Frank Zappa : 21-12-'40 (Baltimore) - 04-12-'93 (L.A.)

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Vandaag is het precies 10 jaar geleden dat "Frank Zappa in Los Angeles overleed. Wordt Frank nog gemist?

anjou (anjou), Thursday, 4 December 2003 16:05 (twenty-one years ago)

Vrijwel dagelijks, anjou. Slechts twee dingen bieden mij troost:
1) Dat ik veel van zijn teksten nog helemaal uit mijn hoofd ken en voor mezelf uit kan zingen bij de afwas (Bobby Brown, natuurlijk, of Why does it hurt when I pee?), en
2) Dat er onlangs eindelijk een live dvd van hem is verschenen, Does Humor Belong in Music? Frank in topvorm. Perfect & groots. Verplichte kost.

Peter Abelsen (Peter Abelsen), Thursday, 4 December 2003 16:12 (twenty-one years ago)

deze week interessant interview in HUMO met Gail!
Frank wist blijkbaar al 4 jaar dat hij ziek was ... maar zweeg er in alle talen over ... moedig!!!
op 28/01/04 trouwens originele begeleidingsband 'Mothers of Re-invention' in St. Niklaas (Stadsschouwburg)

dieter, Thursday, 4 December 2003 16:36 (twenty-one years ago)

herinner me nog dat ik vele jaren geleden Zappa ontdekte en ik compleet kierewiet werd, eenvoudig omdat ik niet wist waar ik moest beginnen graven in z'n imposante oeuvre... uiteindelijk begonnen met 'Freak Out', 'Apostrophe', 'Sjeik Djibouti' en 'Hot Rats' ...

zijn er trouwens mensen die hem ooit live gezien hebben ... laatste Belgische concert was in Gent (voorjaar 1988) ...

vorig jaar ook heel interessante docu gezien op VPRO of EO .. was ergens een zondagmorgen ...

dieter, Thursday, 4 December 2003 16:41 (twenty-one years ago)

Eat that question!

zappa.com speelt vandaag 'Beat The Reaper' van de cd Civilization Phase 3.

Blijkbaar is er op dit forum ruimte voor zappa, dat doet mij deugd. Vooral omdat ik weinig lieden ken die er uberhaupt iets mee te maken willen hebben. En kom bij gitaristen niet aan met zijn solo's. Ik krijg sterk de indruk dat zappa uitgroeit (of dat al reeds is) tot 'acquired taste' voor een aantal liefhebbers en daarbuiten nauwelijks waardering krijgt, en das niet terecht volgens mij. Daarvoor heeft ie teveel goed spul gespeeld, geschreven en gereleased. En bovenal: humor, relativeringsvermogen, iets wat ik erg mis bij al die gitaarbandjes met getergde zangertjes/zangeressen...

voor iedereen die een poging wil doen zich aan iets van de man te wagen kan ik zijn boek aanraden dat in vertaling in pocket-vorm verschenen is, nl. 'Het echte Frank Zappa boek'.

Die docu vorig jaar was erg leuk, maar volstrekt onbegrijpbaar voor wie niet bekend is met zijn werk. Heb ook erg genoten van de uitgebreide versie ervan in de bioscoop, vooral toen er Varese op ZEER LUID volume werd gespeeld (zo moet je die muziek ook horen, en niet anders) met beelden uit de woestijn erbij. Wauw.

En nu de HUMO scoren.

Eric, Thursday, 4 December 2003 17:22 (twenty-one years ago)

is die docu ergens uitgebracht? Zappa kwam er plots ook met een bijzonder doeltreffende quote voor de dag ... maar ik ben ze even kwijt ... (vatte de essentie samen in een paar woorden!) ...

dieter, Thursday, 4 December 2003 18:02 (twenty-one years ago)

En kom bij gitaristen niet aan met zijn solo's.
weet niet of je bedoelt dat gisteren het niets vinden of juist andersom. in mijn geval is het altijd het eerste geweest. sinds mijn eerste gitaarlessen werd ik door mijn leraren gedwongen te luisteren naar Zappa en Vai (samen op you can't do that on stage). ik moet 14 ofzo geweest zijn. het was natuurlijk ook de tijd van de gitaristen. Vai, Satriani, McAlpine, Moore. de freestyle jazztraditie was in die tijd nog erg in trek. zelf heb ik wel wat met Zappa. maar ik merk toch dat ik steeds naar zijn liveplaten toetrek waarop Vai meespeelt. verpest in mijn jeugd. dat zal het zijn.

theo@gitaar.nl, Thursday, 4 December 2003 18:15 (twenty-one years ago)

Ja, FZ word ook in huize Marty nog vaak gedraaid. Favorieten: Joe's Garage, You are what you is en Them or Us. Het begin jaren 80 werk met Steve Vai in de band dus vooral, hoewel mijn favoriete FZ-alumni Mike Keneally is. Iemand bekenbd met zijn solo-werk?

