu-Strokes-verhaaltje. Misschien kan ik iets van jou leren/wellicht heb ik zin om te reageren. Party on!

Eugène B., Saturday, 18 October 2003 11:21 (twenty-one years ago)

Het verhaal zelf is wel ok, maar ik krijg de indruk dat je niet naar New York ging om die band een kans te geven. Meer om een verhaal te schrijven dat al vaststond.....zeker omdat je er voor Nieuwe Revu naar toe ging en dus beter thuis kunt komen met een goed geschreven sensatieverhaal dan met een goed popjournalistiek interview....om diezelfde reden vond ik het soms kut om voor het Parool te schrijven.
Dat ze vermoeid op een bank onderuit hingen en sort of ongeinteresseerd reageerden had ik je vanuit hier ook kunnen vertellen.....
Wat me vooral stoorde was die 11 september vergelijking...dat hang naar helden verhaal...daar geloof ik geen fuck van...
je suggereert dat The Strokes enkel en alleen groot zijn geworden omdat we ' een band uit New York ' wilden hypen....kolder!
Het bagatellisseert het succes van een band zoals Nederland dat vanuit haar eilandje-positie, waar uiteindelijk op mondiaal niveau niemand naar luistert, wel vaker doet....

Ik zeg niet dat je hypes blind moet volgen...maar soms voelen stukken, door de toon, lichtelijk aan als artiest-verraad. Aardig doen op de plek zelf en dan toch een vlijmscherp stuk schrijven....ik vind het interessanter als je aan de artiest ter plekke duidelijk maakt wat je intenties zijn of als je vergezochte theorieen achterwege laat en je meer focussed op het gesprek zelf/ waar de band voor staat....

Meer tijd heb ik niet...(deadlines)....

Jip...dat bedoelde ik met ' betrekkelijk ...wat jij wil....

Ik weet dat iedere regio-zaal zo'n dj heeft, maar ik ken vrijwel niemand die er het land mee rond reist. Twee a drie locaties nog wel, maar meer....?! Dat gebeurt toch vooral in de hiphop/clubhouse/drum n bass circuits....bovendien is de perfecte balans zoeken waardoor en het publiek en de programmeur en jijzelf tevreden bent op onbekende plekken waar je de scene niet kent soms verrotte moeilijk. Wil je dan toch een coole set neerzetten, dan is het soms bijna WO III, eelt op je schouders, hopen dat de resident wat minder wil draaien, publiek pamperen, timing qua platen etc. etc.
En dat allemaal tegelijk. Ik ken maar 3 mensen in Nederland die dat kunnen....oh ja...ik heb 112 alternatieven geprobeerd en ben altijd teleurgesteld (op die 3 keer na dus...)
Fix Up...Look Sharp

Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 18 October 2003 14:03 (twenty-one years ago)

oh ja...dank je Martijn....(computer-nitwit Lester)

Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 18 October 2003 14:04 (twenty-one years ago)

het Stokes artikel in Revu is juist een goed artikel dat helemaal niet lijkt op een sensatieverhaal maar juist meer weg heeft van goede popjournalistiek. de band krijgt juist wel een kans maar vergooit zie volkomen. misschien was dat te verwachten. maar daar gaat het helemaal niet om. het artikel schat de band precies op waarde. en dat is juist de kracht van goede popjournalistiek tegenover de sensatieverhalen in de popbladen.

theo ploeg (theo), Saturday, 18 October 2003 14:10 (twenty-one years ago)

Er nog eens op spittend...zoals ik al zeg...verhaal is wel ok, maar ik heb gewoon een hekel aan de uitleg-toon (die overigens wel vereist is bij een niet muziek-gericht blad) en de conclusie vind ik dus veel te vergezocht....

Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 18 October 2003 14:20 (twenty-one years ago)

Bovendien vind ik dat Nederland juist vaak doet aan anti-sensatie...en dan bedoel ik heel Nederland....bij optredens wordt meer dan eens uberhaupt niet gereageerd...je vraagt je al snel af wat die mensen eigenlijk in de zaal doen....er zijn een paar standaard dingen waar wij ons tegen af zetten....Britse hypes, ster-allures, ' onbegrijpelijke Marokkaanse agressie ' , terwijl ik de eerste twee juist fascinerend vind en doorgaans bersut het vrijwel altijd ook nog ergens op, terwijl ik voor het laatste ook wel een sluitende uitleg heb (maar niet nu)....

