Over deze en andere filosofische vraagstukken brak ik mijn popminnend hoofdje laatst in de kroeg, samen met wat vrienden.
Aansluitend op de tijdloze stelling: "Millions of Elvis-fans can't be wrong" en aansluitend op de discussie over jazz-waardering en klassiek-waardering in een andere thread: is het zo dat sommige muziek gewoon onbetwistbaar 'goed' is?
Ik was blij te zien dat mensen hier dezelfde houding naar het onbekende hebben als ik. Ik benader een Bach-cantate of een plaat van Miles Davis die ik niet kan waarderen als volgt: Dat ligt aan mij en niet aan die muziek. Bach en Miles Davis hebben zich onderhand wel bewezen, en miljoenen genieten van hun muziek. Ik vind er echter niets aan, dus gaat er een goddelijke ervaring aan mij voor bij, blijkbaar, en daar baal ik van!
Bach en Miles Davis kan ik inmiddels zeer waarderen, maar daar heb ik een hoop moeite voor moeten doen.
Dezelfde houding heb ik mij aangemeten voor het waarderen van poezie, Shakespeare en balletvoorstellingen. Met succes...
― erik, Wednesday, 10 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Norbert, Wednesday, 10 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Lava, Wednesday, 10 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Esther, Wednesday, 10 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Ludo, Wednesday, 10 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
in de jaren zestig en begin zeventig deed wijlen bourdieu een grootschalig onderzoek onder de fransen. hij ondervroeg mensen uit alle sociale klassen naar hun smaak. het resultaat is te lezen in zijn boek distinction (sorry.. in het engels gelezen).
smaak is in zeer hoge mate sociaal bepaald. zo stelt bourdieu. ik ga nog verder en stel: geheel sociaal bepaald. maar daar ben ik dan ook subjectivist voor.
― theo ploeg, Wednesday, 10 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Maar goed, dit lijkt me niet iets om je druk om te maken tijdens het beluisteren van muziek. Al kan het geen kwaad bij het lezen van recensies enige kennis te hebben van de achtergrond van de schrijver.
― Martijn, Wednesday, 10 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Dan denk ik dat je in de richting gaat van wat over het algemeen als esthetisch plezierig (of in ieder geval tolereerbaar) wordt ervaren. Denk bijvoorbeeld aan een mooi gezicht of gebouw: symmetrisch, fijn afgewerkt, liefst met een verrassende feature (zoals bijvoorbeeld een aparte kleur ogen). Niet voor niets geldt er voor zowel mannen als vrouwen een schoonheidsideaal en kun je als je bijvoorbeeld de David van Michelangelo in het echt ziet niet met een strak gezicht zeggen dat het 'lelijk'is.
Subjectiviteit komt er eigenlijk pas bij kijken wanneer mensen op gegeven moment bepaalde (al dan niet afwijkende) voorkeuren ontwikkelen. De tegentoon, het foutje waardoor het geheel juist karakter krijgt, tot aan het extreme toe. "Whatever floats your boat", zoals men zegt. Dan ben je maar fetisjist...;-)
― Arien, Thursday, 11 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
wat versta je daaronder ? dat je smaak beinvloed is door je omgeving is wel erg makkelijk. maar betekent dit dan ook dat je iemands toekomstige "smaak" kunt voorspellen ? ik denk niet ! je moet ook leren luisteren, en als je die moeite niet neemt ontwikkel je jezelf dus ook niet. en dat is dus waar het om gaat ; interesse in muziek, of anderssoortige kunst.
rob
― rob, Thursday, 11 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Ik bedoel echter niet dat je iets mooi moet vinden als iedereen het ook mooi vindt. Hier komt namelijk de cultuur-historische context om de hoek kijken.
Ik denk dat Bach en Shakespeare hun kwaliteit wel bewezen hebben, over de jaren heen, aangezien er eeuwenlang miljoenen mensen zijn geweest die hun werk waarderen. Iets recenter: ik denk dat Miles Davis, Stevie Wonder of een Prince ook een eeuwigheidswaarde hebben, al had ik in eerste instantie niets met hun muziek. Ik denk absoluut dat je sommige muziek moet leren luisteren, zoals ik Philip Glass nog moet leren waarderen. Het punt is echter dat ik, als ik zoiets groots niet kan waarderen, het idee heb dat ik een heerlijke artistieke, diep ontroerende, cultureel-historisch verantwoorde ervaring mis, en dat dat dus aan mij moet liggen en niet aan die muziek. En dan ga ik er moeite voor doen, dan ga ik leren luisteren. Ik begrijp dat niet iedereen bereid is die moeite te doen, maar het is tot nu toe altijd de moeite waard gebleken. Ik denk in ieder geval dat smaak niet geheel cultureel bepaald is. Volgens mij komen nature en nurture nooit in dergelijke extremen voor. Voorts gaat het mij nu niet om smaak, maar iets wat boven iedere smaak uitstijgt: kan iets, los van iedere smaak-overweging, goed zijn?
