OPROEP

Message Bookmarked
Bookmark Removed
ik ben bezig met een cursus journalistiek, ja spuw uw gal maar, nu moet ik bij een opgave een terugkerend onderwerp kiezen, daar tien invalshoeken bij bedenken, een invalshoek kiezen en met die insteek een artikel schrijven.

Het onderwerp dat ik gekozen heb is de 'hype'

een invalshoek die ik zou kunnen kiezen (mits jullie behulpzaam zijn ;) is de mening van muziek'journalisten' over het fenomeen hype. Ik begrijp dat jullie tijd tekort komen, daarom is het subs forum overdag ook zo druk ;))))

zijn er mensen die hier iets voor voelen? Kort samengevat een klein stukje schrijven over hypes op muziekgebied. vrijwilligers? ik dacht ik gooi dit balletje eens op....ik verwacht er niet bijster veel van maar ja...proberen waard..laat gaan!

Rizz (Rizz), Monday, 10 November 2003 18:26 (twenty-one years ago)

Haal de grote ziener Chuck D. eens aan zou ik zeggen:
don't believe the hype - it's a sequel

AlexvdH, Monday, 10 November 2003 22:10 (twenty-one years ago)

Hypes maken de muziekwereld de moeite waard. Ze zijn de polsslag waar alles om draait. Zonder hypes geen stroomversnelling en dus geen ' excitement '. Kwalitatief gezien hoeven hypes natuurlijk lang niet altijd terecht te zijn, maar daar gaat het eigenlijk ook helemaal niet om bij het inzetten van dit fenomeen. Hypes gaan namelijk om de rush, het gevoel dat er iets spannends te gebeuren staat.
Is The Darkness vernieuwend en echt de moeite waard of gewoon een leuke grappen en grollen act om bij te space gitaren? Is Hey Ya, die Outkast single, de beste popplaat van dit jaar of is het enkel en alleen de meest happening single van het moment omdat het nummer vergezeld wordt van een leuke sexy clip?
Timing is alles voor hypes. Als je eergisteren aan de electro was gegaan had iedereen je een kille achterhaalde zak gevonden, nu is je 80s matje uberhip, maar morgen moet je toch echt al weer langs de kapper.
In de regio is de werking van hypes nooit zo groot omdat het echte leven daar overheerst. Enkel en alleen in grote steden, waar zich veel personen bevinden die ' tijd overhouden ' omdat ze de ' belangrijke ' zaken des levens onbelangrijk vinden worden gedragscodes, looks, tunes, maniertjes e.d. op bijna hysterische wijze samengesmolten tot lifestyle en hipheid die vervolgens gedicteerd worden door de daarbijbehorende, beperkt houdbare, hypes.
Hypes zijn de slagroom op de taart. Nooit noodzakelijk, maar altijd essentieel voor een enerverend leven.

Der Arnold (Lester Bangs), Tuesday, 11 November 2003 01:23 (twenty-one years ago)

Hmm ik ben met anderhalf KM-stukje in de maand geen popjournalist, maar wil er dit over kwijt:
De hype is inmiddels een compleet gestandaardiseerd proces: een band neemt een paar hippe invloeden en een dito kapper, maakt één of twee heel ok-e singles met tot de verbeelding sprekende titels. Dan geven ze een interview aan NME waarin ze verklaren a) veel drugs te gebruiken b) niet te kunnen spelen c)gewoon een stelletje working class vrienden te zijn d) vier of vijf door de PR-afdeling voorgekauwde soundbites droppen. Liefst iets met drugs, jezus christus of hoe gaaf ze zelf zijn. Voorpagina-artikel volgt, met verslag van optreden dat maar 40 minuten duurt waarbij het charisma van de frontman en de intensiteit van de gitarist worden benadrukt. Vier maanden later komt de LP, die een 9 krijgt. Als dit allemaal is gelukt richt de platenmaatschappij zijn pijlen op de mainstream. Elpee twee wordt gladder geproduceerd. Single één is een wat saai uptempo nummer met een mooie clip dat het ok doet, single twee een ballad die de top van de top 40 bereikt. Lelijke bandleden worden gedumpt, de zanger trouwt met een celebrity en hun nieuwe huis komt in de roddelbladen. Elpee nummer drie wordt afgekraakt in NME, die inmiddels de volgende hype op de voorpagina hebben.

timmyhectic (timmyhectic), Tuesday, 11 November 2003 09:17 (twenty-one years ago)

Arnold geeft een prima omschrijving van waar hype voor staat. Wel is het een keus of je het eens bent met:

'Hypes maken de muziekwereld de moeite waard.'