Je kunt dat nuchter noemen, maar het is ook poldermodel-saai....het leven gaat om hoogtepunten niet om mwah-kantlijngeneuzel....Nederland heeft meer op met RTL-boulevard sensatie...alsof dat beter is....
In een blad als Nieuwe Revu kun je juist een lans breken voor een band als The Strokes in de hoop om je lezersgroep wat cooler te maken. Dat neemt niet weg dat je ook kritisch kunt zijn (graag zelfs), maar waarom plaatselijk zo doen alsof je over een goede muzieksmaak bezit en hypes doorziet terwijl je met een gulle glimlach weer een of andere heroinehoer op de cover plaatst. De crux van Revu is en blijft sensatie. Natuurlijk, verschillende redacties....maar toch...
Het is soms een kwestie van algemeen belang en doorbetaald willen worden in strijd met je eigen smaak....zie ook Guuzz zijn Ladida stukje ( en ja, ook ik heb wel eens 100% Isis geinterviewd als een moetje, dus ik ben niet helemaal schoon)

Have to run...

Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 18 October 2003 14:37 (twenty-one years ago)

Overigens ben ik van mening dat ik zo 20 mensen op een rijtje kan plaatsen die het coolste/hipste/meest kritische/relevantste muziek/lifestyle-blad ( goede smaak meets ironische kanttekeningen ) van Nederland kunnen uitpoepen (incl retro Beastie Boys urban feel en electro jasje)...dus ik ben niet enkel en alleen kritisch, maar denk ook vooruit....

If only a day had 36 hours....

Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 18 October 2003 14:43 (twenty-one years ago)

Arien je hebt helemaal gelijk jong....ik heb geen apart topic nodig om te melden dat ik een weekje absent ben...Barcelona is de bestemming...we'll meet again...

Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 18 October 2003 15:24 (twenty-one years ago)

En net als je denkt dat werkelijk álle Britse media vijf sterren geven aan The Strokes, komt mijn favoriete popschrijver Alexis Petridis van de Guardian met zijn mening (die behoorlijk overeenkomt met de mijne):


In recent weeks, it has been difficult to walk past a newsagent without feeling a twinge of concern for the Strokes. They are currently on the cover of virtually everything from Q to Your Caravan. The headlines suggest a bleak and sinister story. One promises tales of "methadone and margaritas". "Blood. Panic. Death threats," screams another. "Inside the Strokes' world of pain." The New York quintet's lives seem so filled with darkness, misery and injustice, it's surprising John Pilger hasn't dragged a camera crew to Manhattan to investigate.
The reason he hasn't is revealed by the interviews themselves. A world of pain steadfastly refuses to materalise. The methadone turns out to belong to some junkies in a park near guitarist Nick Valensi's home. The headline writers have been forced to puff up what's there, because the Strokes - the band depicted on their arrival in 2001 as the living embodiment of swearing, brawling, intoxicated rock'n'roll spirit - come across as heroically dull.

Two years of vast success seems to have left Julian Casablancas sounding less like a man come to save rock with some snarling New York punk attitude than a company director fretting over the end-of-year figures. There is talk of achieving goals and meaningful objectives. He recently remarked that if the follow up to their 2.5m-selling debut Is This It flopped, "my livelihood is at stake", not a sentence you suspect ever passed the lips of Richard Hell.

