― Roger Teeling, Monday, 15 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― gieteling, Monday, 15 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
De ethos, het haantjesgedrag, de sportkleding, het co-opten van hiphop en de rode petjes achterstevoren, da's weer wat anders. Daar heb ik zelf ook wel een hekel aan. Maar HATEN?! Shit man, daar ben ik gewoon te relaxed voor...
Maar ja, waarom kan de ene generatie de andere de geneugten van domme beuk-neuk-en-meuk-rock niet gunnen? Limp Bizkit is toch niet meer dan de update van Motley Crue, of niet dan? Party 'til you puke, baby!
― Arien, Monday, 15 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
maar dan komen we op image en subcultuur. tokyo blade verscheen steevast in strakke shirtjes zonder mouwen bestaande uit de japanse vlag, ultrastrakke strech spijkerbroek en afgetrapte basketbalschoenen. iets heel anders dus dan baggy broeken, gave nieuwe nikes en omgekeerde petjes.
het gevoel van dertigers over nu metal komt volgens mij overeen met het gevoel van dertigers over punk. over house. over indie. een collega van me is opgegroeid met Pixies, Sonic Youth en Dinosaur Jr. ook hij vindt dat alle indie van nu niet relevant meer is de tijd waarin hij muzikaal is opgevoed.
kortom: heeft Roger's stelling iets te maken met ouder (wijzer?) worden?
― theo ploeg, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Voor mij ook geen Limp Bizkit-shirtje, maar haten gaat inderdaad wat ver (ben ook geen dertiger, dat scheelt misschien). Vind het ook niet enorm vervelend als mensen het opzetten op een feestje ofzo. Wat dat betreft vind ik bijna alles wel aanvaardbaar, zolang het maar niet te overheersend aanwezig is. Met een uitzondering voor sommige soul en funk. En Britney Spears, daar snap ik ook niet wat mensen daar aanvinden (ja, ik snap ook wel dat niemand op dit forum daar van houdt, maar ik snap wel waarom mensen Limp Bizkit leuk vinden, of goedkope hiphopshit of K3 ofzo). Maar om te zeggen dat ik deze dingen nu haat, ik weet het niet.
― Martijn, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
1. De muziek zelf. Ik ben in deze met Roger: de combi Funk/Metal heb ik nooit mooi gevonden. Uitzondering UDS, idd. Nu heet het dan hip hop/metal te zijn. Ik vind er gewoon niks aan.
2. Het gevoel dat vroeger alles beter was. Met Theo: ook ik ben opgegroeid met Pixies, Dinosaur en Husker Du. Nirvana bracht de amerikaanse underground -eh- bovengronds, en daarna was de kous voor mij af. Nooit meer naar dat soort muziek geluisterd. Nu hoor ik weinig van de legendarische gitaargroepen terug in de nu-metal, en daarbij komt nog eens het oneigenlijke argument dat deze bands niet "for real" (ali g stemmetje) zijn, itt de bovengenoemde bands uit mijn tijd. Dat is natuurlijk niet de schuld van de 14-jarige Limp Bizkit-fans, maar toch. Het knaagt.
3. Het Britney Spears-argument. Voor mij werkt dat dan niet met Britney, want die schaar ik in de zelfde hoek als K3: leuk voor klinderen, niet voor mij, maar ik stoor me er niet aan. Als je dan zo'n TMF-sterretje moet noemen waar echt alle haren recht van overiend gaan staan bij mij, dan is het Anastacia. Of Kane. But I digress. Wat ik bedoel is: Nu-metal is moeilijker te negeren, of af te doen als 'ach, voor de kids, maar ik heb er zelf geen last van', omdat het -zie ook het KINK FM-programma- meer bij 'onze' cultuur hoort. Mensen die als favoriete bands noemen Limp Bizkit en Slipknot - -hetzelfde met degenen die Live en Pearl Jam noemen, dus dit is niet nu-metal-specifiek-- ik heb er niks mee, maar ineens staan ze naast me bij Chemical Brothers, of zelfs bij Tindersticks. En dan steekt het dus veel meer, als muziek die jou volledig koud laat -of waar je zlefs een hekel aan hebt- niet alleen wordt goed gevonden door een 14-jarig randgroepventje, maar door die 22-jarige politiek actieve student Nederlands, waar je verder prima mee door 1 deur kunt.