Marty, Thursday, 4 December 2003 18:30 (twenty-one years ago)

"vorig jaar ook heel interessante docu gezien op VPRO of EO .. was ergens een zondagmorgen"

Dat moet de VPRO zijn geweest, Dieter - het programma Vrije Geluiden (de afkorting EO staat voor Evangelische Omroep, en je weet dat de relatie tussen Frank en het gristendom niet bepaald warm was).
De VPRO heeft een nabestelservice, dus als je een tape van die docu in je bezit wilt krijgen, loont het allicht de moeite om ze even te bellen of te mailen via www.vpro.nl.

Peter Abelsen (Peter Abelsen), Thursday, 4 December 2003 19:11 (twenty-one years ago)

Ik ben nog altijd Zappa klant. Draai 'm al sinds mijn vijftiende het meest van alle muzikanten. Maar draai wel altijd concerten en vrijwel nooit meer platen.

Heb 'm ook een paar keer live gezien, maar veel te weinig. (En niet in mijn favoriete tijdsgewricht.)

Een interview met Gail? Even mijn artsen raadplegen of ik dat lezen mag.


Nanne Tepper (Nanne Tepper), Thursday, 4 December 2003 19:20 (twenty-one years ago)

"dieter: rank wist blijkbaar al 4 jaar dat hij ziek was ... maar zweeg er in alle talen over ... moedig!!!"


wat is er moedig aan zwijgen over je ziekte?

pien (pien), Thursday, 4 December 2003 19:56 (twenty-one years ago)

het komt er gewoon op neer dat hij z'n leven zo weinig mogelijk liet beïnvloeden door z'n ziekte. één van z'n belangrijkste drijfveren in z'n leven was - zoals bekend - ... humor!!!

dieter, Thursday, 4 December 2003 20:35 (twenty-one years ago)

Dat lijkt me dan een gemiste kans voor onze dode vriend.
Als je érgens goed grappen over kan maken is het wel over je naderend eind.

Billy Clismo, Friday, 5 December 2003 07:01 (twenty-one years ago)

" Frank wist blijkbaar al 4 jaar dat hij ziek was ... maar zweeg er in alle talen over ... moedig!!"

Was het juist niet dat hij veel eerder zich had moeten laten behandelen?

Ludo (Ludo), Friday, 5 December 2003 08:41 (twenty-one years ago)

niet alleen je naderend eind is een bron van vermaak. ik heb zelf een spierziekte en ik kan u verzekeren dat je daar hele vreselijke grappen over kunt maken.

pien (pien), Friday, 5 December 2003 08:49 (twenty-one years ago)

Of Frank nog gemist wordt? In 1988 vroeg de gitarist van mijn bandje of ik zin had om hem te vergezellen naar een optreden van de man in Amsterdam. Ik zeg: nee, ik moet nog (vul hier iets oninteressants in). En ja hoor, het werk met de '88-band is ongeveer het beste dat ooit is uitgebracht. Godsamme! Ik kan Zappa nog steeds niet horen roepen "And you'll never hear vloerbedekking again" zonder een lichte spijt te voelen. Overigens is dat '88-werk dé perfecte introductie voor Zappa-novices, en dan met name Broadway The Hard Way. Jonge collega's van mij heb ik op die wijze met Zappa geïnfecteerd en zij bezoeken nu jaarlijks Mothers-reünie's in Duitsland, waar hij meer leeft dan hier. Da's leuk. Mijn eigen Zappa-fascinatie heb ik in '95 netjes tot bedaren gebracht toen zoontjes Dweezil en Ahmet Nederland aandeden. Fijn interviewtje, vooral over pa, en later aan de bar stomdronken geworden met long time Zappa-bassist Scott Thunes. De titels van obscure vinylversies die hij aanbevool zijn nog diezelfde avond in de alcoholnevel verdwenen. Ook mooi!

eugène b., Friday, 5 December 2003 10:06 (twenty-one years ago)

Nja... oneens. Je hebt Zappa de muziekacrobaat die voer voor virtuozen is (naar mijn bescheiden mening: vrees'lijk), en je hebt Zappa als enfant terrible van zijn tijd in de sixties, met de heerlijk gestoorde psychedelische rockers Freak Out, Absolutely Free en We're Only in it For the Money. Dit trio is mij in al zijn chaos veel en veel liever.

