En toen ging het licht uit voor Kosheen...

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Toegegeven, je kon het zien aankomen, maar gisteren in Paradiso werd nog eens extra hard duidelijk hoe passe Kosheen eigenlijk is.

Het is allemaal wel snel gegaan. Een jaar of drie geleden had iedereen het nog over ze en stonden ze ' op het punt van doorbreken '. In retrospect klinkt het gek, maar het was toen echt een drum n bass meets pop band die heel even best wel cutting edge gevonden werd.

Maar naarmate Hide U steeds vaker echt overal gedraaid werd, keerde een deel van het leukere publiek zich van de band af en werd Catch een echte tmf-hit.
Toch had de band, als ze een goede opvolger hadden gemaakt, kunnen doorbreken naar een echte sterrenstatus. Maar toen kwam Kokopelli, een veel gitaarsongs-gerichtere cd vooral veel doet denken aan Dido, de Cranberries en soms, qua intonatie, zelfs Anouk.

Volgens mij heeft Kokopelli letterlijk niets gedaan. Ik zou de verkoopcijfers wel eens willen zien. Misschien is ie maar dertig keer over de toonbank gegaan.
Toch vreemd, ook al is de opvolger slecht, hoe een band binnen zes maanden kan imploderen om weer helemaal terug bij af te zijn.
Er waren gisteren nog wel een dikke 600 bezoekers, maar die kwamen natuurlijk vooral op de hits van het vorige album af.
Daar is niks mis mee, want we kunnen ons niet allemaal in de frontlinie van de muziek bevinden, maar de sfeer rond het optreden had wel iets tragisch.

Vorig jaar nog op de cover van Muzik (nu ook ter ziele, hoe passend) bestempelt als ' de grootste dance-act ter wereld ' en nu, ongetwijfeld na wat rushy snuifwerk, wat onderlinge ruzies en een drastische koerswijziging echt helemaal de weg kwijt.

Eerlijkheidshalve, het deed live niet onder voor iemand als Dido ( en die verkoopt nu miljoenen, wat je er ook van vindt ), maar het voelde desondanks als een anti-climax van negentig minuten terwijl de band voorheen live toch behoorlijk in haar element was.

Het kan verkeren...

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 14 November 2003 03:59 (twenty-one years ago)

Dronkemannen spreken de waarheid.

Mic, Friday, 14 November 2003 04:49 (twenty-one years ago)

Ik vond Kosheen altijd een soort verlepte Breakbeat Era-imitatie. Maar dan inderdaad op het niveau van Decoder en Substance ipv Size & Die. Nogal een verschil, nietwaar? Hoewel de FC output van de laatste tijd ook niet om te jubelen is. Oh well, laten we niet weer beginnen over de dood van d'n'b.

timmyhectic (timmyhectic), Friday, 14 November 2003 08:32 (twenty-one years ago)

Is Breakbeat Era nou definitief afgeserveerd of heeft de heer Size daar nog toekomstplannen mee?

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 14 November 2003 11:05 (twenty-one years ago)

Hoe leuk ik Kosheen's up-tempo werkjes als Hide You ook vindt, de ballads vond ik altijd een erg middelmatig. Een geweldige live-act is het nmm ook nooit geweest. Dat werd een paar jaar geleden wel heel erg duidelijk op Motel Mozaique. Kosheen een beetje aanmodderend meespelen en meezingen met voorgeprogrammeerdebacking-tracks en later op die avond Red Snapper die even lieten horen hoe het ook kan. Voor Red Snapper is het helaas inmiddels ook al RIP.

Het spanndende Millionaire debuteerde die avond ook nog eens op de Nederlandse podia. Maar da's weer een heel ander verhaal.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Friday, 14 November 2003 12:21 (twenty-one years ago)

Over Breakbeat Era: No se. Gezien de 2e Reprazent lijkt het me verstandiger als-ie het bij één LP houdt. Maar ja, we weten dat de Full Cycle heren geen moeite hebben met het eindeloos oplepelen van successen (Snapshot, Warhead, Kloakin Device - wel weeeeereldplaten trouwens, te lang niet gehoord!)

timmyhectic (timmyhectic), Friday, 14 November 2003 13:43 (twenty-one years ago)

The one note wonder.

Carambar, Friday, 14 November 2003 17:27 (twenty-one years ago)

decoder en substance waren met hun drum&bass werk altijd heer en meester. véééél beter dan Die en Size die voor de slappe herkenbare hab gingen. Kosheen hadden ze nooit moeten doen. want daar zijn de rollen altijd al omgedraaid geweest. drum&bass voor wannies. rotzooi dus van de bovenste plank.

theo @ cut.up. (theo), Saturday, 15 November 2003 11:43 (twenty-one years ago)

you purist you....je hebt wel gelijk, maar ik bekeek dit topic vanuit een pop-perspectief....

Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 15 November 2003 14:50 (twenty-one years ago)

@ Theo: hè bah, die intellectuele benadering van dansvloermuziek. Ik zou niet één Fresh Kutt ruilen tegen het complete oeuvre van Decoder.

timmyhectic (timmyhectic), Monday, 17 November 2003 08:29 (twenty-one years ago)

Een collega van mij was juist heel erg positief over het optreden van Kosheen.

Nicole (StarShine), Monday, 17 November 2003 09:35 (twenty-one years ago)

Het valt best mee hoor, met die 'implosie' van Kokopelli. Ik heb me door een zeer ingewijde bron laten vertellen dat er toch nog iets meer dan vijfduizend schijfjes zijn verkocht.

De nieuwe muzikale richting van de band is volgens mij tweeslachtig op te vatten: aan de ene kant spreekt het voor ze dat ze duidelijk niet de makkelijkste weg kiezen. Breken met het voor de hand liggende drum & bass genre is een stap die als moedig beschouwd zou kunnen worden. Kokopelli is niet bepaald een hit-album te noemen, helaas net zo min een artistieke verrijking van hun discografie.
Aan de andere kant is het zonde dat ze de electronica als instrument gebruiken en niet meer als de basis. Ze hadden zich een plekje kunnen verwerven tussen Faithless en de Audio Bully's, hier en daar een aantal prijzen kunnen wegslepen, nog een keer de festival podia veroveren om zich vervolgens te vestigen als genre-leider.

Toch ben ik van mening dat de show goed was. De zangeres was in erg goede doen (in zoverre: een stylist en choreograaf zouden geen overbodige luxe zijn), de drummer is bijna een machine en een ware sensatie om naar te kijken en de rest van de band gewoon lekker solide. Daarbij komt dat het geluid in Paradiso die avond ongehoord goed was.

Feit blijft dat het publiek alleen bij het oudere en dansbare werk los kwam en niet alleen bij de hits, maar ook bij het onbekendere "Yes Men". Nu maar hopen dat de band dit ook heeft opgemerkt en zichzelf op het derde album opnieuw uitvindt.

Louis van Turenhout, Tuesday, 18 November 2003 11:49 (twenty-one years ago)

Ik kan me hier wel in vinden, hoewel Louis wel eens een platenmij medewerker in disguise zou kunnen zijn...

Der Arnold (Lester Bangs), Tuesday, 18 November 2003 12:03 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.