Am I right?
― Lava, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
...Of de vrouw waar je opeens verliefd op bent geworden (maar da's voor een andere thread) en ga zo maar door. Maar wat is daar uiteindelijk zo erg aan? Je gaat ze toch niet voor minder aanzien?
― Arien, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Ik heb me er allang bij neergelegd dat mensen die ik heel graag mag een totaal andere muzieksmaak hebben (vaak zelfs geen muziekliefhebbers, met ca. 20 Cd's in de kast na 10 jaar sparen..). Het is dan wel een verademing om mensen te kennen met wie je wél over muziek kunt praten.
Dat zal je altijd hebben.
"dit volgende liedje gaat dus eehh weer over de Ikea".
;)
makkie. :D
― Ludo, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Niet dus ;-). Verder zie ik dat verband ook niet. Ik hou overigens wel van Linkin Park, door de catchy refreintjes en sfeer die me aan Stabbing Westward doen denken, en de zingende zanger die een jonge, iets minder goede Layne Staley in gedachten roept.
ik ben benieuwd naar waarom die combi funk/metal zo gruwelijk kan zijn
Ik hou absoluut niet van de Chilli Peppers, maar ik vond Fishbone en Living Colour altijd heel goed, net als Infectious Grooves. Lekker swingen en rocken tegelijk.
― bas, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Omar, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Maarten Zinkstok, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Even snel op een paar bovenstaande puntjes reageren:Nirvana heeft vele fans die er destijds niet bewust bij waren, dus dat is het niet.Muziek haten is, net als van muziek houden, een ESSENTIEEL onderdeel van het fan-zijn.Het probleem is niet dat ze in sportkleding lopen en van hiphop houden. Dat is gewoon mode en jeugdcultuur.Mötley Crüe was grappig, dat kan je van Limp Bizkit niet zeggen. Die nemen zichzelf veel te serieus.Ik ben zelf dertig en ik vind helemaal niet alles vroeger beter was.Ouder worden, betekent in de popmuziek juist in veel (altijd TRAGISCHE) gevallen het afsterven van je popvoelsprieten. Ouder is dus zelden wijzer hier. Bij de één begint dat sneller dan de ander. Zoals Van Kooten & De Bie ooit zeiden: oude lullen worden steeds jonger.Fishbone, Red Hot Chili Peppers, 24-7 Spyz, Urban Dance Squad (‘87-’91) hadden FUNK, hét grote verschil met de nu-metalgeneratie. Die muziek is spierwit, met of zonder rap....Baby One More Time is een regelrechte popklassieker. Een BRILJANTE single. (net als trouwens I Want It That Way, maar dit terzijde) Maak niet de fout van de mensen die er pas tien jaar na dato achter kwamen hoe goed ABBA was. I’m A Slave 4 U is ook erg goed, maar om heel andere, meer MUZIKALE, redenen.ook ik ben opgegroeid met Pixies, Dinosaur en Husker Du. Als je het zo eng (!) formuleert, is er al iets heel erg fout gegaan. Ik ben óók opgegroeid met Pixies en Mary Chain, maar OOK met Run DMC en acid-house.Die 22-jarige politiek actieve student Nederlands moet je MIJDEN ALS DE PEST. Dat is je vriend NIET! Maakt niet uit of hij ook naar Lowlands komt. Hij is geen referentiekader.Oprechtheid van fans is ook niet relevant. Of zelfs van de artiest. Het gaat om wat JIJ uit de muziek haalt.Houden jazzfans van nu-metal? Vast wel, want het zit muzikaal knap in elkaar (Korn). Nou en? BORING.There’s Something About Mary<> is een leuke film, haal dat er nou niet bij, dan wordt het te INGEWIKKELD.― JoB, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― JoB, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― nathalie, Tuesday, 16 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling, Wednesday, 17 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met JoB, vooral waarom de muziek zelf gewoon klote is (en ik kom er nu achter dat ik veel meer funkrock goed vond vroeger: Fishbone en RHCP, niks mis mee. Ik pareer dit met: Extreme! hahaa!)
