Live recensies

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Deze week val ik over een aardig maar groot probleem. London Calling en Amsterdam Dance Event. Je leest de recensies in de kranten over deze festivals en ze worden opgehangen aan 1 band. Kan dat? Ik vind van niet. Wat jullie?

monique (monique), Tuesday, 11 November 2003 18:58 (twenty-one years ago)

Waarom kan dat niet?

GzZz (Gzz), Tuesday, 11 November 2003 19:01 (twenty-one years ago)

Vanuit de optiek van een journalist kan het natuurlijk wel. Persoonlijk vind ik het wat mager dat journalisten twee dagen op een festival rondlopen en uiteindelijk schrijven over 1 band.

Laat ik het wat sterker stellen: het is een belediging voor de mensen die zo'n festival samenstellen en de mensen die zo'n festival bezoeken. De vraag is eigenlijk of de journalisten niet te ver verwijderd raken van hun doelgroep? Moeten journalisten niet verslaggeven in plaats van hun mening geven over 1 band?

monique (monique), Tuesday, 11 November 2003 20:46 (twenty-one years ago)

Leg mij dan eens uit hoe je waardevrij kunt schrijven over een festival: met een dB-meter de mate van applaus bepalen, tellen hoeveel nummers een band speelt plus een zo neutraal mogelijk (gevaarlijk, want in de keuze schuilt al een mening) van omgeving, publiek en bands? Dan wordt 't consumenteninformatie.

Een recensie van een festival of concert is een weerslag van een persoonlijke mening en ervaring, waarbij je ook nog rekening moet houden met ruimtegebrek. Wat London Calling betreft: ik ben alleen zaterdag geweest en The Darkness, momenteel ook een band die enorm in de belangstelling staat, sprong er duidelijk uit. Dat daarover hoofdzakelijk wordt geschreven in de recensies die ik gelezen heb, verbaasd geenszins. Overigens werden in die recensies (zowel op weblogs als in de kranten) meerdere bands behandeld.
Wat Amsterdam Dance Event betreft: tenzij je een hele krantenpagina tot je beschikking kreeg, en met vijf man erop zat, was het onmogelijk om een compleet verslag te maken van dit festival. Net zoals je geen 2000 cd's tegelijk kunt draaien, kun je niet op vijf plekken tegelijk zijn, en is ook lang niet alles even interessant, zowel objectief als subjectief.

Maar dat is mijn mening.

GzZz (Gzz), Tuesday, 11 November 2003 21:47 (twenty-one years ago)

Net zoals je geen 2000 cd's tegelijk kunt draaien

Natuurlijk kan dat wel. Kwestie van cd-spelers en versterkers stapelen. Of Gearhound van Lesser opzetten... ;-)

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 11 November 2003 22:06 (twenty-one years ago)

Wat een onzin, tenzij je natuurlijk niet wist dat je naar London Calling ging, maar dacht naar The Darkness te gaan. Natuurlijk is het retezwaar om 15 bands op 2 avonden te bespreken, maar het is zeker niet onmogelijk. Wat mij irriteert is dat veel recensies gaan over The Darkness. Dat is te gemakkelijk en gaat voorbij aan de moeite die bijvoorbeeld Paradiso en andere zalen doen om nieuwe bands te laten spelen. Daar gaat het me om.

monique (monique), Tuesday, 11 November 2003 23:00 (twenty-one years ago)

je moet natuurlijk ook een beetje rekenhouden met voor *wie* je schrijft. alleen de grootste trainspotters zijn geïnteresseerd in uitgebreide analyses van álle vijftien bands op een festival als London Calling en die kunnen beter aan hun trekken komen in meer specialistische publicaties en daar hoef je de gemiddelde krantenlezer niet mee lastig te vallen. en volgens mij kun je de overige bandjes beter niet noemen dan in een halve bijzin - band x overtuigde niet, singer/songwriter y viel door de mand, etc - te behandelen. daar heeft helemaal niemand iets aan.

in dit geval viel er op de London Calling-zaterdag behalve de Darkness overigens weinig te beleven. Behalve een fenomenale opener in de persoon van Patrick Wolf was het verder bar en boos en gewoon niet interessant genoeg.