Trouwens, ieder argument dat met smaak op de proppen komt, vind ik een dooddoener, zelfs op het subjectivisten-forum. Met ´smaken verschillen´ kan ik bijvoorbeeld heel weinig. Hoe zeer ik het subjectivisme toejuich, ik denk dat een goede muziekjournalist of - liefhebber pure kwaliteit moet kunnen herkennen.
ik vermoed dat er een schoonheid en kwaliteit te herkennen is als gekeken wordt naar de expressieve, associatieve en mimetische waarden van een muziekstuk, daarbij de culturele, historische en maatschappelijke context in ogenschouw nemend.
― erik, Thursday, 11 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
in feite raak je aan de vraag: kan een object of subject los van het welk omgevingsfactor dan ook een waarde hebben die universeel is. het antwoord is neen. en dat bedoelde ik tevens met sociaal bepaald. wat iemand mooi vindt en wat niet wordt samengesteld uit een kluwen van omgevingsfactoren en wellicht een heel klein beetje genetische lading. geen genetische lading die ook maar iets met beleving van schoonheid van doen heeft, veel algemener.
die mix bepaalt een smaak. needles to say dat het dan ook onmogelijk is om smaakontwikkeling van te voren te bepalen. al wordt het op een wat abstracter level wel gedaan. geef mij het sociale milieu waarin je opgroeit, je vrienden en kennissenkring en de opleiding die je volgt en ik bepaal globaal welke smaak je hebt en ontwikkelt. klopt uiteraard niet in alle gevallen maar voor de meerderheid is succes verzekerd. de hele marketing draait er, ondanks tegenberichten, nog steeds op. met succes.
― theo ploeg, Friday, 12 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling, Friday, 12 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
-1-
― Omar, Friday, 12 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
-2-
-3-
oh volgens mij bestaan er genoeg objectieve definities of beter gezegd definities die objectiviteit veinsen niet zo zeer door meetbaarheid, want je kan volgens mij nooit een 100% score krijgen al zul je van die sukkelige psychologen hebben die Mozart aan ratten laten horen en dan inderdaad met een fop-conclusie komen van "Mozart is objectief goed want de ratjes gaan sneller naar hun waterbakje". Objectiviteit in esthetica is toch meer een kwestie van heel zelfverzekerd brallen dat dit en dit mooi is en wel hierom (kortom je eigen oordeel verheffen tot universele waarde).
-4-
ps. sorry dat het in vier delen moest, staat wel heel geleerd alsof er echt over nagedacht is, maar het is om de praktische rede dat Greenspun mijn lange antwoorden niet accepteerd. :(
― Nathalie, Friday, 12 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Parsons (zijn voornaam ben ik even kwijt, het was niet Alan of Gram) onderscheidde 5 oordeelstructuren voor het beoordelen van kunst en muziek. Het betreft een rangorde, waarbij echter niet gesteld wordt dat de ene structuur beter is dan de andere.
In de associatieve stuctuur (nr 1) wordt beoordeeld op basis van associatie. Oftewel: BRMC is goed, want het doet met denken aan hoe ik vroeger naar de Jesus & Mary Chain luisterde.
Nr 2 is de Mimetische structuur, waarin gekeken wordt naar de echtheid van een werk. Een portret is goed omdat het sprekend lijkt om de geportretteerde en BRMC is goed omdat het eindelijk weer echte rock is zoals we al veel te lang niet gehoord hebben.
Nr 3 is de Expressieve structuur, waarin beoordeeld wordt op emotionele argumenten. Zo wordt je bijvoorbeeld erg getroffen door de oerkrachten van Jackson Pollock of is BRMC goed vanwege de opwinding, de passie, de "teenage angst".
Bij nr 4 wordt gekeken naar officielere argumenten, de sociaal culturele context, de achtergrond van de kunstenaar, stroming en stijl van het werk. Hoe is het lijnenspel van het schilderij? Hanteert BRMC goede riffs, kan de zanger goed zingen en zijn de muzikanten getalenteerd?