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 5 December 2003 10:16 (twenty-one years ago)

Roger, 's waar. Maar bij Zappa-novices denk ik aan een zestienjarige die Dire Straits mooi geproduceerd vindt en die Sting herkent in Broadway's 'Murder by numbers'. Daarna brengen we hem over to the dark side, naar het jaren zestig-werk en de malligheid van 200 Motels.

eugene b., Friday, 5 December 2003 10:33 (twenty-one years ago)

Jazeker mis ik hem! Er komt namelijk nooit meer wat nieuws van hem uit!
En ik herinner me nog goed de dag van Frank's overlijden.
Toen ik het hoorde heb ik (na het wegpinken van een traantje) het hele studentenhuis op een potje Zappa getrakteerd. Zoiets hadden ze natuurlijk nog nooit gehoord. Begonnen met Titties & Beer (lekker makkelijk) en dan naar het moeilijker werk à la Inca Roads, om te eindigen met het prachtige Outrage at Valdez en Strictly Genteel.

Maar ik herinner me ook hoe het NOS-Journaal van 2000 uur er aandacht aan besteedde: Een paar Bekende Nederlanders Die Hem Ooit Hebben Zien Optreden kwam voor de camera. Maar niemand kon uitleggen wie of wat Frank Zappa nu eigenlijk was. Barry Hay kwam niet veel verder dan "Frank is OK", en de verslaggever leek ook al niet veel met het itempje te kunnen.

Dit illustreerde dat - afgezien van fans en muziekkenners - er in Nederland nauwelijks belangstelling leek/lijkt te bestaan voor zijn muziek. En dat terwijl Zappa toch wel meer deed dan alleen maar "rare" rockmuziek maken.

Een Groot Componist was het, en dat wou ik eigenlijk maar even zeggen!

Rene van Engeland, Friday, 5 December 2003 14:43 (twenty-one years ago)

@theo

zappa past niet echt in die gitaristentraditie die je zelf noemt. 't blijft een vreemde eend in de bijt tussen de Vai's, Satriani's en Van Halen's. Wat betreft speelstijl past ie beter in de muziek uit het Midden-Oosten wat mij betreft (eindeloos variëren op een thema, op een simpele, eindeloos herhaalde akkoorden-progressie, vaak maar 2 akkoorden gebruikend, en, niet minder belangrijk, geen foefjes zoals frettapping). Maar er zit aan de andere kant ook weer veel blues in, zoals op bijv. Willie the Pimp, een solo die mij uiteindelijk deed besluiten te stoppen met gitaarlessen nemen, want mijn gitaarleraar zwoor bij Vai, en die muziek vond en vind ik zo bloedeloos. Zappa was the place to go.

Eric, Friday, 5 December 2003 14:54 (twenty-one years ago)

René, inderdaad: Barry Hay die Zappa wel okay vond, de gotspe. Dat-ie nog een suf all girls/Anoukerig-bandje gaat samenstellen. Nu ik er over nadenk: welke Nederlandse muzikant hadden ze in Nederland wèl naar zijn erfenis moeten vragen? En welke band riekt tien jaar na dato ook maar enigszins naar de gekte van de grootmeester zelf? Anyone?

eugene b., Friday, 5 December 2003 15:21 (twenty-one years ago)

Franks gitaarsolo's; een verhaal apart, inderdaad. De solo's die hij zelf op boxen zette vond ik nooit zo goed. Ik had mijn eigen compilaties (gemaakt). Bovendien: sommige toernees speelde hij brilliant, sommige volkomen kut, sommige zo wankel als de pest.
Maar qua stijl, toen-ie na zijn rolstoelperiode weer opnieuw moest leren spelen is hij in ieder geval diep in de kunstjes van J. Guitar Watson en de gitarist van de Isley Brothers (te lui om z'n naam op te zoeken) gedoken en heeft daar een fijne touch uit gesmeed die hij later weer verkwanselde voor moeilijkdoenerij waar ik in ieder geval een enorme buslul van kreeg. Al speelde hij af en toe nog wel eens een fijne solo later.