Given that a large part of that debut's appeal was the snotty effortlessness with which it updated the sound of the Velvet Underground and Television, none of this bodes well for their second album. However, initial signs are encouraging. Opener What Ever Happened bursts rudely into life, powered by clanging guitars and a fantastic, howling vocal. The single 12.51 is a masterstroke. On first listen, it sounds like the most insubstantial top-10 hit since Oasis's Songbird, a piece of music so slight you wouldn't let it out in a high wind. Yet it slowly reveals itself as the most subtly addictive melody of the year. Meet Me in the Bathroom and Automatic Stop would make perfect follow-ups. The former rages sleazily away, just on the right side of slack-jawed self-parody. The latter nonchalantly depicts a ménage à trois ("she wanted him, he wanted me") to a backing that manages to blend reggae and new wave without making the listener want to track down the perpetrators and attack them with a stick. It sounds like a progression from Is This It, as does Under Control, an exquisite ballad that suggests a hitherto-unnoticed fondness for old Motown.

Elsewhere, however, there are problems. Songs such as You Talk Way Too Much and Reptilia slouch past, leaving virtually no impression. Something is missing - the insouciance, the beguiling arrogance that coursed through their debut. There are no songs here called Take It Or Leave It, no lyrics that sneer, "Like your sister I don't give a fuck." For much of Room on Fire, you're confronted with what sounds like a weary band desperately trying to remember how the good bits on their debut album went. "We've stayed up all night trying," pleads Between Love and Hate, as it plods along, preoccupied, confused and on an apparently fruitless quest to find a decent tune.

When they first emerged, people noted that the Strokes bore a surprising similarity to Definitely Maybe-era Oasis. Their best ideas were all nicked, but sharp songwriting and a fantastic image elevated them beyond mere copyists. Two years later, the comparison still seems apposite. Like the Gallaghers' second effort, (What's the Story) Morning Glory, Room on Fire is an album that appears to punch above its weight. A roaring opener, a trio of great potential singles and a remarkable slow number successfully divert attention from the fact that half of Room on Fire is uninspired filler. The Strokes have managed to come up with just 15 minutes of decent music in two years, but you wouldn't notice while 12:51 or Under Control is playing.

Room on Fire is liable to shift more copies than Is This It, for precisely the same reasons that the second Oasis album outsold Definitely Maybe. The band's public profile is higher this time around. Since the Strokes' debut, no guitar band has emerged to challenge their dominance over alt-rock: the Libertines are too complex and messy and no one knows if the Darkness are a joke that's about to wear thin. In the absence of any serious alternative, audiences and media alike still want the Strokes to be successful, so success seems assured. For the time being at least, the Strokes have just about got away with it. If they can do so again in the future is anyone's guess.

Gzz (Gzz), Monday, 20 October 2003 20:04 (twenty-one years ago)

For much of Room on Fire, you're confronted with what sounds like a weary band desperately trying to remember how the good bits on their debut album went.
Ja, dit konden we 2 jaar geleden ook al voorspellen natuurlijk. Wat de Strokes ook doen, het zal altijd gespiegeld worden aan Is This It. Deze plaat overrompelde ook mij in het begin en werd daarna steeds minder, Room On Fire klonk zoals ik het verwachte en wordt nu na een luisterbeurt of 15 steeds beter. Probeer je voor te stellen dat Room on Fire in 2001 uitkwam als het debuut v/d Strokes, de geschiedenis zou niet anders zijn geweest.

Maarten (sivle79), Monday, 20 October 2003 20:20 (twenty-one years ago)

Wel een mooie eindconclusie. Men wil dat The Strokes de rock 'n' roll redden, dus ziet men dit ook gebeuren. Ongeacht het album. Vandaar dat ook de NME en de Q (tevens met de oplagecijfers in het achterhoofd) helemaal lyrisch zijn over dit album. Na Is This It wil iedereen dit album horen, en sommigen luisteren net zo vaak tot ze hem eindelijk een keer goed vinden.

Maar dat Petridis 12:51 zo briljant vind is onbegrijpelijk. Gewoon een makkelijk melodietje dat iedereen onthoudt en ongeinspireerd spel. De absolute #1 van het album (Reptilia) vind hij maar weinig tot geen indruk maken, terwijl hier nog de essentie van afdruipt. Een hoog 'SPEEL ME' gehalte.

Toch heeft hij het wel goed in een perspectief geplaatst, al had hij wat mij betreft wel harder mogen zijn, want er staan flink wat zoutloze nummers op dit album. De teleurstelling mag dan best was meer in de recensie doordruipen.

Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 20 October 2003 20:27 (twenty-one years ago)

Room On Fire klonk zoals ik het verwachte en wordt nu na een luisterbeurt of 15 steeds beter

Bij een debuut krijgt een band ab-so-luut geen 15 luisterbeurten de kans. The Strokes was afgedaan als grappig net-niet bandje. "Maar wel een band die we in de gaten houden", was de conclusie van 95% van de recensies geweest.

Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 20 October 2003 20:30 (twenty-one years ago)

Men wil dat The Strokes de rock 'n' roll redden, dus ziet men dit ook gebeuren. Ongeacht het album. Vandaar dat ook de NME en de Q (tevens met de oplagecijfers in het achterhoofd) helemaal lyrisch zijn over dit album. Na Is This It wil iedereen dit album horen, en sommigen luisteren net zo vaak tot ze hem eindelijk een keer goed vinden.

Eens. Maar het geldt evengoed andersom: als je denkt dat The Strokes hun geniale (niet mijn omschrijving) debuut nooit toch meer zullen overtreffen, dan ga je dat ook horen. Jij schrijft in je KM-recensie:
"Gedurende het hele album wordt krampachtig gezocht naar dat ene gitaarloopje, dat ene leuke melodietje. Alsof de band muziek voor een commercial moet maken. En als die melodieën dan eindelijk na vele slapeloze nachten gevonden zijn, worden ze zogenaamd ongedwongen ingespeeld. Met de gedachte dat dit een nummer hierdoor meteen gered is."
Ik heb nog nooit een plaat gehoord waarin men krampachtig naar iets op zoek was, anders dan platen waarvan ik als luisteraar al bij voorbaat het idee had dat men iets zou willen herhalen/benaderen. Dat krampachtige hoor je ook alleen omdat je de eerste plaat kent. Dat durf ik nog wel te beweren zonder de nieuwe plaat gehoord te hebben.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 20 October 2003 21:29 (twenty-one years ago)

Dat krampachtige hoor je ook alleen omdat je de eerste plaat kent.
Klopt helemaal, zo hoor je het wel een stuk sneller. En anders was het misschien niet opgevallen. Het lijkt in ieder geval een zware bevalling zo.

Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 21 October 2003 07:32 (twenty-one years ago)

Klopt helemaal, zo hoor je het wel een stuk sneller. En anders was het misschien niet opgevallen.
Objectivisme-alert! Norbert begrijpt de opmerking niet helemaal.
Anders was het niet opgevallen, omdat het er dan ook niet zat. Martijn bedoelde (denk ik) niet dat je een voorsprong hebt omdat je de eerste plaat kent (waardoor je nu het krampachtige aan The Strokes doorziet, smart Alec you), maar dat je de tweede plaat nu alleen nog maar in het licht van de eerste kunt horen (het is een handicap dus).

Vasquesz, Tuesday, 21 October 2003 08:49 (twenty-one years ago)

mijn favoriete popschrijver Alexis Petridis

Pfff! Gelukkig heeft (één van) mijn favoriete popschrijvers, Philip Sherburne in een column Petridis' onzin-artikel-van-het-jaar al overtuigend op de schop genomen. Maar goed, The Strokes. Het is mijn favoriete rockplaat van het jaar tot nu toe. Dat bijna machinaal-ritmische, dat subtiel-melodieuze, die emoties die er niet zo dik bovenop liggen, die compactheid, dat achteloos perfectionisme.

JoB (JoB), Tuesday, 21 October 2003 09:03 (twenty-one years ago)

Sterke column van Sherburne idd, vooral omdat hij niet blijft steken in het argument 'maar in de rockmuziek is het toch net zo', maar duidelijk aantoont waarom het Petridis' hele analyse van de huidige staat van de dance totaal nergens op sloeg.

Ik ga die nieuwe Strokes vanavond maar eens gauw downloaden, want deze discussie heeft mijn nieuwsgierigheid behoorlijk gewekt (ondanks het ook bij mij optredende "syndroom van timmyhectic" (tweede plaat, who gives a fuck).