Uiteindelijk kan gekeken worden met nr 5, de Open oordeelstructuur waarin alle 4 voorgaanden worden meegenomen.
Bach en Stevie krijgen hierdoor hun waarde door subjectieve en objectieve criteria, en ook juist omdat ze producten van hun tijd zijn en niets zeggen over de 21 eeuw, maar over hun eigen eeuw.
Dat pruikenmuziek slechts een symbolisch kapitaal is om te laten zien dat je goede smaak hebt is natuurlijk onzin. Dit suggereert dat alle klassiek-liefhebbers slechts een mythe instand houden, terwijl ze eigenlijk liever naar pop zouden luisteren, maar dit niet durven toegeven.
― erik, Friday, 12 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Lijkt me geen argument. de enige objectieve criteria zijn, volgens mij: -heeft het moeite gekost? speelt deze gitarist heel knap en vingervlug gitaar? zit de compositie ingewikkeld in elkaar? Iets wat dan bijvoorbeeld 23 maanden heeft gekost om in elkaar te draaien en spelen zou dan beter zijn dan iets wat in 2 1/2 minuut opo de band staat.
Mij zegt dit criterium he-le-maal niks, in de -hier al vaker gevoerde- Sex pistols vs. Pink Floyd-discussie sta ik 100% aan de Pistols- zijde.
-Letterlijk iedereen vindt het mooi. Is het punt wat Arien aanhaalde: dingen die, net als geuren en smaken en beelden, vanuit een-of-ander oerinstinct door alle leden van het menselijk ras mooi gevonden worden, vanwege de fysieke bouw van het menselijk lichaam of zo, of overlevingsdrang. Ook dit leidt niet tot enige objectiveerbaarheid van muziekkwaliteit, omdat deze aangeboren voorkeueren niet beschikbaar zijn in je bewustzijn.
― Lava, Friday, 12 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
"eeuwigheidswaarde" = pure retoriek (want niet te verifieren) en ja voor het grootste gedeelte is het symbolisch kapitaal, aangeleerd om goed te vinden "omdat het zo hoort", ga maar een kijkje nemen in het Concertgebouw wanneer 90% van het publiek na een uur zit te draaien in zijn stoel van verveling maar er wel zit om gezien te worden.
Toch niet Talcott Parsons?? Zo aan dat braaf in in vieren delen denk ik haast van wel. :) Aah maar wat is een goede zanger? ;) [goede riff is heel makkelijk: als je luchtgitaar gaat spelen = het goed]
mmm, zelfs dat is variabel, soms wordt een werk als positief beoordeeld omdat het exact verweven is met de maatschappij (Dylan in the 60s?), andere mensen oordelen positiever over muziek die juist breekt met die tijdscontext (laten we zeggen terugwaarts: Oasis, voorwaarts: Kraftwerk).
Toch denk ik dat die zucht naar een universele esthetiek iets is waar muziek erg gevoelig voor is omdat het zo'n heftige ervaring kan zijn. Dan luister je naar Dopplereffekt's 'Porno Viewer' en op dat moment raak je zo vervoerd dat je inderdaad voelt "dit is zo goed, dit staat boven elke discussie". En dan hebben sommige mensen de neiging omdat het inderdaad uit te roepen tot objectief goed. Redenen daarvoor kunnen uiteenlopen.
tsja die gedachte wil ook wel eens door mijn hoofd spoken. De meeste muziek wordt toch met oprechte gevoelens gemaakt en dan ga je er effe in je luie stoel over heen azijn-zeiken. Maar goed, ik denk dat het toch meer een probleem is van artiesten die eigenlijk geen recensies zouden moeten lezen, schieten ze niks mee op. En onoprechte recensies (het afkraken om het afkraken) zijn toch eigenlijk wel makkelijk te spotten vind ik.