En ze hadden Robert Jan Stips over Zappa moeten vragen. Diens Supersister was een leuke rip off van the mothers ooit.

Nanne Tepper (Nanne Tepper), Friday, 5 December 2003 16:22 (twenty-one years ago)

niet alleen je naderend eind is een bron van vermaak. ik heb zelf een spierziekte en ik kan u verzekeren dat je daar hele vreselijke grappen over kunt maken.

Jongens (van vijftig?) maken daar moeilijker grappen over dan vrouwen (vanaf vijftien), denk ik, Pien.

Mic B (Mic B), Saturday, 6 December 2003 02:17 (twenty-one years ago)

Deed Zappa wel aan zelfspot eigenlijk?

Mic B (Mic B), Saturday, 6 December 2003 02:23 (twenty-one years ago)

@Eric:

het is precies de stijl die jij beschrijft die Satriani en Vai op hun eerdere soloplaten laten horen. pas rond 1983/1984 gaan zij de hardrock kant op. Vai's flexable is nogal geïnspireerd door de twee (zappa en satriani). overigens fantastische plaat. misschien had die in mijn top25 moeten staan. hij is uit 1980 toch?

theo@stevevai.nl, Saturday, 6 December 2003 11:14 (twenty-one years ago)

Mic B: "Jongens (van vijftig?) maken daar moeilijker grappen over dan vrouwen (vanaf vijftien), denk ik, Pien."

*nieuwsgierig*
waarom denk je dat?

pien (pien), Saturday, 6 December 2003 12:56 (twenty-one years ago)

zappa, componist, performer, en ja hij speelde een aardig deuntje gitaar,welliswaar verdomde origineel en hoogstaand ,(welke gitarist komt qua techniek,gevoel,originaliteit en spel uberhaupt in zijn buurt? - vai?nee is me te glad en te emotieloos- vind het razend knap wat die man doet maar met gevoel???)
maar zappa was meer dan alleen een gitarist, de man die zo grensoverschrijdend creatief muziek/theater maakte dat daar nog eeuwen uit gepluisd kan worden al zal het nooit in de buurt komen van wat uit meneers eigen brein was ontsproten
ik bedoel, ieder optreden een andere speellijst, ieder optreden nummers in een totaal ander jasje, honderden muziekanten die met hem mochten spelen, allemaal even getalenteerd (ze moesten wel)
de man die als 1e de dubbelelpee uitbracht, als eerste filmmuziek van eigen film op plaat deponeerde (200 motels), als eerste een live gespeelde solo later op een studio-eplee uitbracht (one size fits all.. - inca roads)and so on, waarbij het niet gaat om wie het eerste wat,maar om aan te geven hoe grenzeloos en tegelijkertijd gestructureerd hij dacht en zijn muziek benaderde

overigens van de ruim 80 origineel uitgebrachte platen, de helft ware bagger, maar ach, om daar nu over te zeiken?:))

zo, en nu 'Guitar' in de cd speler, heb wel behoefte aan wat 'freaky' herrie:)

Joy Yerboubi, Saturday, 6 December 2003 18:07 (twenty-one years ago)

...'Guitar' met daarop In-A-Gadda-Stravinsky, waarbij Zappa de openingsmaten van Le Sacre du Printemps over de baslijn van In-a-Gadda-da-Vida speelt. ha.

Eric, Saturday, 6 December 2003 21:45 (twenty-one years ago)

"Een paar Bekende Nederlanders Die Hem Ooit Hebben Zien Optreden kwam voor de camera."
Wie hier niet ongenoemd mag blijven: Wim de Bie, die met ingetogen wroeging bekende dat hij hem al in geen jaren meer had gevolgd (wat hem er niet van weerhield om met zijn kop voor de camera te komen), en plechtig verklaarde dat hij nu The Yellow Shark ging kopen - met een blik alsof hij Frank daarmee rechtstreeks naar de hemel hielp.
Curieus, dat zoveel mensen zich dat journaal-item nog herinneren. Wat is ergernis toch een taaie emotie.