Vasquesz, Tuesday, 21 October 2003 10:12 (twenty-one years ago)

Since the Strokes' debut, no guitar band has emerged to challenge their dominance over alt-rock

De heren White en Homme zullen in respectievelijk Detroit en Palm Springs opkijken van dit statement. En ondertussen plannen de broertje Ahlmqvist in hun geheime bunker in Umea rustig door aan de volgende stap op weg naar werelddominantie en laat de heer Jones over de hele aarde een spoor van gebroken harten en platgespeelde concertzalen achter.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 21 October 2003 10:19 (twenty-one years ago)

Alexis en dansmuziek is over het algemeen geen gelukkige combinatie, dat geef ik toe - toen zijn 'analyse' van de huidige staat van de dance verscheen hebben Omar en ik er ook gehakt van gemaakt - maar geef toe dat hij interessante standpunten inneemt (inzake rock dus) en een tamelijk briljante stijl heeft, lees zijn zoektocht naar Kraftwerk nog maar eens.
Die Sherburne kende ik nog niet, interessante gozer wel. Kun jij w.b. stijl en vorm nog wel wat van leren, Jobbie.

GuuzH, Tuesday, 21 October 2003 10:54 (twenty-one years ago)

Dat bijna machinaal-ritmische, dat subtiel-melodieuze, die emoties die er niet zo dik bovenop liggen, die compactheid, dat achteloos perfectionisme.

Zo te zien heb je per abuis míjn plaat van het jaar, Send van Wire, gedraaid! ;-)

Erik van den Berg (Erik van den Berg), Tuesday, 21 October 2003 11:04 (twenty-one years ago)

Maar net zo is bekend dat het luisteren naar een plaat met de wens er een hele goeie in te horen van invloed is. En daar beschuldig je de Britse pers van ("sommigen luisteren net zo vaak tot ze hem eindelijk een keer goed vinden"). Het is verder niet zo dat ik, zoals Vasquesz een beetje suggereert, de subjectivistenpolitie wil spelen.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 21 October 2003 12:28 (twenty-one years ago)

Het is verder niet zo dat ik, zoals Vasquesz een beetje suggereert, de subjectivistenpolitie wil spelen.
Soms lijkt het alsof ik daar voor ingehuurd ben.
'k Begreep het prima hoor meneer Vasquesz, ging er alleen niet op in omdat het wel algemeen bekend is dat dit invloed heeft.
Ik twijfelde niet aan uw verstandelijke vermogens, meneer Pek, maar ipv niet erop ingaan vond ik het meer lijken op het argument kromdraaien, to coin a phrase.

Vasquesz, Tuesday, 21 October 2003 12:58 (twenty-one years ago)

Kun jij w.b. stijl en vorm nog wel wat van leren, Jobbie.

Dat hoef je mij niet te vertellen Guuz, ik zie geen reden om badinerend te gaan doen.

JoB (JoB), Tuesday, 21 October 2003 13:01 (twenty-one years ago)

Ik zie geen reden om jezelf heel hard op de borst te kloppen, Job.

Gzzz, Tuesday, 21 October 2003 13:04 (twenty-one years ago)

Hou es op joh, puber! 6e is toch ook mooi?

Vasquesz, Tuesday, 21 October 2003 13:08 (twenty-one years ago)

Zonder die Strokes nog gehoord te hebben vraag ik mij, gelijk Martijn (als ik het wel heb), af of je op een studioplaat een band krampachtig kunt horen zoeken naar ultieme gitaarriffs. Op demo's wellicht, maar volgens mij staat die nieuwe Strokes gewoon vol hoekige, puntige, pakkende gitaarliedjes. Alleen niet zo hoekig, puntig, pakkend als sommigen die gezien zouden willen hebben, bijvoorbeeld ene Norbert Pek.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 21 October 2003 13:10 (twenty-one years ago)

Exact. Als de Strokes Meet Me In The Bathroom zo krachtig en dynamisch live kunne spelen. Waarom dan die trage versie op de plaat?
Het is bekend dat de band problemen heeft gehad met het opnameproces. En de meeste nummers drijven op dat enkele gitaarriffje. Het liedje zelf is alleen vaak niet voldoende (behalve de eerste 3 nrs en MMITB).

Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 21 October 2003 13:31 (twenty-one years ago)

Ik begin Lester's visie op Gzzz steeds meer te begrijpen en te delen.

Koos, Tuesday, 21 October 2003 13:46 (twenty-one years ago)

Het is bekend dat de band problemen heeft gehad met het opnameproces.

Wat mij wel benieuwd maakt naar de opnames die ze hadden gemaakt met Nigel Godrich.

Het liedje zelf is alleen vaak niet voldoende (behalve de eerste 3 nrs en MMITB)

(...en heel 'Is This It?')

Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 21 October 2003 13:48 (twenty-one years ago)

De Strokes hebben dus problemen gehad 'met het opnameproces'. Is dat te vergelijken met fitte, goed ter been zijnde volwassenen die moeite hebben met traplopen -met andere woorden: Als je d'r maar geen punt van maakt dan gaat het als vanzelf, maar wil je het bewust wilt doen begint het gedonder?

jnhk (jnhk), Tuesday, 21 October 2003 14:13 (twenty-one years ago)

'k Begreep het prima hoor meneer Vasquesz, ging er alleen niet op in omdat het wel algemeen bekend is dat dit invloed heeft.

Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 21 October 2003 22:22 (twenty-one years ago)

Tjeu Vasquez, een syndroom naar mij genoemd! *glunder*. Inderdaad, ik kan me er weer eens niet toe zetten om de nieuwe Strokes te luisteren.

Overigens vind ik dat je wel degelijk kan horen of een plaat geforceerd "krampachtig op zoek" is gemaakt, onafhankelijk van of je meer van de band in kwestie kent. 99% van wat in de VS moet doorgaan voor punk valt wat mij betreft onder die noemer. Als muzikant herken ik ook mijn eigen wanhoop in andermans platen (terecht?): lang hetzelfde akkoord aanhouden, loopjes van twee noten-> daar proberen we spontaniteit mee te fingeren, denk ik dan.

timmyhectic (timmyhectic), Wednesday, 22 October 2003 10:40 (twenty-one years ago)

Strokes-plaat nu op de luisterpaal bij 3VOOR12. Voor wie 'm nog niet gehoord heeft dus.

Norbert Pek (Norbert Pek), Friday, 24 October 2003 09:21 (twenty-one years ago)

Bij mij doet 3voor12 het anders al twee dagen niet. Kan dat?

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 24 October 2003 09:23 (twenty-one years ago)

Gister lag 3VOOR12 er uit, net als alle VPRO websites. Maar nu is het weer operatief. Dus hij zou het gewoon moeten doen. Even reloaden?

Norbert Pek (Norbert Pek), Friday, 24 October 2003 09:29 (twenty-one years ago)

Strokes artikel in de vorige HP/DeTijd van Herman vd Horst is ook erg lezenswaardig!

AlexvdH, Friday, 24 October 2003 09:30 (twenty-one years ago)

Nee, doet het echt niet. Nu ja, komt wel weer goed...

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 24 October 2003 09:35 (twenty-one years ago)

Die heb ik dan weer gemist Alex. Wat was de strekking?

Roger: Wat gek, hij werkt hier gewoon weer. Met een artikel over de afgelaste Popronde in Leeuwarden en een verslag van de opening van De Helling.

Norbert Pek (Norbert Pek), Friday, 24 October 2003 09:38 (twenty-one years ago)

'Bevredigend', dat is wel ongeveer de kwalificatie die ik ook zou geven ja. In elk geval niet een stevige teleurstelling zoals de laatste Belle and Sebastian.
Halverwege zakt de plaat wel wat in, met als dieptepunt "Under Control" (een 'dirge' zoals Engelstalige recensenten altijd zeggen), maar al met al is het een prima geslaagde moeilijke tweede. Maakt mij nu al benieuwd naar de cruciale derde in elk geval.

