het is een oude discussie maar het leeft dus wel. ikzelf denk dat sponsoring geen kwaad kan, mits er afspraken worden gemaakt dat de muziek enkel en alleen de verantwoordelijkheid is van degenen die het feest organiseren. anders nog iemand?
― lubacov, Friday, 12 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling, Friday, 12 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
1. het onzin is dat je sponsors nodig hebt om je feestjes vol te laten lopen
Is op zich waar. Het is pas uit de klauwen gelopen toen er van die grote naam DJ's kwamen die belachelijke bedragen gingen vragen *en* kregen. Maar er is altijd een tegenbeweging geweest a la For Acid Eyes Only. Briljante acid-house feesten die via internet werden georganiseerd, goedkoop, gegarandeerd goede muziek en geen eikels op de dansvloer.
-1-
― Omar, Friday, 12 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Ten dele waar omdat die feesten vaak betere reclame maken. Dat gezeik over mensen die alleen maar hip willen zijn vind ik altijd een zwaktebod.
3. de dj's en organisatoren zich uiteindelijk zullen moeten aanpassen aan de wensen van de sponsors, dus niet al te underground kunnen draaien omdat er dan geen publiek meer komt anderen stellen
Organisatoren zullen denk ik inderdaad sneller op safe spelen en een veilige keus maken. DJ's draaien denk ik sowieso wat ze willen, is niet echt volk wat zich de wet laat voorschrijven.
-2-
Daar kan ik ook wel mee leven. Het wordt wel een beetje irritant als er van die monitors zijn waar op dan zo'n kut DJ-apparaatje van Sony of Panasonic wordt aangeprezen. Vorig jaar in De Melkweg bij DJ Assault bijv. Is gewoon weer net te veel.
Snobisme is inderdaad wel een factor denk ik.
Ik heb wel het gevoel dat het in Amsterdam moeilijker is om op dit moment iets, zeg maar 'niet commercieel' (dwz in een grote club of discotheek), te organiseren op dansgebied, dan bijvoorbeeld in Rotterdam. Of weet iemand een mooie -nieuwe - lokatie voor een feest? Dat mooie kerkje aan de Zuidas bijvoorbeeld?
― sander, Friday, 12 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― lubacov, Saturday, 13 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Martijn, Saturday, 13 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling, Saturday, 13 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― nathalie, Saturday, 13 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Dan kan je natuurlijk net zo goed thuis blijven en naar de CD luisteren. De moshpit in met die hap! Nog leuker zijn van die echt foute bands zoals Monster Magnet. Dave Wyndorf is echt geniaal.
En eventueel omgekeerd: als het publiek niet uitzinnig reageert, dan betekent dat enkel dat de band het niet genoeg bij de kloten (m/v) pakt. Iets wat ongetwijfeld steeds moeilijker wordt, dat wil ik best geloven.
Als Zen Guerrilla het Rotterdamse publiek niet bij de kloten pakt vraag ik me af wie dan wel?
Dat lijkt me het enige legitieme reden om een sponsor aan te trekken. Maar liever niet. Ik erger mij aan commerciële boodschappen tijdens concerten en festivals. Het doet af aan de beleving en dat is gewoon zonde. De manier waarop kinderen tijdens concerten (van bijvoorbeeld de Spice Girls, waar ik indertijd bij was) worden bestookt met reclame is niets minder dan stuitend.
― JoB, Monday, 15 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)