"Wat betreft speelstijl past ie beter in de muziek uit het Midden-Oosten wat mij betreft."
Helemaal mee eens! Kwam volgens mij vooral doordat hij altijd op één positie soleerde, zoals Oud-spelers dat ook doen.

Peter Abelsen (Peter Abelsen), Saturday, 6 December 2003 23:28 (twenty-one years ago)

waarom denk je dat?

Dat leert mij de ervaring eigenlijk.

Mic B (Mic B), Sunday, 7 December 2003 12:32 (twenty-one years ago)

@theo

Flexible is erg Zappa-minded inderdaad (misschien ook wel Satriani-achtig, weet ik niet want ben niet bekend met zijn werk). volgens mij komt die plaat uit '83 (ergens).

@peter. dat zappa speelde op-1-positie wist ik niet. ik heb nog nooit iemand oud zien spelen. Sterker nog, tot voor kort wist ik niet eens wat een oud is. Maar nu heb ik een cd met improvisaties op het werk van Munir Bashir en weet ik hoe dat klinkt. Maar wat bedoel je precies met 1 positie? Grondtoon op bepaalde plek? ikzelf soleer het liefst diagonaal een gitaarhals over, maar daar heb ik niet echt een tactiek voor.

ik wil nog even proberen een andere bal op te gooien. Zappa werd vaak verweten weinig emotie in zijn muziek te stoppen. Ik voel aan wat daarmee bedoeld wordt (platen klinken 'kil', bijv. de digitale drumset van Wackermann in de jaren '80), maar die zappa-muziek in zijn algemeenheid gaat voor mij veel verder dan genregebonden muziek in het algemeen (muziek op de radio bijvoorbeeld, wat komt omdat ik weet WAAROM de radio bestaat en wat DE FUNCTIE is van die muziek - en het medium radio-. Wat vooral iets zegt waarom bepaalde muziek NIET op de radio gedraaid wordt. Reclame-inkomsten, daar draait t om).

Is zappa's muziek emotieloos of zegt t meer over degene die die mening uit? (ik weet t antwoord wel, ik wel het graag ns bevestigd zien :)

Eric, Sunday, 7 December 2003 13:00 (twenty-one years ago)

@Eric "Wat bedoel je precies met 1 positie? Grondtoon op bepaalde plek?"

Inderdaad! Hij pakte zijn noten (vaak) minutenlang zonder zijn hand over de hals te bewegen. Gek genoeg moest ik het ooit in een interview met lezen voor het me opviel. Of stond het nu in The Real Frank Zappa Book?.
(Even een tip tussendoor: probeer eens een cd van Anouar Brahim, fenomenale oud-speler - vooral Thimar met jazzgrootheden John Surman en Dave Holland is een juweel.)
Dat bezwaar van emotieloosheid kan ik wel begrijpen, al deel ik het net zomin als jij. Tegenover de dampende rock en swing van nummers als Doreen, Fine Girl of Wind Up Working in a Gas Station staat natuurlijk veel muziek die ontzettend streng en afgemeten klinkt. Hij was nu eenmaal een maniakale perfectionist en wilde zijn noten exact zo gespeeld hebben als hij ze had uitgeschreven (ik sta niet voor de waarheid in, maar herinner me een anecdote waarin hij een gitarist tijdens een concert een solo voor straf helemaal liet overspelen - als het niet gebeurd ís, had het kúnnen gebeuren). Daarnaast was er zijn voorliefde voor technisch machtsvertoon, zoals de uitvoering van Stairway to Heaven op The Best Band You Never Heard, waar Jimmy Page's gitaarpartij tot in de kleinste details wordt nagespeeld door de blazerssectie. Knapheid om de knapheid. Ik kan me er geweldig mee vermaken, maar kan ook wel snappen dat anderen er hun schouders bij ophalen.
Voeg daar zijn cynische humor nog bij, en je hoeft er niet van op te kijken dat veel mensen hem kil vinden. Wat nog niet wil zeggen dat die mensen ook gelijk hebben. Ik slaag er altijd wel in om een oprechte woede en verontwaardiging in al dat cynisme te bespeuren. Hij uitte zich kil en cerebraal, maar aan overtuiging ontbrak het hem niet, en aan hartstocht evenmin.
Als ik een Zappa-hater het licht wil doen zien, zet ik altijd Joe's Garage op en laat dan die ontroerende monoloog van "the girl from the bus" in Packard Goose horen: knowledge is not wisdom, wisdom is not truth, truth is not beauty, beauty is not love, love is not music, music is the best - gevolgd die hardrock passage. Heb ik weleens een zieltje mee gewonnen...