En "Automatic Stop", "12:51" en "I Can't Win" komen gewoon in mijn 'Songs van het Jaar'-top 40 hoor.

Vasquesz, Friday, 24 October 2003 09:47 (twenty-one years ago)

Een uitleg aan intellectuelen wat garagerock precies is, inclusief interview Strokes. Maar desondanks lezenswaardig en dat vind ik dan weer erg knap om voor meerdere groepen lezers een goed stuk te schrijven.

AlexvdH, Friday, 24 October 2003 09:47 (twenty-one years ago)

Clip gezien?

Visioen: The Strokes worden de nieuwe Kraftwerk. Na de eerste twee rockalbums slaan ze een andere richting in: men omarmt de electronica volledig, gooit de gitaren de deur uit, samen met een aantal overbodige bandleden. Eerstvolgende album: Nick & Julian (2004)

willem (willem), Friday, 24 October 2003 10:06 (twenty-one years ago)

Ik heb de clip vorige week voor het eerst gezien en was positief verrast. Maakte meer artiesten maar van dit soort clips. D'r is een videoclip waar ik me op dit moment totaal aan erger, en da's die van 50 cents + Snoop Dogg. MTV en TMF laat die clip van The Strokes maar lekker vaak voorbij komen. ;)

Nicole (StarShine), Friday, 24 October 2003 10:13 (twenty-one years ago)

willem:
Denk ik toch dat ze Appie Hammond gaan missen.
Ik zit bovendien meer te denken aan een 'white reggae'-richting voor de Cruciale Derde, gezien het geslaagde experimentje "Between Love and Hate". Eerstvolgende album: Cokehabitos d'Arrogance (2005).

Vasquesz, Friday, 24 October 2003 10:16 (twenty-one years ago)

> met als dieptepunt "Under Control"

vind ik juist het leukste nummer. de rest klinkt - zei hij na één keer luisteren - een beetje zoals een tweede plaat na een fenomenaal debuut altijd klinkt (nl. als dat fenomenale debuut maar net iets anders en net iets minder) terwijl Under Control juist klinkt zoals je hoopt dat een tweede plaat na een fenomenaal debuut gaat klinken (nl. als dat fenomenale debuut maar net iets anders en net iets beter). zeurt bovendien lekker. nee, van mij mogen ze wel meer richting de soul-ballads gaan.

(jg) ((jg)), Friday, 24 October 2003 10:50 (twenty-one years ago)

Waarmee jij opteert voor Lukewarm Buttered Soul als albumtitel?

Vasquesz, Friday, 24 October 2003 10:59 (twenty-one years ago)

Nicole: D'r is een videoclip waar ik me op dit moment totaal aan erger, en da's die van 50 cents + Snoop Dogg.
Ha, die vind ik juist goed. Eindelijk eens een clip die niet om de hete brij heendraait die ons altijd wordt voorgeschoteld in de R ende B clips maar gewoon alles in vol ornaat in beeld. En een lekker nummer bovendien. Hoe heten die Z-Amerikaanse bliktrommels ook weer die ze hier gebruiken?

Maarten (sivle79), Friday, 24 October 2003 12:25 (twenty-one years ago)

Maarten, ik vind 'm echt vreselijk. Ik snap niet dat je als vrouw je zo laat gebruiken voor een videoclip. Stelletje stomme grieten. Ze zullen na afloop van de videoclip wel een goede beurt hebben gekregen. ;-)

Nicole (StarShine), Friday, 24 October 2003 12:30 (twenty-one years ago)

Hoe heten die Z-Amerikaanse bliktrommels ook weer die ze hier gebruiken?

Steeldrums, in de volksmond steelpans. Uit Trinidad.

Ze zullen na afloop van de videoclip wel een goede beurt hebben gekregen. ;-)

Niks mis mee. Die arme Fiddy en Snoop mogen ook best een verzetje gebruiken...

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 24 October 2003 12:42 (twenty-one years ago)

Nu we toch op dit offtopic zitten:
is er niet iets heel erg mis met de borsten van de rechts (voor de kijkers links) van Snoop dansende dame? Ik bedoel, ik ken het fenomeen boob job, maar dacht dat daarbij alleen de boel opgevuld werd, niet ook nog gelift. Maar heur tepels bevinden zich net onder de sleutelbeenderen.