Hypes maken de muziekwereld natuurlijk helemaal niet de moeite waard. Muziek die jij goed vindt maakt die wereld de moeite. En dat kan best net de laatste hype zijn. Maar ook een band waar nog nooit iemand van gehoord heeft en waar ook niemand van wil horen.

'Ze zijn de polsslag waar alles om draait. Zonder hypes geen stroomversnelling en dus geen ' excitement '

Ik haal mijn 'excitement' uit muzikale innovatie. Wie de hypes volgt loopt daarop altijd achter. Buiten het spotlicht is waar muziek zich ontwikkelt. Op een gegeven moment komt dan de groep op die elementen uit die ontwikkeling weet te koppelen aan een toeganlijk geluid. Dan breekt de hype los. Dit impliceert, even generaliseren, dat hypevolgers enkel maar willen bijblijven met wat hip is, het zijn mensen die niet op zichzelf maar enkel als onderdeel van een groep kunnen leven of daar in ieder geval plezier uit putten. Bang dat ze iets missen? Sommigen wel, want of datgene wat ze volgen ze ook echt raakt lijkt niet zo van belang. Als je er maar over kan meepraten. Curieus verschijnsel toch, als je erbij stilstaat, die hype.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 11 November 2003 09:41 (twenty-one years ago)

hype zijn een overdreven interesse van de media voor een bepaald iets (hier: scene/groep). het is de keuze van de consument om hierin meegeslepen te worden of niet. de hype creeert deels de scene/groep maar het maakt de groep/scene niet interessanter in mijn mening. /adorno

nathalie (nathalie), Tuesday, 11 November 2003 10:06 (twenty-one years ago)

Ik ben het overigens ook met Roger eens, maar we nemen gewoon twee, bewust gekozen, verchillende, doch ietwat overlappende, posities in.

Der Arnold (Lester Bangs), Tuesday, 11 November 2003 14:59 (twenty-one years ago)

Interessant is dat de NME aanvankelijk The Darkness afkraakte, maar toen bleek dat de interesse voor de groep alsmaar toenam, zijn ze alsnog overstag gegaan. Zoals zoveel Britse media (zie The Sun en de Labour Party) kiest de NME voor bands, die vrijwel kritiekloos gesteund worden - en dan is het aan de consument/platenkoper daarin mee te gaan. Voor een muziekblad eigenlijk geen gekke opstelling, om bands een tijdje onvoorwaardelijk te steunen, in retrospectief levert dat vaak hilarisch proza op

Guuz H (Guuz H), Tuesday, 11 November 2003 15:22 (twenty-one years ago)

Als je hypt moet je uitkijken dat je niet te veelvuldig schreeuwt en tiert dat je ' de ontdekking van het jaar ' in handen hebt. Ik denk dat de NME daardoor even afwachtte bij The Darkness. Van huis uit is het namelijk alles waar zij officieel tegen zijn. The Strokes zijn wat dat betreft veel logischer.

Hilarisch proza is altijd mooi omdat je daardoor ergens in gaat geloven en psychisch automatisch weer twee dagen verder van de dood verwijdert bent.

Der Arnold (Lester Bangs), Tuesday, 11 November 2003 15:31 (twenty-one years ago)

> Interessant is dat de NME aanvankelijk The Darkness afkraakte, maar toen bleek dat de interesse voor de groep alsmaar toenam, zijn ze alsnog overstag gegaan.

Er heeft overigens nog nooit een interview met de Darkness in de NME gestaan. Eerst wilde de NME niet omdat ze de band niet serieus namen en nu de NME de Darkness harder nodig heeft dan andersom weigert de band uit principe. Schijnt dat de zanger ergens backstage tijdens reading ofzo de hoofdredacteur op z'n blote knieën heeft laten bedelen en smeken, tevergeefs. Wat de NME er overigens niet van weerhouden heeft de band de afgelopen maanden om de haverklap op de cover te zetten.


(jg) ((jg)), Tuesday, 11 November 2003 15:35 (twenty-one years ago)

Eigenlijk geweldig/verschrikkelijk om te zien dat je de band zelf helemaal niet nodig hebt als je nieuws over ze wilt genereren.

Der Arnold (Lester Bangs), Tuesday, 11 November 2003 15:51 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.