Peter Abelsen (Peter Abelsen), Sunday, 7 December 2003 15:17 (twenty-one years ago)

quote>Flexible is erg Zappa-minded inderdaad (misschien ook wel Satriani-achtig, weet ik niet want ben niet bekend met zijn werk). volgens mij komt die plaat uit '83 (ergens

Flex-able, 1984 - hoe kan het ook anders, Vai is immers zon beetje ontdekt door Zappa,en ded het stuntwerk bij zappa

ik vind die paralellen tussen flex-able en zappas werk geen probleem, vai hoeft zich totaal niet te schamen voor dat leenwerk, immers erg origineel uitgevoerd, de enige echt leuke plaat in mijn ogen van vai,
de pest met Vai is, He knows how to play (Flex-able leftovers - Fuck Yourself)en hij heeft nog gelijk ook!
hij legt het er alleen te dik bovenop ,zodat zijn gedrag erg irritant wordt, maar dat zal wel amerikaans zijn

Joy

Joy Yerbouti, Monday, 8 December 2003 04:24 (twenty-one years ago)

@Joy

ik heb Vai in een interview (dat te vinden is in audio-formaat op www.nps/4fm) dat ie in een identiteitscrisis terecht kwam na gewerkt te hebben met Zappa omdat de adoratie zo ver ging dat 'ie daadwerkelijk Zappa wilde ZIJN. Toch is Flexable zijn leukste plaat omdat ie zo Zappa is. lullig maar waar.

Eric, Monday, 8 December 2003 10:42 (twenty-one years ago)

For those (who like to read):

http://www.cs.hut.fi/~pno/Music/Zappa/Interview.html

http://home.online.no/~corneliu/interviews.htm

met name het bovenste interview is erg vermakelijk

Eric, Monday, 8 December 2003 10:46 (twenty-one years ago)

@ Zappa & Gitaar: Zappa was zo'n zeldzame gitarist (Prince is er ook zo één) waarvan je heel moeilijk kan zeggen of het nou enorm blufwerk is of echt heel knap. Ik vermoed een beetje van beide. In elk geval wist-ie vaak te boeien met solo's, wat niet iedere goeie gitarist gegeven is. Vai vond ik geweldig in de klotefilm Crossroads, maar verder heb ik 'm nooit meer geinspireerd gehoord. Dieptepunt was voor mij Vai in het voorprogramma van Aerosmith: wat leek dat podium van Ahoy opeens op een veel te grote gitaarwinkel waar iemand op zaterdagmiddag indruk probeert te maken! Satriani ken ik vanaf Surfing with the Alien, maar daarvoor deed-ie dus Zappa-esque dingen? Hmm. Overigens: als een Zappa-kenner mij precies kan vertellen op welke nummers/platen JG Watson meedoet: Heel graag!!!

En dan nog: ach ja, de jaren 80 met al die pyrotechnici! Yngwie Malmsteen, hoor je daar nog weleens wat van? Ik heb wel wat van die dingen geleerd toen, maar ik verveelde mijn leraar liever met Prince (toen al).

timmyhectic (timmyhectic), Monday, 8 December 2003 11:21 (twenty-one years ago)

"als een Zappa-kenner mij precies kan vertellen op welke nummers/platen JG Watson meedoet..."

Uitgerekend op zijn zwakste plaat, Timmy: Them or Us. Ik heb dat ongeïnspireerde ding nooit op cd teruggekocht (en al mijn vinyl heb ik ooit verpatst), maar ik meen me te herinneren dat hij er zelfs nog een moppie op zingt.

Peter Abelsen (Peter Abelsen), Monday, 8 December 2003 11:50 (twenty-one years ago)

(In?) France.
Hilarisch nummer trouwens.

Billy Clismo, Monday, 8 December 2003 11:58 (twenty-one years ago)

@timmyhectic

verder doet Watson nog mee op One Size Fits All ('San Berdino') en ook op Thing Fish.

Eric, Monday, 8 December 2003 12:58 (twenty-one years ago)

........+ op ......Meets the Mothers of Prevention. Hij zingt wat extra tracks. Weinig boeiende plaat is dat trouwens, net als Them or Us.

