De Beste DJ ter Wereld

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Op 30 oktober aanstaande maakt DJ Magazine (www.djmag.com) weer haar jaarlijkste Beste DJ ter Wereld-lijst bekend, waarvoor 50 000 stemmen zijn binnengekomen. Vorig jaar, u weet 't nog wel, won Tiësto. Wint Tijs weer, zou Tijs weer moeten winnen, waarom zou Tijs zeker niet moeten winnen?

ID&T doet trouwens hetzelfde met de Dutch DJ Award, waarvoor opmerkelijk genoeg ook veel buitenlandse dj's zijn genomineerd. Deze prijs wint Tijs gegarandeerd. Denk ik.

GuuzH, Tuesday, 21 October 2003 09:35 (twenty-one years ago)

Het zal me niet verbazen wanneer Tiesto weer hoog scoort of met de prijs aan de haal gaat. in ieder geval wordt een dj die 'trance met een werelds randje' brengt. beetje van alles wat dus maar met trance als basis. DJMag is natuurlijk een magazine voor de gemiddels danceliefhebber. nothing fancy dus. de kanshebbers: Sasha, Ferry Corsten, Digweed en Tiesto. dat Tiesto er tussen staat is toch wel wat vreemd. met name Sasha is veel avontuurlijker en is een veel beter producer. maar daar gaat het natuurlijk niet om, het is immers DJmag. het is eigenlijk net als een pol voor alternatieve muziek waar live, Radiohead, Coldplay en Kane met elkaar voor de hoofdprijs strijden.

theo ploeg (theo), Tuesday, 21 October 2003 09:46 (twenty-one years ago)

Geen kans voor de 2Many dj's? Erol Alkan mag ook wat mij betreft en anders nomineren wij gewoon onze eigen Der Arnold want op basis van zijn posts is er niemand eclectischer...

Johannes van de Bank (Johannes van de Bank), Tuesday, 21 October 2003 10:06 (twenty-one years ago)

Arnold maakt zeker een kans! 2manydj's en erol alkan zijn alternatieve rock deejays. niets met dance zoals in DJMag van doen.

theo ploeg (theo), Tuesday, 21 October 2003 10:14 (twenty-one years ago)


Geen kans voor de 2Many dj's?

Alleen als rockertjes mogen kiezen. Ik denk niet dat enig *serieus* dj-afficionado zich positief zou uitlaten over hen. Mijn liefde/haat verhouding met de friggin'DeWaele Bros is niet te meten. heh

nathalie (nathalie), Tuesday, 21 October 2003 10:52 (twenty-one years ago)

Wat een trivialiteit. Wie kan het beste plaatjes draaien? De talentloosheid druipt toch gewoon af van het DJ-bestaan?

Joost Jan (Joost Jan), Tuesday, 21 October 2003 13:03 (twenty-one years ago)

Naatje, welke dj zou jij dan willen voordragen?

Joost Jan: luister naar mix-cd's van Matthew Herbert, Carl Craig, Recloose, toch ook de DeWaeletjes, Jeff Mills, en kom dan nog eens terug om te vertellen dat dj's 'talentloos' zijn. Of ga anders lekker een beetje hockeyen ofzo, tjeeezus!

Guuz, Tuesday, 21 October 2003 13:08 (twenty-one years ago)

Joost Jan, ga 7 t/m 9 november talentloos aan de bar hangen in Rotterdam tijdens National Phonographic. Dan zie je dat er onder dj's ook virtuozen rondlopen. Juist Jan.

Hoewel veel draaitafelaars daar meer turntablist zijn dan dj.

Lucky (Lucky), Tuesday, 21 October 2003 14:23 (twenty-one years ago)

Tiesto moet gewoon weer keihard winnen en wel omdat hij uit Breda komt, daarom. Puur uit eigen belang dus(zo ben ik nog steeds NAC-aanhanger).

Talentloosheid binnen het DJ bestaan??? M'n grootje!
DJ zijn bestaat echt niet alleen uit het draaien van plaatjes, beste vriend. Naast het draaien van plaatjes moet je er nog voor zorgen dat je netjes al je drankbonnen opmaakt en dat er genoeg mannen/vrouwen in je hotelkamer terecht komen. En da's hard werken!

Hotel Lives (Hotel Lives), Tuesday, 21 October 2003 16:51 (twenty-one years ago)

Ik schaam me minder voor Vader Abraham dan voor Tiesto als Bredanaar.

Ludo (Ludo), Tuesday, 21 October 2003 17:03 (twenty-one years ago)

Nou knap hoor, een paar plaatjes doormekaar draaien en alle simpele zielen maar oh en ah roepen en vervolgens nog wat voorgeprogrameerde riedeltjes uit je computer halen en iedereen gaat uit z'n dak. Wat een virtuositeit zeg!
Pak een gitaar en leg je hele ziel en zaligheid bloot op een podium, maar ga ajb niet achter een draaitafel met computer staan en zeggen dat je talent hebt, want dat heb je dan gewoon niet. Maar ik zal wel blind en doof zijn, best lastig hockeyen trouwens (en een bewijs van de diepgang van de DJ's en aanhangers).

Joost Jan (Joost Jan), Tuesday, 21 October 2003 18:48 (twenty-one years ago)

Wie heeft het over talent?