Maar dan JoB's reacties op *mijn* bijdrage:
-ook ik ben opgegroeid met Pixies, Dinosaur en Husker Du. Als je het zo eng (!) formuleert, is er al iets heel erg fout gegaan. Ik ben óók opgegroeid met Pixies en Mary Chain, maar OOK met Run DMC en acid-house. Ja, ik ook. En? Het gaat nu om de redenen dat ik niet van nu-metal houdt. Ik beweer dus dat dat iets te maken heeft met mijn liefde voor deze gitaarbands. En helemaal niks met mijn liefde voor A Tribe Called Quest en A Guy Called Gerald.
-Die 22-jarige politiek actieve student Nederlands moet je MIJDEN ALS DE PEST. Dat is je vriend NIET! Maakt niet uit of hij ook naar Lowlands komt. Hij is geen referentiekader Natuurlijk is dat wel een referentiekader! Zie de discussie over zgn objectieve schoonheid. Dezelfde muziek wordt goed gevonden door 'ons soort mensen', dat vindt men prettig, dat is een socialisatieproces. Als 'ons soort mensen' ineens muziek goed vindt, die jij haat, dan steekt dat. Zo werkt dat gewoon. Ik ken trouwens helemaal geen 22-jarige studenten Nederlands (ik geef alleen college aan tweedejaars, en die zijn jonger), laat staan 22- jarige studenten Nederlands die van Limp Bizkit of godbetert Papa Roach houden.
― Lava, Wednesday, 17 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
(Pop) muziek kan niet geisoleerd worden. Noch uit zijn politieke, sexuele, economische als persoonlijke context genomen worden. Mee eens. Of je het wil toegeven of niet, het kleurt je mening enigszins. Het is wel zo dat je, naarmate je ouder wordt en geinteresseerd blijft, bepaalde dingen op waarde leert schatten. Uiteindelijk ga je inderdaad meer puur op de muziek letten.
Anyway, ik ben het een beetje zat om van andere mensen te horen dat vroeger alles beter was en nu alles gecorrumpeerd is en dat de kids tegenwoordig zelfs geen domme afreageermuziek meer mogen hebben. The Ramones en The Stooges en Nirvana waren toendertijd ook niet bepaald verantwoord. En laten we het vooral niet hebben over Sabbath of Priest (van "Breakin' The Law" naar uitspraken als "Like a motherfucking chainsaw/ break yer fuckin' face tonight" is geen grote stap, mensen). Wat we over het hoofd zien is dat het verschil tussen toen en nu is dat de regels in de tussentijd zijn veranderd. De sociale functie van popmuziek is helemaal veranderd, het is een consumptiegoed geworden, ideologie is in principe maar een verkoop- angle. Van alles heb je een stuk of duizend. Voor elke SOAD zijn er 100 Papa Roaches, voor elke Eminem 100 C-Murders. Nu moet je zelfs in 'onze' marge constant het kaf van het koren zien te scheiden. Is dat slecht? De kids van tegenwoordig hebben geen ander systeem gekend, hun maakt het ook GEEN ENE ZAK uit en (en da's wellicht het meest pijnlijke van ouder worden) HET GAAT IN PRINCIPE OM HUN, niet meer om ons.
Mötley Crüe was grappig, dat kan je van Limp Bizkit niet zeggen. Die nemen zichzelf veel te serieus. MC is nu, achteraf gezien, pas echt grappig geworden lijkt mij. In een positie zoals die waarin zij verkeerden (en LB nu) moet je jezelf wel enigszins serieus nemen, anders hou je 't echt niet lang vol. Dat boek over hun escapades zal ik trouwens toch maar eens moeten halen in de boekhandel. En dat over 10 jaar een kale, vadsige Fred Durst eindelijk op VH-1 uit de school zal klappen over hoeveel Playmates hij gepakt heeft staat voor mij in ieder geval nu al vast...