Of valt dit weer alleen mij op?

Vasquesz, Friday, 24 October 2003 12:57 (twenty-one years ago)

Wat (jg) zegt. Maar dat na een paar keer luisteren.

Crispijn, Friday, 24 October 2003 13:01 (twenty-one years ago)

Steeldrums
Owja! geinige dingen zijn dat.

Ze zullen na afloop van de videoclip wel een goede beurt hebben gekregen. ;-)
Ongetwijfeld :) Vele vrouwen schijnen daar toch een drive by moord voor te doen.

Of valt dit weer alleen mij op?
Nee hoor, ik vind het ook een lelijk gezicht. Je bedoelt die Aziatische toch? Is inderdaad niks, zo nep heb ik ze nog niet meegemaakt. Maar ja, zoals uit mijn eerste reactie ook al blijkt vind ik dit nummer echt puur en alleen leuk vanwege de goede muziek. Die blote boobs waren me bij de eerste paar keer dat ik die clip zag niet eens opgevallen.

Maarten (sivle79), Friday, 24 October 2003 13:13 (twenty-one years ago)

Maar ja, zoals uit mijn eerste reactie ook al blijkt vind ik dit nummer echt puur en alleen leuk vanwege de goede muziek.

Kweenie maar als een nummer het predikaat cartoonmuziek verdient [zie andere thread] dan is het deze wel...

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 24 October 2003 13:17 (twenty-one years ago)

Die blote boobs waren me bij de eerste paar keer dat ik die clip zag niet eens opgevallen.

Kweenie maar ...

Vasquesz, Friday, 24 October 2003 13:34 (twenty-one years ago)

Die blote boobs waren me bij de eerste paar keer dat ik die clip zag niet eens opgevallen.

Er is een versie voor overdag (in bikini) en 's nachts (zonder bikini).

Nicole (StarShine), Friday, 24 October 2003 16:52 (twenty-one years ago)

Kweenie maar als een nummer het predikaat cartoonmuziek verdient [zie andere thread] dan is het deze wel...
Kweenie wat cartoonmuziek is en zeker niet wat er mis mee is, maar ik zal die andere thread er maar eens op nalezen.

Er is een versie voor overdag (in bikini) en 's nachts (zonder bikini).
Haja daar kwam ik gisteren ook achter. M.a.w. ik wilde duidelijk maken dat het een goed nummer is ongeacht de opvallende video.

Maarten (sivle79), Saturday, 25 October 2003 07:34 (twenty-one years ago)

maar ik zal die andere thread er maar eens op nalezen
ah ik zie dat die thread over cartoonmuziek gaat in de letterlijke zin v/h woord. ik dacht eerst aan een wat figuurlijkere opvatting. dan nog denk ik niet dat de gemiddelde mickey mouse kijker blij wordt van p.i.m.p. op de achtergrond ;)

Maarten (sivle79), Saturday, 25 October 2003 07:39 (twenty-one years ago)

cartoon-muziek is mijn favoriete soort muziek (en ik neem niet eens de moeite om dat topic te lezen ).

Mooi dat mijn Strokes topic op gang bleef terwijl ik in Barcelona zat....nu zal ik ook nog een tijdje afwezig zijn, want mijn chello is sort of fucked...en ik heb geen idee hoe je internet explorer opnieuw moet installeren.

Maar hoe dan ook: Het feit dat zes mensen een andere favoriet hebben op Room on Fire geeft volgens mij al aan dat het een behoorlijk goed album is....

Daarnaast heb ik het idee dat 'gespeeld verveeld' je ding moet zijn. Daarin verschillen, vreemd genoeg, Julian en Snoop niet eens zo enorm veel....de afgelopen anderhalf jaar was het al mijn favoriete gevoel....zittend op de airport...kiss me now that I'm ooolder....titidi...

Der Arnold (Lester Bangs), Sunday, 26 October 2003 05:44 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.