Hotel Lives (Hotel Lives), Tuesday, 21 October 2003 19:25 (twenty-one years ago)

nou, joost jan virtuoos.
leg je ziel en zaligheid eens DUIDELIJK bloot.
want een goede dj weet meer structuur in zijn set aan te brengen dan jij in jouw verhaaltjes kunt.
wat wil je nu eigenlijk zeggen?
dj's halen geen riedeltjes uit computers. de mensen die jij bedoelt heten producenten. die zitten een stapje eerder in de productieketen. DAARNA gaan dj's pas weer aan de slag met dat "voorgeprogrammeerde" verhaal.

wist je
- dat "blue monday" van new order helemaal is opgebouwd uit een voorgeprogrammeerde beat. ik vind het een van de beste composities aller tijden.
- hitjesmakers die niet goed kunnen dj'en, zoals Junkie XL, dan een live-set geven.

luister eens iets anders dan sky radio.
lees misschien eens een boek over muziek, of desnoods de nuuwe revuu bij de chinees.

misschien kan ik je dan serieus nemen.

joost heijthuijsen, Tuesday, 21 October 2003 19:29 (twenty-one years ago)

Nou beste Joost, je haalt hier toch een paar dingen doorelkaar. Of ik moet het echt helemaal verkeerd begrepen hebben, maar volgens mij bestaat New Order niet uit DJ's. Dus kom eens met een goede vergelijking. Het lijkt me dus eerder dat jij een paar boeken over muziek moet lezen ipv de nieuwe revu.
Als je me werkelijk niet serieus neemt, reageer dan gewoon niet. Lijkt me niet zo moeilijk.
Het enige punt dat ik wil maken, is dat ik een muzikant in de ware, zuivere betekenis van het woord kan waarderen, maar een DJ die loopt de recyclelen niet. Althans niet als artiest/kunstenaar of hoe je het ook wilt noemen. Ik begrijp dan ook werkelijk niet waarom mensen idolaat kunnen zijn van een DJ, want een DJ blijft in feite niets meer dan een oridnaire plaatjesdraaier (waar overigens niets mis mee is).

Joost Jan (Joost Jan), Tuesday, 21 October 2003 19:38 (twenty-one years ago)

Je hebt dj's die 'ordinaire plaatjesdraaiers' zijn (niks mis mee indeed, maar ook veel minder simpel dan je zou denken, een vloer vol houden is nog een kunst) en je hebt dj's (Herbert, Craig, Recloose, Shadow, en zo zijn er nog wel vijftig) die met platen van anderen - of zichzelf - nieuwe muziek maken, kunnen toveren, elementen benadrukken die je thuis nooit zal horen, die verbindingen leggen waar je zelf nooit op zou komen, die door middel van electronica (filters, pitchcontrol, etc) onverwachte effecten bereiken met platen.
Joost Jan, zonder dollen, lees de boeken Last Night A DJ Saved My Life en How To DJ (Properly) van Brester en Broughton, waarin zowel de geschiedenis als de techniek helder wordt uitgelegd, luister naar mixplaten van eerder aangehaalde jocks, en ik weet zeker dat je op je mening terugkomt.

Gzz (Gzz), Tuesday, 21 October 2003 19:47 (twenty-one years ago)

Beter nog: Joost Jan, mail me je adres, ik stuur je een aantal dj-mixcompilaties toe (tenzij je walgt van techno, funk of house), die boeken moet je zelf even opzoeken.

Gzz (Gzz), Tuesday, 21 October 2003 19:53 (twenty-one years ago)


lieve joost jan.

ik neem zelfs de jostiband serieus. dat neemt niet weg dat ik er geen kritiek op mag hebben.
en je hebt helemaal gelijk. new order bestaat inderdaad niet uit dj's. het zijn jongens "nog wat voorgeprogrameerde riedeltjes uit je computer halen" daar had je toch een hekel aan?
wat is een zuivere muzikant? ik las laatst in de nuuwe revuu een stukje over de geschiedenis van de mattheus-passion van bach (dat is en dj).
de versie die we nu kennen is een door mendelssohn (een ordinaire plaatjesverdraaier) aangepaste variant. pas veel later gerecycled, in jouw termen. toch wordt DIE variant door de het merendeel van de REVUU-lezers als beste muziekstuk ooit beschouwd.

en wat is je punt over waarheid en zuiverheid? je plaatst dit tegenover ordinariteit.
maar goede kunst is ordinair: even waar als de tieten van pamela en even zuiver als 100% alcohol!

joost heijthuijsen, Tuesday, 21 October 2003 20:13 (twenty-one years ago)

Joost!
Je trapt er in. Joost Jan bestaat helemaal niet. Alsof mensen die conservatiever zijn dan Balkenende en geen argumenten hebben ook nog zouden weten hoe een computer werkt! Dat kan helemaal niet. Nee hier moet iemand achter zitten die gniffelt bij alle Subjectivisten die hij op de kast gekregen heeft. Ik dacht eerst zelfs dat jij een pseudoniem verzonnen had, maar je gaat vast niet met jezelf in discussie.

Maar back to topic. Ik hoorde dat Alkan zijn set helemaal verkloot heeft afgelopen weekend op I love Techno. Ik vind 2many wel een goede optie als beste. Rock is toch ook gewoon een stroming binnen dj'en net als trance en acid. Da's misschien een leuke voor 'Joost Jan', misschien is gitaarmuziek over twintig jaar niet veel groter dan datzelfde trance of acid.

AlexvdH, Tuesday, 21 October 2003 21:15 (twenty-one years ago)

ik dacht ook dat zo'n naam niet zou bestaan.
zelf ben ik te stom om zo'n stomme naam te verzinnen.
maar volgens google bestaattie wel.
http://www.schilderman.nl/jaarlijst/2000/joostjan.htm
maar alex, inderdaad. dit joch is meer zo iemand als die rotterdamse lpf-er, afgelopen zaterdag in de volkskrant.
joost-jan, jij maakt je zeker ook zorgen dat de kids nu naar vreemde buitenlandse dj's luisteren. ze kunnen niet eens meer "in een groen, groen, groen, groen knollenland" zingen!

joost heijthuijsen, Tuesday, 21 October 2003 21:55 (twenty-one years ago)

terug tot topic:
NIETMOEILIJKDJ
ferry corsten vind ik heel hip. eerst zijn "punk" en nu weer

FEESTDJ
beste set afgelopen jaar was oude man jeff mills op sonar. de dj's voor hem stonden enorm te beuken. jefke legde alles stil. en toen: james brown, kraftwerk. een geschiedenis van de oldskool. superstrak gemixt en subtiele scratches.

NADENKDJ
christian marclay vond ik conceptueel erg interessant. hij heeft een plaat uitgegeven zonder hoes, waardoor het aantal krasen gestaag groeit. zijn "dj-set" was een opeenstapeling van platen. en eeeks. marclay trekt de naald over een plaat.