(jg) ((jg)), Tuesday, 11 November 2003 23:07 (twenty-one years ago)

Net zoals je geen 2000 cd's tegelijk kunt draaien

Nutteloos: je kan hetzelfde effect creeren met 1 Merzbow plaat!

nathalie (nathalie), Wednesday, 12 November 2003 09:23 (twenty-one years ago)

Behalve een fenomenale opener in de persoon van Patrick Wolf was het verder bar en boos en gewoon niet interessant genoeg.

Nou, Patrick Wolf vond ik een drama. Maar The Electric Shocks wel en The Sluts of Trust waren ook wel ok. De rest was inderdaad niet veel bijzonders (veel dertien-in-een-dozijn punk). Daarmee was het zaterdag al wel leuker dan vrijdag.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 12 November 2003 10:47 (twenty-one years ago)

Zie hierboven live recenseren in de praktijk, beste Monique. Afzeiken, toejuichen, en vooral keuzes maken.

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 12 November 2003 10:59 (twenty-one years ago)

Wanneer je een 350 of 450 mm stukje mag schrijven over een festival dan is het helemaal onmogelijk om èn iets over de (geschiedenis van) festival zelf te schrijven èn over alle bands èn een algemene indruk te geven. op elk festival is wel een band die er duidelijk uitspringt. op wat voor manier dan ook. die band als middelpunt nemen is dan het meest werkbaar. daarbij moet je ook nog eens in de huid van de lezer kruipen. als die al van bijvoorbeeld een Darkness heeft gehoord mag je je gelukkig prijzen.

theo @ cut.up. (theo), Wednesday, 12 November 2003 11:47 (twenty-one years ago)

Het maakt ook wel uit welke insteek je neemt. Je kunt een verslag van het festival geven, waarbij je dingen kunt bespreken als de kwaliteit van de programmering, de sfeer, dat soort zaken. Je kunt er ook uit oppikken wat zich als meest relevant opdrong.

Het is maar net wat je journalistieke gevoel je zegt.

Overigens is het wel een open deur: in feite is het in het algemeen de bedoeling dat je als journalist hoofdzakelijk over het meest relevante schrijft.

Gerrie Spaansen, Wednesday, 12 November 2003 12:11 (twenty-one years ago)

Volgens mij is er wel een zekere vergeljking mogelijk tussen het bespreken va een compilatie-plaat en een festival; beide betrefen verscheidene artiesten, die je bij een bespreking in het algemeen niet allemaal uitgebreid aan bod kunt laten komen.

Toch zou ik het niet gepast vinden als bij een compilatierecensie het overgrote deel van de bespreking aan één van de artiesten gewijd zou zijn.

Bij een festivalbespreking heb ik daar minder moeite mee. Dat heeft er mede mee te maken dat een optreden bij een festival (doorgaans toch) meerdere nummers omvat, waardoor zo'n optreden een ander gewicht heeft.

Gerrie Spaansen, Wednesday, 12 November 2003 12:20 (twenty-one years ago)

Ik heb wel een zwak voor zo'n tijdschema-verslag zoals ze dat in Engelse bladen vaak plaatsen.

12.01 The Rowdy Men we're playing, bu we were still waiting to....

13.10 Finally! Running onto the field and hearing the second song of Pelvin Magic...

Dan bespraak je dus verslag woorden en kun je iedere band de hoeveelheid aandacht geven die ie verdient.
Maar in een krant kan dat niet, want bij dit vb. heb je sowieso wel eerst een algemeen intro-stukje.

Het gebrek aan kennis bij de lezer zorgde er ook voor dat ik schrijven voor het Parool in retrospect soms wat droog vond.

Der Arnold (Lester Bangs), Wednesday, 12 November 2003 15:20 (twenty-one years ago)

Dan bespraak je dus verslag woorden

is dit geheimtaal?

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 12 November 2003 15:28 (twenty-one years ago)

Hahahahaha.....

bespaar je verslag woorden

bespaar je woorden m.b.t. je live-verslag.....

Maar he...ik zeg geen Revue meer he....

Der Arnold (Lester Bangs), Wednesday, 12 November 2003 15:40 (twenty-one years ago)

Alles kan.