Eric, Monday, 8 December 2003 13:01 (twenty-one years ago)

Meets the Mothers of Prevention is muzikaal gezien (misschien) dan niet zo denderend, inhoudelijk staat het als een huis. Of Zappa gemist wordt? Dacht het wel, in tijden waarin organisaties als RIAA en Brein (stomme naam trouwens voor zo'n domme, kortzichtige organisatie) schreeuwen over de rechten op muziek, mis je iemand als Zappa die daar een duidelijk standpunt over zou kunnen innemen.

Ronald E. (RME), Tuesday, 9 December 2003 19:36 (twenty-one years ago)

heb Vai in een interview (dat te vinden is in audio-formaat op www.nps/4fm) dat ie in een identiteitscrisis terecht kwam na gewerkt te hebben met Zappa omdat de adoratie zo ver ging dat 'ie daadwerkelijk Zappa wilde ZIJN.

--------dat zegt genoeg over vai zelf:) kweenie maar als je zowat alles kan met je gitaartje kan word het dan niet eens tijd het eens over een ander boeg te gooien ipv jezelf te gaan herhalen? hendrix was na 4 platen ook bezig met klassieke muziek,en da salle we helaas nooit horen,maar hij begreep dat waar ie mee bekend werd geen uitdaging meer was

vai's ego overstijgd dat besef, zou denk ik op totaal andere gebieden mooie dingen kunnen doen

enne, om nu prince met zappa over 1 kam te scheren gaat mij ff te ver, pince is een ' lick' guitarist, weet mooie dingen uit zijn gitaar te toveren, maar het blijft een truukje,net als santana, leuke stijl, maar trukendoos idem

overigens vond zappa zelf dat ie in zijn hele leven maar zon 8 soloos echt goed had gespeeld, die hij de moeite waard vond, de adoratie mbt zijn soloos komt vooral van de fans:)

malmsteen was 1 plaat verpletterend, rising force, daarna herhaling natuurlijk,maar je zal mij niet horen zeggen dat hij niet kan spelen:)

tot slot satriani, de voormalig leraar van vai, qua spel is vai beter, maar satriani maakt nog steeds platen die telkens weer toch redelijk vernieuwend klinken, er zit gelukkig nog groei in,zijn beste werk , ook uit de tijd van vai, surfing with the alien of course:)

zo, iemand nog wat leuke namen van guitaristen die hezelfde niveau behalen?:)

oja, dat gastje van pantera, niet slecht:)

Joy

Joy Yerboubi (Joy Yerboubi), Tuesday, 16 December 2003 08:59 (twenty-one years ago)

Echt virtuoze gitaristen lopen niet rond in de rock of metal, maar in de jazz. Wat een Joe Pass, Wes Montgomery, Kenny Burrell, George Benson (als-ie niet croont),Sonny Sharrock etc preste(er(d)en is toch gauw een maatje of vijf groter dan Vai en Satriani samen: harmonisch en ritmisch vele keren geavanceerder, minstens zo snel maar dan zonder effecten, supersnelle halzen of dunne snaren. Over klassieke gitaristen en "zigeunerjazz";-) begin ik maar niet eens. En dan lopen er in de country ook nog gasten rond als Jerry Donahue en Albert Lee... Ik luister (vaak) liever naar een goeie rockgitarist hoor, maar het zijn wel de relatief zwakke broeders van de gitaarwereld. Wat mij betreft moet zo'n gitarist het dan ook niet hebben van z'n techniek, maar van z'n expressie. Vandaar dat Eddie Hazel, Prince of Michael Hampton hoger op mijn lijstje komt dan Vai, die natuurlijk technisch stukken beter is.

timmyhectic (timmyhectic), Tuesday, 16 December 2003 09:10 (twenty-one years ago)

@Joy

ik zou Vai wel eens een acoustische cd willen zien maken. 's kijken wat er dan overblijft van zijn virtuoziteit.

@timmihectic

het blijft ook een kwestie van smaak bij het waarderen van gitaristen en hun muziek. techniek is iets wat je hebt of niet, maar iemands expressie bepaalt wat ie er uiteindelijk uit zo'n ding komt (techniek is daarbij het middel, expressie het doel. zo zou het voor mij idealiter moeten zijn).