VERANTWOORDJ
de teletekst zuur ploeg (ceephax acid crew) vriendjes richard en tom fucken altijd alles op.maar broertje jenikinson draaide goede platen, had er zin
ceephac deelt zijn plek met roel funcken, die mixkwaliteit mengt met platenkeus

radiodj
solid steel

hiphopdj
die van common

joost heijthuijsen, Tuesday, 21 October 2003 21:56 (twenty-one years ago)

Toch nog even voor wie zich uitgeeft als joostjan:
Zeggen dat iemand talentloos is OMDAT hij DJ is, is toch wel vreselijk de plank misslaan. Wat het muzikale talent van een DJ is, zou eventueel een startpunt van een interessante discussie kunnen zijn.

Houd er rekening mee dat mensen als Tiësto doorgaans zeker de helft van hun set vullen met eigen repertoire.

En dan nog iets: als je computer nu eenmaal je muziekinstrument is, wat is er dan principieel anders aan om ermee op te treden dan wanneer je als gitarist met je gitaar optreedt?

Gerrie Spaansen, Tuesday, 21 October 2003 23:01 (twenty-one years ago)

Ferry Corsten mag hem van mij winnen. en wat betreft 2manydj's en Alkan: ik tref daar weinig in aan wat een echt goede deejayset wat mij betreft nodig heeft: opbouw, spanning, verrassing. maar das persoonlijk.

theo ploeg (theo), Wednesday, 22 October 2003 05:06 (twenty-one years ago)

Jammer dat er hier mensen zijn die niet in staat zijn inhoudelijk op de zaken in te gaan en op het moment dat ze op hun teentjes en fragiele ego's worden getrapt (wat wellicht ten grondslag ligt aan het talentloze DJ-bestaan) denken persoonlijk te moeten worden. Voor de goede orde, ik ben geen witte man met witte kinderen en een witte vrouw. Jullie zouden eens moeten weten. SHAME ON YOU!

Voor wat betreft de uitdaging van Gzz. Ik heb je m'n adres-info gemaild. Ik voel me niet te groot om mijn ongelijk in te zien.

Joost Jan (Joost Jan), Wednesday, 22 October 2003 06:28 (twenty-one years ago)

joost jan. ik zou ook niet denken dat jij aan de blanke vrouw zou zijn. volgens mij ben je meer iemand voor vietnamese prostituees.
en kom op met inhoudelijke zaken! leg me eens uit wat jouw fascineert aan muziek. of afstoot. doe eens gezellig. ga niet meteen schelden. dan doe ik dat ook niet.

joost heijthuijsen, Wednesday, 22 October 2003 06:44 (twenty-one years ago)

"Houd er rekening mee dat mensen als Tiësto doorgaans zeker de helft van hun set vullen met eigen repertoire."

Het is wel vaak de vraag in hoeverre de man/vrouw die daar staat de draaien het deuntje ook heeft gecomponeerd.

Ludo (Ludo), Wednesday, 22 October 2003 07:28 (twenty-one years ago)

Het is wel vaak de vraag in hoeverre de man/vrouw die daar staat de draaien het deuntje ook heeft gecomponeerd.
dat is juist helemaal niet vaak de vraag. ruim 90procent van de deejays draait en meer niet. een kleine groep produceert daarnaast ook nog eigen werk. het zijn doorgaans ook die mensen die genomineerd worden voor prijzen.

theo ploeg (theo), Wednesday, 22 October 2003 07:53 (twenty-one years ago)

Hmm ik bedoelde dat een liedje wat onder de naam DJ Jean - blabla een hit wordt, niet door hem is geschreven, daar heeft hij iemand voor ingehuurd.

Ludo (Ludo), Wednesday, 22 October 2003 09:40 (twenty-one years ago)

Ik geloof dat het bij dance ook niet de bottom line is wie het liedje heeft gecomponeerd, maar vooral wie de producer is. Ik heb gehoord dat bijvoorbeeld Tiësto een team aan mensen aan het werk heeft voor zijn eigen producties. Blijft natuurlijk de vraag (en misschien zelfs temeer) welk deel zijn eigen inbreng is. Die zou in het geval van Tiësto nog weleens groot kunnen zijn. Hoe dat bij DJ Jean zit zou ik niet weten.

Armin van Buuren (meer producer dan DJ) deed het de laatste keer dat ik hem sprak (toch wel een paar jaar terug) helemaal in zijn eentje, op het inschakelen van enkele muzikanten na.

Gerrie Spaansen, Wednesday, 22 October 2003 10:36 (twenty-one years ago)

weer aansluitend op een andere treat.
achter jean, mark van dale, jurgen, boozie woezie zit iemand uit de oude rotterdam terror corpse. ik weet echter niet meer hoe die man heet, pleket of zoiets. het bedrijf in dordrecht waar dit allemaal geproduceerd wordt heet dub foundation. ik was er eens twee jaar geleden. heel grappig.

joost heijthuijsen, Wednesday, 22 October 2003 11:46 (twenty-one years ago)

De enige echte DJ is natuurlijk Gilles Peterson. Oud, nieuw, jazz, funk hiphop, house, alles doorelkaar... Zijn mixcd's van trust the DJ.com zijn aanraders. (misschien nog wel beter dan de worldwide mixcdserie die ook van hem is)

b.art, Wednesday, 22 October 2003 11:57 (twenty-one years ago)

De beste nederlandse DJ is natuurlijk DJ aardvarck !!!!

b.art, Wednesday, 22 October 2003 11:59 (twenty-one years ago)

Naatje, welke dj zou jij dan willen voordragen?
Nou geen juke-box djs zoals 2ManyDJs. ;-)

nathalie (nathalie), Wednesday, 22 October 2003 17:33 (twenty-one years ago)

Voor 30.000 Nederlanders is het in elk geval Tiësto

(bron: Nu.nl)

Eerste Nederlandse dj-prijs naar Tiësto

Dj Tiësto (Tijs Verwest) heeft woensdagavond de Dutch DJ Award gekregen van het danceblad ID&T Magazine. Het blad reikte de onderscheiding dit jaar voor het eerst uit. Dat gebeurde tijdens een feest in Amsterdam.