Fishbone, Red Hot Chili Peppers, 24-7 Spyz, Urban Dance Squad (‘87- ’91) hadden FUNK, hét grote verschil met de nu-metalgeneratie. Die muziek is spierwit, met of zonder rap. Dat de naam Faith No More nog niet gevallen is stelt mij diep teleur, mensen...;-)
― Arien, Wednesday, 17 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Omar, Wednesday, 17 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― bas, Wednesday, 17 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Maar dan is In The End van Linkin Park dat ook, want: goede compacte opbouw, catchy refreintje, mooie popmelodieen, dynamiek. Tekstueel is het allebei niets misschien, maar het is allebei pop (hoewel onze Linkin Parkers dat waarschijnlijk niet leuk vinden om te horen) die makkelijk in het gehoor ligt.
Kijk. daar kan ik wel inkomen. Je 'humor' en je hebt humor. Of zoiets...:-)
Maar dan is In The End van Linkin Park dat ook[...]Tekstueel is het allebei niets misschien, maar het is allebei pop Bas is on the money, zoals dat heet. En jongens, kunnen we hier ook eindelijk eens een keer afstand nemen van de notie dat pop 'fout' is?
Ik vond de muziek ook wel oké, eerlijkgezegd. Het was vooral een stemkwestie. Mike Patton is echt of/of. Ik vind het toevallig wel wat hebben. Vooral bij de laatste 3 platen (toen het echt over de top ging) vond ik 't cool klinken.
― nathalie, Wednesday, 17 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
En jongens, kunnen we hier ook eindelijk eens een keer afstand nemen van de notie dat pop 'fout' is?
DAt is toch een axioma tegenwoordig? Eh. [duikt maar weer in Sein und Zeit ]
Als 'ons soort mensen' ineens muziek goed vindt, die jij haat, dan steekt dat.Wat ik bedoelde te zeggen: je doet jezelf tekort door je te identificeren met dat soort types. Ze behoren niet tot ‘ons soort mensen’, al zijn ze hoogopgeleid en Lowlandsbezoeker.
Waaruit ik lees: blanken kunnen geen funk maken. (....) Sorry hoor: absolute onzin!Dat heb je dan verkeerd gelezen. Dat staat er ook niet.
― JoB, Wednesday, 17 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Dat is alles wat ik wilde zeggen, ik kon niet weten dat jij zo gestoken zou reageren op mijn voor-de-vuist-weg-voorbeeldje van die ene jongen die jij klaarblijkelijk niet mag (studentenhaat nog altijd levend begrijp ik).
Die brengen per definitie toch niets nieuws aan de gesprekstafel. Of het is meer van hetzelfde: "Mijn nieuwe ontdekking?! Klinkt als onze favoriete band! Jottum!"
grappig dat we toch vooral in de rock en indie wereld blijven hangen. de dance kent ook zulke stromingen als nu metal. wat te denken van big beat, trance, ravetechno, (de meeste) lounge? muziekstromingen waarvan je in 'ons soort mensen' gezelschap onmogelijk kunt beweren dat je er 'fan' van bent.
toch blijf ik een zwak hebben voor dit soort stromingen. zo werd ik opgezogen door Nu Skool (let op het nu), industriële drum&bass, amerikaanse breakbeat (die dus episch en rave-achtig klinkt) en begin ik tegenwoordig al warm te draaien voor slappe hitparade r&b met een scherp randje (mila). ben ik nog te redden?
― theo ploeg, Wednesday, 17 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Alleen de eerste twee platen van Faith no More vond ik interessant. Daarna gingen ze zichzelf aan de ene kant serieuzer nemen, en werder ze te oud voor de ongein. Bah.
― erik, Wednesday, 17 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Hoe kun je nu zulke heerlijk naïeve mensen haten?
― Martijn, Wednesday, 17 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
Nu-metal en funk metal is toch wat anders: funk-metal heeft van die snelle funkbassen, vaak een beetje hoog, terwijl nu-metal gaat voor het 5-snarige moddergeluid, wat meer is afgeleid van gangsta-rap. En bij funk-metal waren de gitaren vaak ook funky, terwijl nu-metal alles jat van Sepultura/Soulfly.
― Martijn, Thursday, 18 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling, Thursday, 18 April 2002 00:00 (twenty-three years ago)