Zappa had weinig tot geen techniek, maar wel lef. Wanneer ik bepaalde jazzgitaristen luister, hoor ik alleen maar techniek maar geen expressie......kwestie van smaak. techniek is vind ik vaak een doel bij jazz (vooral bebop kent dat euvel, ik bedoel hiermee vlieg al die accoordenschema's door en laat zien hoe goed je de toonladders beheerst. Knap, jazeker. Roept t emotie op bij mij als luisteraar? vaak niet. Er zijn uitzonderingen gelukkig) en gitaristen in zijn algemeenheid zijn egotrippers die willen laten zien wat ze kunnen (i am one, i know).

Ben het met je eens over de expressie/techniek van gitaristen buiten de rock, maar het is niet even makkelijk behapbaar altijd. Er zitten ook binnen de rock nog genoeg krenten in de pap die het luisteren ernaar leuk maken, ondanks de cliché's die het gitaarspelen onherroepelijk met zich meebrengt.

Peter Buck van R.E.M. had ook een mooie uitspraak over muziek (en gitaarspelen): 'ik hou van muziek die me raakt. dat kan op een miljoen akkoorden en op 1 akkoord'. Ik ben het met m eens. Virtuositeit hoeft expressie niet in de weg te zitten maar kan het wel versterken/vergroten.

Kun je me iets vertellen over Sonny Sharrock? ik ken/heb niks van hem....weet alleen dat ie op die Jack Johnson-plaat van Miles Davis meedoet...

Eric, Tuesday, 16 December 2003 19:08 (twenty-one years ago)

Ik geef ook veel meer om die ene noot van B.B. King dan om die honderd van Metheny hoor. Maar die honderd-en-één noten van Wes Montgomery hebben het dan weer allemaal. Hoewel ik ook in de jazz trek naar less-is-more spelers als Grant Green. En George Benson met Lonnie Smith, Live @ the Mozambique! Benson doet Green! Anyway, Sharrock z'n bijdrage aan Jack Johnson is inderdaad z'n grote claim to fame. In de jaren 80 heeft-ie een stel platen gemaakt met heul veul gitaarwerk, dat soms zelfs naar de metal neigde. Meer knap dan leuk om te horen, maar wel héél knap af en toe.

timmyhectic (timmyhectic), Wednesday, 17 December 2003 10:31 (twenty-one years ago)

Sonny Sharrock begon dacht ik bij fluitmans Herbie Mann en was in de jaren zestig de man die de verworvenheden van de free jazz op de gitaar toepaste. In de jaren tachtig raakte hij verzeild in de kringen rond Bill Laswell, die hem inlijfde in zijn supergroep Last Exit (met saxbeest Peter Brotzmann en drumbeest Ronald Shannon Jackson. Daar is 1 studioplaat van, plus wat live-werk. Wel de moeite waard, ik heb ze 1 keer live gezien en dat was dus beesten.

jacob haagsma (jacob haagsma), Wednesday, 17 December 2003 12:43 (twenty-one years ago)

De solo in Memphis Underground op Herbie Mann, Hold On I'm Coming (live at New York & Montreux 1972)is legendarisch, helemaal als je de muzikale entourage erbij in acht neemt. Godskolere wat een gerag. Alle jazz scholars in de zaal kregen prompt inwendige bloedingen.

Nanne Tepper (Nanne Tepper), Wednesday, 17 December 2003 13:19 (twenty-one years ago)

Waarom zijn er zo weinig bands, die terecht, in de lijstjes staan en goede muziek maken, te laf om ook impro/solo elementen in hun muziek te stoppen? Concessie?
Zappa is een genie, is niet te vergelijken. Niet als componist, gitarist, teksten, arrangeur, improvisator. En zeker wel een goede gitarist, want jezelf zo uiten staat voor mij boven techniek. De Vai's en Satriani's raken mij niet. Zappa wel, en zeker wel emotie.
Op bijv. Joe's Garage staan zeer emotionele stukken maar Zappa is altijd met meerdere lagen waarvan de bovenste cynisch is.
Ook met the Mothers mooie dingen.
En juist in die wervelwinden hoor ik vaak een sfeer, desorienterend, etc. wat ik hoor bij noise/math/post/prog bands.
Maar verwacht geen Belle & Sebastian parel van Zappa, zo'n man was het niet.

martinus, Friday, 19 December 2003 12:32 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.