Ongeveer 30.000 mensen hebben via internet op de genomineerden gestemd. Uiteindelijk trok Tiësto met 4821 stemmen aan het langste eind. In de topvijf was verder nog plaats voor respectievelijk de Nederlandse plaatjesdraaister Dana (2253), Paul van Dyk (1893), Luna (1638) en Armin van Buuren (1548). De inzenders gunden Tiësto de eindoverwinning voor "zijn haarfijne techniek en groot gevoel voor het moment".

De stemmers refereren aan het feit dat de 'sympathieke Brabander' als eerste dj een solo-stadionoptreden gaf en dat hij een sterke 'gevoelsstijl' heeft. "Het publiek draagt hem op handen en niet alleen in Nederland", schrijft ID&T Magazine. "Hij is meest populair, ook bij de vakjury. Everybody loves Tiësto. Hij is nog lang niet uitgedraaid."

marieke (marieke), Thursday, 30 October 2003 10:43 (twenty-one years ago)

30.000 Nederlanders vinden Tiesto de beste DJ van Nederland dus, niet van de wereld.

marieke (marieke), Thursday, 30 October 2003 10:44 (twenty-one years ago)

Eens kijken of ze er op het ADE wat over te vertellen hebben.

Wat dat betreft is Dance overigens een niche-wereld, waar dance-dj's hard op beweren dat mensen niet op 50 cent kunnen dansen...strange world...

Der Arnold (Lester Bangs), Thursday, 30 October 2003 12:16 (twenty-one years ago)

En Snoop en 50 doen net zo'n leuk dansje op het einde van P.I.M.P.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 30 October 2003 13:12 (twenty-one years ago)

paul van dyk,
heb ik zitten slapen of sinds wanneer is Duitsland een Nederlandse provincie?

joost heijthuijsen, Thursday, 30 October 2003 15:01 (twenty-one years ago)

het zijn de Open Nederlandse DJ Verkiezingen, want er stonden ook heel wat Britten en Amerikanen in de kieslijst. De naam Dutch DJ Award is een wat verneukeratieve term, dus. 't Schijnt overigens dat Van Dyk Nederlandse voorouders heeft, dus...

Maar wie de fuk is Luna?

Gzz (Gzz), Thursday, 30 October 2003 16:31 (twenty-one years ago)

(ga natuurlijk niet stemmen voor zo'n onzin-fenomeen als een beste dj-van de wereld, maar goed, een keuze maken kan hier nog wel) dan kies ik voor ricardo villalobos, niet alleen een geweldige groovy minimale dj met extreem gevoel voor details ter grootte van een zandkorrel, bewijst met een plaat als 'alcachofa' dat een dj ook een hele goede muzikant kan zijn.

kiredeid, Friday, 31 October 2003 03:41 (twenty-one years ago)

Teletekst, 406:

` De mateloos populaire dj Tiësto is   
net als vorig jaar tot de beste dj ter
wereld verkozen.Het Engelse DJ Magazine
hield een poll waaraan 50.000 mensen
uit 60 verschillende landen deelnamen,
en maakte donderdag de uitslag bekend
in Londen.

De 34-jarige muziekmixer doet het al
een hele tijd erg goed.Zo luidde de dj
vorig jaar op Times Square het nieuwe
jaar in,vulde hij in mei de Gelredome
in Arnhem en ontving hij vele prijzen.

Momenteel staat de artiest weer in de
top 40.Zijn nummer Traffic is intussen
op de derde plaats beland.En woensdag
ontving hij de eerste Dutch DJ-Award.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 31 October 2003 12:52 (twenty-one years ago)

Ik vind het wel een interessante kwestie, of dj's kunstenaars zijn. Persoonlijk voel ik mee met jan joost: dat mixdraaien wordt driftig overschat. Als ik The Thermals en het smurfenlied door elkaar draai hoor ik ook dingen die ik eerst nooit hoorde. Wat zegt dat nou? Zoekt en gij zult vinden.

Natuurlijk kun je uit kunst kunst maken, of uit geen kunst kunst maken. Warhol gebruikte toch ook bestaand fotomateriaal om daar een zeefdrukje van te maken. Dan mag een dj ook het smurfenlied gebruiken. Alleen moet het resultaat wel iets over de werkelijkheid zeggen, toch? Nu kan ik me voorstellen dat die muziek van the Thermals kunstzinnig is, dus de vraag is: Wat druk je uit door er het smurfenlied bij te mixen? Nou daar kun je je best wel iets bij voorstellen in principe. Dat het allemaal kleutermuziek is of zo. Dus dan luidt de conclusie dat dj's kunstenaars KUNNEN zijn. En natuurlijk kun je daar tegenin brengen dat je je ten zeerste afvraagt of al die dj's wel een statement in gedachten hebben wanneer ze twee plaatjes tegelijk opzetten en waarschijnlijk heb je dan gelijk. Maar geldt hetzelfde niet voor veel bandjes die gewoon een leuk liedje aan het maken zijn?

Er is mdus oelijk verschil te maken tussen dj's en gewone muzikanten als het gaat om de vraag wie er nou kunst maakt. Maar ik blijf erbij, erg overschat die dj's. Net als Andy Warhol.... Hype is het woord, niet?

Olaf K., Friday, 31 October 2003 13:19 (twenty-one years ago)

Jeff Mills heeft wel degelijk een statement in gedachten, denkt sterkt conceptueel en is een DJ. Dus het kan. Discussie nu eindelijk afgesloten? Het is muziek, het is kunst en je hebt interessante kunst en oninterssante kunst.

Omar (Omar), Friday, 31 October 2003 13:26 (twenty-one years ago)

Duurt wel een beetje lang voor een hype trouwens. Hoe lang is het nu gaande? 30 jaar of zo sinds die knakkers in Jamaica begonnen met hun soundsystems?