1. Is het niet zo dat omdat klassieke muziek vaak gaat over Grote Thema's als dood, wederopstanding, de 9e van Beethoven als monument voor de Verlichting en dat probeert te vangen in muziek het ook de suggestie wekt van universaliteit? En daardoor gevoeliger is voor het idee van objectieve schoonheid ("Alle Mensen Worden Broeders" wie wil dat nou niet? Hier schoonheid als het goede, vast wel door een of andere oude Griek ooit geponeerd ;)
Ik ben zelf ook niet direct van mening dat objectieve schoonheid bestaat, ik twijfel nog. Ik wil echter graag de discussie aangaan. Daarom is het goed te horen dat ook andere mensen het idee hebben dat kwaliteit iets heel anders is dan smaak. Ik blijf het ermee oneens dat de waardering van klassieke muziek aangeleerd is (alhoewel volgens de hiergenoemde argumenten iedere smaak en waardering aangeleerd is). Ik ga inderdaad wel eens kijken in het concertgebouw, en ik weet dat ik zelf de klassieke muziek waardeer. Maar als ik daar zit, is iedereen vol aandacht en ben ik de enige die draait in mijn stoel. Ondanks mijn waardering ben ik niet geheel op mijn gemak omdat ik de andere 23 uur van de dag naar popmuziek luister. Klassieke muziek is niet een aangeleerde, zichzelf in stand houdende mythe, maar je moet je er zelf wel in trainen. Nogmaals, groot gelijk als je daar geen zin of tijd in hebt, maar ik heb zelf ervaren dat het bij mij alleen maar positief heeft uitgepakt. Ik ga dus nog maar eens van Bach´s Goldberg variaties genieten, en wel in de uitvoering van Jaco Pastorius.
Hier misschien aan gerelateerd: waarom grijpen popmuzikanten als ze Grote Gevoelens willen uiten meteen naar een orkest?
Maareh was het nou Talcott Parsons? De sociologen houden namelijk gespannen de adem in. ;)
― Martijn, Saturday, 13 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― erik, Saturday, 13 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Maar dan kom je op een andere discussie. Waant waar houdt muziek op en begint geluid? Een vage grens. Ik kan naar buiten lopen, allerhande fieldrecordings maken, lichtelijk herstructureren en het dan verkopen als muziek. Geluid wordt muziek als het past binnen je referentiekader. En dat verschilt bij iedereen.
― bas, Saturday, 13 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling, Saturday, 13 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Miles en Mozart zijn geen voorbeelden van objectieve schoonheid omdat zoveel mensen het kunnen waarderen. Veel tieners waarderen massaal Britney omdat het aangeleerd gedrag is. Veel mensen vinden Miles en Mozart goed omdat vele anderen zeggen dat het boven kritiek verheven is en dus objectief goed. Aangeleerd gedrag, dus puur subjectief.
Een heel interessant artikel daarover kan je hier vinden:
Hoe dan ook, de uitdaging blijft staan voor alle subjectivisten:
Kun je, los van iedere smaak-overweging, kwaliteit herkennen? Kun je signaleren dat een plaat goed is, terwijl je het niet mooi vindt?
Ik zeg ja, en weet dat sommige mensen op dit forum ook ja zullen zeggen.
Dan resteert de vraag of die afweging aangeleerd is (wat ik betwijfel) of dat er objectieve argumenten zijn.
― Roger Teeling, Sunday, 14 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Hibernia, Sunday, 14 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
daarom hang ik ook de mening aan: objectieve schoonheid bestaat niet en daarbij: in feite bestaat schoonheid buiten mijn interpretatie van het onderhavige object/subject niet.
maar ik ben dan ook socioloog.
― theo ploeg, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Martijn, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Nog één! Ik ben omsingeld. Gelukkig nog geen bij KindaMuzik/Loud.
Harde feiten, daar gaat het om. Actinine, cytosine, guanine, thyrosine: that's all there is.
― Omar, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― nathalie, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Lava, Wednesday, 17 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Als je het stelsel van differentiaalvergelijkingen met vaste randvoorwaarden dat de boventonen in een snaar beschrijft moet oplossen zou je willen dat de gitaar een sociale constructie is.
― Martijn, Wednesday, 17 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
To be certain, researchers won't agree on the purpose of music anytime soon—which fortunately shouldn't stop any of us from enjoying it
Wat het hier voor de discussie eingelijk zo inbrengt is dat verschillende soorten een neiging hebben om dezelfde melodieen te gebruiken, en dat is het. Tenzij ik me heel erg vergis wordt daarmee niks gezegd over schoonheid maar meer gespeculeerd in de richting van evolutionaire functionaliteit. Toch?
Moet nog steeds Darwin Among The Machines van George Dyson eens uitlezen waar hij ook ingaat op muziek en evolutie als ik me niet vergis. Maar ja er is nog zoveel te lezen. ;)
― Omar, Thursday, 18 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)