Carambar, Wednesday, 12 November 2003 22:01 (twenty-one years ago)

way off topic, maar uit alles wat ik over london calling las, ontstaat er maar 1 gedachte: hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat mensen over een freddie mercury/AC/DC rip off anno 2003 nog enthousiast raken?!

daar begrijp ik dus echt oprecht he-le-maal niets van...

nee, dat is niet waar. het enige wat ik me hierbij MET HEEL VEEL INSPANNING kan voorstellen is dat het wellicht als sensationeel zou kunnen worden ervaren om een groepje te zien dat uitblinkt in repertoire waarvan jij dacht dat je er veel te jong voor was om het ooit meegemaakt te kunnen hebben.

ik zou ook graag the stooges of the new york dolls gezien hebben in de tijd dat zij relevant waren.

verder dan deze uiterste poging tot inlevingsvermogen kom ik niet.
London calling?! fuck that! Lagos of Accra of Bamako of Santiago de Cuba of Sao Paulo calling .... dat lijkt me honderdduizend keer interessanter...

verder niet dan hartelijkheid, uiterst gebalanceerde groet

afro_latin

Jaïr (jair), Thursday, 13 November 2003 01:08 (twenty-one years ago)

niets dan hartelijkheid jongens, niets dan hartelijkheid. Rock On!

Jaïr (jair), Thursday, 13 November 2003 01:16 (twenty-one years ago)

En nou weer terug naar Orchestra Baobab graag....oh..eh...sorry...

Der Arnold (Lester Bangs), Thursday, 13 November 2003 01:35 (twenty-one years ago)


Kom op, Jaïr. Ik zie op de hoek van bijna elke winkelstraat panfluitende illegalen staan, dus het komt best goed met de wereldmuziek.

Jaap, Thursday, 13 November 2003 11:09 (twenty-one years ago)

Was Franz Ferdinand ook zo slecht? Ik vond ze zaterdag in de Ekko vrij leuk...

Joel, Thursday, 13 November 2003 12:26 (twenty-one years ago)

FF: Ook erg goed op London Calling.

Norbert Pek (Norbert Pek), Thursday, 13 November 2003 12:58 (twenty-one years ago)

Wel leuk, maar ik moest wel meteen aan Kamphuijs, Kerstens & Van Binsbergen denken.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 13 November 2003 13:37 (twenty-one years ago)

daar begrijp ik dus echt oprecht he-le-maal niets van...

Ik durf het haast niet toe te geven maar ik snap het ook niet helemaal. Ironie? Of hebben we toch stiekem allemaal een inner-Freddie die zorgt dat we op onverwachte momenten een sterke behoefte voelen om "Highway to hell" te bleren? Ik maar balen dat ik 1987 niet meteen aan de acidhouse ben gegaan terwijl ik de Koning Van Hip was met al die Queen, Scorpions, Van Halen en AC/DC platen. ;)

Omar (Omar), Thursday, 13 November 2003 20:14 (twenty-one years ago)

Het is ook maar net waar en wanneer. De afgelopen tien keer dat ik de hit van The Darkness op een alternatieve dance-avond draaide ging vijf keer het dak er af en deed ie vijf keer he-le-maal niets.
Het is onmogelijk dat het publiek op die tien feesten hem niet kende en het soort avonden lopen niet zo heel erg uit elkaar, dus zelfs The Darkness is vooral regionaal aangeslagen bij verschillende subculturen.

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 14 November 2003 03:44 (twenty-one years ago)

Nu had ik een recensie geschreven over The Darkness maar laten deleten, omdat ik de zaterdag op london calling maar 4 van de 9 bands daadwerkelijk had gezien en dat geen volwaardige recensie vond voor een gespecialiseerd blad als LiveXS. ;-)

The Darkness: "In de jaren '70 had iedereen het een derderangs Slade gevonden, nu is het helemaal Spinal Tap, maar het is nog steeds geen Led Zeppelin....etc."

Slechte recensie, ik geef het toe, maar ik geef teveel om hardrock om dit soort novelties te kunnen waarderen. Natuurlijk is het grappig en degelijk gebracht, maar het staat niet in verhouding.

monique (monique), Monday, 17 November 2003 18:45 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.