Omar (Omar), Friday, 31 October 2003 13:36 (twenty-one years ago)

Omar, over dat resultaat van Mills en anderen valt natuurlijk te discussieren.

Stel je voor: je gaat iedere avond de tennisbaan op, speelt een set, loopt daarna een rondje hard rond het veld, winnaar krijgt een game kado, daarna tennis je de set af, dan een stukje horden... Mixsport. Leuk bedacht, maar olympisch zal het niet worden.

Olaf K., Friday, 31 October 2003 13:38 (twenty-one years ago)

Ja, je kan altijd discussieren. :) Je kan ook eens, misschien een heel raar idee, een keer een Mills set bijwonen, wat interviews lezen, wat hoezen bestuderen. Anders blijft het zo...borrelpraat?

Omar (Omar), Friday, 31 October 2003 13:43 (twenty-one years ago)

Ja je hebt wel een beetje gelijk maar niet helemaal. Ik hoef ook niet eerst het hele oeuvre van Iron Maiden te doorgronden en de bijbel/keltische sagen & alles van Edgar Allen Poe als achtergrond te lezen om te weten dat mijn mening over die band toch wel zo'n beetje hetzelfde blijft. Als ik naar Mills zou gaan zou ik na afloop waarschijnlijk zeggen "Zo die kreeg de mensen goed aan het dansen he". Daar zit jij ook niet op te wachten natuurlijk.

Olaf K., Friday, 31 October 2003 13:48 (twenty-one years ago)

Iron Maiden, vertelvertel!

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 31 October 2003 13:50 (twenty-one years ago)

Ik ken je achtergrond roger (was een leuke serie!)... Ik kan me echter nog goed herinneren dat ik 14 was en onbedaarlijk in de lach schoot toen ik "Aaaalexander the Grrrreat" uit de speakers hoorde komen en mijn broer serieus bleef kijken.

Olaf K., Friday, 31 October 2003 13:54 (twenty-one years ago)

Maar waarom zou dat per se lachwekkend zijn?

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 31 October 2003 13:56 (twenty-one years ago)

Ja God, dat is een moeilijke vraag. Per se niks lijkt me. Waarom schiet ik in de lach als ik claudia de breij (of hoe heet ze) 's avonds een stand-up comedian zie nadoen? Waarom schiet ik in de lach zo gauw het refrein van "One" van Metallica hoor (tijdens de zwart wit close-up beelden van lars zat ik slechts te gniffelen) of "Nothing else matters" met dat symfonie-orkest? Waarom kom ik niet meer bij als hans liberg piano speelt (aan die man schijnen dus opeens heel veel mensen een hekel te hebben, zo blijkt na kopspijkers)? Waarom zit ik met onbedoelde lachtranen te kijken naar dead poet's society, mijn god wat een slechte film? Captain oh captain en ja hoor daar ga ik weer.

Ik denk dat ik het allemaal gemaakt vind. Niet echt, pose, soms gekoppeld aan gemakzucht. Hans liberg als de mixdj van het nederlandse theater, om het nog even on-topic te maken.

Olaf K., Friday, 31 October 2003 14:04 (twenty-one years ago)

Ja, maar dat is dus het punt van dit topic. Het artikel over Frans Bauer in Nieuwe Revu is al eens ter sprake gekomen. Genoeg mensen die nu zeggen: ik vind de muziek van Frans Bauer nog steeds bagger, maar begrijp nu volledig waarom hij doet wat ie doet. Frans Bauer is echt, het is geen pose, het is niet gemakzuchtig. En dat is het verschil. Dat je Iron Maiden niet goed vindt is een kwestie van smaak, maar je lijkt vanwege die smaak uitspraken over de band te doen die enkel maar aantonen dat je niet weet waarover je praat. Veel mensen doen dat dus ook over DJ's. En een enkeling zelfs over Ron Sexsmith :-P

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 31 October 2003 14:23 (twenty-one years ago)

Ik hoef ook niet eerst het hele oeuvre van Iron Maiden te doorgronden

Nee dat hoeft niet. Maar je hebt Iron Maiden ten minste gehoord.
Kijk, niemand moet van mij van dansmuziek houden. Vind het alleen een beetje raar dat mensen dingen beginnen af te kraken met argumenten dat het geen muziek of kunst is. Komt op mij altijd over als een zwaktebod (en is ook dezelfde argumentatie waar elke andere nieuwe muziek, ja, ook jazz en rock & roll ooit mee werd lastig gevallen.)

Omar (Omar), Friday, 31 October 2003 14:24 (twenty-one years ago)

Omar, eens.

Roger, ik vind dat nogal een verschil hoor. Frans Bauer die met zijn baggage het maximale heeft gestoken in zijn, no doubt, eerlijke muziek, of een in mijn ogen potsierlijke band met drieluiken over heldhaftigheden. Die tweede pretendeert toch al een stuk meer, zou ik zeggen. Ik heb twee platen van Iron Maiden gehoord. God, welke? "Die met die lelijke hoes" zegt niet zo veel in dit geval. Het kan zijn dat ik het nu meer waardeer dan toen ik 14 was maar ik neig ernaar te denken dat die muziek juist is gemaakt voor 14-jarigen (en dus dat jouw waardering deels gestoeld zou kunnen zijn op nostalgie?). Dus in het geval van maiden weet ik beter waarover ik praat dan in het geval van jeff mills.

Two!
Minutes!
To miiiiiiiidnight!

Alsjeblieft zeg... Ieder zijn ding dan maar.

En roger, just out of sheeer curiosity, vind je die eerste twee van sexsmith ook dweilen van platen?

Olaf K., Friday, 31 October 2003 14:37 (twenty-one years ago)

je dingen die je tot nu toe over iron maiden hebt geschreven, kan je over iedere willekeurige band schrijven. geen enkel punt. het enige dat je neerschrijft zijn vooringenomen meningen terwijl Omar en Roger toch echt om argumenten vragen. kom op, toon je kaarten eens...

theo @ cut.up. (theo), Friday, 31 October 2003 14:44 (twenty-one years ago)

Theo, die heb ik hierboven gegeven. Pretentie, niet echt, pose! Niet vooringenomen, want geponeerd na kennisneming van het gebodene! Pretentie, niet echt, pose zijn objectieve maatstaven die door mij subjectief worden toegepast op iron maiden. Dat is dus een persoonlijke kwalificatie ja. Ik zit hier verdorie op het subjectivistenforum! Wat krijgen we nu zeg? Met louter objectieve maatstaven is muziekkritiek onmogelijk. Die moet je toepassen en dat is per definitie subjectief. Noemen jullie eens een niet persoonlijke stellingname tegen iron maiden die jullie zouden accepteren? Ik zie niet dat dat kan namelijk.

Olaf K., Friday, 31 October 2003 14:52 (twenty-one years ago)

Wat mij tegenviel aan de derde van Sexsmith was dat ie de productie zoveel uit handen had gegeven. Ik ben van mening dat ie erg veel eigen karakter daarvoor heeft ingeleverd. Meer dan mijn goedkeuring kon wegdrageb. Vandaar het predikaat: gezichtsloos.

In de opmerkingen die je maakt over Maiden spreekt voor mij een onbegrip voor het genre metal. Herstel me als ik het mis heb. Dat je niet van die muziek houdt, nogmaals, dan kan natuurlijk. Ieder zijn ding, inderdaad. En dat dat eventueel gevoed wordt door randverschijnselen waarmee je je niet vereenzelven kan (drieluiken, conceptplaten, fantasyhoezen, etc.) kan ook, maar dat wil nog niet zeggen dat de bands daar niet eerlijk in zijn. De teksten van een band als Maiden komen voort uit de interesse in geschiedenis van de bassist die de teksten schrijft. Ik wist eerder via Iron Maiden van Alexander de Grote en het gedicht Rhyme of the Ancient Mariner dan via de schoolbanken. Verder is het - gelijk Kiss of Dio - een band die een show wil geven. Op het podium krijg je een droomwereld voorgeschoteld vol poppen en ander visueel spektakel. Dat staat ver van de singer-songwriter die, enkel [stoplap] gewapend [/stoplap] met zijn gitaar, op het podium staat en zingt over zijn recent gestrandde huwelijk - om maar eens wat te noemen - maar daarmee is het niet minder oprecht. Dus als iemand die gek is op metal mij zegt: 'ik zie de Iron Maiden liever gewoon in hun spijkerbroek in Paradiso staan zweten zonder verdere poespas, in plaats van die onzin (die ook de prijs van mijn kaartje nog eens de hemel in drijft)', dan zeg ik: oké, interessant standpunt. Als iemand die nooit veel met het genre op heeft gehad zegt: 'wat een toneel', dan kan ik enkel mijn schouders ophalen. En dat geldt dus ook voor mensen die zeggen dat DJ's per definitie enkel maar profiteren van andermans vruchten.

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 31 October 2003 14:56 (twenty-one years ago)

met respect maar ik ben geen lid van de subjectivisten. je kunt me dus niet aanspreken op mijn vermeend objectivisme. wat ik echter bedoel is dat ik van The Strokes of het eerder genoemde bandje (hehe) The Thermals. muziek voor dertigers met nostalgische trekjes. totaal onecht want op plaat zeer geforceerd. heb je die nieuwe clip van The Strokes gezien? wat een lacher zeg. openlijk geflirt met Tron en dan nog komen ze over als een stelletje kneuzen. en dan die zang. hoe lang moet ie daarop geoefend hebben. "ik ga een stemgeluid kweken dat klinkt alsof ik zing met een microfoon uit de jaren zeventig". monsterlijk.
van mij mag je overigens beweren over iron maiden wat jij wil. het is immers jou mening. maar als je gaat beweren dat een deejay - laten we Mills maar weer eens nemen - minder muzikaal is dan een band - laten we zeggen The Strokes - verwacht ik toch een betere verklaring.

theo @ cut.up. (theo), Friday, 31 October 2003 14:59 (twenty-one years ago)

Roger, Theo: Er lopen twee discussie door elkaar. Laat daaruit niet geconcludeerd worden dat ik incoherent ben...

Roger vroeg me waarom ik iron maiden lachwekkend vind. Dat heb ik je uitgelegd. Dat je daarvan niet overtuigd bent omdat het het verkeerde soort argumenten zijn, schwa, maar dat is een hele andere discussie. Met betrekking tot die dj's heb ik gezegd, zonder een kenner te zijn, dat er geen duidelijk argument is te verzinnen waarom dat geen kunst zou kunnen opleveren. Toen kwam omar met de suggestie dat ik eens zou moeten gaan en dat is dan weer een ander punt: Daar protesteert mijn smaak tegen. Mijn stellingname over dj's (kunst) en iron maiden (smaak) betreffen dus twee verschillende discussies, die ik niet met elkaar zou willen vermengen.

Dat zou de vraag zijn: Maakt iron maiden kunst?

Ik pas...

Olaf K., Friday, 31 October 2003 15:07 (twenty-one years ago)

En ja die strokes clip, totale onzin...

Olaf K., Friday, 31 October 2003 15:08 (twenty-one years ago)

Nu ja, dan komen we over kunst te praten, en dat is dan weer waar ik het niet over had. Wat is kunst? Alles wat niet nodig is om in leven te blijven? Dus met een lepel in een pan soep roeren is geen kunst. Tenzij je dat heel zwierig doet, ja, dan weer wel. Muziek is daarmee geen kunst. Muziek is een instrument inpluggen en lekker spelen. Muziek is plaatjes opleggen en lekker de vaart erin houden. Muziek is als genotmiddel voor publiek op beide lekker hossen. Beide vormen kunnen wel kunstig zijn. Iron Maiden is geen kunst. Autechre is dat ook niet. Je gitaar op een bedje van ongekookte eieren leggen en er dan met een ganzenveer de blues op spelen is dat wel. Zoiets?

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 31 October 2003 15:24 (twenty-one years ago)

Dit lijkt me een hele nieuwe definitie van kunst te zijn, Roger. Niet veel slechter dan de andere in omloop.

Olaf K., Friday, 31 October 2003 15:27 (twenty-one years ago)

tja je zult kunst eerst moeten definieren om te kunnen bepalen wat wel en wat geen kunst. wat dat betreft zegt roger's vingeroefening erg weinig.

theo @ cut.up. (theo), Friday, 31 October 2003 15:31 (twenty-one years ago)

Ach, over kunst kun je uren lullen, maar ik ben daar een te grote boer voor en ook niet serieus genoeg. In mijn kringen geldt: slaat iets helemaal nergens op? Dan moet het wel kunst zijn. Op veel dagen onderschrijf ik dat volledig. Op andere dagen denk ik dat de dingen die je emotioneel raken kunst zijn, wat voor iedereen wat anders kan zijn, en ook nog eens afhankelijk is van het moment. Kunst is niet. Kunst kan zijn. Op sommige dagen zijn mijn Framed Animation Cells van Ariël kunst. Op andere dagen vieze plaatjes. En op weer andere dagen plastic troep die nu echt eens de deur uitmoet.

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 31 October 2003 15:51 (twenty-one years ago)

Het kan zijn dat ik het nu meer waardeer dan toen ik 14 was

Im mijn geval is dat zeker zo. Toen ik 14 was ergerde ik me dood aan die lelijke hoezen en pretentieuze en geweldadige teksten en schaamde ik me een beetje voor metal. Nu glimlach ik er om en geniet gewoon van de muziek, omdat ik die mooi vind. Juist het ergens niet naar willen luisteren omdat het niet cool, hip of cultureel-verantwoord is vind ik typisch veertienjarigen gedrag.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 31 October 2003 16:48 (twenty-one years ago)

Je kan ingewikkelede boeken schrijven over wat wel of geen kunst is, maar ik denk dat creativiteit en expressie tot de kernbegrippen horen. Een liedje schrijven of zingen is een heel duidelijke uiting daarvan. Iemand die plaatjes van andermans liedjes knap aan elkaar draait, komt niet zo makkelijk in hetzelfde licht te staan. Er zijn heel begaafde dj's (van Jeff Mills tot Coldcut, Laurent Garnier tot KC The Funkaholic) die ik veel meer bewonder dan, pak hem beet, Frans Bauer of Iron Maiden. Toch zie ik zulke top-dj's eerder als vakmensen die hun ambacht tot in de finesses beheersen, dan als kunstenaars. Maar nogmaals, dat liever dan heel beroerde kunstenaars die (in mijn ogen) debiele onzin componeren of uitvoeren.

Ik heb er moeite mee dat Tiësto's stadion-optreden als "concert" wordt omschreven/aangeprezen. Tijdens een concert behoort ter plekke muziek gemaakt te worden, en die plaatjes van Tiësto zijn eerder opgenomen. Ik ben er wel een beetje van geschrokken hoe serieus de mainstream-media die verkiezing van DJ Magazine hebben genomen. Tiësto is nu officieel de beste dj ter wereld. Ik vraag mij af of dezelfde stelligheid zou zijn gebezigd als The Libertines door de lezers van NME tot de beste band ter wereld zou zijn uitgeroepen.

JoB (JoB), Friday, 31 October 2003 18:22 (twenty-one years ago)

Ik vraag mij af of dezelfde stelligheid zou zijn gebezigd als The Libertines door de lezers van NME tot de beste band ter wereld zou zijn uitgeroepen.

Nee. Wel als het om Kane of een andere Nederlandse band gegaan zou zijn en dan zou je ook maar heel zelden een kanttekening zien dat de NME ook maar een blaadje is dat elke week een andere favoriete band heeft.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 31 October 2003 18:30 (twenty-one years ago)

Maar om op de vraag terug te komen:

zou Tijs weer moeten winnen, waarom zou Tijs zeker niet moeten winnen?

Tijs zou moeten winnen als hij stemmen krijgt. Vind ik hem een goede dj? Als ik hem hoor krijg spontaan de neiging om met mijn hoofd tegen de muur te bonken, dus nee. Tiësto beperkt zich bovendien nogal in zijn muzikale reikwijdte, terwijl juist een dj (zeker vergeleken met een muzikant) wat ruimhartiger met de muziekhistorie zou kunnen omspringen. Dat vind ik wel een aardig objectivistisch criterium voor een "goede" dj.

Wel als het om Kane of een andere Nederlandse band gegaan zou zijn

Juist, het gaat uiteindelijk om het Oranje-gevoel.

JoB (JoB), Friday, 31 October 2003 18:48 (twenty-one years ago)

En over de verkiezining in het algemeen: ik ga niet eens stemmen als ik weet dat mijn voorkeur toch geen enkele kans maakt om in de buurt van de eindlijst te komen. En ik ben vast niet de enige die er zo over denkt. Tiësto won de ID&T-prijs overigens met zestien procent van de stemmen. Misschien gaat 84 procent ook over zijn nek van zijn muziek... ;-)

JoB (JoB), Friday, 31 October 2003 18:54 (twenty-one years ago)

Ik denk niet dat enig *serieus* dj-afficionado zich positief zou uitlaten over [2 Many DJ's].

Nou, bij deze. Leuke muziek + feest = goede dj's, non?

JoB (JoB), Friday, 31 October 2003 18:56 (twenty-one years ago)

Tiësto opnieuw de beste van de wereld trouwens, officieel. ;-)

JoB (JoB), Friday, 31 October 2003 19:04 (twenty-one years ago)

Ben ik weer benieuwd hoeveel mensen in de DJ Mag-verkiezing op Tijs hebben gestemd - met 16 procent van de stemmen een titel winnen is allesbehalve overtuigend (zoals in het ID&T geval).

Vergeet ook niet dat DJ Magazine met een oplage van rond de 30.000 een van de kleinste dancebladen is - dat met die lijst hebben ze wel slim aangepakt. Volgens mij is de titel Beste DJ ter Wereld net zo loos als Beste Band ter Wereld. Maar, en dat moet wel gezegd, de verkiezing van Tijs doet het Nederlandse trance/progressive-wereldje wat bekendheid betreft veel goed. In de DJ Magazine lijst staan 5 Nederlanders bij de eerste 15. Dat kán betekenen dat Johan, Marco, Armin, Tijs en Ferry een trouw stemmende fanbase hebben, dat kan ook betekenen dat hun muziek wereldwijd goed aanslaat.
De vraag is natuurlijk: moeten we hier echt blij mee zijn.

Gzz (Gzz), Saturday, 1 November 2003 12:16 (twenty-one years ago)

De vraag is natuurlijk: moeten we hier echt blij mee zijn.
tja, waarom eigenlijk niet? het gaat hier om de populaire varianten in de house scene. muzikaal zijn die misschien niet erg interessant al raad ik iedereen hier aan toch echt eens te luisteren naar iets van Van Buuren en vooral Corsten. zij maken muziek die niet is te vergelijken met de oppervlakkige trance die Tiesto maakt. en ja, ze zijn overal ter wereld razend populair. tijdens mijn interviews met deejays uit Engeland en de VS beginnen ze steevast over Tijs. hij is gewoon overal hot, niet alleen hier.

theo @ cut.up. (theo), Saturday, 1 November 2003 12:23 (twenty-one years ago)

overigens: het is inderdaad een klein dansblad maar de DJ Mag-verkiezing heeft een enorm aanzien in de dance scene. en daar gaat het om bij prijzen. precies de reden dat ik er nooit zo in geinteresseerd ben. oscars, beren, kalveren, robijnen. van mij mogen ze allemaal worden afgeschaft.

theo @ cut.up. (theo), Saturday, 1 November 2003 12:28 (twenty-one years ago)

BG magazine neemt de promo-praat zelfs letterlijk over en rept over ' het concert van Ferry Corsten ' n.a.v. zijn dj-set in de HMH.

' Het is geen concert homo's! ' wil je idd gelijk roepen. Hij draait plaatjes, jullie zorgen voor voldoende licht en proberen de entreeprijs 25 a 35 euro of zelfs meer in het geval van vip-kaarten te verantwoorden. Helemaal omdat er slechts 1 dj draait....Concert...pfffff....(neemt niet weg dat het wel de moeite waard kan zijn, maar het is GEEN concert).


Het enige voordeel van Tiesto voor de 2e keer als beste v/d wereld is dat er niet nog een poptrancer op basis van het winnen van die prijs ons over de hele wereld mag komen vervelen met een gulle glimlach op het gezicht...

Het is ook een kwestie van napraten trouwens...veel van de dj's die het over Tijs hebben, praten de internationale media na, vermeodelijk hebben ze hem zelf nog nooit horen draaien...of ff een half uurtje voor hun eigen set....
Namedropping is ook een vorm van je zelf op de kaart plaatsen.
' Ik dronk gisteren nog thee met Sasha ' bv. (twe jaar geleden, want Sasha is natuurlijk zo dood als zijn genre).

Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 1 November 2003 12:54 (twenty-one years ago)

Tiësto beperkt zich bovendien nogal in zijn muzikale reikwijdte, terwijl juist een dj (zeker vergeleken met een muzikant) wat ruimhartiger met de muziekhistorie zou kunnen omspringen

Ik heb de indruk dat Tiësto juist zo populair is omdat hij zich heel nadrukkelijk focust op een stijl, die hij zich vervolgens volledig eigen maakt. Het heeft ook niet mijn persoonlijke voorkeur, maar ik vind er wel wat voor te zeggen.

Gerrie Spaansen, Saturday, 1 November 2003 13:24 (twenty-one years ago)

Ik vergiste me net trouwens, Johan Gielen staat wel in de lijst (24), maar niet bij de bovenste 15, wel Sander Kleinenberg (13), een dj die mijn interesse wekte door zijn Global Underground:Nu Breed-mixplaat te beginnen (cd2) met Earl Zinger.
Om mijn eigen vraag ('Moeten we daar blij mee zijn?') te beantwoorden; ik vind, net als Theo, van wel. Met name Kleinenberg, maar ook Corsten en Marco V, hebben een zeer eigen stijl, vullen dj-sets vooral met eigen producties of die van hun eigen labels, hebben de juiste contacten gelegd (cynici zouden zeggen: de juiste hielen gelikt) om daar te komen waar ze nu staan. De waardering voor Onze Jongens is breder dan internetstemmers, van DJ Remy begreep ik dat een Armin van Buuren écht mateloos populair is in bijvoorbeeld Amerika: "We draaiden in de Roseland Ballroom, waar 3-4000 man in kan, en als Armin maar in de buurt van de draaitafels kwam ging 't publiek al gillen".

Kent iemand die Joris Voorn, die de Grootste Talent-prijs bij ID&T's feestje kreeg? Stijl, voorkomen, mixing skills, platenkeus? En zwerft er nog meer meer djtalent (op house/dancegebied) In Holland rond?

Gzz (Gzz), Saturday, 1 November 2003 14:38 (twenty-one years ago)

De Electronation dj's staan redelijk in de belangstelling nu, maar sommigen ergeren zich nu alweer aan hun profilering, ik hoorde laatst iemand klagen over Terry Toner, dat ie plotseling overal te zien is.

AlexvdH, Saturday, 1 November 2003 16:55 (twenty-one years ago)

Kent iemand die Joris Voorn, die de Grootste Talent-prijs bij ID&T's feestje kreeg?

Joris Voorn is een techno-dj uit Rotterdam. Meer weet ik ook niet.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Saturday, 1 November 2003 20:05 (twenty-one years ago)

Vreemd dat hier de naam Derrick May nog niet is gevallen. Wat die laatst in Panama neerzette, daar droom ik twee weken later nog steeds van! Ik heb Tiësto maar eenmaal gehoord (op dance valley), maar dat kwam in de verste lichtjarenverte niet in de buurt van wat May doet.

Jaïr (jair), Monday, 10 November 2003 14:12 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.